Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-06 16:09

sHELL

VR "connoisseur"

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/tnnDo.png

Inleiding

Zoals ik al eerder had aangegeven in het Video voor fotografen topic, een time-lapse topic met de focus op instellingen, hardware en post processing.

Wat is time-lapse?

Kort door de bocht, een filmpje dat op fastforward staat.

Minder kort door de bocht, als voorbeeld: In een seconde film zitten meestal 24 frames, als je dan maar 1 frame pakt uit die seconde en dan 24 frames achterelkaar zet krijg je 24 seconde in 1 seconde. Een time-lapse filmpje van 1 minuut laat dan het verloop zien van 24 minuten.

Het eind resultaat zie je dan hier onder, met dank aan Bart Ubels (alias ThunderNet)

Hardware

Wat heb je nodig?

In theorie kan elk aparaat dat foto's kan maken gebruikt worden voor een time-lapse montage. Bijvoorbeeld bewaking cameras, video cameras, webcams, compact en dSLR.
Veel bewakings camera's hebben opties voor het automatish genereren van een time-lapse filmpje.

Maar de mooiste resultaten (en postprocessing opties) krijg je met een dSLR camera.
Het enigste nadeel bij gebruik van een dSLR is dat bij veel modellen extra hardware nodig is voor het timen van de fotos zoals een Remote control timer of Software matig met een laptop/computer via USB.

Natuurlijk zijn er uitzondering, er komen steeds meer camera's op de markt die een self-timer functie hebben zoals de Nikon D90.

Overige hardware die zeer nuttig kan zijn is een statief, eigenlijk is een statief verplicht. :+

Maar als je echt iets moois wil maken zou je kunnen overwegen om een gemotoriseerde telescoop statief te kopen of een slider/dolly. Hier mee krijg je een "panning" effect die een dimensie toevoegt aan je time-lapse video.

Instellingen

Als je een moderne dSLR hebt, kun je overwegen in RAW te gaan schieten. Het voordeel hierbij is dat de witbalans dan niet van belang is en je tijdens de postprocessing meer mogelijkheden hebt.

Kan je dSLR dit niet bij benen of heb je niet voldoende geheugen ruimte hier voor dan kun je kiezen voor JPG, maar let wel op dat je een vaste wit balans kiest. Automatische wit balans kan roet in het eten gooien in de vorm van flikkerende filmpjes.

Overige richtlijnen voor instellingen om flikkering te voorkomen:
  • Autofocus uit.
  • Sluitertijd (exposure) minimaal 1/100ste of langer.
  • Opening (aperture) van f/8 tot zo open mogelijk.
Zoals je ziet, je schiet foto's volledig in manual. Je kunt proberen in Av (Aperture priority mode) te schieten, maar de kans dat het eindresultaat gaat flikkeren is zeer groot. Toch zijn er situaties waarin dit wenselijk kan zijn, zoals een zonsopgang of ondergang.

In de ideale situatie is je sluitertijd de helft van je interval. Maar dit is natuurlijk niet altijd haalbaar. Let hierbij op dat de camera de data snel genoeg kan wegschrijven van uit zijn buffer. Of dat de sluiter niet te lang open blijft staan waardoor er teveel ruis ontstaat.

Welke interval kies ik?

Hoe korter hoe beter, 1 seconde is vaak de beste optie voor situaties zoals snel bewegende wolken en 1 a 2 seconde voor bewegende mensen/auto's
Een langere interval (20-60 seconde) is meestal nodig om sterren te zien bewegen en bijvoorbeeld +/- 2 minuten om komkommer ranken te zien bewegen.
Natuurlijk zul je in veel situaties domweg moeten experimenten om de ideale instellingen te vinden.

Bewerking

Hoe zet ik al die foto's om in een filmpje?

Van gratis tot duur:
- Photolapse 3 http://home.hccnet.nl/s.vd.palen/
- VirtualDub http://www.virtualdub.org/
- QuickTime Pro (free with Mac OS 10.6) http://www.apple.com/quicktime/pro/
- Adobe Premiere Elements http://www.adobe.com/eeurope/products/premiereel/
- Final Cut Pro http://www.apple.com/finalcutstudio/finalcutpro/
- Adobe After Effects http://www.adobe.com/products/aftereffects/

Tevens zijn er diverse tools en plugins op de markt die flikker effecten kunnen verminderen.
- GBDeflicker http://www.granitebaysoftware.com/Products/ProductGBD.aspx
- Lightroom preset http://lightroom-blog.com/presetsmain#timelapse

Overige informatie

The ULTIMATE timelapse FAQ!
Wikipedia: Time-lapse

To-do list

• Meer informatie over dolly en slider setups.
  • Betere informatie bij de instellingen. (voorbeelden?)
  • Meer uitleg over bewerking/post processing.
  • Betere inleiding.
Wil je graag bijdragen aan de OP laat het me dan even weten.
Heb besloten om er geen "Het Grote" label aan dit topic te hangen :X

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 19:03

Caveman

whahoehaha

Cool, ziet er goed uit ! Er is nog een ander timelapse topic, kan het zo gauw niet even vinden maar dat is al lang geleden doodgebloed.

Edit:
Toch nog gevonden: Timelapse filmpjes

Trouwens kunnen compact camera's ook meegenomen worden, ik heb een aantal timelapse filmpjes gemaakt met een powershot. Gezien de resolutie van die dingen, kun je gewoon HD kwaliteit filmpjes maken, toegegeven de lens kwaliteit veel minder, maar bij een 4 megapixel camera zit je op een resolutie van 2272 x 1704.

[ Voor 58% gewijzigd door Caveman op 03-10-2010 21:34 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 17:01
Nice,ik ga dit ook even volgen.....ken het wel,maar nog niet echt mee gewerkt,keer vluchtig met dslr remote pro icm een laptop,misschien handig om erbij te zetten in startpost,Dslr Remote pro.
:Y

[ Voor 19% gewijzigd door fragcompany op 03-10-2010 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233180

Hou er wel rekening mee dat Timelapsen redelijk snel de levensduur van je sluiter kan verminderen. Een filmpje van een minuut lang aan 24 fps geeft je al 1440 extra clicks op je toestel.

Verder is het natuurlijk altijd eens leuk om te doen, maar als je echt vaak gaat timelapsen, doe dat dan niet met een body van een duizend euro die er niet voor ontworpen is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

Topicstarter
fragcompany schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 10:51:
Nice,ik ga dit ook even volgen.....ken het wel,maar nog niet echt mee gewerkt,keer vluchtig met dslr remote pro icm een laptop,misschien handig om erbij te zetten in startpost,Dslr Remote pro.
:Y
Dslr Remote pro?

Hmmm, beetje duur voor een programma dat niets meer doet de standaard software tools die bij canon camera's geleverd worden. Geen idee hoe het zit bij nikon spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

sHELL schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 11:16:
[...]
Dslr Remote pro?

Hmmm, beetje duur voor een programma dat niets meer doet de standaard software tools die bij canon camera's geleverd worden. Geen idee hoe het zit bij nikon spul.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, Dslr Remote kan meer dan de standaard software van Canon, je kunt nl. meer instellen. Een tweede optie is dat je bracket kun fotograferen, verschillende stops in stappen, valt buiten timelapse maar is wel handig voor HDR fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 18:22

Gutteguttegut

CEO of TFD

Misschien leuk voor de openings post: http://timescapes.org/
In mijn ogen een van de beste sites voor timelapse.
Ik heb het zelf wel eens gedaan met een DV videocamera via firewire aan mn laptop gehangen en met een WinDV het beeld gecaptured.
Leuk om mee te proberen maar je haalt natuurlijk niet de kwaliteit van een DSLR, het voordeel is wel weer dat je geen sluiter sloopt :)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-06 21:05

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik mis 2 essentiële dingen om voor een 'vloeiende' timelapse te zorgen:

- kies een lange sluitertijd, bij voorkeur meer dan 1/2s, zodat het beeld mooi 'vloeit'. Voor video wil je eigenlijk een 180degree-shutter, als je bijv. om de 10s een foto maakt zou je dus eigenlijk zelfs een sluitertijd van 5s moeten kiezen.

- zorg ervoor dat je diafragma vaststaat. Iedere keer dat je diafragma dichtgaat zit hier net wat variatie in, wat voor flikkering kan zorgen. Er zijn een paar oplossingen mogelijk: zet je handmatig diafragma vast met de diafragmaring (met name bij Nikon goed te doen), bij Canon kun je dit bijv. doen door de lens los te draaien met de DOF-preview-knop ingeduwd, en de lens dus deels gedraaid op je camera te houden. Wide-open schieten is ook een optie, maar dat is meestal niet wenselijk qua DOF en sluitertijd.

Hier een voorbeeld van mijn hand:

Zoals je ziet heb ik nog erg veel last van flikkeren. Mijn 7D lijkt een half losgedraaide lens niet prettig te vinden, terwijl m'n 5D1 het dan zonder problemen doet.

Hier een vergelijking tussen versnelde video (met 1/50s sluitertijd) en foto's met ND8-filter:

Tot zover deze extragratis toptips voor betere timelapses... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

- kies een lange sluitertijd, bij voorkeur meer dan 1/2s, zodat het beeld mooi 'vloeit'. Voor video wil je eigenlijk een 180degree-shutter, als je bijv. om de 10s een foto maakt zou je dus eigenlijk zelfs een sluitertijd van 5s moeten kiezen.
Dit snap ik niet helemaal, het ligt er toch helemaal aan wat je wilt timelapsen. Als je mensen wilt timelapsen krijg je toch 1 grote blur met een sluitertijd van 5 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Het is inderdaad ook een esthetische keuze, maar als je om de 10s een foto met 1/100s maakt, krijg je dus mensen die tussen 2 frames 10 meter verplaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-06 15:16
Ik heb vorig jaar een making off gemaakt van een toneelstuk op school en hierbij heb ik ook een timelapse gebruikt. Ik heb gewoon een camcorder neergezet op een leuke plaats en deze op laten nemen. Daarna in Vegas de beelden een aantal keer versnelt en om de montage wat minder saai te maken had ik ook tussendoor dingen opgenomen en deze heb ik er later tussen gemonteerd.

Eindproducten kunnen in Post hier je zelf gemaakte filmpjes. Dit topic gaat alleen over het technische gedeelte van time-lapses.

[ Voor 19% gewijzigd door PowerUp op 07-10-2010 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-06 17:26
Dit filmpje kwam ik laatst tegen, vind ik zelf wel een erg mooie timelapse vooral omdat er dus goed gebruik gemaakt is van een lensbaby Maar de algemene kwaliteit is ook erg hoog! Ook mooi zoals er op het laatst de namen van de makers zijn verwerkt in de film. Lijkt bijna echt!

En hoewel het best een lang filmpje is heb ik het wel helemaal uitgekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233180

Deze is anders ook wel best epic:

Het toont de afbraak van een oud gebouw en de opbouw van een nieuw complex over een tijdspanne van 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Laatst online: 27-06 21:53

ThaHandy

Discovery Channel

sHELL schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 03:11:
[....]
Natuurlijk zijn er uitzondering, er komen steeds meer camera's op de markt die een self-timer functie hebben zoals de Nikon D90.
[...]
Met CHDK voor sommige canon camera's kan je ook een timelapse camera maken dmv een script

Q: What is CHDK / an "Autobuild"?

A: CHDK is a firmware extension for Canon Powershot / Digital IXUS cameras. It enables a broad spectrum of features, such as:

* Shooting in RAW / DNG (Fast SD card is beneficial)
* Live histogram
* Zebra mode
* Shutter speeds from 1/40.000 to 64 seconds
* Scripting interface (uBasic & LUA)
* Games (sokoban & reversi)
* Bracketing
* Timelapse Videos over weeks or months with external power supplies & eye-fi wireless sd cards
* Motion detection with response times of just 60ms or less

ik heb zelf ook een 2de hands A470 voor 60 tientjes op de kop getikt speciaal voor deze doeleinden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

walletje-w schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 20:59:
Dit filmpje kwam ik laatst tegen, vind ik zelf wel een erg mooie timelapse vooral omdat er dus goed gebruik gemaakt is van een lensbaby Maar de algemene kwaliteit is ook erg hoog! Ook mooi zoals er op het laatst de namen van de makers zijn verwerkt in de film. Lijkt bijna echt!
Dit is geen lensbaby maar Tilt shift lijkt er wel veel op maar is net even iets anders. Tiltshift wordt ook vaak naderhand toegepast, is erg eenvoudig met een filter toe te passen.
desalniettemin... mooi filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

walletje-w schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 20:59:

[video]

En hoewel het best een lang filmpje is heb ik het wel helemaal uitgekeken.
Ik krijg een enorm madurodam gevoel bij dat filmpje, briljant :)
Je moet echt goed kijken of het niet echt madurodam is...

Is dit het effect van een lensbaby/ tiltshift lens?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Laatst online: 25-06 15:16
Ja, je kan d.m.v. een lensbaby of een tilt shift lens de scherptediepte zo klein maken of verdraaien waardoor alles miniscuul lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Vaak wordt dit ook achteraf gedaan, zoals bijv. bij die Sandbox-video van New York.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Atlas schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 14:22:
[...]

Ik krijg een enorm madurodam gevoel bij dat filmpje, briljant :)
Je moet echt goed kijken of het niet echt madurodam is...

Is dit het effect van een lensbaby/ tiltshift lens?

:) Daar is het effect nog veel sterker, zeker in het begin zweer je dat je naar een miniatuur aan het kijken bent.

[ Voor 15% gewijzigd door Megamind op 11-10-2010 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Ik zou zeggen experimenteer zelf eens.... pak maar een foto met wat diepte/afstand voorgrond onscherp maken en de achtergrond onscherp maken, iets van 1/3, 1/3 en 1/3 en een eenvoudige blur in Photoshop doet het meestal al goed. Voorbeelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

Topicstarter
Mijn favo timelaps nutcase "mockmoon" heeft weer een video los gelaten. Zucht, ben zelf net klaar met wat intern verhuizen en ben nu mijn statief kwijt |:( Voorlopig dus geen timelaps video's maken.

Maar zijn er hier mensen die ervaring hebben met nachtelijke timelaps (of fotografie?) en hun tips voor het onderdrukken van ruis?

En ik zie dat ook mensen zijn die de tilt & shift ontdekt hebben :z Hier wat meer voorbeelden. Tilt & Shift lenzen zijn helaas niet goedkoop...

[ Voor 22% gewijzigd door sHELL op 11-10-2010 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik wil binnenkort een timelapse doen van een zonsopgang en zonsondergang, maar het probleem is dat de camera het niet goed afhandelt. Of de nacht word te licht, of de dag word te licht.
Heeft iemand een idee welke instellingen ik zou kunnen gebruiken om tot een mooie nacht naar dag overgang te kunnen krijgen en andersom?

Mooie sterrenlucht + voorgrond beetje verlicht --> mooie zonsopgang met verlichte voorgrond.

en andersom dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik heb dus weer eens een filmpje gemaakt. Alleen nu zie je halverwege het filmpje zodra de zon onder gaat dat de camera dat gaat compenseren door de sluitertijd te verlengen. Waardoor het dus eerst donkerder en donkerder word vervolgens word het weer even lichter en dan weer donkerder. Heeft iemand een idee hoe je dat zou kunnen voorkomen? Verder baal ik er wel van dat de batterij niet opgeladen was. Het was natuurlijk mooi geweest als je de sterren en maan nog verder zag bewegen en het verkeer aan de andere kant van het tjeukemeer nog zag rijden met de lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 301345

Hallo,

Ik heb een timelapse gemaakt tijdens de opbouw van een vrij groot feest. Dit is gebeurt met een webcam, laptop en bijbehorende software. De laptop is op een duur uitgevallen en de .avi file is nu onleesbaar.
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
walletje-w schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 20:45:
Heeft iemand een idee hoe je dat zou kunnen voorkomen?
Full manual schieten?

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Dat werkt niet of je moet iedere 30 seconden een uur lang of 2 uur de instellingen veranderen. Enkel zie je de kleinste beweging al terug in je beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-06 20:17

jd1987

cliquefotografie.nl

Voor zonsopgang/ondergang: in AV stand schieten en in je editprogramma een Deflicker filter gebruiken. Hier worden tips besproken: http://www.timescapes.org.../viewtopic.php?f=4&t=1292. Tevens maakt Times Scapes ook super mooie timelapses! Oa met gemotoriseerd Kessler materiaal ;)

Zelf ben ik bezig met een groot timelapse project, waarbij ik de kerk, en alle bedrijvigheid op het omringende plein, in de stad(die compleet in de stijgers staat een compleet versiert is met doeken die het een modelbouwkerk doen lijken) vanuit verschillende hoeken en perspectieven in 24 uur realtime time lapse. Dus van zonsopgang tot zonsopgang steeds 2/3 uur vanuit een andere locatie/hoek/perspectief. Uiteindelijk heb ik dus 24 uur kerk in 1.5 a 2 minuten. Helaas kost het ongelofelijk veel tijd en heeft de storm een tijdje terug 3/4 van de doeken kapot getrokken dus wacht ik op nieuwe :(

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:12
Vervelend van die doeken zeg. Weet je wel zeker dat er nieuwe komen? Is ook zo raar als je dadelijk ineens bomen mét bladeren hebt in een stukje terwijl de rest onder de sneeuw ligt ;-)

Verder is timelapse heel tof, maar is het denk ik ook de tak van fotografie waar je de meeste tijd mee kwijt bent.
Ik ben eens naar dat Kessler spul aan het kijken, en het ziet er allemaal heel tof uit. Maar ik heb nog geen ontdekking gedaan over een motor+aansturing die zo'n dolly een x afstand verder zet, stilzet, foto maakt, en verder gaat. Dat is lijkt me wel nodig, vooral in donkere omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-06 20:17

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik ken de gast die die doeken heeft ontworpen gelukkig, dus ik weet zeker dat er nieuwe komen ;) Ik heb gelukkig wel op redelijke neutrale dagen geschoten, vooral alle nachtelijke timelapses al gedaan, dus geen last van het weer.

Kessler heeft een motor met besturingsysteem(Oracle). Daarmee kan je ook x afstand, stil, foto, x afstand, stil, etc programmeren. Icm met hun Revolution statiefkop kan je ook nog pans en tilts erbij programmeren :) In Europa is een soortgelijke slider verkrijgbaar:

http://ditogear.com/

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Laatst online: 27-06 08:27
Ik ben momenteel een beetje aan het rommelen met een timelapse projectje, en heb even een vraagje.
De dag dat ik aan het schieten was, stond er nogal wat wind, en ondanks de zware camera tas onder het statief, heeft het geheel toch wel een beetje lopen wiebelen. Nu is mijn vraag: hoe krijg ik deze shakiness het beste weg? Is daar een handig tooltje voor, moet ik het bijv. via align layers doen in PS, of zijn er nog andere mogelijkheden? :).

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 03:46

Brazza

Byte me!

Wow die van Groningen is echt mooi. Hoe lang ben je nu met zoiets bezig?

Een van de mooiste die ik ooit gezien heb is die van TSOPhotography
8.000 of 80.000 foto's ofzo

[ Voor 3% gewijzigd door Brazza op 28-05-2011 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296939

Prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mooie filmpjes in dit topic zeg, ook die van Groningen.

@Brazza: die ben ik ook al eens een keer tegengekomen, bijzonder mooi. Ik kan het iedereen aanraden om in de winter een keer naar Scandinavië te gaan voor het meemaken van het Noorderlicht, dat is iets dat je echt gezien wilt hebben. Het plaatsje Kiruna in Zweden is een aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 03:46

Brazza

Byte me!

Ik kijk er tegen op om te filmen én dit te bewerken, maar wie weet:) Zo'n slider kan je toch al heel simpel maken (zeker wij als tweakers :P) Zag in BBC Earth of Life ook zo'n ophanging over 100 meter oid. Erg indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 15:46

ThunderNet

Flits!

Brazza schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 22:04:
Ik kijk er tegen op om te filmen én dit te bewerken, maar wie weet:) Zo'n slider kan je toch al heel simpel maken (zeker wij als tweakers :P) Zag in BBC Earth of Life ook zo'n ophanging over 100 meter oid. Erg indrukwekkend.
Een slider kun je niet simpel maken, dat komt redelijk precies als je het goed wilt doen.. Het grootste probleem met sliders is dat je ze wilt laten bewegen, en dat je ze langzaam wilt laten bewegen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
ThunderNet schreef op zondag 29 mei 2011 @ 03:37:
[...]

Een slider kun je niet simpel maken, dat komt redelijk precies als je het goed wilt doen.. Het grootste probleem met sliders is dat je ze wilt laten bewegen, en dat je ze langzaam wilt laten bewegen.
En dat op het moment van het maken van de foto dat de slider dan eigenlijk stil moet staan. En dat je bij lange sliders last gaat krijgen van weersinvloeden zoals wind. Toch wil ik daar eens serieus naar gaan kijken om zoiets zelf te maken. Maar dat zal niet in 1 middag knutselen klaar zijn ˆˆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sjekster schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 21:41:
Ik ben momenteel een beetje aan het rommelen met een timelapse projectje, en heb even een vraagje.
De dag dat ik aan het schieten was, stond er nogal wat wind, en ondanks de zware camera tas onder het statief, heeft het geheel toch wel een beetje lopen wiebelen. Nu is mijn vraag: hoe krijg ik deze shakiness het beste weg? Is daar een handig tooltje voor, moet ik het bijv. via align layers doen in PS, of zijn er nog andere mogelijkheden? :).
Ik zou dat in je video editing software gaan doen, meeste software dag van vandaag bieden video stabilisators. Je verliest wat resolutie, maar de grootste shakiness halen ze er wel uit.

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-05 19:53
Vandaag mijn eerste timelapse gemaakt. Niet heel bijzonder, maar gewoon om eens uit te proberen. Bleek verbazend gemakkelijk. Op youtube een video gevonden die alles zeer helder uitlegt. Wist niet dat ook photoshop geschikt is om timelapses te maken.. Helaas kreeg ik een (uncompressed) video van 15GB voor een video van 5 seconden ofzo. Moet dus nog even uitzoeken wat de beste compressie methodieken zijn. Hier nog mensen met tips?

Hierbij overigens de tutorial die ik gebruikt heb;
- YouTube: ‪Time Lapse Tutorial with a Nikon Digital SLR (Part 1)‬‏ (Part 1)
- YouTube: ‪Time Lapse Tutorial with a Nikon Digital SLR (Part 2)‬‏ (Part 2)
- YouTube: ‪Time Lapse Tutorial with a Nikon Digital SLR (Part 3)‬‏ (Part 3)
- YouTube: ‪Time Lapse Tutorial with a Nikon Digital SLR (Part 4)‬‏ (Part 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Waarschijnlijk heb je in Photoshop jezelf niet beperkt tot 1080P maar een veel hogere resolutie, waardoor de bestandsgrootte enorm toeneemt.

Zelf gebruik ik altijd de Premiere settings voor 1080P export. Dan is de bestandsgrootte nog behoorlijk, maar niet 15GB voor 5 secs
Ook vind ik échte video-bewerkingsprogramma's veel makkelijker dan bv. photoshop. Vooral als je de afzonderlijke timelapses hebt is het daarna makkelijker combineren en effecten loslaten.

Is het trouwens een idee om eens met een groep wat timelapses te maken, en dat dan in 1 filmpje te laten samenkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-06 13:55

Flappiewappie

Hier nog meer

Ik zit ook na te denken over het maken van een time lapse, en hopelijk kunnen jullie mij vertellen of dit mogelijk is.

Ik zou graag mijn DSLR op mijn schouder of borst (stabielste punt) willen mounten, en dan ongeveer 10 uur willen vastleggen tijdens een wandeltocht. Zodat ik daarna in hoog tempo de gehele tocht kan afspelen. Ik zou dan 10 uur in ongeveer 2 minuten willen stoppen (liefst nog minder). Ik heb al wel gezocht naar Timelapse en Walking maar dan krijg ik alleen deze; YouTube: ‪Guy Walks Across America‬‏ (wel leuk maar niet de bedoeling).

Ik zoek tips mbt;

Is het mogelijk om het op mijn lichaam te mounten, of verpest dat het time lapse effect?
Kan je 10 uur in een minuut of 2 stoppen, of gaat het dan veeeel te snel?
Heeft iemand zoiets vergelijkbaars gedaan?

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Ik denk dat 10 uur in 2 minuten erg snel gaat. Maargoed, ff een klein rekensommetje:

2 minuten = 120 seconden. dan 60 fps (moet wel vloeiend gaan ˆˆ) is 7200 frames.

10 uur is 36000 seconden. Dat betekent dat je elke 5 seconden een foto moet maken. Heb je 30fps, dan wordt dat natuurlijk 10 seconden.

Verder:
- Waar ga je die 7200 9of 3600) foto's opslaan?
- Gaat het vloeiend genoeg? Je zal bv de foto's waar je een keer te veel naar links of rechts hebt gekeken (met je lichaam gedraaid) eruit moeten gooien, omdat het anders erg rommelig wordt.

Verder kan ik je niet echt helpen met het vastmaken van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Het probleem met dit is dat de sluitertijd de helft van je interval moet zijn om een vloeiend beeld te krijgen (de ' 180 graden' sluiter). Als je dus elke 5 seconden een foto maakt, moet je sluiter 2,5 seconden ooenstaan. En dus als je sluiter 2,5 seconden openstaat terwijl loopt krijg je alleen maar bewogen foto's.

Dit zou bijvoorbeeld wel werken met een auto, het gaat dan alleen wel heel snel. Gemiddeld genomen neem je voor een timelapse een interval van 1 of 2 seconden waarop bewegingen van mensen te zien zijn. Bij het timelapsen van natuur (bv. wolken, sterren etc.) is je interval veel langer.

Wat misschien beter werkt is een videocamera gebruiken die continue kan opnemen op een HDD bijvoorbeeld. Dan moet je zelf in post de boel versneld laten afspelen en wat blur toevoegen.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Ik doel dus meer op dit hier;

YouTube: ‪Time lapse walk through Manhattan, NYC in 50 seconds.‬‏

En hoezo moet je zo een grote sluitertijd hebben? Zoals ik de TS lees is het gewoon een kwestie van een vaste focus, maar geen extra lange sluitertijd ofzo?

edit;
Owjah zie het staan, maar wat is daar de lol van? zodat je een vloeiendere beweging krijgt?

[ Voor 13% gewijzigd door Flappiewappie op 16-06-2011 09:35 ]

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
G-Tus schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 08:30:
Wat misschien beter werkt is een videocamera gebruiken die continue kan opnemen op een HDD bijvoorbeeld. Dan moet je zelf in post de boel versneld laten afspelen en wat blur toevoegen.
Ik zeg : GoPro HD met 'n Chesty-harnas, kan je ofwel timelapse doen ofwel continue video...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

dodge_911 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 09:37:
[...]

Ik zeg : GoPro HD met 'n Chesty-harnas, kan je ofwel timelapse doen ofwel continue video...
Ziet er goed uit, en ansich nog best betaalbaar.

Dan zou ik dus deze moeten hebben, + nog 4 accus extra (10 uur sowieso kunnen opnemen) en een 32gig kaartje.

Opzich de investering voor de camera vind ik wel prima, wil ook nog wel eens duiken namelijk dus dat is wel een prima oplossing.

Ik denk dat ik maar eens een proef run ga doen met het idee wat ik heb...

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik zou zelf dat idee van GoPro HD slim vinden. Dan kun je een nog dynamischer filmpje maken. Waarschijnlijk kom je wel interessante dingen tegen in die 10 uur en dan kun je dat gewoon als film afspelen. Zodra je dan weer verder loopt versnelt het beeld met 1000% ofzo en ga je naar het volgende interessante. Dus dat je vertraging en versnelling krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
walletje-w schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 10:21:
Ik zou zelf dat idee van GoPro HD slim vinden. Dan kun je een nog dynamischer filmpje maken. Waarschijnlijk kom je wel interessante dingen tegen in die 10 uur en dan kun je dat gewoon als film afspelen. Zodra je dan weer verder loopt versnelt het beeld met 1000% ofzo en ga je naar het volgende interessante. Dus dat je vertraging en versnelling krijgt.
Ik heb het bovenstaande idee al 'n keer uitgevoerd, maar zonder versnellen en vertragen, en niet op 'n wandelroute, al heb ik er wel een heel eind gewandeld :D

[ Voor 8% gewijzigd door dodge_911 op 16-06-2011 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

dodge_911 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 10:41:
[...]

Ik heb het bovenstaande idee al 'n keer uitgevoerd, maar zonder versnellen en vertragen, en niet op 'n wandelroute, al heb ik er wel een heel eind gewandeld :D
[video]
Dat idee een beetje, nou moet ik wel zeggen dat sensation natuurlijk niet echt optimaal is. En bij mij gaat het om erg lange rechte stukken wandelen (de 4daagse). Maar dan zou het er ongeveer zo uit moeten gaan zien.

Elke 10 seconde een foto (als het kan resolutie op 720p) en dan maak ik daar een 30fps filmpje van. komt er op neer dat 1seconde 5minuten is. Eventueel zou ik dan nog leuke momenten kunnen filmen los (bijvoorbeeld een pauze en de finish, zodat dat wat langzamer gaat.

Begin juli zou ik een proef shotje doen en hier posten.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-06 02:42
Hmm ik zit te denken om een time lapse te maken van een sporttoernooi komend weekend en ik zit me hier even in te lezen:
Sluitertijd (exposure) minimaal 1/100ste of langer.
Uit de OP. Lijkt me dat de sluitertijd korter of gelijk aan 1/100ste moet zijn toch? Een snellere sluitertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octagen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 09:54
Ik vind de GoPro is inderdaad een zeer geschikte timelapse tool! Wel even opletten dat hij niet direct in zonlicht gericht staat want dan krijg je in gekke patronen in de lucht te zien, welke funest zijn voor nabewerking/color correction.
En zorg voor een snelle SD-card als je elke 2 seconden een foto schiet, anders houdt ie het niet bij!

Heb na mijn vakantie op Ibiza nog een kleine timelapse film in elkaar gezet featuring 90% goPro materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202119

[Vimeo: http://vimeo.com/5643355]

Deze TL heb ik +/- 2 jaar geleden gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Zandpad schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:14:
Hmm ik zit te denken om een time lapse te maken van een sporttoernooi komend weekend en ik zit me hier even in te lezen:

[...]

Uit de OP. Lijkt me dat de sluitertijd korter of gelijk aan 1/100ste moet zijn toch? Een snellere sluitertijd?
Mooiste is een sluitertijd van 50% van je interval, mits de situatie dit toe laat natuurlijk. Op die manier krijg je het vloeienste beeld.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Anoniem: 202119 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 15:01:
[video]

Deze TL heb ik +/- 2 jaar geleden gemaakt :)
Zou denk ik mooier zijn als de framerate hoger ligt. Nu schokt ie behoorlijk en dat is natuurlijk jammer. Verder zou je een veeeeeel langere tijd moeten zien :P De wolken doen het iig goed :)

Paar voorbeelden van mij, nu ik ze zo terug zie moet ik er echt weer eens wat mee gaan doen, en dan een totaal filmpje ervan maken.

Mijn eerste, maar ik was meer een hoop dezelfde foto's aan het maken zonder specifieke interval. Als je dat dan samenvoegt, dan krijg je een behoorlijk haperend filmpje. Het was tot nu toe wel een van de tofste zonsondergangen die ik hier in Venlo heb gezien.

Een van de volgende, welke al beter werkt. Jammer van de vele wolken iets na de helft waardoor er een best saai stukje in zit.

En deze, de tot nu toe beste van me. Het beeld verschuift niet, maar dat is natuurlijk heel makkelijk te doen in programma's als premiere oid. (let niet op het geluid... ;-) )

[ Voor 52% gewijzigd door TranceSetter op 18-06-2011 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapb13
  • Laatst online: 18-05-2023
Even iets voor de topic start, D90 heeft standaard geen functie die timelapse mogelijk maakt. Wel is het mogelijk om via usb de camera aan te sturen, heb je direct ook geen last meer van de beperkte grootte van een sd kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
jaapb13 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 19:00:
Even iets voor de topic start, D90 heeft standaard geen functie die timelapse mogelijk maakt. Wel is het mogelijk om via usb de camera aan te sturen, heb je direct ook geen last meer van de beperkte grootte van een sd kaartje.
Zoals met andere camera's ook het geval is, kun je dan niet een té korte interval gebruiken, omdat hij anders niet snel genoeg je foto's kan wegschrijven naar je laptop. Oh, en je moet natuurlijk een laptop hebben die dit een behoorlijke tijd volhoud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-06 02:42
ThunderNet schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 20:43:
[...]

Mooiste is een sluitertijd van 50% van je interval, mits de situatie dit toe laat natuurlijk. Op die manier krijg je het vloeienste beeld.
Ah goede tip! Helaas is het toernooi vandaag letterlijk in het watergevallen... Er stond genoeg water op de velden voor buikschuivers... Ergens anders maar een time-lapse maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Net weer terug van een wandeling waar mij bedoeling was een aantal timelapses te maken. Maarre, ik ben er weer eens achter gekomen dat het giga tijdrovend is :P Iedere 2 seconden een foto, 600 in totaal. 20 minuten dus. En toen ging het regenen en hield ik het voor gezien. Ga er wel weer meer mee doen de komende dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Hoi,

Ik wil van een project van 3-4 dagen een simpele timelaps maken. Ik heb een laptop bij me, en ik heb een Panasonic TMC-TZ7 digitale camera.

Hoeveel foto's moet ik maken om het enigszins leuk te maken? Kun je nadien foto's nog een beetje schuiven, dat ze mooi over elkaar heen vallen? We hebben Photoshop en Indesign.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-06 13:41
Camera op een statief zetten zodat er niks kan verschuiven. Als je straks 100-en foto's heb, heb je echt geen zin om deze precies op elkaar te zetten. Zeer tijdrovend. In jou geval zal je ook iets moeten vinden wat je shutterknop constant ingedrukt houd en de camera op burst zetten.

Indesign heb je vrij weinig aan, foto's resizen naar 1920x1090 even eventueel bewerkingen op loslaten dmv een action in photoshop.

Vervolgens bv met movie maker de foto's achter elkaar plaatsen en elke foto een zeer korte tijd laten zien.

[ Voor 30% gewijzigd door Deef_K op 22-06-2011 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik denk erover om een betere webcam te kopen, die op een laptop aan te sluiten, en via standaard Windows software elke 30 seconden een foto te laten maken. Dan met Windows Movie maker het gebeuren aan elkaar plakken..

Gaat dat 'm worden?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Tijdens de storm op 28 juni heb ik een timelapseje geschoten, hier het resultaat van die scene:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

ThunderNet schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 22:21:
Tijdens de storm op 28 juni heb ik een timelapseje geschoten, hier het resultaat van die scene:
[video]
Mooi!

Welke settings heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 08:11

Bio

Daarnet heb ik voor het eerst geexpirementeerd met timelapse, omdat ik nu een remote met timer heb :)

Echter kreeg ik na +- 5 minuten waarin elke seconde een foto werd genomen een error 99 op mijn 40d. Daarna verder geen problemen, maar aangezien ik dat niet heel relax vond vroeg ik me af: kan dit komen doordat timelapse best wel intensief is voor de camera, dat hij het niet lang volhoud om elke seconde een foto te nemen, of was dit gewoon puur toeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Jo-hannes schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:33:
Daarnet heb ik voor het eerst geexpirementeerd met timelapse, omdat ik nu een remote met timer heb :)

Echter kreeg ik na +- 5 minuten waarin elke seconde een foto werd genomen een error 99 op mijn 40d. Daarna verder geen problemen, maar aangezien ik dat niet heel relax vond vroeg ik me af: kan dit komen doordat timelapse best wel intensief is voor de camera, dat hij het niet lang volhoud om elke seconde een foto te nemen, of was dit gewoon puur toeval?
Het probleem is vaak dat een foto per 1 seconde te snel is voor de camera om alles weg te schrijven naar het geheugenkaartje. Bij de 40D zat ik altijd met een interval van 2 seconden te werken. Deed ik wel alles in RAW trouwens.
Nu bij mijn 5DII doe ik dat nog steeds, en alhoewel de bestandsgrootte 2x zo groot is, houdt die dat ook makkelijk bij.

De ERR99 is ook niet een specifieke melding trouwens. Dat is een generieke code voor alle problemen die niet met andere codes worden afgevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-06 15:00
Gister voor het eerst een timelapse gepoogd te maken. Het is volgens mij best aardig gelukt (voor een eerste poging) alleen krijg ik de export niet zoals ik wil.

Het zijn in totaal 2380 frames, waarvan ik de helft op 30 fps wil gebruiken. In VirtualDub heb ik aangegeven dat 'every other frame' gebruikt moet worden en de framerate moet omgezet worden naar 30 fps. Ik blijf echter nog steeds een lengte ongeveer 1.5 min houden. Terwijl 1190/30 volgens mij 39 seconden zou moeten zijn.. Iemand enig idee waarom VirtualDub dit niet goed doet? Photolapse heeft wel netjes een file van 39 sec gemaakt, maar hier kunnen geen filters (deflicker) in gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304426

Ik heb ook een timelapse aangezwengeld. Niet echt een mooie compositie, maar meer bij wijze van test. Waar ik gelijk al tegenaanloop is dat ik geen ND filter heb en dus zelfs met iso100 en f/32 vastzit aan een sluitertijd van 1/3 seconde. Op die manier is het lastig om een lange timelapse te maken, bijv. van 24 uur omdat je op die manier je sluiter om zeep helpt in een dag :(.
Als blijkt dat deze timelapse mooi wordt en ik de techniek wat onder de knie heb, zowel qua software als camera-instellingen, ga ik kijken of ik de camera in de keuken kan neerzetten. Met waarschuwingsbriefje natuurlijk :P ik zie het zo gebeuren dat huisgenoten al dan niet bewust de camera íets verschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Herr Roedy? Die snap ik niet echt. Je kan toch ook gewoon om de 10 seconden een foto van 1/100s maken? En ook vind ik f/32 niet echt een aanrader. Je krijgt dan alles scherp, maar je lens wordt er minder scherp van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Kwam laatst een erg mooie en interessante video tegen op vimeo.
De makers en wat vrienden / collega's testen prototypes van allerlei Kessler spul.

[Vimeo: http://vimeo.com/28070401]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304426

TranceSetter schreef op woensdag 07 september 2011 @ 14:55:
Herr Roedy? Die snap ik niet echt. Je kan toch ook gewoon om de 10 seconden een foto van 1/100s maken? En ook vind ik f/32 niet echt een aanrader. Je krijgt dan alles scherp, maar je lens wordt er minder scherp van.
Ik dacht dat je in een ideale situatie een sluitertijd neemt van half je interval.
Daarom ook f/32, dan heb ik iig een sluitertijd die zo dicht mogelijk bij die halve interval zit als mogelijk. Althans, dat was dus het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Ja, dat klopt wel, maar het is natuurlijk ook onwenselijk om alleen maar alles bewogen te hebben als je een té lange sluitertijd gebruikt. Het kan goed zijn dat je wolken juist wél scherp op de foto wil. En met een 5 seconden sluitertijd wordt dat al lastig.

• JurgenKnops
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:07
wvdveer schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 15:55:
Het zijn in totaal 2380 frames, waarvan ik de helft op 30 fps wil gebruiken. In VirtualDub heb ik aangegeven dat 'every other frame' gebruikt moet worden en de framerate moet omgezet worden naar 30 fps. Ik blijf echter nog steeds een lengte ongeveer 1.5 min houden. Terwijl 1190/30 volgens mij 39 seconden zou moeten zijn.. Iemand enig idee waarom VirtualDub dit niet goed doet? Photolapse heeft wel netjes een file van 39 sec gemaakt, maar hier kunnen geen filters (deflicker) in gebruikt worden.
Ik had een soortgelijk probleem met After Effects. Dit bleek te komen door het feit After Effects standaard een framerate toewijst aan de geimporteerde image sequence. Als je je compositie dan op 30 fps zette en vervolgens de image sequence in de compositie plaatste, kwam je bedrogen uit als het aantal frames ging berekenen voor een bepaald aantal seconde. In After Effects is er een optie (Interpret Footage) om de standaard frame rate van de geïmporteerde footage te wijzigen zodat deze ook naar (bijvoorbeeld) 30 fps ging en het zaakje vervolgens wél klopte. Wellicht is er ook zoiets voor VirtualDub.

Ben zelf ook een tijdje geleden wat aan het experimenteren geslagen met mijn Sony NEX-5.

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:02

masauri

aka qwybyte

dodge_911 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 10:41:
[...]

[video]
check je mail van je website is als je wil, ik kijk uit naar een antwoord;-)

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
*schopt*

Ik wil me wat meer verdiepen in timelapses, maar heb er nog wat vragen over.

Bij gebrek aan een remote, heb ik afgelopen wintersport dmv een versnelde video een timelapse nagemaakt en dat zag er best goed uit. Ik heb ook met een iphone app iTimelapse een timelapse gemaakt. Dit werkte wel op de 'normale' manier met een foto per x seconde.

De kwaliteit van de iphone was natuurlijk een stuk minder, maar verder zagen ze er allebei best goed uit.
(zie hier, alle timlapses in deze video zijn videos van de 7D)

Maar wat is nou het grote verschil tussen een versnelde video en een dedicated timelapse met een foto elke x seconden?

Het grootste voordeel van foto's lijkt mij dat je veel langere sluitertijden en lagere ISO kan gebruiken in vergelijking met (versnelde) video. Als je het met foto's doet kan je bijvoorbeeld snachts nog een timelapse maken van de sterren bijvoorbeeld. Met video gaat dat niet lukken omdat je niet lager kan dan 1/30 in 24fps. Dan zou je de iso heel hoog moeten gooien, maar zelfs dan denk ik niet dat het lukt. Als je überhaupt het resultaat onder ogen zou willen komen.

- Nu weet ik niet wat het beste of mooiste is. timelapse via honderden foto's of gewoon versnelde video's?
- Foto's geven meer mogelijkheden (bij weinig licht)
- Foto's zorgen voor veel meer editing werk.
- Video is gewoon veel te simpel. Too good to be true of even goed in goede lichtomstandigheden?
- Kan ik hiermee timelapses maken met de 7D?

Wat raden jullie aan voor timelapses?
Ik heb gemerkt dat een versnelde video ook goed werkt mits er genoeg licht is, wat zou de reden zijn om het toch op de normale manier te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Datzelfde vroeg ik mij laatst ook af. pim in "Post hier je zelfgemaakte filmpjes" deed het met opnemen van video en vond ik er erg goed uitzien, ook in het donker. Het nadeel van foto's is dat je je shutter nogal intensief gebruikt voor slechts één filmpje. Daarom wil ik zelf gaan voor de video-optie, maar het liefst met een compacte camera. Ik wil nog een keer op zoek naar de ideale compact voor erbij die ook goede HD-opnames voor time-lapses kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

JvdGeest schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 06:44:
Datzelfde vroeg ik mij laatst ook af. pim in "Post hier je zelfgemaakte filmpjes" deed het met opnemen van video en vond ik er erg goed uitzien, ook in het donker. Het nadeel van foto's is dat je je shutter nogal intensief gebruikt voor slechts één filmpje. Daarom wil ik zelf gaan voor de video-optie, maar het liefst met een compacte camera. Ik wil nog een keer op zoek naar de ideale compact voor erbij die ook goede HD-opnames voor time-lapses kan maken.
Als je een compact gebruikt heb je geen last van je sluiter slijtage....

Een reden om foto's te gebruiken is voor mij ook om te kunnen snijden (hogere resolutie dan HD video) en dus ook te kunnen " in zoomen/pannen" in de foto.
Maar voornamelijk voor het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Voor mij voldoet de kwaliteit uit pim's filmpje meer dan genoeg, en dan gebruikt hij ook nog soms de zooming en panning technieken. Bovendien vind ik zo'n workflow met videobestanden gewoon veel makkelijker en minder tijdrovend. Nu alleen nog een keer een geschikte compact vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Een zoomring gebruiken tijdens een timelapse is behoorlijk lastig. Vooral als je het over langere timelapses hebt ben je echt niet zo precies als dat je zelf zou denken. Vaak zit er trouwens ook nog een niet egale zoomring op lenzen, waardoor je steeds sneller gaat zoomen terwijl je de ring met dezelfde snelheid ronddraait.

Echter zijn daar wel (dure) oplossingen voor zoals dit: http://vimeo.com/33831571

De vaak mooie timelapses worden gemaakt door middel van een slider, waarbij objecten op de voorgrond verplaatsen tov de achtergrond. Dat maakt alles een heel stuk dynamischer, ipv dat alles statisch op dezelfde plek blijft (behalve de wolken etc.)

Jammer dat het allemaal zo duur is helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Klopt zeker. Kessler heeft mooi spul hiervoor, maar dat is onbetaalbaar.
Ik ga gewoon maar eens een remote kopen en testen wat ik mooier of beter vind.. Bij een 'normale' timelapse zie je soms ook goed dat er een bepaalde tijd tussen de shots heeft gezeten en dat heeft ook wel wat. Bij een versnelde video lijk je toch eigenlijk de gehele actie te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-06 09:01
Scirocco schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 01:26:
*schopt*

Ik wil me wat meer verdiepen in timelapses, maar heb er nog wat vragen over.

Bij gebrek aan een remote, heb ik afgelopen wintersport dmv een versnelde video een timelapse nagemaakt en dat zag er best goed uit. Ik heb ook met een iphone app iTimelapse een timelapse gemaakt. Dit werkte wel op de 'normale' manier met een foto per x seconde.

De kwaliteit van de iphone was natuurlijk een stuk minder, maar verder zagen ze er allebei best goed uit.
(zie hier, alle timlapses in deze video zijn videos van de 7D)

Maar wat is nou het grote verschil tussen een versnelde video en een dedicated timelapse met een foto elke x seconden?

Het grootste voordeel van foto's lijkt mij dat je veel langere sluitertijden en lagere ISO kan gebruiken in vergelijking met (versnelde) video. Als je het met foto's doet kan je bijvoorbeeld snachts nog een timelapse maken van de sterren bijvoorbeeld. Met video gaat dat niet lukken omdat je niet lager kan dan 1/30 in 24fps. Dan zou je de iso heel hoog moeten gooien, maar zelfs dan denk ik niet dat het lukt. Als je überhaupt het resultaat onder ogen zou willen komen.

- Nu weet ik niet wat het beste of mooiste is. timelapse via honderden foto's of gewoon versnelde video's?
- Foto's geven meer mogelijkheden (bij weinig licht)
- Foto's zorgen voor veel meer editing werk.
- Video is gewoon veel te simpel. Too good to be true of even goed in goede lichtomstandigheden?
- Kan ik hiermee timelapses maken met de 7D?

Wat raden jullie aan voor timelapses?
Ik heb gemerkt dat een versnelde video ook goed werkt mits er genoeg licht is, wat zou de reden zijn om het toch op de normale manier te doen?
Heb er zelf nog weinig ervaring mee, met mn nieuwe DSLR nog maar 2 timelapses gemaakt, maar beide tot nu toe met fotos. Ben technisch wel enigzins onderlegt, en wat je met video doet is eigenlijk hetzelfde, bij 25fps, bvb 25x versneld pakt hij telkens gewoon 1 bepaald frame uit die reeks, bijvoorbeeld de eerste of laatste. Das dus hetzelfde als dat je elke seconde een foto zou laten maken door je camera. Echter heb je met foto's veel meer mogelijkheden. Een aantal die voor mij belangrijk zijn: langere sluitertijden, hogere resolutie. Beiden gebruikt in dit filmpje: YouTube: Highway - Longexposure Hogere resolutie kwam van pas omdat ik nu kan pannen over de foto sequentie heen, wat het iets dynamischer maakt.

Tevens kan ik de frames als raw opslaan, wat me nog wat extra editing mogelijkheden geeft achteraf. Ik vind het werk wat erin zit wel meevallen, heb dit filmpje in een 3 kwartier in elkaar gezet. Gewoon goed gebruik maken van batch acties in lightroom / photoshop. En je editing software kennen. Voor mij is dat after effects.

Ga er eens mee bezig! Ik vind het erg vet om te doen. Volgende timelapse op mijn lijstje is denk ik een waterval met langere exposure, hoop dat dat er mooi uitziet.

Bedenkt van tevoren wel goed hoe snel je de actie wilt laten gaan en hoeveel foto's, met welke interval je nodig gaat hebben. Ook qua filmpje hoeveel seconden je hierbij uiteindelijk gaan krijgen. Normale video speed is 25 fps. Maar je kunt langzamer gaan. Bovenstaand filmpje is bijvoorbeeld maar 10fps, omdat ik dat mooier vond. Beelden zijn opgenomen met telkens een sluitertijd van 10s en 1s interval (minimum). Heb de uiteindelijke beelden nog uitgerekt door dezelfde reeks 3x achter elkaar te zetten, waarbij de middelste keer omgedraait is om het te verhullen. Had ook 3x zo lang mijn camera kunnen laten staan, maar was nogal ongeduldig en het was koud, dus daarom deze oplossing :-p Werkt goed opzich, ik zie het zelf niet.

Hoop je als mede beginner geholpen te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Snuurtje schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:06:
[...]

Heb er zelf nog weinig ervaring mee, met mn nieuwe DSLR nog maar 2 timelapses gemaakt, maar beide tot nu toe met fotos. Ben technisch wel enigzins onderlegt, en wat je met video doet is eigenlijk hetzelfde, bij 25fps, bvb 25x versneld pakt hij telkens gewoon 1 bepaald frame uit die reeks, bijvoorbeeld de eerste of laatste. Das dus hetzelfde als dat je elke seconde een foto zou laten maken door je camera.
Dat dacht ik inderdaad ook, maar toch ziet het er uit alsof je bij versnelde video het hele proces ziet zonder missende tussen stukken. Alsof hij gewoon meer frames in een seconde propt in plaats van dat hij frames verwijdert.
Ik weet niet hoe het echt zit, maar als ik timelapses vergelijk, lijkt hij zo te gaan bij versnelde video.

Ik heb sinds kort ook After effects, leuk om eens zo'n projectje mee te proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Je hebt natuurlijk 25fps, 30fps, 60fps. De voorkeur gaat natuurlijk uit naar 60fps op HD, En als je een filmpje hebt van 25fps, wat je versnelt, zodat hij die 60fps kan vullen, dan ziet het er vloeiender uit als dat je maar 25 foto's gebruikt. Gebruik je echter 60 foto's per seconde, dan ziet het er net zo vloeiend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

JvdGeest schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 06:44:
grote verschil zit 'm natuurlijk in resolutie en diepte.. 1920x1080 vs RAW-files van xx-megapixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
TranceSetter schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 09:07:
Je hebt natuurlijk 25fps, 30fps, 60fps. De voorkeur gaat natuurlijk uit naar 60fps op HD, En als je een filmpje hebt van 25fps, wat je versnelt, zodat hij die 60fps kan vullen, dan ziet het er vloeiender uit als dat je maar 25 foto's gebruikt. Gebruik je echter 60 foto's per seconde, dan ziet het er net zo vloeiend uit.
nadeel is dan 60fps vrijwel nergens een standaard is, dan is het puur voor eigengebruik op mediums die 60fps aankunnen. Upload je het naar bvb youtube maakt die er automatisch 25fps van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 17:35
Zijn er mensen die in de vrieskou timelapses maken? Zoja wat doen jullie tegen een bevriezende lens?

688 foto's sluitertijd van 15sec per foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

ThomasW schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:18:
Zijn er mensen die in de vrieskou timelapses maken? Zoja wat doen jullie tegen een bevriezende lens?

[video]
aangezien het smeltpunt van glas zo tussen richting de 500 graden Celsius ligt is dat niet echt een probleem waar je tegen aan kunt lopen? Tenminste....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Wat heeft dat smeltpunt er mee te maken? Je ziet die lens toch langzaam bevriezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje

[video]
Had je er een lenskap om zitten? Zo ja, kan je proberen lenskap wat te isoleren met het een of ander goed isolerende materiaal wat je eromheen wikkelt. Het echte bevriezen van gladde oppervlaktes moet je best makkelijk tegen kunnen gaan, als je je auto onder een afdakje parkeerd die verder aan alle kanten open is zullen je ruiten al niet meer bevriezen bij -5 tm -10. Dus, anders een soort tentje om je camera en statief heen fabriceren oid. Het ziet er sowieso tof uit, maar zou m graag nog wat langer zien, zou zelf na deze versie van jou gezien te hebben bij een eigen poging gaan voor bvb 1 foto per minuut, of 2 minuten, gedurende 8 uur. Iets meer en vlottere beweging nog van de sterren. Maar voor so far erg vet! Ben je al die tijd (iets meer dan 2 uur) bij je camera in de buurt gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
De camera stond op een tafel achter t huis, ik zat lekker binnen :) Er zit een lenskap op de lens, maar die stelt weinig voor wat bescherming betreft; het glas komt buiten de kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:16
ThunderNet schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 17:01:
[...]

aangezien het smeltpunt van glas zo tussen richting de 500 graden Celsius ligt is dat niet echt een probleem waar je tegen aan kunt lopen? Tenminste....
:? Hij heeft het over bevriezen, niet smelten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 15:00

[video]
Ooit een keer een tip gelezen in een Startrail tutorial
Zorg eventueel voor een warme gebreide sjaal om rond de camera en lens te wikkelen, teneinde condensvorming op de lens te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Had het bronmateriaal al een ruime 1,5jr geleden geschoten, maar nu eindelijk de timelapse gemonteerd, er zitten her en der flinke fouten in, en ik heb last van een vieze sensor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Looking good ThunderNet! Altijd mooi om beelden te zien van Scandinavië O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 16:16
ThunderNet schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 13:14:
Had het bronmateriaal al een ruime 1,5jr geleden geschoten, maar nu eindelijk de timelapse gemonteerd, er zitten her en der flinke fouten in, en ik heb last van een vieze sensor :P
[video]
Dat testbeeld op 00:13 is zeker zo'n 'flinke fout'? :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik kwam deze site tegen:
http://palacegstaad.roundshot.ch/
(en dan even op timelapse klikken oinderaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Gutteguttegut schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:50:
Ik kwam deze site tegen:
http://palacegstaad.roundshot.ch/
(en dan even op timelapse klikken oinderaan)
Ik weet niet of jij ziet wat ik zie, maar mooi is anders ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisssss
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Goedemorgen,

Ik wil graag een bouwprojectje time-lapsen, en omdat dit het eerste projectje is en ik geen pro ben, heb ik daarvoor de volgende opstelling in gedachten:
-4 webcams verspreid over de bouwplaats, zodat vanuit verschillende hoeken gefilmd wordt
-1 laptop (PowerBook), die de beelden binnenkrijgt via het programma Gawker

Probleem is nu dat de webcams natuurlijk verder uit elkaar staan dan de lengte van de usb-kabels die je erbij krijgt. Dit zou op zich op te lossen zijn met van die lange usb-kabels met signaalversterkers. Mijn vraag is: gaat dit werken? En zo nee, is er een andere (betere, goedkopere) oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
USB heeft een max van ik dacht 8 meter. Dat gaat niet lekker werken met signaalversterkers. In ieder geval, mij is het nog niet gelukt. Ik heb echter geen idee hoe je het moet oplossen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
werkt goed met signaalversterkers hoor. Ken een fotograaf die maakt fotos op statief van 12m hoogte, en stuurt zn camera aan via usb met signaalversterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 15:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

Laatst ook een paar keer 's nachts timelapses zitten maken.

Hier had ik helaas de focusring maar dom helemaal naar links gedraaid. Geen rekening mee gehouden dat hij iets verder gaat dan infinity, dus dit filmpje is niet helemaal in focus :P

Hier was ik te laat begonnen, ik had de camera voor een open raam in de slaapkamer van m'n ouders staan. Maar op een gegeven moment wilden die dus gaan slapen (met het raam dicht dus) en moest ie weg |:(
Filmpje is dus veel te kort geworden en de framerate te laag.

Deze heb ik gisteren opgenomen, en vandaag bewerkt. Ik vind hem wel redelijk gelukt. Hij kon misschien nog iets langer, maar dan had ik eerst de accu moeten opladen wat ik dus ben vergeten :P

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Even een kleine vraag voor de heren timelapsers hier...
Men heeft me gevraagd om een timelapse te maken over minimaal 72 uur op een strand.
Hou zou ik zoiets het best aanpakken?
Ik heb de beschikking over een 40D en een GoPro.
(ik heb nog andere DSLR's, maar deze zou ik hiervoor niet gebruiken, ook vw de kans beschadiging/diefstal en dergelijke)
Mij lijkt het de beste oplossing de 40D icm 10mm Siga fisheye, dikke CF erin en eventueel poweren met 220V...

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
~~~[html]Eindproducten kunnen in "Post hier je zelf gemaakte filmpjes". Dit topic gaat over het technische gedeelte (tips, WIP's, toelichtingen).~~~[/html]