dat is normaal dat die dan naar LO gaat en de foto niet wil maken, bij langere sluitertijden moet je die gewoon op M instellen. sowiezo handig om dan als je op statief zet en op iso 100 en op M kan je kijken wanneer je bij welke sluitertijd de foto goed belicht. je kan dan zelf ook nog rekening houden met belichtingsbronnen zoals lantaarnpalen die van invloed zijn en dan nog 1 of 2 stops overbelichten. je ziet het op de display of in je zoeker of je onder of overbelicht
Als ik het goed begrijp kan de automatische belichtingsmeter in de A stand dus niet overweg met een langere sluitertijd dan 2,5 seconden? Je geeft aan dat ik dan dus Manual moet gebruiken en handmatig de belichtingstijd zou moeten instellen. In dat geval kan de camera dus wel meten of ik over- of onderbelicht?Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:25:
dat is normaal dat die dan naar LO gaat en de foto niet wil maken, bij langere sluitertijden moet je die gewoon op M instellen. sowiezo handig om dan als je op statief zet en op iso 100 en op M kan je kijken wanneer je bij welke sluitertijd de foto goed belicht. je kan dan zelf ook nog rekening houden met belichtingsbronnen zoals lantaarnpalen die van invloed zijn en dan nog 1 of 2 stops overbelichten. je ziet het op de display of in je zoeker of je onder of overbelicht
De man die de cursus geeft vertelde me dat mijn camera normaal gesproken zelf zou moeten zien dat hij langer moet belichten in de A stand en dat deze tot 30 seconden automatisch zou moeten doen. Hij was daar echter niet 100% zeker van omdat dit per cameramodel verschilt, dus als jij zeker weet dat dat niet kan en dat ik de M stand moet gebruiken voor dit soort omstandigheden ben ik in ieder geval weer gerustgesteld dat er niets mis is met mijn D7000.
Volgens mij kon je instellen welke minimale sluitertijd je camera hanteerd in de A of S modus en hierbij ook de ISO aanpast tot een maximaal. Kijk eens bij deze dergelijke instellingen.
op M schieten is doorgaans het makkelijkste, heb je de volledige controle.
Ik moet deze case uitproberen, maar het is inderdaad over het algemeen beter hiervoor M te gebruiken. Maar ik vind het wel interessant en zal het vanavond eens proberen, want ik doe zelf ook veel in A-mode.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Las ik laatst ergens (volgens mij op DPreview), LO betekent niet zozeer "te weinig licht" als wel, "te weinig licht voor een accurate lichtmeting". De lichtmeter zegt dus in feite: als je in deze regionen wil fotograferen moet je zelf maar via de M stand een combinatie diafragma/sluitertijd kiezen, ik kan er niks meer over zeggen. Overigens zie je in die M-stand dan wel weer gewoon de lichtmeter onderin beeld, welke je dus als richtlijn kunt gebruiken.
Succes!
Succes!
Ik denk dat je de Auto-ISO instellingen bedoelt, daar kun je inderdaad instellen tot hoever de camera de ISO mag ophogen om onder een bepaalde sluitertijd te blijven. Maar dat heeft hier niet zoveel mee te maken. Manual is hier inderdaad de beste optie, gewoon een paar fotos maken (evt met de bracketing optie, staat toch op statief) en het histogram checken.Pat-Juh schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:58:
Volgens mij kon je instellen welke minimale sluitertijd je camera hanteerd in de A of S modus en hierbij ook de ISO aanpast tot een maximaal. Kijk eens bij deze dergelijke instellingen.
[ Voor 44% gewijzigd door DRAFTER86 op 15-03-2012 10:45 ]
Als je de resultaten van je test hebt, hou ik me aanbevolen om je bevindingen te horen! Ik vind het nu na de verschillende reacties ook wel erg interessant worden hoe het nu precies zit...Room42 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:30:
Ik moet deze case uitproberen, maar het is inderdaad over het algemeen beter hiervoor M te gebruiken. Maar ik vind het wel interessant en zal het vanavond eens proberen, want ik doe zelf ook veel in A-mode.
De 1 zegt dat je het misschien kunt instellen, de ander geeft aan dat het in de A stand niet kan.
De M stand is zeker een goede optie om te proberen, dat ga ik zeker doen komend weekend. Maar ik wil graag weten wat nu precies klopt. Niet om de goede adviezen van mede-tweakers af te branden, maar om zoveel mogelijk van mijn camera te weten.
Sluitertijd limieten zijn alleen instelbaar in relatie tot de auto-ISO of flits functies. Althans, ik zie in de menustructuur nergens iets terug over een algemene sluitertijd limiet voor de A modus:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/9
http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/9
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
De uitslag: Ja, hoe test je dat grondig? Het lijkt inderdaad te maken te hebben met de nauwkeurigheid. In het pikkedonker geeft hij inderdaad Lo aan en is de sluitertijd langer dan 30 seconden. Bij een beetje schemer loopt de meter tot ~30 seconden voordat ie Lo geeft. De andere keer gaat ie weer tot ~3 seconden tot ie Lo geeft.
Exacte details heb ik dus niet. Wel weet ik dat je wel gewoon kunt schieten, ook al geeft ie Lo aan. Echt goed worden de foto's dan niet.
Exacte details heb ik dus niet. Wel weet ik dat je wel gewoon kunt schieten, ook al geeft ie Lo aan. Echt goed worden de foto's dan niet.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Vreemd, net geprobeert met mijn D7000. Op A-stand gaat hij gewoon door tot 30s voordat hij Lo aangeeft.... Als ik echter plots van een 3s bij f/3.5 situatie naar een > 30s bij f/3.5 situatie ga dan zie ik de tussenliggende stapjes niet, dan is het dus pats boem van 3s naar Lo. Als je spotmetering doet kan dat vaak voorkomen als er naast het te meteren gedeelte een erg donker gedeelte zit. Beetje bewegen en hup je zit op een zwart vlak.
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Vraagje tussendoor, gezien de hoge mate waarin de D7K naar eigen wensen ingesteld kan worden (U1, U2, Fn-button, Preview-button, functie wieltjes) ben ik wel benieuwd hoe iedereen zijn exemplaar gebruikt...
Om met mezelf te beginnen:
- Preview button gewoon voor DoF preview
- Fn button voor +Raw, als ik weet dat ik een foto ga maken die ik later wil bewerken
- Easy ISO staat aan, meeste schiet ik in A-mode, wieltje voor ISO, andere wieltje voor diafragma. Geeft mij alle instellingen die ik voor elk shot wil hebben binnen handbereik
- U1 en U2 gebruik ik eigenlijk niet, hoewel ik net bedacht heb dat het misschien wel leuk is om U1 in z/w te zetten, typisch zoiets wat ik in de nabewerking nog wel eens doe maar aangezien ik lang niet alles nabewerk is dit denkt ik wel een leuke toevoeging.
- Fn button voor +Raw, als ik weet dat ik een foto ga maken die ik later wil bewerken
- Easy ISO staat aan, meeste schiet ik in A-mode, wieltje voor ISO, andere wieltje voor diafragma. Geeft mij alle instellingen die ik voor elk shot wil hebben binnen handbereik
- U1 en U2 gebruik ik eigenlijk niet, hoewel ik net bedacht heb dat het misschien wel leuk is om U1 in z/w te zetten, typisch zoiets wat ik in de nabewerking nog wel eens doe maar aangezien ik lang niet alles nabewerk is dit denkt ik wel een leuke toevoeging.
Verwijderd
Fn button : flits uitzetten (kan dan snel achter elkaar zowel een foto zonder flits als met flits maken)DRAFTER86 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 16:09:
Vraagje tussendoor, gezien de hoge mate waarin de D7K naar eigen wensen ingesteld kan worden (U1, U2, Fn-button, Preview-button, functie wieltjes) ben ik wel benieuwd hoe iedereen zijn exemplaar gebruikt...
- U1 iso 800 Wb K 4760 sluiterijd 1/4 F4
- U2 iso 3200 Wb K 3320 sluitertijd 1/25 F2.8
ik hoop dat de nieuwe d400 ook de U1 en U2 heeft, is echt ideaal als je snel wil switchen van flits fotografie naar available light
Nou ja, echt hoog is de resolutie van metingen niet waardoor ik niet met 100% zekerheid kan zeggen dat hij niet altijd tot 30 gaat maar soms gewoon een grote sprong maakt.Ralph Smeets schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 06:44:
Vreemd, net geprobeert met mijn D7000. Op A-stand gaat hij gewoon door tot 30s voordat hij Lo aangeeft.... Als ik echter plots van een 3s bij f/3.5 situatie naar een > 30s bij f/3.5 situatie ga dan zie ik de tussenliggende stapjes niet, dan is het dus pats boem van 3s naar Lo. Als je spotmetering doet kan dat vaak voorkomen als er naast het te meteren gedeelte een erg donker gedeelte zit. Beetje bewegen en hup je zit op een zwart vlak.
FN: idem, flash off. Op die manier kan ik ook de af assist op de externe flitser gebruiken zonder de flitser zelf te gebruiken.Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 18:38:
[...]
Fn button : flits uitzetten (kan dan snel achter elkaar zowel een foto zonder flits als met flits maken)
- U1 iso 800 Wb K 4760 sluiterijd 1/4 F4
- U2 iso 3200 Wb K 3320 sluitertijd 1/25 F2.8
ik hoop dat de nieuwe d400 ook de U1 en U2 heeft, is echt ideaal als je snel wil switchen van flits fotografie naar available light
Ik gebruik U1 en U2 vooral om snel naar een instelling te gaan die geschikt is voor video. U1 is bij mij 1/50e, F4, ISO 800 (voor bij wat minder licht). U2 is 1/100e, F8, ISO 100 (voor bij meer licht).
Dat pas ik dan nog aan aan de omstandigheden natuurlijk, maar op die manier heb ik in elk geval de juiste sluitertijden te pakken.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
... Maar dan wel op een andere manier dan met die knop/schijf: dat ding, en het deurtje voor de memorycards wat veel te makkelijk opengaat zijn toch wel de dingen waar ik het meest mee loop te hannesen als ik met de D7000 bezig ben. De camera levert kekke plaatjes, maar ergonomisch/bedieningsvriendelijk vind ik het een behoorlijke stap achteruit vergeleken met de D300 die ik ervoor gebruikte (nu nog, ernaast).Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 18:38:
[...]ik hoop dat de nieuwe d400 ook de U1 en U2 heeft, is echt ideaal als je snel wil switchen van flits fotografie naar available light
Ik zie dat de D800 ook zo'n waardeloze cardslot cover heeft, jammer. Misschien m'n pre-order maar cancellen.
Schop!
Vraagje, de microfoon van mij D7000 is kapot, de camera is 1,5 jaar oud. Nu vindt ik op de site van de Mediamarkt (waar ik de camera gekocht heb) dat Nikon 12 maanden garantie geeft, maar is dat niet in strijd met de EU regels (min 2 jaar)?
Iemand ervaring hier mee?
Vraagje, de microfoon van mij D7000 is kapot, de camera is 1,5 jaar oud. Nu vindt ik op de site van de Mediamarkt (waar ik de camera gekocht heb) dat Nikon 12 maanden garantie geeft, maar is dat niet in strijd met de EU regels (min 2 jaar)?
Nikon kan wel 12 maanden garantie geven, Mediamarkt moet je gewoon 2 jaar geven. Daarbij heb jij een overeenkomst met de Mediamarkt, niet met Nikon. Zie de 10-tallen threads in het Shopping Forum
uh? Ik heb mijn D7000 geregistreerd bij Nikon voor 2 jaar garantie, ook nog een certificaat voor thuis ontvangen.
Dus Nikon geeft 2 jaar (na registratie).
Dus Nikon geeft 2 jaar (na registratie).
Jij hebt in eerste instantie niets te maken met de garantie die Nikon geeft. Volgens de Nederlandse wet moet MediaMarkt jou een deugdelijk product leveren. Dat betekent dat het geen mankementen moet vertonen gedurende de verwachtte levensduur. Voor een kwaliteitsproduct als dit ma je daar wel meerdere jaren verwachten.
De uitdaging zit hem er in dat na 6 maanden de bewijslast bij de consument ligt. Jij moet dus aantonen/aannemelijk maken dat het een ondeugdelijk product is en geen normale slijtage of gevolg van verkeerd gebruik. Daar zal een winkel niet moeilijk over doen zolang je nog binnen de fabrieksgarantie zit, want dan kunnen ze het mooi afschuiven op Nikon, maar na die 12 maanden ga je wellicht wel een uitdaging hebben om je gelijk te halen.
Maar deze discussie is meer iets voor het Shopping Forum. Mijn suggestie: neem contact op met MM, kijk wat hun reactie is, wijs ze evt. Op NL garantiewetgeving. Kom je er met hun niet uit, open dan even een topic in het shopping forum voor verder advies
De uitdaging zit hem er in dat na 6 maanden de bewijslast bij de consument ligt. Jij moet dus aantonen/aannemelijk maken dat het een ondeugdelijk product is en geen normale slijtage of gevolg van verkeerd gebruik. Daar zal een winkel niet moeilijk over doen zolang je nog binnen de fabrieksgarantie zit, want dan kunnen ze het mooi afschuiven op Nikon, maar na die 12 maanden ga je wellicht wel een uitdaging hebben om je gelijk te halen.
Maar deze discussie is meer iets voor het Shopping Forum. Mijn suggestie: neem contact op met MM, kijk wat hun reactie is, wijs ze evt. Op NL garantiewetgeving. Kom je er met hun niet uit, open dan even een topic in het shopping forum voor verder advies
[zwaar-Offtopic] moet je voor de grap eens een apple-store binnen lopen, en subtiel vragen naar de garantie.DRAFTER86 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:43:
Schop!
zeggen ze ook doodserieus dat het 1 jaar is! EN! dat je Apple Care erbij kunt kopen voor 1 jaar extra!

Eergisteren de knoop maar doorgehakt en een D7000 aangeschaft!
Zijn er handige apps of boeken waarmee ik het toestel snel onder de knie krijg of is er een goeie cursus die jullie aanbevelen? Omgeving Amsterdam
Zijn er handige apps of boeken waarmee ik het toestel snel onder de knie krijg of is er een goeie cursus die jullie aanbevelen? Omgeving Amsterdam
http://shop.oreilly.com/product/9781933952802.do
Mastering the Nikon D7000
By Darrell Young
Veel aan bovenstaand boek gehad. Legt veel uit wat een goeie waarde is voor settings en hoe deze te gebruiken.
Welke lens heb je erbij genomen?
By Darrell Young
Veel aan bovenstaand boek gehad. Legt veel uit wat een goeie waarde is voor settings en hoe deze te gebruiken.
Ik neem aan dat je weet hoe je schiet met een DSLR? Het gaat dan alleen op de button layout en de extra functies. Die kan je beide uit de manual halen. Verder gaat het meer om het oefenen in de praktijk denk ik.Vinnocchio schreef op zondag 27 mei 2012 @ 09:48:
Meestal, als ik de functie ken maar niet begrijp, zoek ik op internet rond wat de use cases zijn. Wie de fn button waarvoor gebruikt. Of je de preview button voor iets anders gebruikt. Welke instellingen je graag onder U1 en U2 zet. Dat soort zaken.
Verder nog een eigen vraag: ik heb de D7000 met Meike grip. De groene LED knippert (vind ik) vaker met de grip erop. Soms als ik de camera beweeg, andere keren ook uit zichzelf. Het is volgens mij ook niet heel regelmatig. Ik heb een korte video gemaakt:
Nu schijnt het de connectie te zijn in de tray van de batterij-schuif met de grip zelf. Een stukje karton ergens tussen kan het knipperen verhelpen. Waar plaats je dat? Heeft iemand al zoiets geprobeerd?
Verwijderd
- alleen maar op standje M fotos maken.Vinnocchio schreef op zondag 27 mei 2012 @ 09:48:
- speel eens met de shooting menu -> set picture control (ik gebruik alleen de jpgs die ik schiet dus door de settings daar zo te zetten dat ik het goed vind hoef ik niet meer na te bewerken. als je echter graag elke foto door lightroom wil halen is dit niet zo nodig.
- onder retouch menu -> nef processing. kan je eens zien wat een andere witbalans voor effect gehad zou hebben. ik schiet voornamelijk op witbalans K en pas de temperatuur aan als het voor mij te blauw of te rood wordt.
- user settings U1 U2, heel handig als je snel wil wisselen van instellingen
- func button, gebruik ik bv om de flits uit te zetten als ik een foto ook zonder flits wil maken
je kan hier ook kijken voor cursussen http://www.acf-web.nl/
Heb er 10 jaar geleden een cursus gevolgd zw fotografie van 10 lessen dus weet niet hoe het huidige aanbod eruit ziet, maar is altijd wel redelijk betaalbaar.
op mijn site http://thehospages.com/ is alles van het afgelopen jaar met de nikon d7000 gemaakt waarbij de jpgs praktisch zonder nabewerking (gebruik ifranview en bordermaker om mijn fotos te resizen) hun weg naar het web hebben gevonden. krijg je beetje indruk wat je ermee kan
A en S zijn ook prima. Je moet alleen weten wat je doet.
Geen Jpeg schieten maar RAW. Des noods samen met Jpeg als je echt per se wil.- speel eens met de shooting menu -> set picture control (ik gebruik alleen de jpgs die ik schiet dus door de settings daar zo te zetten dat ik het goed vind hoef ik niet meer na te bewerken. als je echter graag elke foto door lightroom wil halen is dit niet zo nodig.
Daarom schiet je dus in RAW, want je past de witbalans pas op de computer aan, tijdens het post-processen van je foto's, op een gecalibreerde monitor. Dat doe je niet op zo'n lullig schermpje. Ik schiet dus altijd op auto witbalans.- onder retouch menu -> nef processing. kan je eens zien wat een andere witbalans voor effect gehad zou hebben. ik schiet voornamelijk op witbalans K en pas de temperatuur aan als het voor mij te blauw of te rood wordt.
Zonde. De D7000 is een prachtige camera en de kleuren zijn geweldig maar je kunt zoveel meer uit je foto's halen met een beetje post-processing. Dat kan prima met Lightroom. Wil je echt sleutelen aan de pixels, pak je Photoshop.op mijn site http://thehospages.com/ is alles van het afgelopen jaar met de nikon d7000 gemaakt waarbij de jpgs praktisch zonder nabewerking (gebruik ifranview en bordermaker om mijn fotos te resizen) hun weg naar het web hebben gevonden. [...]
[ Voor 21% gewijzigd door Room42 op 27-05-2012 12:38 ]
@allen: dank voor de tipsavanreijn schreef op zondag 27 mei 2012 @ 10:56:
http://shop.oreilly.com/product/9781933952802.do
By Darrell Young
Ik heb de 18-105VR kitlens erbij gekocht, deze is voorlopig voldoende tot ik voor een nieuwe lens heb gespaard, ik ga dan naar alle waarschijnlijheid voor een groothoek van 10-20mm.
Het boek wat je voorsteld heb ik net gekocht als ebook, tot nu toe inderdaad goeie informatie,thnx!
Verwijderd
eens, maar dan moet je daar ook wel de tijd voor nemen. met irfanview pak ik nu de jpgs op en heb binnen 10 minuten 150 fotos uitgezocht, batch geresized en nabewerkt. ik heb paar jaar geleden lightroom geprobeerd maar toen moest ik elke keer weer 20 seconden wachten voordat de RAF (fuji s5 raw file) geladen was. als het met de nef 5 seconden zal duren duurt me dat al veels te lang.Room42 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:31:
[...]
A en S zijn ook prima. Je moet alleen weten wat je doet.
[met A en S kan je prima overweg als er geen zaken zijn als tegenlicht, als je regelmatig daarin moet aanpassen dan is het handiger om op M te schieten]
Geen Jpeg schieten maar RAW. Des noods samen met Jpeg als je echt per se wil.
[ik schiet beide raw en jpg, als ik ooit eens een foto nodig heb voor expositie ga ik wel lightroom gebruiken]
Daarom schiet je dus in RAW, want je past de witbalans pas op de computer aan, tijdens het post-processen van je foto's, op een gecalibreerde monitor. Dat doe je niet op zo'n lullig schermpje. Ik schiet dus altijd op auto witbalans.
[...]
Zonde. De D7000 is een prachtige camera en de kleuren zijn geweldig maar je kunt zoveel meer uit je foto's halen met een beetje post-processing. Dat kan prima met Lightroom. Wil je echt sleutelen aan de pixels, pak je Photoshop.
Previews renderen vanuit de raw is inderdaad wat tijdrovend. Meestal doe ik dat gewoon even 1x in een batch tijdens import en dan kan je daarna gewoon prima vlot werken. Alleen kan je dan tijdens importeren inderdaad wel even koffie gaan zetten
Zojuist een D7000 gereserveerd. Voor €869 bij Camera.nl.
Volgens mij een nette prijs. Morgen ophalen.
Ga hem gebruiken ipv een D80. Die begint kuren te vertonen. Steeds langzamer wegschrijven, de flitser wil niet lekker meer omhoog (Nee, zelfs Viagra helpt niet)
Na een beetje gespeeld te hebben bij de lokale veel te dure camera-boer de knoop doorgehakt en gaan kijken waar hij betaalbaar is.
Ik ben benieuwd.
Ga alleen nog even doorsparen voor de MB-D11. Origineel is hij wel heul erg duur...
Ga hem gebruiken ipv een D80. Die begint kuren te vertonen. Steeds langzamer wegschrijven, de flitser wil niet lekker meer omhoog (Nee, zelfs Viagra helpt niet)
Na een beetje gespeeld te hebben bij de lokale veel te dure camera-boer de knoop doorgehakt en gaan kijken waar hij betaalbaar is.
Ik ben benieuwd.
Ga alleen nog even doorsparen voor de MB-D11. Origineel is hij wel heul erg duur...
Goeie upgrade, ben er erg tevreden over!Reley schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 09:02:
Ik ben benieuwd.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Heb hem vorig weekend gekocht met de kortingsactie voor 805€ bij mm Maastricht. Intussen ligt ie al de hele tijd in de kast omdat ik al zo schandalig lang wacht op mn lens die ik bij redcoon besteld hebReley schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 09:02:
Ik ben benieuwd.

Tsja, redcoon verscheept volgens mij direct uit de fabriek in China ofzo. Ik bestel daar iig liever niet meer zolang het prijsverschil niet enorm is.Gillepils schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 20:51:
[...]
Heb hem vorig weekend gekocht met de kortingsactie voor 805€ bij mm Maastricht. Intussen ligt ie al de hele tijd in de kast omdat ik al zo schandalig lang wacht op mn lens die ik bij redcoon besteld heb
Vandaag eindelijk toegekomen, kan ik beginnen studerenMetten schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 12:22:
[...]
Tsja, redcoon verscheept volgens mij direct uit de fabriek in China ofzo. Ik bestel daar iig liever niet meer zolang het prijsverschil niet enorm is.
Hij is binnen...
Wat een ding zeg. Fantastische upgrade vanaf de D80! Nog niet veel tijd gehad om er echt mee te spelen, maar ik ben er nu al zeeeer blij mee.
nu eens kijken wat ik met de U1 en U2 settings ga doen...
Wat een ding zeg. Fantastische upgrade vanaf de D80! Nog niet veel tijd gehad om er echt mee te spelen, maar ik ben er nu al zeeeer blij mee.
nu eens kijken wat ik met de U1 en U2 settings ga doen...
Gezien ik op het moment nog steeds gebruik maak van een al wat oudere Nikon D70s, lijkt me de D7000 een mooie upgrade. Nu zijn er twee dingen waar ik mee zit.
Allereerst: is het überhaupt wel slim om deze camera nu aan te schaffen, gezien een opvolger op de loer ligt?
Daarnaast: Wat lijkt jullie een goed zoom-objectief voor bijvoorbeeld op vakantie? Ik kan niet kiezen tussen de 16-85mm en de 18-105mm...
Allereerst: is het überhaupt wel slim om deze camera nu aan te schaffen, gezien een opvolger op de loer ligt?
Daarnaast: Wat lijkt jullie een goed zoom-objectief voor bijvoorbeeld op vakantie? Ik kan niet kiezen tussen de 16-85mm en de 18-105mm...
[ Voor 23% gewijzigd door sprites op 05-06-2012 03:13 ]
Gezien je nu al zo lang met een D70s doet, wat is dan een paar maanden extra 
Of het verstandig is dat ligt er aan hoe intensief je 'm van plan ben te gaan gebruiken de komende 4 maanden. De opvolger komt toch wel, maar denk niet dat ie meteen zo voordelig is, dus dat duurt dan ook weer even. Eigenlijk is er ook niet veel dat de D7K mist toch ? Misschien is 24MP 'leuk', maar wat verder ? Is meer het idee denk ik.
Een 16-85 zou zeker niet verkeerd zijn. Met de 18-105 kit hou je wel nog wat geld over voor een 70-300, maarja de kwaliteit he, niet zo goed als de 16-85, waaronder ook bouwkwaliteit.
Of het verstandig is dat ligt er aan hoe intensief je 'm van plan ben te gaan gebruiken de komende 4 maanden. De opvolger komt toch wel, maar denk niet dat ie meteen zo voordelig is, dus dat duurt dan ook weer even. Eigenlijk is er ook niet veel dat de D7K mist toch ? Misschien is 24MP 'leuk', maar wat verder ? Is meer het idee denk ik.
Een 16-85 zou zeker niet verkeerd zijn. Met de 18-105 kit hou je wel nog wat geld over voor een 70-300, maarja de kwaliteit he, niet zo goed als de 16-85, waaronder ook bouwkwaliteit.
[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 05-06-2012 03:34 ]
Ik denk dat er in de praktijk niet veel ontbreekt aan de D7000. Er zal waarschijnlijk een hogere resolutie sensor in de opvolger zitten (zit natuurlijk ook al in de D3200), maar of je daar echt blij van wordt weet ik niet.
Na wat rondneuzen op verschillende fora ben ik tot de conclusie gekomen dat de 16-85 toch echt de betere lens is, waarbij die naast een betere bouwkwaliteit ook gewoon scherpere foto's maakt.
Na wat rondneuzen op verschillende fora ben ik tot de conclusie gekomen dat de 16-85 toch echt de betere lens is, waarbij die naast een betere bouwkwaliteit ook gewoon scherpere foto's maakt.
Ja, wat ik net ook allemaal zei dus 
Maar als je beide kopen kan, wat let je
Maar als je beide kopen kan, wat let je
Verwijderd
een opvolger ? de d7000 is net een jaar oud, er is nog geeneens een opvolger voor de D300 ?sprites schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 03:07:
Gezien ik op het moment nog steeds gebruik maak van een al wat oudere Nikon D70s, lijkt me de D7000 een mooie upgrade. Nu zijn er twee dingen waar ik mee zit.
en als je van een d70s komt zou ik geen moment twijfelen en de d7000 aanschaffen. fantastische camera gewoon
De D7000 is al bijna 2 jaar oud (september 2010) 
En de D300 heeft natuurlijk de D300s als opvolger gezien, maar ik zou daar inderdaad ook nog wel wat nieuws verwachten. Al worden die pro modellen volgens mij niet zo snel ververst als de consumentenmodellen.
Verder helemaal met je eens: D7000 is een prachtige camera en tenzij je heel specifiek zit te wachten op bepaalde features die in de D800, of D3200 geïntroduceerd zijn en waarvan je verwacht dat ze op de D7100 komen, zou ik niet wachten.
En de D300 heeft natuurlijk de D300s als opvolger gezien, maar ik zou daar inderdaad ook nog wel wat nieuws verwachten. Al worden die pro modellen volgens mij niet zo snel ververst als de consumentenmodellen.
Verder helemaal met je eens: D7000 is een prachtige camera en tenzij je heel specifiek zit te wachten op bepaalde features die in de D800, of D3200 geïntroduceerd zijn en waarvan je verwacht dat ze op de D7100 komen, zou ik niet wachten.
D7000 is door de overstromingen in Tailand zodanig schaars geweest dat er nog steeds veel vraag naar is. En wat zou je dan missen om 'm niet te kopen? Wellicht zal de filmfunctionaliteit beter worden door een hogere fps op full HD en wellicht ingebouwde WiFi en een grotere sensor uit de D3200.
Ik zou niet nog grotere RAW/NEF's willen hebben. Op een 16GB kaartje passen nu ook maar iets meer dan 400 NEFjes. Daarnaast zal je ook knap glaswerk moeten hebben om aan zoń hoge resolutie baat te hebben.
Maar als je echt het nieuwste van het nieuwste wil hebben moet je wachten.
Ik zou niet nog grotere RAW/NEF's willen hebben. Op een 16GB kaartje passen nu ook maar iets meer dan 400 NEFjes. Daarnaast zal je ook knap glaswerk moeten hebben om aan zoń hoge resolutie baat te hebben.
Maar als je echt het nieuwste van het nieuwste wil hebben moet je wachten.
GPSBarrycade schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:21:
En wat zou je dan missen om 'm niet te kopen?
Ik denk dat na de oude megapixel race, verdere verbeteringen van AF en ruisreductie en de introductie van video nu toch GPS wel aan de beurt is. Misschien is het minder relevant voor professionals, maar het is juist een grote toevoeging voor consumenten.
Je bedoeld dus ingebouwde GPS want de D7000 kan met een externe module al GPS taggen.
Dan zullen ze ook aan een betere accu moeten want de huidige batterijduur (zonder griip) vindt ik al aan de korte kant.
En ingebouwde GPS zal daar niet een positieve bijdrage aan geven.
Dan zullen ze ook aan een betere accu moeten want de huidige batterijduur (zonder griip) vindt ik al aan de korte kant.
En ingebouwde GPS zal daar niet een positieve bijdrage aan geven.
Dan doe je mogelijk iets verkeerd. Ik gebruik NEF, 14 bit, lossless compresion en haal met gemak 800 NEF's op een 16 GB kaart. Ik schiet alleen NEF, dus geen JPEG's.Barrycade schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:21:
Ik zou niet nog grotere RAW/NEF's willen hebben. Op een 16GB kaartje passen nu ook maar iets meer dan 400 NEFjes.
Bestanden kunnen iets groter zijn als er veel detail in zit, maar 800 is momenteel het minimum wat ik haal op een 16 GB kaartje. Van het weekeinde nog naar de NATO Tiger meet geweest in Noorwegen, ik had er toen 32 GB kaartjes in zitten en haalde net iets meer dan 1600 NEF's per kaartje.
[ Voor 5% gewijzigd door Boushh op 05-06-2012 17:28 ]
Serieus ? Gebruik je dan constant live-view of wat.Barrycade schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 16:57:
want de huidige batterijduur (zonder griip) vindt ik al aan de korte kant.
Dat is inderdaad ook wel een rare opmerking. Op de hiervoor genoemde NATO shoot heb ik twee accu's gebruikt. Met die twee accu's heb ik meer dan 5000 foto's geschoten, en heb ik alle foto's via de camera gekopieerd naar de PC. En nog had de ene accu 20% over en de andere 60%. De gebruikte lensen hadden allebei VR en AF-S.Barrycade schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 16:57:
Het ligt er dan ook nog aan of je de VR aan hebt staan, of je continu focus hebt tijdens bv een burst of alleen op de eerste foto en de rest knalt zonder te "her focussen", of je veel of niet flits, of je veel of niet terug kijkt op je camera naar de foto's, of je alles op één kaartje zet of op twee (mirrored)... etc...Boushh schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 17:35:
[...]
Dat is inderdaad ook wel een rare opmerking. Op de hiervoor genoemde NATO shoot heb ik twee accu's gebruikt. Met die twee accu's heb ik meer dan 5000 foto's geschoten, en heb ik alle foto's via de camera gekopieerd naar de PC. En nog had de ene accu 20% over en de andere 60%. De gebruikte lensen hadden allebei VR en AF-S.
Wellicht doe ik dan andere afwijkende zaken, maar ik heb hiervoor een D50 gehad en die hield het eigenlijk een hele vakantie vol. Zat daarmee ook makkelijk rond de 1000 foto's voordat er weer een nieuwe accu in moest.
Nu heb ik rond de 400 shots genomen en kwam het laatste vlakje reeds in zicht van de accuindicator. Maar dat is toch een stuk minder dan dat ik gewend was.
Nu film ik wel af en toe, maar clipjes van 1 minuut ongeveer (stuk of 10). En heb ik redelijk veel teruggekeken / geselecteerd om ongeveer 150 foto's (jpgs) over te houden die 1 gig zijn qua ruimte. En die JPGs varieren van 3,5 MB tot 8 MB per stuk.
Gebruikte lens een 16-85VR met VR / AF-S continue aan.
Aangezien ik hier nog op vakantie zit en allleen een EEE pad tot de beschikking heb heb ik mijn camera even gebruikt voor de ruimte indicatie voor de NEFjes. Dus van de 16 GB was reeds 1 Gig in gebruik en geeft de camera aan dat er nog 418 NEFjes bij kunnen. Dus wellicht schat ie dat royaal in en gaat de camera uit van het ergste geval, maar ik moet ergens van uit gaan.
Gebruikte kaart is geen hokkietokkie merk maar gewoon een SanDisk Ultra. Filmpjes worden weggeschreven naar mijn 2e kaartje.
Edit excuses voor het rommelige betoog, maar de WiFi kleppert hier steeds, dus na 2 pogingen wat haast gemaakt met de reactie
Nu heb ik rond de 400 shots genomen en kwam het laatste vlakje reeds in zicht van de accuindicator. Maar dat is toch een stuk minder dan dat ik gewend was.
Nu film ik wel af en toe, maar clipjes van 1 minuut ongeveer (stuk of 10). En heb ik redelijk veel teruggekeken / geselecteerd om ongeveer 150 foto's (jpgs) over te houden die 1 gig zijn qua ruimte. En die JPGs varieren van 3,5 MB tot 8 MB per stuk.
Gebruikte lens een 16-85VR met VR / AF-S continue aan.
Aangezien ik hier nog op vakantie zit en allleen een EEE pad tot de beschikking heb heb ik mijn camera even gebruikt voor de ruimte indicatie voor de NEFjes. Dus van de 16 GB was reeds 1 Gig in gebruik en geeft de camera aan dat er nog 418 NEFjes bij kunnen. Dus wellicht schat ie dat royaal in en gaat de camera uit van het ergste geval, maar ik moet ergens van uit gaan.
Gebruikte kaart is geen hokkietokkie merk maar gewoon een SanDisk Ultra. Filmpjes worden weggeschreven naar mijn 2e kaartje.
Edit excuses voor het rommelige betoog, maar de WiFi kleppert hier steeds, dus na 2 pogingen wat haast gemaakt met de reactie
[ Voor 5% gewijzigd door Barrycade op 05-06-2012 22:38 ]
Dat zal de reden zijn voor het sneller opraken van de accuNu film ik wel af en toe, maar clipjes van 1 minuut ongeveer (stuk of 10). En heb ik redelijk veel teruggekeken / geselecteerd om ongeveer 150 foto's (jpgs) over te houden die 1 gig zijn qua ruimte. En die JPGs varieren van 3,5 MB tot 8 MB per stuk.
En inderdaad, de schatting van het aantal resterende foto's is vaak wat terughoudend.
Zat nog eens de review op DPreview door te lezen en iets vreemds viel me op bij de RAW vergelijkingstest:
Het horloge mist details, lijkt overbelicht, kijk maar naar de wijzers en de strepen die de uren weergeven:

Hetzelfde gebeurd in de jpeg test (zelfde foto waarschijnlijk). Ik weet dat het pixel peepen is, maar ik vind het vreemd omdat er overal gezegd wordt dat de D7000 zoveel detail weergeeft.
Of zal er net een lamp iets anders hebben gestaan?
Het horloge mist details, lijkt overbelicht, kijk maar naar de wijzers en de strepen die de uren weergeven:

Hetzelfde gebeurd in de jpeg test (zelfde foto waarschijnlijk). Ik weet dat het pixel peepen is, maar ik vind het vreemd omdat er overal gezegd wordt dat de D7000 zoveel detail weergeeft.
[ Voor 4% gewijzigd door MartijnA3 op 19-06-2012 10:39 ]
Dat lijkt me een belichtings issue inderdaad, de 60D en de Sony hebben het ook bij de negen uur mark, en de D300 bij de een/twee/drie uur streepjes. Zal wel een of ander reflecterend materiaal zijn, als je dat net aanschijnt met een lamp is dat natuurlijk niet meer goed te belichten.MartijnA3 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 10:39:
Zat nog eens de review op DPreview door te lezen en iets vreemds viel me op bij de RAW vergelijkingstest:
[afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door DRAFTER86 op 19-06-2012 11:15 ]
Ik heb ook altijd wat moeite met die vergelijkingen. De afstand en hoek van fotograferen is nooit gelijk, waardoor je zo'n hele vergelijking in mijn ogen al niet meer serieus kan nemen. Wel moet ik DPreview gelijk geven dat de D7000 nog wel eens wilt overbelichten uit zichzelf. Ik heb deze camera pas sinds gisteren maar het eerste gevalletje '-2.0EV' is al voorbij gekomen om een goede belichting te krijgen. Lekker lichtgevoelig die D7000 moet je maar denken
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Ik moet zeggen dat ik dat probleem niet zo heb, soms stel ik de belichting bij naar boven soms naar onder. Zijn daar eigenlijk maatstaven voor, wat een 'goede' belichting is? Ik heb dat eerlijk gezegd nooit zo goed begrepen.Major_ton schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:32:
Ik heb ook altijd wat moeite met die vergelijkingen. De afstand en hoek van fotograferen is nooit gelijk, waardoor je zo'n hele vergelijking in mijn ogen al niet meer serieus kan nemen. Wel moet ik DPreview gelijk geven dat de D7000 nog wel eens wilt overbelichten uit zichzelf. Ik heb deze camera pas sinds gisteren maar het eerste gevalletje '-2.0EV' is al voorbij gekomen om een goede belichting te krijgen. Lekker lichtgevoelig die D7000 moet je maar denken
Een goede belichting is een belichting die klopt met de manier waarop jij je onderwerp wilt vastleggen. Kortom, dat bepaal je helemaal zelf 
Doorgaans wil je in elk geval voorkomen dat delen van de foto helemaal uitgebeten of dichtgelopen zijn. Dat kan je het beste controleren aan de hand van het histogram. Dat zou doorgaans geen pieken tegen de linker of rechterkant moeten vertonen.
Doorgaans wil je in elk geval voorkomen dat delen van de foto helemaal uitgebeten of dichtgelopen zijn. Dat kan je het beste controleren aan de hand van het histogram. Dat zou doorgaans geen pieken tegen de linker of rechterkant moeten vertonen.
Dat van het histogram snap ik en gebruik ik veelvuldig, maar er zijn (vooral op DPReview) veel discussies waar de foto geen highlights of dark spots vertoont en men meent de ideale belichting te moeten compenseren met een half EV of iets dergelijks, en vervolgens concludeert dat de camera onder/over belicht. Dan denk ik... wie bepaalt dat?Orion84 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:50:
Een goede belichting is een belichting die klopt met de manier waarop jij je onderwerp wilt vastleggen. Kortom, dat bepaal je helemaal zelf
Heel vaak zijn dat gewoon voorspelbare afwijkingen. Die camera voert domweg een berekening uit en ja, dat kan soms best verschillen bij wat de fotograaf in gedachten had. Ik snap ook niet helemaal waarom mensen zich daar druk om maken en dat een fout van de camera noemen.
Sowieso is een halve stop echt peanuts om achteraf te corrigeren natuurlijk.
Sowieso is een halve stop echt peanuts om achteraf te corrigeren natuurlijk.
Natuurlijk is het eigen voorkeur die de doorslag geeft, maar wanneer je met 0EV voor 30% uitgebeten wit op je foto hebt en pas bij 2 volle stops minder goed resultaat spreek ik niet meer van een persoonlijke voorkeur. Gelukkig komt ook maar in enkele gevallen voor en ik erger mij er ook niet aan. De D3100 had hier oko een beetje last van, dus ik weet niet beter
Het is makkelijke te corrigeren en ik heb liever een afwijking richting overbelichten dan naar onderbelichten.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Hoogstwaarschijnlijk ligt dat dan aan die specifieke situatie en is die afwijking volkomen voorspelbaar/verklaarbaar, want een lichtmeter die er zomaar 2 stops naast zit geloof ik niet zo in.
Heb je een voorbeeld van een foto waar je dit tegenkwam?
Heb je een voorbeeld van een foto waar je dit tegenkwam?
Ik zal vanavond de foto even op de computer knallen en uploaden. De overbelichte versie heb ik overigens al verwijderd. Ik ben benieuwd naar je oordeel.
Hier staat uitgelegd hoe het kan dat sommige foto's overbelicht zijn:
http://mansurovs.com/nikon-d7000-review
http://mansurovs.com/nikon-d7000-review
....., so I initially could not understand why the D7000 was overexposing the scene. Only after getting home and reading more about the new color and pattern matching sensor on the D7000, I finally understood what was going on. The camera was simply trying to expose Lola’s face properly and it did not pay much attention to what was going on elsewhere in the frame, even when the background was much brighter than the foreground. This is good news when we shoot subjects in backlit situations (with the sun or another bright source of light on the back of the subject) – looks like now we don’t have to dial positive exposure compensation to brighten up people’s faces. For all other situations when photographing people, however, I believe that this new system does result in overexposure quite often. I did not see any problems with overexposure in Matrix Metering when photographing scenes without people (landscapes, architecture, etc) though, which is good news. One more thing to add to this – if you are photographing in Single-Point AF-Area Mode, your camera will meter based on where you are pointing the focus point. Therefore, if the object you are focusing on with the single AF point is dark, the rest of the image might come out overexposed. This is normal behavior, because the camera is simply emphasizing that focus area.
@MartijnA3: Zoals het staat omschreven is het erg logisch. Wat ik er dan alleen wel uit opmaak, is dat wanneer je voor een single-point AF kiest, de camera als lichtmeting altijd voor de spotmeting kiest? Dat zou in mijn ogen niet logisch zijn, maar wel de overbelichte foto's verklaren. Mijn D3100 doet dat dus niet. Die kan prima met één focuspunt gewoon licht meten over het hele zoekveld.
Tijd voor een test...
#update 15:19uur: Dat is dus onzin. Met een enkele AF-punt kan je gewoon licht meten over het gehele veld. Er is een erg groot verschil wanneer ik daarna naar de spotmeting switch. Ik denk dat er gewoon wat anders fout gaat zo af en toe.
Tijd voor een test...
#update 15:19uur: Dat is dus onzin. Met een enkele AF-punt kan je gewoon licht meten over het gehele veld. Er is een erg groot verschil wanneer ik daarna naar de spotmeting switch. Ik denk dat er gewoon wat anders fout gaat zo af en toe.
[ Voor 22% gewijzigd door Major_ton op 19-06-2012 15:19 ]
Denk dat men in de war is met TTL-BL en spotmeteringMajor_ton schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:15:
@MartijnA3: Zoals het staat omschreven is het erg logisch. Wat ik er dan alleen wel uit opmaak, is dat wanneer je voor een single-point AF kiest, de camera als lichtmeting altijd voor de spotmeting kiest? Dat zou in mijn ogen niet logisch zijn, maar wel de overbelichte foto's verklaren. Mijn D3100 doet dat dus niet. Die kan prima met één focuspunt gewoon licht meten over het hele zoekveld.
Tijd voor een test...
Het AF-Punt staat los van de lichtmeting, de lichtmeting staat echter niet los van flitsen
Niks onzin. Pak je camera er maar bij en neem een licht en donker voorwerp in beeld. Verplaats nu je focuspunt heen en weer tussen het lichte en het donkere voorwerp en je zal zien dat je lichtmeting andere waardes aangeeft. Zojuist zelf getest met een witte achtergrond op een laptop scherm, versus de donkere body van de laptop. Zonder de camera anders te richten en door alleen het focus punt te verplaatsen van het scherm naar de laptop body krijg je andere exposure waarden. (Met matrixmeting dus)
Met spotmeting varieren de exposure waardes nog een stuk meer, maar ook matrixmeting houdt wel degelijk rekening met waar je de focus legt.
Met spotmeting varieren de exposure waardes nog een stuk meer, maar ook matrixmeting houdt wel degelijk rekening met waar je de focus legt.
Mijn buurvrouw is een concertfotografe (schiet met Canon) en zei vertelde dat ze dat kan instellen dat de lichtmeting gekoppeld wordt aan het AF punt.
Vraag me af of je dat ook kan uitschakelen als de D7000 dit standaard doet.
Vraag me af of je dat ook kan uitschakelen als de D7000 dit standaard doet.
Je kunt Center Weighted gebruiken, dan kun je de grote van de cirkel instellen, en die kan je weer op Average zetten, wat de hele scene meet. Ik gebruik het nooit maar ik kan me voorstellen dat dat werkt.
Sowieso worden de streepjes nogal inconsequent weergegeven. Bij de D7000 is alles wit, bij D300s, de 8, 9, 10 en 11 uur streepjes, bij 60D 10, 11, 12 en 1, en bij de SLT-A55 9, 10 and 11. Ze hebben niet overal dezelfde lengte en beginnen niet overal op dezelfde plaats.MartijnA3 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 10:39:
[afbeelding]
Lijkt me inderdaad een toevalligheidje in plaats van iets structureels. Wellicht is het gewoon een schaduweffect.
Talking about pixelpeeping
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Volgens de review van Thom Hogan gebeurt dit alleen als je de autofocus op AF-S hebt staan. Zie hier. Bij een andere autofocus-stand heb je dus 'echte' matrixmetering, zonder nadruk op het scherpstelveld.Orion84 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 16:05:
Niks onzin. Pak je camera er maar bij en neem een licht en donker voorwerp in beeld. Verplaats nu je focuspunt heen en weer tussen het lichte en het donkere voorwerp en je zal zien dat je lichtmeting andere waardes aangeeft. Zojuist zelf getest met een witte achtergrond op een laptop scherm, versus de donkere body van de laptop. Zonder de camera anders te richten en door alleen het focus punt te verplaatsen van het scherm naar de laptop body krijg je andere exposure waarden. (Met matrixmeting dus)
Heb ik inderdaad ook gelezen, overigens lijkt de hierboven door mij genoemde tip voor het aanpassen van de Center Weighted area handiger, aangezien dat een focus onafhankelijke oplossing zou zijn. Het heeft voor mij trouwens nooit een probleem gevormd.B64 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:48:
[...]
Volgens de review van Thom Hogan gebeurt dit alleen als je de autofocus op AF-S hebt staan. Zie hier. Bij een andere autofocus-stand heb je dus 'echte' matrixmetering, zonder nadruk op het scherpstelveld.
Edit:DRAFTER86 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 16:59:
Je kunt Center Weighted gebruiken, dan kun je de grote van de cirkel instellen, en die kan je weer op Average zetten, wat de hele scene meet. Ik gebruik het nooit maar ik kan me voorstellen dat dat werkt.
Nog iets wat ik me al een tijdje afvraag, is er iemand die die focus-punt-lock-switch gebruikt? Als ik een focuspunt niet wil verplaatsen dan doe ik dat toch gewoon niet?
Of heeft het een of andere handige functie icm een van de auto/dynamische/3D focus mogelijkheden die ik over het hoofd zie?
[ Voor 13% gewijzigd door DRAFTER86 op 06-07-2012 01:07 ]
Ja, dit kan ik beamen. Ook getest.Orion84 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 16:05:
Het is ook erg logisch: de camera gaat er van uit dat waarop jij scherp stelt, ook goed belicht moet zijn - ook met matrixmeting. Dus als je het scherpstelpunt verplaatst, pas hij de belichting aan, alleen is het niet zo dramatisch als bij spotmeting.
Volgens mij is dat puur een toetsenblokkering, om te voorkomen dat je per ongeluk op de multiselector drukt en daarmee je focuspunt ongewild verandert. Afhankelijk van hoe je je camera vasthoudt en tegen je oog drukt kan ik me voorstellen dat dat per ongeluk zou kunnen gebeuren.DRAFTER86 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:56:
[...]
Edit:
Nog iets wat ik me al een tijdje afvraag, is er iemand die die focus-punt-lock-switch gebruikt? Als ik een focuspunt niet wil verplaatsen dan doe ik dat toch gewoon niet?
Of heeft het een of andere handige functie icm een van de auto/dynamische/3D focus mogelijkheden die ik over het hoofd zie?
Maar zelf heb ik 'm nog nooit gebruikt.
Zo´n lock zit al eeuwen op de Nikons, al sinds het analoge camera tijdperk. Volgens mij moet je je camera eens wat harder gaan gebruiken als je je niet kan voorstellen dat instellingen perongeluk veranderen.
Maar werkt locked het alleen het focuspunt of alle settings?Orion84 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 15:15:
[...]
Volgens mij is dat puur een toetsenblokkering, om te voorkomen dat je per ongeluk op de multiselector drukt en daarmee je focuspunt ongewild verandert. Afhankelijk van hoe je je camera vasthoudt en tegen je oog drukt kan ik me voorstellen dat dat per ongeluk zou kunnen gebeuren.
Maar zelf heb ik 'm nog nooit gebruikt.
Mijn D7000 is even naar jet Service Centrum om de microfoon te laten repareren (nu nog binnen garantie).
Overigens ga ik ruw genoeg met mijn materiaal om, wees maar niet bang :-)
Festivals, concerten, offroad motorvakanties, dat ding gaat overal mee naar toe
Hij lockt de multiselector alleen tijdens fotograferen (ok via live view), dus in de menu's en bij het bekijken van foto's kan je hem wel gebruiken.
Effectief betekent dat dus inderdaad dat alleen het verplaatsen van het AF punt geblokkeerd is.
Effectief betekent dat dus inderdaad dat alleen het verplaatsen van het AF punt geblokkeerd is.
Wat me trouwens opvalt, is dat de EN-EL15 batterij van Nikon nog niet "nagemaakt" is. Dus enkel de originele batterijen zijn te verkrijgen. Helaas zit er wel een hoge prijs aan vast..
pricewatch: Nikon EN-EL15, Accu
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
is een software dingetje denk ik.
Ik heb een grip met 2 merkloze batterypacks voor in de grip. (van die lange grote dus)
De ene pakt ie haast nooit, en als ie hem pakt vaak ook nog als verkeerde batterij. Het gevolg is dat ie vaak heel snel (binnen een uur ofzo) "softwarematig leeg" is. Eruit > erin, en hij is weer vol... (als ie hem al pakt)
Ik heb van die ebay verkoper overigens heel snel netjes een nieuwe gekregen, en die doet het perfect!.
Ik heb een grip met 2 merkloze batterypacks voor in de grip. (van die lange grote dus)
De ene pakt ie haast nooit, en als ie hem pakt vaak ook nog als verkeerde batterij. Het gevolg is dat ie vaak heel snel (binnen een uur ofzo) "softwarematig leeg" is. Eruit > erin, en hij is weer vol... (als ie hem al pakt)
Ik heb van die ebay verkoper overigens heel snel netjes een nieuwe gekregen, en die doet het perfect!.
offtopic:
als ik de grip 'aan' laat staan overigens, dan trekken alle batterijen leeg. zowel in de grip als in de body
als ik de grip 'aan' laat staan overigens, dan trekken alle batterijen leeg. zowel in de grip als in de body
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Misschien is dat maar goed ook: De EN-EL14 voor o.a. De D5100 wordt wel nagemaakt, maar die nepperds werken niet in de DSLR's waar hij in past. Die zijn alleen voor de coolpix P7000 'bedoeld'.Ankh schreef op zondag 29 juli 2012 @ 10:37:
Wat me trouwens opvalt, is dat de EN-EL15 batterij van Nikon nog niet "nagemaakt" is. Dus enkel de originele batterijen zijn te verkrijgen. Helaas zit er wel een hoge prijs aan vast..pricewatch: Nikon EN-EL15, Accu
Dan moeten we toch maar een originele bestellen.
Een BULK versie EN-EL15 bij K-E, goedkoper dan in de pricewatch, maar niet op voorraad.

Hmm, volgens de website is het op voorraad (winkel). Als ik hem wil bestellen dan staat ineens op in bestelling..
vreemd! Qua prijs zeker niet verkeerd.
vreemd! Qua prijs zeker niet verkeerd.
In Winkel betekend letterlijk fysiek in de winkel, dus niet voor weborders. Hangt in een rekje ofzo denk ik
[ Voor 21% gewijzigd door jesper86 op 30-07-2012 14:21 ]
Gister uit noodzaak maar een D7000 gekocht, mijn D300s is zonder mijn medewerking van eigenaar gewisseld.
Aangezien er toch brood op de plank moet komen, en ik geen zin heb om geld te steken in verouderde technologie, maar tijdelijk een D7000 aangeschaft. Mocht er dit najaar een D600 of nog beter een D400 aangekondigd worden dan kan de D7000 als backup dienen, of in de verkoop.
Mijn eerste indruk: "Het is wennen".
Ergonomisch is het toch een stap terug, mijn pink valt onder de body, de AF-ON knop is weg, de AF veldkeuze is verstopt en de preview knop is even zoeken. En wanneer je er een beetje redelijke lens op de body zet is de balans weg.
Voordeel zijn wel de U1 en U2 standen, het de betere display en de reactietijd is wel een vooruitgang.
Over de beeldkwaliteit kan ik nog niet veel zeggen, daarvoor heb ik hem nog niet goed genoeg gebruikt. Gister was een beetje kiekjesdag. Vanavond gaat hij echt ingezet worden.
Nu maar hopen dat er toch snel een D400 komt..
Aangezien er toch brood op de plank moet komen, en ik geen zin heb om geld te steken in verouderde technologie, maar tijdelijk een D7000 aangeschaft. Mocht er dit najaar een D600 of nog beter een D400 aangekondigd worden dan kan de D7000 als backup dienen, of in de verkoop.
Ergonomisch is het toch een stap terug, mijn pink valt onder de body, de AF-ON knop is weg, de AF veldkeuze is verstopt en de preview knop is even zoeken. En wanneer je er een beetje redelijke lens op de body zet is de balans weg.
Voordeel zijn wel de U1 en U2 standen, het de betere display en de reactietijd is wel een vooruitgang.
Over de beeldkwaliteit kan ik nog niet veel zeggen, daarvoor heb ik hem nog niet goed genoeg gebruikt. Gister was een beetje kiekjesdag. Vanavond gaat hij echt ingezet worden.
Nu maar hopen dat er toch snel een D400 komt..
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Verwijderd
met grip is d7000 toch wel een waardig alternatief voor d300s hoor!yzf1kr schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:33:
khoop ook snel dat opvolger à la d400 of d600 er snel komt.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 15:06 ]
Ik hou niet van grips, op een D300s/D700 vond ik het maar een hoop dood gewicht.
Half dagje geleend, maar ik zag de meerwaarde niet. Bij de D7000 toch weer eentje lenen, en eens kijken kijken of het wat toevoegd.
Maar een grip geeft mij de veelgebruikte AF-ON niet terug, en ik kan de AE-L knop wel omprogrammeren, maar doordat ik met mijn linker ook door de zoeker kijk, zit mijn duim tegen mijn voorhoofd. Niet echt handig dus.
Half dagje geleend, maar ik zag de meerwaarde niet. Bij de D7000 toch weer eentje lenen, en eens kijken kijken of het wat toevoegd.
Maar een grip geeft mij de veelgebruikte AF-ON niet terug, en ik kan de AE-L knop wel omprogrammeren, maar doordat ik met mijn linker ook door de zoeker kijk, zit mijn duim tegen mijn voorhoofd. Niet echt handig dus.
Kan je de functieknop op de voorkant niet programmeren tot AF-ON?
Wat is trouwens eigenlijk de reden om een AF-ON knop te willen, in plaats van gewoon de shutter half in te drukken? Is dat puur persoonlijke voorkeur, of zitten daar bepaalde voordelen aan? (puur uit nieuwsgierigheid)
Wat is trouwens eigenlijk de reden om een AF-ON knop te willen, in plaats van gewoon de shutter half in te drukken? Is dat puur persoonlijke voorkeur, of zitten daar bepaalde voordelen aan? (puur uit nieuwsgierigheid)
Verwijderd
kan je het anders niet onder je u1 u2 kwijt als je dat zo belangrijk vindt ?Orion84 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 15:53:
ik gebruik u1 u2 ook en vind het persoonlijk nogal amateuristisch dat ze het niet op de d800 hebben. het is zo handig dat je niet op je display hoeft te kijken om snel van instellingen te verwisselen die je vaak gebruikt
Het heeft een aantal voordelen, om je shutter los te koppelen van de autofocus.Orion84 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 15:53:
- Makkelijk compositie wijzigen na gefocussed te hebben. Je kan na gefocussed te hebben meerdere foto's maken met de zelfde focus en verschillende composities, zonder steeds terug te moeten om te focussen.
- Bovenstaande punt, maar dan met stillevens in studio. 1 keer focus instellen en daarna kan je bojecten verplaatsen en weer terug naar je camera wandelen en foto maken zonder de focus te gebruiken.
- Bij continu AF, kan je heel relaxed je onderwerp blijven volgen met je duim op de knop. Dat is minder verkrampt dan met de ontspanknop half ingedrukt.
- VR wordt geactiveerd door de ontspanknop, en verbruikt stroom. Door AF-ON te gebruiken, verbruik je dus minder stroom.
Zo zullen er nog wel een paar zaken te noemen zijn.
Duidelijk 
Overigens presteert AF wel weer beter met VR aan, aangezien je AF sensor dan ook een stabieler beeld voorgeschoteld krijgt.
Ik heb het zelf op mijn vorige camera (D40) ook wel ooit even gebruikt, onder meer omdat dat de enige manier is om de D40 te laten afdrukken zonder te moeten wachten op succesvolle focus geloof ik. Maar uiteindelijk toch weer teruggevallen op de conventionele methode.
Overigens presteert AF wel weer beter met VR aan, aangezien je AF sensor dan ook een stabieler beeld voorgeschoteld krijgt.
Ik heb het zelf op mijn vorige camera (D40) ook wel ooit even gebruikt, onder meer omdat dat de enige manier is om de D40 te laten afdrukken zonder te moeten wachten op succesvolle focus geloof ik. Maar uiteindelijk toch weer teruggevallen op de conventionele methode.
Mocht het niet lukken met de AF/On omprogrammering: Kun je dat dan niet oplossen door de AF/M knop te gebruiken? Dus eerst focussen, en dan op Manual focus zetten (op body of lens)yzf1kr schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:12:
[...]
Het heeft een aantal voordelen, om je shutter los te koppelen van de autofocus.
- Makkelijk compositie wijzigen na gefocussed te hebben. Je kan na gefocussed te hebben meerdere foto's maken met de zelfde focus en verschillende composities, zonder steeds terug te moeten om te focussen.
- Bovenstaande punt, maar dan met stillevens in studio. 1 keer focus instellen en daarna kan je bojecten verplaatsen en weer terug naar je camera wandelen en foto maken zonder de focus te gebruiken.
- Bij continu AF, kan je heel relaxed je onderwerp blijven volgen met je duim op de knop. Dat is minder verkrampt dan met de ontspanknop half ingedrukt.
- VR wordt geactiveerd door de ontspanknop, en verbruikt stroom. Door AF-ON te gebruiken, verbruik je dus minder stroom.
Zo zullen er nog wel een paar zaken te noemen zijn.
Ik weet niet of het verschil zo groot is. Ligt een beetje aan de resolutie van de AF sensors denk ik, maar ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Maar dan zou je alsnog de ontspanknop half in kunnen drukken, om de VR te aktiveren.Orion84 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:21:
Duidelijk
Ja, dat kan natuurlijk ook. Het is een omslachtige workaround. Iedere keer schakelaar omzetten en focussen ipv meteen focussen.EgMaf schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:49:
[...]
Mocht het niet lukken met de AF/On omprogrammering: Kun je dat dan niet oplossen door de AF/M knop te gebruiken? Dus eerst focussen, en dan op Manual focus zetten (op body of lens)
Even een apparte post.
Vanavond de camera even aan de tand gevoeld in mijn studio.
ISO 100 is erg fijn, die stop scheelt me weer een ND filter.
Daarnaast valt me de kleurechtheid positief op. De D300s had nog wel eens moeite met kleuren in het extreme bereik (diep rood, en blauw), en had een redelijke correctie nodig. De D7000 heeft dit veel minder nodig, en de kleuren zijn uit de camera redelijk correct.
Vanavond de camera even aan de tand gevoeld in mijn studio.
ISO 100 is erg fijn, die stop scheelt me weer een ND filter.
Daarnaast valt me de kleurechtheid positief op. De D300s had nog wel eens moeite met kleuren in het extreme bereik (diep rood, en blauw), en had een redelijke correctie nodig. De D7000 heeft dit veel minder nodig, en de kleuren zijn uit de camera redelijk correct.
Nee, RAW.
Ik heb inmiddels wat pech met mijn D7000, vlekjes op mijn sensor en dan in het bijzonder zichtbaar aan de rechterkant van de foto's. Het zou kunnen dat het lekkend of overbodig smeermiddel is, blijkbaar een vaker voorkomend probleem. Een vriend van mij had er ook al last van gehad. De camera is nog binnen de garantie en dus opgestuurd. Ben hem nu alleen al voor de vierde week kwijt
. Ik mis mijn camera
.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Omdat ik steeds vaker mijn compact camera meeneem ipv de DSLR heb ik hem op marktplaats gezet.
Staat er nu een dag of 4 maar nog geen enkele reactie..
Vraagprijs euro 1325
Is de (vaste) prijs misschien te hoog ? Wat is jullie mening ?
Specs:
Nikon D7000 + Nikkor AF-S 18-200mm VR II DX + Grip + Tas
Camera en lens NL Versie..
Grip MB-D11 komt van ebay
Originele verpakking en toebehoren (Facturen,boekjes en kabels) aanwezig.
Camera (1600 clicks) aangeschaft okt 2011 (Cameranu)
Lens aangeschaft dec 2010 (Digital Warehouse)
1x SanDisk Ultra SDHC 16GB
1x SDHC 32GB
Remote ML-L3
Lowepro NOVA 180 AW tas
Pro1-D UV Filter
Nieuwprijs nu: +/- 1700
Vraagprijs euro 1325
Specs:
Nikon D7000 + Nikkor AF-S 18-200mm VR II DX + Grip + Tas
Camera en lens NL Versie..
Grip MB-D11 komt van ebay
Originele verpakking en toebehoren (Facturen,boekjes en kabels) aanwezig.
Camera (1600 clicks) aangeschaft okt 2011 (Cameranu)
Lens aangeschaft dec 2010 (Digital Warehouse)
1x SanDisk Ultra SDHC 16GB
1x SDHC 32GB
Remote ML-L3
Lowepro NOVA 180 AW tas
Pro1-D UV Filter
Nieuwprijs nu: +/- 1700
[ Voor 3% gewijzigd door fotojunk op 07-08-2012 20:43 . Reden: Vraagprijs toegevoegd ]
Misschien niet te hoog, maar wel een groot bedrag.fotojunk schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:09:
Omdat ik steeds vaker mijn compact camera meeneem ipv de DSLR heb ik hem op marktplaats gezet.
Vraagprijs euro 1325
Er al eens aan gedacht de boel op te splitsen in Camera, Grip, en Lens.