Goed, voor hen die geïnteresseerd zijn, ik heb het op me genomen een soort samenvatting te schrijven van de perikelen bij Hi, zoals eerder werd gesuggereerd door Gillonde. Ik vul deze verder aan tot ik daadwerkelijk het toestel heb, en stuur hem dan door als klachtenbrief.
Utrecht, datum
Geachte heer/mevrouw,
Hierbij dien ik een klacht in over de slechte communicatie en organisatie rondom the HTC Desire HD. Zelf heb ik mijn bestelling op 9 november 2010 gedaan, met ordernummer 33614***. Deze brief schrijf ik echter niet alleen voor mijzelf, maar ook namens vele anderen die dezelfde problemen hebben en waarmee ik heb gecommuniceerd via internet fora.
Vanaf de eerste bestelling is de levering steeds uitgesteld. Nu snap ik dat het toestel slecht leverbaar was door productieproblemen bij HTC, en dat is dus ook niet waar mijn klacht over gaat, dit reken ik Hi niet aan. Wat ik Hi wel aanreken zal ik hieronder aangeven, geordend op datum en verwachte leverdatum op dat moment.
7 november;
Ik kan verlengen op jullie site. Bij de bestelling krijg ik vele foutmeldingen. Daarom laat ik de order hierna annuleren omdat de gegevens onjuist in het systeem staan, terwijl ik deze wel juist heb ingevoerd (helaas geen screenshot gemaakt om dit te bewijzen, volgende keer dus maar wel). 9 november een nieuwe bestelling gedaan per telefoon. De jongen die dit deed was overigens erg netjes. Hij gaf aan dat de telefoon die dag bij u binnen zou moeten komen, en over een week bij mij zou moeten zijn. Geen telefoon. Daarnaast krijgen nieuwe klanten van u de telefoon bij mijn abonnementsvorm voor 39,95. Toch moet ik bij mijn bestelling 59,95 voor het toestel betalen. Uw medewerker gaf aan dat hij geen flauw idee had waarom dit was. Inmiddels heb ik zelf gevonden dat u kennelijk werkt met een klantwaarde systeem, lopend van A tot en met D, gebaseerd op hoeveel iemand buiten de bundel belt (oftewel hoeveel u aan een klant verdient). Dit vind ik zeer kwalijk. Vaste klanten die daadwerkelijk weten hoeveel ze bellen en er dus niet vaak over hun bundel heen bellen en smsen krijgen dus slechtere aanbiedingen dan nieuwe klanten, waarvan u nog niets weet. Dit doet denken aan de “vaste klanten boete” die laatst in de context van hypotheken werd besproken bij Radar. Het zou uw organisatie geen kwaad doen uw vaste klanten juist mooiere aanbiedingen te doen, te meer omdat sommige forumgenoten die lang doorzeurden alsnog de aanbiedingen van nieuwe klanten kregen. Blijkbaar kunt u het dus wel bieden, maar laat u beleefde klanten gewoon graag te veel betalen. Zeer onbeleefde bedrijfsvoering.
Hierna vond ik zelf op internet dat de nieuwe uitleverdatum van de telefoon 19 november zou moeten zijn (op uw site). Omdat veel van mijn forumgenoten extreem tegenstrijdige informatie hebben gekregen heb ik daarop op 17e november een experiment uitgevoerd: ik heb uw servicedesk, afdeling verlengingen/orders 4 maal gebeld. Bij elk gesprek heb ik gevraagd of ze er een aantekening van wilden maken in het systeem, maar dat konden zij niet (?!). Dat lijkt me de duidelijkheid voor uw eigen medewerkers ook niet ten goede komen. Ik kreeg vier compleet verschillende verhalen; 1) Het is onduidelijk wanneer nieuwe toestellen zullen aankomen, ik kan u er niets over zeggen. 2) De toestellen zijn vandaag bij ons binnen gekomen, wij zullen er morgen één naar u verzenden. (Bij deze uitspraak vroeg ik mij erg af of uw medewerkers nadenken over wat ze zeggen, aangezien er op dat moment volgens één van de forumgenoten die ook bij u werkt 1000+ backorders waren, en er maar druppelsgewijs aan Hi geleverd werd. Als u nagaat dat de oudste orders op dat moment uit midden september kwamen, en mijn order van 9 november is, dan lijkt me zeker dat ik niet bij de volgende levering zal zitten). 3)De toestellen zijn niet bij ons binnen gekomen, wij verwachten ze de komende dagen. 4) Er is een klein aantal toestellen op voorraad, het is echter nog niet duidelijk wanneer deze verzonden zullen worden. De medewerkers die mij deze informatie gaven scholden elkaar uit om verkeerde informatie, en gaven af op de hogere lagen van Hi vanwege slechte of vertraagde informatievoorziening.
Op 18 november ben ik vervolgens door weer een andere afdeling gebeld, die me kon vertellen dat de levering eind november zou worden, maar dat precieze gegevens nog niet beschikbaar waren. Forumgenoten hebben Hi gebeld en kregen afwisselend te horen dat de toestellen bij u de 19e, 20ste, 21ste en 22ste binnen zouden komen en dan dezelfde dag, binnen een aantal dagen of binnen een week verzonden zouden worden.
Op 22 november heb ik toen zelf weer gebeld om een opmerking in uw systeem te laten opnemen dat ik zeer ontevreden ben over de gang van zaken. De jongen die dit opnam was ook beleefd. Ook kreeg ik op 22 november ineens een e-mail en sms dat mijn voorinschrijving verwerkt was, terwijl ik ook op de 9e november al gewoon bevestiging heb ontvangen, en mijn order volgens uw statuspagina voor het laatst bijgewerkt is op de 9e november. De medewerker die ik sprak gaf aan geen idee te hebben hoe dit kon, en dat ik deze berichtgeving maar moest negeren. Slordig.
Op het forum zitten verschillende mensen die al sinds september of begin oktober aan het wachten waren, maar op dit moment in het proces kreeg een jongen die op 18 november had besteld WEL uitgeleverd, en zij niet. Er zijn meerdere van deze voorbeelden te vinden, en ook in de volgorde van de bestelnummers lijkt weinig structuur te zitten, het lijkt nog het meest of u alle binnenkomende telefoons verdeelt per batch, en ze dan verkeerd om verwerkt (laatste eerst), maar dit verklaart bovenstaande voorval niet. Toen ik uw medewerker met dit verhaal confronteerde op 25 november gaf zij aan dat de mensen op het forum wel moesten liegen omdat dit niet mogelijk was. Hi zou altijd in volgorde van bestelling uitleveren. Ik vond dit zo grof dat zelfs ik tegen haar ben uitgevallen, terwijl ik normaal mijn verhaal erg rustig en beleefd uiteen zet, ook al ben ik zeer boos of gefrustreerd. Naast het feit dat het een groffe belediging is aan het adres van mijn mede forumgenoten is er geen logische motivatie voor hen om screenshots te bewerken. Tenzij zij een complot zouden voeren om Hi in slecht daglicht te zetten (en geloof me, na bovenstaande perikelen is dat niet nodig meer, Hi doet dat zelf al prima). Dat is natuurlijk niet bepaald logisch. Ik heb haar gevraagd ook hiervan een aantekening in het systeem te zetten. Dit weigerde zij in eerste instantie, en ik heb flink moeten doorpraten om te zorgen dat zij dit toch voor mij wilde doen, zodat ik er in deze brief naar terug kon verwijzen.
Leverdatum 29 november 2010;
Ik heb de reacties die ik mijn forumgenoten momenteel krijgen ook naast elkaar gezet. Zelf heb ik besloten geen informatie meer te vragen, omdat deze informatie toch niet correct is. 1) Er op de 29ste 700/900 telefoons binnenkomen, deze zullen de week erna/direct/binnen 10 tot 15 dagen worden verzonden. 2) Er zouden nu geen toestellen op voorraad zijn, er kan verder niets over gezegd worden (maar er wordt nu uitgeleverd, dus deze kan niet kloppen). 3) Mensen die nu nog op voorinschrijving staan krijgen hun toestel helaas pas eind december. 4) Mensen die nu nog op voorinschrijving staan krijgen hun toestel helaas pas in januari.
Tot slot is het vanaf ik meen de 21ste november, maar van deze datum ben ik niet meer zeker, enige dagen onmogelijk geweest de orderstatus via uw website op te vragen. Bij klachten hierover krijgen mijn medeforumgenoten geen reactie per e-mail, en per telefoon wordt er alleen gezegd dat men ook niet weet hoe dit komt of wanneer het opgelost is. Slechte zaak.
Kortom, het is onmogelijk om enige kloppende informatie van uw servicedesk te krijgen. Daarnaast zijn uw medewerkers informeel, onprofessioneel, onbeleefd en grof tegen de klant en eigen collega’s. Zeker als meerdere mensen hun kennis bundelen, bijvoorbeeld via fora, komt duidelijk aan het licht hoe slecht alles gedaan wordt. Ik vind dit een extreem kwalijke zaak. Mijn vertrouwen in Hi is ernstig geschaad, ik zou graag zien dat u substantiële stappen onderneemt om dit te herstellen.
Vriendelijke groet,
L.S.J. Boessenkool
Als ik nog dingen mis, kom maar door. Het verhaal in de Hi winkel van een paar pagina's terug heb ik bewust niet meegenomen omdat het echt compleet los staat van mijn verhaal, daar kan de persoon in kwestie wellicht zelf een klacht over indienen.