Wat voor systeem heb je nu?
Intel Core i5 2500K / 8GB RAM / Asus P8Z68-V / GTX570 / Crucial M4 256GB (zie sig)
Welk OS gebruik je?
Windows 7 Ultimate 64bit UK
Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Voornamelijk gamen
Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Maximaal €600, liever €500. Een euro per GB is wel genoeg eigenlijk, zeker omdat de SSD's nu in prijs dalen.
Ik heb nu een systeem dat is van eind 2011, ben er erg tevreden mee. Enig punt is, naast dat de Z77 chipset er is en ik toch wil upgraden hier en daar, dat ik ruimte tekort kom. Ik gebruik de PC puur voor gamen, geen programma's meer als Photoshop/3DSMax/etc.. alleen gamen. Toendertijd was een SSD van 256GB nog zo'n
€300 en de ruimte was voldoende. Nu echter heb ik alsmaar meer en meer games van onder andere Steam, en loopt het aardig vol. Momenteel is er nog 40GB vrij maar ik heb al enkele games verwijderd om ruimte te maken voor andere, en daar heb ik een hekel aan. Ik wil gewoon elke game die ik wil spelen erop plempen en gaan, aangezien dat er binnenkort weer nieuwe games bijkomen ga ik ruimte tekort hebben.
Daarom heb ik al wat zitten kijken, en volgens mij heb ik drie of eigenlijk twee kanidaten:
Ik ben zeer tevreden over mijn huidige Crucial M4 256GB, dus dat is bewezen kwaliteit. Samsung aan de andere kant schijnt ook stabiel te zijn en presteert meer op gebied van write en IO's (al zegt dit laatste mij weinig). OCZ heeft met de Vertex 4 weer een stabiele SSD op de markt zo lijkt het, presteert soms beter dan de andere twee maar kakt hier en daar ook behoorlijk in (firmware?). Daarnaast is de prijs €100 hoger dan de Crucial of Samsung.
Het enige wat ik met mijn PC doe is gamen, dus volgens mij maakt het eigenlijk geen reet uit welke van de drie ik koop. Maar ik wil gewoon de mooiste SSD erin voor dat geld, ga ik dan voor safe en koop ik een nieuwe Crucial? Koop ik een Samsung omdat die net iets sneller is en ook wel betrouwbaar? Of misschien toch kijken naar die OCZ?
Momenteel neig ik naar de Samsung, zelfde prijs als de Crucial maar in write en IO toch sneller dan de Crucial. Daarintegen heb ik al een Crucial die goed bevalt, is ook wat voor te zeggen.
Of is er nog in de nabije toekomst (Juli 2012) iets nieuws op de markt? Verder komt er waarschijnlijk een nieuw Z77 mobo in m'n PC, eigenlijk wil ik m'n PC upgraden zoals in m'n 2e wenslijst. Maar dat vraagt nogal wat centen en of ik dat ervoor over heb.. We'll see, maar die upgrades hebben geen invloed op de SSD keuze denk ik. Alvast bedankt voor jullie tips/advies.