Je ziet het te apart van elkaar, een fotograaf bied een totaal product aan, dat is vaak incl. nabewerking. Een bewerking kan je foto net dat beetje meer geven, en dat is dus heel erg belangerijk op een bruiloft als je dat sfeertje net wat meer kunt aanzetten.
Het voorbeeld hierboven van de schilder vind ik wel typerend. Als ik naar een schilder toe ga en ik vraag hem om mijn woning te schilderen, neem ik aan dat ie niet gewoon de potjes verf neerzet. Maar als ik hem vraag om nog tien potjes verf te leveren voor "dat hoekje in de keuken" dat ik misschien nog een keer wil schilderen, dan zal hij mij die ook verkopen tegen een redelijke prijs. Waarom niet? Ook al maak ik er een enorme troep van, dat is toch mijn verantwoordelijkheid als klant? Ik moet er immers tegenaan kijken...
Uhu, maar een schilder heeft het probleem niet van naamsbekendheid. Zoals eerder is aangegeven moet een fotograaf het 90% hebben van contacten, en daar weer contacten van en dergelijke. Ik ken niet echt veel free-lance schilders, maar veel bedrijven waar je schilders in kunt huren. Ken jij meer bedrijven waar je fotografen kunt huren dan free-lance fotografen? Nogmaals; naamsbekendheid is alles bij een fotograaf, breng dat naar beneden, en hoogstwaarschijnlijk krijgt hij nog weinig opdrachten.
Ik snap echt het probleem niet dat al die eigenwijze fotografen hier schijnen te hebben.
Stap zelf maar es het wereldje in

Het is gewoon een vraag van de prijs: welke inkomsten loop je mis als je de RAWs levert? En wat moet een klant daarvoor betalen. En klaar.
Zo simpel lijkt het dus voor iemand die er buiten staat, maar er zit dus veel meer achter

Ik snap niet dat dat voor zoveel mensen hier een principekwestie is.
Dat is het ook niet, het is iets gebaseerd op echte ervaringen, als jij bevriend bent met het hoofd van microsoft nederland, en je kan goede foto's maken, zal hij je waarschijnlijk sneller inhuren dan een fotograaf die net wat betere plaatjes schiet maar die hij niet kent

We hebben het over een b2c-situatie van één dag,
Die, als het bruidspaar het verneukt, dus een verdere basis kan hebben op de rest van je carriëre
die voor het bruidspaar heel heel heel erg belangrijk is, en de rest van de wereld matig interesseert.
Die bruidsdag intresseert inderdaad de rest van de wereld niet, maar de rest van de klanten die wellicht die fotograaf wilt inhuren intresseert het wel wat voor foto's daar uit zijn gekomen;)
Dus waarom zou je dan als fotograaf je foto's "in gijzeling" nemen?
Dus ter veiligheid van je eigen carriëre

Als ik een fotograaf zou vragen om mijn bruiloft te fotograferen, ga ik die foto's niet nog een keer nabewerken, waarom zou ik? Dat kan die fotograaf beter dan ik, en het zijn zijn foto's. Maar ik zou WEL graag de RAWs willen hebben, zodat ik weet dat als er wat gebeurt, ik die foto's nog heb. Misschien heb ik ook wel liever de JPGs, want die RAWs zou ik zelf nog een keer moeten bewerken (betekent werk dat al gedaan is nog een keer moeten doen, lijkt me redelijk zinloos).
Je spreekt jezelf aardig tegen nu imo.. Je zou graag de raw's willen hebben, ter veiligheid van je backups, maar daarintegen wil je ze toch niet hebben, want dan moet je nog gaan nabewerken.
Geloof me, 90% is beter af met normale res jpg's, als je perse hoge reso's wilt hebben ter back-up, dan dien je daarvoor te betalen, en tevens; bewerken doet iedereen anders, er is niet 1 mogelijkheid om iets te doen, en bij bewerken komt praktisch net zoveel tijd aan te pas als de foto's daadwerkelijk maken. Dus wat heb je aan de raw's ? helemaal niks, aangezien je toch niet hetzelfde effect terug krijgt. ( tenzij je een fotograaf heeft die alleen saturation + 5 heeft gedaan ofzo )
Seriously, ik weet het van sommige fotografen, incl mijzelf, is dat we makkelijk 2 uur aan 1 foto kunnen zitten in photoshop. Om gewoon alle puntjes op de I te zetten, en ja dan lijkt het alsof je de foto totaal anders maakt, en dan komt al gauw de neiging om bij mensen te roepen ''moet je je foto maar beter maken'', maar dat zeg ik, het is puntjes op de i zetten, en om dat zorgvuldig te doen, dat kost tijd.
Maar goed, dat ben ik. Blijkbaar zou ik een niet-GOT-fotograaf moeten zoeken, of opeens met duizenden euro's meer over de brug moeten komen

een ''niet-got-fotograaf'' snap ik even niet, want waarom is een ''GoT fotograaf'' anders dan anderen fotografen ? Je moet gewoon geen fotograaf huren, of een sukkel die niet stevig in z'n schoenen staat en niet weet wat er verder kan gebeuren als je die foto's verneukt. ( het-type-ik-schiet-voor-50-euro-de-hele-dag-voor-je-en-ik-lever-ALLE-foto's-incl-niet-doordachte-bewerkingen-bij-je-af. fotograaf-dus
Maar eigenlijk waar dit topic eigenlijk op uit draait, wat elke fotograaf die zijn inkomsten ermee maakt ook wel weet, is dat je gewoon een duidelijk contract moet hebben van tevoren, duidelijke verhalen, en een mooie duidelijke handtekening eronder.
Klaar, geen gezeik verder. ''jaa m'n neef zegt dat ik de raw's ook van je krijg, dat zijn namelijk de orginele bestanden en als jij ze kwijtraakt...''
Hoppa!
*pakt contract erbij*
''Bij de aflevering van de foto's behoren;
1 fotoboek met 20 mooie foto's erin verwerkt.
1 cdtje met jpg's op een redelijke resolutie
5 afdrukken op canvas
canvas, bah voor de klant.''
Met daaronder;
''de rechten van de foto's blijven inprincipe bij de fotograaf te liggen, de vrijgegeven foto's dienen alleen in huishoudelijke kring getoond te worden. indien publicaties of iets dergelijks aan de orde komt dient daarvoor allereerst de fotograaf in contact genomen te worden''
Of iets anders dergelijks, elke klant is anders, elk contract is anders. ( op wat algemene dingetjes na )
[
Voor 9% gewijzigd door
Zuurstok op 13-08-2010 22:28
]
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.