Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja het heeft zin.
Hoewel games geoptimaliseerd zijn voor sequentiële leesacties, om zo zo snel mogelijk te laden vanaf hdd's of dvd/blurays. Is het een feit dat een SSD in verhouding wat hogere sequentiële doorvoersnelheden heeft dan een HDD.
Je zult dus een kleine winst merken ten opzichte van een HDD.

Als er random reads er ook nog bij komen kijken, in het geval van iets inladen, dan is de SSD helemaal heer en meester en zal het een enorm verschil hebben met een HDD.

Over de capaciteit, daar kan ik je lastig mee helpen.
Het OS alleen zal ongeveer 20 GB zijn. Je kan zelf doorrekenen hoeveel de games ongeveer zullen innemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
quote:
mauro101 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 19:53:
Heb dus niet echt een idee of dit slim is? welke zou dan het beste zijn? 128 GB of toch de 256 GB?
En heeft het uberhaupt wel zin, een SSD met games?
Hoe lang speel je en hoe lang zit je echt te wachten op laden?
Of die iets kortere laadtijden de investering waard zijn moet je zelf bepalen.

[Voor 10% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-05-2012 21:21]

• mauro101
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12-03 16:50
quote:
Olaf van der Spek schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 21:20:
[...]

Hoe lang speel je en hoe lang zit je echt te wachten op laden?
Of die iets kortere laadtijden de investering waard zijn moet je zelf bepalen.
Merk vooral bij BF 3 dat de laad tijden aardig wat tijd in beslag nemen. Het is niet hinderlijk, maar als het door een SSD sneller gaat is altijd mooi meegenomen.
Ook tijdens de beta van gw2, als ik grote stad in liep had ie het toch even moeilijk.
quote:
Swordlord schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 20:21:
Ja het heeft zin.
Hoewel games geoptimaliseerd zijn voor sequentiële leesacties, om zo zo snel mogelijk te laden vanaf hdd's of dvd/blurays. Is het een feit dat een SSD in verhouding wat hogere sequentiële doorvoersnelheden heeft dan een HDD.
Je zult dus een kleine winst merken ten opzichte van een HDD.

Als er random reads er ook nog bij komen kijken, in het geval van iets inladen, dan is de SSD helemaal heer en meester en zal het een enorm verschil hebben met een HDD.

Over de capaciteit, daar kan ik je lastig mee helpen.
Het OS alleen zal ongeveer 20 GB zijn. Je kan zelf doorrekenen hoeveel de games ongeveer zullen innemen.
Ik gok dat ik dan aan 128gb wel genoeg heb.
Ik koop het voornamelijk voor windows. Die heeft wat moeite met opstarten, kwa tijd.

Battle.net tag

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 23:36
Daar mijn X25-M 80GB SSD nu toch echt te klein begint te worden met wat aankomende games ben ik op zoek naar een vervanger.

Mijn huidige systeem is een Core I7 920 op een Gigabyte X58-UD5 bord. Geen Sata-600 dus.
De SSD zal echter een eerste upgrade worden naar een Ivy Bridge systeem in de nabije toekomst.

Nu zit ik te kijken naar of de Crucial M4 256GB of de Samsung 830 256GB daar ik deze bij schijven vaak aangeraden zie worden. Bij Crucial is het echter vaak de 128GB SSD welke veel genoemd wordt.

Is op 256GB de Crucial ook "Beste koop" of is het daar misschien toch beter iets wat meer uit te geven voor de Samsung 830 series 256GB?

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• Klush
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 06-12-2012
Hey beste tweakers,

Mijn HDD is kapot, nu heb ik in 2010 de bestbuy guide van tweakers deze setup gekocht:
(het budget systeem is het trouwens)
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2010

Nu is mijn vraag is het mogelijk hiervoor een SSD te kopen die hierop werkt? waarop ik windows7 kan installeren en wat spellen? (de HDD stuur ik op voor garantie en zal dus op de SSD overstappen als operating systeem draaien ofzo 8)7 ).

Nu wil ik maximaal 150euro uitgeven voor een SSD, en is mijn vraag wat raden jullie mij aan?
Wil een redelijk degelijk merk en ongeveer 120gig aan ruimte. Zitten hier trouwens nog kabels of iets bij?

Alvast hartelijk bedankt

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Natuurlijk kan je een SSD aansluiten, er zijn niet echt veel systemen waar dat niet zou lukken.

Verders neem je dan gewoon die disk die hier wordt aangeraden. Je kan gewoon de kabeltjes gebruiken waar de HD aanzat.

• Klush
quote:
Reepje schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 20:30:
Natuurlijk kan je een SSD aansluiten, er zijn niet echt veel systemen waar dat niet zou lukken.

Verders neem je dan gewoon die disk die hier wordt aangeraden. Je kan gewoon de kabeltjes gebruiken waar de HD aanzat.
Danku! je laat het makkelijk klinken! dacht dat het een hele opgave is maar heb eens kabels enzo bekeken.
Alleen windows erop installeren enzo en die laten booten, klopt dat volgens dit filmpje zo ongeveer? dat kan ik wel naproduceren :P
YouTube: Windows 7 install and SSD upgrade on Cameraman's PC (NCIX Tech Tips #65)

Danku! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Reepje
  • Niet online
quote:
Klush schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 20:33:
[...]

Danku! je laat het makkelijk klinken! _
Het is nog gemakkelijker dan in dat filmpje, ik heb goede zin dus ik geef je even de stappen:
sluit de SSD aan op de 2 kabeltjes (sata en stroom), je kan de SSD vastschroeven in je kast, of hem er gewoon los inhangen. Stop je windows dvd in de drive en installeer windows 7.
klaar.

• Klush
quote:
Reepje schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 20:43:
[...]

Het is nog gemakkelijker dan in dat filmpje, ik heb goede zin dus ik geef je even de stappen:
sluit de SSD aan op de 2 kabeltjes (sata en stroom), je kan de SSD vastschroeven in je kast, of hem er gewoon los inhangen. Stop je windows dvd in de drive en installeer windows 7.
klaar.
Oke hartelijk bedankt! _/-\o_ ,
Nog een domme vraag, die kabel om de SSD aan de mobo aan te sluiten zit neem ik aan bij de SSD?
En mijn huidige HDD is sata 2 en mijn SSD die ik wil kopen is SATA3 is dit erg of geeft problemen met mobo?

Alvast bedankt! _/-\o_

• Reepje
  • Niet online
Je moederbord is sata2 dus de kabeltjes die er nu inhangen voldoen.
Meestal zitten er geen kabeltjes bij de SSD tenzij je een zgn upgrade kit koopt. Anders koop je dergelijke kabletjes bij de computerboer ofzo voor een paar euro.

• Klush
quote:
Reepje schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 20:51:
Je moederbord is sata2 dus de kabeltjes die er nu inhangen voldoen.
Meestal zitten er geen kabeltjes bij de SSD tenzij je een zgn upgrade kit koopt. Anders koop je dergelijke kabletjes bij de computerboer ofzo voor een paar euro.
Stel deze vraag namelijk omdat er van mijn hdd nog een kabel naar mijn mobo gaat, maar als ik die hdd weer terug krijg uit de garantie gemaakt wil ik die weer ingebruik nemen als muziek medium enz. En dan zou ik dus geen aansluitings kabels meer hebben :P heb wel nog zo een wit open poortje extra dus dat zit wel goed, mja anders koop ik die wel bij de computerboer die kabel :P

• willy1986
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
quote:
Witte sata aansluiting is Sata-600 (de snellere sata poort) En de zwarte zijn sata-300. Het is dus raadzaam om de SSD met een sata kabel aan die witte sata poort te koppelen. En de hd met een (nog te kopen) sata kabel aan een zwarte sata poort.

Dat filmpje is geniaal. Zo kan elke computerleek een ssd installeren. :D +1 voor 5 minuut 50.

[Voor 8% gewijzigd door willy1986 op 10-05-2012 21:14]

• Klush
heb de Corsair Force 3 120gb besteld en het is onderweg, zal morgen arriveren. Hopelijk is er dan iemand thuis :D

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 00:16
quote:
Klush schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 23:49:
heb de Corsair Force 3 120gb besteld en het is onderweg, zal morgen arriveren. Hopelijk is er dan iemand thuis :D
Geweldige keuze! Je hebt duidelijk je huiswerk gedaan en dit topic doorgenomen. Chapeau!
Je bedoelt: hopelijk is er dan niemand thuis. De force is 5% duurder, 50% trager, en een paar factoren onbetrouwbaarder dan de M4. Geloof NOOIT de specs van de fabrikant.

'de sheet' -- Dell Latitude E6520, 1080p, i7-2820QM, X25-M 80GB, 16GB, 97Wh
Gezocht: Baan software development, C++, gave software, omgeving Delft.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Darkstone schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 23:54:
Je bedoelt: hopelijk is er dan niemand thuis. De force is 5% duurder, 50% trager, en een paar factoren onbetrouwbaarder dan de M4. Geloof NOOIT de specs van de fabrikant.
quote:
Freakster86 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 23:54:
[...]

Geweldige keuze! Je hebt duidelijk je huiswerk gedaan en dit topic doorgenomen. Chapeau!
Just smile and wave boys... smile and wave..........
Vooral niet druk om maken...

Als hij toch niet eens de moeite neemt om te kijken naar de adviezen hier van de afgelopen pagina's...
Het topic stroomt over met adviezen en opmerkingen...

Edit:
offtopic:
@hieronder
Ik post weliswaar met een zware sacrastische ondertoon, maar ik zit niet op een agressieve manier ongenuanceerde onzin te verspreiden, waar wij het eerder over hebben gehad en waar je naartoe hint.

Smile and wave is soms het enige wat je kan doen, als mensen niet verder kijken dan hun neus lang is...

[Voor 56% gewijzigd door Swordlord op 11-05-2012 00:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Vanmorgen stuurde je mij nog een DM over dat V200 verhaal, en nu kom je met deze uitspraak. Goed over nagedacht?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Klush
quote:
Swordlord schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 00:03:
[...]

[...]

Just smile and wave boys... smile and wave..........
Vooral niet druk om maken...

Als hij toch niet eens de moeite neemt om te kijken naar de adviezen hier van de afgelopen pagina's...
Het topic stroomt over met adviezen en opmerkingen...

Edit:
offtopic:
@hieronder
Ik post weliswaar met een zware sacrastische ondertoon, maar ik zit niet op een agressieve manier ongenuanceerde onzin te verspreiden, waar wij het eerder over hebben gehad en waar je naartoe hint.

Smile and wave is soms het enige wat je kan doen, als mensen niet verder kijken dan hun neus lang is...
maar 289paginas en hier iets goeds tussen te vinden is lastig. Kan zo makkelijk zijn. Maar blijkbaar zijn hier maar enige die willen helpen en de rest die zich te goed vind voor iets jammer. Zit duidelijk op het foute forum, blijkt dat ze hier niet zitten te wachten op computer leken die wat advies willen inwilligen. Helaas, bedankt voor die mensen die mij wel hebben geholpen _/-\o_

[Voor 6% gewijzigd door Klush op 11-05-2012 00:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!
klush... Waarheden zijn hard, maar jij hebt impulsief een aankoop gedaan voordat je een advies kreeg welke SSD je het beste zou kunnen kopen. Die had je van mij best kunnen krijgen, of in elk geval een hint naar waar je zou kunnen kijken... Want 289 Pagina's is echt niet nodig om door te spitten..
Dit alleen al stond op in de vorige pagina :

Olaf van der Spek in "[BBG aanschaf] SSD"
Swordlord in "[BBG aanschaf] SSD"
Malantur in "[BBG aanschaf] SSD"
Marando in "[BBG aanschaf] SSD"

[Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 11-05-2012 00:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Beste klush, jammer dat je er zo over denkt.
Op dit moment is de M4 blijkbaar de beste keuze,
maar de disk die je besteld hebt is op zich niet de slechtste keuze, het is gewoon zo dat je voor iets minder geld (105 euro) een betere disk had....

Wil je toch voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, stuur de corsair terug en neem de m4

Acties:
  • 0Henk 'm!
Het is niet de slechtste keuze? Ik daag je uit een slechtere keuze uit te zoeken :P Ik kan zo uit het hoofd niets bedenken. Misschien een verdwaalde kingston.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
quote:
Darkstone schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 00:52:
Het is niet de slechtste keuze? Ik daag je uit een slechtere keuze uit te zoeken
Ach daar zijn er genoeg van. Geen uitdaging, dus ga er niet op in.

Bovendien, de zaken gaan snel. Wat je vandaag koopt is morgen misschien een slechte keuze.

Stel je voor, nog geen jaar geleden heb ik een SSD aangeschaft. Goed onderzoek gedaan, en de kingston gekocht, op aanraden van zowat dit hele forum, en zelfs door jouw.

En nu moeten we blijkbaar kotsen van kingston.

Welnu, ik ben blij hier advies te hebben gekregen, en ik ben erg tevreden over mijn kingston.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dat is ongetwijfeld de V+100. Kingston heeft echter ook wat drives die vrij slecht zijn. Het merk an sich zegt niet heel erg veel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Nou, krijg je toch een pluspuntje dat je dit nog weet.

Acties:
  • 0Henk 'm!
De V+100 is de enige kingston drive die ik ooit op een redelijke schaal heb aangeraden, dat is dus niet erg moeilijk. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Goed.

Maar we moeten toekomstige, wellicht wat onzekere nieuwe bezoekers niet al te veel afleiden. Dus zet ik het hier maar even neer.

De M4 is de beste keuze SSD van dit moment.

(spreek niet uit ervaring, maar ga er van uit dat de mensen op dit forum wel weten waar ze het over hebben)

Edit, nu heb ik toch een vraagje. Boven elke pagina staan bij mij gerelateerde producten met een leuk plaatje erbij. Best wel opvallend. En het zijn 3 plaatjes van corsair ssd tjes... |:(
oww ja, en als ik daarop klik, kom ik bij beoordelingen van tweakers him(her)self. Hartstikke veel sterren, wel verwarrend. :O

[Voor 35% gewijzigd door Reepje op 11-05-2012 01:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Tsja daarom zet ik dat bij mijn TS-en altijd uit....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakster86
quote:
Klush schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 00:20:
[...]
maar 289paginas en hier iets goeds tussen te vinden is lastig. Kan zo makkelijk zijn. Maar blijkbaar zijn hier maar enige die willen helpen en de rest die zich te goed vind voor iets jammer. Zit duidelijk op het foute forum, blijkt dat ze hier niet zitten te wachten op computer leken die wat advies willen inwilligen. Helaas, bedankt voor die mensen die mij wel hebben geholpen _/-\o_
Hier wil ik toch even op reageren als je het niet erg vindt. Wat jij zegt is namelijk totale onzin.

1. Als jij met een probleem zit, dan ga je eerst zelf wat research doen lijkt mij. Je hoeft geen 289 pagina's door te lezen. Zelfs de laatste 5 pagina's door bladeren was al genoeg geweest om jou een duidelijke keuze voor te leggen. Dit heb je niet gedaan. Liever lui dan moe zullen we maar zeggen.

2. Je heb een paar posten terug een paar vragen gesteld. Hier hebben mensen jouw welwillend te hulp gestaan door ze te beantwoorden, terwijl die vragen (zelfs voor een leek) met 1x googlen niet nodig waren geweest. Weer een 'liever lui dan moe' verhaal?

3. Zonder dat ook maar iemand in gaat op de vraag; 'welke ssd is het beste' trek jij je conclusies en besteld zo'n Corsair SSD. Op basis van welke info heb jij dat in vredesnaam gedaan? Je hebt geen antwoordt gehad van tweakers; je hebt niet de laatste paar pagina's doorgelezen en je hebt niet naar de laatste best buy guides gekeken. Je zou denken 3x scheepsrecht, maar ook hier geld: Liever lui dan moe?

Iedereen is hier op zijn manier behulpzaam als het gaat om problemen/vragen waar andere mee zitten. Dit moet je echter zien als aanvulling op wat jij zelf hebt kunnen vinden. Mocht je daarna nog vragen hebben, dan zijn wij 100% bereid om je over de eindstreep te helpen. Jij ging er van uit dat wij je maaltijd bereiden, voorkauwen en het je met de paplepel ingieten. Ik denk dat ik voor de meeste hier spreek als ik zeg; nee dank u!

Maar goed, OT:

Beste SSD's van dit moment:
  • Crucial M4 => zeer betrouwbaar en de beste prijs/prestatie verhouding. Schaling qua prestaties bij de 128 > 256GB versie is jammer genoeg slecht.
  • Samsung 830 => zeer betrouwbaar gebleken (tot nu toe*) en de beste prestaties (betere writes) voor een iets hoger prijs. Schaalt lekker door qua prestaties.
  • Intel => Meest betrouwbare van allemaal, mits je een ssd kiest zonder sandforce controller. Over het algemeen duurder. Prestaties zijn gewoon goed en de uitval is extreem laag.
Met alle 3 doe je geen miskoop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedwolf
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15-08-2017
quote:
Freakster86 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 08:07:
[...]
Maar goed, OT:

• Crucial M4 => zeer betrouwbaar en de beste prijs/prestatie verhouding. Schaling qua prestaties bij de 128 > 256GB versie is jammer genoeg slecht.
  • Samsung 830 => zeer betrouwbaar gebleken (tot nu toe*) en de beste prestaties (betere writes) voor een iets hoger prijs. Schaalt lekker door qua prestaties.
  • Intel => Meest betrouwbare van allemaal, mits je een ssd kiest zonder sandforce controller. Over het algemeen duurder. Prestaties zijn gewoon goed en de uitval is extreem laag.
make love no war ;)

OT
Als geld geen issue is gewoon de Samsung 830 kopen. Ik heb ervaring met die Crucial M4 en die is zeer goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Darkstone schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 01:08:
Dat is ongetwijfeld de V+100. Kingston heeft echter ook wat drives die vrij slecht zijn. Het merk an sich zegt niet heel erg veel.
De enige echte faalhazen zijn naar mijn mening alleen de V200, V en V100 en toevallig hadden deze allemaal een Jmicron controller...

Alle andere drives hebben een intel, of samsung of Toshiba controller gehad. Als we de sandforce modellen even aan de kant laten.
Maar zelfs de sandforce modellen van kingston zijn niet al te slecht... Ten opzichte van andere zijn ze de snelste Sandforce SSD's en aanzicht meest stabiele met de minste klachten op Newegg...

Dat is dus iets van 3 faal drives... Op een product base van +- 15 type SSD's
Dat noem ik niet zo erg...

[Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 11-05-2012 09:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauro101
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12-03 16:50
Gister met een vriend op teamspeak zitten praten over dat ik een SSD wilde kopen. Toen zag ik dat ie bij de mycom om de hoek op vooraad, en slechts 109,99 was. Ik gelijk op de fiets gestapt en gehaald. Die paar euro waar die elders goedkoper is zie ik dan maar als verzendkosten!

Maargoed, dat was om 19.00. Toen begon de ellende!

Na veel speurwerk in mijn computer dozen en alle hoeken van mijn huis uiteindelijk alle CD's/kabels gevonden en ingebouwd in m'n pc. Ging lekker makkelijk!

Toen wou ik w7 de-installen om op de SSD te installeren, alleen ging het hier mis. Format van mijn c: lukte op een of andere manier niet, en toen ik met veel pijn en moeite via een reboot en windows herstel een optie kreeg om MS-Dos op te starten. Fijn dacht ik. Alleen kon ik op de c: geen windows map openen, maar op de e: wel. Gokte dus dat op een rare reden de letters waren verwisseld? Dus die schijf maar aan het formatteren. Bleek later dus niet de goede :( gelukkig had ik m'n backup bestanden weer op een andere schijf staan.

Maarja, uiteindelijk wel gelukt. Alleen nog wat problemen met m'n drivers etc. maar het was inmiddels 23.45, vond het mooi geweest.

Het begin van m'n SSD was dus nog geen succes! hopenlijk komt dat met het weekend wel!

Battle.net tag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Billiebier
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:50
quote:
Freakster86 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 08:07:
[...]

Maar goed, OT:

Maar is die hogere betrouwbaarheid van intel echt 50 euro waard? Het zijn alle 3 toch geen vertex 2 qua betrouwbaarheid dus je kunt er toch wel vanuit gaan dat ze minstens 2 jaar meegaan of zie ik dat verkeerd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakster86
Je krijgt bij Intel 5 jaar garantie t.o.v. de 3 jaar die je krijgt bij Crucial en Samsung. Dat is voor sommige mensen die extra prijs wel waar ja. M.B.T. is gewoon hetzelfde en gezien de lage uitval cijfers van alle drie de fabrikanten (ssd's) kun je er van uit gaan dat ze allemaal even lang mee zullen gaan.

Toch, 2 jaar extra garantie is nooit verkeerd ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:15

Malantur

BBG'er
De waarde van betrouwbaarheid is voor verschillende personen en toepassingen anders. Om wat games op te zetten: geen probleem. OS ligt al wat moeilijker voor sommigen.
Ik zou het in ieder geval al niet willen om mijn ssd op te sturen ter reparatie, dan ben ze zo weer 2 weken verder zonder laptop. En bv verzendingskosten betaal je weer uit eigen zak.
En koop je snel een nieuwe, dan trek je weer een stuk verlies als je de gerepareerde tweedehands verkoopt.

Neemt niet weg dat de Crucial M4 en de Samsung 830 ook maar zelden kapot gaan, en bovendien een stuk sneller zijn dan de Intel 320.

Maar ik neem mijzelf even als voorbeeld:
Ik heb eind november nog geen 89 euro betaald voor een 80GB Intel 320 (dus 1,1 euro per GB).
De M4 kostte toen rond de 1,4 euro per GB als ik de prijsgrafiek van de 128GB bekijk...
Toen was de 320 gewoon de deal van het moment, maar sindsdien helaas terug in prijs gestegen naar 1,55 euro per GB (pricewatch: Intel 320 80GB).

De M4 is nu de deal van het moment, en ik zou de kans grijpen zo lang het nog duurt :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:04

SjoerdV nl

Ecologie = economie

Denk dat een hoop mensen er te veel achter zoeken allemaal. Mijnesinziens moet je gewoon vaststellen wat de benodigde grootte is. Dan sorteer je op type controller en pak je alle modellen niet gelijk aan een Sandforce controller (behalve Intel) en zoek je de goedkoopste, oftewel het minste aantal cent per gigabyte

Ik denk dat dit voor >90% voldoende is.

* SjoerdV nl Is nog steeds tevreden met zijn Kingston V+100 96GB voor 88 euro destijds O+

Sorry voor het verspillen van je tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19-11-2019
Ik wil misschien wel een kleine Msata 600 SSD gaan stoppen in mijn nieuwe moederbord (Asus Maximus Gene)
Deze om als caching te gebruiken voor mijn normale hdd. In princiepe is dus rond de 30gb al voldoende.

Iemand op de hoogte welke msata 600 ssd's er eigenlijk allemaal zijn?

Ik kan vinden:
Mushkin MKNSSDAT60GB-DX
60gb
SandForce SF-2141
555MB/s - 515MB/s
~90 euro
Nog niet leverbaar

Crucial CT064M4SSD3
64gb
Marvell 88SS9174-BLD2
500MB/s - 95MB/s
~68 euro
Leverbaar

Crucial CT032M4SSD3
32gb
Marvell 88SS9174-BLD2
440MB/s - 50MB/s
~46 euro
Leverbaar

Verder weet ik het zo niet wat er te koop is, de M4 vind ik ook niet echt super snel ofzo.
Het meest intressante is de Mushkin (nog wel redelijk duur i.v.m een 2.5inch ssd)

Iemand nog meer suggesties?

edit:
foutje in de specs van muskin ssd

[Voor 3% gewijzigd door duncanvdlinden op 11-05-2012 19:14]

WS: i7 K3770, Asus Maximus V Gene, 2x4GB Corsair PC1600CL9 1.5v, Saphire HD6770, Crucial M4 128GB, Dell 2005FPW 20,1", Lian-Li V1200B | Server: Intel D510MO, 2x WD Green 3TB | Laptop: MacBook Air 2012 13,1", 8GB

Acties:
  • 0Henk 'm!
De mushkin is sandforce, de specs die hun opgeven is theoretisch maar absoluut niet de praktische snelheid.

De Crucial m4 msata haalt letterlijk die snelheden.
Er is ook een 128 GB model die meer write speed heeft.

Wil je toch nog meer write speed, dan kun je de Samsung m830 eens bekijken.
Dat is de msata variant van je raad al. De samsung 830

Acties:
  • 0Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 02-04 07:28
De Samsung 830 is ook in prijs gezakt. Via Algemeen korting en aanbiedingen topic gezien.
pricewatch: Samsung 830 series 128GB voor 127,30
pricewatch: Samsung 830 series 256GB voor 209,80

Acties:
  • 0Henk 'm!

• duncanvdlinden
quote:
Swordlord schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 18:39:
De mushkin is sandforce, de specs die hun opgeven is theoretisch maar absoluut niet de praktische snelheid.

De Crucial m4 msata haalt letterlijk die snelheden.
Er is ook een 128 GB model die meer write speed heeft.

Wil je toch nog meer write speed, dan kun je de Samsung m830 eens bekijken.
Dat is de msata variant van je raad al. De samsung 830
Ok thanks, hmm maar weinig te koop die krengen :p Voordeel van de M4 lijkt haast wel een beetje weg dat het msata600 betreft, op de readspeed na natuurlijk (die zit wel boven de sata300).
Aan de andere kant het is maar cache.

Twijfel eigenlijk tussen een sata600 poortje opofferen van mijn intel onboard sata600 controler of de msata aansluiting te gebruiken die mijn board bied.

WS: i7 K3770, Asus Maximus V Gene, 2x4GB Corsair PC1600CL9 1.5v, Saphire HD6770, Crucial M4 128GB, Dell 2005FPW 20,1", Lian-Li V1200B | Server: Intel D510MO, 2x WD Green 3TB | Laptop: MacBook Air 2012 13,1", 8GB

Acties:
  • 0Henk 'm!
Volgens mij is de mushkin ook geen msata device, maar een mpci-e met en bridge naar sata. Dat brengt latency met zich mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• duncanvdlinden
quote:
Darkstone schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 20:30:
Volgens mij is de mushkin ook geen msata device, maar een mpci-e met en bridge naar sata. Dat brengt latency met zich mee.
aaah ok, hmm heb mini-pci slot ook, maar dan kan ik nog niet de Intel smart response techniek gebruiken :P

Maar sla net mijn manual er op na (Asus Maximus V Gene), de msata aansluiting blijkt intel sata300 te zijn!
Ik meende het anders gehoort te hebben met een video review van Asus zelf.
Dan is de OCZ Notici 30gb ook nog een optie...

[Voor 25% gewijzigd door duncanvdlinden op 11-05-2012 20:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 31-03 01:35
Kingston V200 256GB voor 125 euro, als iemand geinstresseed is. Hij is niet voorradig maar er staat wel in bestelling.
http://www.castle.nl/wink...10/11226?network=daisycon

Acties:
  • 0Henk 'm!
Die is EOL en wordt gedumpt. EOL omdat kingston de firmware niet in orde krijgt. Niet aan te raden.
quote:
duncanvdlinden schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 20:32:
[...]

aaah ok, hmm heb mini-pci slot ook, maar dan kan ik nog niet de Intel smart response techniek gebruiken :P

Maar sla net mijn manual er op na (Asus Maximus V Gene), de msata aansluiting blijkt intel sata300 te zijn!
Ik meende het anders gehoort te hebben met een video review van Asus zelf.
Dan is de OCZ Notici 30gb ook nog een optie...
Dat is weer zo'n slechte sandforce SSD. Echt, als je niet precies weet wat je aan het doen bent kun je het beter houden bij crucial, samsung of intel. Van de rest van de merken is zeker de helft superslecht.

[Voor 6% gewijzigd door Darkstone op 11-05-2012 21:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• duncanvdlinden
quote:
Darkstone schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 21:16:
Die is EOL en wordt gedumpt. EOL omdat kingston de firmware niet in orde krijgt. Niet aan te raden.
[...]

Dat is weer zo'n slechte sandforce SSD. Echt, als je niet precies weet wat je aan het doen bent kun je het beter houden bij crucial, samsung of intel. Van de rest van de merken is zeker de helft superslecht.
Hmm je hebt gelijk idd, is SandForce, ben ik zelf eigenlijk ook geen grote fan van.
Heb momenteel een gewone Crucial M4 als bootdrive. Die ik 1.5 jaar geleden bewust ook gekozen had vanwege de doom verhalen van de Vertex 2/3.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:30
quote:
Darkstone schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 20:30:
Bij mSATA wordt dezelfde fysieke connector als mini PCI Express gebruikt, het protocol wat er over gaat is echter SATA, levert soms wat onduidelijke specificatie overzichten op.
quote:
Zag toevallig dit artikel bij de buren over nieuwe (ook weer Sandforce) mSATA ssd's van Transcend: http://nl.hardware.info/n...0-msata-ssd-van-transcend

• duncanvdlinden
quote:
Nielson schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 22:45:
[...]
Bij mSATA wordt dezelfde fysieke connector als mini PCI Express gebruikt, het protocol wat er over gaat is echter SATA, levert soms wat onduidelijke specificatie overzichten op.

[...]
Zag toevallig dit artikel bij de buren over nieuwe (ook weer Sandforce) mSATA ssd's van Transcend: http://nl.hardware.info/n...0-msata-ssd-van-transcend
Ok thanx, alleen ik dacht eerst dat ik een Msata 6G interface had op mijn moederbord, maar het blijkt 3G te zijn helaas, dus de noodzaak voor 6G is niet zo groot meer voor mij.
Maar voor de andere topic lezers die wel specifiek een 6G Msata SSD zoeken is het natuurlijk wel intressant. :)

quote:
Nielson schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 22:45:
[...]
Dat weet ik. Maar er zit een groot verschil tussen een native mSATA device, en een pci-e device wat een extra bridge chip gebruikt om er een SATA controller aan te hangen. Volgens mij is de mushkin van de 2e soort. Maar ik kan geen duidelijke plaatjes vinden.

• Freaky Maus
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 06-04 07:46
Wat voor systeem heb je nu?
Intel Core i5 2500K / 8GB RAM / Asus P8Z68-V / GTX570 / Crucial M4 256GB (zie sig)

Welk OS gebruik je?
Windows 7 Ultimate 64bit UK

Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Voornamelijk gamen

Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Maximaal €600, liever €500. Een euro per GB is wel genoeg eigenlijk, zeker omdat de SSD's nu in prijs dalen.

Ik heb nu een systeem dat is van eind 2011, ben er erg tevreden mee. Enig punt is, naast dat de Z77 chipset er is en ik toch wil upgraden hier en daar, dat ik ruimte tekort kom. Ik gebruik de PC puur voor gamen, geen programma's meer als Photoshop/3DSMax/etc.. alleen gamen. Toendertijd was een SSD van 256GB nog zo'n
€300 en de ruimte was voldoende. Nu echter heb ik alsmaar meer en meer games van onder andere Steam, en loopt het aardig vol. Momenteel is er nog 40GB vrij maar ik heb al enkele games verwijderd om ruimte te maken voor andere, en daar heb ik een hekel aan. Ik wil gewoon elke game die ik wil spelen erop plempen en gaan, aangezien dat er binnenkort weer nieuwe games bijkomen ga ik ruimte tekort hebben.

Daarom heb ik al wat zitten kijken, en volgens mij heb ik drie of eigenlijk twee kanidaten:Ik ben zeer tevreden over mijn huidige Crucial M4 256GB, dus dat is bewezen kwaliteit. Samsung aan de andere kant schijnt ook stabiel te zijn en presteert meer op gebied van write en IO's (al zegt dit laatste mij weinig). OCZ heeft met de Vertex 4 weer een stabiele SSD op de markt zo lijkt het, presteert soms beter dan de andere twee maar kakt hier en daar ook behoorlijk in (firmware?). Daarnaast is de prijs €100 hoger dan de Crucial of Samsung.
Het enige wat ik met mijn PC doe is gamen, dus volgens mij maakt het eigenlijk geen reet uit welke van de drie ik koop. Maar ik wil gewoon de mooiste SSD erin voor dat geld, ga ik dan voor safe en koop ik een nieuwe Crucial? Koop ik een Samsung omdat die net iets sneller is en ook wel betrouwbaar? Of misschien toch kijken naar die OCZ?
Momenteel neig ik naar de Samsung, zelfde prijs als de Crucial maar in write en IO toch sneller dan de Crucial. Daarintegen heb ik al een Crucial die goed bevalt, is ook wat voor te zeggen.
Of is er nog in de nabije toekomst (Juli 2012) iets nieuws op de markt? Verder komt er waarschijnlijk een nieuw Z77 mobo in m'n PC, eigenlijk wil ik m'n PC upgraden zoals in m'n 2e wenslijst. Maar dat vraagt nogal wat centen en of ik dat ervoor over heb.. We'll see, maar die upgrades hebben geen invloed op de SSD keuze denk ik. Alvast bedankt voor jullie tips/advies.

Specs

• Speedwolf
@Freaky Maus

Ik zou gaan voor de Samsung 830. Zoals je zelf zegt heeft iets betere performance en dit voor praktisch hetzelfde geld. Als je dan toch een andere wilt kiezen dan de Samsung 830 ga dan voor die Crucial M4. Ga absoluut niet voor de OCZ Vertex 4. Die firmware staat nog altijd niet op punt en toestel is nog niet lang genoeg op de markt om te weten of het daadwerkelijk wel een betrouwbare SSD is.

Dus laat die OCZ vallen en ga voor betrouwbaarheid van de M4 of de Samsung 830 met betere performance.Ik heb geruchten gehoord dat Crucial met een M5 bezig is maar hiervan zijn nog geen releasedatums van bekend dus voor Juli 2012 zal er niet veel nieuws meer komen vrees ik.

• duncanvdlinden
Ik wil geen sandfoce msata ssd, ik kan alleen maximaal sata300 benutten, heb mijn selectie dus nu beperkt tussen deze 2:
http://www.heise.de/preis...pare=+Vergleichen+#xf_top

Wel vreemd appart dat de specs van het schrijven daar een stuk hoger is, kijk je echter naar iops dan wint de c400 dik. Je kunt er ook niets van zeggen tot je ze naast elkaar op de testbank zet :p

Zeker weten de M4/c400. De onbekende kingston's vind ik altijd vrij twijfelachtig qua kwaliteit, omdat er meestal niet veel over te vinden is.
quote:
De vertex is een miskoop voor die prijs..

De beste optie lijkt mij een 2e M4 256GB kopen, en die in RAID zetten met de onboard chip. Daarmee win je wat sequentieel. Vanwege de latency's kan je beter geen losse RAID controller gebruiken.

Als je dat niet wilt, dan zou ik de samsung nemen. Die schrijft sneller, verder maakt het weinig verschil. Sowieso is het maar een paar euro verschil.

[Voor 3% gewijzigd door Darkstone op 12-05-2012 13:59]

• Reepje
  • Niet online
quote:
Freaky Maus schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 13:27:

Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Maximaal €600, liever €500. Een euro per GB is wel genoeg eigenlijk, zeker omdat de SSD's nu in prijs dalen.
Als je per se meteen 512 GB erbij wil, waarom dan niet 2 SSD van 256 GB erbij? Dat is ook nog eens een stuk goedkoper want dan ben 425 euro kwijt (in het geval van de Samsung 830 die voor 215 euro over de toonbank gaat)
Alleen heeft hij maar 2x SATA-600 poorten. Sneller ga je er niet van worden.

• Reepje
  • Niet online
Aangezien het een pure gamebak is, zal het niet zoveel uitmaken of er nu SATA 600 gebruikt wordt of niet.
Als het een gamebak is zou ik sowieso 6x HDD in RAID gooien, maar dat is een ander verhaal... Caching SSD erbij, en je bent even duur uit voor 10x zoveel opslag.

• Freaky Maus
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 06-04 07:46
RAID0 wil ik niet vanwege TRIM, dat wil ik niet verliezen. Daarnaast wil ik het gewoon simpel houden, vandaar mijn keus om van een 256GB naar een 512GB. Misschien was dat niet helemaal duidelijk, maar die 256GB gaat eruit als ik die 512GB dan zou hebben. Het enige wat ik nodig heb is ongeveer 100-150GB extra ruimte, nu heb ik nog maar 40GB over. Met een 512GB SSD zou ik dus weer genoeg hebben, ik zie niks in een grote RAID0 array van HDD's. Die ruimte benut ik totaal niet, plus dat het niet zo makkelijk is als een enkele SSD.
Maar heren, hartelijk dank voor uw input. Die OCZ valt nu zeker af en hoogstwaarschijnlijk wordt het de Samsung 830 512GB.

@ Reepje: Je doet niet moeilijk hoor, je hebt gelijk. Ik zet er één keer mijn games erop en dan blijft het staan. Dus er is niet heel veel werk voor TRIM lijkt mij ook, maar waarom dat opofferen als het niet nodig is?

[Voor 14% gewijzigd door Freaky Maus op 12-05-2012 15:24]

Specs

• Reepje
  • Niet online
quote:
Freaky Maus schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 14:53:
RAID0 wil ik niet vanwege TRIM, dat wil ik niet verliezen.
Ik wil niet heel moeilijk doen, maar in jouw geval is trim niet nodig: er wordt namelijk nauwelijks naar de SSD geschreven. Als ik het goed begrijp zet je daar een game op, en die blijft er wel voorlopig opstaan.
Ik kan het niet berekenen, maar ik denk dat op deze manier de levensduur van disk ver over de 100 jaar gaat, trim of geen trim (als ie tegen die tijd niet is weggeroest).
TRIM is wel verstandig om te hebben, hoor. Zeker bij een drive zonder geweldige garbage collection.

• Hoiz
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22:51
Ik heb niet gek veel verstand van ssd's, dus vandaar dat ik even hier post. Via een vriend die werkt in een hardwarewinkel kan ik een OCZ Vertex 3 van rond de 240 gb regelen voor een euro of 150. Best aantrekkelijk en aardig goedkoop dus, maar is dit een betrouwbare ssd? Over OCZ heb ik ook negatieve dingen gehoord, namelijk..

• Reepje
  • Niet online
quote:
Hoiz schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 15:52:
Over OCZ heb ik ook negatieve dingen gehoord, namelijk..
Heb je negatieve dingen over OCZ gehoord ? Waar dan?

• Hoiz
Zo ver ik mij kan herinneren iig. Ik wou in ieder geval graag weten of deze schijf ook aan te raden valt, dan kan ik hem aanschaffen. Ik zou liever voor de M4 gaan, maar nu ik deze met zo'n korting kan krijgen wil ik daar eventueel wel van af zien :)

• Reepje
  • Niet online
Als je een beetje onderzoek had gedaan, bijv op dit forum, dan was je erachter gekomen dat de Vertex 3 zo ongeveer de slechtste en meest onbetrouwbare SSD is die er bestaat.

En om daarvoor dan 150 euro uit te geven, is toch echt wel zonde

• Speedwolf
quote:
Reepje schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 15:55:
[...]

Heb je negatieve dingen over OCZ gehoord ? Waar dan?
niet kopen... Zelfs niet voor 150 euro.
Jammer maar als je eens een paar pagina's leest hier zal je wel snappen waarom.
OCZ SSD = niet betrouwbaar

Ga maar voor die M4 dat je op het oog had die zal stukken betrouwbaarder zijn.
quote:
Darkstone schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 13:53:
Zeker weten de M4/c400. De onbekende kingston's vind ik altijd vrij twijfelachtig qua kwaliteit, omdat er meestal niet veel over te vinden is.
Om je dan maar wat informatie te verschaffen over de Kingston ms100...

Phison PS3105-S5 controller, zelfde type als in de patriot Torqx 2
Avarage sata-300 performance, ongeveer zoals de V+100, maar kwa betrouwbaarheid zit het best goed.

[Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 12-05-2012 16:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoiz
quote:
Speedwolf schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 16:38:
[...]

niet kopen... Zelfs niet voor 150 euro.
Jammer maar als je eens een paar pagina's leest hier zal je wel snappen waarom.
OCZ SSD = niet betrouwbaar

Ga maar voor die M4 dat je op het oog had die zal stukken betrouwbaarder zijn.
Ik vinnd het wel maar vaag, ze bieden toch garantie op die schijven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 23:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Hoiz schreef op zondag 13 mei 2012 @ 01:13:
[...]

Ik vinnd het wel maar vaag, ze bieden toch garantie op die schijven?
jazeker, en je hebt er ook recht op.het kan ook prima dat je er geen enkel probleem mee zult hebben,
maar je kan ook èèn van de velen zijn die er problemen, bsod's en kapotte producten aan overhouden.

maar wel je zekerheid en dus niet met dataloss+ een tijd zonder schijf zitten(rma duurt meestal een paar weken)
gewoon niet kopen!!

[Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 13-05-2012 01:19]

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ohh dat maakt niet uit dat mijn huis affikt hoor. Ik ben toch verzekerd. En nee, dat al mijn data opgebrand is maakt niet uit.

Dat idee? :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• indebanvdhamer
  • Laatst online: 19-07-2019
Avond samen,

Na netjes de posts van de laatste paar pagina's gevolgd te hebben, heb ik besloten een M4 van 128GB te gaan aanschaffen. Ik wil hier alleen mn OS op hebben en StarCraft 2 en Diablo 3 (puur omdat die games echt baas zijn, maar dat terzijde).

Ik zou echter graag nog een paar puntjes beantwoord/bevestigd willen zien voor ik mijn beslissing uiteindelijk neem.

- Mijn moederbord ondersteunt alleen SATA 2, in welke mate is dit in mijn geval merkbaar?
- Als ik 2 M4's in RAID gooi, gaat me dit veel opleveren wat betreft snelheid? Zo niet, komt dit door SATA 2?
- Als het me genoeg/veel oplevert, kan het nog sneller met dit dingetje?

Ik hoop dat ik niet teveel obvious dingen vraag, ik ben gewoon erg benieuwd wanneer het overkill wordt met die schijven. Het is bekend dat de schijven, zelfs SSD's, de bottlenecks zijn bij systemen, maar ik kan moeilijk inschatten op welk punt dit "verholpen" is.
Als er nog details nodig zijn van de betreffende pc ben ik uiteraard bereid om die te delen :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
indebanvdhamer schreef op zondag 13 mei 2012 @ 01:20:
Avond samen,

Ik zou echter graag nog een paar puntjes beantwoord/bevestigd willen zien voor ik mijn beslissing uiteindelijk neem.

- Mijn moederbord ondersteunt alleen SATA 2, in welke mate is dit in mijn geval merkbaar?
- Als ik 2 M4's in RAID gooi, gaat me dit veel opleveren wat betreft snelheid? Zo niet, komt dit door SATA 2?
- Als het me genoeg/veel oplevert, kan het nog sneller met dit dingetje?

Alvast bedankt!
de sata3 bottleneck zal je alleen tegenkomen bij sequenteel schijven, de van de behaalde snelheden liggen binnen sata2

laat ik het zo zeggen je kan beter een sata3 adapter kopen en èèn ssd in sata3 dan 2 in raid.
èèn ssd is al een enorme boost, 2e extra merk je niet veel van.
let wel dat de controller van de sataIII trim ondersteunt. sommige sata3 controllers zijn slechter dan sata2.

[Voor 26% gewijzigd door mrc4nl op 13-05-2012 01:27]

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Acties:
  • 0Henk 'm!

• indebanvdhamer
quote:
laat ik het zo zeggen je kan beter een sata3 adapter kopen en èèn ssd in sata3 dan 2 in raid.
èèn ssd is al een enorme boost, 2e extra merkt je niet veel van.
let wel dat de controller van de sataIII trim ondersteunt. sommige sata3 controllers zijn slechter dan sata2.
Oke, dus als ik het goed begrijp zorgt SATA 3 voor een groot genoeg verschil om er een adapter voor te regelen? En met die adapter neem ik aan ook gewoon zo'n PCI kaartje toch? Deze dus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
indebanvdhamer schreef op zondag 13 mei 2012 @ 01:32:
[...]

Oke, dus als ik het goed begrijp zorgt SATA 3 voor een groot genoeg verschil om er een adapter voor te regelen? En met die adapter neem ik aan ook gewoon zo'n PCI kaartje toch? Deze dus
het voordeel is de hogere sequentele read, maar daar koop je geen ssd voor, het maakt niet veel uit.
maar voor 30 euro, is het zo'n pci kaartje wel een leuke investering
sata2:
http://i49.tinypic.com/211qvth.png

sata3
http://i.imgur.com/1WAXw.jpg

[Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 13-05-2012 01:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• indebanvdhamer
Oke, bedankt voor je hulp! Ik ga eens even de stop van m'n bankrekening eruit trekken :D

[Voor 5% gewijzigd door indebanvdhamer op 13-05-2012 01:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoiz
quote:
Darkstone schreef op zondag 13 mei 2012 @ 01:18:
Ohh dat maakt niet uit dat mijn huis affikt hoor. Ik ben toch verzekerd. En nee, dat al mijn data opgebrand is maakt niet uit.

Dat idee? :+
Ik heb geen data op mijn SSD(of ja, computer in het algemeen zelfs) waar ik waarde aan hecht en/of geen backup van heb dus ik zie het probleem niet zo zeer..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• indebanvdhamer
http://www.asus.nl/Mother...Deluxe_V2/#specifications

Als er bij de PCIe x16 aangegeven wordt dat ze 2.0 zijn, betekent dit dan hetzelfde of juist het omgekeerde voor de andere slots?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
indebanvdhamer schreef op zondag 13 mei 2012 @ 02:02:
http://www.asus.nl/Mother...Deluxe_V2/#specifications

Als er bij de PCIe x16 aangegeven wordt dat ze 2.0 zijn, betekent dit dan hetzelfde of juist het omgekeerde voor de andere slots?
2.0 is de versie , 3.0 is al uit. Allemaal zijn ze hetzelfde

Vaak is de snelheid gedeeld over het aantal slots, bijv
1x16
2x8 enz
Daar hoef je niet druk om te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:30
quote:
[...]

Met zo'n kaartje zul je ook nooit de volledige SATA-600 snelheid halen aangezien PCI-e 1x maximaal 500 MB/s doet (en op veel borden zelfs maar 250MB/s). Overigens zorgt zo'n externe controller ook weer voor extra latency waardoor misschien je sequentiele snelheden erop vooruit gaat maar je 4K er op achteruit, aangezien Intel controllers juist daar aardig goed in zijn. Tevens is trim ondersteuning bij die Marvell controllers niet helemaal zeker. Mocht je persé zo'n kaartje willen halen haal dan niet dat overpriced ding van Conrad maar bv deze Asrock.

[Voor 25% gewijzigd door Nielson op 13-05-2012 10:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 06-04 15:53
Hoi, een vriend en ik willen een SSD aanschaffen. Eerst even antwoord op de vragen.

• Wat voor systeem heb je nu?
Dell XPS 17, i7 2670qm, 750 7200 HDD, 11 GB Ram, 555m blabla

• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Home Premium 64bit

• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Eigenlijk letterlijk van alles, van photoshop tot google chrome:P zo nu en dan 3d games of 2d.

• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Tot de 120 euro.

Nou hadden die vriend en ik een discussie.

Een van de voornaamste redenen dat hij de SSD aan wil schaffen is vanwege het feit dat hij dan minder stroom gaat gebruiken. Maar ik vraag me af in hoeverre je dat gaat merken als je de 750 gb schijf in bay 2 doet, en die als pure opslag gebruikt?

Ook vonden we de OCZ Agility Leuk geprijs voor plus minus 90 euro voor 120gb. Maar is deze betrouwbaar? anders maar voor de Crucial m4 gaan?

Want, als je kijtk naar de schrijfsnelheden zijn die van de agility een stuk hoger.

Ook vraag ik me af, We hebben allebei een Dell en wij willen graag gebruik maken van de back up partitie. is het mogelijk deze bij aanschaf van een SSD te instaleren op de SSD? zodat hij de fabrieksinstellingen op de SSD heeft geinstalleerd? (dus niet de back up)

alvast bedankt Tweakjes,

[Voor 3% gewijzigd door Denzis op 13-05-2012 10:57]

Nissan Leaf 2019 40 kWh Tekna

Acties:
  • 0Henk 'm!
Mijn aanrader:
Crucial m4 128 GB... +- 110 euro

Ga niet bezuinigen door een OCZ agility te pakken.
Crucial is bewezen in betrouwbaarheid en is razend snel.

Daarbij zijn de specs van OCZ agility enigszins gelogen. Want de 500/500 haalt hij alleen in een totaal ideaal situatie waar je niet snel aan zal komen...
De echte snelheden zijn stront traag.

[Voor 38% gewijzigd door Swordlord op 13-05-2012 11:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
quote:
Volgens mij is dat niet zo (in real-world tests). Met RAID zou ik ook niet klooien, koop dan gewoon een 256 gb Samsung SSD.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• duncanvdlinden
Wat zouden jullie doen met de volgende situatie:

Ik heb:
Aansluitingen:
A) 2x Sata 600 intel
B ) 2x Sata 300 intel
C) 1x Msata 300 intel
D) 1x Esata 300 intel
E) 2x Sata 600 ASmedia

Disken:
I) 1x 128GB Crucial M4 SSD -aangesloten op-> A
II) 2x 320GB 7200rpm in raid-0 -aangesloten op-> B
III) 1x 1TB 5400rpm -aangesloten op-> A

Nu boot ik van disk I.
Ik wil graag gebruik maken van Smart Response technology voor mijn spinning disks.
Dus gebruik gaan maken van nog een extra SSD.

Dacht ik zelf: als ik nou de 7200rpm raid-0 array omzet naar raid-1 array, dan heb ik een veel veiligere setup (disken worden al wat ouder), kan 1 van de disken stuk gaan.
Dan heb ik een net zo snelle lees snelheid (ongeveer), en de tragere schrijfsnelheid wil ik dan opvangen met behulp van Smart Response Technology.

Echter heb ik ook nog die 1TB disk. Ook die wil ik dan gebruik laten maken van Smart Response Technology.

Ik heb begrepen dat je 1x SSD kan partitioneren om meerdere disken kan laten gebruik maken van Smart Response Technology. Iemand dat toevallig in de praktijk mogen ervaren?

Probleem: Tegenwoordig zie ik dat het veel slimmer is een Sata 600 SSD te kopen als cache. Bijvoorbeeld een Samsung 830 64GB of Crucial M4 64GB. Hij is behoorlijk wat sneller als je hem op Sata600 aansluit. Zonde om het niet te doen eigenlijk. Echter nu heb ik de Sata 600 aansluitingen volzitten.

Oplossing probleem nr1: sata 600 ssd kopen, en mijn standalone SSD verhuizen naar de ASmedia controler, maar is dat net zo snel en fijn als de native Intel controller?
Oplossing probleem nr2: sata 600 ssd kopen, de 5400rpm aan de Msata poort hangen met een verloopje.
Oplossing probleem nr3: een Msata SSD nemen (die maximaal op sata300 snelheid gaat fungeren), ben ongeveer net zo veel kwijt dan, uiteindelijk wel tragere oplossing.

Wat zouden jullie doen, ik denk aan oplossing nr1. Maar of het uberhaupt allemaal gaat werken vraag ik mij af. Ik heb het nooit in de praktijk getest. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 23:55

Bossie

PSN = Patje_b_

Ik heb momenteel een Crucial M4 (256GB) in bestelling staan echter is deze vertraagd.
In de pricewatch zie ik ook pricewatch: Samsung 830 series 256GB

Volgens de specificaties is de Samsung een duidelijke winnaar door zijn leessnelheid.
Ik zit er nu dus over te denken om te Crucial te cancellen en de Samsung te halen.

Wat zijn de ervaringen hier mbt deze Samsung serie ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985

Acties:
  • 0Henk 'm!
Je bedoelt de schrijfsnelheid.

Ik zou zelf ook de samsung aanraden in plaats van de M4 256. De kleine varianten van de M4 zijn interessant, maar daarboven is de samsung net ietsje sneller rond dezelfde prijs. Het maakt an sich niet veel uit welke je neemt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 23:55

Bossie

PSN = Patje_b_

Idd de verschillen zijn klein, ik had de crucial voornamelijk genomen vanwege de beoordelingen hier.
Helaas was mijn vorige schijf een OCZ vertex met de bijhorende RMA ;).

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:05

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Vandaag de Crucial M4 64 GB in de dagaanbieding bij Alternate.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-07-2018

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

quote:
bartvl schreef op zondag 13 mei 2012 @ 14:09:
Vandaag de Crucial M4 64 GB in de dagaanbieding bij Alternate.
Ik heb twee weken geleden al de 128 GB van de toenmalige aanbieding (€ 105) gehaald.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SN4K3
  • Laatst online: 08-02-2019
Hallo,

Sinds een paar weken heb ik een game pc met een crucial m4 128 GB SSD, nou zit die helemaal vol met games en windows 7. Nou zat ik te zoeken en was mijn vraag of ik er een 2e SSD bij zal kopen voor games en een normale harde schijf voor alleen muziek en films.

Dus dan krijg ik deze opstelling:

SSD met Windows 7 en andere essentiële programma's (64GB)
SSD voor games die ik veel speel (128GB)
Harde schijf voor muziek en films (???GB)

ik zou het zeer op prijs stellen als iemand me hiermee wat kan helpen en in hoeverre ik optimaal gebruik kan maken van de kracht van SSDs en harde schijven.

Ik heb nu namelijk mijn windows, games, films, muziek en downloads op dezelfde SSD maar ik krijg het gevoel dat ik er niet optimaal gebruik van maak. Vandaar dat ik op zoek was naar een efficiënte opstelling. ;)

Ik heb zelf een keer mijn SSD aangesloten maar eigenlijk niet gelet op wat voor SATA aansluitingen in heb gebruikt, hoe kan ik zien hoe de mijne is aangesloten en in welke poort ik hem precies moet doen? Alles werkt wel goed maar ik zou wel willen weten hoe ik dit kan zien.

[Voor 26% gewijzigd door SN4K3 op 13-05-2012 16:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:41
SSD met Windows 7 en programma's (64GB) en de rest op de harde schijf zetten, en voornamelijk je downloads! Zonde om hiervoor je SSD te gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky32
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 04-03-2014
Inderdaad,gewoon een hdd erbij plaatsen en je meest gebruikte progs op je ssd zetten envde rest,dowloads ect op de hdd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SN4K3
Dus kort samengevat.

Ik heb al een SSD van 128 GB daar haal ik straks windows 7 vanaf en plaats ik mijn meest gebruikte spellen.
Ik koop die SSD van 64 GB en daar plaats ik windows 7 op met belangrijke programmas van mijn GPU en dergelijke.
Ik koop een hardeschijf (tips?) en daar doe ik echt mijn downloads, films, muziek en andere bestanden op.

Ik heb namelijk met die 128 GB SSD nu al problemen om hem leeg te houden. momenteel heb ik zo'n 40 GB over nadat ik er wat spellen heb afgegooid en staan er misschien nog een paar spellen op zoals battlefield. Het lijkt me handig om een aparte SSD te hebben voor echt alleen het besturings systeem, ik las ergens dat dit voordeliger is tegenover fouten in het systeem. En voor games zijn de laadtijden toch veel korter op een SSD tegenover een HD? Bij battlefield heb ik bijvoorbeeld vaak de helicopters omdat ik zo'n 5 seconden eerder in het spel ben... Niet zo'n groot verschil maar als ik bijvoorbeeld een skyrim ga doen lijkt het me toch wel wat handiger. Bedankt voor deze tips trouwens :)

heb ik jullie zo een beetje goed begrepen? :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky32
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 04-03-2014
nope.Gewoon je huidige ssd behouden en dan een hdd erbij plaatsen,geen ssd erbij.

Als je er wel 1 bij wilt(voor extra ruimte voor je OS ,dan zou ik zo'n zelfde kopen als je nu hebt en dan raid zetten en dan nog een extra hdd daarbij naast als opslag indioen je dan nodig bent

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SN4K3
Hmm ok.

Waarom eenzelfde SSD en niet één kleinere voor echt puur mijn os?

Ah ik heb het even opgezocht. Raid kun je als ik het goed herinner in de bios instellen toch? Ik heb daar een tijd geleden ook iets verandert voor de SSD. Van IDE naar AHCI iets in die richting...

zojuist even in de bios gekeken en mijn SSD staat aangesloten in sata poort 3, maakt dit uit of moet die echt in poort 1 voor snellere prestaties?

[Voor 76% gewijzigd door SN4K3 op 13-05-2012 19:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik zou het ook zo laten.
Erg bewerkelijk om windows weer opnieuw te installeren als het niet nodig is.

Als je echt luxe wil, kan je natuurlijk altijd een SSD bijplaatsen, maar dan zou ik gewoon even doorsparen en/of wachten om een 256 GB ding te kopen. Anders blijf je maar aan de gang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SN4K3
Dat komt als ik nu mijn computer opstart dan krijg ik gelijk een melding met .....windows..system32dll is niet meer blabla installeer windows opnieuw of... naja zoiets. Dit is gebeurt nadat ik starcraft 2 heb proberen te installeren en downloaden en die liep bij het opstarten van het spel constant gelijk vast. Na 3 keer moest ik systeem herstel gebruiken omdat die anders niet meer opstartte, er is dus wat mis gegaan. Het leek me handing om als ik toch een nieuwe SSD ging halen om dan gelijk alles opnieuw fris en fruitig weer te installeren. ;)

Ik had dus in gedachten dat ik dan een SSD zou halen echt puur voor mijn os windows 7 en dat daar dan geen andere rommel op gaat, en dan een SSD die ik al heb voor echt puur de programmas die ik veel gebruik. En ik wou al een tijd een hardisk halen waarop ik echt puur films en dergelijke op kan slaan zodat ik niet elke keer die zooi eraf hoef te gooien, al is dat nu misschien nog niet echt nodig. :/

[Voor 25% gewijzigd door SN4K3 op 13-05-2012 19:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik blijf erbij, als je ruimetekort hebt koop dan geen 64 GB opslag erbij, koop dan gelijk een 1 TB harde schijf.

Overigens grappig, ik zit Starcraft te spelen, en als ik er genoeg van heb kijk ik even hier...
Ik neem aan dat je in de gaten hebt dat je een corrupte starcraft hebt gedownload?
Zijn je drivers up-to-date?

Je idee om op 1 disk je windows te zetten, dan op andere disk programmas, om zodoende je windows schoon te houden, die vlieger gaat niet op.
Bij het installeren van je corrupte starcraft op een andere partitie zal precies hetzelfde gebeuren. De meeste programas zullen namelijk wijzigingen op de windows partitie maken, en ook wijzigingen binnen windows zelf.

[Voor 35% gewijzigd door Reepje op 13-05-2012 20:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SN4K3
Ah ok, ik heb trouwens 2x starcraft 2 de starter editie gedownload, 1x eu server 1x usa server en allebei hetzelfde probleem. 20 uur verder aan downloaden en patchen jah dan moet je wat...

Overigens dacht ik gelezen te hebben ergens dat het beter is tegen virussen en dergelijke om je windows apart te hebben en al je downloads en games bijvoorbeeld op een andere schijf te hebben. Vandaar dat ik hier deze vraag stelde. Ik wil namelijk windows opnieuw installeren maar dan leek het me handiger om al mijn game files en muziek e.d. op de andere schijf te zetten. Mijn oude SSD te formatteren en zodoende opnieuw te installeren zonder al te veel moeite.. Geen goed plan dus?;(

En ik zal eens kijken of ik een disc versie van starcraft kan vinden, kijken of dat werkt. Ik zit nu die benelux finale te kijken en ondanks dat ik er de ballen niet van snap ziet het er heel vet uit ;p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Om je windows veilig te stellen is het niet noodzakelijk deze op een aparte schijf te zetten, sterker nog het maakt geen zak uit.
Het is wel handig om geregeld een backup van je windows partitie te maken. Het is dan handig om die partitie niet al te groot te hebben zodat de backup file ook niet al te groot is. Je kan dus op je huidige SSD verdelen in 2 partities (dat zal dan c en d worden). De c partitie wordt de boot partitie en daarop zet je alleen windows. Je kan die partitie dan bijv 30 GB maken, dat is al vrij ruim.

Maak wel backups na elke wijziging. Als je bijv starcraft op D zet, moet je wel een backup van C maken. Zou je backup van windows terugzetten van voordat je starcraft hebt geinstalleerd, dan zal starcraft niet meer werken, ook al staat het op D.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SN4K3
Ik heb zojuist windows 7 opnieuw geïnstalleerd en ik heb nu alle nieuwe folders van windows en ik heb een map 'windows old' hierin staan al mijn oude bestanden zoals muziek. Dit kan ik toch verwijderen? aangezien ik de windows mappen nu 2x heb.. De bestanden die ik nodig heb die heb ik al overgezet naar de nieuwe mappen.

En hoe kan ik partities maken? Ik heb er wel een programma van windows van open gehad waarin ik partities zag maar het lukte niet erg om er zelf wat aan toe te voegen of te veranderen... :|

[Voor 74% gewijzigd door SN4K3 op 13-05-2012 23:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
SN4K3 schreef op zondag 13 mei 2012 @ 21:12:
Ik heb zojuist windows 7 opnieuw geïnstalleerd en ik heb nu alle nieuwe folders van windows en ik heb een map 'windows old' hierin staan al mijn oude bestanden zoals muziek. Dit kan ik toch verwijderen? aangezien ik de windows mappen nu 2x heb.. De bestanden die ik nodig heb die heb ik al overgezet naar de nieuwe mappen.

En hoe kan ik partities maken? Ik heb er wel een programma van windows van open gehad waarin ik partities zag maar het lukte niet erg om er zelf wat aan toe te voegen of te veranderen... :|
die map kan je verwijderen, het slimste doe je dat via "systeem opruimen oid"

anders zeurt windows over het niet kunen verwijderen van bestanden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorruchie
  • Laatst online: 15:53

Jorruchie

strikes and gutters...

Beste Tweakers,

Voor een upgrade van een wat ouder systeem overweeg ik om een SSD erin te zetten.
Het systeem wordt voornamelijk gebruikt voor Office toepassingen, internetten.

Gezien de huidige prijsontwikkelingen en de goede ervaringen die ik zelf heb met een exemplaar in mijn systeem ben ik benieuwd naar het effect van een SSD in deze setup. De vraag is in dit geval niet welke SSD het moet worden, maar of het zijn vruchten zal afwerpen.

System specificaties:
Moederbord : Packard Bell MCP61DM2MA (socket AM2)
Processor : AMD Athlon 64 X2 4400+
Harddisks: 320GB + 500GB
Fysiek Geheugen : 3GB DDR2 @330MHz
Videokaart : NVIDIA GeForce 8400 GS /256MB
Besturings systeem: MS Windows Vista Home Premium (32-bit)

Volgens mij beschikt de chipset over 2 SATA poorten, waarschijnlijk SATA-1.
Het plan is om een 64GB Crucial M4 te gebruiken en hierop Windows 7 en een aantal veel gebruikte programma's te installeren.

Lijkt jullie dat een goed idee?

[Voor 9% gewijzigd door Jorruchie op 14-05-2012 12:59]

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
quote:
Jorruchie schreef op maandag 14 mei 2012 @ 10:49:
Lijkt jullie dat een goed idee?
Waar wordt de computer voor gebruikt? Wat voor HDD zit er nu in? Is de 128 gb variant geen beter idee?
Pagina: 1 ... 72 73 74 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True