Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
wow, kga helemaal scheel kijken door de fisheye-lens!
Ik zie de iQ serie op dit moment "gedumpt" worden bij verschillende toko`s Omdat er een nieuwe serie uit is van KEF. Wellicht is dit het moment voor de upgrade ?WesleyZ schreef op zondag 21 november 2010 @ 21:18:
Hier even 2 foto's van de huidige opstelling, de scandyna speakers hebben plaats gemaakt voor 2 heerlijke KEF IQ30 speakers. De plaatsing was wel wat lastig maar heb me ouders zover gekregen om m'n garderobe kast in een andere kamer te plaatsen! Zodoende kon ik ze dus mooi op stands plaatsen![]()
De apparatuur:
• Panasonic PX80 42" Plasma
• Pioneer VSX D514
• Pioneer DV-656A
• Humax Digitale TV Decoder
• Sony Playstation 3 80GB-versie (met een 250GB harde schijf)
Speakers:
Front: 2x KEF Q5
Rear: 2x KEF IQ30
Center: Wharfedale Diamond 9CS (Ooit nog de KEF iQ60c)
Subwoofer: XTZ 99 W8.16
XTZ Stand 99 & XTZ Bananenpluggen
[afbeelding]
[afbeelding]
Voorbeeldje: http://www.stassen.nl/spe.../center-speaker/kef-iq60c
Lijkt een beetje op mijn Marantz verzameling, alleen heb ik nog geen geschikte kast omdat het niet meer past. Welke kasten heb jij staan... Ikea op een stapeltje ?RexP schreef op donderdag 18 november 2010 @ 23:47:
Ik ben momenteel wat zaken aan het upgraden. Tijd voor een kleine tussenstand.
[afbeelding]
Vooraanzicht.
[afbeelding]
Luie bank met daarachter cd's, bandjes en wat platen.
[afbeelding]
Yamaha vs. Marantz; de laatste wint.
Wat staat er nu:
Panasonic 37" plasma
Marantz SR5004 receiver
Marantz BD5004 blu-ray speler
Pro-ject Debut 3 platenspeler
Indi Box digitale TV
JVC TD-R431 cassettedeck
Kef Q7 front speakers
Kef Q9c center speaker
Kef iQ3 surround speakers
BK Gemini II subwoofer
Q Acoustics 1020i speakers voor Zone 2 (keuken)
en nog even:
Yamaha RX-V663 receiver
Yamaha DVD-S1700 & DVD-663 dvd spelers
Yamaha iPod dock + iPod
Ik woon nu ook op mezelf, dat is uiteraard ook wel fijn.
Wat je op de foto's ziet:
- Marantz sr4021
- Philips 82cm Lcd
- Ps3, daarboven een digitenne tuner.
- Bose 301 type 3 met stands.
Het voldoet voor mij. Lekker een muziekje luisteren op de achtergrond, daar voldoet het prima voor. Wat wel nog een keer vervangen word zijn de Bose speakers. Ik weet alleen niet wat hier voor in de plaats komt.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090
Die prijzen zijn er al een tijdje hoor. Van dumpen kan je dus niet echt spreken.raymonvdm schreef op maandag 22 november 2010 @ 17:28:
[...]
Ik zie de iQ serie op dit moment "gedumpt" worden bij verschillende toko`s Omdat er een nieuwe serie uit is van KEF. Wellicht is dit het moment voor de upgrade ?
Voorbeeldje: http://www.stassen.nl/spe.../center-speaker/kef-iq60c
Ouwe vertrouwde Ikea Besta. Besta bank 2x, lades 4x, bovenkastje 2x:raymonvdm schreef op maandag 22 november 2010 @ 17:33:
[...]
Lijkt een beetje op mijn Marantz verzameling, alleen heb ik nog geen geschikte kast omdat het niet meer past. Welke kasten heb jij staan... Ikea op een stapeltje ?

Ik heb dit weekend de Marantz PM6003 en CD6003 erbij gekocht. Lukt me alleen niet om de SR5004 aan de PM6003 te knopen; het uitgangssignaal op de pre out is veel te zacht. Maar dat is meer een probleem voor het Marantz topic.
over het geluid: marantz kennende zal wel mooi zijn.
zelf wil ik de pm6003 + cd6003 kopen.
maar het ziet er mooi uit.
Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel
@RexP: Erg mooie Marantz-set, maar hoor je nou echt verschil tussen een CD op de CD-speler en de stereo-versterker t.o.v. dezelfde schijf in de blu-ray speler en over de reciever (wel in direct natuurlijk)? Of is het meer gewoon voor het gevoel?
Ik hoor een duidelijk verschil. De versterker / cd combinatie is dynamischer, spreidt het geluid beter en heeft meer ritme. Het swingt gewoon meer dan de receiver / blu-ray combi.gambr0 schreef op maandag 22 november 2010 @ 20:30:
@RexP: Erg mooie Marantz-set, maar hoor je nou echt verschil tussen een CD op de CD-speler en de stereo-versterker t.o.v. dezelfde schijf in de blu-ray speler en over de reciever (wel in direct natuurlijk)? Of is het meer gewoon voor het gevoel?
Verwijderd

U ziet (nauwelijks):
- NAD C355BEE
- ASW Cantius 404
- B&W ASW 608
- Panasonic 42PV70
- Xbox 360, een gare cd-speler en heel in de verte een AC Ryan HD mini
- De oude center, die ik heb laten staan voor het geval ik de ASW's niet vond klinken... hij is inmiddels weg.
Excuus voor de so-so foto's, ik zal kijken of ik een betere camera kan regelen
De bovenkastjes zijn 40 cm diep. Zet je de achterwandjes erin dan zijn ze zo'n 39 cm diep. De apparatuur is iets meer dan 40 cm diep, luidsprekerterminals meegerekend, dus met achterwandje past het niet. Ik heb ze dan ook weggelaten op de plekken met diepe apparatuur; op de andere plekken heb ik gaten geboord voor de bekabeling etc.Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 22:29:
@RexP: Ziet er strak uit, hoe diep is dat meubel en steekt de apparatuur aan de achterkant uit? Bijna alle av meubelen die ik op de Ikea site vind zijn 40cm diep maar volgens mij zijn de meeste versterkers zonder de pluggen er in al dieper (mijn Denon iig wel).
Ik heb de foamranden ook zelf gerepareerd...maar heb ze daarna maar weggegeven omdat ik het geloof ik niet zo netjes had gedaanAnnihilism schreef op donderdag 18 november 2010 @ 23:19:
[...]
Ahh de 600 serie, een bassreflexsysteem met de tweeter in het midden.
Een maat van mij heeft ze ook samen met de FA650 versterker, klinkt inderdaad ook goed.
De foamranden zijn bij de speakers uit dat jaar inderdaad vaak kapot, echter zijn ze redelijk gemakkelijk (en goedkoop) zelf te repareren. Ik heb zelf ook al vele foamranden vervangen van die speakers (waaronder FB820, 821, 815 en 690). Je kunt ze ook vervangen door rubberen randen maar dit zal hoogst waarschijnlijk de klank wel een klein beetje veranderen van de speakers (ook bij types waarvan gezegd wordt dat ze dezelfde flexibiliteit hebben).
Hier wat foto's van de vervangen randen

Verwijderd
Erg gave speakers die Cantius!DriveSand schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:04:
Ik heb mijn surroundopstelling dan toch maar ingewisseld voor een stereo set-up. Ik dacht dat ik surround zou missen, maar muziek klinkt zóveel beter dan op m'n oude set dat ik die rondvliegende kogeltjes niet mis. Is op zich ook niet gek als één nieuwe luidspreker twee keer zo duur is als de complete 5.1 set
Excuus voor de so-so foto's, ik zal kijken of ik een betere camera kan regelen
Nu nog de NAD eindbak vervangen.RexP schreef op maandag 22 november 2010 @ 19:11:
[...]
Ouwe vertrouwde Ikea Besta. Besta bank 2x, lades 4x, bovenkastje 2x:
[afbeelding]
Ik heb dit weekend de Marantz PM6003 en CD6003 erbij gekocht. Lukt me alleen niet om de SR5004 aan de PM6003 te knopen; het uitgangssignaal op de pre out is veel te zacht. Maar dat is meer een probleem voor het Marantz topic.
Verwijderd
Ik heb de SR4003 aan een MM8003 en heb volgens mij dat probleem niet. Ik heb wel weer dat m`n SR4003 klaagt over "peak" vanuit mn CD5003 (zou gaan om een firmware bug)RexP schreef op maandag 22 november 2010 @ 19:11:
[...]
[afbeelding]
Ik heb nu dit meubeltje zonder achterwand en die is wel diep genoeg. Maar i.v.m met warmte preventief de achterwand geruimd...

[ Voor 13% gewijzigd door raymonvdm op 23-11-2010 15:13 ]
Die heb ik even tijdelijk neergezet om te kijken of het pre out signaal van de SR5004 uberhaupt wel werkt. Zo'n NAD bak is een beetje als een tank op je oprijlaanGotez schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 12:46:
Nu nog de NAD eindbak vervangen.
Met de NAD heb ik het probleem ook niet. Is dus meer een verschil in uitgangsspanning van de SR5004 en gevoeligheid van de PM6003.raymonvdm schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:05:
Ik heb de SR4003 aan een MM8003 en heb volgens mij dat probleem niet. Ik heb wel weer dat m`n SR4003 klaagt over "peak" vanuit mn CD5003 (zou gaan om een firmware bug)
Het probleem met de peak heb ik ook, maar op de SR5004 zit een 'ATT' stand om het te verhelpen.
Verwijderd
Ik heb nu een Harman Kardon stereo eindversterker en ben op zoek naar een 5.1 receiver en wil de front en Rear speakers aan blijven sturen via de HK versterker en de front speaker + sub gewoon via de receiver
is het dan een kwestie van de audio uit van de receiver doorlussen naar de audio in van de HK en vervolgens naar de left / right speakers
En zit je dan niet met een vertraging in het geluid ?
Volgens mij hoort je vraag hier bepaald niet thuis... En dan stel je hem ook nog eens heel onduidelijk.Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 16:10:
Hoi allemaal heb een vraagje:
Ik heb nu een Harman Kardon stereo eindversterker en ben op zoek naar een 5.1 receiver en wil de front en Rear speakers aan blijven sturen via de HK versterker en de front speaker + sub gewoon via de receiver
is het dan een kwestie van de audio uit van de receiver doorlussen naar de audio in van de HK en vervolgens naar de left / right speakers
Waarom wil je dit? Dat zou ik mij eerder afvragen?Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 16:10:
Hoi allemaal heb een vraagje:
[ Voor 93% gewijzigd door fisherman op 24-11-2010 11:16 ]
Rammstein!raymonvdm schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:05:
[...]
Ik heb de SR4003 aan een MM8003 en heb volgens mij dat probleem niet. Ik heb wel weer dat m`n SR4003 klaagt over "peak" vanuit mn CD5003 (zou gaan om een firmware bug)
Ik heb nu dit meubeltje zonder achterwand en die is wel diep genoeg. Maar i.v.m met warmte preventief de achterwand geruimd...![]()
[afbeelding]
Geen flauwekulletjes
Niet het duurste van het duurste, maar dat komt omdat ik vanuit een stereo systeem gestart ben en geen byzonder budget ervoor heb. het moet gewoon goed klinken, en misschien is gewenning hier ook wel een factor.
Receiver:
JVC RX-5060BE
Luidsprekers:
front: 2 x Wharfedale Valdus 100
Center/Rear 3x Wharfedale Diamond IV
Subwoofer: Mission FS-1
Aangesloten bronnen:
DVB-C Tuner: Cisco 8455
DVD Speler: Panasonic DVD-S54
Media Center Extender: Linksys DMA2200
TV: JVC AV-32z25euy 32" CRT 100Hz Breedbeeld
er zijn wel wat rare zaken aan mijn installatie en daar zullen de mensen met hogere eisen me vast wel op af gaan branden:
De receiver is geen logische keuze, tenminste die heb ik destijds gekocht ivm de prijs en met als reden hem op termijn te vervangen voor een betere als de speakers op orde zouden zijn. dat is inmiddels allemaal gebeurt en naar mijn eisen, maar stiekum vind ik het wel een erg fijn klinkend apparaat die voldoet aan mijn eisen.
De Wharfedale Diamond IV's zijn niet meer origineel. Door bliksem inslag hebben ze andere drivers gekregen: Visaton w130s breedband 4 ohm en Visaton DTC 80 4 ohm dome tweeters ook de filters zijn gereviceerd. opzich geen ramp want door de leeftijd waren de breedband drivers erg slecht aan het worden. en het geluid is weer perfect.
en zolang ik nog geen HD materiaal heb/bekijk zie ik geen reden om de televisie (vlakke crt breedbeeld bak) te vervangen.
de bekabeling van de receiver naar de speakers is 1,5 mm koper luidspreker snoer (spaanse no-name van de bouwmaat) alle tulp kabels zijn zelfbouw (hirschman digitale coax met Neutrik tulp pluggen) en de optische bekabeling/switch is van bandridge
de keuze voor bandridge is niet vanwege het merk geweest, maar puur op bouwkwaliteit idem voor de tulp kabels. luidspreker kabel heb ik expres een slagje te dik gekozen omdat ik ze maar 1 maal weg kon werken onder de plinten.
de luidsprekers zitten met muurbeugels aan de muur: Vivo Sb01
[ Voor 0% gewijzigd door fvdberg op 24-11-2010 12:33 . Reden: typo's ]
*kuch* pics....fvdberg schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:28:
Ik zal mijn homecinema ook eens plaatsen

same here (met 'n 32" Philips PW8707 van 7jr oud) en zolang ik ook nog 'ns 2,5m~8,5 ft van de TV afzit, ga ik dat verschil tussen 576p/720p/1080p echt niet 1-2-3 zien op een 42".fvdberg schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:28:
en zolang ik nog geen HD materiaal heb/bekijk zie ik geen reden om de televisie (vlakke crt breedbeeld bak) te vervangen.
Denk ik...
Zolang je daar zelf in gelooft is het toch prima.
Geen foto's?fvdberg schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:28:
Ik zal mijn homecinema ook eens plaatsen...
Als je op maar 2,5m afstand van je tv zit zou ik daar echt nog maar eens over nadenken. Op een 42" zie je dat echt welQwaftZefoni schreef op woensdag 24 november 2010 @ 14:08:
[...]
same here (met 'n 32" Philips PW8707 van 7jr oud) en zolang ik ook nog 'ns 2,5m~8,5 ft van de TV afzit, ga ik dat verschil tussen 576p/720p/1080p echt niet 1-2-3 zien op een 42".
Denk ik...
[ Voor 143% gewijzigd door rdwagenaar op 24-11-2010 15:10 ]
@QuaftZefoni dat verschil zal je vast wel zien, maar het verschil zal je alleen zien als de bron ook een hogere resolutie geeft. buiten dat opgewaardeert materiaal dat vanaf sd bron naar hd gezet is voegt voor mij geen beleving toe. enkel en alleen echt hd material heb ik niet. verder is mijn tv nog jonger als de jouwe (net 4 jaar, een van de laatsten der mohicanen) dus waarom upgraden?
of de NL zenders moeten opeens wel alles in echt HD uit gaan zenden ipv 80% van de herhalingen opwaarderen en alles wat mij niet boeit zoals shownieuws in HD opnemen/uitzenden/Ziggo moet het doorgeven. nee ik zie dat nog niet gebeuren de eerste 2-3 jaar
voorlopig zie ik ook nog geen blue ray speler komen.
[ Voor 22% gewijzigd door fvdberg op 24-11-2010 15:28 . Reden: aanvulling ]
Verwijderd
De Sint is in het land, zou hij Blu-Ray al kennen, mijn Sony BDP 570 is een must have hoorfvdberg schreef op woensdag 24 november 2010 @ 15:17:
ik zal een dezer dagen wat foto's maken van het geheel, al denk ik niet dat die veel toe voegen. mijn apparatuur is erg standaard en niet mooi op foto's.
@QuaftZefoni dat verschil zal je vast wel zien, maar het verschil zal je alleen zien als de bron ook een hogere resolutie geeft. buiten dat opgewaardeert materiaal dat vanaf sd bron naar hd gezet is voegt voor mij geen beleving toe. enkel en alleen echt hd material heb ik niet. verder is mijn tv nog jonger als de jouwe (net 4 jaar, een van de laatsten der mohicanen) dus waarom upgraden?
of de NL zenders moeten opeens wel alles in echt HD uit gaan zenden ipv 80% van de herhalingen opwaarderen en alles wat mij niet boeit zoals shownieuws in HD opnemen/uitzenden/Ziggo moet het doorgeven. nee ik zie dat nog niet gebeuren de eerste 2-3 jaar
voorlopig zie ik ook nog geen blue ray speler komen.
Ik zie het verschil echt wel op 3m (zo heb ik de opstelling hier staan) op een 42" en dan heb ik al een kleine oogafwijking (-0.75). Als je het verschil niet ziet moet je echt 's langs de opticien, zou toch zonde zijn als je onbewust al jaren met een oogafwijking rondlooptQwaftZefoni schreef op woensdag 24 november 2010 @ 14:08:
[...]
same here (met 'n 32" Philips PW8707 van 7jr oud) en zolang ik ook nog 'ns 2,5m~8,5 ft van de TV afzit, ga ik dat verschil tussen 576p/720p/1080p echt niet 1-2-3 zien op een 42".
Denk ik...
Of bedoel je dat je het verschil niet boeiend vindt? Dat kan zijn natuurlijk, maar ik weet vrij zeker dat je op 2,5m het verschil gaat zien
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Veel mensen hebben een bril nodig zonder dat ze het beseffenGrrrrrene schreef op donderdag 25 november 2010 @ 23:40:
Als je het verschil niet ziet moet je echt 's langs de opticien, zou toch zonde zijn als je onbewust al jaren met een oogafwijking rondloopt
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
en btw +3,5/+6,25 .. dus mss dat idd ook effect heeft, is trouwens ook de reden dat ik never te nooit niet goed 3D zie
Verwijderd

Jullie zien:
Pioneer SX5080D KURO
Sony TA-V7700
2 x Sonus Faber Toy
"Custom Design" speakerstands
ps3 (die snel wordt vervangen door een nu nog defecte Marantz cd7300)
Excuses voor de wazige GSM kwaliteit foto's!
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 11:03 ]
Dat moet een hele verbetering zijn. Schitterend dit SF. Kun je een korte omschrijving geven van het geluid, en dit t.o.v. de logitech?Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 10:43:
De Z5500 digital in de woonkamer aan mijn vriendin gedoneerd, en overgestapt op een simple maar ow-zo lekker klinkende stereo combi:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Jullie zien:
Pioneer SX5080D KURO
Sony TA-V7700
2 x Sonus Faber Toy
"Custom Design" speakerstands
ps3 (die snel wordt vervangen door een nu nog defecte Marantz cd7300)
Excuses voor de wazige GSM kwaliteit foto's!
He wat grappig, ik heb een zelfde soort upgrade gedaan. Ik had ook een Yamaha receiver (RX-V757), met als eind versterkers Marantz MA500 blokken.RexP schreef op maandag 22 november 2010 @ 19:11:
[...]
[afbeelding]
Ik wilde graag voor stereo, wat ik uiteindelijk toch het meest gebruik, een mooiere voorversterker.
Ik heb gekozen voor de Marantz PM7003, deze heeft namelijk een speciale eindversterker functie! (zie blauw lampje
Plaatje zoals het was:
Met ouwe Yamaha en Marantz blokken.

Nieuwe situatie:
Met voor de oplettende kijker ook een verse Yamaha receiver (HDMI!! nieuwe 7.1hd formaten, RX-V667) en nieuwe cd speler (CD6003), omdat ie zo mooi past bij de PM7003.

In meer detail:

Excuus voor de gebrekkige foto's...
Ok je wou wat kleur en een bijpassend tapijtje maar komop.
I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head
Haha, ik woon samen, geldt dat als verklaring genoeg?Joindry schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:54:
Offtrack, niks mis met je foto's alleen lijkt er op alledrie een soort spuglelijke rode vlek te zitten rechts van je tv, wth is dat man?
Ok je wou wat kleur en een bijpassend tapijtje maar komop.
Precies!Pepperana schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:55:
Inderdaad volgens mij is het om de WAF factor the compenseren?
[ Voor 18% gewijzigd door Offtrack op 26-11-2010 11:57 . Reden: toevoeging quote ]
Ik loop een beetje tegen het volgende probleem aan. ik heb een TV Meubel waarin inmiddels 4/5 apparaten staan welke soms zelfs tegelijk aanstaan.
De warmte ontwikkeling is op dit moment erg hoog, de versterker word in mijn ogen echte TE warm.
Ik heb inmiddels al een paar kleine gaatjes geboord in de achterkant van het meubel (komt uit achter een valse muur). Maar weet niet of dit voldoende is.
Heeft er iemand tips hoe ik het beste (geruisloos) van de warmte kan afkomen?
Bijgevoegd een aantal foto's van de situatie.
Alvast bedankt.

You can't control the wind, but you can adjust your sails.
Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel
Inderdaad je ziet de achterkant toch nietfvdberg schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 14:12:
achterwand volledig verwijderen niks gatenkazendas veel beter
De versterker wordt alleen te warm met de deurtjes dicht neem ik aan? Aangezien er met het deurtje open voldoende ruimte boven de versterker vrij is.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Verwijderd
Dit dusVerwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 15:03:
Een goede luchtcirculatie is voor een reciever heel belangrijk. Je kunt ook zowel de deurtjes als de achterwand verwijderen, Een beetje audiomeubel heeft ook geen deurtjes of een achterwand. Juist vanwege de noodzakelijke koeling.
Warmte stijgtTijn96 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:48:
of onder gaten boren zodat beneden de warme lucht afgevoerd kan worden
Ik ging naar de winkel voor de PM7004 maar kwam met de PM6003 thuis, omdat ik die beter vond klinken. Omdat de Power Direct van de 7004 niet via de a.b. is in te schakelen, was die beslissing een stuk makkelijker. Kan moeilijk mijn vrouw steeds naar de versterker sturen om op dat knopje te drukken. Nu de PM6003 en SR5004 niet zo lekker samen gaan moet ik die beslissing toch nog eens overdenken.Offtrack schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:46:
Ik heb gekozen voor de Marantz PM7003, deze heeft namelijk een speciale eindversterker functie!
Snel ruilen voor een 6003! Ik heb vijf blauwe lampjes!Offtrack schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:46:
zie blauw lampje
Ja, dat die schakeling niet met de remote kan is idd kut... wel een minpunt. Ik snap het nut ook niet helemaal, maarja niets aan te doen!RexP schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 15:38:
[...]
Ik ging naar de winkel voor de PM7004 maar kwam met de PM6003 thuis, omdat ik die beter vond klinken. Omdat de Power Direct van de 7004 niet via de a.b. is in te schakelen, was die beslissing een stuk makkelijker. Kan moeilijk mijn vrouw steeds naar de versterker sturen om op dat knopje te drukken. Nu de PM6003 en SR5004 niet zo lekker samen gaan moet ik die beslissing toch nog eens overdenken.
[...]
Snel ruilen voor een 6003! Ik heb vijf blauwe lampjes!
Verwijderd
Warmte trekt omhoog volgens mij. dus ik zou aan de bovenkant gaten boren zodat de warmte daar weg kan.Tijn96 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:48:
of onder gaten boren zodat beneden de warme lucht afgevoerd kan worden
Kun je daar wat meer over vertellen?Offtrack schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:46:
[...]
He wat grappig, ik heb een zelfde soort upgrade gedaan. Ik had ook een Yamaha receiver (RX-V757), met als eind versterkers Marantz MA500 blokken.
Ik wilde graag voor stereo, wat ik uiteindelijk toch het meest gebruik, een mooiere voorversterker.
Ik heb gekozen voor de Marantz PM7003, deze heeft namelijk een speciale eindversterker functie! (zie blauw lampje

toch heeft het bij mij gewerkt. ik denk omdat de koude lucht die van onder komt de warme lucht in de kast verkoeld.Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 21:46:
[...]
Warmte trekt omhoog volgens mij. dus ik zou aan de bovenkant gaten boren zodat de warmte daar weg kan.
Ja, gaten aan de onderkant kunnen inderdaad zorgen voor een betere toevoer van koude lucht. Vaak zitten er ook ventilatie gaten aan de onderkant van je versterker/reciever. Maar tegelijkertijd ook aan de bovenkant, want warme lucht stijgt op, zo komt de koude lucht van de onderkant en wordt de warme lucht boven afgevoerd.Tijn96 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 12:20:
[...]
toch heeft het bij mij gewerkt. ik denk omdat de koude lucht die van onder komt de warme lucht in de kast verkoeld.
Dus je idee kan wel helpen, je beredenatie klopte alleen niet helemaal
In mijn idee zijn een mooie stereoset en een mooie surround set niet heel makkelijk te combineren. Bij een betaalbare surround receiver (€400-600) wordt dit budget gedeeld tussen 7 versterkers (7.1) en allerhande videocomponenten en de voorversterker met al die inputs en ad en da conversies.Bierdopje120 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 11:44:
[...]
Kun je daar wat meer over vertellen?Bedoel jij nou dat jij een Stereo én HT reciever aan elkaar hebt gesloten of iets dergelijks?
Want dat zou ik dan ook wel eens willen weten!
Ik heb nu een Denon AVR 2807 maar luister zo veel meer muziek, ik wil ook graag een stereo versterker. Sinds ik er een keer eentje gehoord heb.. WOW Wat een verschil met muziek!
Als je dit apparaat met een cd speler gebruikt, met je analoge input naar die 2 van de 7 versterkertjes (stereo!) gebruik je in mijn simpele gedachte een klein deel van de potentie van de surround receiver.
Maar dan blijft het feit dat men meestal 1 woonkamer heeft en dat je dus 1 set wil.
En die twee fijne frontspeakers kun je niet aan twee versterkers tegelijk aansluiten. Daar zijn natuurlijk wel allerlei kastjes voor, maar dat zou mijn keus niet zijn...
Ik heb dus als eerste verbetering aan de pre-outs van mijn receiver monoblokken gehangen. Je gebruikt dan nog wel de voorversterker van je receiver voor alle bronnen.
Mijn volgende stap was om een stereoversterker in gebruik te nemen, met een eindversterker functie. Voor stereobronnen (CD, Squeezebox) gebruik je dus gewoon de stereoversterker. En alle euro's die je uitgeeft aan deze versterker zijn dus meteen ten diensten aan je tweekanaals geluidskwaliteit.
Met een druk op de knop kun je deze versterker dus veranderen in een eindversterker. Voor je meerkanaals bronnen (blu-ray, gameconsoles) gebruik je nu dus je stereoversterker als eindversterker.
Met de meetmicrofoon van je receiver kun je de volume verschillen e.d. makkelijk op elkaar afstemmen.
Dit verhaal gaat natuurlijk steeds minder op naarmate je meer geld uitgeeft aan je surround receiver!
Hoop dat het beetje duidelijk is.

Je ziet hier mijn TV wegwerkt door een zelf gemaakte Tv meubel.
Samen met mijn Z-5500. Hierbij zijn al sattelites netjes opgehangen en de center staat een beetje onherkenbaar onder mijn TV.
Het enigste wat hier nog mist is een stoel want 1 bank is wat te weinig als je vrienden langskomen.
Maar de stoel is al onderweg
Hierbij zie je de Logitech Harmony one en de PS3 controller

Dit is de PS3

De laatste foto is mijn HTPC een Dell optiplex GX620 met een HD5450 en 40GB hdd.
Deze is aangesloten met HDMI op mijn tv en speelt vlekkeloos 720p en 1080p af.
En de software die word gedraaid is mediaportal.
Zoals je ziet is 40Gb niet veel om bestanden op de bewaren dus dat word gewoon van mijn server op de bovenverdieping af gestreamed en die heeft 3TB aan opslag.
Puik werk
Ziet er vet uit! Goed opgelost met die kabels.maik-r schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 21:14:
Ik ben pas geleden verhuist en heb nu een mooie opstelling voor mijn home cinema:
[afbeelding]
Je ziet hier mijn TV wegwerkt door een zelf gemaakte Tv meubel.
Samen met mijn Z-5500. Hierbij zijn al sattelites netjes opgehangen en de center staat een beetje onherkenbaar onder mijn TV.
Het enigste wat hier nog mist is een stoel want 1 bank is wat te weinig als je vrienden langskomen.
Maar de stoel is al onderweg
Hierbij zie je de Logitech Harmony one en de PS3 controller![]()
[afbeelding]
Dit is de PS3
[afbeelding]
[afbeelding]
De laatste foto is mijn HTPC een Dell optiplex GX620 met een HD5450 en 40GB hdd.
Deze is aangesloten met HDMI op mijn tv en speelt vlekkeloos 720p en 1080p af.
En de software die word gedraaid is mediaportal.
Zoals je ziet is 40Gb niet veel om bestanden op de bewaren dus dat word gewoon van mijn server op de bovenverdieping af gestreamed en die heeft 3TB aan opslag.
Interessante constructie. Ik had er zelf ook wel eens over nagedacht volgens mij maar ik was bang dat het geluid in surround dan helemaal verpest werd doordat de fronts dan heel anders zouden klinken.Offtrack schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 13:33:
[...]
In mijn idee zijn een mooie stereoset en een mooie surround set niet heel makkelijk te combineren. Bij een betaalbare surround receiver (€400-600) wordt dit budget gedeeld tussen 7 versterkers (7.1) en allerhande videocomponenten en de voorversterker met al die inputs en ad en da conversies.
Als je dit apparaat met een cd speler gebruikt, met je analoge input naar die 2 van de 7 versterkertjes (stereo!) gebruik je in mijn simpele gedachte een klein deel van de potentie van de surround receiver.
Maar dan blijft het feit dat men meestal 1 woonkamer heeft en dat je dus 1 set wil.
En die twee fijne frontspeakers kun je niet aan twee versterkers tegelijk aansluiten. Daar zijn natuurlijk wel allerlei kastjes voor, maar dat zou mijn keus niet zijn...
Ik heb dus als eerste verbetering aan de pre-outs van mijn receiver monoblokken gehangen. Je gebruikt dan nog wel de voorversterker van je receiver voor alle bronnen.
Mijn volgende stap was om een stereoversterker in gebruik te nemen, met een eindversterker functie. Voor stereobronnen (CD, Squeezebox) gebruik je dus gewoon de stereoversterker. En alle euro's die je uitgeeft aan deze versterker zijn dus meteen ten diensten aan je tweekanaals geluidskwaliteit.
Met een druk op de knop kun je deze versterker dus veranderen in een eindversterker. Voor je meerkanaals bronnen (blu-ray, gameconsoles) gebruik je nu dus je stereoversterker als eindversterker.
Met de meetmicrofoon van je receiver kun je de volume verschillen e.d. makkelijk op elkaar afstemmen.
Dit verhaal gaat natuurlijk steeds minder op naarmate je meer geld uitgeeft aan je surround receiver!
Hoop dat het beetje duidelijk is.
Waarom zou dit dan beter klinken dan twee monoblokken? En is het verschil echt groot, vanaf de eerste stap naar de monoblokken en weer de tweede van monoblokken naar stereoversterker?
Haha, is het het waard... Tsja, als ik upgrade, hoor ik nooit de twee situaties blind naast elkaar.Bierdopje120 schreef op zondag 28 november 2010 @ 12:57:
[...]
Interessante constructie. Ik had er zelf ook wel eens over nagedacht volgens mij maar ik was bang dat het geluid in surround dan helemaal verpest werd doordat de fronts dan heel anders zouden klinken.
Waarom zou dit dan beter klinken dan twee monoblokken? En is het verschil echt groot, vanaf de eerste stap naar de monoblokken en weer de tweede van monoblokken naar stereoversterker?Maw, vind jij het het geld waard of meer dan waard?
Dus waarschijnlijk zijn het vooral de stemmetjes in me hoofd die denken dat het beter is die ik er rustig mee hou.
Ik luister in ieder geval graag naar mijn marantz versterker, en of de bas echt strakker is en de details beter dan hiervoor kan ik niet bewijzen. Maar dat is de upgradeziekte he... Ik denk nu aan andere frontspeakers.
Het voordeel van mijn set op dit moment is dat ik bij mogelijke verhuizing de set kan splitsen in een stereo en een surround set. Gelijk goed excuus voor nieuw setje frontspeakers...
En waarom een stereoversterker beter zou klinken dan mono blokken is om dat een voorversterker het bepalendst zou zijn voor het geluid. De kleuring die optreedt bij de bron en/of de voorversterker wordt daarna alleen nog maar versterkt. Maar dat is misschien alleen logica...
[ Voor 10% gewijzigd door Offtrack op 28-11-2010 14:29 ]
Ow zo zitten die monoblokken vast? Ik dacht dat je ze aansloot op de pre-out van de reciever. Als je dat doet, is er nog geen kleuring opgetreden toch? (anders zou 'PRE'-,, niet van juiste betekenis zijn) Als ik kijk naar de MA-500 om even een voorbeeld te noemen, kun je ze gewoon zo aansluiten. Of was dit bij jouw monoblokken anders? of mis ik iets?Offtrack schreef op zondag 28 november 2010 @ 14:08:
[...]
Haha, is het het waard... Tsja, als ik upgrade, hoor ik nooit de twee situaties blind naast elkaar.
Dus waarschijnlijk zijn het vooral de stemmetjes in me hoofd die denken dat het beter is die ik er rustig mee hou.
Ik luister in ieder geval graag naar mijn marantz versterker, en of de bas echt strakker is en de details beter dan hiervoor kan ik niet bewijzen. Maar dat is de upgradeziekte he... Ik denk nu aan andere frontspeakers.
Het voordeel van mijn set op dit moment is dat ik bij mogelijke verhuizing de set kan splitsen in een stereo en een surround set. Gelijk goed excuus voor nieuw setje frontspeakers...
En waarom een stereoversterker beter zou klinken dan mono blokken is om dat een voorversterker het bepalendst zou zijn voor het geluid. De kleuring die optreedt bij de bron en/of de voorversterker wordt daarna alleen nog maar versterkt. Maar dat is misschien alleen logica...
Ik waardeer het trouwens erg dat je er de tijd voor neemt voor mij
De foto's:

Vooraanzicht

De gitaartjes

Zijaanzicht

Beamerscherm

Beamer

Close-up beamer
Wat er allemaal wel en niet te zien is:
Beamer: Optoma HD20
TV: Philips 47pfl8404H
Receiver: Onkyo tx-sr508
HD-DVD speler: Toshiba hd-ep30
Bluray/games: PS3
Philips digitale decoder
Logitech harmony one
Jamo S 606 HCS 5 speakerset
Ziet er erg mooi uit moet ik zeggen!This-is-life schreef op zondag 28 november 2010 @ 17:02:
Er is sinds mijn laatste post weer het een en ander veranderd in mijn bioscoop kamertje, en daarom heb ik besloten nog maar eens wat foto's te posten om het te laten zien. Ik ben over het algemeen aardig tevreden over mijn huidige set-up. Het enigste wat ik nog mis is een 3d-tv maar daar wacht ik nog een tijd mee aangezien er nu toch bijna geen 3d materiaal op de markt is.
De foto's:
[afbeelding]
Vooraanzicht
[afbeelding]
De gitaartjes
[afbeelding]
Zijaanzicht
[afbeelding]
Beamerscherm
[afbeelding]
Beamer
[afbeelding]
Close-up beamer
Philips digitale decoder
Logitech harmony one
Ook mooie poster van New York
Ziet er zeer goed uit!This-is-life schreef op zondag 28 november 2010 @ 17:02:
Er is sinds mijn laatste post weer het een en ander veranderd in mijn bioscoop kamertje, en daarom heb ik besloten nog maar eens wat foto's te posten om het te laten zien. Ik ben over het algemeen aardig tevreden over mijn huidige set-up. Het enigste wat ik nog mis is een 3d-tv maar daar wacht ik nog een tijd mee aangezien er nu toch bijna geen 3d materiaal op de markt is.
De foto's:
[afbeelding]
Vooraanzicht
[afbeelding]
De gitaartjes
[afbeelding]
Zijaanzicht
[afbeelding]
Beamerscherm
[afbeelding]
Beamer
[afbeelding]
Close-up beamer
Philips digitale decoder
Logitech harmony one
Ik heb dezelfde speakers; vroeg me af of je ze wel eens geprobeerd hebt met de Woofer naar binnen? (heb ze zelf naar binnen, andersom nog nooit geprobeerd)
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
erg strak allemaal en inspirerend, nog negatieve woorden over de Optoma of alleen lof
Nee het scherm hangt gewoon aan de muur, ik heb hier geen foto van. Ik wil er nog iets overheenmaken zodat het er wat beter uit ziet want het is nu gewoon een witte bak waar het scherm uit komt. Ik vindt de optoma echt een prima beamer, vooral voor de prijs. Ik heb nog niet lang een beamer dus heb nog niet echt vergelijkingsmateriaal heb hiervoor 2 maandjes een optoma hd67 gehad maar ik wou toch graag full hd. Het verschil tussen die twee was wel vrij groot vond ik, al met al ben ik zeer tevreden over de optoma! Echt een aanrader.QwaftZefoni schreef op zondag 28 november 2010 @ 20:36:
heb je het beamer scherm weggebouwd in je plafond of?
erg strak allemaal en inspirerend, nog negatieve woorden over de Optoma of alleen lof
Omwisselen is ook niet het meeste werk inderdaad.. Maar als het niet hoeft..Bierdopje120 schreef op zondag 28 november 2010 @ 22:30:
@GermanPivo, anders wissel je ze even om. Zo veel werk is dat toch niet? Volgens mij is het meer de gedachte van, pff alles loshalen, speakers op tillen omwisselen terugzetten, vast draaien, kan niet goed bij kabels, of wat dan ookBen wel nieuwsgierig, ik zou zeggen dat de woofers naar buiten horen, tenzij ze heel dicht op de muur staan. Maar ik zou het eigenlijk niet weten
Hmm, het schijnt ook een beetje te maken hebben met het formaat van de ruimte waar de speakers in staan. (ergens ook wel logisch eigenlijk..) Als ik binnenkort tijd heb, dan ga ik het wel even uitproberen
Hehe, het was te proberen! Dat is dus ook precies dezelfde rede waarom ik eigenlijk niet van plan ben om het te veranderen. Maar misschien binnenkort toch maar proberen.. *nieuwsgierigheid*This-is-life schreef op zondag 28 november 2010 @ 22:57:
@GermanPivo
Nee heb ze altijd zo staan en ben ook niet van plan het te veranderen het klinkt allemaal wel prima zo.
Ik denk dat je het stereobeeld het beste kan verbeteren door een 2.0 configuratie vanuit een stereo voorversterker aan te sluiten op een 7.1 input van je receiver. Dan gebruik je de receiver slechts als eindversterker en doorloopt het signaal niet de kronkels van een surround chip.Bierdopje120 schreef op zondag 28 november 2010 @ 12:57:
[...]
Interessante constructie. Ik had er zelf ook wel eens over nagedacht volgens mij maar ik was bang dat het geluid in surround dan helemaal verpest werd doordat de fronts dan heel anders zouden klinken.
Waarom zou dit dan beter klinken dan twee monoblokken? En is het verschil echt groot, vanaf de eerste stap naar de monoblokken en weer de tweede van monoblokken naar stereoversterker?Maw, vind jij het het geld waard of meer dan waard?
Uiteindelijk luister je dan natuurlijk nog steeds naar je huidige eindversterking, maar voeding voor voorversterking en eindversterking houd je op deze manier gescheiden.
Uiteindelijk haal je natuurlijk het beste resultaat met een zeer goede surround voorversterker die ook nog eens goed is in stereo icm een of meerdere eindversterkers.
Ik heb bv in mijn achterwand een 4tal gaten gemaakt en daar pc fans tegen aan geschroefd. 2 aan de linker kant die verse lucht naar binnen blazen en 2 aan de rechter kant die andersom gemonteerd zijn om de warme lucht naar buiten te blazen.-nickx- schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:13:
Heren,
Ik loop een beetje tegen het volgende probleem aan. ik heb een TV Meubel waarin inmiddels 4/5 apparaten staan welke soms zelfs tegelijk aanstaan.
De warmte ontwikkeling is op dit moment erg hoog, de versterker word in mijn ogen echte TE warm.
Ik heb inmiddels al een paar kleine gaatjes geboord in de achterkant van het meubel (komt uit achter een valse muur). Maar weet niet of dit voldoende is.
Heeft er iemand tips hoe ik het beste (geruisloos) van de warmte kan afkomen?
Bijgevoegd een aantal foto's van de situatie.
Alvast bedankt.
[afbeelding]
[afbeelding]
Zo ontstaat er een lucht stroom die voorkomt dat de boel echt warm wordt.
De fans heb ik aangesloten op 'oude'
En er zijn zat hele stille fans te krijgen. Ik hoor ze echt niet...
Blijven mooi om te zien de Jamo's...This-is-life schreef op zondag 28 november 2010 @ 17:02:
Tubes....It's what make music music!
Een beetje vreemd verhaal, waarin je jezelf in de laatste zin tegenspreekt, want daar schets je immers de setup die hier besproken werd: een surround receiver als voorversterker, met een aparte eindversterker.fisherman schreef op maandag 29 november 2010 @ 07:43:
Ik denk dat je het stereobeeld het beste kan verbeteren door een 2.0 configuratie vanuit een stereo voorversterker aan te sluiten op een 7.1 input van je receiver. Dan gebruik je de receiver slechts als eindversterker en doorloopt het signaal niet de kronkels van een surround chip.
Uiteindelijk luister je dan natuurlijk nog steeds naar je huidige eindversterking, maar voeding voor voorversterking en eindversterking houd je op deze manier gescheiden.
Uiteindelijk haal je natuurlijk het beste resultaat met een zeer goede surround voorversterker die ook nog eens goed is in stereo icm een of meerdere eindversterkers.
Maar waarom zou dat beter in stereo zijn dan een dedicated stereo versterker? Alleen vanwege de gescheiden voedingen?
Enig nadeel is wel dat ik nu de subwoofer alleen kan gebruiken met bronnen die op de marantz aangesloten zitten via de LFE out. Of de hi-input gebruiken. Wel iets om bij stil te staan dus mocht je een vergelijkbare situatie hebben/krijgen.
Ik maak denk een schakelaar waarmee ik makkelijk tussen de 2 inputs kan schakelen. Zit er helaas niet standaard op.
nee, dat is zeker niet het geval, in de laatste zin heb ik het over een echte muziekale surround voorversterker.RexP schreef op maandag 29 november 2010 @ 13:47:
[...]
Een beetje vreemd verhaal, waarin je jezelf in de laatste zin tegenspreekt, want daar schets je immers de setup die hier besproken werd: een surround receiver als voorversterker, met een aparte eindversterker.
Maar waarom zou dat beter in stereo zijn dan een dedicated stereo versterker? Alleen vanwege de gescheiden voedingen?
Een voorversterker van de klasse Proceed,Meridian,TagMclaren,Classe of Lexicon.
Daar kan geen enkel voorversterker gedeelte van welke willekeurige receiver dan ook aan tippen.
Koop je van een deze merken een wat ouder model, dan zijn deze erg betaalbaar.
Waarom een beamer en tv ? Wat is een voordeel van de beamer tov de tv?This-is-life schreef op zondag 28 november 2010 @ 22:57:
[...]
Nee het scherm hangt gewoon aan de muur, ik heb hier geen foto van. Ik wil er nog iets overheenmaken zodat het er wat beter uit ziet want het is nu gewoon een witte bak waar het scherm uit komt. Ik vindt de optoma echt een prima beamer, vooral voor de prijs. Ik heb nog niet lang een beamer dus heb nog niet echt vergelijkingsmateriaal heb hiervoor 2 maandjes een optoma hd67 gehad maar ik wou toch graag full hd. Het verschil tussen die twee was wel vrij groot vond ik, al met al ben ik zeer tevreden over de optoma! Echt een aanrader.
Je setup ziet er super uit!
Het is heel simpel met een beamer heb je groter beeld en daardoor krijg je meer de bioscoopervaring. Ook voor gamen is een groot scherm echt super! Gewoon tv kijken vind ik echter niets op de beamer vandaar dat ik ook een tv heb.Versteegrob schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:02:
[...]
Waarom een beamer en tv ? Wat is een voordeel van de beamer tov de tv?
Je setup ziet er super uit!
Verwijderd
Plus je moet er van uitgaan dat een beamer minder lang mee gaat dan een tv vandaar dat een beamer niet de hele dag aan staat.This-is-life schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:28:
[...]
Het is heel simpel met een beamer heb je groter beeld en daardoor krijg je meer de bioscoopervaring. Ook voor gamen is een groot scherm echt super! Gewoon tv kijken vind ik echter niets op de beamer vandaar dat ik ook een tv heb.
Precies!Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:48:
[...]
Plus je moet er van uitgaan dat een beamer minder lang mee gaat dan een tv vandaar dat een beamer niet de hele dag aan staat.
Jij zegt dus dat ik het signaal naar de stereo versterker moet sturen, dan weer naar surround versterker en de speakers moet aansluiten op de surround versterker? Dat lijkt me minder logisch:S Ik kan ook gewoon twee monoblokken kopen. Iemand ervaring met de Rotel RMB100?fisherman schreef op maandag 29 november 2010 @ 07:43:
[...]
Ik denk dat je het stereobeeld het beste kan verbeteren door een 2.0 configuratie vanuit een stereo voorversterker aan te sluiten op een 7.1 input van je receiver. Dan gebruik je de receiver slechts als eindversterker en doorloopt het signaal niet de kronkels van een surround chip.
Als je bedenkt dat een stereo versterker alleen om de simpele reden beter klinkt omdat er geen signaal door een DSP chip loopt, maar de beide kanalen rechtstreeks aangestuurd worden, zal je erachter komen dat door slechts alleen gebruik te maken van de eindversterkers van de receiver (en zo het voorversterker gedeelte te omzeilen) een veel beter geluid krijgt.Bierdopje120 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 16:47:
[...]
Jij zegt dus dat ik het signaal naar de stereo versterker moet sturen, dan weer naar surround versterker en de speakers moet aansluiten op de surround versterker? Dat lijkt me minder logisch:S Ik kan ook gewoon twee monoblokken kopen. Iemand ervaring met de Rotel RMB100?
Je kan overigens ook voor een kastje kiezen om luidsprekers te schakelen, zodat je de surround en stereo receivers beide aan dezelfde luidsprekers koppelt.
Daarbij heb je uiteraard wel weer een kastje meer en een minder stabiele verbinding.
Dit was de reden waarom ik aangaf dat je de luidsprekers slechts alleen op de surround receiver aansluit en gebruik maakt van de pre outs van de stereo receiver en 7.1 ingang van de surround receiver.
Op deze manier heb je zowel stereo als surround de beste weergave met alle nieuwe formaten, zonder een dure surround voorversterker te kopen met nieuwe formaten die ook nog goed is in stereo.
[ Voor 3% gewijzigd door fisherman op 30-11-2010 18:52 ]
De meeste surround receivers hebben een Source Direct schakeling. Daarmee passeer je de door jou verfoeide DSP chip. Daar hoef je dus geen aparte voorversterker voor te kopen.fisherman schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 18:51:
Als je bedenkt dat een stereo versterker alleen om de simpele reden beter klinkt omdat er geen signaal door een DSP chip loopt, maar de beide kanalen rechtstreeks aangestuurd worden, zal je erachter komen dat door slechts alleen gebruik te maken van de eindversterkers van de receiver (en zo het voorversterker gedeelte te omzeilen) een veel beter geluid krijgt.
Ik begrijp niet zo goed waar je naar toe wil. Je vindt een stereo voorversterker gekoppeld aan een surround receiver als eindversterker een betere combinatie dan een surround receiver als voorversterker, gekoppeld aan een dedicated eindversterker? Schiet mij maar lek, maar een dedicated eindversterker zal altijd beter zijn dan de eindtrapjes in een surround receiver.
Uiteraard is een aparte eindversterker beter dan de eindtrappen in een receiver. Maar uiteraard is ook niet altijd een eindversterker beter dan een eindtrap van elke receiver. De eindtrappen van het topsegment zijn beter dan een instap eindversterker uiteraard.RexP schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 23:01:
[...]
De meeste surround receivers hebben een Source Direct schakeling. Daarmee passeer je de door jou verfoeide DSP chip. Daar hoef je dus geen aparte voorversterker voor te kopen.
Ik begrijp niet zo goed waar je naar toe wil. Je vindt een stereo voorversterker gekoppeld aan een surround receiver als eindversterker een betere combinatie dan een surround receiver als voorversterker, gekoppeld aan een dedicated eindversterker? Schiet mij maar lek, maar een dedicated eindversterker zal altijd beter zijn dan de eindtrapjes in een surround receiver.
Mijn bedoelding achter deze (voor audiofielen toch geen ongebruikelijke oplossing) is dat je 1 paar luidsprekers kan gebruiken als fronts, zonder daar een dubieus schakelkastje voor te gebruiken.
Daarnaast kan je de aparte eindversterker ook aan je pre outs hangen van de receiver. Een stereo (voor)versterker met pre outs stop je dan in de 7.1 ingang. Dan lus je hem eigenlijk alleen door zonder signaalverlies. Je kan dan zowel de receiver voor stereo als suround gebruiken icm met een eindversterker.
Wat ik dan zou doen, als ik met twee versterkers wilde spelen op één paar fronts, is om alle bronnen op de surroundreceiver aan te sluiten en daarvan alleen de twee fronts pre-out op de stereoversterker aan te sluiten, waarmee je die dus gebruikt als eindversterker voor de fronts.
Je zou je stereobronnen ook op de stereoversterker aan kunnen sluiten, maar dan ga je misschien lopen draaien aan het stereovolume als de surroundbak uit staat en dan moet je dat dus weer instellen als je een film gaat kijken.
Je redenering raakt kant noch wal. Een in jouw ogen matige receiver gaat echt niet beter klinken als je er een peperdure voorversterker aan hangt. Je kunt net zo goed de "stereo direct" mode die alle receivers hebben gebruiken, want dat is ook de enige mode waarin het uberhaupt zin heeft om een aparte voorversterker te gebruiken. Maar zelfs in die mode zal het signaal nogsteeds door de DSP gaan, al zal die de A/D en D/A slag overslaan en slechts als volumeregeling dienen. De beste "voorversterker" is feitelijk nog altijd een potmeter, tenzij je erg ongevoelige eindtrappen hebt.fisherman schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 18:51:
Als je bedenkt dat een stereo versterker alleen om de simpele reden beter klinkt omdat er geen signaal door een DSP chip loopt, maar de beide kanalen rechtstreeks aangestuurd worden, zal je erachter komen dat door slechts alleen gebruik te maken van de eindversterkers van de receiver (en zo het voorversterker gedeelte te omzeilen) een veel beter geluid krijgt.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Lezen jullie de topic start nog even door ?
*Wijst naar de laatste 25 reply's*
/miereneuk modus uit
Verwijderd
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
De taak van een topic staat meestal in de begin-post omschreven. Misschien kan de moderator/starter van dit topic zich er een keer over uitspreken?ConZito schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:34:
Dit topic heeft ook een beetje een taak als algemeen audio-discussie-topic, niets mis mee lijkt
Ik heb het over een 5.1 of 7.1 analoge bypass waarbij het signaal niet door de DSP loopt, daarbij heeft een stereo voorversterker wel degelijk nut.Exirion schreef op woensdag 01 december 2010 @ 10:08:
[...]
Je redenering raakt kant noch wal. Een in jouw ogen matige receiver gaat echt niet beter klinken als je er een peperdure voorversterker aan hangt. Je kunt net zo goed de "stereo direct" mode die alle receivers hebben gebruiken, want dat is ook de enige mode waarin het uberhaupt zin heeft om een aparte voorversterker te gebruiken. Maar zelfs in die mode zal het signaal nogsteeds door de DSP gaan, al zal die de A/D en D/A slag overslaan en slechts als volumeregeling dienen. De beste "voorversterker" is feitelijk nog altijd een potmeter, tenzij je erg ongevoelige eindtrappen hebt.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de oudere surround voorversterkers met analoge bypass voor 7.1. Hierbij kan je makkelijk een blueray speler aansluiten op de analoge ingang. Het signaal wordt gedecodeerd door de speler (of in dit geval de stereo (voor)versterker) en alle digitale paden worden overgeslagen.
Volgens mij moet jij zo'n ding eens gaan openschroeven. Als je geen surround receiver/voorversterker van een paar duizend euro hebt, is het processing/voorversterker-gedeelte zonder uitzondering opgebouwd rond een single-chip oplossing die dient als ADC, DAC, DSP en volumeregeling. In de stereo direct mode gaat het signaal nogsteeds door diezelfde chip heen, maar wordt alleen het volumeregelingscircuit gebruikt. Een losse voorversterker gaat je niks helpen, integendeel, aangezien elke extra component in de signaalweg een degradatie van het signaal betekent.fisherman schreef op woensdag 01 december 2010 @ 17:00:
Ik heb het over een 5.1 of 7.1 analoge bypass waarbij het signaal niet door de DSP loopt, daarbij heeft een stereo voorversterker wel degelijk nut.
Als je een Arcam of Rotel van pakweg 5000 euro koopt, dan heb je de kans dat je losse DACs en een separaat volumecircuit voor analoog stereo tegenkomt. Maar goed, dat is uitzonderlijk en kun je onmogelijk generaliseren.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Dit topic is gesloten.
Let op!
- Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier.
Zie ook de Topic Start bij "Wat hebben we liever niet" voor de reden.
- Let ook op de grootte van de foto's wanneer je deze post: de banner rond te grote foto's met betrekking tot het thumbnails maken staat er niet voor niets! Te grote foto's worden getrashed.
- Dingen als "ik ben nog maar xx jaar' of "het is maar een studentensetje" mag je ook achterwege laten. Dit voegt niets toe.