Toon posts:

[CM] FboX, aka Frisse Natte Doos

Pagina: 1
Acties:

• Xtrafris
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 03-07 21:48
FboX

Hallo lieve lezers, hieronder even een quick 'n dirty verslag van het bouwen van mijn huidige PC, de FboX. In mijn eeuwige uitstelgedrag voor het bouwen van FFF (zoek 'm maar :p) heb ik toch echt een PC nodig in de tussentijd, en gewoon is ook maar zo gewoon. Daarom deze build en ook dit relatief ongedetailleerde verslag: ik wilde toch nog even delen wat ik er nou van gemaakt heb.

Met het koffertje dat ik meenam naar The Party 8 heb ik (met eeuwige dank aan Forseti en Daantjuh die voor me hebben gelobby't) het een en ander aan leuks gewonnen. Een voeding waar ik dankbaar gebruik van ga maken (14cm lang en toch 750W, yay!) alsook zo'n geweldige Danger Den Waterbox! Deze Waterbox zal de basis zijn voor dit systeem en is ook voor een groot deel de naamgever.

Hier zie je die van Freddy, eigenaar van Highflow.nl, en sponsor van de modcompo waar ik de mijne heb binnengesleept:

Ik ga er niet zo'n extreem leip über-systeem in rammen als Freddy, maar het gaat toch wel een aardige bak worden volgens mij. Dit komt er in:
  • Mobo: Asus Rampage III Gene
  • CPU: Intel Core i7 870
  • GPU: MSI HD5870 Lightning
  • RAM: GEIL Black Dragon DDR3-1333 CL7
  • SSD: Intel postville 40GB
  • HDD: 3x Samsung F1 750 in RAID 0 + Samsung F1 1TB
  • PSU: Cooler Master M1000
Uiteraard is het een Waterbox, dus we moeten er wel een lekkere koelinstallatie voor opbouwen. Here we go:
  • CPU block: HeatKiller 3.0 LT
  • GPU block: Swiftech MCW-60 4870/4890
  • Rad: 2x XSPC RX120
  • Pomp: AquaComputer AquaStream Ultra
  • Reservoir: 10cm tube-res
  • Fittings: Feser en een beetje BitsPower
  • Slangen: 5/16" Tygon R303
  • Fluid: Feser One Red
  • Fancontroller: mCubed TBalancer BigNG
  • Fans: 4x San Ace H1011 (110CFM p/s)
Oef, veel te doen, weinig tijd, jetst geht's los!

De doos waar de waterbox in komt doet niet echt vermoeden dat je een high-end kast in handen hebt. gewoon een kartonnetje.

Een beetje dieper graven en je krijgt de handleiding en de genummerde zakjes met meuk te zien:

Ik kan het niet helpen, het doet me echt enorm hieraan denken:
YouTube: Youp van 't Hek - Stapelbed (Goede kwaliteit)
Laten we hopen dat het bouwen een stukkie soepeler gaat he? :D

Na een heletijd klooien en schroefjes zoeken is de kast nu klaar voor de hardware:

[Voor 50% gewijzigd door Xtrafris op 27-10-2010 04:22]

• Xtrafris
Eén ding dat ik tot nu toe altijd fout heb gedaan bij het bouwen van waterkoelingssystemen, is het ontbreken van goede drain/fill mechanismes. Ik heb nu een mooi kraantje dat onderaan gaat komen, maar eerst laat ik jullie mijn reservoirmount zien, daar heb ik vandaag ff over nagedacht.

we beginnen met een PCI slot bracket. Deze komt van de mCubed TBalancer, maar ik ga de bracket ervan niet gebruiken. FF een klein gaatje erin:

Het materiaal: de bracket, een standaard 50mm muurklem voor PVC pijpen, en een schroefje.

En als we dat dan in elkaar zetten krijgen we dit:

Het reservoir ein, en voila!

Ik gebruik een mATX moederbordje, dus ik heb die achterste slots allemaal niet nodig. Vandaar dat er ruimte is voor dit soort stunts :D
Om 'm te vullen schroef ik gewoon de bovenkant van het hele reservoir eraf. Makkelijker kan het niet worden! Hij sluit nog steeds goed af dan, maar die dop komt ook niet onder water te staan, dus er is geen risico van slechter wordende seal. Nu is de box klaar om wat hardware te gaan ontvangen!

• Xtrafris
Zo, ik heb weer eens een nachtje doorgehaald om mijn PC klaar te krijgen voor een LAN.

De foto's zijn grotendeels snelle snapshots en zwaar onderbelicht, maar het draagt wel een beetje bij aan het overbrengen van de sfeer tijdens het bouwen :)

De FboX is nu wel af in een vorm waar ik er de komende tijd mee tevreden kan zijn, zodat ik me kan richten op FFF. Ok, genoeg geluld, van start!

Allereerst heb ik de kastloze setup die ik tot nu toe draaide helemaal uit elkaar gesloopt, en alle onderdelen los op tafel gemikt:

En hier hebben we de losse waterbox:

De meoilijkste dingen om op te bouwen zaten allemaal onderin. De bodem van de kast zit echt nokkie vol. Links zijn de twee radiatoren met beiden push-pull San Ace fans. Tie-rips: 4.
Rechts staat het torentje HDDs: de oude trouwe RAID 0 array van 3x 750GB, aangevuld met een extra 1TB schijfje en een Intel 40GB SSD. (die laatste zit vast met dubbelzijdige tape).

Een eerste testfit laat zien hoe vol het onderin is:

Het was vrij lastig om een constructie te bedenken voor de SATA kabels die niet meteen heel erg lelijk was, of veranderde in een medusa's hoofd. Uiteindelijk heb ik hier maar genoegen mee genomen. Tie-rips: 2

Nu één van de huzarenstukjes van de build: de 'zwevende' pomp. Veel foto's heb ik niet, maar de volgende twee foto's geven een aardig idee van waar hij zit en hoe ik hem heb opgehangen. 3 tie-rips, duct-tape en een stukje piepschuim.

Vervolgens moest ik nog een plek verzinnen voor de mCubed fancontroller. Na ongeveer 15 alternatieven geprobeerd te hebben, had ik ineens het gouden idee: gewoon tegen de zijkant van de radiator, met nog meer dubbelzijdig plakband.

Vervolgens begon het grote geklooi om alles een definitief plekje te geven en ook alle kabels in bedwang te houden. Hier staan de HDD-toren (6 tie-rips) en het ratiatorblok (nog 8 tie-rips) op hun plek.

En de voeding erbij (het enige onderdeel van de hele build dat op de vooraf bedoelde manier ingebouwd is):

Pomp erbij. Op dit moment begin ik echt gillend gek te worden van alle kabels!

Ook het moederbord en videokaart staan klaar om mee te doen:

En dan komt dat moment dat je vergeet foto's te maken! :017:
Hij is dus *poof* ineens klaar!

Vandaar dat ik maar meteen overga op de foto's die buiten zijn genomen van t geheel:

Om af te sluiten resten mij nog een paar glory-shots.
Als eerste het gewicht. Bedenk bij het zien van deze foto dat ik dit ongemakkelijke blok lood met alleen maar scherpe randjes los mee heb moeten nemen op mijn treinreis door duitsland.

Verder nog twee foto's die Freddy van Highflow leuk gaat vinden:

En als uitsmijter heb ik nog een detailfoto die eigenlijk alleen chaos laat zien, maar wel erg gaaf gelukt is toch:

Dat was 'm dan! Dit is de laatste update voor deze build. Mijn volgende update zal er weer één zijn voor FFF. Iedereen bedankt voor het lezen en ook bedankt Freddy, Forseti en Daantjuh die er gezamelijk voor gezorgd hebben dat ik deze waterbox in handen kreeg.

Bis später! :038:

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Zomaar op de harde stenen straat :'(

Het doosje ziet er lekker technisch uit, daar hou ik wel van.

[Voor 12% gewijzigd door Camacha op 27-10-2010 03:04]

Persuader of bytes.

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik mis echt een inleiding in je verhaal. Wie zijn die mensen?! Waar gaat het over, ik bedoel ik snap dat het een casemod is maar wat meer informatie zou aan het begin wel mogen. Verder succes.
-edit-
Verder is het niet echt casemodden maar gewoon een kast in elkaar schroeven...

[Voor 18% gewijzigd door Kecin op 27-10-2010 03:11]

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

• Xtrafris
Kecin schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 03:02:
Ik mis echt een inleiding in je verhaal. Wie zijn die mensen?! Waar gaat het over, ik bedoel ik snap dat het een casemod is maar wat meer informatie zou aan het begin wel mogen. Verder succes.
Heb je wel gelijk in, ik zal ff wat meer info erin gooien :)
-edit-
Verder is het niet echt casemodden maar gewoon een kast in elkaar schroeven...
Het is maar net hoe je het bekijkt he? Ik ga niet waanzinnig in detail in dit topic, omdat ik 'm graag een beetje vlot wilde delen, maar het toch te veel was om in het "post hier je watergekoelde bak" topic te gooien.
Als je écht wil gaan mierenneuqen, kan je inderdaad opmerken dat de case zelf praktisch geen mods heeft ontvangen (nieuwe pootjes en verwijderen 5 1/4 bays). Buiten dat is er naar mijn mening toch echt wel genoeg aan custom werk in gegaan om het een casemod te noemen.
  • fans gesleeved en nieuwe connector gegeven
  • custom reservoir bracket
  • custom pomp mounting
  • custom koeling voor VRMs op de GPU
  • HDD tower toegevoegd en op originele wijze gemount met tie-rips
  • TBalancer mounting
  • kabels voor power en reset buttons op maat en gesleeved
Ik weet verder niet wat jij allemaal doet als je 'gewoon' een kast in elkaar schoeft, maar als het meer is dan dat, met betere foto's dan bovenstaand, dan zie ik het graag!

• Fid3lity
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07-08 20:10

Fid3lity

Spectre X

Dit is niet langs SM geweest? O-)

Overigens, die mount van het res hadden we toch al een keer voorbij zien komen in het waterkoeling topic? Om nog even op je laatste vraag te reageren, als men "gewoon een kast in elkaar schroeft", opent men daar geen topic voor in CM ;)

• DJ-Visto
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-09 20:43

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ziet er goed uit :)

• Xtrafris
Allememachies wat een gezeik! Nee, dit is niet langs de modjes geweest, omdat de regels heel duidelijk aangeven dat dat alleen nodig is voor een CiP. Aangezien deze al af is, valt-ie niet in die categorie. Ja, de reservoirmount heb ik eens in het kleine mods topic gegooid.

Oh het onrecht! Iemand heeft een thread gestart! |:(

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Ah, in die zin ;) Mijn excuses, toch goed om te weten! Verders nette build, maar welke videokaart zit er nou in?

PS: I haz ook die leuke handschoentjes! :o

[Voor 17% gewijzigd door Fid3lity op 27-10-2010 10:10]

• Xtrafris
Dit is een MSI 5870 Lightning (zie hardwarelijst in start post). De koeling erop is een Swiftech blokje voor 4870 en een VRM blokje voor moederborden die ik er met wat dremelen, boren en vijlen op heb gezet.

en die handschoentjes zijn nutteloos, mijn klauwen passen er niet in! :P

• Verderf
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09:44
al gezien op WTX lan, je had inderdaad gelijk wat je zei, fotos doen dit ding geen recht!
Ziet er in het echt een stuk gaver en technischer uit :)

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB |

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Xtrafris schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 11:19:
Dit is een MSI 5870 Lightning (zie hardwarelijst in start post). De koeling erop is een Swiftech blokje voor 4870 en een VRM blokje voor moederborden die ik er met wat dremelen, boren en vijlen op heb gezet.

en die handschoentjes zijn nutteloos, mijn klauwen passen er niet in! :P
2x 8-pins, wat hebben ze dat arme ding toch aangedaan! 8)7 Die handschoentjes zijn overigens gewoon grappig :P Mijn klauwen passen er iig wel in!

• Xtrafris
Het is meer wat IK het arme ding ga aadoen dat er twee 8-pins voor zijn })

hij draait nu op 1GHz core en met een bumpje op memory. Onder LN2 heben deze kaarten wel eens 1400MHz gehaald, maar daar kom ik niet in de buurt.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In het echt ziet het ding er gewoon nog veel gaver uit dan hier op de foto's.

30" monitor te koop

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Xtrafris schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 04:10:
[...]

Heb je wel gelijk in, ik zal ff wat meer info erin gooien :)

[...]

Het is maar net hoe je het bekijkt he? Ik ga niet waanzinnig in detail in dit topic, omdat ik 'm graag een beetje vlot wilde delen, maar het toch te veel was om in het "post hier je watergekoelde bak" topic te gooien.
Als je écht wil gaan mierenneuqen, kan je inderdaad opmerken dat de case zelf praktisch geen mods heeft ontvangen (nieuwe pootjes en verwijderen 5 1/4 bays). Buiten dat is er naar mijn mening toch echt wel genoeg aan custom werk in gegaan om het een casemod te noemen.
  • fans gesleeved en nieuwe connector gegeven
  • custom reservoir bracket
  • custom pomp mounting
  • custom koeling voor VRMs op de GPU
  • HDD tower toegevoegd en op originele wijze gemount met tie-rips
  • TBalancer mounting
  • kabels voor power en reset buttons op maat en gesleeved
Ik weet verder niet wat jij allemaal doet als je 'gewoon' een kast in elkaar schoeft, maar als het meer is dan dat, met betere foto's dan bovenstaand, dan zie ik het graag!
Duidelijk, ik heb niet veel verstand van het hele watercooling gebeuren. Dus eigenlijk heb je een watercooling mod? Ik vond gewoon de case niet super spectaculair, sorry.
Ik ben het ermee eens dat het niet in het centrale topic hoort.
Succes met wat je nog modden gaat.

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

• Xtrafris
Fijn dat ik je goedkeuring heb...

Wat de meest passende benaming voor deze build betreft... who cares? Ik ben juist gaan casemodden om altijd een unieke PC te hebben en aan het hokjesdenken te ontsnappen. Alles bij elkaar ben ik daar geloof ik wel redelijk in geslaagd.

• Frietjemet
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15-12-2015
Ziet er geweldig uit, die ssd met tape vastzetten ook trouwens, de mijne zit vast met klittenband :P
Ik had alleen die radiators een likje verf gegeven, of ze wat secuurder van de verf ontdaan, ze springen een beetje er uit op deze manier.

Maar het geheel ziet er top uit ;)

• Xtrafris
Frietjemet schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 15:30:
Ziet er geweldig uit, die ssd met tape vastzetten ook trouwens, de mijne zit vast met klittenband :P
Ik had alleen die radiators een likje verf gegeven, of ze wat secuurder van de verf ontdaan, ze springen een beetje er uit op deze manier.

Maar het geheel ziet er top uit ;)
Thx! De rads zijn inderdaad hard toe aan verbetering. Ik heb ze ooit opgeschuurd voor een ander project, maar dat heb ik niet af gekregen. Ik ben er eigenlijk nooit aan toe gekomen om ze een nieuw laagje verf te geven ;)

• natasdiamon
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 28-04 11:01
Ik had je build ook op WTX gezien, en deze case is enorm vet in het echt! _/-\o_
Deze foto's laten een in elkaar geschroefde case zien, maar de case in het echt laat een systeem zien wat echt niemand heeft, wat helemaal vol zit met leuke en zeldzame hardware en bij het bouwen echt heel veel zweet en uurtjes slaap heeft gekost :P

[Voor 3% gewijzigd door natasdiamon op 27-10-2010 16:50]

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Blue-Tiger schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 07:04:
Dit is niet langs SM geweest? O-)

Overigens, die mount van het res hadden we toch al een keer voorbij zien komen in het waterkoeling topic? Om nog even op je laatste vraag te reageren, als men "gewoon een kast in elkaar schroeft", opent men daar geen topic voor in CM ;)
Hoeft ook niet, omdat het geen CiP maar CM betreft.

En IMHO is dit niet gewoon in elkaar geschroefd, er is best wat tijd aan besteed, en het ziet er gewoon goed uit d:)b

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

_ferry_ schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 09:02:
[...]

Hoeft ook niet, omdat het geen CiP maar CM betreft.

En IMHO is dit niet gewoon in elkaar geschroefd, er is best wat tijd aan besteed, en het ziet er gewoon goed uit d:)b
Was al duidelijk geworden na de eerste respons ;) Wist ik zelf nog niet maar goed om te weten!

• Xtrafris
Thx Ferry, natas, Frietjemet, ik begon er al bijna aan te twijfelen of het nog wel gewaardeerd werd!

• BGB4rn
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 16:01

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

aber naturlich :D k heb in t weekend van wtx de hele tijd naar je pc zitten kijken ipv naar mijn scherm :+

Signature

• Serendipity
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 06-09 15:08

Serendipity

"No fear, I is here"

Superkast! echt nice! Had al een vermoeden dat het geen CiP was (aangezien de topictitel anders is, mensen leer lezen aub!!!). Wel gaaf, sowieso die backplate die helemaal doorzichtig is, is ook wel cool. Verder netjes gedaan qua alles ophangen en vastmaken! Cablemanagement mag er ook zijn!

• Xtrafris
Een mini-updeetje nog. Ik vond dit ergens in een verhuisdoos, en kon het niet laten. De FboX heeft een mascotte!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Coole mascotte :D

30" monitor te koop

• natasdiamon
Haha, cool!

• Xtrafris
Het heeft even flink geduurt, maar ik ben terug in nederland, en dus ben ik weer aan de slag!

UPDEET!

Om met een beetje opgeheven gezicht te kunnen zeggen dat ik mijn casemod titel ga verdedigen op The Party, moet er wel het één en ander omgebouwd worden. Ik heb de afgelopen dagen eens alles van stal gehaald, en heb een doldwaze waterloop in elkaar geprutst.

Het begint allemaal met de HDDs. Ik ben pasgeleden een treetje hoger gegaan, en heb de 3x750GB RAID0 ingeruild voor 4x 1,5TB RAID0. Het zijn allevier Seagate 7200.11 schijfjes. Dit geweld wordt gekoeld door een mooi BitsPower blokje dat ik van L3p heb gekregen.

Het geheel staat op een plexi plaatje dat door vier hoge mobo spacers wordt gedragen. Het koelblok ligt relatief los op de schijven.

De volgende stap was het mounten van de pompen en de mCubed Tbalancer. Ze hangen zwevend aan een simpel stukje plexi. Op maat zagen, gaatjes boren voor het betere schroefwerk, buigen, klaar!

Gaan we door naar de hoofdzaken. Het moederbord is eindelijk van de chipsetkoeling voorzien. Het snijden en boren van de plexi geleideplaatjes heeft me op de kolomboor een keer of vijf mijn vingertoppen gekost, maar het staat er allemaal toch maar mooi! Als ik tijd heb, ga ik deze nog uitvoeren in rood plexi, en dat dan ook wat aantrekkelijker vormen. Voorlopig, TADAAAA:

Ik hoop dat de wokkel die ik wilde bereiken goed overkomt.

Voordat iemand het vraagt: ja, de flowrestrictie van dit chipsetkoelsysteem is ENORM. Ik ben nu héél blij dat ik heb geupgrade naar dubbel 355 pompjes, anders had ik dit niet kunnen doen. Op een later tijdstip ga ik denk ik nog een paralelle "flyover" maken om de loop z'n flow terug te geven. De koeling op het mobo is toch 90% show natuurlijk, en de zwarte converters zijn allebei voorzien van twee 1/4 threads. Moet lukken dus, alleen nog wat extra fittingen inslaan :)

Next up is de videokaart. Ik wilde het eigenlijk doen met één slang die vanaf het Swiftech blokje naar de CPU-zijde loopt, maar omdat ik niet de goede rubbertjes heb om er een 3/8 fitting in te kunnen zetten moest ik beginnen met een stukkie 5/16. Op het moment hangt het dobbelsteentje dat de boel bij mekaar moet houden en gelijk dienst doet als 90 graden stuk plus ontluchtingspunt wat op half 7, misschien dat ik daar ook nog wat op bedenk.
Let niet op de kleur van de slang, de flits vertekent ontzettend. De laatste foto's van deze updeet geven een veel beter beeld van de echte kleur.

Het mobo in de kast, slangetje naar de pomp.

Reservoir terug op zn plekkie, hangend aan één van de PCI sloten die leeg blijven. Hoera voor mATX! :D

Het volgende shot geeft al een stuk beter beeld van de echte kleuren.

Vervolgens voegen we de radiatoren toe, en komt (wat mij betreft) de mooiste foto van de avond:

Er is nog een heleboel te doen. De voeding moet er nog in, er komen nog twee tubes bij, ik moet de kleur van mn water nog gaan kiezen, ik wil de faceplate nog bewerken om de radiators betere airflow en passende schoefgaten te geven, ik moet de boel nog lektesten, en dan moet het ook allemaal maar blijken dat er voldoende flow te genereren is. Eigenlijk zou ik ook de CPU en GPU blokken moeten schoonmaken.

FYI, de loop gaat alsvolgt lopen:
RES -> Pump1 -> Pump2 -> CPU -> mosfet blocks -> GPU -> GPU mosfets -> HDD block -> Rad1 -> Rad2 -> res

Voorlopig nog twee shots van de bovenverdieping van deze dolle loop:

• Herman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-09 23:23
Mooie update :) Dat ziet er echt gaaf uit! :D

Het plexiglas ziet er echt puntgaaf uit en dat is een behoorlijke prestatie _/-\o_

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Sylistar
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 13-09 19:01
super strak gedaan kan nie anders zeggen!

• ToCuS
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10:36

ToCuS

It begins in the brain!

Mooi man. Zoiets zie je niet vaak.
TOP..

• R0SSI
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18-09 07:39
De koeling van die chipsets zien er echt super strak uit!! Respect, hoeveel tijd heeft daar ingezeten? Dit wordt echt weer een super mooie build!

Gamertag for Xbox: R0SSI

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16:43
Xtrafris schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 02:44:
Het begint allemaal met de HDDs. Ik ben pasgeleden een treetje hoger gegaan, en heb de 3x750GB RAID0 ingeruild voor 4x 1,5TB RAID0. Het zijn allevier Seagate 7200.11 schijfjes. Dit geweld wordt gekoeld door een mooi BitsPower blokje dat ik van L3p heb gekregen.
Mooie mod hoor, maar 4x 1.5TB in raid0? Je bent niet erg gehecht aan je data? En uiteindelijk nog steeds een stuk trager dan 1 enkele SSD natuurlijk.

• Xtrafris
Thanks mensen! :)
Herman87 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 03:09:
Mooie update :) Dat ziet er echt gaaf uit! :D

Het plexiglas ziet er echt puntgaaf uit en dat is een behoorlijke prestatie _/-\o_
Thanks! :)
Voorlopig is het plexi alleen maar gebroken, nog niet opgeschuurd. Zoals ik zei, ik heb ook rood plexi, ik denk dat ik het nog een keer ga doen met rode plexi guides. Samen met gele vloeistof gaat dat best leuk staan denk ik. Ik moet ook die slangetjes nog een beetje bijknippen, hij staat nu niet overal even hoog.
R0SSI schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 09:46:
De koeling van die chipsets zien er echt super strak uit!! Respect, hoeveel tijd heeft daar ingezeten? Dit wordt echt weer een super mooie build!
Er heeft vooral veel tijd in het plannen en prototypes maken gezeten. Uiteindelijke fabricatie heeft me een uurtje of 4 gekost, maar alles bij mekaar ben ik er toch zeker 15 uur mee 'bezig' geweest. Ik ben TRAAG :p
sig69 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 09:56:
[...]Mooie mod hoor, maar 4x 1.5TB in raid0? Je bent niet erg gehecht aan je data? En uiteindelijk nog steeds een stuk trager dan 1 enkele SSD natuurlijk.
Zodra het budget het weer toelaat komt er een miniservertje/downloadboxje met een 3TB schijfje waar de belangrijkste dingen op staan als backup. Deze box is vooral voor LANparties, zodat ik daar ongestoord grote hoeveelheden meuk naar binnen kan trekken en op mn gemak thuis uit kan zoeken wat ik wil houden en niet.

• brinkdinges
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13-09 17:52
Holy smokes, die mosfet-koeling is wel heel vet :) Is het wellicht een idee om volgende keer handschoenen te dragen bij het boren? ;)

Tot over een weekje of 2 in de casemod compo ;)

Casemods: miXture, Cubeleon

• Xtrafris
Handschoenen, hoe kom je erop! _/-\o_

Dat was wel een aardig idee geweest. Het probleem is alleen dat ik ze niet heb, deze maand vanwege de verhuizing helemaal aan de grond zit, en verder gewoon het soort idioot ben die een kolomboor in de huiskamer zet, en begint te boren zonder plan of bescherming. 8)7

• BTU_Natas
  • Laatst online: 20-09 13:05

BTU_Natas

Superior dutchie

"ik moet de boel nog lektesten"

Joost, jij en ik weten beide dat we dat niet doen :P

panzie dat je bent ;)

• brinkdinges
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13-09 17:52
Ik denk dat ik op het idee van werkhandschoenen gekomen ben nadat een stuk plexi vastzat aan de boor en een stukje hand meenam ;)

Casemods: miXture, Cubeleon

• Xtrafris
BTU_Natas schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:18:
"ik moet de boel nog lektesten"

Joost, jij en ik weten beide dat we dat niet doen :P

panzie dat je bent ;)
Haha, met de achterlijke hoeveelheid druk die ik nodig ga hebben om het water door die mosfetblokkies heen de duwen en 90% ongeteste nieuwe fittingen in mn loop denk ik dat ik voor het eerst van mn leven eens niet in de hardcore mode ga, en vanavond eens een behoorlijke lektest ga doen :p

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

zoals ik zei, "panzie"

• natasdiamon
leuke setup zo man!, wat zijn de temparaturen met een stevige clock nu? :)

• Xtrafris
geen idee nog he? Ben nog lang niet klaar. Er zit nog niet eens een voeding in :p

• Singular1ty
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

Singular1ty

EV Evangelist

[zeikmode] die plexi geleideplaatjes had je eigenlijk ROND moeten maken, dat was NOG mooier geweest :9 [/]

Nee het ziet er echt mannentof uit, just my two cents. Misschien kan je een aparte loop verzinnen voor de chipset, en evt het RAM en de mosfetjes van de graka, met dunnere slangetjes, en een highflow loop voor de rest.

• sticx
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15-09 19:23
Wokkel _O- d:)b , ziet er wel leuk uit trouwens ;) Op naar het vervolg dan maar? :)

• Xtrafris
Mini-updateje :)

Ik ben er uit qua kleur. Het wordt oranje vloeistof, gele slang. Ik wil zo veel mogelijk een goudgele kleur bereiken, en ik denk dat het op die manier prima gaat lukken:

• Xtrafris
Hele avond bezig geweest, ff een update uitpoepen voordat ik een paar uurtjes slaap pak.

Ik ben er uit qua kleur. Het wordt oranje vloeistof, gele slang. Ik wil zo veel mogelijk een goudgele kleur bereiken, en ik denk dat het op die manier prima gaat lukken:

Ik was totaal niet tevreden met de enorme flowrestrictie van de mosfetkoeling, hoe gaaf het er ook allemaal uitzag. Dus, ik ben eens goed gaan graven, en uit de onderlagen van mijn verhuisdozen kwamen nog wat van die leuke bitspower dobbelsteentjes en stopjes naar boven. Daarmee heb ik een extra slang aan kunnen leggen die parallel met de mosfetkoeling loopt, en op deze manier de flow weer herstelt. Een waterkoeling-flyover, hoe vinden we die?

Ook is goed te zien hoe het kantelen van het tweede mosfet splitsblokje ervoor gezorgd heeft dat de slangroute nu een heel stuk netter is. Het water wordt nu duidelijk van bovenaf "geinjecteerd" door de pompen, en loopt dan een volledige cirkel om de CPU heen voordat het naar de VGA gaat.

Next, het afmaken van de loop op de benedenverdieping. Na een beetje piel- en schuifwerk ben ik uitgekomen op deze configuratie:

Ik zou het bijna jammer vinden om er een moederbord overheen te leggen. Maargoed, laten we dat toch maar doen. Hieronder fotootjes met en zonder flits van de gehele, afgebouwde loop. Zie ook hoe de slangen RES-PUMP en VGA-HDD een nieuwe, veel betere route hebben gekregen ten opzichte van gisteren.

Goed, toen was het tijd voor het grote vullen & lektesten. Het was weer eens een spannende aangelegenheid, met 4 lekken in totaal. Uiteraard heb ik hier geen foto's van, ik had mijn handen vol keukenpapier om mijn moederbord droog te kunnen houden.
Even een korte beschrijving van de lekken:
  • Lek 1: De dobbelsteen tussen mosfet en geheugen lekte als een malle. Alle plugs waren goed grondig aangedraaid, maar toch waren ze niet volledig verzonken, wat mijn argwaan wekte. Uiteindelijk zat het probleem hem in de combinatie van de volgende drie onderdelen:

Oorsprongkelijk had ik twee stuks van de linker stop gebruikt op de dobbelsteen in een hoek van 90 graden. Deze raakten elkaar aan de binnenkant, waardoor de tweede niet volledig ingedraaid kon worden. Lekken dus.
  • Lek 2:Tijdens het fixen van lek 1 zie ik ook een plasje liggen op de 'behuizing' van de 6 geluidspoorten van het mobo. Probleem identiek aan lek 1, maar op een ergere plek, want het water heeft flink over het bord gelopen. Drogen drogen drogen, andere stopjes erin, nog eens proberen.
  • Lek 3: De derde dobbelsteen besloot dat hij niet achter kon blijven en begint ook te lekken. Geen grote schade deze keer, maar het duurt wel ff voordat ik uitgevogeld heb dat het stopje er helemaal ingejast dient te worden.
  • Lek 4: het kortste mosfet slangetje lekt kennelijk een héél klein beetje. Er vormt zicht ongeveer elke 20 seconden een klein druppeltje op de aansluiting op het zwarte blok. Voorlopig keukenpapier er tussen frotten, ik vervang later het slangetje wel ff.
Al met al genoeg te troubleshooten gehad, maar uiteindelijk liep het geheel wel heerlijk. Volgende foto geeft me twee conclusies:

1. Het zit wel goed met de flow :D
  2. Er komt nog rode kneut uit de blokken zetten, dat wordt dus schoonmaken.
Nouja, als ik toch moet gaan schoonmaken, dan kan ik het net zo goed grondig doen. Een uurtje nadat ik de lektest voor geslaagd heb verklaard, stond alles er zo bij:

En zo staat het morgen op me te wachten. Morgen:
  • kast schoonmaken
  • blokken schoonmaken
  • faceplate modden zodat de rads fatsoenlijk komen te hangen
  • mosfet koeling rechttrekken, finetunen en slangetje vervangen
  • kast opbouwen
  • PC opbouwen
  • vullen
  • laatste lektest
  • Boot!
Als dit allemaal lukt heb ik donderdag de tijd om de PC softwarematig te configureren voor TTG LAN komend weekend, temps te testen, Harde schijven in te delen, etc etc.
Wish me luck!

• Payne
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17-11-2020
Hey,

Alle ietwat negatieve opmerkingen ten spijt, vind ik het knap wat je klaar speelt. Ik vind vloeistof/waterkoeling altijd wel een risico. Ik heb altijd gebruik gemaakt van plain old luchtkoelers, haha. Ten overvloede misschien, maar een paar ledverlichte fans zouden hier niet misstaan. Mooi werk.

• Xtrafris
Negatief? Hoe bedoel je? Bedankt in ieder geval! :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

LEDverlichte fans lijken mij juist af doen van de stoerheid van waterkoeling met z'n eigen kleuren, slangen en aansluitingen eerlijk gezegd.

30" monitor te koop

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Xtrafris schreef op woensdag 13 april 2011 @ 15:06:
Negatief? Hoe bedoel je? Bedankt in ieder geval! :)
Hier dan: Ik vind de kleur van de slangen/vloeistof nu niet erg mooi, maar dat heeft misschien met de foto's te makken. En het is stukken origineler dan het rood-zwart wat alle eppo's (mijzelf inbegrepen) tegenwoordig voor waterkoeling laten doorgaan :p Plus, het is nog lang niet af, ben erg benieuwd hoe dit uitspeelt. Mooi werk, keep it up! d:)b

• jorik1
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 31-08 20:35
oef, net ff alles gelezen :)

mooi zeg, ook die chipset koeling op het moederbord! :D

• damnyankee
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Xtrafris schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 11:04:
Thx Ferry, natas, Frietjemet, ik begon er al bijna aan te twijfelen of het nog wel gewaardeerd werd!
Mijn vote heb je! Ik vond het leuk om te lezen, en het voordeel tov. een CiP is dat je niet 20 pagina's door moet spitten, maar gewoon op één pagina een pc van stukjes tot een mooie watercube gevormd ziet worden.

Laten we nou vooral niet moeilijk gaan doen over het wel/niet gemod zijn; het ziet er mooi uit, goede foto's, en als je het niet leuk vind ga je toch lekker wat anders zitten lezen!

• Asphiax
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22-06 21:05

Asphiax

" Will I Dream ... "

Gave doos man!
Had ik nog niet gezien , neem je deze mee naar the party?

ModWithMe - Custom SCIFI gaming rigs

• Xtrafris
Asphiax schreef op maandag 18 april 2011 @ 21:19:
Gave doos man!
Had ik nog niet gezien , neem je deze mee naar the party?
Zeker!

Hij heeft afgelopen weekend al warmgedraaid op de (kleine maar gave) TTG-Lan in amsterdam. Ik heb t alleen met kraanwater moeten doen. Wie kan er in omgeving eindhoven een beetje demiwater sponsoren? :p

• snelleeddie
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 19-09 11:49
spijtig van de lekken mja nu kun je alles goed proper maken voor lan party

voor demi water kost het zo duur daar in Eindhoven betaal hier 1.99€ voor 5liter

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Joost, kerel. Jij kerkrat jij.

Tijd om 2 lege flessen , wat slangen,waterkoker en een plasticzak bij elkaar te zoeken, en dan het macgyver dingetje te gaan doen... :P

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Xtrafris schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 09:36:
[...]

Zeker!

Hij heeft afgelopen weekend al warmgedraaid op de (kleine maar gave) TTG-Lan in amsterdam. Ik heb t alleen met kraanwater moeten doen. Wie kan er in omgeving eindhoven een beetje demiwater sponsoren? :p
Awww, de TTG had ik bij willen zijn, maar m'n pc was nog lang niet af :/

• Xtrafris
snelleeddie schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 09:59:
spijtig van de lekken mja nu kun je alles goed proper maken voor lan party

voor demi water kost het zo duur daar in Eindhoven betaal hier 1.99€ voor 5liter
Tsja... ik heb zo'n stuk maand over he? Eten of demiwater: eten!
BTU_Natas schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 10:11:
Joost, kerel. Jij kerkrat jij.

Tijd om 2 lege flessen , wat slangen,waterkoker en een plasticzak bij elkaar te zoeken, en dan het macgyver dingetje te gaan doen... :P
Kijk, dat zijn de goede plannen! De volgende update gaat leuk worden :D
Singular1ty schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 10:17:
[...]Awww, de TTG had ik bij willen zijn, maar m'n pc was nog lang niet af :/
Ben je wel op The Party dit weekend?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee