Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 135 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.827 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
op de site van grundfoss kun ej e.e.a. wel vinden, ze hebben een soort "applicatie" die je alle info over pompen van rundfoss levert.
als je cv ketel altijd 80 w gebruikt, dan moduleert je pomp zeker niet?een modulerende cv moduleert de brander, en het ënige"dat daaraan moduleert is de ventilator ( die bepaalt uiteindelijk het vermogen dat hij kan leveren aan warm water. ok, hij gebruikt bij meer vermogen ook meer gas, maar dat bepaalt niet het vermogen.
dus dan is het waarschijnlijk ook geen pwn gestuurde motor, lijkt mij, ook omdat het gewoon een grundfos pomp is. bij een merk-specifieke pomp weet je nooit hoe die ontworpen is, of hoe die wordt aangestuurd.

op de site van grundfos staat ook wel een nummer, als je belt kun ej wle een hulpvaardige medewerker aan de lijn krijgen die misschien uitsluitsel kan geven.
omdat het in jou geval echt om een grundfos pomp gaat moet die het weten, en moeten kunnen en mogen vertellen. een pomp die voor bijvoorbeeld een fabrikant is gemaakt met dus een eigen merkje erop, en toch ook nog wel ergens de grundfos naam, is natuurlijk eigenlijk niet openbare informatie. denk er verder wel om dat de pomp ook moet passen..

eb over de prijs, de 130 variant is 2 keer zo duur dan de 180 variant in mijn geval, in nederland, en duitse websites 290 ipv 145 euro.

en gokken op 8 jaar verder met de huidige cv ketel... ik weet het niet. tegen die tijd is er misschien wel betaalbaar een wkk of iets met warmtepomp bveschikbaar, zodat de pomp eerder overbodig wordt dan de je nodig zou hebben om de tvt te verantwoorden.

23 watt *4000 uur is ongeveer slechts 92 kwhbesparing per jaar is ongeveer 23 euro per jaar.

het is dus makkelijk rekenen, als de besparing 23 watt is, dan levert dat slechts 23 euro per jaar op.
bij jou dan bijvoorbeeld 55 watt, dan ben is de tvt minder dan 5 jaar, dat moet toch wel lukken idd.

[ Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 23-09-2011 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@ Alpha 2 pomp: Klik op uitwissel tabel

http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/custom?userid=GNL

Een Alpha 2 reageert op waterzijdige verandering in de afnemers (lees radiatoren) Bij een hogere weerstand in het CV circuit toert de pomp terug, Hierin zit de winst, daar het vermogen toeneent /afneemt met een 3e macht van het toerental. Met een vast toerental pomp loopt de delta p geleverd door de pomp op, terwijl dit niet nodig is.
Het geleverd drukverschil is een 2e macht met het toerental. Dit geldt voor waterpompen en luchtpompen (lees ventilatoren)

Klil op deze link om te zien wat er gebeurt bij de verschillende instellingen van de pomp, stel de pomp in en bedien de radiator knoppen. :)

http://net.grundfos.com/d.../gnl/alpha2_explorer.html

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 23-09-2011 23:34 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

zoals eric pvt al zei, de laing is volgens mij een goed alternatief
dat was een andere eric, maar ik gebruik zelf de UPR 15-60
die gebruikt helemaal niet zoveel, en de atag controller regelt de modulatie van 20-100% in stapjes van 1.
deze is uber zuinig, gemiddeld 22 watt @60% capaciteit.
ik heb in de controller zelf de minimale en maximale pompcapaciteit ingeregeld wat past bij mijn woning.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2011 08:51 ]

Verwijderd

@zonnesteek regio alkmaar 2011

ik heb gisteren de gemeente gebeld, en er word een minimum van 600Wp aangehouden,
niet minder dus, dan krijg je niets, het maximum is ook meteen 600Wp,
dan dus 1 eur/Wp 600 keer.
ben je goedkoper uit dan 1 eur/Wp dan krijg je maximaal 50% van de Wp prijs.
waarom die regel in de brief staat kon de ambtenaar niet vertellen, terwijl hij hem er zelf had neergezet.
de subsidie is voor Wp, niet zoals eerder voor alles, zoals omvormers en materiaal.
Wp :
<599 - nee
3x 185 - nee
4x 185 - ja
3x 190 - nee
4x 190 - ja
3x > 200 - ja

je kan zelf ook even bellen nummer staat op je beschikking, maar dan mag je ongeveer maximaal 1 vraag stellen. erg typisch weer, onnodig verwarrend.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 08:58:

ik heb gisteren de gemeente gebeld, en er word een minimum van 600Wp aangehouden,
waarom die regel in de brief staat kon de ambtenaar niet vertellen, terwijl hij hem er zelf had neergezet.
de subsidie is voor Wp, niet zoals eerder voor alles, zoals omvormers en materiaal.
Wp :
<599 - nee
3x 185 - nee
4x 185 - ja
3x 190 - nee
4x 190 - ja
3x > 200 - ja

je kan zelf ook even bellen nummer staat op je beschikking, maar dan mag je ongeveer maximaal 1 vraag stellen. erg typisch weer, onnodig verwarrend.
Ach, is het weer zo ver? Dus systeem 600 Wp voor 1200,- (inclusief omvormer enz...) is geen 600,- subsidie? Dat is lastig als er alleen een totaal prijs op de rekening staat ;)

Verwijderd

ja...
ik heb zelfs aangegeven dat ik mono heb, en dat vanuit de welstand 3x poly 200 ertussen lelijk is.
en 235Wp mono niet past.
dat kan hem niks schelen.
dat kan mij ook niks schelen, dan koop ik wel 4x190,
haal wat andere panelen weg, incasseer en klaar.
wel erg jammer & onbegrijpelijk voor starters weer dit, de meeste aangeboden sets voldoen niet aan de regels (achteraf!)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2011 09:16 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Al mijn panelen gaan vandaag tijdelijk van het dak af. Maandag komt Koston om alles te isoleren aan de buitenkant.

Ik heb daarnet alle omvormers met panelen op het dak afgeschakeld en intussen ook alvast de tweede Steca500 gemonteerd.

Ik krijg nu ook de kans om bij de Solarmax2000S een heleboel DC kabel weg te halen. Ik wilde eerst 2 strings van 5 gebruiken dat is nu 1 string van 10 geworden. Er ligt op het dak ongeveer 12 tot 15 meter DC kabel teveel. Die kunnen we nu dus weghalen.

Ook gaan we vandaag nog twee ventilatiepannen monteren zodat er beter geventileerd kan worden op de vliering. Tegen de achterwand van beton slaat water neer. Ik vermoed omdat daar geen isolatie (meer?) zit.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
ik heb een plugwise set gekocht en ben daarmee mijn energieverbruik en dat van de buren aan het monitoren. Maar met meten heb je het probleem vaak nog niet direct opgelost, daar hoop ik jullie hulp voor te gebruiken: er zit hier aardig wat kennis bij elkaar!

als eerste mijn verwarmingsketel: deze gebruikt continu rond 85 watt. Ook als de verwarming uit staat (thermostaat op 15 graden). De cv wordt gebruikt voor de verwarming en verwarmt via een warmtewisselaar een boiler.
Ik kan 's nachts met de plugwise uiteraard de ketel uitschakelen maar dit lijkt me nogal lomp en niet bevorderlijk voor de levensduur, maar wat dan?

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Cafe Del Mar schreef op maandag 19 september 2011 @ 08:13:
Niet zo erg duurzame PV's uit China:
Er worden hier waarschijnlijk een overhaaste conclusie getrokken, gebaseerd op 1 kant van het verhaal. Jinko Solar heeft uitleg gegeven. Er schijnt hier geen sprake te zijn van opzettelijke, stelselmatige lozingen, maar van een ongeval. Nog steeds verwijtbaar, maar Jinko verdient denk ik niet direct het stempeltje "onduurzaam". Ik hoop dat er nog een onafhankelijke bevestiging gegeven kan worden.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:47

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 08:48:
[...]

dat was een andere eric, maar ik gebruik zelf de UPR 15-60
die gebruikt helemaal niet zoveel, en de atag controller regelt de modulatie van 20-100% in stapjes van 1.
deze is uber zuinig, gemiddeld 22 watt @60% capaciteit.
ik heb in de controller zelf de minimale en maximale pompcapaciteit ingeregeld wat past bij mijn woning.
Dat was ik dus. Mijn keuze voor Laing was vooral ingegeven door de maatvoering. De Grundfoss was gewoon te groot.
Let er overigens op dat de pomp door de branderautomaat met een conventioneel relais aan/uit geschakeld wordt. Is dat niet zo, dan is er kans op storingen. Ik heb mijn Laing pomp met een hulprelais geschakeld, want zonder dat springt de branderautomaat van mijn ketel in vreemde storingen en een branderautomaat is me net iets te prijzig.

A'dam PVOutput

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update:

Alle panelen zijn van het dak af. Bij de grote Solarmax omvormer is 2x 11 meter bekabeling verdwenen van de oorspronkelijke 2 strings oplossing. Alles wordt nu in 1 string op de omvormer aangesloten met twee dc kabels van minder dan 2 meter lang. Ik vraag me af of dit nu veel meer gaat opleveren trouwens. Het is uiteraard zo wel VEEL maar dan ook VEEL netter.

De tweede Steca500 is ook netjes afgewerkt nu, bekabeling gaat ook al door het dak en zit nu netjes met opgebonden buiten te wachten totdat de nieuwe panelen komen.

Alleen jammer van het mooie weer, alleen mijn afdakje bij de voordeur produceert nu een paar Watt. Magoed het is voor een goed doel, maandag wordt het dak extra geisoleerd waardoor het dak over een Rc van 3,5 heen gaat als ik het goed heb uitgerekend.

Dan volgende week of de week er op de panelen er weer op en dan zijn we voorlopig klaar, oja en dan ben ik er ook even klaar mee ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ledlamp
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09-2022
Vorig jaar heb ik de pomp in mijn Intergas HRE24-18 vervangen door de Laing ecocirc E4 auto-15/130G. Deze past er precies in. En tot nog toe werkt deze goed.
Standaard stond de originele pomp op stand 3 dit was te hoog en verbruikte 70W.
Met een IR thermometer heb ik de pomp stand nu zo afgeregeld dat de delta t tussen aan en afvoer meer dan 10°C is. Dit was eerst niet het geval.

Mijn motivatie om voor een andere pomp te gaan was overigens het feit dat ik nu thermostaat kranen heb gemonteerd. Als deze dicht gaan dan kan de pomp ook langzamer draaien.
Ik hoop alleen dat de elektronica in de pomp het lang genoeg uithoud om de tvt te halen. In de ketel is de omgevings-temperatuur wat hoger en dit verkort de levensduur iets.

Verwijderd

Plugwise: gister een nieuwe update gedaan, nu werkt alles weer goed. Nu krijg ik weer een melding dat er een update is, iemand deze al gedaan?

• maxtrash
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 17:37:
Plugwise: gister een nieuwe update gedaan, nu werkt alles weer goed. Nu krijg ik weer een melding dat er een update is, iemand deze al gedaan?
is source 2.20 al uit? Bij mij zegt ie niets. Overigens ben ik niet onverdeeld gelukkig met het plugwise systeem. De range is beroerd en ook onbetrouwbaar. Ze zitten nu zodanig dat ze alle 9 elkaar kunnen zien, maar startte net source op en dan vindt hij er maar 2.
Misschien dat ze nog online komen maar dit gebeurt wel erg vaak.

• maxtrash
als eerste mijn verwarmingsketel: deze gebruikt continu rond 85 watt. Ook als de verwarming uit staat (thermostaat op 15 graden). De cv wordt gebruikt voor de verwarming en verwarmt via een warmtewisselaar een boiler.
Ik kan 's nachts met de plugwise uiteraard de ketel uitschakelen maar dit lijkt me nogal lomp en niet bevorderlijk voor de levensduur, maar wat dan?
de ketel (nefit ecomline hr excellent) blijkt een pompschakelaar te hebben. De nadraaitijd stond ingesteld op 24 uur en nu op 4 minuten. Dat scheelt een hoop: de ketel gebruikt nu nog 10 W.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:36
maxtrash schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 09:41:
85W continu? Holy shit, dat is 750 kWh per jaar.... Weet je zeker dat dat klopt? Loopt de pomp misschien continu? Heb je vloerverwarming? Indien ja, dan zou ik een schakeling aanschaffen die die pomp uitschakelt als er niet gestookt wordt, maar hem elke dag een paar minuten laat lopen om te zorgen dat hij niet vast komt te zitten.

Hoe ziet het verbruik er uit, is het echt continu of zit er wel wat variatie door de dag heen?

Zomaar uitschakelen zou geen kwaad moeten kunnen (ik doe het altijd als we langer dan een dag weg zijn, bv. weekendje weg met de trein of vakantie), maar om het elke dag te doen zou mij niet zo'n gerust gevoel geven. Ik zou eerder onderzoek doen naar het extreem hoge verbruik van je ketel. Als je er zelf niet achter komt zou ik de leverancier of fabrikant bellen.

-edit-

Ah, je pomp draaide dus inderdaad continue. Volgens mij is dit in zoveel huishoudens het geval dat het niet leuk meer is. Een tijd terug mijn tweede Plugwise set aan een kennis uitgeleend, toen bleek ook dat de vloerverwarmingspomp continue draaide. En daahaag, daar gaat weer 600 kWh/jr. Binnen een week opgelost met een schakelprintje; terugverdiend in ongeveer driekwart jaar.
Ik zie nu ook dat er een update is, Plugwise Source 2.20beta Release 20110924 (final release candidate). Die krijg je waarschijnlijk alleen te zien als je je aangemeldt hebt als beta tester. Eén van de bugs die hersteld zou zijn:

Fixed (from 20110919)
#2550 Production not showing for some modules

Goed nieuws voor de mensen met problemen (die ik nooit echt heb gehad).

Voor mij van belang:

- Full support for Sense and Scan, including graphs

Cool, eindelijk! Ik heb een Sense, die logt temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Meer grafiekjes, yay!
maxtrash schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 17:48:
is source 2.20 al uit? Bij mij zegt ie niets. Overigens ben ik niet onverdeeld gelukkig met het plugwise systeem. De range is beroerd en ook onbetrouwbaar. Ze zitten nu zodanig dat ze alle 9 elkaar kunnen zien, maar startte net source op en dan vindt hij er maar 2.
Misschien dat ze nog online komen maar dit gebeurt wel erg vaak.
Versie 2.20beta is dus uit. Welke firmware-versie hebben je pluggen?

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 24-09-2011 21:09 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
JeroenH schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 20:42:
[...]

-edit-

Ah, je pomp draaide dus inderdaad continue. Volgens mij is dit in zoveel huishoudens het geval dat het niet leuk meer is. Een tijd terug mijn tweede Plugwise set aan een kennis uitgeleend, toen bleek ook dat de vloerverwarmingspomp continue draaide. En daahaag, daar gaat weer 600 kWh/jr. Binnen een week opgelost met een schakelprintje; terugverdiend in ongeveer driekwart jaar.
yep, ben zowel voor mezelf als voor mijn ouders aan het meten (die wonen naast me). Bij hun is het allemaal nog een tandje extremer: de cv-ketel gebruikt 115 watt en de vloerverwarmingspomp 40 watt. De vloerverwarmingspomp heb ik nu uitgezet tussen 0:00 en 8:00 's morgens.
Zij hebben dezelfde ketel, maar kennelijk toch niet helemaal want hun ketel gebruikt 30 watt meer. Ik zou bij hun de pompschakelaar ook op 4 minuten kunnen zetten, echter in de installatiehandleiding wordt voor vloerverwarming de 24 uur-stand aangeraden.
[...]
Versie 2.20beta is dus uit. Welke firmware-versie hebben je pluggen?
de beta laat ik even aan mij voorbijgaan, wacht wel even op de officiële. Mijn pluggen hebben sinds een paar dagen de firmware van mei dit jaar (de laatste neem ik aan). Dit heeft weinig gedaan met de bereikbaarheid van de pluggen. Er is er nu een offline die zich aan de andere kant van een muur bevindt op ongeveer 5 meter afstand van een plugwise plug die wel online is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Jawel, hier nu 2.20 RC3 (20110924.0) Circles OK Sense OK, het draait nu weer goed, twee versies eerder geen opbrengs meer met de PV. Circle de meting loopt gelukkig wel door. Nu alle data weer op beeld. :)
Firmwere in de pluggen: 2011-05-13

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:36
maxtrash schreef op zondag 25 september 2011 @ 09:19:
echter in de installatiehandleiding wordt voor vloerverwarming de 24 uur-stand aangeraden.
Degene die die handleidingen schrijft wil ik wel eens onder vier ogen spreken. Ik zal dan mijn oude softbalknuppel weer eens opzoeken.
de beta laat ik even aan mij voorbijgaan, wacht wel even op de officiële. Mijn pluggen hebben sinds een paar dagen de firmware van mei dit jaar (de laatste neem ik aan). Dit heeft weinig gedaan met de bereikbaarheid van de pluggen. Er is er nu een offline die zich aan de andere kant van een muur bevindt op ongeveer 5 meter afstand van een plugwise plug die wel online is.
Vijf meter met een muur er tussen kan in mijn ervaring inderdaad ook een probleem zijn. Ik zit in de luxe positie dat ik achttien pluggen heb, er is dus altijd wel een alternatief pad. Zeker als er een muur van steen of beton tussen zit zou ik de maximale afstand eerder zetten op drie tot vier meter, en niet vijf.

-edit-

Tot dusver geen problemen gehad met Source 2.20beta. Een paar kleine gekkigheidje gezien, deze mail gaat naar Plugwise:
* Ik heb de Sense al sinds 16 juli, en alle data sinds die datum werd in ongeveer een uur tijd bijna vlekkeloos opgehaald. Alleen ten tijde van de upgrade/het importeren van de Sense-data is één meetpunt weggevallen (zie attachment).
* Het knopje Export (naar csv) ontbreekt als ik de Sense bekijk. Klopt dat? Ik zou de data uit de Sense graag willen exporteren
* De data uit de Sense kan alleen per uur, per dag en per week weergegeven worden. Niet per maand?
* In de handleiding voor Source 2.1 staat op pagina 16 "This Sense switches two bathroom lights on when humidity exceeds 20%H.". In het plaatje ernaast staat echter te schakelen apparaat "Rice Cooker". Buiten het feit dat het me een verrassende actie lijkt om de rijstkoker in de badkamer aan te zetten als de luchtvochtigheid te hoog is :) klopt de text dus niet met het plaatje. Misschien iets om aan te passen in de handleiding van 2.20.
* Als ik een group selecteer kon ik in de vorige versie met CTRL-enter het actuele verbruik van de apparaten in die groep zien. Die functie lijkt verdwenen. Nu moet dat met een dubbelklik van de muis. Als 'toetsenbordridder' mis ik dat wel een beetje. Is het de bedoeling dat dat niet meer werkt?
* De Sense heeft in de report de netwerknaam (C3CD7B in mijn geval). Ik kom er niet achter hoe deze naam te veranderen. In mijn geval maakt het niet veel uit omdat ik er maar één heb, maar als je er meerdere hebt lijkt een sprekende naam me wel handig. Zoek ik niet goed?

[ Voor 43% gewijzigd door JeroenH op 25-09-2011 10:50 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:11
vrijdag ZB om 1500 uur aan. vandaag om 1300 uur voor het eerst door de 60 graden!

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als we dit weertje een weekje lang volhouden, dan is veel van de opgelopen schade in de afgelopen maanden weer voor een mooi deel gecompenseerd.
De wet: "alles in de natuur streeft naar het gemiddelde" heeft weer eens opgeld gedaan.

Mooie grafiek op de Sunny Beam (evenals gisteren).

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
Idd, een deel gecompenseerd. Het grote nadeel is dat de zon veel minder lang schijnt en ook al een stuk lager staat. Geef mij maar volle bak in juli :). Maar ik ben uiteraard erg blij met dit weer...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 16:28
De vloerverwarming 24/7 aan en op de hoogste stand werd hier ook aangeraden. Inmiddels draait ie alleen van 07.30-19.00 en buiten het stookseizoen gaat de stekker er uit ( om de week er 10 min weer even in). Draait ook op de laagste stand. Is snel genoeg warm.

Hopelijk krijg ik dit seizoen de houtgestookte cv (vergasser) af. Dan kan de gasketel ook nog eens uit.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ledlamp schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 16:49:
Vorig jaar heb ik de pomp in mijn Intergas HRE24-18 vervangen door de Laing ecocirc E4 auto-15/130G. Deze past er precies in. En tot nog toe werkt deze goed.
Standaard stond de originele pomp op stand 3 dit was te hoog en verbruikte 70W.
Met een IR thermometer heb ik de pomp stand nu zo afgeregeld dat de delta t tussen aan en afvoer meer dan 10°C is. Dit was eerst niet het geval.

Mijn motivatie om voor een andere pomp te gaan was overigens het feit dat ik nu thermostaat kranen heb gemonteerd. Als deze dicht gaan dan kan de pomp ook langzamer draaien.
Ik hoop alleen dat de elektronica in de pomp het lang genoeg uithoud om de tvt te halen. In de ketel is de omgevings-temperatuur wat hoger en dit verkort de levensduur iets.
ik heb ook een intergas en vroeg me dus al af of dat uberhaupt zou kunnen werken. mijn intergas gebruikt volgens mij nu 30 watt , met de pomp op stand 1 ( plugwise gemeten)
ik heb wel een intergas 28-24 of zo, dus misschien een andere pomp. laing heeft twee varianten geregelde pompen, auto en vario, welke is het beste voor in een ketel?
en hoeveel watt gebruikt je ketel nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Is die 30 Watt standby verbruik? Ik heb hier een (oude) AGPO HR van 11 jaar oud en die verbruikt in standby 12 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Ik heb een gigabit switch nodig, 4 poorts is genoeg, welk merk en type is het zuinigst en goed betaalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:01

Mars Warrior

Earth, the final frontier

master30 schreef op zondag 25 september 2011 @ 17:31:
Ik heb een gigabit switch nodig, 4 poorts is genoeg, welk merk en type is het zuinigst en goed betaalbaar?
Ik heb zelf switches uit de D-Link Green serie. Die schakelen poorten uit als er niets op aangesloten is (of het apparaat uit staat) en past de power op de link aan op de af te leggen afstand. Bevalt mij zeer goed. Switch pakt een paar watt...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
The Wizard schreef op zondag 25 september 2011 @ 17:29:
Is die 30 Watt standby verbruik? Ik heb hier een (oude) AGPO HR van 11 jaar oud en die verbruikt in standby 12 Watt.
30 watt standby?? nee hoor.. standby gebruikt ie heel weinig, ik heb ook de stand dat de tapwaterwisselaar op temperatuur gehouden wordt, of zo , uitgeschakeld.

11 september heeft de ketel gedurende de hele dag 49 wattuur gebruikt, dus minder dan 2 watt standby ( plugwise geeft me niet de cijfers achter de komma, en er waren nogtijden op die dag dat ie meer deed dan standby-en..

en ik heb ook even gekeken, maar in bedrijf gebruikt ie volgens plugwise 40 - 45 watt.. dat is dus "per uur" want plugwise geeft niet het max opgenomen vermogen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

master30 schreef op zondag 25 september 2011 @ 17:31:
Ik heb sinds 2008 een 8-poort D-Link Green DGS-1008D, die toen betaalbaar was.
(Er is ook een 5-poort versie: http://www.dlinkgreen.com/greenproducts.asp )
geen poorten in gebruik: 0.9W. (komt hier niet voor, de poort naar het ADSL-modem is altijd aan)
1 poort in gebruik: 1.4W.
2 poorten in gebruik: 2.1W. (adsl-modem + 1 computer)
(omdat ik nu nog maar twee poorten gebruik, heb ik nu een ethernet koppel stukje: 0W :-)
Ik heb nooit meer dan 4 poorten in gebruik gehad, en dat werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
engelbertus schreef op zondag 25 september 2011 @ 18:16:
11 september heeft de ketel gedurende de hele dag 49 wattuur gebruikt, dus minder dan 2 watt standby ( plugwise geeft me niet de cijfers achter de komma, en er waren nogtijden op die dag dat ie meer deed dan standby-en..

en ik heb ook even gekeken, maar in bedrijf gebruikt ie volgens plugwise 40 - 45 watt.. dat is dus "per uur" want plugwise geeft niet het max opgenomen vermogen oid.
Netjes, binnen nu en enkele weken komt hier een nieuwe HR, ik hoop dat die wel wat zuiniger is.

Een tip voor als je achter de komma waarden wilt zien, gebruik de interne webserver, die laat het huidige verbruik zien met 1 decimaal.
jwstolk schreef op zondag 25 september 2011 @ 18:24:
[...]

geen poorten in gebruik: 0.9W. (komt hier niet voor, de poort naar het ADSL-modem is altijd aan)
(omdat ik nu nog maar twee poorten gebruik, heb ik nu een ethernet koppel stukje: 0W :-)
Ik heb hier ook 2 8-poorts Greens hangen, perfecte dingen die idd erg zuinig zijn. Jou cijfers komen overeen met die van mij. Ik heb hier ook nog 2 5-poorts liggen (D-Links) van voor de Green serie, en die zitten op 7 watt continue. Dus een behoorlijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zonnestroom.eu, solarnrgy, met de zon of the sunshine company en dan specifiek de eerste? Van de week aantal offertes binnen gehad dus deze week eens een knoop door hakken maar ik kan eigenlijk weinig vinden over ervaringen met de verschillende bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Nog een paar cijfertjes:
+/- 10 jaar oude HR-CV ketel, Nefit turbo: standby: 4,4W / cv pomp aan: 99.3W / verwarmen: 109,2W
Extra grundfos vloerverwarmingspomp: documentatie: 50/60/80W, gemeten: 41.5/48.1/65.4W
De grundfos draait nu continu op de middelste stand, wat nog steeds meer kWh'tjes zijn dan wat de wasdroger gebruikt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
jwstolk schreef op zondag 25 september 2011 @ 18:24:
[...]

Mijn wat oudere netgear gs108 switch eens gemeten.
met 1 poort aan naar de router, 3.1watt en met mijn laptop aan gaat hij naar 3.8 watt.

overigens mijn laptop (amd athlon X2 dualcore Ql64 15,2inch gebruikt met downloaden en internetten ongeveer 50-60watt, vrij veel vind ik. wat zijn tegenwoordig de getallen met zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
master30 schreef op zondag 25 september 2011 @ 19:41:
[...]

Mijn wat oudere netgear gs108 switch eens gemeten.
met 1 poort aan naar de router, 3.1watt en met mijn laptop aan gaat hij naar 3.8 watt.

overigens mijn laptop (amd athlon X2 dualcore Ql64 15,2inch gebruikt met downloaden en internetten ongeveer 50-60watt, vrij veel vind ik. wat zijn tegenwoordig de getallen met zoiets?
Macbook Air doet 7 Watt continue. Ik heb ook dezelfde Dlink trouwens, niets te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:11
Wie heeft er goede ervaringen met het extra isoleren van een boiler.
ik heb nu de volgende opties in gedachten:
1. piepschuim bovenop en rondom een mantel van TONZON leidingfolie
2. een glaswoldeken (maar dat kriebelt oz bij het monteren en weghalen)
3. een piepschuim geisoleerde kast eromheen.
Heeft iemand hier ervaringen mee?
bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Roamor schreef op zondag 25 september 2011 @ 19:50:
[...]

Macbook Air doet 7 Watt continue. Ik heb ook dezelfde Dlink trouwens, niets te klagen.
7 watt maar?? 8)7 _/-\o_

met een klein beeldscherm zeker.

[ Voor 7% gewijzigd door master30 op 25-09-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hoe heet dat STC certificaat ook alweer waarin het gemeten vermogen staat van een zonnepaneel.
Dit wil ik voor m'n installatie erbij vragen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
jwstolk schreef op zondag 25 september 2011 @ 19:38:
Nog een paar cijfertjes:
+/- 10 jaar oude HR-CV ketel, Nefit turbo: standby: 4,4W / cv pomp aan: 99.3W / verwarmen: 109,2W
Extra grundfos vloerverwarmingspomp: documentatie: 50/60/80W, gemeten: 41.5/48.1/65.4W
De grundfos draait nu continu op de middelste stand, wat nog steeds meer kWh'tjes zijn dan wat de wasdroger gebruikt :-(
een pompschakelaar kost slechts 60 - 70 euro, en dan draait de pomp alleen nog maar als er warm water vanaf de cv ketel komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
engelbertus schreef op zondag 25 september 2011 @ 20:51:
[...]
een pompschakelaar kost slechts 60 - 70 euro, en dan draait de pomp alleen nog maar als er warm water vanaf de cv ketel komt...
Hoe werkt zo'n pompschakelaar dan, want als de pomp uit staat komt er toch geen warm water langs? Ik heb een Grundfos Alpha in m'n vloerverwarmingsverdeelset, maar heb hem niet op de "nachtstand" gezet omdat ik dacht dat er geen warm water langskomt als de pomp uit staat.

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

mcaklein schreef op zondag 25 september 2011 @ 20:59:
[...]

Hoe werkt zo'n pompschakelaar dan, want als de pomp uit staat komt er toch geen warm water langs? Ik heb een Grundfos Alpha in m'n vloerverwarmingsverdeelset, maar heb hem niet op de "nachtstand" gezet omdat ik dacht dat er geen warm water langskomt als de pomp uit staat.
De cv pomp levert het warme water wat naar de verdeelset gaat.
De pompschakelaar meet die warmte en schakelt de vloerverwarmingspomp aan waardoor de warmte naar de vloer verdeelt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 19:46
flippo765 schreef op zondag 25 september 2011 @ 21:27:
[...]

De cv pomp levert het warme water wat naar de verdeelset gaat.
De pompschakelaar meet die warmte en schakelt de vloerverwarmingspomp aan waardoor de warmte naar de vloer verdeelt wordt.
Heb jij (of anderen) misschien merk en type van een goede pompschakelaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zoals hierboven staat
ik heb een energier, maar op marktplaats staan er ook wel..
goede..
ik weet niet
volgens mij zijn het enorm simpele dingen,en dus verschil in kwaliteit.. waar moet dat dan in zitten?
sommige kun je de temperatuur op instellen, en aflezen, of die kun je laten schakelen door de kamerthermostaat.

[ Voor 21% gewijzigd door engelbertus op 25-09-2011 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Crazyanz schreef op zondag 25 september 2011 @ 19:35:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zonnestroom.eu, solarnrgy, met de zon of the sunshine company en dan specifiek de eerste? Van de week aantal offertes binnen gehad dus deze week eens een knoop door hakken maar ik kan eigenlijk weinig vinden over ervaringen met de verschillende bedrijven.
Vrijdag komt 'de eerste' hier de boel installeren (met uitloop naar zaterdag/maandag). Daarna kan ik mijn ervaring delen, voor wat betreft de installatie. Ervaring met verdere support e.d. zal nog een tijdje op zich laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zondag 25 september 2011 @ 20:45:
Hoe heet dat STC certificaat ook alweer waarin het gemeten vermogen staat van een zonnepaneel.
Dit wil ik voor m'n installatie erbij vragen.
Volgens mij niet zo zeer een certificaat, maar flashdata?.... Bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Je hebt helemaal gelijk, ik kon er maar niet opkomen :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Speksteenkachel schreef op zondag 25 september 2011 @ 22:44:
Je hebt helemaal gelijk, ik kon er maar niet opkomen :)
Juliet:

"What's in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet."

William Shakespeare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Ervaring met de eerste. Prima ervaring, door het weer wat vertraagd met plaatsen, maar dat is logisch, ik ga zelf ook het dak niet op, laat staan met regen. Verder prima service, goed en snel antwoorden op de vragen die ik had, ook na plaatsen.

Anderen waren traag met reageren op offerte aanvragen, en dat is voor mij altijd een belangrijke reden om niet met ze in zee te gaan. Als je op een offerte aanvraag al niet snel reageert, dan zal het met service niet veel anders zijn zeg ik altijd maar.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

engelbertus schreef op zondag 25 september 2011 @ 20:51:
Bedankt!, (en flippo765 ook) ik zal er eens naar zoeken, ik dacht dat ik dan extra draden moest trekken naar de CV, maar de warmte meten kan natuurlijk ook :-)
Ik had al zitten denken om hem een deel van de dag uit te schakelen met een tijdklok, en de middelste stand gebruikt al iets minder dan de hoogste stand waar hij de afgelopen jaren op gedraaid heeft.
De woonkamer heeft relatief weinig m^2 vloer (door een naar binnen vallend terras) en veel m^2 glas, dus de laagste pomp stand lijkt me geen goed idee in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/CBS_2011/Thermal_solar_new_installations_year_2011-I.gif

Wat zouden de laatste 2 kwartalen dit jaar op gaan leveren na het "Mes Van Verhagen"?

Talloze andere grafieken op basis van het CBS rapport "hernieuwbare" energie 2010, en de laatste StatLine gegevens inmiddels, na wat daagjes prutsen, op mijn site.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
c70070540 schreef op zondag 25 september 2011 @ 23:35:
[...]

Ervaring met de eerste. Prima ervaring, door het weer wat vertraagd met plaatsen, maar dat is logisch, ik ga zelf ook het dak niet op, laat staan met regen. Verder prima service, goed en snel antwoorden op de vragen die ik had, ook na plaatsen.

Anderen waren traag met reageren op offerte aanvragen, en dat is voor mij altijd een belangrijke reden om niet met ze in zee te gaan. Als je op een offerte aanvraag al niet snel reageert, dan zal het met service niet veel anders zijn zeg ik altijd maar.
Klinkt bekend, daarom ben ik ook vooral benieuwd naar ervaringen met verschillende bedrijven. Service is me ook wat waard. Kwa prijs ontloopt het elkaar allemaal niet zo veel...

Nou heeft die "eerste" mij dus benaderd dus dan ga ik wel even 3x kijken of zoon bedrijf dan ook betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik heb 2 installaties door zonnestroom laten plaatsen. Vorig jaar was zijn prijs zo'n 30% lager dan de bedrijven die ik heb gecontacteerd (ongeveer 10). En dat inclusief installatie.
Daarnaast kwam hij met een betere dakopstelling dan de door mij voorgestelde opstelling en dat geeft wel aan dat hij met de klant meedenkt en bereid is er tijd in te steken.
Hij werkt netjes en indien door weersomstandigheden de afspraken niet door kunnen gaan laat hij dit tijdig weten.
Dit jaar wederom een installatie laten plaatsen. Inclusief installatie was hij de goedkoopste.
Ik heb de pech gehad dat mijn omvormer defect raakte. Dit is binnen een week vervangen door Zonnestroom.
Ook mijn opbrengsten na installatie worden nog weleens onder de loep genomen en soms van commentaar voorzien.
Terugkerende klanten worden extra in de watten gelegd en dat geeft vertrouwen.
Toen een kennis van mij vroeg naar panelen heeft hij hem zelfs afgeraden die te nemen i.v.m. de schaduw die zich te veel op deze installatie zou bevinden. Dit geeft aan dat geld niet zijn primaire doel is.
Ook flashdate wordt netjes geleverd.

Hij is daarnaast in staat om plugwise circles per stuk te leveren tegen een nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 13:58
Ook via zonnestroom panelen vorig jaar laten plaatsen icm ZonOpjeDak, goede ervaring ermee, dit jaar probeer ik ook weer met ZonOpjedak voor nog eens 630Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Koston staat voor de deur! Mijn dak wordt geisoleerd! WHOEHA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Misschien moet je even de deur open maken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
HellevUUr schreef op maandag 26 september 2011 @ 11:07:
Misschien moet je even de deur open maken? ;)
Waarom? Ze moeten toch bij het dak zijn ;) Ze gaan maar buitenom ;).

Ze zijn al druk bezig zo te horen / zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
flitspaal.nl schreef op maandag 26 september 2011 @ 11:13:
[...]

Waarom? Ze moeten toch bij het dak zijn ;) Ze gaan maar buitenom ;).

Ooh das netjes! direct aan de slag gaan. Vergeet geen foto's te maken zodat we het proces kunnen bekijken.
Het zal voor sommigen een toegevoegde waarde zijn om te zien hoe het uitgevoerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik ben ook goede ervaringen met Zonnestroom.eu. Was erg gezellig op het terras, vorige keer.

:P

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

flitspaal.nl schreef op maandag 26 september 2011 @ 11:13:
[...]

Koffie zetten! Doet het altijd goed bij hardwerkend lui :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Overigens vorige week een enorme 'boom' gehad, de ene particulier na de andere. Wellicht zagen ze het weerbericht van deze week..?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
SunshineCompany schreef op maandag 26 september 2011 @ 11:31:
Overigens vorige week een enorme 'boom' gehad, de ene particulier na de andere. Wellicht zagen ze het weerbericht van deze week..?
aah op z'n engels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was geen eik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Gefeliciteerd HellevUUr (met je verjaardag): nu nog veel Watts laten neerdalen naar je Plugwise.

[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 26-09-2011 12:04 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
PcDealer schreef op maandag 26 september 2011 @ 11:53:
Gefeliciteerd HellevUUr: nu nog veel Watts laten neerdalen naar je Plugwise.
thanks! dat zal de komende periode wel goedkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@flitspaal.nl
ja foto's.
ik ken deze methode ook nog niet.
het is op mijn dak al gedaan bij de bouw van het huis.
(met koffie was ik ook altijd blij.)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 26-09-2011 12:04 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb al een hoop foto's gemaakt :) Don't worry. In 1 1/2 uur een complete dakhelft gedaan .topwerk!

We gaan nu lunchen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:46
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 09:05:
[...]

Ach, is het weer zo ver? Dus systeem 600 Wp voor 1200,- (inclusief omvormer enz...) is geen 600,- subsidie? Dat is lastig als er alleen een totaal prijs op de rekening staat ;)
Waarom zou dat geen 600 subsidie zijn? Lees ik de beschikking niet goed? Misschien willen ze alleen maar proberen te voorkomen dat de subsidie vooral in (dure / extra / ...) omvormers gaat zitten?

Ik ben nu ook op zoek naar een nieuwe set van minimaal 600 Wp, platdak opstelling met waarschijnlijk een aantal keer per dag schaduw. Een setup met meerdere kleine omvormers lijkt me vanwege de schaduw geschikter dan 1 steca / soladin. Zijn zulke omvormers nog op de markt voor redelijke prijzen? De steca 300 bijv kost bijna hetzelfde als de 500, dat schiet niet echt op.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 22:40
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 08:58:

Wp :
<599 - nee
3x 185 - nee
4x 185 - ja
3x 190 - nee
4x 190 - ja
3x > 200 - ja

Zelf vorige week zaterdag een brief gehad waarin stond dat de subsidie voor onze woning gereserveerd is.
Uiteraard viel mij ook direct de zin: “… met een vermogen van MINIMAAL 600 Wp ..” op.

Direct een mail verstuurd, met de verwijzing dat op de energiemarkt en in de energiekrant alle voor de Zonnesteek aangeboden systemen net onder de 600Wp (560-590Wp) waren. En wij een systeem van 570Wp op het oog hebben.
Afgelopen vrijdag bericht:

wij laten een afwijking van maximaal 10% toe, bij 570 Wp wordt de subsidie 570,-

Een beetje tegenstrijdig (met de antwoorden die eric-pvt kreeg)?!?!

[ Voor 8% gewijzigd door W.Wonderland op 26-09-2011 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier alvast wat foto's van het isoleren van het dak

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/dakisolatie/dakisolatie1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/dakisolatie/dakisolatie2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/dakisolatie/dakisolatie3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/dakisolatie/dakisolatie4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/dakisolatie/dakisolatie5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/dakisolatie/dakisolatie6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/dakisolatie/dakisolatie7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/dakisolatie/dakisolatie8.jpg

Ik hoefde gelukkig niet 1 dakhaak te verwijderen, ze konden het tussen de dakhaken door doen. Ideaal! Ze zijn nu begonnen met het isoleren van het tweede deel van het dak.

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 26-09-2011 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Drukt de isolatie niet teveel op de pannen zodat ze lichter worden en gemakkelijker kunnen schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
The Wizard schreef op maandag 26 september 2011 @ 13:05:
Drukt de isolatie niet teveel op de pannen zodat ze lichter worden en gemakkelijker kunnen schuiven?
Nee, helemaal niets, dit type isolatie zet niet uit en krimpt ook niet. De panelen blijven net zo stug op elkaar zitten. En niet onbelangrijk 10 jaar garantie van het isolatiebedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Wordt dit spul ook niet gebruikt om spouwmuren te isoleren? Dit zijn toch piepschuimen balletjes met lijm als bindmiddel?

Ben benieuwd hoeveel je gaat besparen aankomende winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
The Wizard schreef op maandag 26 september 2011 @ 13:12:
Wordt dit spul ook niet gebruikt om spouwmuren te isoleren? Dit zijn toch piepschuimen balletjes met lijm als bindmiddel?

Ben benieuwd hoeveel je gaat besparen aankomende winter.
Klopt, is precies hetzelfde spul wat ze ook bij spouwmuren gebruiken. Ze zijn begin van het jaar bij mijn schoonvader geweest om zijn hele spouw te isoleren. Vrijstaand huis, 5cm luchtspouw, verwachte besparing 1300m3 gas bij hem :)

Bij ons is de besparing wat bescheidener, wij besparen straks als het goed is 250 tot 350m3 gas per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
PcDealer schreef op maandag 26 september 2011 @ 11:27:
[...]

Koffie zetten! Doet het altijd goed bij hardwerkend lui :)
Op zonnestroom gebakken appeltaart werkt nog stuk lekkerder (inmiddels weer een exemplaar naar binnen gesmikkeld, er hangen nog meer appels, zie ik uit het raam... :9 ).

Flitspaal: van harte alvast . Hopelijk gaat het kuub verbruik nog rapper naar beneden. Kun je met een gerust hart nog meer stoofperen gaan voorbereiden voor een lekkere maaltijd (hier staat ook alweer een pan klaar... :9~ ).

Dit is zonnigtype's eerste GoT post via een nieuwe kompjoet (omvang minder dan een derde van de oude) . Plm. 45% actueel energieverbruik van dat van de vorige. Mocht ook wel na dik acht jaar stoempen op een flink uit de kluiten gewassen PC toren (de spatiebalk van het toetsenbord was ook al flink versleten op de plek van m'n duim...). :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Bij mijn ouders is een maand geleden ook de spouwmuur geïsoleerd, maar dat is met een soort PUR schuim geweest. Die zitten nu ook op ruim 3000 m3 per jaar, (ook vrijstaand).

Helaas is bij ons niks meer te isoleren, huis uit 2000. Mijn doel is om onder de 500m3 te komen, we komen dit jaar op 585m3. De CV ketel wordt binnenkort vervangen, dus dat zal iets opleveren (niet veel, is al een HR). Misschien toch maar eens kijken naar electrisch koken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonnigtype schreef op maandag 26 september 2011 @ 13:20:
[...]

Op zonnestroom gebakken appeltaart werkt nog stuk lekkerder (inmiddels weer een exemplaar naar binnen gesmikkeld, er hangen nog meer appels, zie ik uit het raam... :9 ).

Flitspaal: van harte alvast . Hopelijk gaat het kuub verbruik nog rapper naar beneden. Kun je met een gerust hart nog meer stoofperen gaan voorbereiden voor een lekkere maaltijd (hier staat ook alweer een pan klaar... :9~ ).

Dit is zonnigtype's eerste GoT post via een nieuwe kompjoet (omvang minder dan een derde van de oude) . Plm. 45% actueel energieverbruik van dat van de vorige. Mocht ook wel na dik acht jaar stoempen op een flink uit de kluiten gewassen PC toren (de spatiebalk van het toetsenbord was ook al flink versleten op de plek van m'n duim...). :*)
Vanmiddag hier al uitgebreid geluncht, wij zijn nu bezig met het verorberen van een perencake. Ook erg lekker. Wij hebben hier gewoon nog 3 emmers vol met peren liggen. Conference en Bonne Louise.

De vooroordelen in de buurt waren ook niet van de lucht trouwens

"Dat kan nooit uit wat ze nu doen"
"Piepschuim met grafiet en lijm? Da's vast heel giftig, dat kan niet gezond zijn"
"Bah zo'n truck maakt wel veel herrie, gaat die snel weer weg."

Zucht.

Trouwens gefeli met je nieuwe computer! Wat voor 1 heb je aangeschaft? Weer een desktop computer of ben je de wondere wereld van de laptop ingestapt?

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 26-09-2011 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op maandag 26 september 2011 @ 13:32:
De vooroordelen in de buurt waren ook niet van de lucht trouwens

"Dat kan nooit uit wat ze nu doen"
"Piepschuim met grafiet en lijm? Da's vast heel giftig, dat kan niet gezond zijn"

Zucht.
... insgelijks ... En neen, ergeren doe ik ook, maar ik heb de moed opgegeven om "dat soort type mensen" te proberen op te voeden. Laat die maar lijen aan de energienota...
Trouwens gefeli met je nieuwe computer! Wat voor 1 heb je aangeschaft? Weer een desktop computer of ben je de wondere wereld van de laptop ingestapt?
Nope, geen laptop. Ik werk vele uren achter elkaar met de kompjoet, moet dus met goed scherm en toetsenbord kunnen werken, op goede werkposities. Laptop heb ik op dat vlak minder goede ervaringen mee. Ben ook beetje geschrokken van het net buiten garantie kapotgaan van laptop van m'n vriendin, die is voor een flinke som geld inmiddels gerepareerd.

Nieuwe spul:

Microtower van lokale computerzaak (met goede service, tip van buurman, tot nu toe goed bevallen). "Microtower" is trouwens nog steeds een niet erg toepasselijke benaming, want er is weinig "toren-achtigs" aan. Het bakkie is maar 25 bij 22 bij 9 centimeter in omvang. Ventilator is iets lawaaiig (hoog frequenter geluid dan bij de oude, de kast heeft behoorlijk grote ventilatie openingen), maar ik denk dat ik het ding onder m'n bureau ga hangen in een beugel, dan hoor je d'r nauwelijks meer iets van.

2x 2 GB DDR3-1333 PC3-10666 DIMM
CORE I3 2120 3.30 GHz LGA1155 3 MB
Clear Fork LGA1155 H67 MITX
DVD RW 8x SATA
Momentus 7200.4 500 GB SATA 3 GBS 16 MB

en een windhoos 7 pro (sorry, maar ben beetje lui op computer gebied, mag wel toch?... O-) )

Zo ff paar vermogens-metingkjes met Wetekom metertje 60-85 Watt inclusief verbruik van de oude iiyama LCD monitor d'r bij. Een ouderwetse gloeilamp, dus, waar je wel heel wat meer mee kunt doen dan alleen maar een krant bij lezen.

Ik had wel even pech met flink dalende dollarkoers, maar ach, ik heb een nieuwe kompjoet, en kan weer hopelijk lang vooruit met weer een flink gezakt e-verbruik. Geld interesseert me verder niet zo, bij "dat soort zaken"... Voor de geïnteresseerden, all-in 684 euripegels. Had "vast wel veel goedkoper gekund" ... :X. Maar ik ben dan ook geen doorsnee 'ollander die er zijn levenswerk van maakt om voor een stuiver op de eerste rang te willen zitten...

Zo, de bal ligt op de doellijn. Wie schopt 'em d'r in? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

zonnigtype schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:04:
.....
Zo, de bal ligt op de doellijn. Wie schopt 'em d'r in? ;)
Je hebt erom gevraagd...dit is een AMD systeempie...maar met Intel was het niet veel duurder geworden. Uiteraard rekening gehouden met energie'zuinige' componenten:

Antec New Solution NSK1380 -EC 350 Watt, Zwart, Zilver
Asus M4A88T-M
Corsair XMS3 4 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 8, Non-ECC, (Kit Of 2)
Sony NEC Optiarc AD-7260S S-ATA, Bulk
WD Caviar GreenPower 500 GB, 5400 Rpm, 32 MB, Bulk
AMD Athlon II X2 270 Black Edition 3.40 GHz, Boxed
Microsoft Windows 7 SP1 NL, Professional, OEM 64 bit

TOTAAL (incl BTW): € 450

Bij een van mijn favo webshops...excl verzenden, in elkaar zetten, installeren.

Even naar je Intel CPU en mobo gekeken....komt het ongeveer op € 530. Dus voor de rest van je geld heb je tijd en comfort gekocht :).

[ Voor 7% gewijzigd door Cheese_man op 26-09-2011 14:38 ]

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Cheese_man schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:35:
Even naar je Intel CPU en mobo gekeken....komt het ongeveer op € 530. Dus voor de rest van je geld heb je tijd en comfort gekocht :).
Pfoei, dat valt dus nog mee (spaar ik uit door nauwelijks naar de kroeg te gaan, thuis uit een flesje biologisch bier lebberen is zooooo veel goedkoper... ;) ).

(en ik heb twee linkerhanden, niet verder vertellen... :z )

Die "tijd" is o.a. in twee heftige grafische statistiek analyses gaan zitten, over de Duitse hernieuwbare stroom productie, en over het uitgebreide CBS spullie voor Nederland, welke beiden inmiddels op m'n site staan.

Dank voor "the enlightenment". Ieder gaat - uiteraard - zijn/haar eigen duurzame weg. Op naar een veel schonere toekomst, linksom, rechtsom, op wat voor kronkelig of recht pad dan ook. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@zonnigtype.
niet een slechte compjoeter.
misschien er een ssd bij doen en dan hem instellen als een laptop met agressief energie beheer.
met een ssd heb je de compjoeter binnen een paar seconde weer uit slaap stand werkt best lekker met windows 7. dat doe ik ook maar dan met een veel zwaardere compjoeter.
ik zou het eigenlijk eens moeten meten wat de verbruiken dan zijn. alleen mijn meet apparatuur kan die lage wattage niet goed meten.

@2Cheese_man
ik denk dat een core i3 toch zuiniger is als een AMD Athlon II X2 270.
in max gebruik wint de amd maar in idle gebruik is de i3 onverslaanbaar.
de "rush to idle" is met een i3 beter.
der is een tweaker bezig met een i3 die in idle minder als 10 watt gebruikte.
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/cat/1791

@flitspaal.nl
laat de mensen maar spreken en betalen. der komt vast een dag dat ze der wel achter komen.
dat zijn de nadelen van een beetje inzicht/intelligentie.

@The Wizard
ik gok dat mijn gasverbruik ongeveer is:
50 m3 voor koken.
150 m3 voor bad en douch.
400 m3 voor verwarming.
erg lastig om iets te verzinnen om die laatste 100 m3 te besparen.
van welke ketel naar welke ketel wil je gaan.
(ik zat gisteren te kijken naar intergas kompact solo hre 12, maar het verschil is niet erg groot met mijn oude ketel.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 26-09-2011 15:06 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:01

Mars Warrior

Earth, the final frontier

migjes schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:57:
@2Cheese_man
ik denk dat een core i3 toch zuiniger is als een AMD Athlon II X2 270.
in max gebruik wint de amd maar in idle gebruik is de i3 onverslaanbaar.
de "rush to idle" is met een i3 beter.
der is een tweaker bezig met een i3 die in idle minder als 10 watt gebruikte, maar ben effe kwijt waar die dat verhaal ook alweer had geschreven.
Dat is mux, en die heeft het mobo lekker zitten hersolderen om op een 8.5W uit te komen. Niet echt weggelegd voor de gemiddelde tweaker, laat staan zonnigtype...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
a ja mux dat was hem.

een aantal stappen moet zonnigtype der van ook wel lukken.
zeker met een beetje hulp van hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
migjes schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:57:
@The Wizard
ik gok dat mijn gasverbruik ongeveer is:
50 m3 voor koken.
150 m3 voor bad en douch.
400 m3 voor verwarming.
erg lastig om iets te verzinnen om die laatste 100 m3 te besparen.
van welke ketel naar welke ketel wil je gaan.
(ik zat gisteren te kijken naar intergas kompact solo hre 12, maar het verschil is niet erg groot met mijn oude ketel.)
Ik heb nu een Agpo 27C, ik zit te kijken naar een ATAG A244EC of een Remeha Avalanta. Echte slechte CV's heb je niet meer. Verschillende offertes aanvragen scheelt enorm, tussen de duurste en goedkoopste (zelfde ketel uiteraard) zit 580 euro verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
migjes schreef op maandag 26 september 2011 @ 15:05:
a ja mux dat was hem.

een aantal stappen moet zonnigtype der van ook wel lukken.
zeker met een beetje hulp van hier.
Ik heb nog 3 jaar garantie. Zet ik liever niet op het spel door zelf een beetje met soldeer te gaan zitten klooien (en niet weet wat ik aan het doen ben).

Sterker nog, zelfs na die drie jaar niet. Denk niet dat de vrouw des huizes experimenten mijnerzijds zal gaan waarderen. Maar dank voor het meedenken, en voor de poging om van deze ouwe knar een echte twiekert te proberen te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:17
Hoi allemaal,

ik zit even met een kronkel:

Wij hebben sinds kort een vaatwasser met hot-fill mogelijkheid. Is het energie zuiniger om deze aan te sluiten op een Hot-fill keukenboiler? Deze boiler is aanwezig in het kastje ernaast en heeft voortdurend warm water aanwezig. Als de warm water kraan wordt aangezet, wordt deze weer gevuld met warm water uit de ketel.

Dus: is het een optie om energie te besparen door de vaatwasser aan te sluiten op deze boiler?

Het lijkt mij dat hij dan niet steeds weer de koude plons moet verwarmen en dus energie zuiniger is? De boiler verbruikt minder energie om het op te warmen omdat hij alleen maar op temp hoeft te houden.

Is deze kronkel wel terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40
@Boomster:
Ligt eraan hoeveel de hot-fill boiler zijn warmte van de CV betrekt en hoeveel hij zelf moet verwarmen. Het aansluiten van de hot-fill boiler op de vaatwasser zal natuurlijk het aandeel CV waarschijnlijk wel vergroten, maar of dit genoeg is om de extra leidingverliezen te compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Het zit toch zo dat de hot-fill boiler wordt bijgemengd met eerst lauw en vervolgens warm water omdat de leiding dan is gevuld?
De lengte leiding CV-boiler is 15 mtr.

Het water wat dan in de boiler komt wordt al verwarmt met het resterende water in de boiler, hierdoor kost het dan toch minder energie?

Vaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Boomster
Het koude water wat bij het warme wordt gemengd is niet zuiniger om te verwarmen. Het klopt wel dat dat water warm wordt van het resterende water, maar daar koelt dat resterende water natuurlijk ook vanaf. Neto is dat 0.

Als je een hot-fill boiler hebt en je tapt ww, dan wordt die bijgevuld uit de ww leiding. Maar het water wat nog in de leiding zit is afgekoeld en je zult dus eerst de leiding door moeten spoelen met ww voor er ook echt ww in de boiler komt. Dat spoelwater is koud en moet in de boiler dus gewoon elektrisch verwarmd worden. Dat zijn al snel een paar liters. En als je dan weer stopt met water afnemen, dan zit er nog een paar liter ww in de leiding die nu gaat afkoelen en dat is dus verloren warmte. Al met al verlies je met een hot-fill boiler dus meer warmte dan met een cold-fill boiler. Echter is gas verwarmd water goedkoper dan elektrisch verwarmd water. Dus als je genoeg ww achter elkaar pakt, dan levert een hot-fill een voordeel op. Belangrijker is echter dat een hot-fill boiler de comfortvoordelen van een close-in boiler met de die van een CV-ww combineert: Direct & onbeperkt ww.

Zeker met 15m leiding lijkt het me onwaarschijnlijk dat het een voordeel bied op de vaatwasser op een hot-fill close-in boiler aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterker nog: het is zeker ongunstiger, omdat je de vaatwasser alleen nog maar met warm water voert. Terwijl er voor bepaalde onderdelen van het programma (eerste spoelactie en aan het eind van het drogen) koud water wordt gebruikt. Dus je vaatwasser is nu zuiniger omdat alleen verwarmd wordt wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Bizonder:
Behalve dat hij een vaatwasser heeft met expliciet de mogelijkheid tot hot-fill!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
i.d.d. mijn vaarwasser heeft de mogelijkheid om het alleen maar op hot-fill aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een beetje tegenstrijdig (met de antwoorden die eric-pvt kreeg)?!?!
als je even navraag doet dan kom je er al snel achter dat dit pas sinds heel kort is,
dankzij iemand, en die iemand dat is <me>

mijn argument was dan ook dat zijn eis niet voldoet bij herhaalde zonnestekers, zoals ik,
en derhalve niet voldoet aan de eisen van welstand.
zijn spontane en volledig onnozele regel gaat echter niet weg,
hij past nu op zijn eigen (nutteloze regel) weer coulance toe.
leuk is dat 50% van de regeling door de mra word betaald,
en die wisten helemaal van niets
Zeker met 15m leiding lijkt het me onwaarschijnlijk dat het een voordeel bied op de vaatwasser op een hot-fill close-in boiler aan te sluiten.
ik heb dit werken op 7 meter leiding, en ben erg tevreden, vooral vanwege het feit dat voorspoelen gewoon koud is vanuit die 7 meter leiding, en het wasprogramma dan echt hotfill is.(5 minuten later)
ik heb een siemens en meet het, ik gebruik hem 2 dagelijks.
het waterverbruik is enorm afgenomen (want machine=sensor)
en het energieverbuik ook.
hij gaat er nooit meer vanaf, van die directe heetwaterleiding.
(hotfill op afwas sinds 05-2007)

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2011 19:07 . Reden: *neederland idiotenland, doe eens normaal man* ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RikTW schreef op maandag 26 september 2011 @ 12:46:
[...]

Waarom zou dat geen 600 subsidie zijn? Lees ik de beschikking niet goed? Misschien willen ze alleen maar proberen te voorkomen dat de subsidie vooral in (dure / extra / ...) omvormers gaat zitten?

Ik ben nu ook op zoek naar een nieuwe set van minimaal 600 Wp, platdak opstelling met waarschijnlijk een aantal keer per dag schaduw. Een setup met meerdere kleine omvormers lijkt me vanwege de schaduw geschikter dan 1 steca / soladin. Zijn zulke omvormers nog op de markt voor redelijke prijzen? De steca 300 bijv kost bijna hetzelfde als de 500, dat schiet niet echt op.....
Zoals ik het lees moet je minimaal 600 Wp nemen....dus niet 599 Wp want dan krijg je niets, dat het op eens alleen over de panelen zou gaan lijkt me heel vreemd.....was voorgaande jaren ook niet zo en staat ook nergens. Voor de zekerheid laat ik alleen een totaal prijs op de rekening zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Een klant vond mijn live-monitoring zo mooi.. dat wilde hij ook graag. En zo geschiedde.. ;)

http://www.thesunshinecom...len/live-monitor-ijzerman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 18:15:
[...]
als je even navraag doet dan kom je er al snel achter dat dit pas sinds heel kort is,
dankzij iemand, en die iemand dat is <me>
[...]
Even voor de volledigheid (zonnesteek 2011), ik heb dus navraag gedaan en per mail afgelopen vrijdag (23-9-2011 16:59) ontvangen dat er 10% afwijking mag zijn (Adviseur Klimaat&Duurzaamheid).
Hoeveel recenter kan het zijn?

@flitspaal.nl
Heb je ook informatie over de toename in Rc van het dak en een indicatie priis per m2?
Zelf moet er hier ook iets gebeuren aan het dak en de mogelijkheden van binnenuit zijn er eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:46
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 19:24:
[...]

Zoals ik het lees moet je minimaal 600 Wp nemen....dus niet 599 Wp want dan krijg je niets, dat het op eens alleen over de panelen zou gaan lijkt me heel vreemd.....was voorgaande jaren ook niet zo en staat ook nergens. Voor de zekerheid laat ik alleen een totaal prijs op de rekening zetten.
OK, zo lees ik het ook inderdaad. Gewoon subsidie over de totaalprijs van sets van minimaal 600 Wp. En blijkbaar dus nog 10% marge op die 600 Wp (zodat bijv. 3 * 190 op een steca 500 ook kan)...

Ik hou me nog aanbevolen voor suggesties voor kleine omvormers O-) 2 of 3 kleintjes gaan denk ik beter werken dan 1 "grote" in mijn geval.
* Ik bedoel trouwens suggesties voor mark / type. Leveranciers weet ik wel te vinden en die benader ik natuurlijk ook.

[ Voor 7% gewijzigd door RikTW op 26-09-2011 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:35
Persoonlijk zou ik een hotfill vaatwasser eerder op de CV-tapleiding aansluiten dan die van je hotfill boiler. Een vaatwasser begint het voorspoelprogramma met koud water, wat op moment van aanvang gewoon in je 15 meter leiding aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel recenter kan het zijn?
het is beslist op vrijdag 14:00u dhr groot
als jullie nu ook wat duidelijker voorwaarden vooraf eisen, dan helpt dat.
een betrouwbare overheid komt niet met beperkende regels achteraf, toen je in de rij stond was de regel je niet bekend. protesteer daar tegen.

@_jgc_ een beetje lauw voorspoelen kan ook prima, dan lost het vuil wat beter op.
hoe dan ook, alleen een debiel wast fossiel.(wasje schoon, milieu` tje vuil)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2011 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 21:28:
[...]
...
...
Bedankt eric-pvt.
Dan heeft diezelfde dhr Groot later op de middag (16:59) toch (na aanleiding van je vragen??) mogelijk toch de regels verandert.
Aangezien ik in de mail verwees naar een systeem van 570Wp en hij daarop schreef dat de subsidie dan (uiteraard) 570,- wordt.
Kortom verwaring (bij mij tenminste), ik zal er even een schriftelijk brief tegenaan gooien want het antwoord uit mijn email zal wel geen enkele rechtsgeldigheid hebben als het eropaan komt.
Ik wil gewoon een Steca500 + 3x een 190Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:35
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 21:28:
[...]

als jullie nu ook wat duidelijker voorwaarden vooraf eisen, dan helpt dat.
een betrouwbare overheid komt niet met beperkende regels achteraf, toen je in de rij stond was de regel je niet bekend. protesteer daar tegen.

@_jgc_ een beetje lauw voorspoelen kan ook prima, dan lost het vuil wat beter op.
hoe dan ook, alleen een debiel wast fossiel.(wasje schoon, milieu` tje vuil)
Koud/lauw water spoelt idd beter zetmeel resten weg dan heet water. Wat dat betreft is een lange leiding met verlies op de eerste liters eerder een zegen dan een nadeel met een hotfill vaatwasser.

Wat betreft debiel en fossiel: ik reed vandaag voor de zoveelste keer bij het nieuwe boorplatform langs dat ze hier naast het dorp aan het bouwen zijn... als er windmolens moeten komen schreeuwt iedereen moord en brand over landschapsvervuiling, maar als er een boorinstallatie komt zeurt nagenoeg niemand over een geasfalteerd weiland, 24/7 verlichting met bouwlampen en de bodemdaling als ze straks echt gas gaan winnen... want tja, we moeten toch gas hebben.
Pagina: 1 ... 135 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.