silvester6 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:39:
Net ook gebeld met Liander: De standen waren bekend maar nog niet doorgestuurd naar Certiq dit wordt nu met voorrang gedaan. Agentschap NL geeft aan dat er veel van deze gevallen zijn bij Liander. en het wordt gecorrigeerd zodra ze de goede stand ontvangen.
... mompelt iets over SDE die alweer dik 3 en een kwart jaar geleden van start is gegaan ... 
Heb er nog een andere vraag neer gelegd:
nu krijg ik 47,4ct per kwh dit bestaat uit 22,5ct per kwh en 24,9ct subsidie.
Ik ontvang werkelijk 20,2ct per kwh en 24.9ct subsidie samen is dit 45,1ct ik mis dus 2,1ct per kwh
(dit zijn waarden uit de beschikking in 2010)
"... bestaat uit 22,5 cent per kWh ..." Dat lijkt op de door ons zalige Ministerie van EL&I berekende voorschotbedrag (nog niet het definitieve bedrag!) voor de vermeende gemiddelde marktprijs voor elektra voor consumenten in 2010". Zelfs al zou het het uiteindelijk als "definitief" geldende bedrag van 21,9 Eurocent/kWh voor 2010 zijn geweest, is dat dus nooit
de kWh prijs die een willekeurig Nederlander heeft betaald in dat jaar. Want dat bedrag is afhankelijk van het contract, en daarvan waren er vorig jaar al vele tientallen, waarschijnlijk honderden varianten. Al dik drie jaar lang wordt nog steeds (blijkbaar) gedacht dat die "correctiefactor" gelijk zou zijn aan "de vergoeding die een willekeurig SDE klant van de energieleverancier krijgt". Staat ook op weet ik niet hoeveel sites van PV aanbieders. Het is en blijft onzin. Wat je voor je salderingswaarde krijgt, is 100 procent afhankelijk van je persoonlijke contract. Je stelt zelf al dat je - blijkbaar - momenteel 20,2 Eurocent/kWh onder jouw contract betaalt, en dus is dat ook de waarde van je gesaldeerde zonnestroom (als je enkeltarief hebt, anders moet je rekenen met hoog en laag tarief).
Zou een Duitser in 2010 trouwens overdrachtelijk gesproken een moord voor gedaan hebben, 24,9 Eurocent (SDE subsidie) plus 20,2 (salderingswaarde) = 45,1 Eurocent/kWh. Het hoogste vaste Einspeise tarief voor zonnestroom was in dat jaar (eerste helft)
slechts 39,14 Eurocent/kWh. Wel totaal ongecapt, en voor 20+ jaar lang vast tarief, dat dan weer wel...
Het gros van die 20,2 Eurocent is trouwens energiebelasting en BTW (en een klein beetje kale leveringsprijs), dus in die zin is het wel weer zo dat via de leverancier een groot deel van dat bedrag uiteindelijk "niet aan de Staat toekomt" omdat je waarschijnlijk honderd procent saldeert. Alleen heeft dat verder niks met SDE te maken, het is dubbel verdienen.
De waarde van je SDE gesubsidieerde zonnestroom kWh-en (let wel: max. 850 kWh/kWp.jaar...) was voor 2010 (!) als volgt: 24,9 eurocent/kWh [vaste] SDE subsidie in dat jaar voor installaties tm. 15 kWp (die feitelijk op 7,5 kWp werden afgeknepen qua opbrengst subsidie) plus de waarde van jouw persoonlijke kWh contract. Die kan voor de eerste helft en de tweede helft verschillend zijn geweest als je een variabel contract hebt gehad*, moet je allemaal meenemen voor een zuivere berekening (en natuurlijk, voor totale inkomsten: het exacte aantal kWh opgewekt in die periodes, als je het echt precies wilt weten).
* Voorbeeld mijn tarieven bij Greenchoice in 2010: eerste jaarhelft 21,27 Eurocent/kWh, tweede jaarhelft 21,11 Eurocent/kWh.
Zie ook mijn SDE tabel die EL&I en Agentschap NL weigeren om op eigen houtje te publiceren:
http://www.polderpv.nl/SDE_regeling15.htm#tabel
En wat je het huidige jaar, 2011, krijgt is nog lang niet duidelijk, omdat de definitieve correctiefactor nog lang niet vast staat (en dus het definitieve subsidiebedrag per kWh voor de SDE subsidie ook niet, want dat is basisbedrag minus definitieve correctiefactor). Die wordt pas rond 1 april 2012 met terugwerkende kracht door EL&I vastgesteld over 2011. In de voorschot bedragen heb je dan ook weer te maken met een speculatief "voorlopig subsidiebedrag" van 24,6 Eurocent/kWh (is al lang "vastgesteld" als zodanig). Dat kan dus nog veranderen, afhankelijk van de uitkomst van de "berekeningen" van EL&I, volgend voorjaar, voor de verondersteld gemiddelde consumenten marktprijs van "een willekeurige gemiddelde kWh" in 2011.
Nog steeds extreem lucratief, en feitelijk, gezien de eindwaarde, een zoveelste vorm van absurde en beslist non-innovatieve, archaïsche "overstimulering" als je weet dat iemand in Duitsland met een dit jaar gekochte installatie van max. 30 kWp "slechts" 28,74 Eurocent/kWh kan beuren, meer als hij de stroom zelf verbruikt op het moment van opwek. Maar het is je beslist gegund. Mijn huidige salderingswaarde is "slechts" 21,43 Eurocent/kWh, maar ik heb dan ook in een grijs verleden "aanschafsubsidie" genoten toen ik nog een zonnestroom dummie was...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)