Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 147 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.810 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uiteraard you though me...
maar de thoughts zijn nu ook :
48 maanden lang 80 eurie betalen > eindigen met niets behalve wat stroom gekocht
wat voor leuks kan je wel niet kopen als je meteen 48x80 euro uitgeeft, ofwel zomaar 4 ruggen beschikbaar hebt, je was het toch al kwijt aan een wazige powerdeal op afbetaling zonder einde.

overdenkertje of waarheid :
nielstn spaarde dik voor die dure qsolar
legt ie zomaar weer 260 Wp platen neer, ik dacht dat ie nu wel even krap zat.
klik je door, kom je bij flitspaal, die doet ook gekke leuke dingen.
hoe zit dat, met die powerdeal ?

power to the people, blijkbaar; of gridparity ?
er is iets aan de hand en het is duidelijk zichtbaar.
ga eens naar marktplaats, en type 195Wp als zoekterm...
zien we meteen hoe ik aan 5 cent per Wp kom, na subsidie,
maar ook zonder is het een giller (die dure kolenstroom dan)
(of dure kernenergie das helemaal lekker)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2011 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

De laatste tijd ben ik erg geïnteresseerd geraakt in de Pelletkachel.

Zal even onze "situatie" uit een zetten;
Wij wonen in een rijtjes woning uit 1986 en is redelijk geïsoleerd en ligt pal op het westen.
De kruipruimte is over het algemeen droog en de onderkant van de vloer is voorzien van +/- 6cm piepschuim.
Het hele huis voorzien van kunststof kozijnen, HR++ glas.
De woonkamer is voorzien van vloerverwarming.
De vloerverwarming zat er al in toen wij dit huis kochten en blijkt op het randje (qua capaciteit, 2 lussen voor 50m2) te zijn aangelegd. In de winter is het net aan warm te houden( en dat met een slang temp. van 38-40 graden), daar het systeem extreem traag reageert.

3 jaar geleden hebben wij ook een nieuwe HR-ketel op laten hangen (vaillant HRpro, met mogelijkheid tot naverwarming oftewel zonneboiler).

Nu heb ik daar een aantal vragen over:
- heeft het uberhaupt zin om een pelletkachel te plaatsen met zo'n relatief nieuwe ketel of is dit echt zonde van de ketel en kachel?
- zou het dan interessant zijn om een Pelletkachel te plaatsen en alleen voor de vloerverwarming in te zetten of beter voor het hele huis?
- hoeveel capaciteit moet de kachel hebben voor alleen de vloerverwarming en/of het hele huis?
- hoe droog moeten de pellets opgeslagen worden? kan ik ze (de zakken) in een tuinhuisje opslaan of moeten ze echt binnen liggen?

Ben zeer benieuwd naar jullie reactie!

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
ericPVT, ik moet wel nu stoppen.... het dak ligt mogelijik na het weekend volledig beplaat met PV... ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
NielsTn schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 20:30:
ericPVT, ik moet wel nu stoppen.... het dak ligt mogelijik na het weekend volledig beplaat met PV... ;)
Ja, ja. Dat zei flitspaal vorige keer ook (kreeg recent weer een update van hem, staat inmiddels bij de newbees on-line) ...

... geef het nu maar toe, jullie zijn zonnepanelen junks ...

... het leukste soort junk wat ik ken, overigens ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Freemann schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 20:28:
Waarom een pelletkachel en niet gewoon een HR-houtkachel? Gewoon hout is vele malen goedkoper dan die zakken met pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
styno schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 17:20:
Volgende PV vraag:
Iemand klaagt over de zinloosheid van PV op oost/west daken. Ik wijs naar een instralings diagram en denk: 'opgelost'. Maar de uitwerking (theorie) van de instraling wordt betwijfeld, heeft iemand een link naar goed voorbeeld van keiharde kWh/kWp productie voor een oost/west systeem?
Geen probleem http://morpheus.flitspaal.nl/graphs

Solarmax2000S op pal zuid met redelijk wat schaduw, Steca500x2 + Gridfit op het oosten met nog wat meer schaduw. Soladin 600 op het westen met redelijk wat schaduw.

Resultaat: Tussen de 650 en 700kWh/kWp voor de Solarmax2000S. En zelfs de Gridfit haalt nog 500kWh/kWp. Ik ben er blij mee :)
Schinnen-groen schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 17:10:
Toch even een opmerking naar iedereen, eigenlijk:

Ik lees hier vaak dat er in de verschillende woningen temperaturen worden aangehouden tot zelfs 22 C.
Dat vind ik best wel heel erg warm.....

We zitten, geijkt, op 18,5 C. Als de vochtigheid/moeheid-na-werkdag erg parten gaat spelen, dan gaat die wel eens in de avond even naar 19-19,5 C.
Wij stoken hier op 19.4 in de ochtend, 19.6 in de middag en 19.8 in de avond. Nachtprogramma staat op 10 graden.

[ Voor 27% gewijzigd door mkleinman op 13-10-2011 21:42 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:49
Green Deal bevestigt karaktermoord zonne-energie

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 13-10-2011 21:41 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@grid parity

Grappig ik heb deze week (geen grapje) de eerste commerciële huis aan huis flyer door de brievenbus gekregen voor de verkoop van PV.

Er ligt hier in de buurt ook best wel veel PV als je erop let. Times change.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:08
@ oost-west daken verhaal.

Ik woon het oosten van het land. met de tuin bijna op het westen. Nu vraag ik me af wat bij eventueel toch de overstap naar pv panelen wat handiger is. Alles op west of het misschien zelfs delen? Dus op oost en west. Dan heb ik dus volgens mij vanaf vroeg tot laat zon? Eerst op de panelen in het oosten en daarna op de panelen in het westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonnigtype schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 20:33:
[...]

Ja, ja. Dat zei flitspaal vorige keer ook (kreeg recent weer een update van hem, staat inmiddels bij de newbees on-line) ...

... geef het nu maar toe, jullie zijn zonnepanelen junks ...

... het leukste soort junk wat ik ken, overigens ...
:Lolmodus

Het ergste is, je krijgt misschien nog gelijk ook. Op het westen is nog ruimte... Ik ben al wezen meten. Daar zou ik 2 panelen van 2x1 kwijt kunnen ( 300Wp per paneel ).. 600Wp totaal op een Steca500

AARGH!

Serieus nu, ik ben inderdaad wezen meten en ik zou daar in theorie nog panelen kwijt kunnen. Feit is dat we nu bijna 3.9kWp hebben en met een nieuw servertje volgend jaar echt zeker weten neggie zijn. Ik denk nu ff enough is enough :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ProudElm schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:46:

Ik woon het oosten van het land. met de tuin bijna op het westen. Nu vraag ik me af wat bij eventueel toch de overstap naar pv panelen wat handiger is. Alles op west of het misschien zelfs delen? Dus op oost en west. Dan heb ik dus volgens mij vanaf vroeg tot laat zon? Eerst op de panelen in het oosten en daarna op de panelen in het westen.
Grotere installaties zijn per Wp vaak goedkoper, dat spreekt voor alles op een kant installeren.
Voor de lange toekomst (en ook vanuit milieu oogpunt) is een verdeling over de daken weer beter.
Want daarbij heb je een groter aandeel dekking eigen verbruik.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2011 21:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:08
ah ok... Dus voor tvt verhaal 1 kant beter. voor toekomst, beide daken vol plempen.;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beide daken vol is een brede dekking van je huis verbruik,
ook een zuid dak ? dan word dat je wintervooraad stroom te salderen.
oost en west vullen elkaar mooi aan, in grafieken enkel zien ze er vreemd uit.
oost mindert als west opkomt.
zomers staat de zon zo hoog op de nok dat beide systemen op piek draaien tussen 11 en 2
15 mei 2011 rond 1 uur smiddags :
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/150511.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2011 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ProudElm schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:50:
ah ok... Dus voor tvt verhaal 1 kant beter. voor toekomst, beide daken vol plempen.;)
Dit ligt op NNW 7(8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Grenzschlaengeln/DSCF5034.jpg

Maar dat is dan ook 100 meter over de grens, in de Vlaamse Voerstreek (foto is vanuit NL genomen...).

Daar zijn de invoedings-condities "ietwat beter" dan in ons prutslandje. Dus pleur je alles vol als je de kans ziet, pecunia hebt, een leengrage bank, en wellicht wat winstoverschotten op de balans die weggestreept mogen worden voordat de belastingdienst gaat afromen. Handig bij deze installatie (die in de buurt van zo'n 250 kWp zou kunnen komen, beide zijden van de daken vrijwel geheel bedekt, er is ook een lage schuur met Aufständerung links vooraan) over het complex heen loopt. Kan de overtollige prik meteen worden afgevoerd naar de volgende fruitteler / koelcellen bezittende boer in de buurt...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:48:
[...]

Het ergste is, je krijgt misschien nog gelijk ook. Op het westen is nog ruimte... Ik ben al wezen meten. Daar zou ik 2 panelen van 2x1 kwijt kunnen ( 300Wp per paneel ).. 600Wp totaal op een Steca500

AARGH!

Serieus nu, ik ben inderdaad wezen meten en ik zou daar in theorie nog panelen kwijt kunnen. Feit is dat we nu bijna 3.9kWp hebben en met een nieuw servertje volgend jaar echt zeker weten neggie zijn. Ik denk nu ff enough is enough :)
vrees dat de steca dan wel moet matchen met je 2x300 wp panelen qua stroom....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:48:
[...]

AARGH!

Moet je nog wel ff je nick aanpassen (tekstje d'r onder).

Zo blijven we van de straat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

AllesKan schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 20:36:
[...]

Waarom een pelletkachel en niet gewoon een HR-houtkachel? Gewoon hout is vele malen goedkoper dan die zakken met pellets.
Omdat wij geen rookgaskanaal hebben. Wij hebben hiervoor in het verleden offertes opgevraagd en die liepen uiteen van 2500 tot 4000 euro.

Daar komt dan nog een (hout)kachel bij en de pelletkachel kunnen we zo door de achtergevel halen met een 80mm pijp.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Freemann schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 22:15:
[...]

Omdat wij geen rookgaskanaal hebben. Wij hebben hiervoor in het verleden offertes opgevraagd en die liepen uiteen van 2500 tot 4000 euro.

Daar komt dan nog een (hout)kachel bij en de pelletkachel kunnen we zo door de achtergevel halen met een 80mm pijp.
Niet als je in een rijtjeswoning woont. Dan dient je rookgasafvoer gewoon 50 cm boven de nok uit te komen, ongeacht wat je pelletkachelverkoper je verteld.Als 1 van je buren gaat klagen (en dat doen ze dan volledig terecht, je wilt niet een buurman hebben die op 2 meter hoogte zijn rookgassen uitblaast zodat het bij jou de slaapkamer in waait), dan heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 19:15:
[...]

aardgas staat nog standby maar moet er nu echt uit,
als ik je nog eens mag uitnodigen hier, kan ik je laten zien dat het systeem geld heeft opgeleverd tov conventioneel niets doen. de vermeden kosten tov de uitgangspositie zijn inmiddels met 153% overschreden,
na aftrek van de investering en een uurloon voor mijzelf van 70 euro per uur.
ik heb een grote fout in mijn setup,
aardgas staat standby om tekorten op te vangen,
maar de (stroom)meter staat -4693 kWh in de min.
ik verbruikte tot nog toe dit jaar 446m3 gas, omgerekend 8x446= ~3550 kWh
de fout is helaas dat op mijn startmoment 2007 er nog geen WP+boiler+collector bestond.
die zijn er nu wel, in vreemde setups zelfs :
http://www.besparenopenergie.eu/page5.php
Deze al eens bekeken van Nederlandse makelij (deels dan) http://www.techneco.nl/producten/Warmtepompen/Elga

Ik heb zelf ook wel oren naar zo'n apparaat, past ergens nog net erbij op het dak en tussen de CV en de omvormer in :) Het enige is dat ik 'normale' radiatoren heb en geen LTV, de vraag is dan hoe rendabel zoiets gaat zijn en of er geen betere manier is het gas verbruik naar beneden te krijgen voor de verwarming?

[ Voor 0% gewijzigd door Yilar op 13-10-2011 22:25 . Reden: typo ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

AllesKan schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 22:18:
[...]

Niet als je in een rijtjeswoning woont. Dan dient je rookgasafvoer gewoon 50 cm boven de nok uit te komen, ongeacht wat je pelletkachelverkoper je verteld.Als 1 van je buren gaat klagen (en dat doen ze dan volledig terecht, je wilt niet een buurman hebben die op 2 meter hoogte zijn rookgassen uitblaast zodat het bij jou de slaapkamer in waait), dan heb je een probleem.
Heb hier al meerdere mensen gelezen die hem ook gewoon met een 80mm pijpje uit de achter/zij gevel hebben gehaald. Daarbij zeggen zij (de forumleden) dat je de rookgassen nagenoeg niet ruikt. Ons dak heeft een helling van 30/60 graden, de 30 graden zit aan de achterkant en dit zou ervoor zorgen dat er vanaf de dakgoot een 3,5m hoge pijp moet komen. Als we het kanaal in het midden van het huis maken, dan moet er een peperduur kanaal in door 2 betonnen vloeren en het dak.

Ik zat er zelfs nog aan te denken om (onze tuin is 15m+ diep) de 80mm pijp naar de achterkant van de tuin te leiden en hem daar 2m de lucht in te steken. Weet alleen niet of een rookgaskanaal van een pelletkachel wel zolang mag/kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Freemann schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 22:24:
Heb hier al meerdere mensen gelezen die hem ook gewoon met een 80mm pijpje uit de achter/zij gevel hebben gehaald. Daarbij zeggen zij (de forumleden) dat je de rookgassen nagenoeg niet ruikt.
Koolmonoxide ruik je ook niet. Wil niet zeggen dat iets wat je niet ruikt automatisch gezond is. Als je mijn buurman zou zijn daag ik je voor de rechter voor een stookverbod. (Ik stook zelf ook, maar wel gewoon een rookkanaal aangelegd volgens de eisen van het bouwbesluit. Kost wat, maar dan heeft er ook niemand last van)
Ons dak heeft een helling van 30/60 graden, de 30 graden zit aan de achterkant en dit zou ervoor zorgen dat er vanaf de dakgoot een 3,5m hoge pijp moet komen. Als we het kanaal in het midden van het huis maken, dan moet er een peperduur kanaal in door 2 betonnen vloeren en het dak.
Moest ik ook, maar toch is dat de enige manier zonder compleet asociaal naar je buren toe te zijn.
Ik zat er zelfs nog aan te denken om (onze tuin is 15m+ diep) de 80mm pijp naar de achterkant van de tuin te leiden en hem daar 2m de lucht in te steken. Weet alleen niet of een rookgaskanaal van een pelletkachel wel zolang mag/kan zijn.
Horizontaal 15 meter lang? Nee, dat mag niet en dat kan niet eens, dan heb je geen 'trek' meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:46
styno schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 17:20:
Volgende PV vraag:
Iemand klaagt over de zinloosheid van PV op oost/west daken. Ik wijs naar een instralings diagram en denk: 'opgelost'. Maar de uitwerking (theorie) van de instraling wordt betwijfeld, heeft iemand een link naar goed voorbeeld van keiharde kWh/kWp productie voor een oost/west systeem?
http://www.zonnestroomopb...nd/brand/13200/13504.html

Vrijwel exact op het westen gericht, 45gr en met een mooi vrij uitzicht, maar de laatste maand begint die boom die op het zuiden staat toch weer wat schaduw te werpen met de forse groei van dit jaar en de dalende zon. Ik moet hoog nodig weer aan het snoeien. Locatie is het relatief zon arme noordoosten van Brabant.

Desalniettemin een opbrengst van 756kWh/kWp over de afgelopen 12 kalender maanden. Kalender jaar kan ik je nog niet geven, dat is pas per 31-13 mogelijk. Wel geijkt bemeten met een BPM, dus daar kan je iemand niet meer over vallen. Die 20% verlies lijkt verder ook wel te kloppen, want dan zou ik 756/0,8=945 kWh/kWp gehaald hebben op het zuiden en dat klinkt dan wel weer als een realistisch getal als ik vergelijk met andere installatie in de regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu weten we het antwoord dus meteen op :
zinloosheid van PV op oost/west daken
oftewel de zinloosheid van een leeg dak met een energiekontrakt bij een bonustrekkende manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

AllesKan schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 22:30:
[...]

Koolmonoxide ruik je ook niet. Wil niet zeggen dat iets wat je niet ruikt automatisch gezond is. Als je mijn buurman zou zijn daag ik je voor de rechter voor een stookverbod. (Ik stook zelf ook, maar wel gewoon een rookkanaal aangelegd volgens de eisen van het bouwbesluit. Kost wat, maar dan heeft er ook niemand last van)

[...]

Moest ik ook, maar toch is dat de enige manier zonder compleet asociaal naar je buren toe te zijn.

[...]

Horizontaal 15 meter lang? Nee, dat mag niet en dat kan niet eens, dan heb je geen 'trek' meer.
Bedankt voor je bijdragen, iemand anders nog info/antwoorden op mijn vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:49
Freemann schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 22:54:
Ik ben het met AllesKan eens. Regel een goed rookkanaal tot boven de nok, anders heb je een probleem als je mijn buurman zou zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Freemann schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 22:54:
[...]

Als je spreekt over 15 meter horizontaal rookgas kanaal geef je mi blijk geen kennis van zaken over het gedrag van rookgassen te hebben.
Op onderstaande link zijn basale eisen tav schoorstenen te vinden, maar er is heel veel info op het internet hierover
Je kunt het je buren niet aandoen om een hout(pellet) kachel door de gevel naar buiten te brengen.
Dat doe je natuurlijk zo hoog mogelijk, door het dak. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

http://www.perfectbouw.nl/Kennisbank/rookgas-afvoeren.html

http://www.rookkanaal-online.nl/

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Vandaag de beste dag kwa opbrengst gehad namelijk 8,21 kWh dit is 3,35 kWh/kWp.
De zonneschijn was nog niet eens optimaal met mist in de ochtend en stapelwolken in de middag.
Dat belooft wat voor morgen :9

[ Voor 15% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-10-2011 23:41 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:46
Freemann schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 20:28:

Zal even onze "situatie" uit een zetten;
Wij wonen in een rijtjes woning uit 1986 en is redelijk geïsoleerd en ligt pal op het westen.
De kruipruimte is over het algemeen droog en de onderkant van de vloer is voorzien van +/- 6cm piepschuim.
Het hele huis voorzien van kunststof kozijnen, HR++ glas.
De woonkamer is voorzien van vloerverwarming.
De vloerverwarming zat er al in toen wij dit huis kochten en blijkt op het randje (qua capaciteit, 2 lussen voor 50m2) te zijn aangelegd. In de winter is het net aan warm te houden( en dat met een slang temp. van 38-40 graden), daar het systeem extreem traag reageert.

3 jaar geleden hebben wij ook een nieuwe HR-ketel op laten hangen (vaillant HRpro, met mogelijkheid tot naverwarming oftewel zonneboiler).

Nu heb ik daar een aantal vragen over:
- heeft het uberhaupt zin om een pelletkachel te plaatsen met zo'n relatief nieuwe ketel of is dit echt zonde van de ketel en kachel?
- zou het dan interessant zijn om een Pelletkachel te plaatsen en alleen voor de vloerverwarming in te zetten of beter voor het hele huis?
- hoeveel capaciteit moet de kachel hebben voor alleen de vloerverwarming en/of het hele huis?
- hoe droog moeten de pellets opgeslagen worden? kan ik ze (de zakken) in een tuinhuisje opslaan of moeten ze echt binnen liggen?

Ben zeer benieuwd naar jullie reactie!
6cm EPS? Ik zou daar waarschijnlijk eerst iets aan gaan doen. Zeker als je vloerverwarming op dergelijk hoge temperaturen werkt.

Rekenvoorbeeldje:
EPS heeft een lambda van ~0,035W/mK
0,035 W/mK * 0,06m = 0,58 W/m²K
Overgansweerstanden e.d. maken het nog iets lager, in een gunstig geval misschien 0,5 W/m²K.

Als jij je slangen op 40C stookt, dan lijkt het me niet geheel onwaarschijnlijk dat jou vloer, zeker aan de onderkant, waar hij geïsoleerd is, op 35C stookt.
Als het dan in jouw kruipruimte 10C heb je een dT van 35C - 10C = 25C = 25K.
25 K × 0,5 W/m²K = 12,5W/m²
50m² × 12,5W/m² = 625W voor de vogels zolang als je verwarming aan staat!

Ik vermoed echter dat dit een redelijk conservatieve berekening is. De temperatuur van het beton zou aan de onderkant best wel eens hoger kunnen zijn en de kruipruimte kouder. Als er verder nog koudebruggen zijn...

http://www.installatietec...mte%20afgifte%20tabel.pdf
Bij een slangtemperatuur van 40C en een ruimte temperatuur van 20C met 20cm tussen de slangen (het is krap bemeten zeg je) heb je dus ~100W/m². Dat is dus een vermogen van ongeveer 5kW. Meer dan 10% van de warmte komt dus al direct aan de verkeerde kant uit je vloer! 5kW is trouwens een flink vermogen voor 50m², dat geeft mij niet de indruk dat de rest heel goed geïsoleerd is?

Ik vraag me dan ook af of er niet veel te halen valt met extra isoleren? Er is hier al het nodige geschreven over het na-isoleren van vloeren. Heb je dat al overwogen? Wellicht goedkoop zelf te doen en dan kun je later alsnog overwegen om een pelletkachel te nemen.

Als je echt precies oost-west hebt en er verder geen reden is om een voorkeur te hebben voor een van de twee daken, dan kun je iets moois en kosten besparend doen, wat zeker is deze tijden met relatief dure omvormers (omdat de panelen zoveel goedkoper zijn geworden recentelijk) interessant kant zijn:
Oost en west vol bedekken en allebei aansluiten op één omvormer met twee MPPT's. Je kunt dan veel meer vermogen aansluiten, dan je omvormer kan terugleveren, waardoor je een relatief kleine en dus goedkopere omvormer kunt gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Paul C op 14-10-2011 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een achtertuin op het WZW. Aan die kant liggen op het dak 14 zonne-panelen (240Wp per paneel). Dat was voor mij de beste ligging. Daar duurt het langst, voordat de zon onder gaat. Weinig tot geen bomen en duurt het lang, voordat er bomen op komen. Dat zou ook voor jou de beste kant zijn.

Zelf laat ik ook nog 8 zonne-panelen (240Wp per paneel) aan de ONO plaatsen. Daar heb ik op een zonnige dag al heel vroeg zon. Toevallig geen hoogbouw. dus lucky me. Maar halverwege de middag komt er al schaduw op.

Eerst zou ik kijken of het westen aantrekkelijkst is om mee te beginnen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 23:32:
De zonneschijn was nog niet eens optimaal met mist in de ochtend en stapelwolken in de middag.
Bij mij op deze dag is de opbrengst : 11 kWh (3,27 kWh/kWp) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 23:49:
Als je echt precies oost-west hebt en er verder geen reden is om een voorkeur te hebben voor een van de twee daken, dan kun je iets moois en kosten besparend doen, wat zeker is deze tijden met relatief dure omvormers
Volgens mij worden de omvormers er ook niet duurder op...

Aurora PVI outdoor 3.0

Daar zitten 2 trackers in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 18:42:
Het is trouwens ook alweer bijna een jaar geleden dat Herman Scheer is overleden. Was het niet 14-10?
Heb net een hernieuwd obituary geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

(jarig!)
Speksteenkachel schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 23:32:
Zucht!!!! 2.5 kWh/kWp.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oost en west vol bedekken en allebei aansluiten op één omvormer met twee MPPT's. Je kunt dan veel meer vermogen aansluiten, dan je omvormer kan terugleveren
zoals je in mijn plaatje ziet, is dat niet het geval, (ik heb het ook geprobeert bye the way hoor)
stel je sluit een 2000 master (steca) aan, op mijn set,
dan levert 2x 1500Wp toch mooi even 2585 watt AC, (0,75kWh/kWp)
dan gooi je gewoon 500Watt AC gewoon weg gedurende 6 maanden van het jaar 4/5 uur per dag.
dat zijn toch forse verliezen op termijn.
verder is het plaatje continu vermogen, ik heb er met een wolk aan een kant, en zon aan de andere kant van het dak fors meer uit zien komen, tot wel ~ 3200 watt AC piek.
ik weet niet waar het 1 omvormer/dual mpp verhaal op 2 dakvlakken vandaan komt, maar het klopt niet.

fact :
zomers neemt de zon de volgende baan - van oor naar oor via de kruin van je hoofd
swinters neemt de zon een baan - van oor naar oor via je voorhoofd

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2011 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Het is hier nu 20graden. Verwarming nog niet aan geweest :D
Met luierdoekjes al wel 4 zilvervisjes verwijderd van de muren. Door de kou lijken ze uit hun hol te komen.
Heb een raamrooster die dicht zat open gezet. Hopelijk verminderd dat de zilvervisjes, die het afgelopen jaar al drastisch minder werden waargenomen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:06:
[...]
ik weet niet waar het 1 omvormer/dual mpp verhaal op 2 dakvlakken vandaan komt, maar het klopt niet.
Hangt samen met de hellingshoek lijkt me. Met een puntig dak is dat anders dan met een relatief vlak dak.

Volgens mij kun je onderhand het best een oost west dak hebben dat relatief vlak is. Dan kun je het meest op kwijt.

Ik ga vandaag mijn spullen op het dak zetten, dus voor het geval ik van het dak donder... tot aan de andere kant ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2011 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt, maar ik denk dat bij een dakhoek van 35 graden of minder, de omvormer gewoon gelijk moet zijn aan het Wp vermogen.

/edit
ik heb een balk in de tuin die ik gebruik om de hoek goed te volgen,
de foto is van begin juni : http://van.wijk.net/pvt/hh.jpg
en ik gebruik de aantekeningen van het FOM die ik eens kreeg :
http://van.wijk.net/pvt/zonnestand.jpg

/edit2
...gaat ook het dak op om zijn nieuwe string opzet en nieuwe delta omvormer aan te sluiten...

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2011 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:14:
klopt, maar ik denk dat bij een dakhoek van 35 graden of minder, de omvormer gewoon gelijk moet zijn aan het Wp vermogen.
Inderdaad

Gezien de prijs van de omvormer lijkt me het overigens geen probleem een passende omvormer de plaatsen.
Die power-one 3.0 waar ik naar verwees... circa 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:52
Vandaag in DeTijd:

Groen = duur
De meest energiezuinige toestellen (A++ voor koelkasten en A voor droogkasten) zijn veel duurder dan de minder groene exemplaren. Dat blijkt uit een onderzoek dat UFC Que Choisir in maart 2010 heeft uitgevoerd op duizenden toestellen in 1.464 winkels.
Het resultaat van het onderzoek is onverbiddelijk: de initiële meerprijs wordt slechts zelden gecompenseerd door de besparing op de energiefactuur. Ook Test-Aankoop bevestigt dat.

Rendabiliteitsberekening
Koelkasten A+ versus A en A++ versus A: u betaalt gemiddeld 85 euro meer voor een koelkast-diepvriescombinatie van klasse A+ dan voor een van klasse A. De jaarlijkse besparing op uw energiefactuur bedraagt 9 euro. De meerprijs wordt dus pas na 10 jaar terugverdiend.
Voor een toestel A++ bedraagt de meerprijs 282 euro. Dat bedrag wordt nooit gecompenseerd door de energiebesparing.
Droogkast B versus C en A versus C: een droogkast van klasse B kost circa 220 euro meer dan een van klasse C. Maar na 10 jaar spaart u slechts 140 euro aan elektriciteit uit. Een droogkast van klasse A is zelfs meer dan 500 euro duurder dan een uit de C-klasse. Terwijl de elektriciteitsbesparing op 10 jaar maar 290 euro bedraagt.

(bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
NielsTn schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 22:14:
[...]

vrees dat de steca dan wel moet matchen met je 2x300 wp panelen qua stroom....
Volgens mij komt dat wel goed. Deze panelen moeten op maat worden gemaakt en zijn dus 300Wp per stuk. Uitgaande van de panelen die ik al heb maakt het niet uit of ik nu 3x190Wp aansluit ( 570Wp totaal ) of 4x190Wp ( 740Wp ) of dus 2x300Wp ( 600Wp ). Ik blijf binnen de specs van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Gasschuif schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 23:17:
[...]

Als je spreekt over 15 meter horizontaal rookgas kanaal geef je mi blijk geen kennis van zaken over het gedrag van rookgassen te hebben.
Op onderstaande link zijn basale eisen tav schoorstenen te vinden, maar er is heel veel info op het internet hierover
Je kunt het je buren niet aandoen om een hout(pellet) kachel door de gevel naar buiten te brengen.
Dat doe je natuurlijk zo hoog mogelijk, door het dak. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

http://www.perfectbouw.nl/Kennisbank/rookgas-afvoeren.html

http://www.rookkanaal-online.nl/
ik heb me redelijk ingelezen. Tot op heden heb ik wat tegenstrijdige berichten gelezen. De één trekt de pijp zo door de muur en haalt hem naar zijn dak. De ander maakt gebruik van een professioneel aangelegd rookgas kanaal. Wat ik tot op heden begrepen heb, is dat een pelletkachel zijn rookgassen geforceerd afvoeren (overdruk in de verbrandingsruimte dmv een ventilator).

Vind ook de reacties aan mijn adres niet echt vriendelijk. we zijn hier allemaal om wat te leren van elkaar en niet iedereen heeft van elk kennisgebied even veel kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:59:
[...]
ik heb me redelijk ingelezen. Tot op heden heb ik wat tegenstrijdige berichten gelezen.

Vind ook de reacties aan mijn adres niet echt vriendelijk. we zijn hier allemaal om wat te leren van elkaar en niet iedereen heeft van elk kennisgebied even veel kennis.
Het is niet persoonlijk denk ik.
Beter hier een keer dat idee krijgen dan een buurman met een gerechtelijk bevel.

Komt wel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:05:
[...]

Beter hier een keer dat idee krijgen dan een buurman met een gerechtelijk bevel.

Komt wel goed...
No offence, but...
Als niet roker denk ik dat Freemann een punt heeft. Feit is dat deze vorm van communicatie snel verkeerd kan vallen. Bij een gesprek via de telefoon was dit niet gebeurd. Zelf laat ik bijvoorbeeld in mijn werk, bij sommige mails en zeker met brieven, de tekst door een ander lezen om misverstanden te voorkomen.

Als je de persoonlijke toon even weglaat zie je veel inhoudelijke reacties met links naar nog meer informatie. Geweldig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
@freeman
het kan zijn dat het niet echt vriendelijk overkomt.
maar je moet echt oppassen met rookgassen en houtkachels.

pelletkachel.
is maar een 80mm buis.
die kan vrij simpel door het huis heen worden getrokken.
probeer het a.u.b. niet gewoon door de muur te doen.
bedenk ook effe als je een balans ventilatie (evt met wtw) hebt dat je dan ook een lucht aanvoer moet hebben.
die kan ook uit de kruipruimte worden getrokken.

als ik het goed begreep wil je hem aansluitten op de cv installatie.
geen probleem wel kosten.

met het type huis wat jij hebt zou ik zeker niet een te zware kachel kiezen.
liever een te lichte want dan kun je teminste stoken zonder dat het huis te warm word.

@verwarmings race.
was vanochtend 19 graden.
gelukkig schijnt het zonnetje nu binnen.
maar ik ben bang dat ik het niet lang meer ga redden.
(vloerverwarmings pomp staat nu aan. om de warmte van de zon goed over de vloer te verdelen.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 14-10-2011 10:23 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Bij gelijkblijvende prijzen ja. Maar die gaan vast niet meer veel zakken.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:40:
Vandaag in DeTijd:

Groen = duur
De meest energiezuinige toestellen (A++ voor koelkasten en A voor droogkasten) zijn veel duurder dan de minder groene exemplaren. Dat blijkt uit een onderzoek dat UFC Que Choisir in maart 2010 heeft uitgevoerd op duizenden toestellen in 1.464 winkels.
Het resultaat van het onderzoek is onverbiddelijk: de initiële meerprijs wordt slechts zelden gecompenseerd door de besparing op de energiefactuur. Ook Test-Aankoop bevestigt dat.

Rendabiliteitsberekening
Koelkasten A+ versus A en A++ versus A: u betaalt gemiddeld 85 euro meer voor een koelkast-diepvriescombinatie van klasse A+ dan voor een van klasse A. De jaarlijkse besparing op uw energiefactuur bedraagt 9 euro. De meerprijs wordt dus pas na 10 jaar terugverdiend.
Voor een toestel A++ bedraagt de meerprijs 282 euro. Dat bedrag wordt nooit gecompenseerd door de energiebesparing.
Droogkast B versus C en A versus C: een droogkast van klasse B kost circa 220 euro meer dan een van klasse C. Maar na 10 jaar spaart u slechts 140 euro aan elektriciteit uit. Een droogkast van klasse A is zelfs meer dan 500 euro duurder dan een uit de C-klasse. Terwijl de elektriciteitsbesparing op 10 jaar maar 290 euro bedraagt.

(bron)
De vraag is ook even of de intentie moet zijn om een zuiniger apparaat financieel terug te verdienen? Een goedkope koelkast mag dan minder kosten maar als we daarmee het milieu over de kling jagen terwijl dat met een duurdere niet het geval is?

Wederom worden in dit geval alleen de directe kosten gerekend en niet de indirecte kosten zoals de belasting op het milieu en onze atmosfeer.

Just my 2 cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:00

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

JeroenH schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 23:15:
[...]

Ik ben het met AllesKan eens. Regel een goed rookkanaal tot boven de nok, anders heb je een probleem als je mijn buurman zou zijn.
tot boven de nok zegt weinig...onze buren stoken ook, met een kanaal boven de nok, maar wij hebben er bij westenwind altijd last van. De hele buurt heeft overigens last van die paar kachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
flitspaal.nl schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:24:
Wederom worden in dit geval alleen de directe kosten gerekend en niet de indirecte kosten zoals de belasting op het milieu en onze atmosfeer.
Mensen krijg je sneller in beweging als je in hun portemonnee zit of als het hun portemonnee aanbelangt.
Kijk naar de auto's: lagere taxen als je minder CO² hebt, de "groene" wagens vliegen de deur uit.

Als het financiële plaatje klopt (in het voordeel is), dan is er nooit een reden om het niet te doen. Als het geld kost, is het iets dat je expliciet moet willen (milieu minder belasten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:08
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:40:

Rendabiliteitsberekening
(bron)
Knap hoor. Ik kocht een paar maanden geleden voor 430 euro een grote A++ Bosch koel/vriescombinatie. Als ik daar dan de 282 euro meerprijs voor het A++ label af haal wordt het wel heel goedkoop. (430-282=148 euro). Kloppen die getallen dan wel, vraag ik me met dergelijke onderzoeken altijd af.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
We nemen een niet representatieve steekproef onder diepvriezers.
Bosch - 330L
A++ €899 (260 kWh verbruik)
A+++ €1799 (190 kWh verbruik)
Met die 70kWh verschil in verbruik per jaar, zal je toch lastig die €900 terugverdienen.

Bosch - 216L
A+ €599 (284 kWh verbruik)
A++ €749 (202 kWh verbruik)
Ook met die 82 kWh verschil in verbruik, zal je niet zo snel €150 terugverdienen.

In België kan je rekenen aan €0,19 - €0,21 per kWh. Je bespaart dan ongeveer €15 per jaar. Dan heb je dus wel 10 jaar nodig (tijdswaarde van geld niet in rekening gebracht) om "beter" af te zijn.

Ik heb een A++ koelkast en diepvries van Bosch, maar de cijfers uit de studie zijn minstens geloofwaardig.

(bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

pcmadman schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 23:49:
[...]

6cm EPS? Ik zou daar waarschijnlijk eerst iets aan gaan doen. Zeker als je vloerverwarming op dergelijk hoge temperaturen werkt.

5kW is trouwens een flink vermogen voor 50m², dat geeft mij niet de indruk dat de rest heel goed geïsoleerd is?

Ik vraag me dan ook af of er niet veel te halen valt met extra isoleren? Er is hier al het nodige geschreven over het na-isoleren van vloeren. Heb je dat al overwogen? Wellicht goedkoop zelf te doen en dan kun je later alsnog overwegen om een pelletkachel te nemen.
Geweldige reactie!
Tja wat is goed geisoleerd?! Het is een woning uit 1986 en toen waren de isolatie normen niet zo heel erg geweldig. In de woonkamer is redelijk veel glas aanwezig en op de eerste verdieping bestaat ongeveer 50% van de gevels uit glas/kozijn. Bij het plaatsen van de kunststof kozijnen constateerde de monteurs dat 100% van de spouw voorzien is van steenwol (6 a 8 cm). Dit hadden ze nog niet eerder gezien en wat volgens hun ook niet optimaal. Maar ja wat doen wij er nu aan?!

Hoeveel cm zou je aan de 6cm piepschuim toevoegen?
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:05:
[...]

Komt wel goed...
I Know, maar in ben opzoek naar antwoorden op mijn vragen en zit niet op

Weet ik ook wel, en ben het volkomen met iedereen eens. Maar je stelt vragen en krijgt reactie van waar niemand op zit te wachten en het zijn geen antwoorden op mijn vragen.
migjes schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:20:
@freeman
het kan zijn dat het niet echt vriendelijk overkomt.
maar je moet echt oppassen met rookgassen en houtkachels.

pelletkachel.
is maar een 80mm buis.
die kan vrij simpel door het huis heen worden getrokken.
probeer het a.u.b. niet gewoon door de muur te doen.
bedenk ook effe als je een balans ventilatie (evt met wtw) hebt dat je dan ook een lucht aanvoer moet hebben.
die kan ook uit de kruipruimte worden getrokken.

als ik het goed begreep wil je hem aansluitten op de cv installatie.
geen probleem wel kosten.

met het type huis wat jij hebt zou ik zeker niet een te zware kachel kiezen.
liever een te lichte want dan kun je teminste stoken zonder dat het huis te warm word.
Maar is het zonde van de CV-ketel om er nu al een pelletkachel bij te zetten of maakt dat niet uit?
Is het daarbij wel rendabel om alleen de vloerverwarming op de kachel aan te sluiten of is het dan verstandiger om het hele huis er op aan te sluiten?
sander817 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:24:
[...]

tot boven de nok zegt weinig...onze buren stoken ook, met een kanaal boven de nok, maar wij hebben er bij westenwind altijd last van. De hele buurtg heeft overigens alst van die paar klote kachels
Klopt! in een straal van 50m om ons huis zitten 3 haarden en de koude maanden aanstaan dan ruiken wij dat door het hele huis.... Onze buurman heeft daarbij een potkacheltje bij zijn veranda staan, en zit in de winter , met zeer grote regelmaat buiten bij zijn potkacheltje. Als wij op zo'n avond niet thuis zijn en waardoor het ventilatie rooster open stond, dan liggen wij bijna met kotsneigingen in onze slaapkamer.

Zit me net te bedenken dat de vorige eigenaren een allesbrandertje in de woonkamer hadden staan.
Hiervoor hadden zij 10cm gaten in de vloeren gemaakt. Deze gaten leiden naar het midden van het 30graden dakdeel. Mogelijk kan ik deze gaten gebruiken voor de kachel?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
vloer isolatie verdikken met minstens 5 cm.
meer is beter. bij 15cm dik eps heb ik het idee dat de kosten niet meer opwegen tegen de isolatie.
maar er is niks wat je tegen houd om er 50cm van te maken.
als je het zelf doet ben je makkelijk onder de 500 euro klaar.voor 15 cm eps.

pellet kachel op de helle installatie aansluiten.
of gewoon los zonder cv aansluiten is ook goed/makkelijker/goedkoper.

je hebt al gaten van 10 cm naar zolder.
simpel gebruiken voor 8cm pellet kachel pijp.

zonden van de cv?
nee.
een pelletkachel heb je voor je plezier als bij verwarming.
niet als hoofd verwarming.

hoeveel gas verbruik je eigenlijk per jaar?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:59

Mars Warrior

Earth, the final frontier

migjes schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 11:09:
zonden van de cv?
nee.
een pelletkachel heb je voor je plezier als bij verwarming.
niet als hoofd verwarming.

hoeveel gas verbruik je eigenlijk per jaar?
Een pellet of houtkachel aangesloten op de cv kan perfect dienen als hoofdverwarming en warmwater leverancier, al zul je voor warmwater wel een elektrisch verwarmbaar boilervat moeten nemen als de pellet/houtkachel niet aan heeft gestaan en dus het boilervat niet heeft kunnen verwarmen (via de CV leidingen...).

Een combi zb en pellet/houtkachel met cv ondersteuning is daarentegen een perfecte combi.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ben ik het helemaal mee eens.
maar als je een (bijna)perfecte c.v. hebt zoals freeman.
zou je hem misschien beter als bij verwarming kunnen zien.

dat maakt alles wel een stuk goedkoper.

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 14-10-2011 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Freemann schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:59:
[...]

Je moet mijn reactie niet persoonlijk nemen, de aanleg van een goed ontworpen rookgaskanaal is een serieuze zaak. Vandaar dat ik wat linkjes heb meegestuurd. Zoals gezegd er zijn op dit forum vele ervaringsdeskundigen, daar moet je de kennis weghalen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@freeman.
wat vind je van het idee.

beneden een gewone houtkachel.
aangesloten via de oude gaten.
op zolder een warmte wisselaar voor aansluiting op de cv zonder buffer.

is niet bijzonder rendabel.
en er zijn wat technische problemen.
maar kan best een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Saldering, "creatieve oplossingen", een "onafhankelijk" netbeheerder die zich steeds meer als een leverancier achtig bedrijf gedraagt (wat bij de NMa zo'n beetje de haren de hemel in zou moeten doen rijzen, maar dat terzijde), etc.

"Hoe ga ik om met de krankzinnigheden van een Elektriciteitswet die helemaal nooit bedoeld is om decentrale onafhankelijke hernieuwbare stroomproductie te faciliteren, en hoe omzeil ik de vele, vele pitfalls". Zoiets. Let wel: de Nederlandse (opgelapte) Elektriciteitswet heeft helemaal NIETS te maken met een duurzame energie wet. En is dus in geen enkel opzicht te "vergelijken" met de impact van het elf jaar oude Duitse EEG. Dus we zien wel weer wat dit allemaal op gaat leveren. De juristen zullen er weer een leuke (en goed betaalde) kluif aan gaan krijgen.

Sweegers bezocht de Sunday en deed verslag.

http://www.energieenwater...e-een-boost-te-geven.html

* edit *

Als je toch bezig bent, doet deze dan ook ff. Gasunie hoeft minder terug te betalen dan ze teveel in rekening hebben gebracht:

http://www.energieenwater...len-aan-gas-afnemers.html

;(
Huilie-huilie
De Gasunie wil zo hoog mogelijke tarieven, om te investeren in netten en in voetbalclubs. En de regering komt dit goed uit want het leidt tot hogere dividenden voor de staat. Minister Van der Hoeven dwong de NMA daarom eerder om hoge tarieven vast te stellen voor de Gasunie.

[ Voor 23% gewijzigd door zonnigtype op 14-10-2011 12:11 . Reden: Tranen met tuiten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Mars Warrior schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 11:14:
[...]

Een pellet of houtkachel aangesloten op de cv kan perfect dienen als hoofdverwarming en warmwater leverancier, al zul je voor warmwater wel een elektrisch verwarmbaar boilervat moeten nemen als de pellet/houtkachel niet aan heeft gestaan en dus het boilervat niet heeft kunnen verwarmen (via de CV leidingen...).

Een combi zb en pellet/houtkachel met cv ondersteuning is daarentegen een perfecte combi.
De pelletkachel komt dan op de retourleiding van de CV en als het nodig is doet de CV het water bijverwarmen tot de gewenste aanvoer temperatuur? De CV laten we zo ie zo hangen, deze kunnen we dan voor warm tapwater gebruiken. Mogelijk komt hier in de toekomst dan nog een zonneboiler bij.
Gasschuif schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 11:40:
[...]

Je moet mijn reactie niet persoonlijk nemen, de aanleg van een goed ontworpen rookgaskanaal is een serieuze zaak. Vandaar dat ik wat linkjes heb meegestuurd. Zoals gezegd er zijn op dit forum vele ervaringsdeskundigen, daar moet je de kennis weghalen.
Weet ik (achteraf) ook wel, maar het komt via een beeldscherm nogal hard over en je was niet de enige die zo reageerde. Heb ondertussen weer meer gelezen en ben wel tot de conclusie gekomen dat buiten langs voor nu geen optie is.
migjes schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 11:55:
@freeman.
wat vind je van het idee.

beneden een gewone houtkachel.
aangesloten via de oude gaten.
op zolder een warmte wisselaar voor aansluiting op de cv zonder buffer.

is niet bijzonder rendabel.
en er zijn wat technische problemen.
maar kan best een oplossing zijn.
Het probleem is dat deze gaten bij lange na niet groot genoeg zijn om een volwaardig (dubbelwandig) 15cm rookgaskanaal in kwijt te kunnen.
De vorige bewoners hadden hier een enkelwandig kanaal in zitten. Wij hebben toen 2 offertes op laten maken;
- één door een ambachtsman (zzp-er die alleen maar kanalen aanlegt en schouwen metselt) en hij trok wit weg toen hij het kanaal zag(ivm lokatie in huis en op dak + staat van het kanaal) en was ook met 5min. weer weg.
- een "grootgrutter" die tot de zelfde conclusie kwam en daarna een offerte heeft gemaakt voor een nieuwe kanaal. Dit kanaal zou in het midden van de woning komen zodat het ook in het midden van het dak kwam te zitten. Dit kanaal moest (3 jaar geleden) €3900 kosten excl. kachel/schouw.
Mede daarom hebben wij dit allesbrandertje ook weg gedaan.... Het was gewoon niet mogelijk (om op een normale betaalbare manier) dit kacheltje te behouden.

Hierbij ook een dwarsdoorsneden van ons huis met daarop het oude rookgaskanaal:
Afbeeldingslocatie: http://www.filedump.net/dumped/doorsnede1318588144.png
Voor de duidelijkheid; het kanaal is weg, de gaten zitten er nog.

Wij gerbruiken nu overigens rond de 950m3 gas(afgelopen winter rond de 1000m3 de winters ervoor rond de 900m3). Voor de kunststof kozijnen gebruikten we zo'n 1200m3.
Wat nog wel even noemenswaardig is;
De zijmuren van de woningen zijn van kalkzandsteen en hebben geen spouw/isolatie. één van onze buren werkt in het buitenland en doordeweeks weinig thuis. Hij vertelde mij 2 jaar terug, dat als maandagochtend weggaat, hij de kachel op 12graden zet. Nou dat merken wij goed. De meubels stonden eerst tegen deze muur en daar hadden wij het gewoon koud. Na een meting op de muur (donderdagavond) met -10 buiten, bleek deze muur 3 graden kouder te zijn dan de muur met de buren die wel thuis zijn.

Wij hebben doordeweeks in de winter, daarom ook meer moeite om het warm te krijgen en houden dan in het weekend.

[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 14-10-2011 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

@Freeman:

Je begon over pelletkachels en als ik je reacties zo lees lijk je op zoek te zijn naar meer comfort, vooral tijdens de echt koude dagen? Of heb ik je verkeerd begrepen. Heb je nog andere doelen?

Persoonlijk ga ik ervan uit dat het verbranden van aardgas in een HR ketel schoner is dan het verbranden van hout in een pelletkachel. Vanuit het oogpunt van milieuvervuiling zou ik daar dus niet snel voor gaan.

Voor reductie van energiebehoefte lijkt naisolatie van je huis de beste oplossing te zijn. Ik moet zeggen dat je gasverbruik al niet asociaal hoog is voor een huis uit die periode.

Als je het comfort wilt verhogen in de woonkamer, is het dan niet mogelijk om ergens een radiator te plaatsen? Die levert het vermogen wat je nodig hebt ter ondersteuning van je vloerverwarming, zorgt voor snellere opwarming van de ruimte....is relatief goedkoop te realiseren doorgaans en dan hou je waarschijnlijk nog geld over voor isolatieprojecten.

Voor 4000 euro kan je echt een hoop leuke maatregelen nemen toch? Of wil je puur een "gezelligheids" kachel in de huiskamer?

Dit is geen kritiek op je keuze, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe je tot deze oplossingsrichting bent gekomen?

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Cheese_man schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:34:Persoonlijk ga ik ervan uit dat het verbranden van aardgas in een HR ketel schoner is dan het verbranden van hout in een pelletkachel. Vanuit het oogpunt van milieuvervuiling zou ik daar dus niet snel voor gaan.
Kan je dat wat toelichten?

In het betere geval is het hout duurzaam verbouwd en is de keten daarmee nagenoeg rond. In tegenstelling met gas, opgestookt is opgestookt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:02
Het is geen duurzame energie maar wel besparen.
Zoals jullie waarschijnlijk weten wordt per 1 januari 2012 de spaarloonregeling afgeschaft.

Degene die nog niet deelnemen aan de spaarloonregeling kunnen hier echter een behoorlijk voordeel uithalen.
Als je nog dit jaar een spaarloonrekening opent en deze volstort met het maximale bedrag (613 euro bruto) kan je dit in januari weer belastingvrij opnemen. Dit kan je al gauw een paar honderd euro opleveren, in de 52% belastingschijf zelfs tot 300 euro.

dit moet je werkgever dan wel ondersteunen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Speedfightserv op 14-10-2011 12:54 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Als Belg weet ik niets van spaarloonregeling :).

Met de CO² die ik uitstoot bij het verbranden van hout, kunnen nieuwe bomen groeien.
Daarenboven is de uitgestote CO² bij wegrotten even hoog als bij het verbranden.
Ik zie nog steeds niet in waarom hout niet duurzaam zou zijn?

Let wel: ik wil bijleren, ik val u zeker niet aan. Uit een ander zijn/haar mening kan ik misschien (vrij zeker) leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:56:
Als Belg weet ik niets van spaarloonregeling :).

Met de CO² die ik uitstoot bij het verbranden van hout, kunnen nieuwe bomen groeien.
Daarenboven is de uitgestote CO² bij wegrotten even hoog als bij het verbranden.
Ik zie nog steeds niet in waarom hout niet duurzaam zou zijn?

Let wel: ik wil bijleren, ik val u zeker niet aan. Uit een ander zijn/haar mening kan ik misschien (vrij zeker) leren.
Misschien wel duurzaam, maar niet helemaal schoon.
Alhoewel moderne kachels stukken beter zijn geworden.. er komt toch wel wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pffff, een vriendin+vriend van mijn moeder zitten nu in een lastige positie.
Eergisteren kwam de jaarafrekening van Essent die op zijn zachtst gezegd schokkend was.

Bijbetalen: €1894,-
Voorschot: Voorheen €90, nu €198.
:X

Ik heb dus maar even gebeld met Essent (de leverancier), Enexis (beheerder, dacht dat ik daar moest zijn voor vragen mbt de meters) en Oxxio (van de meters) om te achterhalen of en waar er iets mis is gegaan.

Het verbruik was dit jaar namelijk ~6700kwh/~2500m3 terwijl ze vorig jaar een paar €100 terugkregen op de jaarafrekening. Het verbruik van vorig jaar was dus véél lager. (Gas zat toen tussen de 500 en 600, elektra weet ik zo niet uit het hoofd.)
Nu woonden ze er toen nog geen volledig jaar (maand of 8-9) maar dan nog is het in verhouding veel hoger geworden.

Waar het hoge gasverbruik wegkomt is mij een raadsel, alleen de cv-ketel verbruikt gas, verder niet. Daarnaast kreeg ik te horen dat de verwarming nu niet bepaald warm werd. Het hoge verbruik+dat waren redenen genoeg voor de Geas om iemand langs te sturen voor een extra checkup van de cv-ketel, die komt strakjes.
(Ter vergelijking, mams en ik verbruiken jaarlijks ~1500m3 icm een tochtkotrijtjeswoning uit de 30's + wij koken op gas, hun niet en ze hebben een appartement die een stuk beter geïsoleerd is.)

En elektrisch.... De enigste grootverbruiker (aquarium) is er niet meer, dus die kan het niet zijn, maar ik hoor van verschillende mensen dat de laders van de rolstoel en scootmobiel nogal wat slurpen. Daar valt echter niet op te bezuinigen.

Ik ga nog met een energiemeter het (zorg)appartement rond om te kijken of ik opvallend hoog sluipverbruik kan vinden. Maar ondertussen zitten ze wel met die rekening die ze niet kunnen betalen, om over het hogere voorschot maar niet te beginnen.

Volgens Essent is er mogelijk wel een verklaring. Er zouden vorig jaar geen standen zijn doorgegeven, er is echter nooit een kaartje gekomen om de standen door te geven daarnaast zijn de meters fysiek onbereikbaar.
De een zit in een rolstoel en kan daar niet uit waardoor ze de meters niet kan aflezen, de ander kan de elektra meter wel aflezen maar de gasmeter niet. Die zit zo laag dat hij op de knieën moet maar dan kan hij niet meer overeind komen.

Vanwege het vorig jaar niet doorgeven van de standen (die volgens Oxxio op afstand uitgelezen zouden worden en automatisch naar Essent verstuurd worden elk jaar) heeft Essent de beginstanden van afgelopen jaar geschat, wat een totaal verkeerde/veeltelage schatting blijkt te zijn zoals het er nu uit ziet.

Maar ja, en nu...

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 14-10-2011 13:35 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Als er zo'n "geval" in België zou zijn, zou het OCMW tussen beide komen.
Het OCMW stelt dan samen met de verbruiker (de vriend+in van uw ma) én de leverancier een afbetalingsplan op.
Het alternatief is erger. Niets doen en niet betalen. Dan installeert Eandis een sociale meter. Je krijgt dan een elektronisch bakje aan uw gasmeter hangen, waar je eerst een kaart moet insteken voor je iets kan verbruiken. Je koopt uw energie dus pre-paid. Zeker voor uw geval met rolstoel ed, lijkt me dat niet aangewezen.

Uiteindelijk is er maar 1 waarheid: de bewoners hebben zoveel kWh en m³ verbruikt en moeten dat betalen. Ze zijn daarenboven nog vergeten om de correcte standen vorig jaar door te geven.
Die feiten hoeven, wat mij betreft, geenszins te beletten om een beetje zorgzaam met dit probleem om te gaan (bemiddelen, afbetalingsplan voor de schulden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook bij de Nederlandse energiebedrijven kun je meestal een betalingsregeling treffen. Pas nog iemand gehoord met een vergelijkbaar verhaal waardoor heel veel bijbetaald moest worden; dat mag dan in maandelijkse termijnen. Dan nog blijft het een hoop geld dat je maandelijks extra moet gaan ophoesten...

Hoe dan ook, je komt er niet onderuit. Een reden te meer om je standen EN je afrekeningen goed in de gaten te houden, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ze zijn het waarschijnlijk wel vergeten ja, maar volgens Oxxio geven hun het automatisch door via het op afstand uitlezen van de meters, dit jaar is dat gebeurt, vorig jaar blijkbaar niet. Waarom niet? Niet te achterhalen.
(Dit jaar hebben ze volgensmij ook geen kaartje gehad.)

Een betalingsplan komt er, ik heb Essent al aangegeven dat ze leven van een uitkering dus grote uitgaves zijn een probleem. Daarnaast ga ik vanaf nu elke maand de verbruiksmanager invullen om hopelijk verdere verrassingen te voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 14-10-2011 13:41 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Wij hebben warm water van een elektrische boiler. Die boiler is ondertussen 26 jaar oud en heeft een heel inventief systeem: aan en af. Om dat toch iets vernuftiger te maken, heb ik daar een tijdschakelklok voorgezet, nu staat ie enkel aan als ik dat wil.
De vorige huurders hadden ook een tijdschakelklok, een analoge versie, voor de boiler gezet. Aleen was die op een gegeven moment kapot gegaan, zonder dat ze het gemerkt hadden. Ze merkten het pas als de eindafrekening kwam.

Ik noteer elke week piek- en dalverbruik, boilerstand van de tijdschakelklok (meet ook het verbruik) en waterverbruik. Dat zit in Excel, gekoppeld met een extrapolatie. Dat zou normaal verrassingen moeten vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Cheese_man schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:34:
@Freeman:

Je begon over pelletkachels en als ik je reacties zo lees lijk je op zoek te zijn naar meer comfort, vooral tijdens de echt koude dagen? Of heb ik je verkeerd begrepen. Heb je nog andere doelen?

Persoonlijk ga ik ervan uit dat het verbranden van aardgas in een HR ketel schoner is dan het verbranden van hout in een pelletkachel. Vanuit het oogpunt van milieuvervuiling zou ik daar dus niet snel voor gaan.

Voor reductie van energiebehoefte lijkt naisolatie van je huis de beste oplossing te zijn. Ik moet zeggen dat je gasverbruik al niet asociaal hoog is voor een huis uit die periode.

Als je het comfort wilt verhogen in de woonkamer, is het dan niet mogelijk om ergens een radiator te plaatsen? Die levert het vermogen wat je nodig hebt ter ondersteuning van je vloerverwarming, zorgt voor snellere opwarming van de ruimte....is relatief goedkoop te realiseren doorgaans en dan hou je waarschijnlijk nog geld over voor isolatieprojecten.

Voor 4000 euro kan je echt een hoop leuke maatregelen nemen toch? Of wil je puur een "gezelligheids" kachel in de huiskamer?

Dit is geen kritiek op je keuze, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe je tot deze oplossingsrichting bent gekomen?
Het is een combinatie van alles wat je opnoemt;
1. het idee hebben dat je duurzamer bezig bent (pelletkachel hebben tegenwoordig een rendement vana 80%+ en sommige al rond of over de 85%). Naar mijn idee is hout nog altijd duurzamer dan gas en als het houtafval niet opgestookt wordt, dan verrot het ergens in de natuur (afvalberg) of gaat het een grote inefficiënte afvalverbrandingsoven in.
2. stukje comfort,sneller warmte. Als het in 3 dagen tijd van -2 overdag zakt naar -10, dan krijgen wij de woonkamer pas (me slimme/zelfdenkende honeywell thermostaat) pas rond 18:30 a 19:00 op temperatuur (20,5 in plaats van 17:30). De vloerverwarming is zo traag en krap aangelegd dat het dan gewoon niet leuk is om om 17:00 in een woning van 19,0graden binnen te komen. De vloer is op koude winterdagen ook niet comfortabele warm (gezien de hoge slang temperatuur van bijna 40graden).
3. stukje gezelligheid van het vuur.
4. daarbij verbruikt een CV naast gas ook gem. 150watt stroom en een pelletkachel zit rond de 50-100 watt.
5. al met al hopelijk ik ook over de jaren heen wat geld te besparen.

heb bijv. ook gekeken naar een nette design radiator voor in de woonkamer en deze zijn ook behoorlijk prijzig.
Wat voor een capaciteit zouden jullie adviseren om erbij te hangen? 1000watt of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Als je rendement wil winnen, moet je vooral geen designradiator plaatsen. Die dingen zijn gruwelijk inefficiënt in het overbrengen van warmte.
Een voorbeeld. De warmte-afgifte voor een radiator type33 met afmetingen 1350*600
gewone radiatoren: 3600
design (s)p(r)ullen: 3200 (15% minder)

Voor badkamerradiatoren is de warmte-afgifte nog stukken slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:39
engelbertus schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 00:12:
[...]
in vergelijkig, mijn vloerverwarmingspomp( "opvoerhoogte" slechts 60 cm?
Dan ben ik benieuwd naar je pomp type. Want de grote merken (Grundfos/Willo/Laing) drukken hun opvoerhoogte uit in decimeters.

Een grundfos UPS D 25 -40 F
Heeft 25mm persleiding
Heeft 40dm aan opvoerhoogte.

En ja opvoerhoogte is inderdaad een maat voor druk die pomp kan overwinnen. Overgens een maat voor de weerstand die pomp kan overwinnen.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 14-10-2011 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Grundfoss Alpha Pro 2
ook uitgedrukt in dm
super zuinige pomp, met opvoerhoogte tot 6m

Wij hebben thuis de "4 meter" versie en nog geen problemen gehad om het boven warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:00

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

migjes schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 11:09:
vloer isolatie verdikken met minstens 5 cm.
meer is beter. bij 15cm dik eps heb ik het idee dat de kosten niet meer opwegen tegen de isolatie.
maar er is niks wat je tegen houd om er 50cm van te maken.
als je het zelf doet ben je makkelijk onder de 500 euro klaar.voor 15 cm eps.
waar haal ik dat voor die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@sander817
bij de hornbach.
eps60 5 platen van 50 cm x 100cm x 5cm = 7.99 €
per 5 pakken 7.19 €

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 14-10-2011 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

@Cafe del Mar en Speedfightserv: Het antwoord is al kort gegeven door Neanderthaler71.

Duurzaam heeft in mijn ogen meerdere betekenissen/toepassingen. Hout is zeker duurzaam in de definitie dat de brandstof hernieuwbaar is zolang je niet meer verbrandt dan je kunt aanplanten.

"CO2 neutraal" zou je ook kunnen zeggen...al staan de quootjes er niet voor niets. Maar ook alleen als de CO2 uitstoot van het planten, onderhouden, kappen, brandstofklaarmaken (persen en dergelijke bijvoorbeeld bij pellets), vervoeren en opfikken niet meer CO2 uitstoot dan dat het hout heeft "opgenomen" in de levensloop. Twijfelachtig dus

Duurzaam als "niet milieuverontreinigend". Oftewel bij de verbranding van de brandstof komen geen vervuilende stoffen vrij. Denk daarbij aan CO, roet/fijnstof, NOx, SOx, zware metalen, onverbrande Koolwaterstoffen (bij verstoken aardgas en -olie bijvoorbeeld).

CO2 is een niet verontreinigend gas. De uitstoot van CO2 zorgt over het algemeen niet voor verminderde luchtkwaliteit. CO2 is wel een broeikasgas, maar het broeikaseffect is heel wat anders dan luchtverontreiniging (fijnstof, smog, zure regen, zware metalen, etc).

Wanneer minder CO2 vrijkomt betekent dat dus niet dat iets "schoner" is. Hooguit dat iets minder bijdraagt aan het broeikaseffect.

Het verstoken van aardgas in een goed afgestelde en goed onderhouden HR ketel zal waarschijnlijk schoner zijn dan het verstoken van hout in een pelletkachel, maar dat is mijn eigen inschatting en ik heb daar geen harde bewijzen voor op dit moment...geen bronnen behalve mijn redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Cafe Del Mar schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:03:
Als je rendement wil winnen, moet je vooral geen designradiator plaatsen. Die dingen zijn gruwelijk inefficiënt in het overbrengen van warmte.
Een voorbeeld. De warmte-afgifte voor een radiator type33 met afmetingen 1350*600
gewone radiatoren: 3600
design (s)p(r)ullen: 3200 (15% minder)

Voor badkamerradiatoren is de warmte-afgifte nog stukken slechter.
Wat ongenuanceerd...je bedoelt dan inefficiënt als opbrengt in relatie tot het formaat? Want een 3500W radiator of een 3500W designradiator verschillen in warmteafgifte niet.

...verder over de vloer.....

Vloerverwarming is gewoon erg traag. Vandaar dat in veel situaties een continu temperatuur regime betere resultaten geeft in het verbruik van gas en het hebben van comfort. Een "mooie" radiator kan best prijzig worden...absoluut! Echter wanneer je een kachel koopt en dan nog zoveel moet uitgeven aan een rookgaskanaal en de koppeling met je CV systeem, dan kan je daar behoorlijk wat radiatorvermogen voor kopen. Vandaar.

Je wilt goedkoper uit zijn met je energie en je wilt het gevoel hebben "groener" te zijn. Daarbij "voelt" dus aardgas als "grijs" als ik je zo hoor.

De groenste energie is energie die je niet hoeft op te wekken door iets te verbranden...of dat nu hout is of een ander product. Vandaar dat veel mensen op het forum meteen de isolatie induiken. Een goed geïsoleerde vloer levert zeker extra comfort.

Sec bekeken vind je de verwarming in je huiskamer te traag en is er voor het goede te weinig vermogen. Dat los je alleen op door vermogen toe te voegen. Kan met een kachel, maar zoals je zelf ook al aangaf, ook met een radiator. Verder proberen continu de huiskamer op een zelfde temperatuur te houden en de vloerverwarming van 40 naar rond de 30 zetten, vloer beter isoleren. Volgens mij komt het dan wel goed.

Hoe groot het vermogen van een eventuele radiator of kachel moet zijn, moet eigenlijk netjes berekend worden. Er zijn wel hele grove factoren voor, maar alles hangt af van de isolatie. Als je weer te weinig vermogen hebt (te veel is minder erg doordat je een thermostaat hebt), zit je nog met het comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Cheese_man schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:25:(...) Duurzaam heeft in mijn ogen meerdere betekenissen/toepassingen
(...)
"CO2 neutraal" zou je ook kunnen zeggen...al staan de quootjes er niet voor niets. Maar ook alleen als de CO2 uitstoot van het planten, onderhouden, kappen, brandstofklaarmaken (persen en dergelijke bijvoorbeeld bij pellets), vervoeren en opfikken niet meer CO2 uitstoot dan dat het hout heeft "opgenomen" in de levensloop. Twijfelachtig dus
Alle factoren buiten het pure stoken van hout, heb je bij alle andere brandstoffen ook.
Gas: leidingen in de grond, aanvoer van gas vanuit Arabische landen (tenminste in België zo), terminals, ...
Stookolie: Kraakinstallaties, overslag, transport

Dan lijkt hout me nog redelijk meevallen op die posten. Niet zelden komt hout van eigen bodem, of minstens vanuit Europa (Duitse bossen).

Roet ed, daar kan ik niets zinnigs over zeggen. In stookolie zit alleszins zwavel, in hout weet ik het niet.

Uw stelling zou wel van pas komen :). Pellet-CV's zijn waanzinnig duur (€10K en meer) en hebben een lastig stockageprobleem. Wij zouden 4-5 ton pellets nodig hebben per winter. Nogal veel om ergens in huis te leggen. Gas stroomt uit de leiding, gelukkig moeten we zelf niet voor +/- 4000 m³ opslag zorgen.

We stoken nu nog op mazout, een tank van 5000l. Die neemt ook plaats in, maar die ligt onder de oprit en daar hebben we dus geen last van. Een pellettank laten inbouwen in de oprit zou de factuur nog eens met een haar duizend euro verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Eindelijk weer een mooie PV dag, al is nu wel pijnlijk duidelijk hoeveel last mijn panelen op de garage last hebben van schaduw...
PV opbrengst 14 oktober 2011

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

We weten het pas zeker op de ochtend van 17 november a.s., maar de kans is erg groot dat we in ons eerste jaar-met-PV quitte gaan spelen met de kWh-tjes. Geheel onverwacht want ons jaarverbruik zou, berekend, ca. 300 kWh meer moeten zijn dan de opbrengst van de panelen.

Waar we geen rekening mee gehouden hadden is het feit dat met de nieuwe keuken vorig jaar er ook flink is geinvesteerd in A++ apparaten.
We waren ervan uit gegaan dat het overschakelen naar elektrisch koken gecompenseerd zou worden door de zuinigere apparatuur. Blijkbaar wint de zuinige apparatuur het met twee vingers in de neus.

Dit wordt tot nu toe het mooiste verjaardagcadeau dat ik ooit heb gehad. *O*

Maar nog even afwachten tot 17 november...

En wat een zonnetje vandaag!!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@raven dank voor je post,
feitelijk hangt er een slimme oxxio meter,
en feitelijk gaat het ook hier helemaal mis mee.
dat is dus de slimme meter, wie ziet het verschil ?

echt slim word het als je naar een rolstoeler mag salderen,
maar zo denk EL&I zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Voor de Limburgers op het forum: ik sprak vanochtend nog de medewerker van Provincie Limburg inzake de zonnepanelen-regeling 2011 (die loopt tot 31 december a.s.).

Van de 1,7 miljoen euro is nog ca. de helft over om te besteden.
Dus woon je in Limburg, heb je een eigen woning, en wil je zonnepanelen aanschaffen (of juist uitbreiden): surf dan snel naar de Provincie Limburg toe en stuur die aanvraag in (min. 500 Eur p huishouden, max. 1000 eur. huishouden).
https://portal.prvlimburg....jsp?ref=zonnepanelen2011

je voelt op je klompen aan dat bij het niet uitputten van dit potje, de restanten mooi naar iets als Algemene Middelen stromen in 2012, en (met de marktprijs van PV) een mogelijk vervolg in 2012 wellicht niet eens meer aan de orde gaat komen...

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 14-10-2011 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Cheese_man schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:25:b]
Het verstoken van aardgas in een goed afgestelde en goed onderhouden HR ketel zal waarschijnlijk schoner zijn dan het verstoken van hout in een pelletkachel, maar dat is mijn eigen inschatting en ik heb daar geen harde bewijzen voor op dit moment...geen bronnen behalve mijn redenatie.
Bij gasstook wel alles meetellen, gaswinnen, transport vanuit Siberie naar de Bergermeerpolder (waardoor bijvoorbeeld het huis van Eric-pvt 20 cm omhoog komt).
Vergeet daarbij ook niet wat het aan energie en geld kost om het hele pijpleidingnet aan te leggen.
Recent is er nog heel wat natuur verwoest om een tweede pijpleiding aan te leggen van Ommen naar het Duitse Epe (hier vlakbij Enschede).
Doe mij dan maar het lokaal gewonnen hout van de Twentse boer 500m verderop.

[ Voor 24% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-10-2011 17:01 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Cheese_man schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:36:
[...]

...verder over de vloer.....

Vloerverwarming is gewoon erg traag. Vandaar dat in veel situaties een continu temperatuur regime betere resultaten geeft in het verbruik van gas en het hebben van comfort.
dat weet en accepteer ik. echter zijn de 2 lussen te weinig en te lang. als ik de aanvoer bij -10 buiten op zo'n 40 graden zet dan is de retour temp. net een fractie hoger dan de kamer temp. Dit houd mijn inziens in dat de temp vooral niet lager moet staan. Ik heb vorige winter trouwens zeer uitgebreid geëxperimenteerd met de aanvoer temp. Daar kwam toen de aanvoer van 40 graden uit (bij temp. van rond de -10 overdag).

de thermostaat temperaturen zijn:
nacht/uit huis:19,5
weekend overdag 20,5
avonden: 21,0
Een "mooie" radiator kan best prijzig worden...absoluut! Echter wanneer je een kachel koopt en dan nog zoveel moet uitgeven aan een rookgaskanaal en de koppeling met je CV systeem, dan kan je daar behoorlijk wat radiatorvermogen voor kopen. Vandaar.
de cv-pellet kachels kun je volgens mij redelijk eenvoudig op een bestaande installatie aansluiten.
het mooie van vloerverwarming is dat je radiator vrij bent. wij hebben onze woonkamer daar ook op ingericht en het wordt een behoorlijke uitdaging om er nog een redelijke radiator in te plaatsen.
Je wilt goedkoper uit zijn met je energie en je wilt het gevoel hebben "groener" te zijn. Daarbij "voelt" dus aardgas als "grijs" als ik je zo hoor.

De groenste energie is energie die je niet hoeft op te wekken door iets te verbranden...of dat nu hout is of een ander product. Vandaar dat veel mensen op het forum meteen de isolatie induiken. Een goed geïsoleerde vloer levert zeker extra comfort.
klopt en mee eens. maar (behalve de vloer na-isoleren) weet ik zou 1,2,3 niet wat ik nog meer kan isoleren. Onze spouw kan niet verder geïsoleerd worden, overal hebben kunststof kozijnen met HR++ glas, in de woonkamer een "LVT" hoofdverwarming, de cv staat op 60 graden aanvoer, tapwater op 50(af en toe op 70 ivm legionella) en dat zorgt al voor een redelijk lage gas verbruik. maar eigenlijk wil ik gas voor 75% uitbannen. mogelijk nog een inductiekookplaat,zonneboiler etc...
Sec bekeken vind je de verwarming in je huiskamer te traag en is er voor het goede te weinig vermogen. Dat los je alleen op door vermogen toe te voegen. Kan met een kachel, maar zoals je zelf ook al aangaf, ook met een radiator. Verder proberen continu de huiskamer op een zelfde temperatuur te houden en de vloerverwarming van 40 naar rond de 30 zetten, vloer beter isoleren. Volgens mij komt het dan wel goed.
traagheid heb ik geen problemen mee. Zolang er voldoende capaciteit in de vloer zit dan zou het relatief snel op temp. moeten komen. Echter wijs de retour temp. van de slangen erop dat ze te lang zijn en de 2 groepen te weinig is voor dit huis (36/40 in en 22a24 uit). Dat wijst er toch wel op dat er weinig overcapaciteit is.
Een bijverwarming is ook nog steeds een optie, maar wel de laatste.
Hoe groot het vermogen van een eventuele radiator of kachel moet zijn, moet eigenlijk netjes berekend worden. Er zijn wel hele grove factoren voor, maar alles hangt af van de isolatie. Als je weer te weinig vermogen hebt (te veel is minder erg doordat je een thermostaat hebt), zit je nog met het comfort.
Zit al een tijd op marktplaats te zoeken naar een convector radiator. Deze zijn vrij klein en toch een redelijk vermogen. mogelijk dat we zo'n apparaat nog wel in een hoekje kwijt kunnen. Er worden echter bijna alleen maar grote modellen uit nieuwbouw woningen aangeboden en dit kunnen we zo ie zo niet kwijt.

------------------
nou dat was me het verhaaltje wel weer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een plugwise vraag: ik heb nu 1 groep waar een verbruiker (vijverpomp) en 630 Wp panelen op zitten, alles gemeten door 1 circle+. Kan plugwise dit nou aan of niet. Het verbruik gaat regelmatig naar 0 maar niet in de min terwijl dat wel zo zou moeten zijn. Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Freemann schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:57:
[...]

nou dat was me het verhaaltje wel weer :D
:)

Ik zit sinds 1 augustus in een hagelnieuw nieuwbouwhuis met vloerverwarming op de hele begane grond. Klassiek laten leggen, dus folie op de constructievloer, raster, 16mm buis 10cm hart op hart, 5 groepen voor 50-55 m2, dekvloertje en keramische afwerking met houtlook. In afwachting van de eerste winter. :)

Onze radiatoren van de begane grond staan nu in de schuur...het is wel mooi he...een huiskamer zonder! Geeft toch veel extra ruimte.

Irritant zeg dat de vloerverwarming niet goed gedimensioneerd is.

Je hebt al veel onderzocht met je vloer...eigenlijk zou de enige goede oplossing het opnieuw doen zijn...brrrr moet je toch niet aan denken. Hopelijk kom je er snel uit...misschien wel voor de strenge vorst!

Ondertussen veel gelezen over pellets. Blijkbaar (alleen kijkend naar de lokale uitstoot uit de eigen schoorsteen) is dit een van de schoonste manieren van zelf iets verbranden, afgezien van aardgas. Alleen is de fijnstofuitstoot een stuk hoger dan aardgas. Kijkend naar de totale vervuiling, dan lijkt het helemaal geen gekke oplossing te zijn. Op voorwaarde dat de pellets op een goede manier gemaakt worden (liefst in de buurt) en goede kwaliteit wordt gebruikt.

Mochten jullie ervoor gaan...vergeet dan geen foto's te plaatsen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Snoekie2
Elke plug kan je instellen als: verbruiksmeter, óf opbrengstmeter. Als je op 1 plug zowel de vijverpomp als de PV aansluit, dan gaat dit dus mis.
Dus: 1 plug voor de vijverpomp als verbruksmeter (is de standaard instelling voor de plug) en nummer 2 gebruiken om je omvormer op aan te sluiten.

Dan werkt de zaak.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Cheese_man schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:10:
[...]

:)

Ik zit sinds 1 augustus in een hagelnieuw nieuwbouwhuis met vloerverwarming op de hele begane grond. Klassiek laten leggen, dus folie op de constructievloer, raster, 16mm buis 10cm hart op hart, 5 groepen voor 50-55 m2, dekvloertje en keramische afwerking met houtlook. In afwachting van de eerste winter. :)
..............................

Mochten jullie ervoor gaan...vergeet dan geen foto's te plaatsen! :)
ah kijk jij hebt makkelijk praten :D Alles goed geïsoleerd en mooi/goed uitgevoerde vloerverwarming!

Ja als hier ooit een nieuwe plavuizen vloer ingaat (over een jaar of 7 gok ik) dan gaat ALLES eruit tot op het gegoten beton. Dan een nieuwe vloerverwarming (ongeveer zoals bij jouw), dekvloer erop en dan weer een paar mooie plavuizen :)

Voor nu ga ik is kijken wat 50m2 10cm eps kost voor onder de vloer. Zijn er hier nog mensen met tips/trucs omtrent het na-isoleren met EPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:10:
@Snoekie2
Elke plug kan je instellen als: verbruiksmeter, óf opbrengstmeter. Als je op 1 plug zowel de vijverpomp als de PV aansluit, dan gaat dit dus mis.
Dus: 1 plug voor de vijverpomp als verbruksmeter (is de standaard instelling voor de plug) en nummer 2 gebruiken om je omvormer op aan te sluiten.

Dan werkt de zaak.
Dan wordt de afstand te groot, dus ik hang mijn ouderwetse meter maar in de schuur voor de opbrengst van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Freemann
eps.

50m2 bekleden met 10 cm eps = 287.60 € aan eps.
hier komt nog lijm bij (grote pot).

grootste probleem is als je voor 10 cm wil gaan.
dat 10 cm platen bijna altijd in 1 x 2 meter komen.
dat gaat bijna nooit door een luik van de kruipruimte.

de hornbach was de goedkoopste die ik tot nu toe gevonden heb.
max maat 5 cm dik.
dus gewoon 2 lagen gebruiken.
7.99 € voor 2,5 m2 en korting per 5 pakken 7.19 €

aangezien je al eps hebt hangen kun je als extra versteviging bamboe sate prikkers gebruiken.
verkrijgbaar bij de albert hein of betere toko. (gebruik geen houte sate prikkers.)

als laatste kun je de naden aftapen met goedkope duct-tape.

o ja.
heb je al door hoe grote berg eps dat is?
past niet zomaar in iedere auto.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 14-10-2011 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Wat is er aan de hand in Nederland? Is de blauwe koorts toegeslagen?

* SunshineCompany is weer werken.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:51:
We nemen een niet representatieve steekproef onder diepvriezers.
Bosch - 330L
A++ €899 (260 kWh verbruik)
A+++ €1799 (190 kWh verbruik)
Met die 70kWh verschil in verbruik per jaar, zal je toch lastig die €900 terugverdienen.

Bosch - 216L
A+ €599 (284 kWh verbruik)
A++ €749 (202 kWh verbruik)
Ook met die 82 kWh verschil in verbruik, zal je niet zo snel €150 terugverdienen.

In België kan je rekenen aan €0,19 - €0,21 per kWh. Je bespaart dan ongeveer €15 per jaar. Dan heb je dus wel 10 jaar nodig (tijdswaarde van geld niet in rekening gebracht) om "beter" af te zijn.

Ik heb een A++ koelkast en diepvries van Bosch, maar de cijfers uit de studie zijn minstens geloofwaardig.

(bron)
Toch heb ik een jaartje terug een A++ 300 liter kist aangeschaft voor onder de 300 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:25:
Pffff, een vriendin+vriend van mijn moeder zitten nu in een lastige positie.
Eergisteren kwam de jaarafrekening van Essent die op zijn zachtst gezegd schokkend was.

......

Waar het hoge gasverbruik wegkomt is mij een raadsel, alleen de cv-ketel verbruikt gas, verder niet. Daarnaast kreeg ik te horen dat de verwarming nu niet bepaald warm werd. Het hoge verbruik+dat waren redenen genoeg voor de Geas om iemand langs te sturen voor een extra checkup van de cv-ketel, die komt strakjes.
(Ter vergelijking, mams en ik verbruiken jaarlijks ~1500m3 icm een tochtkotrijtjeswoning uit de 30's + wij koken op gas, hun niet en ze hebben een appartement die een stuk beter geïsoleerd is.)
Geas dude is geweest.

De CV-ketel werkt goed, stond alleen niet goed ingesteld. Ding nam er zijn tijd voor om de kamer op temperatuur te krijgen, nu staat ie anders ingesteld en nu wordt het sneller warm maar wordt er korter gas verbruikt. Dat zou al iets uit moeten maken in het totale verbruik, aldus de monteur.
Nu het elektra nog.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
[...] als ik de aanvoer bij -10 buiten op zo'n 40 graden zet dan is de retour temp. net een fractie hoger dan de kamer temp. Dit houd mijn inziens in dat de temp vooral niet lager moet staan.[...]
Dat leert mij dat de buis z'n warmte goed kan afstaan. De temperatuur verhogen kan wel een hogere capaciteit geven, maar gaat uiteraard ten koste van je HR bereik. Informeer ook of je vloer dat aan kan.

Je kan zelf vrij eenvoudig experimenteren met 1 2 of 4 kw extra verwarming; electrische kacheltjes zijn goedkoop in de aanschaf en leren je experimenteel hoeveel extra je nodig hebt. Neem vervolgens ruimer. Uiteraard kun je ook een berekening laten doen.
klopt en mee eens. maar (behalve de vloer na-isoleren) weet ik zou 1,2,3 niet wat ik nog meer kan isoleren.
Je kan altijd meer en beter isoleren, de vraag is tegen wat voor kosten. Wat voor termijn woon je nog in het huis? Hoeveel tonnen aardgas of pellets ga je nog verstoken?

Check passiefhuis renovatie voor ideeën en een kostenindicatie. Je wint altijd een sloot comfort.
Zolang er voldoende capaciteit in de vloer zit dan zou het relatief snel op temp. moeten komen.
Nee, nu verwar je topsnelheid met acceleratie. Capaciteit is de snelheid, en snel op termperatuur komen is de acceleratie. Een trein kan 300 km/u maar heeft misschien 5 minuten nodig om op die snelheid te komen. Een auto kan sneller optrekken maar houdt bij 200 km/u op.
Cheese_man schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:25:
Pics or it didn't happen! Als je dit soort beweringen wil doen kom met onderbouwing. Onderbuikgevoelens kan ik (en meerderen met mij) niet zoveel mee en dragen bij aan FUD.
Raven schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:15:
Ding nam er zijn tijd voor om de kamer op temperatuur te krijgen, nu staat ie anders ingesteld en nu wordt het sneller warm maar wordt er korter gas verbruikt. Dat zou al iets uit moeten maken in het totale verbruik, aldus de monteur.
Lachwekkend als het niet diep triest was. De monteur heeft gelijk als hij zegt dat er korter gas wordt verbruikt. Helaas kun je efficiency niet verhogen door een cv ketel op een hoger vermogen te laten werken, sterker nog, meestal is het rendement op vollast wat lager. Daarnaast geeft sneller op temperatuur een hogere werktemperatuur dus minder HR arbeid.

De actie van de monteur is van hetzelfde kaliber als te hard rijden zodat je op je bestemming bent gearriveerd voordat de tank leeg is }:O

[ Voor 15% gewijzigd door SpiceWorm op 14-10-2011 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

(jarig!)
Wie gaat er de 29e naar de a.l.v. van de ZPV?
Ikzelf wil er wel weer naartoe.
Even de stand van zaken op PV gebied bepraten etc.
En jij Speksteen? Jij als nieuwbakken zsp. ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mike70 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:23:
Wie gaat er de 29e naar de a.l.v. van de ZPV?
Ikzelf wil er wel weer naartoe.
Even de stand van zaken op PV gebied bepraten etc.
En jij Speksteen? Jij als nieuwbakken zsp. ;)
ik denk het wel ja.. in zwolle toch? Ach daar moet ik straks voor mijn werk dagelijks zijn :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6154/6243551097_327840529e_z.jpg
Chemtrails by ericplan, on Flickr
Dag opbrengst ;(

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-09 20:20
Ik woon in de buurt van Rotterdam airport, heb je daar zo'n last van?

Anyway, ik ben bezig met het aftimmeren van mijn zolder en overweeg om volgend jaar drie zonnepanelen aan te schaffen. Ik wil ze zelf monteren en installeren. Moet ik nog ergens rekening mee houden, lege elektra buis naar mijn meterkast oid? Of plug je die dingen gewoon ergens in?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Chemtrails? Contrails bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas daalde de temperatuur in huis vandaag tot 17.5 dus nu wel de verwarming aan moeten zetten. Toch niet slecht voor een doorwaai-jaren70-hoekhuis dat de verwarming nu pas aan hoeft. Een mooie dag om te starten trouwens, want de zonneboiler staat nog steeds op 47 graden na het verwarmen van het huis!
klopt en mee eens. maar (behalve de vloer na-isoleren) weet ik zou 1,2,3 niet wat ik nog meer kan isoleren. Onze spouw kan niet verder geïsoleerd worden, overal hebben kunststof kozijnen met HR++ glas, in de woonkamer een "LVT" hoofdverwarming, de cv staat op 60 graden aanvoer, tapwater op 50(af en toe op 70 ivm legionella) en dat zorgt al voor een redelijk lage gas verbruik. maar eigenlijk wil ik gas voor 75% uitbannen. mogelijk nog een inductiekookplaat,zonneboiler etc...
Waarom zet je de cv-aanvoertemperatuur van je cv-ketel niet wat lager als je de aanvoer van je vloerverwarming op 40 graden hebt?
Schinnen-groen schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 20:54:
...En als je slim bent, dan steek je een thermometer onder de heetwater kraan en meet je de uitstroomtemperatuur. Als die >= 70C dan zit je goed. Anders de knop op de CV wat hoger instellen.
Als het werkelijk noodzakelijk zou zijn om de warmwateraanvoer op 70 graden te zetten, dan zou mijn cv-ketel die mogelijkheid wel bieden, zou je denken. De warmwateraanvoer kan bij mijn cv-ketel maximaal op 65 graden ingesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Cobb schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:15:
Ik woon in de buurt van Rotterdam airport, heb je daar zo'n last van?

Anyway, ik ben bezig met het aftimmeren van mijn zolder en overweeg om volgend jaar drie zonnepanelen aan te schaffen. Ik wil ze zelf monteren en installeren. Moet ik nog ergens rekening mee houden, lege elektra buis naar mijn meterkast oid? Of plug je die dingen gewoon ergens in?
Het scheelde op m'n opbrengst ongeveer 0,75 kWh dus dat valt eigenlijk wel mee, maar goed zichtbaar in de dagcurve, vooral vanmiddag omdat er veel vakantiegangers vanaf Schiphol een weekje naar de zon vertrekken en daar mijn zon mee verpesten.

Wat betreft die loze leiding, altijd doen. De omvormer voor drie panelen kan meestal gewoon in de WCD erbij, maar zoals velen al aangaven, als je ze eenmaal hebt, wil je meer.

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 147 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.