Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 18:22

Gutteguttegut

CEO of TFD

dodge_911 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:31:
Even een kleine vraag voor de heren timelapsers hier...
Men heeft me gevraagd om een timelapse te maken over minimaal 72 uur op een strand.
Hou zou ik zoiets het best aanpakken?
Ik heb de beschikking over een 40D en een GoPro.
(ik heb nog andere DSLR's, maar deze zou ik hiervoor niet gebruiken, ook vw de kans beschadiging/diefstal en dergelijke)
Mij lijkt het de beste oplossing de 40D icm 10mm Siga fisheye, dikke CF erin en eventueel poweren met 220V...
Waarom de GoPro niet?
Wat voor kwaliteit moet het eind resultaat opleveren?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Gutteguttegut schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:45:
[...]
Waarom de GoPro niet?
Wat voor kwaliteit moet het eind resultaat opleveren?
GoPro gaat geen 72 uur doen denk ik...
Eindresultaat zou minimaal 1920*1080 moeten zijn...

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

dodge_911 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 19:58:
[...]

GoPro gaat geen 72 uur doen denk ik...
Eindresultaat zou minimaal 1920*1080 moeten zijn...
Ik heb mn GoPro een paar uur aan gehad op vakantie in Zwitserland via een adapter.
Mits je geheugen groot genoeg is en je de frame rate aanpast kun je volgens mij de 72 uur wel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Gutteguttegut schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 12:52:
[...]
Ik heb mn GoPro een paar uur aan gehad op vakantie in Zwitserland via een adapter.
Mits je geheugen groot genoeg is en je de frame rate aanpast kun je volgens mij de 72 uur wel halen.
Grapjas :) Zonder adapter haal ik al 7 uur met een battery-bacpack, met adapter heb ik ondertussen al een gast gevonden die 14 dagen haalde met 1 beeld om de 60 seconden. Probleem is alleen dat ik nog niet zeker ben of ik ter plekke 220V ga hebben of niet. 32GB SD is geen probleem, die steekt standaard in m'n Hero2.

Maar om nou 'n autobatterij op 20m hoogte in 'n mast te gaan hangen op 'n strand, lijkt me niet zo 'n strak plan...

Maar bedankt voor het meedenken alleszins :)

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

dodge_911 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 20:52:
[...]

Grapjas :) Zonder adapter haal ik al 7 uur met een battery-bacpack, met adapter heb ik ondertussen al een gast gevonden die 14 dagen haalde met 1 beeld om de 60 seconden. Probleem is alleen dat ik nog niet zeker ben of ik ter plekke 220V ga hebben of niet. 32GB SD is geen probleem, die steekt standaard in m'n Hero2.

Maar om nou 'n autobatterij op 20m hoogte in 'n mast te gaan hangen op 'n strand, lijkt me niet zo 'n strak plan...

Maar bedankt voor het meedenken alleszins :)
Ik vergelijk het alleen met een 40D....dan vind ik een GoPro praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:31
Dennisssss schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:51:
Goedemorgen,

Ik wil graag een bouwprojectje time-lapsen, en omdat dit het eerste projectje is en ik geen pro ben, heb ik daarvoor de volgende opstelling in gedachten:
-4 webcams verspreid over de bouwplaats, zodat vanuit verschillende hoeken gefilmd wordt
-1 laptop (PowerBook), die de beelden binnenkrijgt via het programma Gawker

Probleem is nu dat de webcams natuurlijk verder uit elkaar staan dan de lengte van de usb-kabels die je erbij krijgt. Dit zou op zich op te lossen zijn met van die lange usb-kabels met signaalversterkers. Mijn vraag is: gaat dit werken? En zo nee, is er een andere (betere, goedkopere) oplossing?
Ik ben ook van plan een bouwproject te gaan time-lapsen, in dit geval bouw van een nieuwbouw woning. Dus wordt wel een lange timelapse van 6-9 maand.

Gedachten:

- Powershot camera met Canon hack
- Voeding is nog een probleem (weet niet of ik stroom heb)
- Wifi SD kaart (1 x in de week via laptop afbeeldingen binnenhalen
- Ongeveer 1 foto per uur (=24*250 dagen = 6000 foto's)
- Onderwater behuizing ivm weersomstandigheden (wordt lastig met adapter)
-
Problemen:

- Ophanging? Wou hem eigenlijk de hele tijd op zelfde plaats laten hangen
- Voeding: Weet niet of ik daar stroom heb en weet niet hoe lang de accu mee gaat. 1 x per week wil ik wel verwisselen, maar niet elke dag
- Welke Canon powershot camera?

Opmeringen/gedachten/aanvullingen welkom.

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-06 13:09

CasGas

.

Iemand die nog goede motortjes weet om te gebruiken? Ik zoek een zo goedkoop mogelijke motor op 1 of 2 rpm die ik bijvoorbeeld met batterijen kan draaien. De rig opzich heb ik genoeg ideeen voor, alleen de motor blijft een probleem.. Iemand enig idee? Misschien ergens een motor uithalen of iets dergelijks?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:35

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

CasGas schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 22:26:
Iemand die nog goede motortjes weet om te gebruiken? Ik zoek een zo goedkoop mogelijke motor op 1 of 2 rpm die ik bijvoorbeeld met batterijen kan draaien. De rig opzich heb ik genoeg ideeen voor, alleen de motor blijft een probleem.. Iemand enig idee? Misschien ergens een motor uithalen of iets dergelijks?
Wat wil je erop bevestigen, een licht cameraatje of een complete dSLR? 1RPM komt toevallig overeen met de grote wijzer van een klok ( 8)7 ja heus) dus wellicht kom je met een goedkope keukenklok al een heel eind?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

SnoeiKoei schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 10:21:
[...]

Wat wil je erop bevestigen, een licht cameraatje of een complete dSLR? 1RPM komt toevallig overeen met de grote wijzer van een klok ( 8)7 ja heus) dus wellicht kom je met een goedkope keukenklok al een heel eind?
Dat zou een 7d met 17-40 (of iets gelijks) worden..

Ik vermoed dat een keukenklok zoiets niet kan trekken, ik wil ook graag dat die omhoog getrokken kan worden, dat zal die echt niet trekken..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Misschien kun je gaan hobbyen met Lego of Meccano.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 21:35

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Mijn brainfart: Draaischijf van een oude platenspeler draait licht zelfs met een redelijk gewicht erop. En dan langzaam laten draaien met een licht motortje tegen de rand van de draaischijf.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Zijn er ook motoren van Lego die je variabel kan gebruiken qua snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Niemand anders ideeën voor een aansturing? Iets simpels, out of the box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:03

Tjado

Dé man

Eggtimers worden veel gebruikt, maar die gaan maar max. 1 uur ;)

Rotisserie Motor (ebay) zou misschien ook kunnen, maar geen idee hoe snel/langzaam die ronddraait.

[ Voor 44% gewijzigd door Tjado op 25-06-2012 23:08 ]

Die ene, met die snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:51
Ik zit met een vraagje. Ik schiet regelmatig een time lapse alleen hoe bewaren jullie zo'n timelapse. Er zitten vaak een boel mooie foto's tussen dus weggooien heb ik geen zin in.

Ze staan nu in de lightroom catalogus en ik had de gewoonte om ze te stapelen. Het probleem is als ik dat doe met een timelapse van 3600 foto's dan doet mijn pc er gewoon 30 minuten over om dat te verwerken. Heel het geheugen loopt vol en dan kan ik even een bakje koffie drinken, (zelfs leren drinken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 16:15

ThunderNet

Flits!

walletje-w schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 00:32:
Ik zit met een vraagje. Ik schiet regelmatig een time lapse alleen hoe bewaren jullie zo'n timelapse. Er zitten vaak een boel mooie foto's tussen dus weggooien heb ik geen zin in.

Ze staan nu in de lightroom catalogus en ik had de gewoonte om ze te stapelen. Het probleem is als ik dat doe met een timelapse van 3600 foto's dan doet mijn pc er gewoon 30 minuten over om dat te verwerken. Heel het geheugen loopt vol en dan kan ik even een bakje koffie drinken, (zelfs leren drinken).
gewoon de raws in een mapje gooien en klaar :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
niet in de collectie bedoel je?
Dat vind ik nou ook niet heel handig want dan 'verlies' ik de enkele mooie foto's. Maar misschien is dat wel de beste oplossing inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 16:37
Nieuwe pc kopen? :P Ik heb 40.000 foto's in m'n Lightroom staan en het doet m'n pc geen centje pijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Hahn schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 00:49:
Nieuwe pc kopen? :P Ik heb 40.000 foto's in m'n Lightroom staan en het doet m'n pc geen centje pijn.
Zou jij dan even 3600 foto's toe willen voegen aan één stapel? Even kijken wat het effect dan is. Als dat nog steeds vlekkeloos gaat dan is er iets aan de hand met mijn opstelling inderdaad.
Mijn catalogus staat op SSD, 8GB ram, Core i7 mobile 2.3Ghz. Lijkt me snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Hoe bedoel je één stapel? In één map? 3600 haal ik niet zo snel in één keer, maar heb meestal al snel wel 500+ foto's en daar merk ik helemaal niks van, kan gelijk aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Je neemt gewoon 3600 willekeurige foto's die je vervolgens allemaal selecteert en dan rechter muisklik --> stapelen --> groeperen in stapel. (Dit kun je gewoon weer ongedaan maken daarna).
De foto's zijn dus als in de catalogus maar omdat het zo onhandig is om één lange serie achter elkaar te hebben van foto's die bijna hetzelfde zijn zie ik ze liever in één stapel. In het Engels heet het denk ik, stack photos? Voor als je de Engelse versie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ah, nog nooit met stacking gewerkt in Lightroom, wat doet dat eigenlijk? :+

Heb ook geen 3600 foto's in één map zitten, maar met 960 RAW's in één map vloog alles in één stack zonder ook maar te haperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ah nou dat is dan een beetje vreemd. Welke versie werk je mee en wat is dan de hardware waar je op werkt? Is dat veel sneller als mijn laptop?
Ik werk zelf nog met versie 3.5 Dus ik zou hem kunnen updaten als dat verbetering bied. Verder zitten en 36000 foto's in de catalogus. Als dat stacken nou goed zou werken zou dat de beste manier zijn in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

walletje-w schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 01:11:
Ah nou dat is dan een beetje vreemd. Welke versie werk je mee en wat is dan de hardware waar je op werkt? Is dat veel sneller als mijn laptop?
Ik werk zelf nog met versie 3.5 Dus ik zou hem kunnen updaten als dat verbetering bied. Verder zitten en 36000 foto's in de catalogus. Als dat stacken nou goed zou werken zou dat de beste manier zijn in mijn ogen.
misschien met meerdere catalogi gaan werken?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 09:20
Hier gaat alles ook zonder problemen meteen in een stack. Er zitten bij mij momenteel 86.000 foto's in de catalogus dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik werk trouwens wel op een iMac met een i5 2,7GHz processor en 16GB werkgeheugen.

Zelf vind ik stacks maar onhandig trouwens, maar ieder zijn smaak. Ik ben het wel eens dat het handiger is om lange series van soortgelijke foto's als 1 foto te zien, maar als die stacks dicht zijn, en je selecteert alles, dan selecteer je dus niet alles omdat alleen de 'bovenste' foto in een stack worden geselecteerd, en niet die 50 die eronder hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ja, voornamelijk voor mijn timelapses. Die zouden dan gewoon nog in de collectie aanwezig zijn. Kan ik afzonderlijke foto's een calssificatie geven zonder ze uit de catalogus te halen. Als je er een stack van kan maken dan verlies je niet het overzicht en ben je niet een eeuwigheid aan het scrollen. Ik heb nu geupdate naar 4.1 maar hetzelfde probleem blijft aanwezig. Meerdere mensen gevraagd naar hun ervaring en die is dat het inderdaad wel snel hoort te gaan met een ruimte 700 foto's. Rijst bij mij de vraag of het aan mijn setup ligt. Maar wellicht kan dit beter in een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06

Compizfox

Bait for wenchmarks

@Walletje-w: Welke versie van Lightroom gebruik je dan? 4.1?
TranceSetter schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 12:32:
Zelf vind ik stacks maar onhandig trouwens, maar ieder zijn smaak. Ik ben het wel eens dat het handiger is om lange series van soortgelijke foto's als 1 foto te zien, maar als die stacks dicht zijn, en je selecteert alles, dan selecteer je dus niet alles omdat alleen de 'bovenste' foto in een stack worden geselecteerd, en niet die 50 die eronder hangen.
Ik gebruik stacks eigenlijk alleen voor de sources voor HDR's, dat zijn toch 3 (of meer) precies dezelfde foto's met een verschillende belichting. Dat vind ik wel makkelijker om dat in een stack te pleuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 27-06-2012 11:00 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Laatst online: 01:48
Dat is echt een functie die ik mis idd, een hele stack kunnen selecteren zonder hem weer te moeten uitklappen. Met timelapse bewerk ik 1 foto, waarna ik de settings met de rest synchroniseer. Dus als je dan met 1 klik alles zou kunnen selecteren zou dat geweldig zijn.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:12

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

walletje-w schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 01:03:
Je neemt gewoon 3600 willekeurige foto's die je vervolgens allemaal selecteert en dan rechter muisklik --> stapelen --> groeperen in stapel. (Dit kun je gewoon weer ongedaan maken daarna).
De foto's zijn dus als in de catalogus maar omdat het zo onhandig is om één lange serie achter elkaar te hebben van foto's die bijna hetzelfde zijn zie ik ze liever in één stapel. In het Engels heet het denk ik, stack photos? Voor als je de Engelse versie hebt.
Laat me raden, op je SSD staat ook Windows? Dan wordt het allemaal vrij traag, het beste kun je de catalogus op een aparte SSD/HDD zetten :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ventieldopje schreef op maandag 09 juli 2012 @ 02:26:
[...]

Laat me raden, op je SSD staat ook Windows? Dan wordt het allemaal vrij traag, het beste kun je de catalogus op een aparte SSD/HDD zetten :)
Ja dat klopt. Ik vraag me wel af of daar het grote verschil vandaan komt. Zodra ik dus 2000 foto's stack dan kan ik er vanuit gaan dat de pc en zeker lightroom voor minimaal 15 minuten niet te gebruiken is. Vaak is windows nog wel te gebruiken maar dat werkt ook niet meer zodra het ram geheugen volgelopen is. (8GB)

Ik werk helaas primair op een laptop en ik zou dan een mSata SSD moeten kopen om de catalogus op een andere snelle disk te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coriolis
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-03 16:40
beste mensen,

ik wil toch even graag misbruik maken van jullie kennis. Ik ben sinds enige jaren een hobby fotograaf en experimenteer graag met techniek.

nu zag ik op Kickstarter de volgende twee Time Lapse apparaten.

Astro
en
Radian

Beide apparaten hebben in grote mate de zelfde opties, maar verschillen voornamelijk op de volgende vlakken.

de Astro werkt op twee AA Alkaline batterijen, is wel met de hand in te stellen en niet met een computer (tevens met iOS en Android)
de Radian werkt op een Lithium ion battery, is niet met de hand in te stellen en wel via de computer (tevens met iOS en Android)

de Radian is 30 dollar goed koper.

ik zou er graag één willen aanschaffen nu ze, mijn inziens, goedkoop zijn. Ik ben dus benieuwd naar de mening van de heren die er verstand van hebben :P

Zelf denk ik meer richting de Radian, ivm mogelijk tot instellen via computer (mocht ik ooit een andere telefoon nemen) en de lithium battery.

Cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304426

Schaamteloze kick, maar:

Ik wil eigenlijk met een webcam beginnen timelapse filmpjes te maken.
Mn DSLR vind ik eigenlijk zonde om hiervoor te gebruiken en ik vind de setup ( laptop +groot statief + camera) nogal lomp.
Het probleem is echter dat voor een mooie timelapse moet zorgen dat elke foto zo ongeveer dezelfde belichtingswaarden heeft en dat webcams vergeleken met een DSLR bout foto's maken.

Nou is het maken van die bout foto's denk ik wel de compenseren door altijd op iso100 te schieten, maar welke webcams zijn er waarbij je shutter, diafragma (als dat in webcams zit) en ISO in kan stellen? Ik heb e.e.a. gegoogled maar ik kom er niet achter of dat echt kan.

Is er anders een goedkope oplossing om alsnog timelapses te maken? An sich zou ik wel een oude point en shoot van V&A kunnen plukken maar dan moet ik daar een geheugenkaart en AC adapter bij kopen en dan wordt het grapje al heel snel weer duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Een webcam waarbij je zaken als sluitertijd, diafragma en ISO kan instellen én (echt) goede kwaliteit krijgt ben ik nog nooit tegengekomen :P

Maar waarom heb je laptop nodig om timelapse te maken? Een afstandsbediening moet genoeg zijn. En een groot statief hoeft ook niet per se, een kleine kan ook prima werken ;) Waar wil je timelapse van maken?

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 07-10-2012 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Iemand suggesties om vocht op de lens te voorkomen? Mijn star trail pogingen zijn verpest doordat er vocht op de lens kwam rond 0100 'snachts. Ventilatortje vlak naast/onder de lens om de lucht in beweging te houden??

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ROFLASTC schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 09:11:
Iemand suggesties om vocht op de lens te voorkomen? Mijn star trail pogingen zijn verpest doordat er vocht op de lens kwam rond 0100 'snachts. Ventilatortje vlak naast/onder de lens om de lucht in beweging te houden??
Duikers smeren speeksel op hun bril, in de douche heb ik afwasmiddel op mn spiegel om 't te voorkomen. Op een UV filter zou ik dat wel aandurven.
Hahn schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 22:21:
Een webcam waarbij je zaken als sluitertijd, diafragma en ISO kan instellen én (echt) goede kwaliteit krijgt ben ik nog nooit tegengekomen :P

Maar waarom heb je laptop nodig om timelapse te maken? Een afstandsbediening moet genoeg zijn. En een groot statief hoeft ook niet per se, een kleine kan ook prima werken ;) Waar wil je timelapse van maken?
Eigenlijk van van alles en nog wat. Het idee is dat ik een kleine setup heb die ik overal neer kan zetten binnenshuis.
Groeiende plantjes, de zonsopgang, eventueel nog hoe de blaadjes van de bomen vallen.
Ik zit hier in een studentenhuis met een gedeelde keuken van ~12 man dus daar laat ik liever mn DSLR niet 's nachts staan. Ik vind 't ook zonde omdat een DSLR een eindig aantal foto's kan maken (100 000 ofzo toch) en met een timelapse jaag je er met gemak 500 doorheen in 1 filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 304426 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 22:18:
Schaamteloze kick, maar:

Ik wil eigenlijk met een webcam beginnen timelapse filmpjes te maken.
Mn DSLR vind ik eigenlijk zonde om hiervoor te gebruiken en ik vind de setup ( laptop +groot statief + camera) nogal lomp.
Zoals al genoemd, waar heb je die laptop voor nodig? Ik weet niet welke DSLR je hebt, maar voor de meeste camera's van Canon heb je Magic Lantern, een custom toevoeging aan de stock firmware met meer functies, waaronder een heel handige timelapsefunctie.
Als je een camera hebt die niet compatible is met Magic Lantern, kun je altijd nog een remote of battery grip met intervalometer kopen.
Het probleem is echter dat voor een mooie timelapse moet zorgen dat elke foto zo ongeveer dezelfde belichtingswaarden heeft en dat webcams vergeleken met een DSLR bout foto's maken.

Nou is het maken van die bout foto's denk ik wel de compenseren door altijd op iso100 te schieten, maar welke webcams zijn er waarbij je shutter, diafragma (als dat in webcams zit) en ISO in kan stellen? Ik heb e.e.a. gegoogled maar ik kom er niet achter of dat echt kan.

Is er anders een goedkope oplossing om alsnog timelapses te maken? An sich zou ik wel een oude point en shoot van V&A kunnen plukken maar dan moet ik daar een geheugenkaart en AC adapter bij kopen en dan wordt het grapje al heel snel weer duurder
Goedkoopste oplossing is denk ik gewoon je DSLR (+ een intervalometer)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Anoniem: 304426 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:44:
[...]

Duikers smeren speeksel op hun bril, in de douche heb ik afwasmiddel op mn spiegel om 't te voorkomen. Op een UV filter zou ik dat wel aandurven.
Ik zit nu te loeren naar dit: https://www.astronomics.c...aks-dew-heaters_c402.aspx

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind 't aardig aan de prijs. Maargoed, ik kijk er dan ook met andere ogen naar :P
't schijnt trouwens ook zo te zijn dat je met android timelapses kan maken. Overdag maakt mn SGS nog redelijke foto's dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:30
Kun je ook zelf maken met wat weerstandjes aan elkaar gesoldeerd. Google maar eens naar dauwlint doe het zelf of iets dergelijks.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het gaat morgenavond waarschijnlijk heel hard sneeuwen dus wellicht is het leuk om een timelapse op te zetten overnight waarin je ziet hoe heel het land wordt bedekt in sneeuw :) Ik ga 't iig proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Anoniem: 304426 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:15:
Het gaat morgenavond waarschijnlijk heel hard sneeuwen dus wellicht is het leuk om een timelapse op te zetten overnight waarin je ziet hoe heel het land wordt bedekt in sneeuw :) Ik ga 't iig proberen
Slim! Zeker met magic lantern kun je misschien wat vets doen. Weinig tijd maar als ik het toch snel neer kan zetten ga ik het doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 11:13
Je hebt van canon ook een tool, waarmee je een live functie op je pc kan toveren.
Volgens mij staat deze standaard op de cd die je bij je camera krijgt (bij m''n 1000D iig wel).

Deze tool heeft een functie waarmee je een timelaps kan maken. Echter is de minimale interval tijd wel 5 seconden.

Je hangt gewoon je camera aan je pc en gaan! Hij slaat ze zelfs op, op je PC ipv je sd kaartje :)

EDIT: Canon Eos Utility heet het programma. Nadeel is, dat je enkel updates ervoor kan downloaden van de canon site. Ik heb geen cd drive meer in mn laptop, vandaar dat ik het via een andere manier heb verkregen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Kypo op 06-12-2012 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickeyboy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-05 08:39
Is de time-lapse nog gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anegram
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-11-2017
Je kan met de GoPro ook zeer mooie timelapse opnemen, helaas stelt hij wel automatisch alles in maar veranderingen in exposure zijn niet of nauwelijks op te merken in het uiteindelijke filmpje. Voor meer controle gebruik ik toch mijn dlsr, maar die laat je niet zomaar ergens achter. De gopro is een stuk makkelijker te verbergen en samen met de gorillapod kan je hem bijna overal monteren.

• bramboterham
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 08:15
Ik ben zelf kortgeleden begonnen met timelapse met mijn canon 550d. Ik heb de laatste stabiele versie van magic lantern op mijn sd staan en heb een aantal expirimenten met oa zonsondergang, verkeer in de avond met wat langere sluitertijd gedaan en ik ben nu met een hdr timelapse bezig. met de magic lantern (ML) software is het heel eenvoudig. Ik snap niet dat het hier in dit topic zo onbesproken is, omdat ik het een behoorlijk uitgebreide tool is waarmee je veel functionaliteit (los van een interval timer) gratis een heel eenvoudig tot je beschikking hebt.(voor canon dslr cameras)

Ik ben me ervan bewust dat de shuttercount omhoog gaat, ik ben van plan om een andere functie van ML te gebruiken die de spiegel vast zet en zo "silent images" maakt. je zou zelfs een redelijke resolutie kunnen krijgen, ga ik snel naar kijken, ervaringen hiermee iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:30
bramboterham schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:20:
Ik ben zelf kortgeleden begonnen met timelapse met mijn canon 550d. Ik heb de laatste stabiele versie van magic lantern op mijn sd staan en heb een aantal expirimenten met oa zonsondergang, verkeer in de avond met wat langere sluitertijd gedaan en ik ben nu met een hdr timelapse bezig. met de magic lantern (ML) software is het heel eenvoudig. Ik snap niet dat het hier in dit topic zo onbesproken is, omdat ik het een behoorlijk uitgebreide tool is waarmee je veel functionaliteit (los van een interval timer) gratis een heel eenvoudig tot je beschikking hebt.(voor canon dslr cameras)

Ik ben me ervan bewust dat de shuttercount omhoog gaat, ik ben van plan om een andere functie van ML te gebruiken die de spiegel vast zet en zo "silent images" maakt. je zou zelfs een redelijke resolutie kunnen krijgen, ga ik snel naar kijken, ervaringen hiermee iemand?
Ik heb t wel s geprobeerd met die silent image mode, maar dat deed ie niet. Ik denk dat ik ergens een instelling fout had staan. Dus let even op dat het goed gaat ;)

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramboterham
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 08:15
ed-oorklep schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 08:03:
[...]

Ik heb t wel s geprobeerd met die silent image mode, maar dat deed ie niet. Ik denk dat ik ergens een instelling fout had staan. Dus let even op dat het goed gaat ;)
Heb hem gisteren eind van de middag in het laatste zonlicht een uurtje aan gehad met de silent picture mode aan op een interval. Ik heb hier bij wijze van test een high resolution silent shutter mode gebruikt. door slim te zoomen met de live view maakt hij zo een foto met een hogere resolutie van meerdere frames (2x1 tm 5x5 mogelijk). Het werkte allemaal prima, als test fotos koos ik voor een eindresolutie van 4064x2688 en met de instelling dat hij een seconde wachte ging dit aardig rap en zonder problemen.

Qua materiaal kan ik het wel verwijderen, niet dat het iets met de silentshutter of beeldkwaliteit te maken had echter, het licht buiten werd snel minder mooi, en mijn huisgenoot haar etentje ging onverwacht niet door, waardoor zij bij thuiskomst helaas in de kamer waar mijn camera stond te draaien het licht aan zette wat een spiegeling met het raam opleverde. tja, pech had ik niet zien aankomen. maar het concept dat het kon is bewezen wat mij betreft, de beeldkwaliteit vind ik tot nog toe zeker aanvaardbaar, wel wat ins en outs waar ik bij deze eerste snelle test met silent picture tegenaan liep.

+
+ geen shutter move.
+ stille fotos zonder enige bewegende delen in de camera (in mijn camera op een licht statief merkte je bij een bepaalde frequentie burst dat het statief onverzwaard iets bewoog)
+ best snel opgezet als je het menu van ml een beetje onder de knie hebt.

-
- de camera mag niet bewegen bij hi res door het aan elkaar plakken van fotos
- de instel mogelijkheden lijken beduidend minder zijn, hij in mijn huidige setup volgens mij gewoon wat er op je scherm staat als je de sluiterknop half indrukt, dit wil dus voor zover ik het snap ook zeggen dat je het met de exp simulation op je camera moet doen qua belichting, je hebt niet echt een sluitertijd, maar misschien is dit soms ook wel weer een voordeel, zeker iets wat ik verder ga onderzoeken.

De fotos worden opgeslagen als .422 files, deze kan ik alleen zien als ik de sd in mijn laptop (win7) stop en niet via de camera zelf, of op de pc via de camera (je ziet daar alleen je dcim en misc map) dit geld ook voor magic lantern op je sd kaart, als je alleen normale fotos maakt heb je daar dus ook geen "last" van als je ze via je camera downloadt. Dus misschien heeft de camera wel iets vastgelegd, maar heeft het hiermee te maken ed-oorklep?

de .422 moeten worden omgezet naar een bruikbaar formaat. er staan in de manual van ML enkele opties, ik heb zelf nu de windows only versie gebruikt. het is heel eenvoudig, open de 422 files (vernoemd naar de laatst geschoten foto/film) en sleep ze naar de tool. deze maakt er een .bmp van, dus ook het samenvoegen van meerdere zoom fotos is automatisch _/-\o_ . en de eerste foto ziet er beter uit dan ik had verwacht, maar ik wil er nog meer mee testen voor ik conclusies trek. de functie van de converteertool naar jpg werkt bij mij niet echt soepel, ik moet ze daarna dus weer converteren naar jpg om niet met bestanden van 40mb per stuk te zitten. heb er nu simpel een met paint geexporteerd en die was ongeveer 3mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

RoyK

Hobby tekenaar

Leuk, ik wist niet van het bestaan van dit topic af! :) Binnenkort post ik ook mijn time lapse videos hier ;)

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik gebruik zelf inderdaad ook magic lantern, ontzettend handig! en een must have voor iedere canon bezitter. Dit was één van de doorslaggevende redenen voor mij om een canon te halen.

Positieve ervaring met de timelapse functies. Ben nog minder aan het experimenteren geweest maar de basis functies zijn lekker betrouwbaar!

Om maar weer eens een video toe te voegen. Is footage van 3 camera's waarvan de ene die flikkert een nikon is met automatische iso instelling, helaas. Het is niet het meest duidelijke filmpje en snel in elkaar gezet maar het is ook meer ter 'promotie'/'participatie' van en voor deze straat.

[ Voor 26% gewijzigd door walletje-w op 03-03-2013 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

walletje-w schreef op zondag 03 maart 2013 @ 14:17:
[...]

Ik gebruik zelf inderdaad ook magic lantern, ontzettend handig! en een must have voor iedere canon bezitter. Dit was één van de doorslaggevende redenen voor mij om een canon te halen.

Positieve ervaring met de timelapse functies. Ben nog minder aan het experimenteren geweest maar de basis functies zijn lekker betrouwbaar!

Om maar weer eens een video toe te voegen. Is footage van 3 camera's waarvan de ene die flikkert een nikon is met automatische iso instelling, helaas. Het is niet het meest duidelijke filmpje en snel in elkaar gezet maar het is ook meer ter 'promotie'/'participatie' van en voor deze straat.
[video]
Flikkering is achteraf makkelijk weg te halen, exposure-compensation in de raws aanpassen zodat het allemaal netjes aanelkaar past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

RoyK

Hobby tekenaar

Nou mensen, mijn eerste timelapse video in dit stukje forum. Niet gedaan met een camera.. als dat een probleem is zal ik een ander topicje moeten vinden waar ik mn werk mag showen :)

Getekend in Photoshop CS6 en opgenomen met IshowU HD Pro (geweldig tooltje)
De video heb ik verwerkt in Adobe Premiere CS6

tip: Speakers lekker hard zetten. Er it geen muziek in. Wel geluiden. En natuurlijk in HD kijken :)

[ Voor 14% gewijzigd door RoyK op 04-03-2013 09:30 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-06 10:54
Schitterend! Niet een foto time-lapse inderdaad maar de time-lapse achteraan is een mooie afsluiting. Mooie PS skills hoor :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ook een timelapse draaien :) Van een brandende kaars. Even een oefenprojectje met Android. Het zou je overigens nog verbazen hoeveel waardeloze apps er zijn. Genoeg apps die de witbalans op auto hebben staan of zelfs niet instelbaar zijn of autofocus die niet uitgezet kan worden.

EDIT: en ja hoor, het gaat alweer mis. Dit keer kan ie geen foto's maken als het scherm uitstaat. En drie keer raden: de app voorkomt niet dat het scherm uit gaat...

Gewoon een app die elke x seconden een foto maakt met mijn instellingen, schijnbaar is het moeilijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 304426 op 13-04-2013 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panjav
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-05 14:29
Dit topic is natuurlijk al vrij oud, maar misschien kunnen we er nieuw leven in blazen!

Al in een van de eerdere posts wordt er gevraagd naar tips om ruis te onderdrukken. Ik heb hier zelf ook last van gehad bij twee lapses van sterren. Het eindresultaat was redelijk, voornamelijk door de ruis die te zien is. Helaas is er in dit topic niemand op de vraag van deze tweaker in gegaan en stel ik hem gewoon opnieuw! :)

Heeft iemand hier tips om ruis te onderdrukken bij timelapses van de sterrenhemel?

Mijn doel is om mn lapses net zo crisp te krijgen als die van Peter Klaver in De Nieuwe Wildernis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:43
In 1 van de eerdere posts? Waar dan? Maar hoezo heb je daar last van, want je neemt toch gewoon individuele foto's, dus is de ruisreductie gewoon per foto. Maar heb je zo'n hoge iso dat het echt nodig is voor een 1080p eindresultaat? Waarmee maak je de timelapse en welke instellingen?

Edit: hier dus: sHELL in "Het Time-lapse Topic" (in 2010....).

[ Voor 14% gewijzigd door Universal Creations op 22-01-2014 13:43 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickeyboy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-05 08:39
Zoals UC aangaf kan je per foto de ruis reduceren. Met lightroom is het mogelijk om al je foto's in één keer te bewerken door de aanpassingen die je hebt gemaakt te kopiëren van één foto naar de rest van je sequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:53

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier mijn eerste timelapse. Helaas bijna volle maan en wat horizonvervuiling.

YouTube: Stars Timelapse

Maar al met al wel tevreden. +- 210 foto's voor 8 seconden film :')

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
NeFoRcE schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:35:
Hier mijn eerste timelapse. Helaas bijna volle maan en wat horizonvervuiling.

YouTube: Stars Timelapse

Maar al met al wel tevreden. +- 210 foto's voor 8 seconden film :')
Lange leve sluiter slijtage! ;). Leuke clip! Leuk om die 'vallende sterren' te zien.

Ik heb een verzamelvideo gemaakt van groot deel van de timelapses die ik heb gemaakt in afgelopen 2 à 3 jaar. De meeste zijn tijdens vakanties geschoten, maar ik heb helaas nooit genoeg in 1 trip kunnen schieten om een echte mooie thema video te maken. Staat nu wel écht op de agenda voor de volgende vakantie, zal van te voren locaties etc op gaan zoeken etc :). Anyways, hier is de video:

EDIT:

Ook al is het al een jaar oude post: die making of tlapse van RoyK is waan-zin-nig! En dat in 4 uurtjes, klasse!! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Sjekster op 12-04-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 21:20
Die muziek is best wel irritant maar de timelapses zijn wel mooi en lekker smoooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-06 11:50
iOS 8 heeft native ondersteuning voor Time-lapse :D.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/86sO6MUeTB4HfkK2ihUghamq/full.png

Hier al een voorbeeld gevonden:

Ik ben zeer benieuwd naar verdere opties, hoewel ik vrees dat eigen resoluties, intervallen en frame rates te veel gevraagd is. In ieder geval leuk dat ze het inbouwen! Hopelijk geven ze ook een API vrij waardoor het makkelijker wordt om voor developers time-lapse apps te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Mooi dat het native ondersteunt wordt natuurlijk, maar daar zijn al zoooooveel apps voor te krijgen inmiddels, dus als je wilde, kon je al heel lang tlapsen met je foon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:39
Gave timelapse Sjekster, mooie locaties en licht! :)

Gisteren ook een eerste experiment met een timelapse gedaan. Misschien had ik niet ook nog eens voor een camerabeweging moeten kiezen, maar dat was juist het experiment. Het stuk waar de steiger in beeld komt is nog wel redelijk shaky-less. En ja, ik heb gebruik gemaakt van 'Warp Stabilizer' (vandaar ook de scheve horizon), maar die heeft wel duidelijke referentiepunten nodig.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

inquestos schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 20:56:
Gave timelapse Sjekster, mooie locaties en licht! :)

Gisteren ook een eerste experiment met een timelapse gedaan. Misschien had ik niet ook nog eens voor een camerabeweging moeten kiezen, maar dat was juist het experiment. Het stuk waar de steiger in beeld komt is nog wel redelijk shaky-less. En ja, ik heb gebruik gemaakt van 'Warp Stabilizer' (vandaar ook de scheve horizon), maar die heeft wel duidelijke referentiepunten nodig.

[video]
Leuk concept, maar heeft meer weg van hyperlapse.
http://youtu.be/DcylVx2ex78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:39
Ah, thanks, in die video staan wel wat bruikbare tips (vast referentiepunt gebruiken voor focus ipv je statief zo netjes mogelijk proberen te verplaatsen :P ).

En ja, inderdaad meer een hyperlapse, aangezien de beweging meer overheerst dan de tijd (?).

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
En je wilt zeggen dat hyperlapse geen timelapse is? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ik ben met mijn GoPro aan het spelen voor timelapses.
Ik zou graag wat tips krijgen van jullie, ik vind het net niet helemaal lekker vloeiend op een of andere manier.
Ik ga nog een set maken met elke halve seconde een foto in plaats van 1 per seconde. Kijken of dat beter gaat.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=RytC9fvN6ms]
Wel even op HD bekijken :)
Timelapse van 30 minuten op een kookwekker. Elke seconde een foto, 1800 foto's. Met GoProStudio bewerkt, op 400% snelheid afgespeeld.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

RZor schreef op zondag 14 september 2014 @ 11:28:
Ik ben met mijn GoPro aan het spelen voor timelapses.
Ik zou graag wat tips krijgen van jullie, ik vind het net niet helemaal lekker vloeiend op een of andere manier.
Ik ga nog een set maken met elke halve seconde een foto in plaats van 1 per seconde. Kijken of dat beter gaat.

[video]
Wel even op HD bekijken :)
Timelapse van 30 minuten op een kookwekker. Elke seconde een foto, 1800 foto's. Met GoProStudio bewerkt, op 400% snelheid afgespeeld.
Je hebt het in jouw NLE gewoon *400% gedaan? dat kan voor wat gehak zorgen maar fps van de opname ed zou je ook mee moeten nemen in hoe snel het allemaal kan. sowieso zou je Protune en een polarisatie filter kunnen overwegen. Ikzelf ben altijd van de mening dat een strakke opname ook veel doet voor de mooi-heid achteraf.

After effects is vanuit zichzelf wel wat beter in versnellen/vertragen en de ingebouwde warpstabilizer/motion tracker kan helpen de dingen wat soepeler te maken.

Je zal wssl op 1080p 25fps hebben opgenomen dus reken maar uit welke frames wegvallen als je 'm maal 400 doet. ideaal is een fps die beter te verrekenen is zoals 24 of 30fps.

edit: mocht iemand in dit topic nog goede sliders weten, ik zoek iets dat een FS700 aankan en op 1 statief past. slide afstand mag dus klein zijn. Er zijn een beetje teveel keuzes en ik zoek iets a 500,-

[ Voor 7% gewijzigd door ROFLASTC op 14-09-2014 12:02 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Ik heb foto's gemaakt zoals er staat dus geen 1080P/25fps, Ik kan precies instellen hoeveel ik wil versnellen, op de procent nauwkeurig. ProTune is ingesteld en alle frames zelfde bewerkt zodat de wolken nog goed te zien zijn.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

RZor schreef op zondag 14 september 2014 @ 12:05:
Ik heb foto's gemaakt zoals er staat dus geen 1080P/25fps, Ik kan precies instellen hoeveel ik wil versnellen, op de procent nauwkeurig. ProTune is ingesteld en alle frames zelfde bewerkt zodat de wolken nog goed te zien zijn.
ah, daar had ik overheen gelezen...

als je nu de snelheid zo instelt dat het 18 seconden wordt ipv 16? 1800 fotos/frames is 72 seconden op 25fps.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Ben net een nieuwe sessie foto's wezen maken aan het Veerse Meer, gelijk After Effects eens testen. Die krijg ik met 2000 foto's van 4MB per stuk toch goed op zn knieën. Misschien eerst die foto's wat resizen. Hoe doen jullie dat?

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

RZor schreef op zondag 14 september 2014 @ 14:42:
Ben net een nieuwe sessie foto's wezen maken aan het Veerse Meer, gelijk After Effects eens testen. Die krijg ik met 2000 foto's van 4MB per stuk toch goed op zn knieën. Misschien eerst die foto's wat resizen. Hoe doen jullie dat?
Ik gooi zelfs raw-files in after-effects, dat laten renderen op 4k resolutie, en dan verder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cellkuh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02:13

cellkuh

Tesla referral: marcel333963

Hallo Tweakers,

Ik wil graag een timelapse maken van het bouwen van een bedrijfspand. dat is ook de reden dat ik mij ben aan het verdiepen in deze materie, alleen is dit nog niet zo simpel als ik dacht. Of misschien is het dat wel en weet ik dat (nog) niet 8)7

waar het om gaat is dus een timelapse van het bouwen van een loods. dit project zal starten in augustus en zal dan drie maanden duren. graag zou ik daar een filmpje van ongeveer 5 minuten van willen maken.
Dus 5 minuten zijn 300 seconden x 24fps zijn 7.200 beelden....
stel ik doe 90 dagen opnemen a 10 uur dan kom ik op 7200 delen door 900 is 8 beelden per uur
Dat is dan een interval van 7,5 minuten.

Mijn eerste vraag, is het haalbaar om 3 maanden in 5 minuten te proppen en is een interval van 7,5 minuten niet veel te lang?

En dan nu de Hardware, van veel lezen word je wijzer maar ook honds dol, mijn gedachten schieten van het een naar het ander. het liefst wil ik het automatisch, dat hij smorgens begint en savonds rond 6/7 uur weer stopt. dan zet ik alles aan en heb ik er geen omkijken meer naar :*)

Eerst dacht ik dat een Cannon powershot de beste oplossing zou zijn maar dat is niet zo handig als je van het hele project wil automatiseren en de beperkte opslag ruimte, daarna leek mij een IP-beveiligingscamera een alternatief maar die heeft niet zo een mooie kwaliteit. GoPro, webcam, Android toestel 8)7

Graag hoor ik jullie ideeën hier over? Tot de beschikking heb ik een oude netbook die ik wel een tijdje kan missen en een netwerk schijf (2T MY cloud van wd). Een oude android telefoon niet te vergeten.

Ik wil best iets investering in het project voor bijvoorbeeld een Canon powershot maar dan moet ik er wel zeker van zijn dat dit het is.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen....

[ Voor 6% gewijzigd door cellkuh op 14-05-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cellkuh

cellkuh

Niemand die mij kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-06 21:53

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@cellkuh: De meeste tweakers in dit subforum hebben niets met IP-beveiligingscamera's, GoPro, webcam, of Android toestelen. Die zitten een nivo'tje hoger zeg maar. En dat maakt het lastig om iets zinvols te zeggen.
Ik zelf gebruik een oude Canon 40D voor time lapses; kan ik van harte aanbevelen, ook voor jou doeleinden.
Voor de rest kan ik alleen het advies geven 'ga oefenen!' Dus maak eens een time lapse van een week van een plantje of whatever, dat geeft je nieuwe inzichten.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Laatst online: 04-06 16:09

sHELL

VR "connoisseur"

Topicstarter
Op een bouwplaats zou ik met een IP camera beginnen. Maar waar ik me eigenlijk direct zorgen om maak zijn wat meer simpele dingen zoals stroom, waterdichte locatie en dergelijke.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-06 11:50
Paar vragen:
  1. Wat is je maximale budget?
  2. Kan de apparatuur droog staan vanaf de time-lapse locatie?
  3. Is er stroom op de time-lapse locatie?
  4. Is er internet (wifi en/of ethernet) op de time-lapse locatie?

Ik heb zelf ook een dingetje: Ik ben opzoek naar een goede RAW-timelapse-workflow. Ik heb nog een shitload aan RAW sequences liggen waarmee ik toch eigenlijk nog wel weer wat zou willen doen. Hier wat gegevens.
  • 400 tot 1600 foto's per timelapse
  • Elke foto 5472 x 3648 (3:2) 12-bit RAW
  • RAW foto's/video in batch kunnen graden
  • Exporteren naar 3840*2160 8-bit 60fps h.264 video
  • Deflickr, Pan, tilt & zoom kunnen aanbrengen
Ik ben best bereid er wat aan uit te geven. Is software als LRTimelapse het waard?

[ Voor 45% gewijzigd door Balance op 20-05-2015 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cellkuh

cellkuh

Bedankt allemaal voor de reacties,

Paar vragen:
Wat is je maximale budget? 250 euro
Kan de apparatuur droog staan vanaf de time-lapse locatie? ja
Is er stroom op de time-lapse locatie? ja
Is er internet (wifi en/of ethernet) op de time-lapse locatie? ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
@Balance: waarom eigenlijk 60FPS? En als je goed je camera instelt met witbalans etc, is RAW niet perse nodig, IMO. Maakt het bewerken een stuk belastender, en de benodigde schijfruimte: oef :X

Mijn sequences zijn btw zelden zo lang als 1600, gezien ik de meeste clips zelden langer dan een sec of 10 laat duren. Een beetje extra lengte om wat speling te hebben is natuurlijk wel fijn, maar ik schiet zelden meer dan 240 (voor 24fps), of 300 (voor 30fps). Ik ben dus best benieuwd waarom je zoveel schiet :). Wat voor onderwerpen heb je?

LRTimelapse lijkt me btw een geweldige investering. Ik doe te weinig met TL om weer 100+ euro te kunnen verantwoorden, maar het programma geeft je mooie opties voor het maken van bijvoorbeeld day to night timelapses.

Wil je meer met TL, dan lijkt me de investering eerlijk gezegd een no brainer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinquin87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-06 07:39
@Balance:Ik gebruik nu een half jaar LRTimelapse en het is die €100 zeker waard
Ik schiet ook altijd raw voor timelapse, zeker als het iets van een zonsondergang is. Vaak bij andere onderwerpen is het zeker ook nuttig om raw te schieten, wat inlrtimelapse met bijvoorbeeld de deflicker en eventuele andere correcties (witbalans verandering gedurende lange timelapse!) zeker de moeite waard is. In een gecontroleerde omgeving zou jpeg ook prima moeten kunnen.

Mijn workflow: (ik gebruik op dit moment nog lrtimelapse 3.x)
1. Schiet de timelapse in RAW (eventueel mRAW bij canon). Instellingen uiteraard afhankelijk van het onderwerp. Over het algemeen houd ik een wat langere sluitertijd aan om een beetje motion blur te krijgen als er veel beweging is(bijv lopende mensen). Dit vind ik in het resultaat er meestal wat beter uit zien.
Meestal gebruik ik manual exposure, maar ik merk met lrtimelapse met deflicker dat aperture priority ook wel goed werk mocht dit nodig zijn.
2. Importeer de timelapse in lrtimelapse en doorloop daar de workflow. Oa deflicker/holy grail workflow.
(zie hiervoor de diverse workflows op http://lrtimelapse.com/tutorial/)
3. Tussen de workflow de keyframes bewerken in lightroom of via bridge in camera raw.
4. Renderen doe ik meestal met after effects, waar ik eventueel nog pan/tilt/zoom toevoeg.
5. Renderen doe ik in 24 of 25 fps afhankelijk van het doel in een resolutie en codec afhankelijk voor het doel.
6. Het renderen duurt idd even, maar dit kan ik prima aanzetten als ik wat anders aan het doen ben, desnoods AE instellen dat het niet al je cpu cores gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:10:
@cellkuh: De meeste tweakers in dit subforum hebben niets met IP-beveiligingscamera's, GoPro, webcam, of Android toestelen. Die zitten een nivo'tje hoger zeg maar. En dat maakt het lastig om iets zinvols te zeggen.
Ik zelf gebruik een oude Canon 40D voor time lapses; kan ik van harte aanbevelen, ook voor jou doeleinden.
Voor de rest kan ik alleen het advies geven 'ga oefenen!' Dus maak eens een time lapse van een week van een plantje of whatever, dat geeft je nieuwe inzichten.
Hoe voedt jij die 40D? Ik heb ook zo'n toestel liggen maar vraag me af hoe ik die een nacht lang aan kan houden (zonder de batterij tussentijds te moeten wisselen - 't concept zou moeten zijn aanzetten en gaan slapen ;^) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:43
Er zijn AC adapters te krijgen voor Canon dslr's. Ik heb er ook 1 voor mijn 5D2. Wel via ebay een knock-off gekocht, want de originele is absurd duur.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-06 21:53

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

moozzuzz schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 11:47:
[...]

Hoe voedt jij die 40D? Ik heb ook zo'n toestel liggen maar vraag me af hoe ik die een nacht lang aan kan houden (zonder de batterij tussentijds te moeten wisselen - 't concept zou moeten zijn aanzetten en gaan slapen ;^) ).
Ik zelf maak niet zulke lange reeksen dat ik het niet red met de gewone accu. Mee eens met UC; je kan een AC adapter kopen.

Dat ik cellkuh (en eigenlijk iedereen) een 40D aanraad voor TL is vanwege de combinatie van eigenschappen:
  • belangrijkste is het SRAW formaat zodat je niet achteraf al die overbodige megapixels moet comprimeren
  • en dankzij SRAW (i.t.t. JPEG) kan je alsnog flink bewerken (en dat dan syncen in LR over de hele reeks)
  • een flinke accu die lang mee gaat (dat is bij die kleine mirror less en compacts wel minder)
  • je kan van alles 'uit' zetten waardoor je accu lang meegaat
  • je kan van alles zelf instellen
  • er is voor Canon een enorme hoeveelheid tweedehands objectieven te koop (ook voor weinig)
  • je kan er een goedkope remote timer aanhangen
  • en de camera zelf kost weinig

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Ik heb liever de hogere resolutie JPEG, dan een sRAW die maar nét 1920x1080 overschrijdt. Al is het maar om naderhand nog de mogelijkheid te hebben wat te herframen / pannen / zoomen zonder resolutie kwijt te raken. Of gewoon een 4K timelapse te renderen natuurlijk. (Op m'n 7D zou ik met mRAW nog net wegkomen zie ik.)

Verder wel mee eens dat accuduur prettig is. Met m'n OMD sleep ik toch wel een paar batterijen mee voor een dagje TL schieten. Then again, het geheel is dan nog steeds stukken lichter natuurlijk ;).

Eigenlijk is elke camera prima geschikt voor TL, zolang je maar manual controls hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Begrijp ik goed dat als ik een time-laps wil maken van zeg 2 minuten ik 24 beelden x 120 seconden nodig heb? Dus 2880 foto's die ik verwerk in een of ander programma?

Ik schiet ze op JPEG i.v.m. de geringe ruimte op de SD kaart. Ik gebruik een D5200 op manuele stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356076

Balance schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:21:
[...]

Paar vragen:
  1. Wat is je maximale budget?
  2. Kan de apparatuur droog staan vanaf de time-lapse locatie?
  3. Is er stroom op de time-lapse locatie?
  4. Is er internet (wifi en/of ethernet) op de time-lapse locatie?

Ik heb zelf ook een dingetje: Ik ben opzoek naar een goede RAW-timelapse-workflow. Ik heb nog een shitload aan RAW sequences liggen waarmee ik toch eigenlijk nog wel weer wat zou willen doen. Hier wat gegevens.
  • 400 tot 1600 foto's per timelapse
  • Elke foto 5472 x 3648 (3:2) 12-bit RAW
  • RAW foto's/video in batch kunnen graden
  • Exporteren naar 3840*2160 8-bit 60fps h.264 video
  • Deflickr, Pan, tilt & zoom kunnen aanbrengen
Ik ben best bereid er wat aan uit te geven. Is software als LRTimelapse het waard?
Lightroom > Edit + copy & paste develop settings on all photos > Export to PSD > Import Image Sequence in Premiere CC > Export H264.

Geen idee of Premiere een deflicker tool heeft. :o
Gebruik een Sony A7s met Silent Shutter mode. Dus nooit last van flicker of iets dergelijks.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=KFKfYJGfulE]

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 356076 op 08-10-2015 19:32 ]

• SV3NNER
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-06 08:50

SV3NNER

Hello..Follow Me.....OK

-edit-

verkeerde topic.

[ Voor 89% gewijzigd door SV3NNER op 19-02-2016 16:11 ]

| Youtube |

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
~~~[html]Eindproducten kunnen in "Post hier je zelf gemaakte filmpjes". Dit topic gaat over het technische gedeelte (tips, WIP's, toelichtingen).~~~[/html]