Het lijkt wel alsof mijn HP 6510b probeert te bepalen wanneer ik wel even genoeg gecomputerd heb. Hij geeft namelijk af en toe de geest en dat is natuurlijk enorm irritant. Ik heb de laptop nog niet zo lang, heb hem overgenomen van een vriend. Daarvoor had hij geen problemen.Mijn vriendin heeft een HP 6715b en ik heb haar accu overgenomen omdat die van haar in een betere staat was. Ik heb de compatibiliteit nagevraagd waar de laptop vandaan kwam en die zei dat het zou moeten werken. Daarnaast is het ook mogelijk dat we af en toe adapters wisselen, maar daar zie ik geen probleem in. Aangezien ik in eerste instantie dacht dat dit het probleem was, had ik de accu weer omgeruild. Maar het probleem blijft hetzelfde.
Het probleem
Al drie keer gebeurde er hetzelfde: laptop gaat niet meer aan.
- De eerste keer deed hij het na enkele uren weer.
- De tweede keer heb ik 'm een paar dagen alleen gelaten.
- De derde keer heb ik hem wekenlang niet aangeraakt.
Symptonen
- Met accu, zonder adapter: statusleds (power en accu) geven een soort 'code' weer. Het lijkt mij dat dit een indicatie is van dat er iets niet goed is met de accu. De LED in de powerknop brand tijdens deze code bovendien zachtjes. Zie video Close-up foto van status LEDs, van links naar rechts: Wifi, power, accu, HD.
- Met accu, met adapter: helemaal niets.
- Zonder accu, zonder adapter: helemaal niets (dôh)
- Zonder accu, met adapter: zodra je de adapter in de laptop stopt wordt de accu-LED groen, dan geel. Bovendien gaat er een 'info' ledje branden. Zie video
- Valschade? Nee en ik ben er voorzichtig mee.
- Verkeerde accu/adapter? Dacht ik ook, maar terugzetten verhelpt het niet en dit verklaard niet waarom hij 't na een tijdje weer doet.
- Kabelbreuk of simpelweg onderdelen die half-stuk zijn? Hoop het niet maar vermoed het wel.
- Iets met de BIOS? Maar waarom doet hij het na een tijdje weer dan?
- Toch die accu? Of adapter?
- Stroom in huis misschien over datum? (Oxxio reclame...?
)
Tweakers natuurlijk, een kleine greep uit de grabbelton van dit soort topics staat hieronder. Maar ik heb mijn probleem nog niet terug gezien.
- Voeding probleem lijkt erg op mijn probleem, maar verklaart niet waarom die van mij af en toe weer werkt.
- Defecte adapter Lijkt er eerst op maar blijkt een kapotte adapter. Ik weet zeker dat mijn adapter werkt, want hij werkt gewoon op de andere HP.
- Lichtelijk n00b topic was niet handig
- HP chatservice geprobeerd. Die stelden allerlei standaardoplossingen voor, maar werkten niet (accu eruit, adapter eruit en 30 minuten laten staan enzo). Uiteindelijk raadde hij me aan om naar een HP dealer te gaan. Ik zit niet bepaald in een PC-vriendelijk gebied (Noorwegen) en heb daar geen geld voor, hij is buiten garantie. Bovendien meldde hij trouwens dat er niet zoiets is als status LEDs error codes. Maar het zijn status LEDs, dus ze proberen wel degelijk iets aan te geven...
- Heb toen ik hem kreeg de CMOS batterij er wel eens uitgehaald om de BIOS te resetten. Geen idee of dat nu ook weer zou helpen, maar denk niet dat dit een oplossing zal zijn. Wellicht dat ik heb binnenkort weer even uit elkaar haal.