Deel 3; De...DE water- luchtgekoelde CPU koeler (deel 1)
Vandaag, na een enorme storing bij TNT kwamen er 2 pakketjes binnen. in 1 zat de 2e hands aangeschafte Coolermaster Sphere en in de andere doos 2 zit een radiator, maar daar over in deel 354 meer;
En wat zat er in de doos 1; Jawel de koeler. Ik had al een paar dagen kunnen denken hoe ik weer mijn ideeen op de koeler kan botvieren. Wat is het toch eigenlijk een appelig ding;
Je zou er bijna een hap van nemen...
Uit de testen van een aantal jaar geleden kwam de Sphere als redelijk tot slecht uit de bus. Daar heb ik natuurlijk geen boodschap aan, ik ga hem toch aanpassen.
Er komt een waterblok op het gedeelte boven de heatpipes. Ik weet niet of het gaat werken maar zal vast wel weer.
Ik heb echter vreselijk weinig ruimte;
De zwarte pijlen zijn iets van 20 mm tussenbreedte en de witte pijlen van de onderkant van de fan tot de bovenkant van de heatpipes 42 mm.
Ik had nog wel een koelblok liggen van Zalman, maar op het moment dat ik de 90 graden bocht hier vanaf wilde draaien brak de aansluiting....

jammer maar helaas. Het bleek ook maar een klein pisgaatje te zijn. En dat wil ik niet.
Dan maar kijken wat ik met een XSPC koelblok kan doen. Zo één dus;
het blok is 50 x 50 en kan past goed op de bovenkant van de heatpipeshouder. Het rare opstaand stukje koper van 24 x 24 mm is natuurlijk not done.
Het nadeel van dit koelblok voor de CPU is dat ie bovenaansluitingen heeft. Al zou ik korte bitspower 90 graden hoeken gebruiken dan moet ik de helft van de fan weghalen, da's niet de bedoeling.
Een tijd lang denken en peinzen, het moet wel een snelle doorstroming hebben, althans dat is wel de bedoeling. Het voordeel van dit koelblok; het is gemaakt van Acetal (of zoiets), gewoon pvc/plastic/kunstof
Ik kan natuurlijk altijd de zijkant gaan bewerken;
Hoppa, zijkant eraf;
Met wat sterke cleaner de boel na wat vijlen en schuren weer een babyhuidje gegeven;
Alsof er weer niks aan de hand is, het hoort gewoon zo;
Maar ja, waar doe je dat nou voor. Ik moest iets meer "vlees" hebben om 2 horizontale aansluitingen te maken. Het blok is maar 15 mm dik. Ik twijfel erg of ik er wel een 1/4 schroefdraad in kan tappen. Dan hou ik aan beide kanten maar 1,5 mm over. Da's volgens mij veel te weinig.
Snel kijken in mijn rommeldozen ( de vorige volgers weten waar ik het over heb ). En ja hoor, 2 nippels gevonden met een doorsnee van 10,5 mm en 11,5 mm. buitenmaats. Kijk daar heb ik wat aan.

Voor het eerst kan ik gaan testen met de draaibank. De diameter van de nippel gaat terug van 10,5 naar 9,5 mm. Wat is dat toch leuk zo'n draaibank!
Ik ben toch wel weer stoer met deze oplossing.
Ik weet dat er ook losse GPU watekoelblokken zijn met horizontale aanslutingen maar die zijn misschien nog te hoog en het koeloppervlak is een stuk minder. Dit blokje is 5 x 5 cm.
Ik kan de nippels nog niet vastlijmen omdat ik eerst die rare richel van het koper af moet halen. Nou weer even leuk spelen met de draaibank..... als je geen uitleg hebt moet je maar aanmodderen... er is niet veel koper meer over maar de richel is weg;
Daarna maar weer een stukje "lappen" met dat koelblok;
"3 x poetsen elke dag"
De heatpipehouder is van gewoon staal/nikkel en zo scheef als een ....
Die ook meer netjes glad maken;
Ben benieuwd of het waterblok genoeg warmte mag ontvangen tegen die tijd van dit obstakel;
Het is bijna weekend maar nog niet helemaal en het waterblok zit nu in de workmate geklemd. Zodirect nog de nippels zwart spuiten en morgen weer verder;
De Sphere is nu kaal en schoon; wauw, ik weet nu waar de uitdrukking "the big apple" vandaan komt. (of is dat wat anders

)
Hier in huis wordt door de medebewoners gezegd; "leuke lampion"
De lampion krijgt morgen of het weekend zijn werkelijke gedaante.
Tot smurfs,