Heb hem gisteren eind van de middag in het laatste zonlicht een uurtje aan gehad met de silent picture mode aan op een interval. Ik heb hier bij wijze van test een high resolution silent shutter mode gebruikt. door slim te zoomen met de live view maakt hij zo een foto met een hogere resolutie van meerdere frames (2x1 tm 5x5 mogelijk). Het werkte allemaal prima, als test fotos koos ik voor een eindresolutie van 4064x2688 en met de instelling dat hij een seconde wachte ging dit aardig rap en zonder problemen.
Qua materiaal kan ik het wel verwijderen, niet dat het iets met de silentshutter of beeldkwaliteit te maken had echter, het licht buiten werd snel minder mooi, en mijn huisgenoot haar etentje ging onverwacht niet door, waardoor zij bij thuiskomst helaas in de kamer waar mijn camera stond te draaien het licht aan zette wat een spiegeling met het raam opleverde. tja, pech had ik niet zien aankomen. maar het concept dat het kon is bewezen wat mij betreft, de beeldkwaliteit vind ik tot nog toe zeker aanvaardbaar, wel wat ins en outs waar ik bij deze eerste snelle test met silent picture tegenaan liep.
+
+ geen shutter move.
+ stille fotos zonder enige bewegende delen in de camera (in mijn camera op een licht statief merkte je bij een bepaalde frequentie burst dat het statief onverzwaard iets bewoog)
+ best snel opgezet als je het menu van ml een beetje onder de knie hebt.
-
- de camera mag niet bewegen bij hi res door het aan elkaar plakken van fotos
- de instel mogelijkheden lijken beduidend minder zijn, hij in mijn huidige setup volgens mij gewoon wat er op je scherm staat als je de sluiterknop half indrukt, dit wil dus voor zover ik het snap ook zeggen dat je het met de exp simulation op je camera moet doen qua belichting, je hebt niet echt een sluitertijd, maar misschien is dit soms ook wel weer een voordeel, zeker iets wat ik verder ga onderzoeken.
De fotos worden opgeslagen als .422 files, deze kan ik alleen zien als ik de sd in mijn laptop (win7) stop en niet via de camera zelf, of op de pc via de camera (je ziet daar alleen je dcim en misc map) dit geld ook voor magic lantern op je sd kaart, als je alleen normale fotos maakt heb je daar dus ook geen "last" van als je ze via je camera downloadt. Dus misschien heeft de camera wel iets vastgelegd, maar heeft het hiermee te maken ed-oorklep?
de .422 moeten worden omgezet naar een bruikbaar formaat. er staan in de manual van ML enkele opties, ik heb zelf nu de windows only versie gebruikt. het is heel eenvoudig, open de 422 files (vernoemd naar de laatst geschoten foto/film) en sleep ze naar de tool. deze maakt er een .bmp van, dus ook het samenvoegen van meerdere zoom fotos is automatisch

. en de eerste foto ziet er beter uit dan ik had verwacht, maar ik wil er nog meer mee testen voor ik conclusies trek. de functie van de converteertool naar jpg werkt bij mij niet echt soepel, ik moet ze daarna dus weer converteren naar jpg om niet met bestanden van 40mb per stuk te zitten. heb er nu simpel een met paint geexporteerd en die was ongeveer 3mb.