Om maar iets toe te voegen aan de vergelijking GS vs X10 (ik heb zelf de x10, een goede vriend van me de GS en ook daar een tijdje mee gespeeld)
Beeld
De schermen verschillen behoorlijk, en het is zeer persoonlijk welke je beter bevalt. Als je beide in de winkel in de hand neemt zal het GS scherm veel kleurrijker overkomen. Laat je niet verrassen, de X10 is standaard een stuk donkerder ingesteld dan de GS, zet beide op 100% in de instelling en het verschil is een stuk kleiner.
Wat wel duidelijk te zien is, vind ik althans (de meeste mensen zijn er een stuk minder gevoelig voor dan ik is mijn ervaring), is het pentile matrix systeem van de GS. Zoek maar eens op google. Het beeld van de X10 is een stuk scherper. In ieder geval horizontale en verticale lijnen ogen een stuk strakker op de X10.
Duidelijk voordelig punt van de GS is wel de kijkhoek, de X10 is onder een hoek nog wel goed te zien maar verkleurt vrij snel, de GS ziet onder een hoek veel beter uit.
Touch
Hier kan ik kort in zijn, het touchscreen van de X10 is goed, maar dat van de GS is duidelijk beter (nauwkeuriger en gevoeliger).
Multitouch vs single touch is amper van belang mits je geen spelletjes speelt (het zoomsysteem van de browser van de x10 bevalt me zelfs veel beter dan de standaard multitouch zoom van de andere androids)
Snelheid
Als je graag 3D spelletjes speelt kun je beter voor de GS gaan, deze heeft de snellere GPU en iets snellere CPU. Doe je dit niet dan kies ik het voordeel voor de X10.
De GS slaat zijn programma's op, op trager geheugen dan dat de X10 dat doet, dit levert merkbare vertragingen waar de X10 daar minder last van heeft. Verder is zoals ik eerder zei de GS sneller, maar het is dat tragere geheugen dat onder regulier gebruik vaker vertragingen veroorzaakt.
Accu
Ik doe normaal 1,5 tot 2 dagen met mijn accu. Die vriend van me met de GS redt dit niet. Natuurlijk zal de menier van gebruiken wel verschillen, maar ik doe eigenlijk niets speciaals om accu te sparen. (3G altijd aan, scherm continu op 85% helderheid, geen taskkiller, elk half uur facebook en twitter updates, agenda mail en contactpersonen in automatische sync, push mail via Gmail op 4 adressen).
Accu is zeker geen voordeel van de GS, waarschijnlijk een voordeel van de X10 maar ben niet helemaal zeker in de verhoudingen tussen de manier van gebruiken tussen mij en die vriend met de GS.
Camera
De 8MP van de X10 zie ik niet als voordeel, ik ben van 3MP (K800i) naar 5MP (C902) naar 8MP (X10) gegaan. De scherpte van het beeld als je er op inzoomt heb ik alleen maar achteruit zien gaan. Bij de K800i en C902 is, als je inzoomt op foto's, duidelijk ruis zichtbaar. De X10 blurred de foto volgens mij softwarematig, althans zo lijkt het als je erop inzoomt.
Wel duidelijk beter geworden zijn de kleuren van de foto's, daarin is de X10 ook duidelijk beter dan de GS. De extra 3MP voegen weinig toe.
Foto's in het donker zijn bij de X10 ronduit slecht, van de GS daar geen ervaring.
Video's zijn op de X10 wel echt goed voor een GSM-camera. Met de GS heb ik daar ook geen ervaring mee.
Futureproof
Het enige dat je bij de X10 zal missen na de update van deze maand is flash support, de GS gaat dit bij de 2.2 update krijgen, bij de X10 is dat nog onzeker. Voor de rest zul je bijna niets missen als je de X10 neemt tov de GS.
Kleine dingen
Smaak is persoonlijk, uiterlijk design mag je zelf beslissen wat de betere is.
Merkafhankelijke software: bij beide telefoons is de door de fabrikant bijgeleverde software imo crap. Bij beide raad ik je aan een andere launcher te installeren en verder vooral programma's uit de market te gebruiken.
De GS heeft standaard swype, voor de X10 moet je de juiste download zien te vinden om swype erop te krijgen.
Led op de X10 vind ik heel handig, niet voor de foto's, maar als lampje.
X10 heeft een relatief laag belvolume, met de GS zal je de andere kant van de lijn beter horen.