Advies casemod; glazen liftje (niet werkend)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:53

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Hallo,

Ik vraag om advies voor mijn komende casemod. Ik had in gedachten dat het een mooie eye-catcher zou worden als er een glazen liftje (mini) inzit. Maar hij hoeft niet te werken, maar hoe zou ik dit kunnen realiseren, of is dit totaal onmogelijk?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-07 14:49

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Leg eerst even uit wat voor een lift je in gedachten hebt, mijn glazen bol is namelijk gestolen gisteren :( ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Gewoon een koker maken van plexiglas met daarin een liftje? Kan je eventueel zelf ook wel maken.
Om het nog leuker te maken kan je misschien met een magneet oid hem omhoog en naar beneden laten gaan?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

of iets leuks met visdraad :D

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Moet hij ook nog blikjes *kijkt naar profiel van TS* sinas naar boven kunnen brengen, of moet hij gewoon alleen op en neer gaan?

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellMoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11-2024
Je kunt vrij eenvoudig een liftje maken. Tenminste als je toch besluit voor een werkende te gaan.

Je hebt nodig.
- 2 druksensoren (om te bepalen of hij boven of beneden is)
- 1 motor
- wat draad
- je liftje en behuizing
- 1 Microncontroller
- Overige elektrische componenten (als je beedje thuis bend in de elektronica vrij makkelijk na te rekenen)
- Voedingspanning

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/15

Wat extra leesvoer over werking van microncontrollers en dergelijke.

Ik zou er voor gaan om een echt werkende erin te zetten lijkt me zelf erg gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Nee, echt een CASEMOD, brinkdinges.
Ontwerpen (tipje van de sluier opgelicht, zie ondertitel)
Vooraan
Lift
Lift dichtbij

Maar
HellMoH schreef op maandag 01 november 2010 @ 09:50:
Je kunt vrij eenvoudig een liftje maken. Tenminste als je toch besluit voor een werkende te gaan.

Je hebt nodig.
- 2 druksensoren (om te bepalen of hij boven of beneden is)
- 1 motor
- wat draad
- je liftje en behuizing
- 1 Microncontroller
- Overige elektrische componenten (als je beedje thuis bend in de elektronica vrij makkelijk na te rekenen)
- Voedingspanning

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/15

Wat extra leesvoer over werking van microncontrollers en dergelijke.

Ik zou er voor gaan om een echt werkende erin te zetten lijkt me zelf erg gaaf!
handige info, alleen mijn eerste casemod, kijk nog even, maar vroeg me dus af of het te realiseren is. Wat vinden jullie nu van het plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-01 10:56
waarom maak je er geen custom resevoir van

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
rohaantje schreef op maandag 01 november 2010 @ 21:06:
waarom maak je er geen custom resevoir van
ik doe niet aan watercooling, echt als lift, maar zonder opengaande deuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Als dit je eerste casemod is, dan zou ik het rustig aan doen en niet teveel gekke dingen proberen te bouwen. Ik denk dat die lift te ambitieus is, en dat het daarom heel erg tegen zal vallen om het te maken.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

http://www.google.nl/imgr...:429,r:6,s:0&tx=118&ty=70

d:)b je kan altijd onderaan beginnen. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben hartstikke serieus, maar volgens mij heb jezelf al de meeste antwoorden. Als medetweakers maar een iets te oppertunistische tip geven dan heb je of; daar al in voorzien. of je wil dat nog niet omdat je beginner bent. Je hebt zo te zien al aardig wat op "papier" staan en is het misschien verstandig om je vraag aan te passen met; welke materialen kan ik hiervoor het beste gebruiken, mede gezien je begin in de modscene.

Er zijn legio mogelijkheden, je kunt bij wijze van spreken ook een losse fan aan een draad (voedingsdraad) bevestigen in een cilinder. En zodra je (met de instellingen van je moederbordbios) een hogere temp krijgt dat dan de fan langzaam ( met behulp van een contragewichtje) naar boven gaat. Er zijn zoveel mogelijkheden... O-)

[ Voor 40% gewijzigd door GNOOM172 op 02-11-2010 03:08 ]

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellMoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11-2024
Gewoon goed uitzoeken hoe het zit en werkt en er gewoon aan beginnen al gaat het 2 x fout je leert er wel ontzettend veel fan en verhoogt je mod skills zeker!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
goed, naar aanleiding van Advies casemod; materialen hier verder
dus, welk materiaal aangeraden, frame sowieso, alvast bedankt

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Heb je al ervaring en of een voorkeur als het gaat om de materialen?
Heb je een beetje de beschikking over degelijk gereedschap?
Wat is ongeveer je budget?

Je kan het frame inderdaad uit aluminium bouwen icm met plexiglas, volgens mij kom je dan al een heel eind?
Misschien dat 6mm MDF nog een optie is?

Het is ook handig om hier op GoT eens ze zoeken op 'CM' of 'CiP' om zo ideeën op te doen en te zien wat anderen gebruikt hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door UgotHeinzzd op 11-11-2010 21:23 ]

[CiP] Aqueum initium TJ09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ik volg al bijna anderhalf jaar CiP's hier op GoT, vooral die van gnoom :+
Ehm ik maak de casemod op school voor een project, figuurzaag, wel genoeg en degelijk materiaal beschikbaar, het is een technasium-school (google maar eens).
Mijn budget is ongeveer 100 euro voor de materialen tot maximaal als het echt de moeite waard is 200 euro. Mijn ervaring is eigenlijk gelijk aan 0, alleen wel met technasium ervaring met kappakarton (twee lagen papier met foam ertussen) 240grams papier (met profielen maken) en beetje met solderen (slecht in) en hout. Het windows wordt in ieder geval van plexiglas. Ik kan met vanalles werken, aluminium, MDF, whatever.
Het duurt iig nog wel enige tijd tot ik echt klaar ben met alles, heel lang de tijd. Frame is denk ik dan rond februari af...
iig backplate ed uit een oude computer, dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ik heb mijn plannen omgegooid.
Ik heb gekozen om de 2 hoofdonderdelen van bestaande kasten te maken. Dat is wat makkelijker om mee te beginnen. Ik heb voor het panel-deel al een kast, maar voor het 'bay'-deel niet. Ik kan daar niets voor vinden. een eis is dat het niet te duur is, er 4 drives in kunnen (2x hdd, 2x dvd) en dat die aan de linkerkant zijn. Moet ik dan een kast kopen, of moet ik gewoon de drivebay uit de kast voor het window-deel slopen en op die plaats zetten, maar dan moet ik nog wel een hulsel hebben.
Dus... wat denken jullie?
Edit:
De maten van het uistekende deel zijn (in lengte/diepte weinig afwijking!):
breedte: (de kant van de naam) 23 cm
hoogte: 23 cm
lengte: (de andere zijde) 19 cm
De maten van het windows-deel zijn(mag wel wat groter...):
breedte: (van voor) +/- 19 cm
hoogte: +/- 44 cm
diepte: +/- 39 cm
Op het moment weet ik niet meer welke kasten voor window-deel in aanmerking kwamen, dat bestand staat ergens anders...

[ Voor 27% gewijzigd door F.West98 op 07-01-2011 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
verkeerde kick-moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
nu dan?
kick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

offtopic:
nee helaas... :+

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rm_a_rayman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik denk dat er weinig mensen een antwoord op je vraag weten.
Een 2e case voor je "bay"-deel is natuurlijk het makkelijkst, omdat je dan een basis hebt om op verder te werken. Echter 2x dvd en 2x hdd maken de mogelijkheden beperkt tot nul. Bij 1x dvd en 2x hdd zou je nog kunnen denken aan een oude shuttle barbone of ITX kast. Kan natuurlijk nog altijd maar maakt het mod. werk een stukje ingewikkelder. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
ik zou ook gewoon de bovenkant van een andere kast (wel 2xdvd en 2xhdd) kunnen slopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rm_a_rayman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
F.West98 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:02:
ik zou ook gewoon de bovenkant van een andere kast (wel 2xdvd en 2xhdd) kunnen slopen...
Als je denkt dat je dat netjes voor elkaar krijgt, heb je zojuist zelf al antwoord op je vraag gegeven. :o
Succes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Of... ik begrijp je eigen "kick" niet maar goed.... kan je ook wat spulletjes en vooral ideeen opdoen op deze site; http://nl.opitec.com/opitec-web/st/Home

En natuurlijk een goedkope 2e hands kast kopen.

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ziet er uit als iets waar je gewoon aan moet beginnen en dan lukt het of waarschijnlijk eerst niet, waarna je verbeteringen gaat aanbrengen :)

Ik zou eerst eens kijken wat je als doorzichtig bouwmateriaal wil gebruiken. Je zegt dat je plexiglas wil gaan gebruiken, dat bepaalt al heel erg wat je er mee kan. Sowieso is het dan ook wel goed om te kijken welke specifieke kunststof je gebruikt (want plexi is er een uit vele), van het een zal bijvoorbeeld makkelijker breken als je er een gat in boort (barsten!), maar het anders is weer gevoeliger voor krassen.

Je kan om een vierkante koker te maken bijvoorbeeld een enkele plaat gaan buigen (door middel van verhitting met een draadverwarmer, of hoe zo'n ding officieel heet). Als je daar bovenop een mooi kapje bouwt en een binnenwerk ziet het er al heel aardig uit zoals op je plaatje. Je kan ook meer gaan werken zoals het in een echt gebouw zit, maar dat is wel meer werk: losse plaaten/plaatjes maken met gaatjes erin, die je alsof het glasplaten zijn aan een frame bevestigt.

De mogelijkheden zijn eindeloos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToCuS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:58

ToCuS

It begins in the brain!

ziet er toch best gelikt uit hoor.
Het is een niet makkelijk realiseerbaar idee maar wel te doen lijkt me.

goed je fantasie gebruiken..
ik zou de lift maken uit losse onderdelen, als er dan iets kapot gaat dan kan je het zo vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:14:
Ziet er uit als iets waar je gewoon aan moet beginnen en dan lukt het of waarschijnlijk eerst niet, waarna je verbeteringen gaat aanbrengen :)

Ik zou eerst eens kijken wat je als doorzichtig bouwmateriaal wil gebruiken. Je zegt dat je plexiglas wil gaan gebruiken, dat bepaalt al heel erg wat je er mee kan. Sowieso is het dan ook wel goed om te kijken welke specifieke kunststof je gebruikt (want plexi is er een uit vele), van het een zal bijvoorbeeld makkelijker breken als je er een gat in boort (barsten!), maar het anders is weer gevoeliger voor krassen.

Je kan om een vierkante koker te maken bijvoorbeeld een enkele plaat gaan buigen (door middel van verhitting met een draadverwarmer, of hoe zo'n ding officieel heet). Als je daar bovenop een mooi kapje bouwt en een binnenwerk ziet het er al heel aardig uit zoals op je plaatje. Je kan ook meer gaan werken zoals het in een echt gebouw zit, maar dat is wel meer werk: losse plaaten/plaatjes maken met gaatjes erin, die je alsof het glasplaten zijn aan een frame bevestigt.

De mogelijkheden zijn eindeloos ;)
Ik ben van het idee werkend liftje afgestapt, maar wel een liftje. Ik wil dat heel handig gaan gebruiken voor de airflow. Een plaatje zegt meer dan 50 woorden:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nMs23UnTkh73gn90N47DZg7k/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fZb8Tb1ZXEOvJD81BdLhuxIm/full.png
De lucht gaat dus van buiten via de liftbuis naar binnen, (de lift bestaat uit 2 fans aan elkaar) wordt daar warmer en gaat er weer uit. Dit is een erg goede airflow al zeg ik het zelf. Achterin plaats ik wat meer fans, aangezien er in het HDD-deel ook nog een fan vooraan zit (bij de hdd's op die plaats).
Ook weet ik al hoe ik de lift ga maken. Namelijk *krak**piep**tuuuuuuuuuuuuut* Dat is nog even geheim.

ToCuS schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 07:40:
ziet er toch best gelikt uit hoor.
Het is een niet makkelijk realiseerbaar idee maar wel te doen lijkt me.

goed je fantasie gebruiken..
ik zou de lift maken uit losse onderdelen, als er dan iets kapot gaat dan kan je het zo vervangen..
thanx :)
De lift wordt inderdaad zo gemaakt. Ik heb al wel een duidelijker idee en het wordt nu allemaal net iets haalbaarder... (ook voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

F.West98 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 16:51:
Ook weet ik al hoe ik de lift ga maken. Namelijk *krak**piep**tuuuuuuuuuuuuut* Dat is nog even geheim.
Niet om een domper op de feestvreugde te zetten, maar kijk nog eens naar die airflow. Daar zit best een kronkel in van boven naar onder en weer naar boven. Ik zeg niet dat het niet werkt, maar ik denk dat de lucht laag aanzuigen misschien effectiever is, te meer omdat lagere lucht ook koeler zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-07 14:57

D4NG3R

kiwi

:)

Koude lucht daalt, warme lucht stijgt. Het moet in principe dus gewoon kunnen, zelfs zonder fans zou je op deze wijze een lichte luchtstroming kunnen genereren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D4NG3R schreef op zondag 16 januari 2011 @ 16:56:
Koude lucht daalt, warme lucht stijgt. Het moet in principe dus gewoon kunnen, zelfs zonder fans zou je op deze wijze een lichte luchtstroming kunnen genereren.
Je zegt het zelf al, koude lucht daalt. Dus waar gaat die koude lucht vandaan komen als er zo'n schoorsteen op zit? Die lucht zakt echt niet mooi precies op dat punt naar beneden in de kamer, die ligt lekker op de vloer te liggen.

Ik zeg ook niet dat het niet gaat werken, ik zeg dat het waarschijnlijk beter kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 16-01-2011 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Anoniem: 172410 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 16:54:
[...]

Niet om een domper op de feestvreugde te zetten, maar kijk nog eens naar die airflow. Daar zit best een kronkel in van boven naar onder en weer naar boven. Ik zeg niet dat het niet werkt, maar ik denk dat de lucht laag aanzuigen misschien effectiever is, te meer omdat lagere lucht ook koeler zal zijn.
eventueel zou ik in de ingang naar de binnenkant (onderaan) nog een fan kunnen zetten en dan onderaan wat gaatjes/gaas ipv plexi (oeps....) (dus dan ook onderaan lucht...)
Ik vraag me nu wel nog af welke kast ik ga gebruiken. Er moeten zo min mogelijk 5,25" bays inzitten, want dat is moeilijk te berwerken voor zon lift. Ook moet hij niet te laag zijn, maar ook niet te diep XD
Het moet ook wel mooi zijn, want een Evercase 4247BS is te lelijk. Graag compleet zwart...
De afmetingen zijn: 50cm hoog, >35cm diep en 20cm breed. Dit is nogal moeilijk te vinden....
Kunnen jullie helpen?

[ Voor 25% gewijzigd door F.West98 op 16-01-2011 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vierkant is wel te doen en met een zaag kom je ook al een heel eind. Zwart is natuurlijk ook zo geregeld.

Dan moet het al niet heul moeilijk meer zijn volgens mij. Mijn tip is niet te lang te blijven zoeken naar dé ideale kast. Natuurlijk wel goed rondkijken en ook niet te makkelijk iets pakken waardoor je later tegen een hele hoop problemen oploopt, maar je moet ook niet te strak aan je plannen vast blijven houden als dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Oorprop
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-01-2020
Misschien kun je een experimentje doen waarbij je een liftje op de (warme lucht) van een fan laat zweven. Als het werkt kun je het toepassen in je kast door de airflow in de tegenstelde richting te laten laten lopen dan hoe je het nu getekent hebt. Zo nodig contragewicht gebruiken voor het liftje ivm gewichtsbesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoyvoy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-12-2024

hoyvoy

Prutser

F.West98 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 16:59:
[...]

Ik vraag me nu wel nog af welke kast ik ga gebruiken.
Ik heb thuis wel vaker computerkasten gemaakt van hout! alles kan, alles mag!

edit: werkende lift! PC aan=liftlamp aan + lift omhoog, PC uit =liftlamp uit + lift weer omlaag en misschien ook nog een leuk liftmuziekje erbij!

[ Voor 45% gewijzigd door hoyvoy op 18-01-2011 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 18:18

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Als materiaal voor de lift zou ik 4 aluminium hoekprofielen gebruiken. Hier dan de plaatjes plexi tussen doen, en er een koker van maken. Dan heb je welliswaar geen transparante hoeken meer, maar als je de hoeken niet zo mooi zaagt of lijmt is het meteen gecamoufleerd.

Verder zou ik de kast van mdf maken. Dit is relatief makkelijk te bewerken, en er is veel mee mogelijk. Alleen de afwerking van mdf kan soms lastig zijn i.v.m. randen die je verf op zuigen, enz. Van mdf kan je ook prima extra bays maken. Gewoon even goed meten.

De lift omhoog laten gaan als de pc word opgestart is nog wel redelijk lastig, maar daar ben je ook vanaf gestapt. De lift verlichten met ledjes is wel goed haalbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door boazkl0p op 20-01-2011 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-07 20:19

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=357034 is dit mischien een case? ik heb hem nog staan en wil hem wel kwijt

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
boazkl0p schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 18:38:
Als materiaal voor de lift zou ik 4 aluminium hoekprofielen gebruiken. Hier dan de plaatjes plexi tussen doen, en er een koker van maken. Dan heb je welliswaar geen transparante hoeken meer, maar als je de hoeken niet zo mooi zaagt of lijmt is het meteen gecamoufleerd.
Dit wilde ik ook :) (kreeg een helder moment)
wâldpyk schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 18:49:
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=357034 is dit mischien een case? ik heb hem nog staan en wil hem wel kwijt
Exact! Neem je even contact op via DM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354516

Ik heb even zitten painten, hopelijk begrijp je het schema.
Afbeeldingslocatie: http://img687.imageshack.us/i/liftopneer.png/

Dit is om je lift aan te sturen, het zijn;
twee relais, K1 en K2
twee eindschakelaars, S1 en S2
en een startknop, S3
M is de motor.

Het werkt heel simpel, als je op S3 drukt, wordt relais K2 bekrachtigd. Het contact van K2 zorgt dat het relais bekrachtigd blijft. Daarnaast zorgt K2 er voor dat de motor aan gaat. Zodra de lift boven is en S1 indrukt, wordt K1 bekrachtigd. K1 schakelt K2 uit en laat de motor de andere kant op draaien. Als de lift beneden is, schakelt S2 K2 in en begint het rondje opnieuw. de lift blijft door gaan tot de spanning er af gaat.

Moet lukken lijkt mij, laat het me weten als het niet lukt of als het niet duidelijk is
Pagina: 1