Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 151 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.762 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een risicoootje :
Max DC-spanning : 400,0 V String-Open spanning bij -10°C : 403,1 V

ik denk dat ik dit ga nemen op de omvormer,
de mpp spanning is dan bij 48 graden warmte ook precies ideaal.
hoe vaak kan het voorkomen dat het bij -10 zonnig is en de stroom uitvalt ?
en gaat ie wel stuk van 3,1 volt overschrijding.(bij -5 al niet dan is het 399,7Vdc))
wat vinden jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:14:
[...]

Toppertje!
Weer een voor de newbee lijst (ik wacht wel ff tot je een foto post, want anders "it didn't happen", so they say...). _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2vmspa9.jpg

En het lijkt alsof dit dicht op elkaar staat, maar ergens doet het dat ook.
Echter de afstand tussen de rijen is toch echt zelfs net iets meer dan 2x de hoogte van de voorliggende rij.

Het schijnt morgen nog een redelijke dag te worden en dan ga ik naar huis bellen om te vragen wat de productie is op dat moment, en op dat moment, en op dat moment...

Nogal vies zijn ze, hoe poets ik die schatjes? :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2011 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:25:
[...]

[afbeelding]

Echter de afstand tussen de rijen is toch echt zelfs net iets meer dan 2x de hoogte van de voorliggende rij.

Het schijnt morgen nog een redelijke dag te worden en dan ga ik naar huis bellen om te vragen wat de productie is op dat moment, en op dat moment, en op dat moment...

Kan ik alleen maar Duits op antwoorden: schön, sehr schön! :)

Had je mevrouw Minnesma niet ff kunnen inhuren om de rest van dat "nutteloze" dak op te vullen? >:)

(ik doe "het" gewoon met een sponsje, geen harde voorwerpen, en gewoon met regenwater, gewoon lekker boenen, absoluut geen detergenten of dergelijke rotzooi)

** edit **

"Azimuth 298" :?

Noordwest op plat dak??? Azimuth start bij noord (0 graden) en wordt clockwise gemeten...

Wikipedia: Azimut
Wikipedia: Solar azimuth angle

@Spek:
Waar ik wel benieuwd naar ben, hoeveel Wp zouden we als forumgebruikers met elkaar hebben staan :)
Nou, als je wat avondjes vrij hebt, mag je die allemaal voor me in gaan vullen...

... sinds ik augustus 2009 de fotoshoots van de newbees op GoT (met gebreken en veel gaten) ben gaan bijhouden zit ik met Neanderthaler d'r bij op 122 kWp. Is natuurlijk veel meer (alle ouwe zombies hier, myself included, niet meegeteld >:) ), maar was meer voor de leut wat geïllustreerde installaties met hardware gegevens snel op rijtje te kunnen zetten. Sonnenertrag zou tot nu toe (ook met gebreken) voor NL 360 installaties moeten bevatten met in totaal ... 1.131 kWp ...

[ Voor 52% gewijzigd door zonnigtype op 17-10-2011 21:53 . Reden: lege dakruimte zichtbaar = gemiste kansen ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:27:

** edit **

"Azimuth 298" :?

Noordwest op plat dak??? Azimuth start bij noord (0 graden) en wordt clockwise gemeten...
Thanks.

Nee ik was abuis, Azimut 198 graden moet het zijn.
Zal nog eens poetsen met water, regenwater is lastig, als het regent is de weg naar het dak toe nogal glad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:51:
[...]

Thanks.

Nee ik was abuis, Azimut 198 graden moet het zijn.
Zal nog eens poetsen met water, regenwater is lastig, als het regent is de weg naar het dak toe nogal glad.
Alstu. Regenwater haal ik gewoon emmertje uit de regenton. Niet vaak dat die leeg staat, zelfs niet als het tijdje droog is...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

asvogel schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 09:59:
[...]

Heb je een modulerende kamerthermostaat? In dat geval begrijp ik toch niet dat het echt uit kan maken. Die thermostaat zou zelf ervoor moeten zorgen dat de temperatuur niet hoger wordt dan nodig. Als 40 graden voldoende is, dan moet hij niet warmer worden, en helpt het niet dat je 'm zelf op 40 graden maximeert. Als 40 graden niet voldoende is, dan lever je comfoort in als je 'm niet hoger laat stoken.
Ik heb idd een modulerende thermostaat.
Het verwarmen duur nu wel langer maar de radiatoren worden niet meer zo heet, toch is het binnen een half uur bijna 20 graden (vanaf 17,5) en dit word niet als storend ervaren.

@Freeman
Na 2 dagen is het goed bevallen, het lijkt alleen wel alsof de douche langzamer warm word.
Het is op de zolder goed merkbaar dat alle leidingen nu goed geisoleerd zijn.
De temperatuur op zolder is merkbaar lager (aangenamer).
Het wachten is op de diepe winter, dan zal de temperatuur misschien weer terug moeten.
Vooralsnog beter gebruik van het HR-principe heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:19:
ik heb een risicoootje :

en gaat ie wel stuk van 3,1 volt overschrijding.(bij -5 al niet dan is het 399,7Vdc))
wat vinden jullie ?
Maak Liander nou niet boos, die moet je te vriend houden... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
zonnigtype schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:54:
[...]

Alstu. Regenwater haal ik gewoon emmertje uit de regenton. Niet vaak dat die leeg staat, zelfs niet als het tijdje droog is...
verhip, dan kan ik nu met de zes suntechies op zuid naast het ramen lappen ook het PV lappen erbij zetten.
uiteraard met gebufferd regenwater (ca 400 liter hier klaar staan) :D

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 09:25

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Freemann schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 15:05:
[...]

Alleen Honeywell heeft (naar mijn weten) deze techniek (volgens mij een patent).
Deze slimme thermostaten passen het stookgedrag aan. Dit doen ze door de starttijd te vervroegen/verlaten als blijkt dat ze te laat/vroeg de gewenst temperatuur hebben bereikt. Zo brand te ketel alleen het nodige.
remeha heeft dat ook en ik denk iedere moderne modulerende thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:56
ik heb een risicoootje :

wat vinden jullie ?
Ik heb dat ook. Bij -10 zouden mijn panelen een kleine overspanning genereren bij 1000W/m² A.M. 1,5 en rechte instraling. Ik raad het dan ook niet aan, maar ik heb zelf de berekening gemaakt wat in de wintermaanden de meest optimale hoek is t.o.v. mijn panelen die de zon kan bereiken en die is vrij laag aangezien de panelen zuiver op het westen liggen onder 45gr. Tevens heb ik voor deze hoek de A.M. uitgerekend en de maximale instraling hiermee berekend. Deze was (ik meen) iets van 450W/m² en dat zorgt voor een iets lagere paneelspanning, waardoor ik een overschrijding in de praktijk niet waarschijnlijk acht.

Dat gecombineerd met de waarschijnlijkheid van een paneel temperatuur van -10 gecombineerd met volle zon en het wegvallen van de netspanning heeft mij doen besluiten hier toch voor te kiezen. Ik raad het iedereen af, omdat ik geen systemen aan wil raden die in principe niet kunnen, maar jij kent PV-education toch ook? ;) Succes.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 17-10-2011 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
flippo765 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:56:
[...]
Ik heb idd een modulerende thermostaat.
Het verwarmen duur nu wel langer maar de radiatoren worden niet meer zo heet, toch is het binnen een half uur bijna 20 graden (vanaf 17,5) en dit word niet als storend ervaren.
Volgens mij heeft mijn thermostaat de mogelijkheid om aan te geven hoe snel het huis opwarmt, en daar past hij dan het stookgedrag op aan. Als je genoegen neemt met een langere opwarmtijd kun je dat dus instellen. Dan doet de thermostaat verder het regelen (daar is 'ie tenslotte voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:27:
... sinds ik augustus 2009 de fotoshoots van de newbees op GoT (met gebreken en veel gaten) ben gaan bijhouden zit ik met Neanderthaler d'r bij op 122 kWp.
Ik had het kunnen weten dat jij deze gegevens paraat had _/-\o_

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:50
sander817 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:02:
[...]

remeha heeft dat ook en ik denk iedere moderne modulerende thermostaat
Dat heet zelflerend. Het idee is dat de thermostaat de ingestelde temperatuur op het ingestelde moment bereikt met een zo kort mogelijke aanwarmtijd.
De meeste modulerende thermostaten kunnen dat, het is alleen zeer de vraag of ze dat goed doen. Die van mij (Atag Brain) maakte er een potje van. Die probeerde de aanwarmtijd steeds verder te verkorten door de stooklijn steiler te maken. Resultaat: de ketel moduleerde uiteindelijk helemaal niet meer, en het CV-water kookte zelfs af en toe. Ik heb de functie maar uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

ik heb een risicoootje :

wat vinden jullie ?
Je moet de vraag anders formuleren; Hoe groot is de kans dat in de levensduur van de netinverter er een keer bij -10 C buiten de netspanning wegvalt. Dan is er een mogelijkheid dat ie sneuvelt.
Die kans is niet nul natuurlijk, en je hebt de wet van Murpey.

In de praktijk zijn electronica componenten aan toleranties onderhevig, een fabricant gaat altijd veilige cijfers opgeven, maar wat de marge is? Ik weet het niet. En als de panelen vrij vlak liggen en in de winter de zon laag staat is er minder instraling, zodat meer als 400 V niet gehaald kan worden. (zie post pcmadman)
Al met al denk ik dat det wel kan, maar je zoekt wel de grens op. De vraag is wil je dat.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

pcmadman schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:13:
[...]

Ahhh, de Shockley–Queisser limit! Dat is heel belangrijke materie. Iets wat bijvoorbeeld iedere zonnepanelen verkoper zou moeten snappen, want het veegt de vloer aan met iedereen die beweert dat er volgend jaar véél efficiëntere panelen komen....

Ik vind dit de mooiste uitbeelding (daarom gebruik ik 'm ook zelf):
[afbeelding] http://dewiki.nl/index.php/Zonnepanelen#Maximale_effici.C3.ABntie Voor meer uitleg.

Pas kwam ik ook nog een vrij recent artikel tegen, dus dat zul je wel niet bedoelen, maar ook een interessant plaatje (hoewel het niet echt representatief is vanwege het gebruikte black-body spectrum i.t.t. het zonnespectrum op aarde zoals hierboven (dat is waarschijnlijk Air-mass 1,5)):
[afbeelding]

Verder is er nog wikipedia over Shockley-Queisser Limit:
https://secure.wikimedia....ey%E2%80%93Queisser_limit
Met dit interessante plaatje:
[afbeelding] zie aldaar voor de svg versie
Dank je dat zocht ik ja! Was alleen even de terminologie kwijt. Nu nog er een Jip en Janneke verhaal van maken voor iemand die denkt dat we op korte termijn 64% halen met mono kristallijn 8)7

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:36:
[...]

Ik had het kunnen weten dat jij deze gegevens paraat had _/-\o_
Dank, maar het is nog lang niet alles. Daarvoor heb ik een secretaris m/v v/m nodig...

... iemand ????

... arbeidsvoorwaarden moeten we vast wel uit kunnen komen ...

... verwacht geen gebruikelijke beloning ... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zojuist de Qsolar bijgevuld na ruim een jaar, van 1.4 bar naar 1.7 bar.
en daarna ontluchten met het automatisch programma.

heeft elke tweaker hier ook zijn/haar cv circuit even gechecked op juiste druk en natuurlijk ontluchten van het systeem en radiatoren?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:25:
[...]

[afbeelding]

Ze zien er zeer schoon uit hoor. (y)
Ik moest wel even lachen om je om-het-uur-even-bellen-actie. Zo heb ik dat ook bijna(!) gedaan. Ik had er gewoon een live-feed (webcam) opgezet. dus kon ik het vanaf mijn werk meekijken. :)

Heeel veel plezier er mee!

Op de vraag : hoeveel Wp zouden we van alle Zonne-energie-GoT-ers bij elkaar hebben, dan geef ik het volgende op:
- 14x 240Wp op WZW
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/01.%20Plaatsing%20zonne-panelen/index.php?resize=1&image=DSC06096.JPG&screenwidth=1280

- Binnenkort 8x 240Wp op ONO.
Foto volgt, zodra het geplaatst is.
(ja ja, ik weet het : Picture, or it did not happen :P)

Over een maandje lees ik graag het totaal aantal Wp's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 23:11:
heeft elke tweaker hier ook zijn/haar cv circuit even gechecked op juiste druk en natuurlijk ontluchten van het systeem en radiatoren?
Nee, ik heb lucht-CV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 23:16:

Ik type me de schompes vanwege jullie panelen schuivers en nevernooitnietgenoeghebberds ...

... absolutely no promises. PPV draait op z'n eigen tempo, en dat is al jaren feitelijk veel te hard.

... je zou zelfs kunnen zeggen: onduurzaam hard ...

... maar ik geef toe, lekker is het ook wel weer ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar je zoekt wel de grens op. De vraag is wil je dat.
thanx,
ik zal het eerst eens nameten die strings zodra het gaat vriezen,
hopelijk is mijn openVoltje lager, dan is het veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 23:26:
[...]

Ik type me de schompes vanwege jullie panelen schuivers en nevernooitnietgenoeghebberds ...

... absolutely no promises. PPV draait op z'n eigen tempo, en dat is al jaren feitelijk veel te hard.

tijd voor een CMS a la wordpress, joomla etc...
gaat je tijd besparen :)
ik kllop wel over jij mag fiatteren van de post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 23:26:
[...]

Geen probleem. Ik had het ook niet echt verwacht.

Ondertussen heb ik gezien, dat je huurwoning gedeelte op je website hebt aangepast. De eerste paar bezoekers heb ik al vanaf jouw website mogen verwelkomen op mijn website. Thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 23:34:
[...]

Geen probleem. Ik had het ook niet echt verwacht.

Ondertussen heb ik gezien, dat je huurwoning gedeelte op je website hebt aangepast. De eerste paar bezoekers heb ik al vanaf jouw website mogen verwelkomen op mijn website. Thanks. :)
Ah, mooi. Kan mijn site rustig naar onderen zakken in Top50Solar.

... eens moet de jongere garde het overnemen naturellemente ...

... al moest ik van Neanderthaler nog tot m'n 99e doorgaan geloof ik ...

... sjeemigdepeemig. Duurt nog 48 jaar ... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

NoUser

For Real ?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Jep, zelfs een leiding vervangen en 3 nieuwe thermostaatkranen erbij geplaatst.

Op zolder ook maar 3x2 kleppen ertussen gezet, scheelt een hoop leeg laten lopen/ontluchten de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 07:52
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:38:
Ik heb eens getallen gezien van 1971 t/m 2004 (ongeveer) prijsstijging was ongeveer 1%. Is samenhang met de geldontwaarding dus een DALING van de energieprijs.

Ik reken daarom met een stijging van 1% per jaar met een maximum van 25 cent per kWh.
Aan de conservatieve kant dus ;)
Ik ga u niet tegenspreken, omdat ik de cijfers niet heb, maar het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk.
1971 is net voor de oliecrisis (1973 als ik me niet vergis) en sindsdien zijn de energieprijzen sterk gestegen.
Ik ga eens zoeken naar referentiemateriaal.

Het cijfermateriaal dat ik heb sinds 1997 was dus van de FOD Economie (in België) en bevat de nominale prijzen van de meest courante oliederivaten: diesel, benzine, stookolie, LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
asvogel schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:51:
[...]

Je zegt: Ik wil graag een FIT-PC2. Dan ben je toch klaar en koop je dat ding?

17 W continu kost ongeveer 35 euro per jaar. Of het je dat waard is kun jij alleen bepalen. Tvt is dus grofweg 20 jaar, maar dat stelt niet iedereen op prijs.

Op grond van de informatie die je nu geeft zou ik het niet doen.
Je hebt gelijk :z ik moet het iets genuanceerder brengen. Ik ben aan het oriënteren voor een kleinere server die ook zuiniger is dan de huidige. De FIT-PC2 is volgens mij de meest energiezuinige oplossing die ik kan kiezen maar is met 750 euro aardig aan de prijs.
JeroenH schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:01:

Shared hosting bij een 'groene' hostingprovider. Die kan dat per clockcycle/Mb vele malen efficiënter dan jij. Dan kan je kabel-/ADSLmodem uit, je router, je server, en hoppa daar gaat weer - ik grijp even een getal uit de lucht - 700 kWh per jaar van je stroomrekening. Daarnaast is het ook nog eens betrouwbaarder en er is een goede kans dat het ook nog eens goedkoper is (afschrijving hardware, tijd spenderen om OS+SW up-to-date te houden, energieverbruik server+router+modem). Louter voordelen dus.

Maar ik heb al eens begrepen dat dat geen optie was. Waarom ook alweer niet?

Zoals iemand al zei, het zal voornamelijk een geldkwestie zijn. Het is dus aan jou...
Als ik het zonder meer buiten de deur kon hosten dan deed ik dat graag. Probleem is dat ik een servertje nodig heb om de logservices te draaien voor onder andere de Solarmax2000S, anders kan ik geen jSunnyreports draaien.

Router/modem blijft hoogstwaarschijnlijk 24/7 draaien ivm opnemen van programma's 's avonds en 's nachts en misschien de telefoon. Over dat laatste twijfelen we nog, of we een vaste lijn moeten houden.
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:02:
[...]

Ik heb een FIT-PC 1 en die doet het perfect. Hij verving een 150W oude bak (486) die op sterven na dood was. Ik heb wel gemerkt dat het kale gebruik dat ze opgeven klopt maar dat je met flink wat USB apperatuur (4x seriele port en een 1-wire adapter) het verbruik flink omhoog schroeft. Kaal zat ik op 5a6watt, met alles erop en aan op 10W. Ik run debian (dus geen os kosten).
Er komen idd aardig wat USB adapters aan te hangen. Maar goed, 10W tov 23W is nog steeds een groot verschil.
thalantis schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:02:
[...]

je kan er ook ubuntu opzetten en booten van een flash drive, is hij 460 euro ex btw
Java krijg ik zonder meer draaiend op Ubuntu, alleen werkt de software voor de OK4E en de Solarmax2000S niet onder Linux. Dat is specifieke Windows software.
AllesKan schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:03:
[...]

Ik zou fijn de laptop laten staan en die 750,- gebruiken om duurzaam extra energie op te wekken.Dan heb je meer kWh's 'bespaard' voor je geld.
Die liggen er al. Om het verbruik van de server te compenseren liggen er al 3 panelen op het dak die het verbruik van de server + router afdekken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij zijn er op dit forum enkele pelletkachel gebruikers

nu onze pellets, welke we bij aankoop van de kachel gekrgen hebben en bijna op zijn, moeten we de wintervooraad gaan aankopen.

Zijn er ervaring wat wel en wat niet te kopen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Druk check ik altijd al via de thermostaat (Nefit); ontluchting gaat automatisch (werkt erg goed, nog nooit lucht in een radiator gehad hier). Alleen de voetventielen van de radiatoren in de woonkamer even wat verder opengedraaid; deze bleek het installatiebedrijf afgelopen voorjaar geknepen te hebben (buiten mijn medeweten). Achteraf snap ik op zich wel waarom: er waren klachten in ons nieuwbouwproject dat bepaalde ruimten niet warm genoeg werden. Toen hebben ze in het hele project alle installaties nagelopen (wij hadden zelf geen problemen, waarom zou ik mijn slaapkamers warm willen stoken? Of de bijkeuken op 20 graden?). Daarbij (gratis) afsluiters en filters geplaatst bij de CV ketel en dus blijkbaar ook de voetventielen in de woonkamer geknepen. Kwam ik achter toen er ineens opvallend veel stromingsgeluid werd gegenereerd in de woonkamer (en de ketel veel te vaak in antipendelstand kwam 8)7 ).

Edit: En oh ja, de standaard radiatorknop in de badkamer heb ik vervangen door een programmeerbare thermostaatknop (15 euro bij de Conrad) die alleen 's ochtends en 's avonds 1,5 uur open gaat tot 20 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2011 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@Migjes;

Zou je mij via de email (die ik eerder genoemd heb) nog te woord kunnen staan over het isoleren van de buurmuur?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik heb wat opzoekingswerk gedaan (dank u Mr Google).

Ik heb uit dit book, deze zinsnede genomen:
Als gevolg van de grote olie- en gasvondsten had er vanaf het einde van de jaren '50 een relatief sterk daling van de energieprijzen plaatsgevinden (...)

(...) periode 1970-1984. (...) deze periode werd gekenmerkt door een tweetal oliecrises, waardoor de energieprijzen sterk stegen (...)
Ik vond ook grafieken van de WTRG:
Afbeeldingslocatie: http://www.wtrg.com/oil_graphs/oilprice1947.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.wtrg.com/oil_graphs/oilprice1869.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.wtrg.com/oil_graphs/oilprice1970.gif

Maar dan kwam ik de AA tegen. Niet de anonieme alcoholici, maar een club die iets met benzine van doen heeft. Op hun site hebben ze de evolutie van de benzineprijzen sinds 1896 gezet.
Als ik de data wat opkuis, kom ik op volgende gemiddelde prijsevoluties (niet inflatiegecorrigeerd).
1896 - 2004: 6%
1910 - 2004: 6%
1920 - 2004: 5%
1930 - 2004: 6%
1940 - 2004: 7%
1950 - 2004: 8%
1960 - 2004: 7%
1970 - 2004: 8%
1980 - 2004: 6%
1990 - 2004: 5%
2000 - 2004: 2%

Dit gaat natuurlijk over de UK markt en niet de continentaal-Europese, laat staan de Belgische of Nederlandse markt. Dit gaat ook over benzine en niet over huisbrandolie (stookolie, mazout) of gas.

The Guardian heeft wél de moeite gedaan om de inflatie te corrigeren in bovenstaande data:
Afbeeldingslocatie: http://blogs.guardian.co.uk/technology/fuel-inflation-new03-2005.gif

Conclusie: 1% lijkt wat te weining om mee te rekenen. Mijn 5% bovenop de inflatie was toch écht wel wat te "rooskleurig". Ik ga rekenen met 3-4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 08:47:
Conclusie: 1% lijkt wat te weining om mee te rekenen. Mijn 5% bovenop de inflatie was toch écht wel wat te "rooskleurig". Ik ga rekenen met 3-4%.
Volgens mij gaat uw materiaal over olie en sterk olie gerelateerden.

Stroom is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 08:49:

Klopt!
Als ik wil isoleren, bespaar ik op olie-gerelateerde producten en niet op elektriciteit.
Als ik enkel de huidige prijs van de olie gerelateerde producten meetel, dan klopt de case niet. De realiteit wijst uit dat de olie gerelateerde producten niet de inflatie-evolutie volgen, maar deze telkens overstijgen.

Dat gecombineerd met de tijdswaarde van geld, maakt dat je een zo zuiver mogelijke inschatting van de toekomst kan maken. Ik pin me natuurlijk niet vast op bepaalde waarden, maar het geeft wel een goed denk- en rekenkader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Neanderthaler prachtige installatie, ga je veel plezier aan beleven.
Dat begint aankomend weekend al.
zonnigtype schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 23:05:
[...]
Dank, maar het is nog lang niet alles. Daarvoor heb ik een secretaris m/v v/m nodig...
Het zou een stuk helpen als alle forum gebruikers hun actueel opgestelde PV vermogen vermelden bij hun avatar.
Kom op dames en heren even bijwerken :Y

[ Voor 54% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-10-2011 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:21:
Neanderthaler prachtige installatie, ga je veel plezier aan beleven.
Dat begint aankomend weekend al.
http://www.buienradar.nl/...ats.aspx?modus=dag&bron=3
Ik KEEK nooit naar weersvoorspellingen, maar het mooie weekend heb ik nu al in het vizier :*)

Verder daarnet gebeld en om 9:15 was er 32W zichtbaar, was bewolkt tot en met en het is een vermogen van niets, maar het is de bevestiging dat het werkt _/-\o_ .

Plannen voor een extra 1040 Wp beginnen zich te verder te ontwikkelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 08:49:
[...]

Volgens knappe koppen bij de financiële whizzkids, zouden de stroomprijzen 100 procent kunnen gaan stijgen tm. 2050 ( _/-\o_ - dit geldt uiteraard niet voor categorie bijstandsmoeders ...). Jammer alleen dat dat soort leuke prognoses stampvol aannames zitten, waarvan ik nog moet zien wat daar van uit gaat komen.

http://www.cnbc.com/id/44926318

Ik bekijk dat stoort studies altijd "met belangstelling" maar leg ze gezien de absurde voorspellingen tot in een verre, volstrekt ongekende toekomst, net zo snel weer naast me neer... En ik zet er ook een hele grote pot zeezout naast...

... de Europese Commissie reageert niet op uitgelekte documenten ...

maar het is de bevestiging dat het werkt _/-\o_ .
Pfoei..... Zou wat wezen als nu net jij getroffen zou worden door een maandagochtend omvormertje...
Plannen voor een extra 1040 Wp beginnen zich te verder te ontwikkelen...
:)

(arme meneer de Jager...)

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 18-10-2011 09:42 . Reden: somber weertje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Ja: PcDealer in "Duurzame Energie deel 18"
flitspaal.nl schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 07:57:
[...]

Router/modem blijft hoogstwaarschijnlijk 24/7 draaien ivm opnemen van programma's 's avonds en 's nachts en misschien de telefoon. Over dat laatste twijfelen we nog, of we een vaste lijn moeten houden.
Als je een mobiele telefoon privé hebt, zie ik geen enkele aanleiding om je modem (voor VoIP) aan te laten. Die van ons gaat uit zodra ik uit huis ga, want mijn vrouw begint eerder. 's Middags gaat het weer aan. Als we naar bed gaan weer uit. Idle verbruik 's nachts van 4kWh naar 1kWh teruggebracht.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
zonnigtype schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:39:
Volgens knappe koppen bij de financiële whizzkids, zouden de stroomprijzen 100 procent kunnen gaan stijgen tm. 2050
Dat is niet zo moeilijk te voorspellen lijkt me. Op 40 jaar tijd een verdubbeling van de prijs is niet zo absurd, dat betekent dat "we" de inflatie gemiddeld op 1,7% weten te houden.
Je kan eerder zeggen: "maar" 100%, want de inflatiedoelstelling van de ECB is 2% en we zitten er altijd boven (2,5%). Zelfs met die target-2% van de ECB heb je stroomprijzen die in 2050 120% duurder zijn.
PcDealer schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:42:
Als je een mobiele telefoon privé hebt, zie ik geen enkele aanleiding om je modem (voor VoIP) aan te laten. Die van ons gaat uit zodra ik uit huis ga, want mijn vrouw begint eerder. 's Middags gaat het weer aan. Als we naar bed gaan weer uit. Idle verbruik 's nachts van 4kWh naar 1kWh teruggebracht.
Ik heb geen VOIP, maar mijn modem/router gaat 's nachts ook uit. Als ik toch iets wil downloaden gedurende de nacht, dan zet ik de schakelaar van de tijdsklok even om.
Over dat laatste twijfelen we nog, of we een vaste lijn moeten houden.
In België ben je stapelzot als je uw vaste lijn buitengooit. Enerzijds zit het 99% zeker in een duo-triple of quad-packet, en zijn die pakketen 99% van de gevallen een pak goedkoper dan "à la carte".
Anderzijds heb je allerlei opties op die vaste lijn die maken dat je met een GSM bijna altijd duurder af bent. Nu heeft onze oude monopolist Belgacom (vergelijkbaar met KPN, ex-staatseigendom) een nieuw tariefplan met onbeperkt gratis bellen naar vaste lijnen en GSM's tussen 17u en 8u en op weekend- en feestdagen.
Wij hebben ons communicatiebudget drastisch kunnen verlagen met dat soort van "packs".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:50:
Zelfs met die target-2% van de ECB heb je stroomprijzen die in 2050 120% duurder zijn.
Doe ik geen uitspraken over, dat soort verre toekomsten.

Ik vraag me af of er nog iets herkenbaar zal zijn in de wereld van "dan".

En of er nog te leven valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:16

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
[...]

Ja: PcDealer in "Duurzame Energie deel 18"

[...]

Wat voor modem (annex straalkachel) is dat? Het opgenomen vermogen van mijn Fritz!box 7390 is ca 7 W. Voor een nacht (van 23.00-07.00 uur) kom ik dan op 56 Wh. Nogal een verschil.

[ Voor 0% gewijzigd door ericplan op 18-10-2011 10:10 . Reden: typo ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan de oorspronkelijke publicatie niet vinden, maar wel deze:
http://www.sp.nl/partij/t...rt_uitverkoop_energie.pdf
op pagina 32 staat een grafiekje van de KALE stroomprijs (ex taxen dus)

Van 3,8571 eurocent in 1970 naar 6,539 eurocent in 2000. De kale stroomprijs is NU voor mij thuis 6 cent overigens.
6,539 / 3, 8571 = 1,695294
1,695294^(1/30) = 1,017751

ofwel stijging is in die periode 1,78% gemiddeld per jaar, aanzienlijk lager dan de inflatie over die periode. Ook zou ik kunnen rekenen tot nu met mijn eigen huidige prijs dan kom ik uit op een stijging van 1,08% per jaar. (mijn huidige kale prijs is 6 eurocent).

Wellicht is die 1% per jaar nog niet zo gek.

Het gaat om de vraag of je de stroomprijs ontwikkeling schat of de stroomtax ontwikkeling schat.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2011 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:21:
[...]

Ik kan de oorspronkelijke publicatie niet vinden, maar wel deze:
http://www.sp.nl/partij/t...rt_uitverkoop_energie.pdf
op pagina 32 staat een grafiekje van de KALE stroomprijs (ex taxen dus)

Van 3,8571 eurocent in 1970 naar 6,539 eurocent in 2000. De kale stroomprijs is NU voor mij thuis 6 cent overigens.
6,539 / 3, 8571 = 1,695294
1,695294^(1/30) = 1,017751

ofwel stijging is in die periode 1,78% gemiddeld per jaar, aanzienlijk lager dan de inflatie over die periode. Ook zou ik kunnen rekenen tot nu met mijn eigen huidige prijs dan kom ik uit op een stijging van 1,08% per jaar. (mijn huidige kale prijs is 6 eurocent).

Wellicht is die 1% per jaar nog niet zo gek.
LOVEIT!

... dat zetten ze d'r in die leugenachtige PBL grafiek natuurlijk niet bij ...

... maar iedereen pent 'm blind over ...
Het gaat om de vraag of je de stroomprijs ontwikkeling schat of de stroomtax ontwikkeling schat.
... en of je dit soort bizarre kunstgrepen kunt voorspellen (forget it but):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/All-in_NUON_grijs_gesplitst.gif

Switch 2008-II >>> 2009-I i.v.m. invoering capaciteitstarief, variabele transportkosten vervallen ...

... de benodigde extreme verhoging van de variabele energiebelasting op verbruikte kWh om "de besparingsprikkel te behouden":

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/Energiebelasting_elektra.gif

... en tenslotte daarnaast "de benodigde correctie op de vaste teruggavepost energiebelasting om niet de pleuris uit te laten breken":

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/Teruggaaf_EB.gif

[ Voor 30% gewijzigd door zonnigtype op 18-10-2011 10:44 . Reden: Capaciteitstarief_truuk_geeft_mist ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:22
Vragen jullie je ook wel eens af wie er op nummer één staat in de Solar Top 50?

Ik ook!

http://www.top50solar.nl/

(Sorry, kon het niet laten. Ik ben best trots!)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JeroenH: Gefeliciteerd! Leuk om te zien dat je harde duurzame werk niet alleen kwalitatief, maar ook kwantitatief gewaardeerd wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:40:
Vragen jullie je ook wel eens af wie er op nummer één staat in de Solar Top 50?

Ik ook!

http://www.top50solar.nl/

(Sorry, kon het niet laten. Ik ben best trots!)
Dat is al jaren Olino vanwege de LED lamp testen (dus vreemde eend in de bijt).

En mensen die veel Engelstalige pagina's hebben zodat ze veel bezoek uit buitenland krijgen (terwijl het specifieke NL site is, maar alla).

En ja, je mag zonder meer trots zijn (geen vreemde eend in de bijt).

Ik houd me verder met content bezig, en site is uit de middeleeuwen, maar daar maak ik me niet druk om. Hij wordt wel gelezen (effe doorzetten, gaat om de inhoud, toch?).

De Belgische sites horen daar eigenlijk ook niet thuis, want die hebben hun eigen portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:49:
Dat is al jaren Olino vanwege de LED lamp testen (dus vreemde eend in de bijt).
Mee eens. Gaat slechts een heel klein percentage of zonne-energie.
En mensen die veel Engelstalige pagina's hebben zodat ze veel bezoek uit buitenland krijgen (terwijl het specifieke NL site is, maar alla).
Mijn site is normaal gesproken tweetalig, nu alleen Engels omdat het anders echt niet te bolwerken is, maar 60-70% van mijn bezoek komt uit Nederland, ook nu in deze tijd.
En ja, je mag zonder meer trots zijn (geen vreemde eend in de bijt).
Danku, danku :Y)
Ik houd me verder met content bezig, en site is uit de middeleeuwen, maar daar maak ik me niet druk om. Hij wordt wel gelezen (effe doorzetten, gaat om de inhoud, toch?).
Jouw site moet een nachtmerrie zijn om te beheren. Weet je zeker dat je niet eens over wil naar een systeem als Wordpress of Joomla? Het opzetten is ff wat (denk)werk maar het is beste wat ik ooit gedaan heb met mijn website. Je kunt hem dan bv. ook makkelijk updaten vanuit een internetcafé o.i.d. en je hebt een veel beter overzicht van je posts, mensen kunnen reacties achterlaten (dat kun je ook uitzetten). Ik raad het je aan.

Oh, en Google 'snapt' dit soort CMS-systemen ook, het kon je ook nog wel eens meer bezoekers opleveren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@ stroomprijs (of andere prijs)

De kale prijs is leuk om mee te rekenen, maar is verder van geen waarde. Ik wil de prijzen weten om opportuniteitskosten te berekenen.

Ik wilde berekenen op welke termijn ik isolatie terugverdien. Dan is de prijs van de brandstof die ik met isolatie ga uitsparen wel van belang. [fictief] Als de investering €8000 kost en ik spaar elk jaar 1000m³ gas [/fictief], dan wil ik weten welk geldelijk voordeel ik daarmee doe. Ik kan dan de huidige gasprijs als een gegeven beschouwen, maar ook als parameter.

Voor elektriciteit kan je natuurlijk hetzelfde doen, als je panelen wil leggen. Als ik met panelen van €10'000 elk jaar €200 aan elektriciteit kan besparen, laat het dan maar. Als ik daarentegen €800 per jaar kan besparen, en rekening hou met een stijging van de elektriciteitsprijs van 2% boven de index, dan...
Als als als, i know :).

De taksen, transport, ... zit wel keihard in de te betalen prijs verrekend. Als je panelen hebt liggen, moet je die toeslagen niet betalen, dus voor mijn rekenmodel wil ik de nominale energieprijs en niet de kale energieprijs ex taksen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:57:

Jouw site moet een nachtmerrie zijn om te beheren. Weet je zeker dat je niet eens over wil naar een systeem als Wordpress of Joomla? Het opzetten is ff wat (denk)werk maar het is beste wat ik ooit gedaan heb met mijn website. Je kunt hem dan bv. ook makkelijk updaten vanuit een internetcafé o.i.d. en je hebt een veel beter overzicht van je posts, mensen kunnen reacties achterlaten (dat kun je ook uitzetten). Ik raad het je aan.

Oh, en Google 'snapt' dit soort CMS-systemen ook, het kon je ook nog wel eens meer bezoekers opleveren.
Ik weet het allemaal, beste Jeroen, maar de prioriteiten blijven bij de content liggen. En dat is buffelen om dat voor elkaar te krijgen. Die grafieken van een paar posts naar boven, bijvoorbeeld, die worden door niemand anders in NL gemaakt (laat staan mijn Vlaanderen/BRD analyses, die zijn uniek).

Laat mij maar lekker verder rotzooien, het is allemaal nodig.

Never say never... ;)

Owjaa. Ik zit nooit in internetcafé's o.i.d. Ik houd er niet van, en sla ook met verbazing gaande wat bijv. talloze mensen allemaal in het buitenland (op vakantie nota bene) voor tijd spenderen om berichten richting het thuisfront te sturen. Vakantie is bij ons vakantie. Geen berichtenverkeer of elektronische onzin (OK, camera uitgezonderd, er moeten natuurlijk af en toe wel exotische PV-projecten worden vastgelegd... :9 ).

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 18-10-2011 11:04 . Reden: beste koffie = thuiskoffie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonnigtype schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:01:
[...]

Ik weet het allemaal, beste Jeroen, maar de prioriteiten blijven bij de content liggen. En dat is buffelen om dat voor elkaar te krijgen. Die grafieken van een paar posts naar boven, bijvoorbeeld, die worden door niemand anders in NL gemaakt (laat staan mijn Vlaanderen/BRD analyses, die zijn uniek).

Laat mij maar lekker verder rotzooien, het is allemaal nodig.

Never say never... ;)
Mocht je ooit besluiten om over te stappen, ik wil je met alle plezier helpen om de content over te zetten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:00:
@ stroomprijs (of andere prijs)

De taksen, transport, ... zit wel keihard in de te betalen prijs verrekend. Als je panelen hebt liggen, moet je die toeslagen niet betalen, dus voor mijn rekenmodel wil ik de nominale energieprijs en niet de kale energieprijs ex taksen etc.
Niet/slechts gedeeltelijk waar. Alle vastrechten (dat zijn er in Nederland 4 bij netbeheer en 1 post bij de leverancier) heb je geen enkele invloed op en moet je altijd blijven betalen. Dus voor teeveeteetjes nooit vastrechten noch teruggaveposten (krijg je altijd terug, ongeacht je gedrag) in de berekeningen meenemen. Worden continu fouten mee gemaakt, daarom is die PBL grafiek ook zo'n kolder.

http://www.compendiumvoor...reldolieprijs.html?i=6-40

(elektriciteit tabblad klikken)

* edit * uitzondering: als je vanwege elektra overschot o.i.d. van je gasaansluiting af zou willen, "mag" je de jaarlijkse vermeden vastrechten voor de aansluiting in die teeveetee meenemen (mits je gratis af kan laten sluiten, en dat kan als je geen haast hebt). Maar dan ook alleen onder dat scenario. Gebeurt helaas nog te weinig.

[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 18-10-2011 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:01:
Ik weet het allemaal, beste Jeroen, maar de prioriteiten blijven bij de content liggen.
Oh, maar ik kan je vertellen dat een CMS die het je makkelijk maakt posts te plaatsen het juist makkelijker maakt je te focussen op de content!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
zonnigtype schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:10:
Niet/slechts gedeeltelijk waar. Alle vastrechten (dat zijn er in Nedeland 4 bij netbeheer en 1 post bij de leverancier) heb je geen enkele invloed op en moet je altijd blijven betalen. Dus voor teeveeteetjes nooit vastrechten noch teruggaveposten (krijg je altijd terug, ongeacht je gedrag) in de berekeningen meenemen. Worden continu fouten mee gemaakt, daarom is die PBL grafiek ook zo'n kolder.

http://www.compendiumvoor...reldolieprijs.html?i=6-40

(elektriciteit tabblad klikken)
Enerzijds is er een verschil Nederland - België, ik ken de administratie op de NL-markt totaal niet.
Anderzijds weet ik evenmin hoe al die zaken voor PV-eigenaren in België gebeuren: terugleveren, salderen, welke taksen wel en niet betalen op teruggeleverde stroom, ...

Voor een tvt voor isolatie, is dat allemaal niet relevant. Ik maak zelf geen gas, ik wil gewoon mijn gasverbruik (in de realiteit stookolie, maar laten we het voor de leesbaarheid op gas houden) beperken en berekenen in hoeverre dat het minderverbruik aan gas, mijn isolatieproject zelf terugbetaald.
Om dat te doen neem ik de volledige prijs per m³ in rekeninge, want dat is ook de prijs die ik niet meer zal moeten betalen voor de niet-meer verbruikte m³ gas door mijn extra-isolatie.

Anyway, ik was aan het rekenen om Isover Mupan Façade in mijn kruipkelder te plaatsen. Kostprijs €4000 (+/-). Als huurder is dat nog iets te zwaar, de verhuurder vindt het maar niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:12:
[...]

Oh, maar ik kan je vertellen dat een CMS die het je makkelijk maakt posts te plaatsen het juist makkelijker maakt je te focussen op de content!
Posts plaatsen is het probleem hier niet hoor, dat is routine. (ftp programma'tje, laatste materiaal uploaden, klaar is kees peter)...

Er is ook nog de grafiek sectie met de dynamische content. Al dat soort toestanden moeten vlekkeloos werken in een nieuw format, anders wil ik het niet. Ik wil niet in een keurslijf worden geperst waardoor diverse essentiële grafische zaken tot het verleden zouden moeten behoren. In theorie kan alles, maar om het gedaan te krijgen is vers twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 23:16:
[...]
Op de vraag : hoeveel Wp zouden we van alle Zonne-energie-GoT-ers bij elkaar hebben, dan geef ik het volgende op:
- 14x 240Wp op WZW
- Binnenkort 8x 240Wp op ONO.

Kunnen we daar niet een online formuliertje voor maken? Zoiets als dit: formulier en resultaten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ziet er goed uit Anton, wordt dit nog ergens centraal opgelagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
Ik kan helaas de sheet niet bewerken, dan maar zo:
Tijdstempel: 18 okt 11.40
GoT naam Dmartino
Systeemgrootte 1160Wp
Systeemomschrijving eerste installatie tegen de nok
Systeemoriëntatie ZZW
Hellingshoek 55 graden
Provincie Overijssel
Installatiejaar 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:38:
Ziet er goed uit Anton, wordt dit nog ergens centraal opgelagen?
Het is een Google app en wordt dus op een Google server opgeslagen. Als je naar de resultaten gaat, kun je het zelfs nog exporteren voor een kopie op je eigen PC om bijvoorbeeld berekeningen op los te laten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Dmartino schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:38:
Ik kan helaas de sheet niet bewerken, dan maar zo:
Tijdstempel: 18 okt 11.40
GoT naam Dmartino
Systeemgrootte 1160Wp
Systeemomschrijving eerste installatie tegen de nok
Systeemoriëntatie ZZW
Hellingshoek 55 graden
Provincie Overijssel
Installatiejaar 2011
Je moet de sheet niet bewerken, maar het formulier invullen. Dan komt dit in de sheet te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zin om je te ergeren? Check dit:

poll: Race op zonne-energie

(en dan vooral de reacties)

"blijkbaar kunnen ze heel erg efficente zonne panelen bouwen maar je ziet ze niet op de markt bijna."

"En als je zonne panelen wil kopen kan je alleen maar inefficente kopen wel met subsidie maar dan is het nog niet kosten dekkent dus is niet intressant."

"Zonne energie gaat 'm niet worden op korte termijn... Laat ze nou maar eens wat meer geld steken in het ontwikkelen van biodiesel uit algen en ethanol uit plantenresten..."

"In de jaren 50 werd al een electrische auto voor de mainstream markt in de vs de ontwikkelaar rijd er tot de dag van vandaag nog in en heeft amper problemen shell heeft deze auto niet op de markt laten komen."

Wat een niveau.... :/ En dat zijn dan Tweakers.

Ik ga me er niet in mengen, geen tijd voor en het is sowieso verloren tijd, maar ik wilde het even delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:16

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
antonboonstra schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:35:
[...]

Kunnen we daar niet een online formuliertje voor maken? Zoiets als dit: formulier en resultaten.
Ingevuld, maak je ook nog een sommatie over het geïnstalleerde vermogen? Anders moet Zonnigtype alsnog alles optellen :+

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:21:
[...]

Ingevuld, maak je ook nog een sommatie over het geïnstalleerde vermogen? Anders moet Zonnigtype alsnog alles optellen :+
Ja hallo, ik zie dat er al aan gewerkt wordt, ik ga natuurlijk geen dingen dubbel doen.

zonnigtiepje heeft nog "wat andere zaken" lopen...

Anton: complimenten, perfect!

Gaat dit ook direct naar de netbeheerders en de sluwe meter installateurs toe? :X >:)

* edit *
Vragen aan Anton:
Teksten erbij iets aanscherpen.

"Systeemgrootte" s.v.p. melden dat Wp vermogen zonder interpunctie moet worden vermeld, dus (als voorbeeld): 4 kWp = 4000 Wp, en niet 4.000 Wp, of maakt het geen verschil?

Installatiejaar. I.v.m. uitbreidingen: jaar EERSTE panelen, of jaar LAATSTE panelen? Lijkt me relevant, want mijn eerste (4) modules zijn van 2000, de laatste 2 van 2010...

... en edit mogelijkheid bij latere uitbreidingen reeds ingebouwd? Wordt de oude opgave dan overschreven bij nieuwe update?

Ik wacht even met invullen totdat hierover consensus is.

[ Voor 36% gewijzigd door zonnigtype op 18-10-2011 12:55 . Reden: vragen n.a.v. Anton's mooie doc ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wat betreft aanmelden van de installatie.
Is inmiddels gebeurd bij m'n leverancier Greenchoice.
Wat te doen echter met de netbeheerder, in mijn geval Enexis.
Is het verplicht om deze in te lichten?
Ik meen dat zonnigtype ergens vermeld had dat het nergens in de elektriciteitswet staat.
Licht ik ze in krijg ik geheid weer een discussie over het vervangen van de meter.
Licht ik ze niet in dan komt er over een jaar discussie over de meterstanden.
Echter de meterstanden geef ik altijd rechtstreeks door bij Greenchoice maar Enexis heeft ze ook weer nodig.
Wat is verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na enig bellen mailen en aandringen nu de juiste meterstanden op de afrekening.

mooi.

nu de logica van nuon creditfaktuur van ca 600,= voor het teveel berekend in termijn bedragen

oud termijnbedrag 134,= nieuw termijnbedrag 197,= schiet mij maar lek!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:06:
Wat betreft aanmelden van de installatie.
Is inmiddels gebeurd bij m'n leverancier Greenchoice.
Wat te doen echter met de netbeheerder, in mijn geval Enexis.
Is het verplicht om deze in te lichten?
Ik meen dat zonnigtype ergens vermeld had dat het nergens in de elektriciteitswet staat.
Licht ik ze in krijg ik geheid weer een discussie over het vervangen van de meter.
Licht ik ze niet in dan komt er over een jaar discussie over de meterstanden.
Echter de meterstanden geef ik altijd rechtstreeks door bij Greenchoice maar Enexis heeft ze ook weer nodig.
Wat is verstandig?
Het staat in de Netcode. Dat is weliswaar een technisch document gerelateerd aan de regelgeving. Maar het staat niet letterlijk in de Elektriciteitswet. Netcode vind je op NMa site (is gruwelijke materie).

Als je een meter met 4 telwerken hebt, kun je melden, dan word je administratief gesaldeerd (zitten potentiële risico's aan vast, maar het schijnt bij Enexis goed te gaan).

Als je Ferrarismeter hebt, kun je bij Greenchoice gewoon de meterstanden melden. Dan bypass je de hele zooi van Enexis, maar zorg er wel voor dat je dit zeer goed aan GC communiceert en schriftelijk/per mail vast nagelt. Die controleert dan achteraf of de door jou doorgegeven meterstanden kunnen kloppen met VASTGESTELDE meterstanden door netbeheer. Accepteer NEVER EVER OOIT geschatte meterstanden van Enexis. Dat is waanzin, want daar betaal je niet voor. Je geijkte meter vertelt de waarheid, anders kan die hele ranzige Elektriciteitswet direct op het Hellevuur (sorry voor het nick-misbruik).

@rijnstreek:
oud termijnbedrag 134,= nieuw termijnbedrag 197,= schiet mij maar lek!!!!
"Wij van Vattenfall/NUON verwachten dit jaar een koude winter, een hoop extra steenkolenstook voor u, en stijgende energiekosten. Wij willen graag voorkomen dat u niet te weinig heeft betaald aan het eind van de factuurperiode en een naheffing krijgt". Zoiets?

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 18-10-2011 13:28 . Reden: Termijnbedragen vertellen nooit de waarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

zonnigtype schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:32:
[...]

Ja hallo, ik zie dat er al aan gewerkt wordt, ik ga natuurlijk geen dingen dubbel doen.

zonnigtiepje heeft nog "wat andere zaken" lopen...

Anton: complimenten, perfect!

Gaat dit ook direct naar de netbeheerders en de sluwe meter installateurs toe? :X >:)

* edit *
Vragen aan Anton:
Teksten erbij iets aanscherpen.

"Systeemgrootte" s.v.p. melden dat Wp vermogen zonder interpunctie moet worden vermeld, dus (als voorbeeld): 4 kWp = 4000 Wp, en niet 4.000 Wp, of maakt het geen verschil?

Installatiejaar. I.v.m. uitbreidingen: jaar EERSTE panelen, of jaar LAATSTE panelen? Lijkt me relevant, want mijn eerste (4) modules zijn van 2000, de laatste 2 van 2010...

... en edit mogelijkheid bij latere uitbreidingen reeds ingebouwd? Wordt de oude opgave dan overschreven bij nieuwe update?

Ik wacht even met invullen totdat hierover consensus is.
anton heeft hem 2 keer ingevuld met verschillende installatie jaren

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 09:07
@jwstolk, JeroenH, NielsTn
jullie hebben helemaal gelijk als het gaat om gewone panelen.
maar hebben jullie ook ervaring met organische panelen?
http://shop.conrad.nl/110487.html

ik heb geen idee of er iets mee te doen is.
specificaties zijn niet fantastisch.
maar als je autonoom wil gaan is iedere watt nodig in de moeilijke tijden.
al is het maar om in de winter de accu's op pijl te houden.
of anders voor de lol om te kunnen zeggen dat je 10LWp (lantaarn watt power) hebt.

ik ken maar 3 mensen die autonoom(semi-autonoom) zijn gegaan. (gas/elektra/water)
2 daarvan delen nu nog een 16 ampère aansluiting voor de koelkast en de wasmachine rest gaat via accu's.
(dit alles erg low kost en geen pv pannelen)

@Freemann
verstuurt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:03:
ik heb een eeepc laptopje met windows server erop.
voordeel is dat ie ook meteen een ups heeft en een ssd.
hij stopt om 12 uur snachts, en smorgens doet ie wake on link,
als de fritz box door de tijdklok aangaat, die traint ook iedere dag opnieuw in.
samen gebruiken ze iets van 16 watt full load, maar dan 18x 16Wh piek
dat is ongeveer gelijk aan 0,3kWh per dag / 105 kWh per jaar,
niet gerekend naar idle, want ik zit pas nu op 69 kWh dit jaar.

zo`n eeepc laptop met atom of beter kost iets van 130 euro tegenwoordig,
de vm`etjes backup ik 1x per week naar de fritz box(nas), daarin zit een flinke usb stick
de telefoon loopt ook over fritzie....voip

eigenlijk verbruikt het allemaal te weinig want zo saldeer ik minder.
de fritz en de eeepc delen een efficiente voeding
is dat wel veilig zo'n eeepc met die losse voeding, ik wil ook zoiets doen met mijn eeepc om mijn set te monitoren

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:24:

Het staat in de Netcode. Dat is weliswaar een technisch document gerelateerd aan de regelgeving. Maar het staat niet letterlijk in de Elektriciteitswet. Netcode vind je op NMa site (is gruwelijke materie).

Als je Ferrarismeter hebt, kun je bij Greenchoice gewoon de meterstanden melden. Dan bypass je de hele zooi van Enexis, maar zorg er wel voor dat je dit zeer goed aan GC communiceert en schriftelijk/per mail vast nagelt. Die controleert dan achteraf of de door jou doorgegeven meterstanden kunnen kloppen met VASTGESTELDE meterstanden door netbeheer. Accepteer NEVER EVER OOIT geschatte meterstanden van Enexis. Dat is waanzin, want daar betaal je niet voor. Je geijkte meter vertelt de waarheid, anders kan die hele ranzige Elektriciteitswet direct op het Hellevuur (sorry voor het nick-misbruik).
Ik ben in het bezit van een Ferrarismeter, is ook zo doorgegeven aan Greenchoice, ook heb ik ze om een schriftelijke bevestiging gevraagd van hetgeen ik doorgegeven heb.
oa. klantnummer, laatste meterstanden, opgesteld vermogen, digitale of analoge meter, kopie van de faktuur en datum van plaatsing.
Als ik de schriftelijke bevestiging binnen heb van Greenchoice vertrouw ik er op dat het goed gaat en laat ik de vermelding richting Enexis achterwege.
Hopelijk krijg ik over een jaar dan geen gezeur met Enexis :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijg net een bericht binnen: "1391W en hij gaat alsmaar omhoog"

"1400W"..... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
thalantis schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:38:
[...]

is dat wel veilig zo'n eeepc met die losse voeding, ik wil ook zoiets doen met mijn eeepc om mijn set te monitoren
Aha, dank, ik zie het nu. Goede oplossing, moet wel worden verduidelijkt:

@Anton: kun je dat s.v.p. als zodanig in het formulier opnemen, "In de loop der jaren nieuw in de installatie opgenomen deelsystemen s.v.p. per installatiejaar in een aparte aanmelding opgeven" of iets dergelijks? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:51:
Krijg net een bericht binnen: "1391W en hij gaat alsmaar omhoog"

"1400W"..... :*)
S.p. moment? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@rijnstreek,

Staat er niet bij dat je nu per 2 maanden moet betalen?
Bij mij heeft nuon nu een tweemaandelijkse factuur nadat het maandbedrag drastisch omlaag kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:00:
@rijnstreek,

Staat er niet bij dat je nu per 2 maanden moet betalen?
Bij mij heeft nuon nu een tweemaandelijkse factuur nadat het maandbedrag drastisch omlaag kon.
Gebeurde bij mij ook toen de vastrechten voor elektra en kookgas door Greenchoice werden geïncasseerd na switch Echte Energie ("netbeheerdersmodel van facturatie") naar GC ("leveranciersmodel van facturatie").

Enige wat overbleef bij Vattenfall/NUON Customer Care Center waren de stadswarmte kosten (waarvan de overgrote meerderheid vastrechten). Laten die snuggerds toen zonder mij te informeren overgeschakeld zijn van eenmaandelijkse naar tweemaandelijkse termijnbedragen...

... heeft me twee dagen rekenen gekost voordat ik dat ene woordje op de vijf pagina's jaarnota zag, ik had al een "zeer prikkelende" brief richting dat CCC klaar staan om te verzenden ... 8)7

zonnigtiepje staat nu ook in Anton's doc opgenomen. In vier micro systeempjes... Dank, Anton!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:46:
[...]

Ik ben in het bezit van een Ferrarismeter, is ook zo doorgegeven aan Greenchoice, ook heb ik ze om een schriftelijke bevestiging gevraagd van hetgeen ik doorgegeven heb.
oa. klantnummer, laatste meterstanden, opgesteld vermogen, digitale of analoge meter, kopie van de faktuur en datum van plaatsing.
Als ik de schriftelijke bevestiging binnen heb van Greenchoice vertrouw ik er op dat het goed gaat en laat ik de vermelding richting Enexis achterwege.
Hopelijk krijg ik over een jaar dan geen gezeur met Enexis :$
Je kunt altijd een mail naar Enexis na sturen dat je het zo hebt opgelost met je leverancier, en dat je geen schattingen van meterstanden zult accepteren. Als ze zelf gaan zitten schatten, terwijl jij voor meterstanden opname kosten betaalt (bij geijkte meter die niet eens van je zelf is of wordt), moeten ze ook maar voor de consequenties opdraaien. Moeten ze jou niet mee lastig vallen. Laat het ze weten, die bedrijven MOETEN veranderen en met de tijd mee gaan. Omdat WIJ dat willen.

Slotdebat "Verdienmodel energie" op Energie+ site. Video 43 minuten.

http://www.energieplus.nl...ok&utm_source=nieuwsbrief

Nederland is goed in oeverloos ouwehoeren. Opvallende spreker: ex CEO van Scheuten Solar, Frans van den Heuvel.

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 18-10-2011 14:23 . Reden: Praatjes vullen geen gaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik ga zeker geen geschatte meterstanden accepteren, ga ze nu ook nog niet inlichten.
Meterstanden richting Greenchoice en Enexis moeten we meestal zelf online invullen.
Bij Greenchoice verwacht ik geen probleem bij Enexis ga ik vast de melding krijgen "ingevoerde meterstanden niet correct".
Kunnen ze alsnog mooi langskomen om de standen op te nemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 08:34:
volgens mij zijn er op dit forum enkele pelletkachel gebruikers

nu onze pellets, welke we bij aankoop van de kachel gekrgen hebben en bijna op zijn, moeten we de wintervooraad gaan aankopen.

Zijn er ervaring wat wel en wat niet te kopen??
Ik heb nu voor het 2e kaar op de rij bij pellets van de Lange besteld,
233 euro voor 100zakken van 10kg op pallet aan de deur geleverd, bruine versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

zonnigtype schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:07:
[...]
zonnigtiepje staat nu ook in Anton's doc opgenomen. In vier micro systeempjes... Dank, Anton!
'k Heb je opmerkingen verwerkt en ook nog een extra veld toegevoegd "Totale opbrengst tot op heden (kWh)". Ik ben wel benieuwd hoeveel de GoT-ers tot op heden aan schone elektriciteit hebben geproduceerd. Dus geen genormeerde opbrengsten deze keer (want over welke periode wil je dit dan doen en sommige installaties staan nog geen jaar), maar gewoon totale opbrengsten. Voor degenen die hun systeem al hadden ingevoerd, DM me maar.

Nogmaals: jouw systeem toevoegen kan met het formulier en de resultaten bekijken/exporteren kan hier.

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 18-10-2011 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
antonboonstra schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:44:
[...]

'k Heb je opmerkingen verwerkt en ook nog een extra veld toegevoegd "Totale opbrengst tot op heden (kWh)". Ik ben wel benieuwd hoeveel de GoT-ers tot op heden aan schone elektriciteit hebben geproduceerd. Dus geen genormeerde opbrengsten deze keer (want over welke periode wil je dit dan doen en sommige installaties staan nog geen jaar), maar gewoon totale opbrengsten. Voor degenen die hun systeem al hadden ingevoerd, DM me maar.

Nogmaals: jouw systeem toevoegen kan met het formulier en de resultaten bekijken/exporteren kan hier.
Wow, wat een service!

Moet nog wel m'n eigen opbrengsten bijwerken. Dus die komen later.

Wat dat betreft is dit (ook weer) een mooie tijd om in te leven. Anton: petje af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Laatst online: 20-09 20:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

antonboonstra schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:44:
[...]

Kan in het formulier opgenomen worden dat mijn systeem een variabele hellingshoek heeft?
Ik kan ze kantelen tussen 30 graden ('s zomers) en ruim 55 graden voor de winter.

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Done! Ook ingevuld 3838Wp erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

aartw99 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:54:
[...]
Kan in het formulier opgenomen worden dat mijn systeem een variabele hellingshoek heeft?
Ik kan ze kantelen tussen 30 graden ('s zomers) en ruim 55 graden voor de winter.

Aart
Speciaal voor jou de optie "Anders, namelijk..." toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

antonboonstra schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:08:
[...]

Speciaal voor jou de optie "Anders, namelijk..." toegevoegd
Dank
en reeds ingevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Achteraf gegevens aanvullen hoe kan dit, formulier opnieuw invullen of komt het er dan dubbel in te staan?

@aartw99
Ken je toevallig ook een Marjo en Michel daar in Peize?

[ Voor 29% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-10-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:16:
Achteraf gegevens aanvullen hoe kan dit, formulier opnieuw invullen of komt het er dan dubbel in te staan?

@aartw99
Achteraf wijzigen/aanvullen wil helaas niet. Stuur mij dan maar een DM.

@aartw99 Ik werk in Roden en rij elke dag langs Peize :*)

Edit: Al 48.654 Wp geregistreerd en dan is de 13940 Wp van SunshineCompany nog niet eens toegevoegd :)

[ Voor 17% gewijzigd door antonboonstra op 18-10-2011 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
migjes schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:36:
@jwstolk, JeroenH, NielsTn
jullie hebben helemaal gelijk als het gaat om gewone panelen.
maar hebben jullie ook ervaring met organische panelen?
http://shop.conrad.nl/110487.html
Nee geen ervaring mee, en als ze al in bruikbare maten (100+Wp) verkrijgbaar zouden zijn dan zou ik mijn vingers er niet aan branden. € 91 per Wp!??!? Hallo zeg.

Ik zie ook niet wat dit voor voordelen biedt om "autonoom" te gaan t.o.v. van grote-mensen zonnestroompanelen.

Ik schrijf "autonoom" bewust tussen aanhalingstekens omdat "autonoom" niet bestaat. Ik krijg heel regelmatig mails van mensen n.a.v. mijn website die zo graag "autonoom" willen zijn, maar als ik ze dan uitleg dat "autonoom" niet bestaat draaien ze meestal wel bij. Mijn argumenten zijn simpel:

* Het is altijd duurder per kWh, tot wel een factor tien, afhankelijk van grootte installatie en andere zaken.
* Het is minder betrouwbaar. In een "autonoom" systeem is elk component kritisch, en bij uitval zit je in het donker. Met een netgekoppeld systeem mag elk component van de zonnestroominstallatie uitvallen en je valt gewoon terug op het net. Natuurlijk, het net kan uitvallen, maar over het algemeen is het Nederlandse net zeer betrouwbaar. Waar ik woon is het zeker drie jaar geleden dat het er een uur uitlag, iemand was met zijn auto in een dronken bui (!) over een verdeeldkast heen gereden.
* "Autonoom" is een illusie. Je ruilt afhankelijkheid van energieleverancier/netbeheerder in voor afhankelijkheid van acculeverancier.
* Loodaccu's zijn prima te recyclen, dus het argument dat "accu's slecht voor het milieu" zijn hoeft niet waar te zijn. Het is echter wél zo dat het hele proces van transport -> verzamelen -> (vrijwel zeker weer transport) -> demonteren -> (vrijwel zeker weer transport) -> omsmelten -> (vrijwel zeker weer transport) -> assembleren -> (vrijwel zeker weer transport) -> distributie -> transport heel veel fossiele energie kost. Ik kan nergens vinden of daar cijfers van bekend zijn maar met een levensduur van 5-10 jaar kon dat wel eens een aanzienlijk deel van je zogenaamd duurzame opwek zijn.

Kortom: "autonoom" als idee voor elektriciteitsvoorziening gewoon laten varen als het niet om een boot of tuinhuisje gaat en gewoon lekker netgekoppeld gaan. Zeker in Nederland. En met hoe meer we zijn, hoe beter we de leveranciers en netbeheerders onder druk kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:24:
Kortom: "autonoom" als idee voor elektriciteitsvoorziening gewoon laten varen als het niet om een boot of tuinhuisje gaat en gewoon lekker netgekoppeld gaan. Zeker in Nederland. En met hoe meer we zijn, hoe beter we de leveranciers en netbeheerders onder druk kunnen zetten.
Vergeet "de Staat der NEEderlanden" niet. Jeweetwel, "Unholy Alliance" enzo... ;)

Die meneer van EL&I die het boek in ontvangst mocht nemen in de hierboven gelinkte uitzending was weer lekker typische en oh zo bekende lulkoek aan het verkopen. Er klonk boe geroep uit het publiek, maar verder deed ieder zijn plas en bleef het allemaal zoals het was. Zoals te doen gebruikelijk bij dit soort "leuke" bijeenkomsten (neen, ik was er niet bij, ik ga niet vaak meer naar dat soort bijeenkomsten, op een gegeven moment ken je de riedeltjes wel...).

@Anton: je bent een BIKKEL. Wil je s.v.p. die pluim in je derrière steken? d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 18-10-2011 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:16:

@aartw99
Nee

aart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:33:
Vergeet "de Staat der NEEderlanden" niet. Jeweetwel, "Unholy Alliance" enzo... ;)
Je weet mijn mening inmiddels wel: die staat die zijn/kiezen wij. Als daar de verkeerde mensen zouden zitten (...) dan is het aan ons dat te veranderen, want ze zitten er dankzij ons. Hetzelfde geldt als je twijfels zou hebben aan het systeem waardoor die mensen daar zitten, dat is aan ons.

En aan niemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

antonboonstra schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:20:
[...]

@aartw99 Ik werk in Roden en rij elke dag langs Peize :*)
Ik woon in Peizerwold dus buiten Peize
en dan nog 600 meter vanaf de N372 het weiland in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:53:
[...]

Je weet mijn mening inmiddels wel: die staat die zijn/kiezen wij. Als daar de verkeerde mensen zouden zitten (...) dan is het aan ons dat te veranderen, want ze zitten er dankzij ons. Hetzelfde geldt als je twijfels zou hebben aan het systeem waardoor die mensen daar zitten, dat is aan ons.

En aan niemand anders.
Ik ben bang dat ik je gelijk moet geven.
En juist daarom heb ik grote twijfels aan ons. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[...]

En aan niemand anders.
Niet met je eens. Sommige ambtenaren die tien jaar geleden Hendrik Gommer in de zeik zetten met zijn geweldige, en goed onderbouwde PV plannen zitten d'r nog steeds.

Die zijn niet "gekozen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

"Ons" is in deze een rare kreet.
Ik denk niet dat de huidige regering er zit omdat de mensen die op dit forum actief zijn er op hebben gestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:56:
Niet met je eens. Sommige ambtenaren die tien jaar geleden Hendrik Gommer in de zeik zetten met zijn geweldige, en goed onderbouwde PV plannen zitten d'r nog steeds.

Die zijn niet "gekozen".
Ik voorzag je antwoord, daarom nogmaals mijn text"
Hetzelfde geldt als je twijfels zou hebben aan het systeem waardoor die mensen daar zitten, dat is aan ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 09:07
@JeroenH
ik snap je autonoom verhaaltje.
toch heb ik 3 vrienden die het bijna zijn.
1 daarvan haalt zijn drinkwater nog bij vrienden op.
de andere 2 delen een stoppenkast met 3 groepen over 3 personen.

het gaat wel over woonwagens (geen kamp volk, maar motormuizen.)
dan is het al aardig haalbaar.

pv hebben ze nog niet tot nu toe was/is het nog te duur.
ze werken nog met een diesel aggregaat. (de motor van de woonwagen)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:59:
[...]
Ik voorzag je antwoord, daarom nogmaals mijn text"
;)

Heb je een voorstel "hoe komen we van ze af"? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
migjes schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:17:
1 daarvan haalt zijn drinkwater nog bij vrienden op.
Dat is niet autonoom. Hij of zij wentelt de kosten van het drinkwater op iemand anders af.
de andere 2 delen een stoppenkast met 3 groepen over 3 personen.
Ook dat is niet autonoom, ze delen de kosten terwijl dat niet mag.
pv hebben ze nog niet tot nu toe was/is het nog te duur.
Netgekoppeld is het echt niet duur meer. "Autonoom" inderdaad wel.
ze werken nog met een diesel aggregaat. (de motor van de woonwagen)
Ook dat is compleet niet autonoom! Daar moet diesel in en hij heeft onderhoud nodig. En je dumpt CO2 en fijnstof de lucht in waar anderen er last van hebben.

Mijn mening is "autonoom bestaat niet" (als je het over energievoorziening hebt). En waarom zou je? Samen kun je meer bereiken, altijd goedkoper, efficiënter, beter.
zonnigtype schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:35:
;)

Heb je een voorstel "hoe komen we van ze af"? O-)
Misschien moeten we weer eens een leuke revolutie houden of zo. Is alweer veel te lang geleden. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 18-10-2011 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:20
Ik let nu even op de beestjes van onze overburen, we hebben dezelfde woning en vergelijkbare isolatie.
Hun woning staat echter met de grootste raampartij gericht op het oosten (en de grootste blinde muur op het zuiden). Mijn woning staat met de raampartij pal op het zuiden en de blinde muur op het westen.
Bij hun is het nu 17 graden terwijl mijn woning nu onverwarmd 19 graden is. Dat is een behoorlijk verschil.
aartw99 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:54:
[...]

Ik woon in Peizerwold dus buiten Peize
en dan nog 600 meter vanaf de N372 het weiland in
En ik ben geboren en getogen in Hoogkerk! Je woont in een mooi stukje Groningen.
Woon nu al weer 7 jaar in omgeving Rotterdam, Berkel en Rodenrijs.

[ Voor 30% gewijzigd door Cobb op 18-10-2011 17:04 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:44:
Misschien moeten we weer eens een leuke revolutie houden of zo. Is alweer veel te lang geleden. ;)
Revoluties willen nog wel eens (per ongeluk) ontsporen ...

... maar er zijn ook fluwelen revoluties ...

... schijnt het ...

"Leuke" revolutie. Als dat geen poldermodel is... _O-

Pagina: 1 ... 151 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.