Misschien, maar je weet dat het klopt.

wat is eer?
Great story bro. Echter, je doet het niet voor de eer. Je doet het voor het geld. Deed je het voor de eer, dan deed je het gratis. In dit geval heb je een betalende klant, en daar heb je toch echt verantwoording aan af te leggen.
kom, laten we nog een gekke vergelijking maken;
raw = een schets van de nachtwacht, het schilderij = het eindproduct. Bel je nu ook even rembrandt op om te zeggen dat dat hondje je niet aanstaat, dus dat je de schets wilt, zodat je het zelf even beter kunt doen ?
nee !
Ik heb even het sleutelwoord bold gemaakt, als je het niet erg vindt.

Hier word door velen het gevoel gegeven dat ze fotografen nooit kunnen vertrouwen, en alsof ze na jou werk af te leveren maar meteen het in de prullenbak flikkeren oid.
Volgens mij is het juist andersom: hier wordt door velen het gevoel gegeven dat de fotograaf de klant niet kan vertrouwen met
het door hem duurbetaalde fotomateriaal, wat daar volgens de klant ook onder valt.
Ik denk dat praktisch elke pro wel een back-up systeem heeft waar menig tweaker tegenaan kijkt van; zo. Dat is een service die, ik tenminste maar ik ben echt niet de enige, verleen, gewoon qua zekerheid. En omdat je wilt, dat als de klant z'n foto's kwijt raakt, je kunt zeggen; alsjeblieft, ik heb ze nog. en vervolgens gaan ze van; WOW, dat is echt heel goed ! aanbevelingen aanbevelingen aanbevelingen ! Dat is met ''normale'' shoots tenminste zo, bij echt grote opdrachten wordt er imo gewoon vanuit gegaan..
Fantastisch, een backup service. En hoelang wordt dat bijgehouden? En als jij onder een tram komt, heb je dan in je testament geregeld dat de backup service moet blijven draaien tot het laatste echtpaar dat je gefotografeerd hebt overleden is?
Heb je door dat dit helemaal
niets met mijn punt te maken heeft?
fyi: ik ben niet professioneel bezig met fotografie. Ik verdien er maar een habbekrats mee met wat stockfotografie en weet je ? Ook daarmee verkoop ik het origineel niet, tenzij de klant het ding perse exclusief wil hebben. Heel mooi: betalen maar.
Ten eerste klinkt het alsof je meer voor de eer dan voor het geld fotografeert, en daar heb ik hierboven al iets over gezegd: als je het voor de eer doet, dan vind ik het prima als je je principes boven alles stelt. En vervolgens geef je nog aan dat alles een prijs heeft: dat is toch ook precies wat ik zeg?
nop niet waar. Als potentiele opdrachtnemer heb ik beslist zelf iets te beslissen. Het is niet zo dat ik perse naar de pijpen van een klant moet dansen omdat hij zo meent te moeten werken.
Uiteraard. Doe je het toch niet? In de bruidsfotografie is het redelijk simpel: voor jou 1001 anderen.
dan moet je je een fotograaf zoeken die dat wil doen, maar het is blijkbaar moeilijk om zoene te vinden. Dat heeft misschien toch ook iets te betekenen of niet ?
Ja, voor zover ik uit dit forum en het eerder aangehaalde forum gehaald heb heeft dat te betekenen dat fotografen dit principe hanteren op een of ander onderbuikgevoel dat totaal niet met argumenten te onderbouwen lijkt. Het is net als met religie: dat miljarden mensen ergens in geloven, maakt het nog niet waar.
En als de stijl van die fotograaf je niet aanstaat: daarom hebben ze veelal een portfolio: volgende bezoeken, simple.
Dat is uiteraard waar, maar er is op de dag zelf helaas maar 1 fotograaf aanwezig, en als die het, ondanks een veelbelovend portfolio, totaal verkloot, dan zit je met de gebakken peren. Behalve als je de bronbestanden hebt, misschien valt er dan nog wat te redden.
ten eerste ben je vrij neerbuigend.
Ik zou mezelf liever 'superieur' willen noemen.

Maar goed, neerbuigend kan ik ook mee leven.
Maar anyways: het niveau van je fotografie gaat met stappen omhoog vanaf dat je er bewust mee bezig bent. Je begint opeens dingen te zien die anderen niet bewust zien. Je leert dat met een paar simpele regeltjes te volgen (of net niet te volgen af en toe) je foto's immens veel beter in de smaak vallen. Dan krijg je op het vlak van nabewerking nog eenzelfde proces. Een proces dat veel tijd kost maar dat er wel voor zorgt dat je beter wordt, dat je een beter eindresultaat behaald.
Ik snap je punt hier totaal niet. De klant betaalt toch ook al voor een album, en voor de nabewerking? En de klant huurt een professional in (tenminste, dat is even de aanname hier dacht ik)? Dus ja, ik mag hopen dat die persoon een beetje kan nabewerken, maar waar ik op reageerde, was de opmerking mbt
smaak, en ja, ook bruidsfotografen kunnen zomaar uit het niets met wansmaak aan komen zetten.
ten tweede is die trouwerij wel een commerciele opportunity, waarmee je naam weer bekend wordt bij een deel andere mensen die je mogelijk weer inhuren. Geen enkele reclame die zo goed werkt als mond-op-mond reclame.
Ten eerste: ik zei "geen
grote commerciele opportunity
waarmee je naam bij het grote publiek bekend zal worden als gevierd kunstenaar, behalve als mensen met jouw compositie gaan kloten"; probeer anders om de context te begrijpen als je reageert. Ten tweede heb ik al uitvoerig uit de doeken gedaan waarom het leveren van RAW bestanden totaal geen risico oplevert. Reageer daar anders eens op.
3. als het zo simpel is dan vraag je lief je neefje om het te doen, klaar. Als de opdracht is met raw erbij en die opdracht staat me niet aan dan weiger ik de opdracht, en dat is mijn recht, zo simpel is dat.
Ten eerste begrijp je mijn gebruik van het woord 'simpel' niet. Ten tweede zeg ik zelf al dat je kan weigeren, so what's your friggin' point already.
dus tenzij je volledig, zonder enige kritiek alles wil doen wat de klant van je vraagt, hoe pointless het ook is, moet je je er maar niet mee bezig houden ? Ik vermoed dat je geen enkele zelfstandige of ZZP-er meer gaat overhouden in dit land. En er valt wel degelijk eer te behalen binnen dat vakgebied. Dat het jou niet kan interesseren is niet zo boeiend. Ik vind het vooral respectloos eigenlijk wat je hier stelt.
Nogmaals: ik zeg toch dat je nee kan zeggen? Mijn toevoeging is echter dat ik dat vreemd vind, want je doet al het meest banale fotowerk dat er bestaat, op het maken van pasfoto's na, maar dat neemt nog steeds niet weg dat je kan weigeren.
als de onkunde van de klant slecht kan uitpakken voor mij is het wel mijn probleem dus mag ik het weigeren, klaar.
En ten derde male: ja, je kan het weigeren, wat een openbaring.

Maar goed, ik heb al uitgelegd waarom ik het 'slecht uitpakken' argument de grootste kolder vind, en je hebt wijselijk gekozen daar niet op te reageren. Snap ik wel, is ook nogal waterdicht beargumenteerd.

Misschien moet je er anders maar aan wennen dat niet alles per definitie te koop is en dat de klant absoluut niet koning is altijd.
Natuurlijk weet ik dat. Ik probeer echter altijd om zaken rationeel te benaderen, en de ratio achter het niet willen leveren van RAW bestanden is gewoon lek als een mandje. Dat roept bij mij frustratie en irritatie op, vandaar mijn ietwat beladen reacties.

Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 01:17:
Blijft er alleen over dat het een methode is om geld te harken, of dat men zich artistieker voelt ("Nee, mijn kunstwerk!") terwijl mensen je alleen ingehuurd hebben om hun dag op een voor hen prettige wijze vast te leggen.
Ik denk inderdaad dat het vooral het laatste is: kijk mij eens kunstenaar zijn.
Dat vind ik interessant, want je foto's hebben daar ineens veel meer exposure, en vaak kan je online heel makkelijk vinden wie de fotograaf was, ook al hebben ze dan een onbewerkte foto van je gepakt en er zelf iets van gebakken. Dat risico is met trouwfotografie vele malen kleiner. Daar gaat het om mond-tot-mond reclame, en de nabewerking door de klant zelf zal door de klant luid en duidelijk geadverteerd worden, terwijl dat in de reclame juist nergens terug te vinden zal zijn.
Dat zijn meestal professionele mensen die weten wat ze willen en (dat ook gewoon precies kunnen aangeven) en niet de tijd verdoen met het klooien aan foto's.. of in ieder geval niet zodanig dat ik er op een later tijdstip plaatsvervangende schaamte voor moet voelen.
Ook interessant. Ik ken een aantal mensen in de reclamewereld (ter illustratie: een ervan heeft 2 ADCN lampen en een bronzen leeuw gewonnen), en die geven juist aan dat als je niet 'final cut' uitonderhandelt (zowel voor foto- als videomateriaal), je totaal geen idee hebt met wat voor gedrocht de klant de markt op komt, met alle gevolgen van dien. En dan ben je goed zuur, want het reclamewereldje is klein, en iedereen weet wat je gedaan hebt.
Zolang ik die zekerheid niet heb (en die heb je niet bij particulieren) ben ik dus niet van plan raws te verkopen aan particulieren.. tenzij weer voor een belachelijke hoge prijs (zo belachelijk dat ze alleen kiezen voor de eindproducten zoals fotoalbums of iets anders tastbaars).
Maw: je dwingt je principes af met dusdanige absurde prijzen dat je net zo goed kan zeggen dat je het principieel niet doet.
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 14-08-2010 02:02
]