Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 14:14

DonMetal

Doet Iets Met Media

MmarkM schreef op donderdag 05 april 2012 @ 18:17:
Ik zit te twijfelen tussen de, heb ze bekeken in de MediaMarkt, maar ik weet het echt niet. Lowepro lijkt me een betere kwaliteit te hebben?

pricewatch: Lowepro SlingShot 202 AW
pricewatch unsorted: Hama Hama Kamera-Sling-Bag Katoomba 170 RL zwart 103741
Slingshots zijn mooie tassen, heb zelf de 200, maar je moet er niet al te veel gear in hebben want dan krijg je na verloop van tijd last van je schouder. Dus tot een body + 1/2 lensen prima, maar als je 4 stuks L glas op je 1DmIV wilt vervoeren zou ik wat anders doen.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Jah inderdaad. Ben voor de Lowepro gegaan voor een mooie 60 euro heb ik hem morgen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Dit is echt een mooi tasje:

Manfrotto Unica

Iemand ervaring met tassen van Manfrotto?

[ Voor 7% gewijzigd door Peter_Aragorn op 06-04-2012 16:37 ]

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 13:40

Garyu

WW

Peter_Aragorn schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:35:

Manfrotto Unica

Als ik het goed begrijp kan deze tas ook "gewoon" via de bovenrits open, en dan hoef je de flap dus niet terug te slaan. Lijkt me vrij diefstalgevoelig?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Mwa ik weet niet of dit nu zo'n groot minpunt is hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Garyu schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:48:
[...]

Als ik het goed begrijp kan deze tas ook "gewoon" via de bovenrits open, en dan hoef je de flap dus niet terug te slaan. Lijkt me vrij diefstalgevoelig?
Een tas die zo uitbundig Manfrotto en fotografie roept is bij uitstek al meer diefstalgevoelig ;)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Niet online
Vandaag me Lowepro 202 AW ontvangen. Super kwaliteit tas. Ben er erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit moment fotografeer ik al een tijdje met een sony a200 en tamron superzoom. Deze bewaarde ik eerst in een holster op mijn schouder. Sinds dat een aantal jongeren tegen elkaar zijden "pak zijn tasje" en vervolgens lachend wegliepen, omdat ze het niet durfden, bewaar ik mijn camera altijd met holster in mijn cheapass soho rugzak.
Nu wil ik binnenkort overstappen naar een canon 5d2 en hiervoor wil ik meerdere lensen (17-40mmf4, 50mm, f1.4 en 70-200mm f4) gaan kopen. Nu zoek ik dus eigenlijk naar een goede onopvallende cameratas, maar wel in het prijsbudget van lowepro. Ik kan namelijk niet goed een tas vinden die niet boven de lowepro prijs uitstijgt. Eventueel zou ik nog al mijn gear los kunnen verpakken en in mijn cheap tas werpen, maar dat werkt wat minder praktisch waardoor je wordt ontmoedigd om van lens te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
RobertJRB schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 12:17:
[...]

Een tas die zo uitbundig Manfrotto en fotografie roept is bij uitstek al meer diefstalgevoelig ;)
Hij is er ook compleet in het zwart. Dan valt het een stuk minder op dat hij van Manfrotto is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 18:57:
Op dit moment fotografeer ik al een tijdje met een sony a200 en tamron superzoom. Deze bewaarde ik eerst in een holster op mijn schouder. Sinds dat een aantal jongeren tegen elkaar zijden "pak zijn tasje" en vervolgens lachend wegliepen, omdat ze het niet durfden, bewaar ik mijn camera altijd met holster in mijn cheapass soho rugzak.
Nu wil ik binnenkort overstappen naar een canon 5d2 en hiervoor wil ik meerdere lensen (17-40mmf4, 50mm, f1.4 en 70-200mm f4) gaan kopen. Nu zoek ik dus eigenlijk naar een goede onopvallende cameratas, maar wel in het prijsbudget van lowepro. Ik kan namelijk niet goed een tas vinden die niet boven de lowepro prijs uitstijgt. Eventueel zou ik nog al mijn gear los kunnen verpakken en in mijn cheap tas werpen, maar dat werkt wat minder praktisch waardoor je wordt ontmoedigd om van lens te wisselen.
Tja, niet echt in de lowepro prijsklasse, maar tassen van domke, billingham of artisan & artist zijn wat mij betreft de beste fototassen die er niet uitzien als een fototas.

Goedkope oplossing daarvoor is wel de insert van zo'n tas (bijvoorbeeld die van billingham http://www.billingham.co.uk/acatalog/SuperFlex_Inserts.html) in een goedkope tas te doen.
Als dat een schoudertas is die je met een flap open kunt doen is de camera nog zo te pakken en zijn de spullen toch goed verpakt.

Verder zou ik me niet teveel aantrekken van wat jongeren. Als ze je al wilden beroven gaan ze echt niet duidelijk zeggen dat ze je tasje willen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Peter_Aragorn schreef op zondag 08 april 2012 @ 09:07:
[...]

Hij is er ook compleet in het zwart. Dan valt het een stuk minder op dat hij van Manfrotto is :)
Ja, en eigenlijk moet je wel precies weten hoe het logo van manfrotto eruit ziet om het te herkennen. De gemiddelde dief zal dat logo wel niet kennen lijkt me :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Zeker deze niet:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7141/6817253677_2571470715.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertJRB schreef op zondag 08 april 2012 @ 11:37:
[...]

Tja, niet echt in de lowepro prijsklasse, maar tassen van domke, billingham of artisan & artist zijn wat mij betreft de beste fototassen die er niet uitzien als een fototas.

Goedkope oplossing daarvoor is wel de insert van zo'n tas (bijvoorbeeld die van billingham http://www.billingham.co.uk/acatalog/SuperFlex_Inserts.html) in een goedkope tas te doen.
Als dat een schoudertas is die je met een flap open kunt doen is de camera nog zo te pakken en zijn de spullen toch goed verpakt.

Verder zou ik me niet teveel aantrekken van wat jongeren. Als ze je al wilden beroven gaan ze echt niet duidelijk zeggen dat ze je tasje willen.
Insert tassen heb ik nog niet aan gedacht. Misschien dat ik daar wel wat leuks tussen vindt. Schoudertassen lijken me dan weer niks voor het beoogde gewicht aangezien ik vaak lang op de voet of fiets rondzwerf.

En van die jongeren: Misschien was het inderdaad niet al te serieus wat ik eigenlijk al vermoedde, maar desondanks is het toch een bedreiging als zij met vijf man zijn en een fiets om te vluchten en jij maar alleen. En als ik ergens 's avonds laat rondloop in een vreemde stad in een gure buurt in het buitenland ben ik ook wel blij als ik een beetje anoniem kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 14:05:
[...]

Insert tassen heb ik nog niet aan gedacht. Misschien dat ik daar wel wat leuks tussen vindt. Schoudertassen lijken me dan weer niks voor het beoogde gewicht aangezien ik vaak lang op de voet of fiets rondzwerf.

En van die jongeren: Misschien was het inderdaad niet al te serieus wat ik eigenlijk al vermoedde, maar desondanks is het toch een bedreiging als zij met vijf man zijn en een fiets om te vluchten en jij maar alleen. En als ik ergens 's avonds laat rondloop in een vreemde stad in een gure buurt in het buitenland ben ik ook wel blij als ik een beetje anoniem kan blijven.
Ik snap wat je bedoelt. Heb zelf eigenlijk maar 2x echt in een buurt gezeten waar ik me niet veilig voelde. 's Nachts in een achterwijk van NY (leek ons leuk daar foto's te gaan maken..) en in Barcelona waar we uiteindelijk ook werden overvallen.
Beide keren had ik m'n camera mee, in NY gewoon in een eastpak rugzak gestopt, en in barca in een zwarte billingham, en scheelde inderdaad dat je daarmee niet opvalt. Fijn om hem echt weg te kunnen stoppen wanneer je het niet vertrouwd.

Die overvallers in Barca hebben trouwens die billingham niet eens opgemerkt en gingen alleen voor telefoons. Mooie HTC met groot scherm ziet er natuurlijk veel duurder uit dan zo'n stom tasje :P

Beste is eigenlijk gewoon goed verzekeren en gewoon afgeven als het gevaarlijk wordt.

Die inserts zijn trouwens geen tassen, maar meer een soort vakjes waarmee je een fototas indeelt. Die van billingham zijn nog redelijk prijzig, bijna alle andere fototas merken hebben ze.
Verder heb je van lowepro lenskokers, en als ik de camera meeneem in een rugzak wil ik er ook wel eens gewoon een handdoek omheen doen. Werkt ook perfect :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thr-
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
Ben op dit moment (de toekomst is niet van belang) op zoek naar een degelijke tas voor dagelijks gebruik waarbij ik 1 body en 2 lenzen(50mm en 100mm) mee kan nemen met extra ruimte voor voedsel/drank en fiets gereedschap, ben namelijk vaak op reis met de fiets.

Kwam dus de Think Tank Sling-O-Matic 20 tegen, zeker geen slechte uitstraling voor een hoekige tas naar mijn mening, levenslange garantie en volgens de reviews een ruimtelijke tas. Hier een video review, @ 4:00~ laat de reviewer zien hoeveel erin past.

Alleen zoek ik toch iets wat rond mijn budget zit en dat is ongeveer 100 euro, de Sling-O-Matic kan ik zelf vinden voor minimaal 170 euro. Vraag mij dus af of men misschien wat alternatieven kan adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Heb je de nieuwe Event Messenger lijn van LowePro al gezien?

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thr-
Nee, maar ik had natuurlijk ook moeten vermelden dat het een tas moet zijn met straps:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MysPd.png

Zie ik niet terug bij de Lowepro Event Messenger, tijdens het fietsen moet het toch goed vast zitten.

/edit image resize

[ Voor 17% gewijzigd door thr- op 08-04-2012 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

thr- schreef op zondag 08 april 2012 @ 17:27:
Nee, maar ik had natuurlijk ook moeten vermelden dat het een tas moet zijn met straps:

[afbeelding]

Zie ik niet terug bij de Lowepro Event Messenger, tijdens het fietsen moet het toch goed vast zitten.

/edit image resize
Wil je per se een "slingshot" ? ik zelf ga denk ik voor de Lowepro Pro Runner 300 AW
Lijkt mij een goede ruime en fijne tas (rugzak geen sling)

Alhoewel ik nog twijfel, de Lowepro Flipside 400 lijkt mij ook wel wat.
Het word in ieder geval 1 van deze 2.

[ Voor 9% gewijzigd door iew op 08-04-2012 17:41 . Reden: aanvulling. ]

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thr-
iew schreef op zondag 08 april 2012 @ 17:35:
[...]

Wil je per se een "slingshot" ? ik zelf ga denk ik voor de Lowepro Pro Runner 300 AW
Lijkt mij een goede ruime en fijne tas (rugzak geen sling)

Alhoewel ik nog twijfel, de Lowepro Flipside 400 lijkt mij ook wel wat.
Het word in ieder geval 1 van deze 2.
Mijn voorkeur gaat inderdaad wel naar een slingshot, vooral omdat het dan zo makkelijk is om bij de camera te komen. Misschien is het dan toch waard om extra uit te geven voor de think tank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
Volgens mij klinkt zo'n slingshot leuk, maar ben je alsnog aan het kutten om dingen erin of eruit te krijgen, zeker je camera (met een lange lens) lijkt me niet echt handig. Rugzak afdoen en neerleggen zorgt ervoor dat je veel makkelijker overal bij kunt, denk dat je dan zelfs nog wel sneller kunt zijn :P

Als je bijvoorbeeld lenzen wilt wisselen terwijl je camera al uit de tas hebt, dan zou ik eerder naar een schoudertas kijken, daar kan je makkelijker bij dan bij een slingshot/rugzak.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

Hahn schreef op zondag 08 april 2012 @ 17:49:
Volgens mij klinkt zo'n slingshot leuk, maar ben je alsnog aan het kutten om dingen erin of eruit te krijgen, zeker je camera (met een lange lens) lijkt me niet echt handig. Rugzak afdoen en neerleggen zorgt ervoor dat je veel makkelijker overal bij kunt, denk dat je dan zelfs nog wel sneller kunt zijn :P

Als je bijvoorbeeld lenzen wilt wisselen terwijl je camera al uit de tas hebt, dan zou ik eerder naar een schoudertas kijken, daar kan je makkelijker bij dan bij een slingshot/rugzak.
Die ervaring heb ik in ieder geval wel met mijn sling die ik nu heb, vooral als ik mijn camera met tele er uit wil halen moet je hem toch al losser omdoen om je camera er makkelijk uit te krijgen.
Ik merk dat ik mijn sling dan toch altijd maar af doe ipv te klooien.

Een rugzak draagt ook veel fijner en verdeeld het allemaal wat beter waardoor het comfortabeler draagt.
Ook op de fiets.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thr-
Hahn schreef op zondag 08 april 2012 @ 17:49:

Bij de Think Tank Sling-O-Matic is dat toch geen probleem? Zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertJRB schreef op zondag 08 april 2012 @ 15:48:
[...]

Ik snap wat je bedoelt. Heb zelf eigenlijk maar 2x echt in een buurt gezeten waar ik me niet veilig voelde. 's Nachts in een achterwijk van NY (leek ons leuk daar foto's te gaan maken..) en in Barcelona waar we uiteindelijk ook werden overvallen.
Beide keren had ik m'n camera mee, in NY gewoon in een eastpak rugzak gestopt, en in barca in een zwarte billingham, en scheelde inderdaad dat je daarmee niet opvalt. Fijn om hem echt weg te kunnen stoppen wanneer je het niet vertrouwd.

Die overvallers in Barca hebben trouwens die billingham niet eens opgemerkt en gingen alleen voor telefoons. Mooie HTC met groot scherm ziet er natuurlijk veel duurder uit dan zo'n stom tasje :P
Ik was ook een keer met een vriend in Barcelona. Toen liepen we terug naar ons hotel vlakbij de torre agbar en daar liepen we elke keer door een verlaten stuk onder een viaduct. Een keer stonden daar drie jongeren te wachten. Nadat we de eerste twee gepaseerd waren vloten die naar de derde toe die iets verderop stond (mijn vriend had zijn camera nog omhangen). Vervolgens keek die derde wel maar ik denk dat ie niet alleen tegen ons tweeën op durfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
thr- schreef op zondag 08 april 2012 @ 17:55:
[...]

Bij de Think Tank Sling-O-Matic is dat toch geen probleem? Zie
Alle slingshots werken natuurlijk zo, maar wat ik bedoel is dat het toch altijd een gekut is om je camera eruit te krijgen als je tas nog hangt. Het gat is vrij klein (kleiner dan wanneer je tas op de grond ligt en de tas helemaal opengeritst is) waardoor je moet gaan zitten kloten om de camera er makkelijk uit te krijgen.

En je moet eerst de tas van je rug draaien en daarna moet je 'm weer terug op je rug draaien, terwijl afdoen en opdoen van een tas echt niet zo veel tijd kost. Als je je tas echt niet af wilt doen (vanwege vieze vloer of veiligheid ofzo), dan is een slingshot interessant, maar als dat niet aan de orde is zou ik eerder een rugzak nemen die je gewoon helemaal af moet doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 16:44

Shaggy

Misantroop pur sang

Jij gebruikt deze?

Hoe zijn je ervaringen hiermee?

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:21

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Peter_Aragorn schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:35:

Manfrotto Unica

heb toevallig vorige week deze gekocht. Ik heb de Unica V Manfrotto Unica V Messenger Black ( pricewatch unsorted: Manfrotto Unica V Messenger Black)

Ik zocht ook een onopvallende messengertas, en dat is deze wat mij betreft zeker. Ruimte genoeg voor mn D5000 + gemonteerde Tamron 70-300 en daarnaast nog mn Nikkor 18-135 en flitser. Ook mn laptop past prima (Asus X53). Daarnaast kan ik er nog een flink boek + trui en fles water in kwijt, en dan is ie nog niet vol.

[ Voor 5% gewijzigd door _Mystikal_ op 09-04-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ja die zwarte wil ik ook :) en dan de V of de VII :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Peter_Aragorn schreef op maandag 09 april 2012 @ 19:41:
Ja die zwarte wil ik ook :) en dan de V of de VII :)
Kan wel wat foto's maken van de week als je wilt? Van t interieur uiteraard, de buitenkant is bekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nja ik wil hem ook voor school gebruiken. Dus ben benieuwd hoeveel boeken erin kunnen, als je ook je DSLR erin hebt zitten en je laptop.

Dus mag wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Peter_Aragorn schreef op maandag 09 april 2012 @ 21:24:
Nja ik wil hem ook voor school gebruiken. Dus ben benieuwd hoeveel boeken erin kunnen, als je ook je DSLR erin hebt zitten en je laptop.

Dus mag wel :)
doe ik, wel ergens later deze week, ben relatief druk. Post ze hier wel gewoon dan :)

/slowchat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Waarom je een nieuwe tas wil,

Ik ga redelijk vaak met vliegtuig en wil een tas waar ik mijn spullen in kan doen en redelijk makkelijk overal bij kan. Zoals bij de camera,laptop, papieren e.d zonder dat je de hele tas moet door graaien.

Wat voor tas je wil

Ik denk dat een backpack het makkelijkst is hoewel het niet echt uitmaakt

Wat erin moet passen (nu en in de toekomst),

Camera + lens
1 Lens Zoom
Camera accu lader + extra accus
Laptop Kleintje (13")
Ipad, + lader en kabel
wat papieren printjes ticket ed
Kabels adapters voor telefoon e.d
Flesje aan Bij voor keur aan de zijkant.
Camelback
Statief.
RegenJas/vest
+ wat schone kleding.

Welke tassen je zelf al hebt gevonden (liever 3 dan 20 ;) ),

Kwam de sling shot van lowpro, tegen maar deze voelden redelijk lomp (misde ook de sloten)
Was heel blij met de Tenba discovery daypack maar die kan niet opslot...
Clicke lcontrejo, kan ook niet opslot en ook geen side access voor laptop/papieren.
Dakine Sequence, F-stop Tilopa beide missen de ritsen

Waarom deze niet aan je eisen voldoen (te duur, niet groot genoeg, te lelijk, geen Crumpler, etc).
De tassen die ik tot nogtoe heb gevonden voldeden niet aan mijn eisen omdat Practisch geen een de een slot op de rits heeft.

Hoe wil je dat de tas er uit ziet.

Bijvoorkeur mogelijkheid om statief over het midden van de achterkant te plaatsen.
Nog een soort van gaas/netje op de achterkant.
Aan een zijkant moet flesje kunnen.
Aan de andere kant een lange rits voor laptop/ papieren vak tegen de rug van de tas aan.
Daar aansluitend een easy access vak voor de camera.
Op de straps een soort van vakje voor lens kapje.
Rits moet op slot kunnen
Afbeeldingslocatie: http://travelogue.travelvice.com/postfiles/2007-05-01_locking-backpack-zipper.jpg

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

koelebobes

Wen BTC €100K

Ik heb op dit moment een lowepro tas maar die klapt bijna uit zijn voegen met wat er op dit moment allemaal in zit.

Wat voor tas je wil
Een stevige backpack met misschien regenbestendig materiaal.

- GoPro HD2 + Carmount
- Canon 550D + 18-55mm lens + 1.8 50MM lens + ( Toekomstige lensen )
- Alienware M17x Laptop ( Dikke 17" )+ Headset + Muis + kabels/opladers
- Boeken + Schrijfgerei
- Statief

BTC €94.837,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
koelebobes schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:39:
Ik heb op dit moment een lowepro tas maar die klapt bijna uit zijn voegen met wat er op dit moment allemaal in zit.

Wat voor tas je wil
Een stevige backpack met misschien regenbestendig materiaal.

- GoPro HD2 + Carmount
- Canon 550D + 18-55mm lens + 1.8 50MM lens + ( Toekomstige lensen )
- Alienware M17x Laptop ( Dikke 17" )+ Headset + Muis + kabels/opladers
- Boeken + Schrijfgerei
- Statief
En wat versta je onder toekomstige lenzen? Als je daarmee een 300 f2.8 of een 35 f2 mee bedoelt is dat natuurlijk een groot verschil ;)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sowieso, als je tegelijk met een foto uitrusting ook nog een dikke 17"laptop en boeken+schrijfgerei wilt meenemen dan kan je beter naar een rolkoffer gaan kijken dan een rugzak.

Of bedoel je dat de rugzak ook geschikt moet zijn om in plaats van fotospullen, je (school)boeken en schrijfgerei in te vervoeren?

Want ik denk niet dat er ook maar 1 camera rugzak is die naast cameracompartiment en laptopvak ook nog serieuze ruimte voor boeken biedt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

koelebobes

Wen BTC €100K

Orion84 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 12:20:
Sowieso, als je tegelijk met een foto uitrusting ook nog een dikke 17"laptop en boeken+schrijfgerei wilt meenemen dan kan je beter naar een rolkoffer gaan kijken dan een rugzak.

Of bedoel je dat de rugzak ook geschikt moet zijn om in plaats van fotospullen, je (school)boeken en schrijfgerei in te vervoeren?

Want ik denk niet dat er ook maar 1 camera rugzak is die naast cameracompartiment en laptopvak ook nog serieuze ruimte voor boeken biedt.
Dan neem ik me boeken en schrijfgerei wel apart mee. Maar wat zouden de opties zijn voor de camera's/laptop ?

BTC €94.837,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen: kijk eens rond bij http://products.lowepro.com/catalog/Notebook-Camera,16.htm

Daar staan verschillende tassen bij met ruimte voor 17" laptop. Ook een paar modellen met een wat kleiner cameracompartiment en daarnaast een wat groter vak voor andere spullen (wellicht dus ruimte voor boeken), maar of dat echt past moet je maar even checken met de maten die vermeld staan.

Andere merken hebben vast ook wel wat, maar daar ben ik wat minder thuis.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thr-
Toch maar voor de Think Tank Sling-O-Matic 20 gegaan, tot mijn verbazing kwam ik via de fok pricecheck de tas voor maar 119 euro tegen met gratis verzenkosten op http://www.apollo.nl/product_info.php?products_id=9562

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@enriqueeeee:

Ik gebruik voor mijn rugzak een simpel hangslotje die ik door de oogjes haal van de lipjes van de rits. Dan kan je in ieder geval niet zonder geweld stiekem de rits openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:01:
@enriqueeeee:

Ik gebruik voor mijn rugzak een simpel hangslotje die ik door de oogjes haal van de lipjes van de rits. Dan kan je in ieder geval niet zonder geweld stiekem de rits openen.
Waar heb je die slotjes gehaald? Ik wil er ook nog een paar hebben!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bij iedere bouwmarkt kun je wel een variëteit aan kleine slotjes vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Action heeft ook van die cheap-ass slotjes, werken prima.
3 stuks voor nog geen drie euro, en je krijgt er vijf of zes sleutels bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bij V&D heb je ze ook die TSA-proof zijn (voor reizen naar Amerika wel handig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:58
Wat is TSA-proof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 09:59
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:01:
@enriqueeeee:

Think again... YouTube: How to Open A Zipped Luggage ritsen zijn nooit veilig. Ik noem dit aardig zonder geweld gezien je het zonder spoortje dicht kan maken. Heb het als leek ook zelf getest en iedere dombo kan het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 23:28

Milo.

klik

TSA zijn uit mn hoofd slootjes die je met een speciale loper kunt openmaken zodat je slot niet wordt doorgeknipt. Iets wat de douane in de VS als een soort van eis stelt en voor jezelf is het handig dat niet al je (dure) hangsloten worden doorgeknipt mocht je koffer gecontroleerd worden (als je er dus niet bij bent).

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snuurtje schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 18:23:
[...]

Think again... YouTube: How to Open A Zipped Luggage ritsen zijn nooit veilig. Ik noem dit aardig zonder geweld gezien je het zonder spoortje dicht kan maken. Heb het als leek ook zelf getest en iedere dombo kan het.
Ik vermoedde al dat er altijd wel andere manieren zijn, maar het geeft toch een veiliger gevoel dan helemaal geen slotje. Ik denk dat je het toch eerder in de gaten hebt als iemand met een pen zit te hannesen dan gewoon openritsen. Een slotje op je ritsbaggage is dus inderdaad ontzinnig, maar ik gebruik gewoon een klikkoffer.

Ik gebruik die slotjes ook alleen maar in drukke steden waar je telkens mensen tegen je rugzak aan voelt botsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 09:59
idd, maar zelfs al zou je geen slotje op je rugzag hebben, wat ze vaker doen is met een stanleymes een gat in je rugzak maken en wat zooi eruit jatten, mocht je m omhebben, daar voel je minder van dan dat ie wordt opengeritst. Werkt overigens alleen bij dunne eastpacks enzo. tassen met dikkere wanden lukt dat niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal. Weet niet zeker of dit het goede topic is maar ik probeer het even. Morgen wordt mijn bestelling bezorgd, een Olympus E-PM1 met de standaard 14-42 lens. Ik heb vroeger alleen foto's gemaakt met een compact camera en dit leek me een mooie opvolger. Nu ga ik maandag op vakantie en mijn compact camera stopte ik een een leren hoesje en en die weer in een shoulder bag. Bij mijn e-pm1 zit geen hoesje of iets ter bescherming. De camera los in mijn shoulder bag, (te samen met een flesje water en de portemonnee lijkt me op het eerste gezicht geen goed idee. Maar om nu een hele tas te kopen die vervolgens niet in mijn shoulder bag past lijkt me ook niet handig.. Ik was meer op zoek naar een soort gelijk hoesje als bij de compact camera's... Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zou zeggen, loop eens bij je locale fotoboer binnen en kijk eens naar dit soort tassen. Waarschijnlijk als je wat verder zoekt naar dit soort tassen, moeten er ook wel specifieke tassen/holsters voor jouw camera te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Snuurtje schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 18:23:
[...]

Gaat er meer om dat als je met zooi shouwd dat ze het niet snel open hebben.
Ik weet dat je tussen de rits een balpointer kan rammen, voorwaarde hier is trouwens wel dat de rits redelijk strak zit. als het losjes hangt gaat het niet zo heel erg makkelijk.
Er is trouwens een soort tegen oplossing om te zorgen dat ze hem niet meer dicht kunnen maken dus dat je kan zien dat ze er in zijn geweest. een slot met dubbel loops zodat ze hem niet nog eens dicht kunnen ritsen
Maar voor op vliegveld rondsjokken en naar hotel e.d heb ik toch liever een tas die dicht zit dan een die je openrits en de Camera/laptop e.d er uit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 13:45
Na lang zoeken, ben ik 1 tas tegengekomen die precies voldoet aan mijn eisen, helaas niet te koop in europa :(

De Crumpler C-List Celeb S

http://www.crumpler.com/A...Code=EN&SKU=CLC001-B00130

Hij ziet er niet uit als een foto tas
Biedt ruimte voor een laptop en camera spullen
Niet van achter open te maken. (m.a.w. eerst afdoen voordat je bij de spullen komt)
Heupband (waist belt)
Regenhoes

De Lowepro Flipside 400 AW doet bijna het zelfde, helaas overduidelijk een fototas en nog geen ruimte voor een laptop.

De Crumpler Cupcake full photo backpack (met losse regenhoes) komt aardig in de buurt, maar de waist belt ga ik echt missen ben ik bang.

Afijn, zijn er er creatieve oplossingen te verzinnen om toch die Crumpler C-List te bemachtigen (Via amazon 250$ + 125$ shipping :( ), of zijn er alternatieven die ik over het hoofd heb gezien?

Edit: stukje van wikipedia en de reden waarom het assortiment zo verschillend is bij Crumpler;

Crumpler is a bag company with 2 separately held companies who design and supply different products to their respective markets - Crumpler Australia headquartered in Melbourne, Australia with global offices in Brooklyn and Crumpler Europe in Berlin & Cologne. It began as a messenger bag company, but has since expanded its range, notably into laptop bags, camera bags and travel goods.

[ Voor 30% gewijzigd door pluisman op 15-04-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:19

sapphire

Die-hard pruts0r

Iedereen die zo'n huge Crumpler bij een ander op de rug ziet kan zelf wel invullen dat daar wat waardevols inzit :+

Echt subtiel zijn die gedrochten niet hoor :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw! Ik kwam net wel heel voordelige tassen tegen. Lekker groot en niet uitgesproken foto, maar gewoon outdoor achtig. tenba-mixx-zwart-oranje-photo-daypack €30,- tenba-shootout-backpack-mini-zilver €50,-.

Die laatste is maar liefst 95 euro onder de adviesprijs.
EDIT1: Moet haast wel een foutje zijn, want de andere kleuren van dezelfde tas kosten nog wel €145,-. Misschien maar snel bestellen? :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2012 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Die laatste heb ik ook maar even toch maar niet besteld. Heb eigenlijk al een Crumpler rugzak die voldoet..

[ Voor 47% gewijzigd door Nordlys op 15-04-2012 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Besteld. Ik hoop alleen dat 2kg aan rugzak alleen al niet te zwaar wordt. Gelukkig hebben we afkoeltijd voor online bestellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pluisman schreef op zondag 15 april 2012 @ 22:09:
Na lang zoeken, ben ik 1 tas tegengekomen die precies voldoet aan mijn eisen, helaas niet te koop in europa :(

De Crumpler C-List Celeb S

http://www.crumpler.com/A...Code=EN&SKU=CLC001-B00130

Hij ziet er niet uit als een foto tas
Ondertussen weet iedere dief heus wel dat er waardevolle spullen in een crumpler zitten. Er loopt volgens mij niemand met een crumpler rond om zijn of haar eten en drinken mee te sjouwen, maar je loopt alleen met een crumpler als je een camera of laptop of iets anders waardevols bij je hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
pluisman> Wat vind je van de Dakine Mission Photo, of de Dakine Sequence? Die zien er gewoon uit als hun niet-foto broertjes.

Het dievengilde heeft inmiddels ook wel door dat er bij iemand met een Crumpler (en zeker zo'n grote rugzak) wat te halen valt.
Persoonlijk vind ik Crumpler alleen al niks omdat er ongelofelijk (te) veel padding in zit wat voor een enorm grote en zware tas zorgt, waar uiteindelijk maar heel weinig in kan.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Het is een tijdje geleden, maar ik had 'm pas weer mee en ik wou toch nog even zeggen hoe blij ik ben met mijn Domke F-5Xz. :). Enorm fijn tasje blijft het, waar mijn 50D, 17-55 mounted, 430EXII en 50mm prima inpassen. Ideaal voor uitstapjes en om 'm mee te nemen op vakantie oid. Er komt binnenkort wel een tele bij dus het is ff kijken waar ik die ga laten (waarschijnlijk wordt dat keuzes maken) maar vooralsnog niks dan lof voor deze tas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 10:06:
[...]

Ondertussen weet iedere dief heus wel dat er waardevolle spullen in een crumpler zitten. Er loopt volgens mij niemand met een crumpler rond om zijn of haar eten en drinken mee te sjouwen, maar je loopt alleen met een crumpler als je een camera of laptop of iets anders waardevols bij je hebt..
Ik ben het helemaal met je eens Dick, bedacht me alleen net dat ik mijn Crumpler fototas een jaar lang als schooltas heb gebruikt :)
Waardevoller dan wat readers, een boek en wat brood werd het niet :+

Maargoed je punt blijft, je koopt geen tas van 150€ om je agenda en en pakje kauwgum in te bewaren. Vaak kun je wel zeggen Crumpler jatten = $$$ (desnoods de tas zelf :+)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Crumpler maakt zelfs diverse soorten tassen en accessoires zoals portemonnees. Tassen lopen uiteen tot gewone normale damestassen tot normale rugzakken en specifieke voor laptops en camera's. Er zijn dan ook zat mensen die ze ook voor die uiteenlopende doeleinden gebruiken (mijn Crumpler is zowel laptoptas als gewone tas want hij kan beiden). Je zult dus wel even wat meer moeten weten dan alleen de merknaam maar dat is veel eenvoudiger op te lossen: je slachtoffer observeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik ben nog een keer weer op zoek gegaan naar een zo compact mogelijke snuittas voor m'n Nikon D90 met 18-105 objectief. Nou kom ik de Think Tank Digital Holster 20 v2.0 weer tegen als extra optie. Maar naar mijn gevoel is dat weer niet zo'n erg compacte tas.

Heb nu een aantal Tamrac's als optie (met als voorkeur de 5716), een Kata Holstergrip 14 en de Think Tank.
Iemand nog tips over deze tassen, of eventueel een ander model die compacter en beter past?
Hij is in ieder geval bedoeld voor een dagje weg en een vakantie met vliegtuig binnenkort.

Ik zie door de tassen even het bos niet meer geloof ik, maar moet toch deze week een keuze maken.

[ Voor 8% gewijzigd door hars73 op 16-04-2012 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:04

Wish

ingwell

Even getwijfeld of ik dit hier zou plaatsen, in het mountainbike topic of toch een nieuw topic. Maar vooruit, begin hier maar :).

Dit jaar ga ik een eindje fietsen (Utrecht - Rome) en ik heb wel een goede fototas, maar die ga ik echt niet zolang op mijn rug dragen. Ik wil dan ook graag een tas hebben die ik niet op het lichaam hoef te dragen, maar mij toch in staat stelt om snel bij de camera te komen (na tot een volledige stop te zijn gekomen ;) ).

Het is niet zo heel veel wat ik mee wil nemen (pricewatch: Canon EOS 7D, pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II VC LD ASP IF (Canon) en pricewatch: Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM ) en een paar batterijtjes etc.
Wat ik natuurlijk wel wil is dat het geheel gewoon, zonder concessies, waterdicht is.

Het meest voor de hand liggende is een stuurtas. Daar kom ik 2 varianten van tegen:
De Vaude Aqua Box. Deze is wel waterdicht, maar heeft geen speciale inlay voor een camera, dus daar zou ik dan nog iets voor moeten verzinnen.
De andere optie die ik heb kunnen vinden is de Ortlieb Ultima 5Plus - deze heeft wel een inlay (dus minder last van schokken) maar is slechts spatwater dicht.

Natuurlijk zou ik wel wat kunnen combineren wellicht van bovenstaande opties (de inlay van de Ortlieb in de Vaude tas?) of een hoesje kopen voor de Ortlieb... maar wat ik van jullie zou willen weten, zijn er nog alternatieven die ik nog niet heb kunnen vinden?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Een insert kopen voor de eerste tas dan lijkt me.

Fotokonijnenberg heeft er een aantal op de website staan, en anders ebay even kijken. :)
Er is aardig wat variatie dus mss kun je er één vinden die ideaal voor jouw situatie is qua maat.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@Wish: Op de afstand Nederland -> Rome zal het niet allemaal glad ZOAB zijn, dus zorg voor meer dan voldoende dempende padding, want een tas aan het stuur krijg iedere kiezel meteen doorgefaxt via het frame. Camera's (met bewegende delen) vinden dat niet leuk.
Overigens zie ik op mijn vakanties ook regelmatig fietsers en die zie ik altijd met spiegelloze camera's rondrijden en vakanties vastleggen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk er ook aan dat bij een dergelijke tocht gewicht echt wel mee gaat spelen. Wat ik boven op de alpen altijd zie, zijn fietsers met compact camera's, maar fietsers met DSLR's zie je eigenlijk nooit bovenop een col staan.
Zelfs de meeste motorfietsers hebben een compact bij zich en bijna nooit een DSLR.

Ik heb ook wel eens met een motormuis zitten praten. (Slecht weer, afgesloten weg, dus tja, wat doe je dan... in de kroeg hangen.) Die vertelde dat hij thuis een dikke stapel lenzen en zo had liggen, maar voor zijn motorvakantie nam hij toch alleen een compact mee. Reden was niet zo zeer gewicht, maar wel dat een DSLR met lenzen gewoon een heleboel meer ruimte inneemt dan een compact. (Oh, ja en natuurlijk nog het punt dat een compact ook makkelijk door je maten te bedienen is, maar dat was echt secundair.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 00:08
Van 199, voor 65.....what?! http://www.fotokonijnenbe...ootout-daypack-zwart.html. Kan iemand mij 'the catch' uitleggen?

[ Voor 15% gewijzigd door BartOtten op 17-04-2012 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Volgens mij zijn die Tenba tassen 'discontinued' waardoor ze met korting worden verkocht (ik zag althans één zo'n model op B&H als discontinued staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Die zag ik ook, voor nog steeds 200 dollar....ach wat, het zal. Bestelling gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die "van" prijs is de adviesprijs, die je nergens betaalt, ja misschien in een lokale winkel tijden terug toen de tas net nieuw geïntroduceerd was.

Er staan ook Lowepro tassen bij konijn waar de prijs 100 euro onder de adviesprijs ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
FK is volgens mij één van de weinige dealers van Tenba in Nederland (net als Domke tassen). In de US lijkt deze tas $170+ te zijn, wat dat betreft is het wel een aanbieding te noemen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
http://www.amazon.com/Ten...ose-Daypack/dp/B0045XWKXS
http://www.outdoorphotoge...nba-shootout-daypack.html
Etc etc, gaan toch niet lager dan 173 dollar

En voor de rest de reactie die hierboven net binnegekomen gekomen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Blijft wel 1 vraag bij me hangen. Ik heb nog geen ervaring met tassen, dus het blijft een gok. Zouden jullie iezen voor een native systeem om je statief aan op te hangen of voor extra ruimte om kleding, eten, drinken mee te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ligt er helemaal aan wat jij met je tas en je spullen wilt gaan doen.

Als je regelmatig lange wandelingen in de natuur gaat maken, is een daypack (i.e. een tas waar je ook wat kleding en voedsel in kwijt kan) waarschijnlijk handiger. Ga je regelmatig met veel spullen en statief op stap, dan is een tas met een statiefhouder waarschijnlijk handiger.

Overigens zijn er ook tassen die allebei hebben, maar die zijn over het algemeen wel knap groot te noemen.

Denk bijvoorbeeld aan deze van LowePro:
Afbeeldingslocatie: http://www.cameranu.nl/fotos/lowepro/1123059425_190/lowepro-rover-aw-ii-blackgrey.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2012 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Ik heb jaren de Lowepro Rover AW-II (zoals in de foto van DickCAH) gebruikt en ben er "uitgegroeid." De tas is op veel vakanties mee geweest en is door mij behoorlijk misbruikt. Voor korte tochtjes gebruik ik nu een Lowepro Fastpack 350 (kan m'n D700 met 70-200VR erop net in) en voor het zware werk heb ik recentelijk een F-Stop Loka gekocht met een grote ICU (camera insert). De tas draagt echt heerlijk (veel beter dan m'n oude vooral zware Lowepro Nature Trekker) en doordat je ook kleinere ICU's kunt gebruiken, kun je varieren hoeveel ruimte je gebruikt voor je foto spullen en hoeveel ruimte je overhoudt voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Mwah, zo groot hoeft een rugzak met zowel daypack gedeelte en statief houder niet te zijn. Een Clik Elite Compact Sport heeft bijvoorbeeld beide en is niet groot te noemen. Een Kata 3n1-30 kan dit ook (alhoewel je apart er een statiefhouder bij zult moeten kopen).

Of deze tassen ook geschikt voor jou zijn, is afhankelijk van hoeveel je mee wilt nemen qua extra dingen (eten, drinken, laptop) en hoeveel gear je mee wilt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Klopt helemaal. Als ik zelf voor een hele dag op pad ga, dan heb ik meestal het volgende bij:

D700, 16-35, 50, 70-300, tubes
Monopod/klein statief met los balhoofd
Kleine EHBO kit
Camelbag (2L)
GPS
Reserve accu's voor camera en GPS
CF kaartjes
CPL/ND filters
Schoonmaakspul
Eten + snacks
Warme (regen) kleding (ook in de zomer, je weet maar nooit)

Qua gewicht valt het allemaal wel mee (je raakt eraan gewend) maar dit past niet in beide kleine Lowepro tassen die ik heb. De F-Stop kan het allemaal met gemak aan en qua draagcomfort is het ook erg prettig lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Ik ben uiteindelijk bij Konijnenberg Den Haag langs gegaan om de tassen eens goed te bekijken. Uiteindelijk ben ik niet voor de Shootout Daypack gegaan maar voor de Tenba Shootout Backpack Mini en Tenba Mixx Photo Daypack. Het heeft wel heeeeeel erg lang geduurd voor ik mijn keuze kon maken :P

De keuze voor twee tassen was relatief makkelijk: er zijn dagen dat ik weet wat ik nodig heb en vooral een kleine tas mee wil hebben en een lunch (dierentuin bijvoorbeeld) en dagen dat ik gewoon op stap ga met al mijn gear en het gebruik veel meer afhangt van de situatie. Een statiefhouder is dan wel fijn, kan die ook mee. Ook voor een weekend weg is het wel makkelijk dat ik al mijn spullen dan in 1 tas kan stoppen.

Voor de kleine tas had ik de keuze tussen de Tenba Mixxx en de Lowepro 202 AW.
- Bij de Mixxx kan je vrij gemakkelijk bij je lenzen, terwijl de Lowepro juist snel toegang geeft tot de camera. Een situatie-gok van het gebruik van de tas leerde me dat mijn camera dan vooral om mijn nek hangt en ik dus meer heb aan snel toegang tot mijn lenzen.
- De Mixxx heeft geen regenhoes, de Slingshot wel. Zit in het day-compartiment
-De ritsen van de Tenba zijn minder soepel dan die van de Lowepro's. Dat komt omdat de 'schakels' veel grover zijn. Dat vind ikzelf wel een stevig nadeel al zou een druppeltje siliconen het misschien oplossen. Overigens geldt dit nadeel niet voor de Mixxx want die rits gaat wel soepel.
- De Mixxx is een rugzak, de 202 AW een Slingshot. Na het even getest te hebben, leek de slingshot me onpraktisch. Dat is erg persoonlijk: mijn zoontje is nog klein en wordt rondgereden in een buggy. Het is dan best prettig om soms de tas aan de handvatten te gangen en bij een slingshot is dat onmogelijk.

Uiteindelijk gaf het veel ruimere daypack gedeelte van de Tenba Mixxx de doorslag. In de Slingshot 202 past misschien net een flesje, in de Mixxx een heel lunchpakket. Of, en dat zal bij mij regelmatig voorkomen, wat schoon ondergoed en mijn opladers (cam + mob) voor als ik ergens anders ga slapen.

Uiteindelijk kan ik na mijn korte zoektocht naar een tas maar 1 ding aanraden: ga kijken in de winkel. Het is een advies wat je heel vaak hoort, maar zeker bij een tas ga je de verschillen niet meemaken door naar foto's en filmpjes op het internet te kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door BartOtten op 19-04-2012 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had inmiddels al mijn shootout-mini binnen. Ik had geen behoefte aan een daypack, want in de mini kan ik een paar hokjes ook wel voor eten en drinken gebruiken. Bovendien hecht ik er erg veel waarde aan dat ik mijn statief kan bevestigen, want nu neem ik mijn statief alleen mee als het strikt noodzakelijk is, doordat mijn hama statieftas verschrikkelijk vervelend zit op mijn schouder.

Het was wel even afwachten hoe groot de tas in het echt uit zou vallen, want dat is moeilijk te zien via internet. Ik was eigenlijk bang dat ie groter uit zou vallen, maar dat viel gelukkig wel mee.

Ik vind het alleen wel vreemd dat alleen de silvere versie €50,- kost terwijl de zwarte en de olijf versie nog steeds €145,- is. Ik snap niet dat daar zo'n verschil tussen kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Gadgetgek: De zilvere gaat uit het assortiment. That's all, aldus de verkoper.

Wel grappig dat we bij de keuze voor een groter formaat tas exact dezelfde afweging maakten en kozen voor de Mini ipv Daypack. Die laatste wordt ook echt bulk als je het extra vak uitklapt. Het gewicht komt dan wel erg ver van je lichaam af, en en denk dat het niet zo prettig loopt (laat staan wendbaar). Zoals je zegt: paar vakjes reserveren voor een snack en een flesje en dan mis je niets en heb je wel een verticale statiefhouder (Daypack kan je statief onderop binden, horizontaal...)

[ Voor 84% gewijzigd door BartOtten op 18-04-2012 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Statief horizontaal onderop vind ik persoonlijk erg onhandig. Maar goed, daarbij maakt het ook erg uit hoe groot je statief is. Houd er daarbij dan rekening mee dat de meeste statiefmaten die worden opgegeven exclusief kop zijn.

Zelf heb ik een stevig manfrotto geval. Die is minimaal 65 cm. Dat is eigenlijk al te breed. Echter daar komt dan nog een kop bij en die is nog een keer bijna 15 cm. De meeste mensen zullen merken dat als hun totale statief meer dan 50 cm breed is, het al snel uit gaat steken.

Vandaar dat ik persoonlijk een verticale statiefhouder een stuk handiger vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:04

Wish

ingwell

Wish schreef op maandag 16 april 2012 @ 23:05:
Even getwijfeld of ik dit hier zou plaatsen, in het mountainbike topic of toch een nieuw topic. Maar vooruit, begin hier maar :).

Dit jaar ga ik een eindje fietsen (Utrecht - Rome) en ik heb wel een goede fototas, maar die ga ik echt niet zolang op mijn rug dragen. Ik wil dan ook graag een tas hebben die ik niet op het lichaam hoef te dragen, maar mij toch in staat stelt om snel bij de camera te komen (na tot een volledige stop te zijn gekomen ;) ).

Het is niet zo heel veel wat ik mee wil nemen (pricewatch: Canon EOS 7D, pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II VC LD ASP IF (Canon) en pricewatch: Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM ) en een paar batterijtjes etc.
Wat ik natuurlijk wel wil is dat het geheel gewoon, zonder concessies, waterdicht is.

Het meest voor de hand liggende is een stuurtas. Daar kom ik 2 varianten van tegen:
De Vaude Aqua Box. Deze is wel waterdicht, maar heeft geen speciale inlay voor een camera, dus daar zou ik dan nog iets voor moeten verzinnen.
De andere optie die ik heb kunnen vinden is de Ortlieb Ultima 5Plus - deze heeft wel een inlay (dus minder last van schokken) maar is slechts spatwater dicht.

Natuurlijk zou ik wel wat kunnen combineren wellicht van bovenstaande opties (de inlay van de Ortlieb in de Vaude tas?) of een hoesje kopen voor de Ortlieb... maar wat ik van jullie zou willen weten, zijn er nog alternatieven die ik nog niet heb kunnen vinden?
Even bij de Zwerfkei rondgelopen en zowel de Vaude als de Ortlieb bekeken. De verkoper stond ervan te kijken dat de Ortliebs worden beschreven als alleen spatwaterdicht. Na het een en ander bekeken te hebben hebben de Vaude en de Ortlieb ongeveer hetzelfde ontwerp en zijn ook gewoon beiden van waterdicht materiaal gemaakt.
De Ortlieb is wel degelijk waterdicht, tenzij je hem ondersteboven zou hangen in de regen of onderdompelt in een plas. Er zou heel eventueel wel water van onder in kunnen komen, maar gezien de positie van de tas aan het stuur is dat niet heel erg waarschijnlijk.

Uiteindelijk dan ook de Ortlieb meegenomen en de bijbehorende inlay gekocht - aankomend weekend maar eens op de fiets gooien. Voor de liefde maar een doekje over de camera heen gooien als hij in de inlay zit, maar zo te zien is dat overbodig.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wish schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:45:
De Ortlieb is wel degelijk waterdicht, tenzij je hem ondersteboven zou hangen in de regen of onderdompelt in een plas. Er zou heel eventueel wel water van onder in kunnen komen, maar gezien de positie van de tas aan het stuur is dat niet heel erg waarschijnlijk.
Spatwaterdicht klopt precies volgens de norm. En Ortlieb houdt zich wat dat aangaat heel netjes aan de norm.

Van hun eigen site:
Wasserdicht-Klassifikationen:
  • IPx3: geschützt gegen Sprühwasser aus einem Winkel bis 60° zur Senkrechten
  • IPx4: geschützt gegen Spritzwasser aus allen Richtungen
  • IPx7: geschützt gegen Eindringen von Wasser bei zeitweiligem Untertauchen.
    Tiefe: 1 Meter Produktunterkante, Dauer: 3 Minuten
De Ultimate5 Plus heeft volgens hun website de klassificatie IP54. Dit houdt dus in spatwater uit alle richtingen volgens de norm. De 5 in deze norm houdt in dat de tas algemeen niet al te veel stof in laat, maar niet geheel stofdicht is:
Staubdicht-Klassifikationen:
  • IP5x: staubgeschützt, geringes Eindringen von Staub möglich
  • IP6x: staubdicht, kein Staubeintritt
Moet zeggen trouwens dat ik hun Packman Pro2 en Track best mooie tassen vind. Met een insert kunnen het ook mooie fototassen zijn, lijkt me zo. Jammer dat Ortlieb's rugzakken niet bijzonder veel draagcomfort kennen.

/edit
Over die spatwaterdichtheid van de fietstas: Al hun rugzakken en veel van de draagzakken hebben de normering IP64, dus dezelfde spatwaterdichtheid. Alleen worden dit soort tassen toch vaak ook met raften en kajakken gebruikt, dus spatwaterdicht is in dit geval ietsjes meer dan alleen wat regenwater wat tegengehouden wordt. Nou heb ik die fietstas laatst ook eens bekeken en ik geloof wel dat die iets minder waterdicht is dan de rugzakken met hun draaisluiting, maar zolang je niet een sloot in fietst, denk ik niet dat je je echt ergens zorgen over zou hoeven maken. En zelfs dan gaat het waarschijnlijk nog wel goed als je de tas (en je fiets :+) er snel weer uit haalt.

[ Voor 16% gewijzigd door henkie196 op 20-04-2012 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
  • Laatst online: 11-09 16:21
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:26:
Wauw! Ik kwam net wel heel voordelige tassen tegen. Lekker groot en niet uitgesproken foto, maar gewoon outdoor achtig. tenba-mixx-zwart-oranje-photo-daypack €30,- tenba-shootout-backpack-mini-zilver €50,-.

Die laatste is maar liefst 95 euro onder de adviesprijs.
EDIT1: Moet haast wel een foutje zijn, want de andere kleuren van dezelfde tas kosten nog wel €145,-. Misschien maar snel bestellen? :P
zoek zo'n soort tas voor op reis. Denk dat die van 30 al voldoet eigenlijk, maar kan hier ook een laptop bij in?

Dit is me niet helemaal duidelijk, maar als ik hem zo zie lijkt het van wel?

[ Voor 4% gewijzigd door adros op 20-04-2012 17:02 ]

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je naar de specificaties scrollt dan staat er van niet. Er zijn wel tassen van tenba die het wel hebben, maar die kosten dan wel gelijk de volle mep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 09:34:
Spatwaterdicht klopt precies volgens de norm. En Ortlieb houdt zich wat dat aangaat heel netjes aan de norm.
Als ze dat nu allemaal zouden doen... Dat zou een hoop verwarring schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
adros schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 17:02:
[...]

zoek zo'n soort tas voor op reis. Denk dat die van 30 al voldoet eigenlijk, maar kan hier ook een laptop bij in?

Dit is me niet helemaal duidelijk, maar als ik hem zo zie lijkt het van wel?
Beiden hebben geen plaats voor een laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 21:09
Ik heb vandaag (na lang zoeken) een Kata 3n1-33 gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://www.geek.com/gearlog/images/Kata_3N1-33-web.jpg

Gezien de spullen die ik erin wil hebben (Nikon D3s, 14-24, 24-70, 70-300, SB-900) was dit eigenlijk de enige optie. Lowepro had nog een grote "runner" (geloof ik), maar die was eigenlijk niet diep/dik genoeg om de D3s er fatsoenlijk in te krijgen....

Eerst indruk is een mooie, stevige, veelzijdige tas. Er is duidelijk nagedacht over de verschillende mogelijkheden (backpack / sling) en de banden die je niet gebruikt zijn netjes weg te werken. Op de afwerking is werkelijk niets op te merken :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn gok is eigenlijk dat je hem bestelt hebt en dus nog niet in huis hebt. Maar ik ben wel heel erg benieuwd naar foto's van de tas met jouw gear er in.

Oh, ja en natuurlijk voor mij de vraag... Past er, in plaats van de 70-300, een 70-200 f2.8 in. Als ik het plaatje zo zie, zou ik denken van wel, want zo veel maakt de 70-200 f2.8 van Canon niet met die van Nikon, maar ik vraag me een beetje af of het niet de f4.0 is die er op het plaatje staat.

Oh, ja en dan natuurlijk nog de vraag voor de bonuspunten, past de zonnekap (reversed) nog op de 70-200.

Hmm, als ik toch bezig ben.... Ik ga niet vaak een laptop meenemen, maar past er een 15" macbookpro in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callisto1966
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-08-2014
Hallo Forum,

ik ben van plan om 'n Lowepro Vertex AW 200 tas te kopen. Nu kom ik online bij de site http://www.centralpoint.nl tijdens het zoeken iets merkwaardigs tegen. 2 keer dezelfde tas, 2 keer verschillende prijs. Productnummer LP35019 kost 283,- (ex btw) en de LP35019-PEU kost 169,- (ex btw).
Kijk op volgende link waar de de twee verschillende "producten" staan http://www.centralpoint.nl/zoeken/lp35019/

Op de officiele site van Lowepro staat geen tas met nummer LP35019-PEU Kan iemand mij hierover inlichten, betreft het 'n goedkopere uitvoering, import or whatever (of waar ik ook aan dacht dat op die site nog de oude prijzen vermeld staan)?

Groetjes Eugene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 22:26
Iemand bekend met de tassen van het Duitse merk Mantona? De Mantone Loop is een slingshot voor 49,-. Ziet er wel uit als een mooi tasje. meer info: www.mantona.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De prijzen zijn inderdaad erg vriendelijk. Wat ik alleen erg jammer vind is dat je totaal geen indruk krijgt van wat er nu echt in die tas gaat passen.

Voorbeeld: Met Inserts kan je zes plekken voor lenzen maken. Goed, aan wat voor lenzen moet ik gaan denken? 70-200 f2.8 (*6) of 50 mm f1.8 (*6) Weet jij het?

Overigens mag ik zelf ook weer op zoek naar iets nieuws... Ik geloof niet dat mijn 300 f2.8 in een van de tassen past die ik heb. Wordt wel tijd om eens een keer een tas weg te gooien dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de tenba-shootout-backpack-mini-zilver voor €50,- overwegen. ;)
Als ik mijn tas meet dan kan er volgens mij zo'n 28cm lens in op een body van 6cm dik. Of een lens van 34cm met losse body ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 22:26
Klopt DickCAH, ik hoopte hier ook een antwoord daarop te krijgen. Zelf heb ik geen zes lenzen, dus dat zal wel goed zitten. Verder ben ik wel benieuwd of de kwaliteit goed is. There's only one way to find out. Ik zal een bestelling plaatsen en mijn bevindingen binnenkort hier posten.
Gadgetgek: mooie tas inderdaad, maar ik zal de tas veel gebruiken bij stadfotografie en wil dan graag een tas met een opening voor de body aan de zijkant, zodat ik er makkelijk en snel bij kan. Toch bedankt!
Ik zal het dus laten weten, vind het altijd wel een kick als ik een goed product voor weinig geld kan vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen hoor ik wel eens verhalen van mensen dat men het slingen van de slingshot net te onhandig of omslachtig vinden dat ze hem alsnog liever even neerzetten. Ook is het zo dat als je zware gear hebt dat bij een slingshot al het gewicht aan een schouder hangt (maar een band). Ik hoor dat veel mensen hierdoor bij lang gebruik pijn aan hun schouder krijgen.
Ik wilde eerst ook een slingshot hebben, maar eigenlijk vind ik het confort van een lekkere rugzak belangrijker dan die paar seconden tijdwinst bij het wisselen van lensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:45
Daar kan ik mij wel een beetje in vinden, Ik heb als eerste camera tas een Kata 3n1-20 gekocht om als slingbag te gebruiken.
Maar omdat ik dat sling princiepe al bijna niet gebruikte en het draagcomfort met mijn kleine en smalle bouw niet prettig was (Sling princiepe kwam mede hierdoor ook niet goed uit de verf.) heb ik hem inmiddels als rugtas in gebruik. (Voor deze tas gekozen vanwege deze keuze mogenlijkheid, Het X princiepe werkte overigens ook niet voor mij.)

Nu gebruik ik de tas momenteel dan ook enkel om de camera te vervoeren, Als ik ergens rondloop om te fotograferen heb ik hem in de hand.
Nu is dat ook geen probleem met een Nikon D5100 met 35mm f1.8, Totaal net geen 800gram.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:43
Ik heb al enige tijd (sinds 2006) mijn slingshot 200AW (geloof ik, het middel model van Lowepro).
Maar aangezien deze net aan is voor mijn 7D met 17-55 (pakt gewoon niet lekker uit de tas waardoor je hem neer zet) en vanwege mijn niet zo lekker schouder/nek op dit moment en het slinggedeelte uiteraard niet de andere kant op kan draaien, ben ik op zoek naar een andere tas. Eigenlijk valt mijn oog ook op de boven genoemde Kata. Nadeel is wel dat ik alsnog voor volgende week dinsdag ergens die tas moet kopen omdat ik de kans klein acht, dat ik hem op tijd binnen ga hebben. Gok wil ik niet nemen.

Voor reizen zit alles er vaak wel gewoon in.
EX480II, 17-55 F/2.8 IS, EOS 7D, blaas balg (zo'n raket), lader etc.
Dit gaat in principe wel gewoon in de Slingshot, maar zoals ik al verteld, is het eruit halen van mijn camera gewoon iritant aan het worden.

Voor reizen (vlucht etc) zit er vaak nog een Kindle, 3DS, PSP e.d. in >_> maar goed.
Laptop/netbook kan ook best interesant zijn om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij maakt het bij slingbags ook enorm uit wat je er in wilt stoppen.... Een instapper met een paar instap lenzen werkt denk ik geweldig. Echter als je mijn gear er in stopt, dan denk ik dat je snel gek wordt van het gewicht.

Overigens vind ik zelf een schoudertas veel handiger voor werk in de stad. Ja, die hangt ook aan 1 schouder, maar die kan je wel gemakkelijk aan je andere schouder hangen. Foto schieten, duw de tas naar je rug. Lens wisselen, trek de tas naar je buik. Even rust, laat de tas van je schouder glijden.

Nadeel voor mij van die slingbags is dat je ze maar in 1 richting kan dragen. Ik ben zelf nogal ambidexter en soms heb ik zelfs dagen dat ik gewoon meer links dan rechts georienteerd ben. Op dat soort dagen wil ik de slingbag eigenlijk aan mijn andere schouder hebben hangen en "andersom" gebruiken... Tja, jammer joh, dat gaat dus echt niet.

@Arunia: Ik weet het, het is wel erg duur, maar heb je al eens nagedacht over de ThinkTank Antidode? Volgens mij echt een perfecte tas als je je camera mee wilt in het vliegtuig. Hoewel, wellicht heb jij niet voldoende spullen mee om die aanschaf te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Bij die Kata kun je wel links en rechts wisselen. Dus dat moet geen probleem zijn.
Neig toch heel erg naar die 33. Moet even kijken wat het verschil precies is tussen de 22 en 33. Denk alleen de grootte en hoe groot de laptop mag zijn om er in te passen.
Maar moet er rekening mee houden dat het in principe voor standaard overal gebruikt gaat worden. Wat betreft reizen zorg ik er vaak wel voor dat ik alles mee krijg. :P

Heb hem net even zitten bekijken op jouw aanwijzing. Ziet er netjes uit. Beetje prijzig alleen. En dat laatste, op dit moment niet genoeg spullen om te rechtvaardigen. Wellicht later wel (tele en UW), maar ga er dan ook vanuit dat ik die tas dan ook gewoon nog heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Gisteren in de buurt naar de Foka geweest aangezien ze de 3 modellen (3N1-11, 22 en 33) op vooraad hadden.
Hier heb ik de 11 bekeken welke duidelijk kleiner was dan mijn Lowepro slingshot 200.
De 22 en 33 moest ik even om vragen, maar kon deze zonder problemen rustig bekijken zonder een verkoper welke in mijn nek stond te hijgen. :P
Bij de 22 had ik het idee dat ik ook daar mijn 7D met grip niet goed uit kon halen (zelfde probleem als wat ik bij de slingshot had).

Uiteindelijk toch voor de 33 gegaan. Deze zit ook goed op mijn rug, dus dat is mooi.
M.a.w., hij staat nu dus mooi thuis. Eigenlijk nog best snel gegaan. :)
Bedankt Xcalibur voor het idee van deze tas. Ik ga zien hoe hij zich houd volgende week. Wellicht nog een keer uitbreiden met de houder voor statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Heeft iemand ervaring met deze winkel ?
http://www.cameratasshop.nl/

Ik zit er over na te denken om er langs te rijden maar ben benieuwd naar het aanbod.
Zoek namelijk nog een statief en tas.

Pagina: 1 ... 10 ... 31 Laatste