dank voor alle meldingen, gefikst
@Sermo en @CodeCaster:
Hoewel jullie beiden jullie standpunt goed beargumenteren, denk ik dat het net anders zit. Volgens mij heeft linker/rechter een andere functie dan linkse/rechtse. Wat het nog verder moeilijk maakt, is dat rechts twee betekenissen heeft.
Linker/rechter is een woord wat imho altijd in combinaties van twee gebruikt worden: een linker en een rechter van iets (of dat nu vast is, zoals een linkerarm, of niet, zoals een linker buurman). Als je vier armen zou hebben, heb je niet een meest rechterarm; dat zou raar zijn: het is immers de arm die meest rechts zit. Omdat het gaat om meer dan twee knopjes, denk ik dus dat het hier juist is
In geval van personen moet je met meest rechts/meest links oppassen, omdat het ook een politieke betekenis heeft gekregen. Maar stel dat je Wilders, Rutte en Verhagen tegenkomt in de kroeg. Kun je dan constateren dat Wilders de meest linkse is, als hij toevallig op die plek zit?
Al moet ik zeggen dat het voor mij ook geen uitgemaakte zaak is: ik kan ook weinig over deze kwestie vinden op internet. Is er iemand die hier uitsluitsel over kan geven?
[
Voor 4% gewijzigd door
arnoudwokke op 30-10-2010 15:20
]