volgens mij is het dat de ketel in storing gaat als de retour warmer is dan de aanvoer temperatuur, de normale werking van een cv ketel. maar dat is dus ongewenst als je een zonneboiler hebt? volgens mij kun je dus e.e.a. in de modernere ketels wel aanpassen, zodat de pomp wel doordraait.
maar de kans is dat ie dan altijd blijft draaien en niet alleen bij warmtevraag.
overigens.
idd. opentherm zorgt voor de modulatie van de aanvoertemperatuur. maar ook een aan uit regeling maakt gebruik van modulatie, maar dan van de branderautomaat. die gaat vanzelf lager branden als dat kan. wat daar het criteium voor is weet ik niet, maar waarschijnlijk gaat ie gewoon lager branden als de aanvoertemperatuur wordt bereikt.
dus eigenlijk doen alle ketels wel aan modulatie. opentherm zorgt er alleen voor dat ook de aanvoertemperatuur moduleert als dat. ( dus als de thermostaat meet dat de ruimte op temperatuur is.
doordat de thermostaat ook bijhoud hoe snel de ruimte op (kan) warmen, kan hij ook verder bepalen wanneer hij moet beginnen met aanwarmen om het op de ingestelde temperatuur op de gewenste temperatuur te hebben..
ik neem aan dat hij daarvoor ook in de gaten houd hoeveel graden hij op het secifieke moement moet opwarmen, en niet gewoon een bepaalde tijdsduur aanhoudt.
hierdoor zal de thermostaat dus ook rekening kunnen houden met het "seizoen", omdat het gebaseerd is op actuele gegevens. met een weersafhankelijke regeling ( icm opentherm) neemt de thermmostaat ook de buitentemperatuur mee in zijn berekening, zodat hij ook beter kan voorspellen wanneer hij moet beginnen met aanwarmen, en ook, tijdens het op temperatuur houden, wat de gewenste aanvoertemperatuur moet zijn. ik weet alleen niet of je dan ook zelf de stooklijn kunt aangeven, er staat me iets van bij dat de thermostaat dan zelf de "stooklijn" bepaalt.
alleen als je weersafhankelijke regeling hebt op de ketel, dan moet je wel een stooklijn instellen.
als je verder weer een hele grote boiler hebt, die swinters koud blift door weinig zon, kost het natuurlijk wel veel enrgie als je met 65 graden aanoer stookt, want retour is dan 45 graden, en dat betekent dan dat je continue een grote voorraad warm water op 45 graden aan het houden bent. al kan dat op dat moment op een zeer eficiente wijze, alsnog kost dat veel geld lijkt me. die paar "seconden" dat je tapwater gebruikt is niet zo heel duur, en bij douchen kan het volgens mij ook wel efficient doordat de wisselaar zelf ook goed heet wordt. een douch WTW zet dan denk ik meer zoden aan d e dijk, want volgens mij maakt je bij het gebruik van tapwater ook gewoon gebruik van een modulerende techniek.
je kunt je cv ketel alleen voor naverwarming ( dus in serie zetten) als je boiler ook echt door de zon wordt opgewarmd tot nabij de gewenste temperatuur lijkt mij.
ik weet niet hoe atag e.e.a. doet in hun zonneboiler/cv combi, maar je zou eric eens moeten vragen hoe dat nu eigenlijk "werkt" die boiler heeft volgens mij meerdere spiralen en kun je instellen wanneer welk water door de zonneboiler en of cv word verwarmd.
als alles in 1 oplossing is dat van atag dus ideaal, maar het is wel een "product" dat gebonden is aan een bepaald systeem lijkt me, wil je iets compleet anders qua bijvoorbeeld vloerverwarming, en radiatoren, andere zonnecollectoren / regeling of boiler, dan moet je concessies doen. en dan is de atag wel opeens gewoon een duur apparaat.
denk ik dan.
maar het is dat ik nog maar 3 jaar een nieuwbouwwoning heb met een intergas ketel, dat ik niet echt naar iets anders kijk ( al kost die intergas drie keer niks, (voor een cv ketel dan) en is het misschien de moeite waard om je oude ketel die in storing gaat als de retour te warm wordt, te vervangen)
[
Voor 16% gewijzigd door
engelbertus op 24-08-2011 16:25
]