Op mijn DP1W stream ik audio en video vanaf mijn nas over een 300N netwerk (wireless dus). Sommige dingen gaan goed, sommige dingen niet, maar ik zie (in mijn ogen) vreemde verschillen. Ik ben echter niet zo thuis in compressie van audio/video en andere bijkomende zaken, dus misschien is hetgeen ik vreemd vind helemaal niet vreemd.
Misschien weet iemand een oplossing of kan mij uitgelegd worden wat de verschillen zijn waardoor het één wel werkt en het ander niet...
Ik zal een voorbeeld geven van, in mijn ogen, vreemde verschillen. Mijn voorbeeld is nu alleen gebasseerd op audio, omdat ik bij video nog geen controle heb gedaan m.b.t. verschillende bestandsformaten en prestaties (hoewel ik wel heb geconstateerd dat de ene video wel goed afspeelt en de andere niet (wat dat betreft dus dezelfde ervaringen als met audio).
Goed, mijn audio-bevindingen:
Bestandstype/toegang | dlna | smb/cifs |
| op mediaplayer wireless (g of n) |
mp3 t/m 256kbps | werkt | werkt |
mp3 320kbps | werkt | stottert |
flac | werkt | werkt |
| op laptop (wireless g) of mediaplayer cabled |
mp3 t/m 256kbps | werkt | werkt |
mp3 320kbps | werkt | werkt |
flac | werkt | werkt |
Het maakt niet uit of ik gebruik maak van wireless g of n.
Over het wireless via de mediaplayer: Wat ik zelf erg opvallend vind is dat flac wel werkt, maar 320kbps mp3 niet, terwijl flac veel grotere bestanden zijn (en dus hogere doorvoer over het netwerk nodig heeft). Daardoor dacht ik aan een (de-)compressie issue op de mediaplayer bij (te) hoge bitrates, maar via een netwerkkabel kan de mediaplayer het prima aan.
Ik heb, volgens mij, eigenlijk alles al uitgesloten waarvan ik dacht dat het een probleem zou kunnen zijn:
- Leessnelheid vanaf de nas is geen probleem, want via een netwerkkabel werkt het prima
- Decompressie op de mediaplayer werkt ook prima, via de kabel...
- Wireless kan het ook aan, want op de laptop (via wireless g) werkt alles vlekkeloos...
Dezelfde constateringen heb ik dus ook met video. Niet alles werkt vlekkeloos via wireless. Hetgeen dat het niet goed doet, doet het vervolgens prima via de netwerkkabel of via wireless g op mijn laptop.
Ik weet niet meer waar ik het probleem moet zoeken. Oorzaken waar ik aan dacht heb ik denk ik uitgesloten door het via andere media of apparatuur te proberen.
Ik heb een sterke voorkeur voor het gebruik van smb/cifs boven dlna. Vandaar dat ik zo aan het graven ben naar een oplossing.
Heeft iemand tips, trics, suggesties? De mediaplayer via een kabel aansluiten (anders dan voor tests) is geen optie, anders had ik uiteraard wel het goedkopere broertje, de DP1B, gekocht
Heel verhaal, maar hopelijk helpt het voor het helpen zoeken naar een oplossing.