Anticipation is te trainen via de tactics. Daarnaast is composure ook erg belangrijk, aangezien het invloed heeft op hoe rustig een speler blijft in een afwerk-situatie. Ook off the ball (onderdeel van attacking training) is van belang, samen met anticipation heeft deze attribute namelijk invloed op hoe goed de speler zich opstelt zonder bal.Shabbaman schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 11:36:
Ik speel 4-5-1 met drie AML/C/R, maar mijn spits scoort bijna nooit. Voor de spitspositie heb ik twee jonge spitsen, Rudenok en Manu. Hun finishing was laag, zit een seizoen later wel op de 15 maar ik merk daar geen verschil in. Als ik bij tactics onder player instructions kijk dan valt me op dat vooral anticipation bij beide spelers achterblijft.
Dus.
Los van deze specifieke spelers, welke instructie zou voor de spitspositie het beste zijn? Ik gebruik nu advanced forward, maar bij beide spelers is naast anticipation ook heading en crossing nog niet echt op niveau. Ik heb het ook wel eens met poacher geprobeerd, maar wat ik dan zie is dat ze gewoon een beetje blijven campen aan de rand van de zestien en nooit een bal raken. Als advanced forward spelen ze wel gewoon mee. "Het beste" zal voor die positie wel complete forward zijn, maar daar heb ik toch vermoedelijk gewoon een betere (oudere) speler voor nodig.
Kan je anticipation ook trainen, en zo ja, hoe?
Hebben je spitsen overigens wel assists? Ik speelde in FM11 voornamelijk met een 4-2-3-1 zoals je beschrijft. Mijn spitsen hadden als advanced of deep-lying forward redelijk wat goals, maar de inside forwards op AML/R namen er ook flink wat voor hun rekening.