L502X - 2670QM/GT525M/4GB/FHD
ook al van de onyx 2 gehoord ? snelheid bijna zelfde als de vertex 2 en toch wel ff goedkoper.thuhoan schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 10:42:
bedankt voor je antwoord, heb je dan niet liever die vertex 2 voor een paar tientjes meer ivm lees en schrijfsnelheid?
http://tweakers.net/pricewatch/compare/674/266931;258982
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Moet zeggen dat ik er, obv deze gegevens, qua prestaties meer van had verwacht. Ook dat er niet op voorhand SATA6 interfaces op zitten vind ik zwak.
Ben nu erg benieuwd naar met name de nieuwe Sandforce controllers en schijven obv 25nm die hopelijk niet veel later dan de Intels op de markt komen....
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Het lijkt allemaal erg mooi, maar hoe is het snelheid verlies? Ik vind de prijs overgens ook nog aardig duur!, Als ik op ebay kijk zijn de prijzen veel lager Ebay - OBHD
Lijkt het zelfde alleen heeft iemand hier verder ervaring mee?
Ik heb er de afgelopen week toevallig naar gekeken. Volgens mij is er geen snelheidsverlies bij SATA-SATA verbindingen. Dus als je DVD drive een sata aansluiting hebt, zal er geen snelheidsverlies zijn omdat het gewoon dan een doorvoerluik is. Als de DVD drive een pata aansluiting heeft, heb je dus een PATA-SATA OHBD nodig en daar is de snelheid ietsje lager, maar nog steeds voldoende voor een "opslag" schijf, want uiteraard plaats je dan een SSD in de originele harde schijf compartiment van je laptop. Sommige fabrikanten (oa HP) hebben op oude PATA DVD drive aansluitingen wel een snelheidsbeperking in gebouwd. Maar dat zijn maar een aantal modellen.timgoud schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 11:23:
Zijn er ervaringen met de Newsmodeus OBHD ?
Het lijkt allemaal erg mooi, maar hoe is het snelheid verlies? Ik vind de prijs overgens ook nog aardig duur!, Als ik op ebay kijk zijn de prijzen veel lager Ebay - OBHD
Lijkt het zelfde alleen heeft iemand hier verder ervaring mee?
Het verschil tussen Newmodeus en de goedkope modellen is dat je bij de newmodeus vaak een bijpassende faceplate kan krijgen (je kan ook zoeken op model bij Newmodeus). Maar in principe is dit helemaal niet nodig, want je kan altijd de faceplate van je DVD drive eraf halen en deze monteren op zo'n OEM OBHD. Qua kwaliteit doen ze niet voor elkaar onder, maar volgens mij is de OEM zelfs nog van iets betere kwaliteit.
Je moet trouwens gaan zoeken naar de "fenvi" OBHDs op Ebay (20 dollar incl. verzendkosten). Bijvoorbeeld:
http://cgi.ebay.com/New-L...ernal&hash=item3a59dbe8dc
De Fenvi drives zijn (zo ik hoor en lees) beter van kwaliteit en je kan de faceplate van de DVD drive op deze OBHD klikken.
En je DVD drive kan je trouwens in een handige externe behuizing zetten en dan kan je dus je originele DVD drive aansluiten op een USB poort. Bijvoorbeeld deze (6 euro):
http://cgi.ebay.nl/SATA-t...rives&hash=item3a5c1c0cdd
En voor de mensen die nog meer hier geinteresseerd in zijn. Op dit notebook forum wordt er uitvoerig over gepraat:
http://forum.notebookrevi...ng-optical-bay-caddy.html
Ik heb volgens mij nou net het systeem dat je niet moet hebben als je een SSD wilt:
Het hele systeem staat hier: gallery: Razortek
Maar, in het kort:
AMD Phenom II 955
Gigabyte 770TA-UD3. Met een Marvell SATA-600 controller.
Van de Gigabyte site: "Provides newest Marvell SE9128 high speed SATA3 storage interface with superfast 6Gbps link speed."
Als ik zo even heb rondgegoogled, valt de helft van de 'moderne' SSD's al af, ivm geen TRIM op AMD, of die Marvell controller.
Is er ergens een 'moderne' SSD die wel gewoon werkt in mijn systeem? Liefst natuurlijk in die SATA-600 poort, en TRIM is eigenlijk wel vereist. Rond de 64gb en niet al te duur zou natuurlijk prachtig zijn.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Verwijderd
Ik zou dan mijn Samsung gebruiken als tweede harddisk.
Ik vraag me vooral af hoe de snelheidswinst zal zijn voor steam games en games zoals bv crysis, mafia 2, gta iv...
verdere specs
Asus 6pt se, 12gb ddr, gtx480 amp, I7 960
Geweldige replay! Thanks!....silmaril8 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 11:51:
[...]
Ik heb er de afgelopen week toevallig naar gekeken. Volgens mij is er geen snelheidsverlies bij SATA-SATA verbindingen. Dus als je DVD drive een sata aansluiting hebt, zal er geen snelheidsverlies zijn omdat het gewoon dan een doorvoerluik is. Als de DVD drive een pata aansluiting heeft, heb je dus een PATA-SATA OHBD nodig en daar is de snelheid ietsje lager, maar nog steeds voldoende voor een "opslag" schijf, want uiteraard plaats je dan een SSD in de originele harde schijf compartiment van je laptop. Sommige fabrikanten (oa HP) hebben op oude PATA DVD drive aansluitingen wel een snelheidsbeperking in gebouwd. Maar dat zijn maar een aantal modellen.
Het verschil tussen Newmodeus en de goedkope modellen is dat je bij de newmodeus vaak een bijpassende faceplate kan krijgen (je kan ook zoeken op model bij Newmodeus). Maar in principe is dit helemaal niet nodig, want je kan altijd de faceplate van je DVD drive eraf halen en deze monteren op zo'n OEM OBHD. Qua kwaliteit doen ze niet voor elkaar onder, maar volgens mij is de OEM zelfs nog van iets betere kwaliteit.
Je moet trouwens gaan zoeken naar de "fenvi" OBHDs op Ebay (20 dollar incl. verzendkosten). Bijvoorbeeld:
http://cgi.ebay.com/New-L...ernal&hash=item3a59dbe8dc
De Fenvi drives zijn (zo ik hoor en lees) beter van kwaliteit en je kan de faceplate van de DVD drive op deze OBHD klikken.
En je DVD drive kan je trouwens in een handige externe behuizing zetten en dan kan je dus je originele DVD drive aansluiten op een USB poort. Bijvoorbeeld deze (6 euro):
http://cgi.ebay.nl/SATA-t...rives&hash=item3a5c1c0cdd
En voor de mensen die nog meer hier geinteresseerd in zijn. Op dit notebook forum wordt er uitvoerig over gepraat:
http://forum.notebookrevi...ng-optical-bay-caddy.html
Gister heb ik de OBHD gekocht de verwachte levertijd is 2 a 3 weken. Zodra is mijn pakketje's binnen heb horen jullie hier meer over mijn ervaringen.
Om wat aan de degradatie te doen is er natuurlijk TRIM, maar aangezien ik een AMD chipset heb blijkt dat een lastig verhaal. Ik lees allerlei tegenstrijdige verhalen of dit nu wel of niet mogelijk is. Verder begrijp ik dat AMD en Sandforce ook niet echt vriendjes willen worden. Op zich zou ik het geen enkel probleem vinden om zo nu en dan een tooltje te draaien ipv TRIM als dat kan.
Mijn systeem:
* AMD Phenom II X3 720 Black Edition
* Asus M4A78T-E
- AMD 790GX chipset
- AMD SB750 southbridge
* 2x OCZ Platinum OCZ3P13334GK
* Sapphire Vapor-X HD5770 1GB
* Cooler Master Real Power M520
* Western Digital Caviar Blue WD6400AAKS, 640GB
Mijn budget is ongeveer €200,-, maar daar kan ik nog redelijk flexibel in zijn.
Wat is wijsheid?
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Als je het topic doorleest kom je het antwoord tegen.fonsoy schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:11:
Wat is wijsheid?
Ik was van plan om de SSD te plakken in een HP Workstation XW4200. In hoeverre zal de ouderdom van deze workstation van invloed zijn op de eventuele prestaties van mijn SSD?
En voor zover ik weet is deze SSD 2,5 inch. Zit er in dit pakket ook al een bracket om hem geschikt te maken voor een 3,5 inch bay?
[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 14-10-2010 11:56 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
http://tweakers.net/price...Ok4sxSryVLyxhgrtC9xK2U8gM
Zelf dacht ik ook om 2,5" naar 3,5" om te bouwen met een bracket maar uiteindelijk heb ik een 3,5" gekocht omdat de drive nooit van zijn leven in mijn hotswap bracket ging passen. Maar voor de rest kan je altijd zien voor een bracket apart te kopen als dat niet de bedoeling is.
[ Voor 27% gewijzigd door Phuncz op 14-10-2010 12:24 ]
Volgens mij is die chipset sata1 (150MB/s). Al maakt het voor de ervaring niet veel uit (ligt er aan wat je er mee wil bereiken). Hier oudere HP systemen nieuw leven gegeven met een SSDGunner schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 11:55:
Ik was van plan om de SSD te plakken in een HP Workstation XW4200. In hoeverre zal de ouderdom van deze workstation van invloed zijn op de eventuele prestaties van mijn SSD?
Je kan ook een normale vertex 2 pakken. Weet zo niet of er een bracket bij zit, maar die kosten niet veel. Installatie is dan geen probleem. Dan heb je later iig nog de optie om de SSD in een notebook te gooien.
Tegenwoordig kun je snellere SSDs goedkoper krijgen. Zie de tips hierboven...Gunner schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 11:55:
Ik probeer me te begeven op SSD gebied en heb in eerste instantie mijn oog laten vallen op een pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB
Ok, maar een nieuwere SATA-controller erbij kopen zou dus al een boel snelheidswinst opleveren. Mijn doel is om gewoon een snellere Windows-expierience te krijgen en sneller te kunnen rarren/unrarren etc._H_G_ schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 13:14:
[...]
Volgens mij is die chipset sata1 (150MB/s). Al maakt het voor de ervaring niet veel uit (ligt er aan wat je er mee wil bereiken). Hier oudere HP systemen nieuw leven gegeven met een SSD
Kan je voor dat geldt niet beter een nieuwe PC kopen? Voor 250 euro heb je al een PC die vele malen sneller is.Gunner schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 13:52:
[...]
Ok, maar een nieuwere SATA-controller erbij kopen zou dus al een boel snelheidswinst opleveren. Mijn doel is om gewoon een snellere Windows-expierience te krijgen en sneller te kunnen rarren/unrarren etc.
Wat voor Windows staat er trouwens op jouw PC? Houd er rekening mee dat Windows 7 ingebouwde TRIM heeft en andere Windows niet.
Als ik een PC ga samenstellen die ik wil (Ik wil alleen Dell en/of HP), dan kom ik aan alleen al 800 euro voor de configuratie, dus dit is voor mij relatief goedkoop. In jouw ogen misschien niet logisch, maar dit is gewoon iets zoals ik het wil.silmaril8 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 13:57:
[...]
Kan je voor dat geldt niet beter een nieuwe PC kopen? Voor 250 euro heb je al een PC die vele malen sneller is.
edit: misschien dat ik het een en ander toch nog ga heroverwegen.
Windows 7 ProfessionalWat voor Windows staat er trouwens op jouw PC? Houd er rekening mee dat Windows 7 ingebouwde TRIM heeft en andere Windows niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 14-10-2010 15:15 ]
- Wat voor systeem heb je nu?
# Product Prijs Subtotaal 1 XFX Nvidia 8600GT XXX -- -- 1 Compaq keyboard -- -- 1 Trust muis -- -- 1 Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB € 52,90 € 52,90 1 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 49,64 € 49,64 1 Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB € 0,- € 0,- 1 Fujitsu Siemens L22W-2 -- -- 1 Antec SLK1650B Solution € 0,- € 0,- 1 Philips DVD/RW 3200 Series -- -- 1 Philips DVD/RW 3200 Series -- -- 1 Corsair XMS3 TW3X4G1333C9 € 64,10 € 64,10 1 AMD Phenom II X4 945 € 123,17 € 123,17 1 Gigabyte GA-MA770T-UD3P € 0,- € 0,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 289,81 - Welk OS gebruik je?
Windows Vista Ultimate, maar binnenkort Windows 7 Professional (beide x64) - Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Fotobewerking (RAW, JPG) (Photoshop CS4), Virtual Machines (VMware Workstation), af en toe gamen. - Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Ik heb op dit moment een Vertex 2 96GB in mijn wenslijst staan, dit omdat deze volgens mij een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft. Is dat zo, of kan ik ook uitkijken naar een andere SSD?
96GB Lijkt me overigens voldoende, op dit moment is mijn Windows installatie 60GB.
IBM Lenovo t60p laptop
Intel Core 2 Duo T7200 @ 2Ghz
2GB pc5300 (gaat misschien naar 4GB)
Huidige HDD: ST910021AS (Seagate modelletje jaar 2006)
Welk OS gebruik je?
Windows 7 Ultimate 64bit
Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Ik zou vooral willen dat mn laptop sneller opstart en uit slaap komt. Sneller documenten kan openen (.doc maar vooral .pdf duurt erg lang voor mijn gevoel) en ik wil gewoon een snellere windows experience
Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Ik wil minimaal 60GB aan opslagruimte. De goedkoopste die ik kan vinden is is de Onyx van 64GB (€92). Ga ik verschil merken met een Vertex 2 60GB van van €111? Ik heb zelf het idee dat de snelheids winst die ik met de onyx zou maken zo groot is dat ik het verschil met de vertex 2 niet zou merken, en daarbij krijg ik 4gb extra voor 19euro minder. Daarbij zou de Corsair Nova V64 64GB ook een goede keuze kunnen zijn, volgens mij wel sneller dan de Onyx, en maar 9 euro duurder.
dus mijn vraag is eigenlijk; wat is beter waar voor mijn geld. De Onyx voor 92euro, een Nova voor 9 euro extra of een Vertex 2 voor 19euro extra?
De Vertex 96GB is een Vertex 1. De Vertex 2 is er in 90GB capaciteit. De Vertex 2 is een prima SSD voor het zwaardere multi tasken. Als je dat niet doet zou je ook een Vertex 1 kunnen nemen.Mercatres schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:41:
Ik heb op dit moment een Vertex 2 96GB in mijn wenslijst staan, dit omdat deze volgens mij een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft. Is dat zo, of kan ik ook uitkijken naar een andere SSD?
De Nova voor jouw gebruik of de Vertex 2 als je zwaarder wil gaan multi tasken.w0w schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 13:08:
Wat voor systeem heb je nu?
dus mijn vraag is eigenlijk; wat is beter waar voor mijn geld. De Onyx voor 92euro, een Nova voor 9 euro extra of een Vertex 2 voor 19euro extra?
[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 16-10-2010 13:15 ]
Ah, typoPhilflow schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 13:14:
[...]
De Vertex 96GB is een Vertex 1. De Vertex 2 is er in 90GB capaciteit. De Vertex 2 is een prima SSD voor het zwaardere multi tasken. Als je dat niet doet zou je ook een Vertex 1 kunnen nemen.
Aangezien er 1.8" SSD's zijn, zou het mooi zijn zou er bij laptops daarvoor een (leeg) plekje bestaan. Zeker in deze overgangsperiode.
mijn SSD ligt gewoon in de kast op de vloer. Niks geen schroeven / brackets of andere meuk. Het ding vreet nauwelijks energie, dus warm wordt die ook niet. Trillen doet-ie niet, geluidmaken evenmin. Dus tenzij je met je behuizing gaat slepen, hoef je eigenlijk je SSD niet vast te schroeven.Phuncz schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 14:14:
Dunno why maar ik vind het een goede zaak zolang PC cases nog niet aangepast zijn aan 2,5" drives. Het begint maar het heeft nog een lange tijd nodig. De desktop PC gaat er nog steeds niet uit en zolang de laptops steeds met maar 1 plek voor opslag zitten bij de mainstreammodellen, is het nutteloos.
Aangezien er 1.8" SSD's zijn, zou het mooi zijn zou er bij laptops daarvoor een (leeg) plekje bestaan. Zeker in deze overgangsperiode.
Verder kun je in veel laptop modellen, de optische drive vervangen voor een bracket systeem / HDD bay die er hetzelfde uit ziet. Je mist dan alleen de mogelijkheid om CD's en DVD's kwijt te kunnen in je laptop, maar tegenwoordig heb je dat toch nauwelijks nog nodig.
Ik ben een nieuw systeem aan het bouwen.
Mijn eerste idee was om de onboard raid controller van een asus p6t deluxe v2 te gebruiken voor een raid 0 set van 2x een vertex 2 120GB
Echter er is me aangeraden om een aparte raid controller te nemen bijvoorbeeld een adaptec 2405.
Is het niet beter om 4x 60GB icm een adaptec 2405?
Bedankt voor je advies.
De el-cheapo controllers die ik ervaren heb waren allen belabberd vergelijken met de ingebouwde intel controller. Je mag het proberen, maar ik denk dat je teleurgesteld zal zijn. Of je hebt over echte controllers, maar heb je het al snel over €150+.Gunner schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 13:52:
Ok, maar een nieuwere SATA-controller erbij kopen zou dus al een boel snelheidswinst opleveren. Mijn doel is om gewoon een snellere Windows-expierience te krijgen en sneller te kunnen rarren/unrarren etc.
Vroeger (en nu nog steeds) heb je goede RAID kaarten, met een lekkere hoeveelheid IO en bij voorkeur, aanpasbare hoeveelheid geheugen. Je steekt er RAM geheugen in dat als cache gebruikt wordt. De snelheid van zo'n raid array kwam heel erg ten goede bij het gebruik van voldoende cache, aangezien traditionele harde schijven nogal sloom zijn als ze meerdere orders tegelijk krijgen. Lees en schrijf data werd in het geheugen geplaatst, en als de schijven even niets te doen hadden werd de boel richting schijven geflushed.
Zo heb ik het ook moeten doen met mijn PC toen ik een 2,5" had, maar nu steekt ie in een SATA hotswap ding. Maar ik ga er af en toe eens mee naar een LAN dus wel belangrijk dat het vast ligtM2M schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 14:35:
[...]
mijn SSD ligt gewoon in de kast op de vloer. Niks geen schroeven / brackets of andere meuk. Het ding vreet nauwelijks energie, dus warm wordt die ook niet. Trillen doet-ie niet, geluidmaken evenmin. Dus tenzij je met je behuizing gaat slepen, hoef je eigenlijk je SSD niet vast te schroeven.
Dat optische schijfjes minder worden gebruikt ga ik volledig mee akkoord maar voor toekomst in SSD moet het populair onder de menigte worden en de menigte kan het DVDRW station nog niet meteen missen.Verder kun je in veel laptop modellen, de optische drive vervangen voor een bracket systeem / HDD bay die er hetzelfde uit ziet. Je mist dan alleen de mogelijkheid om CD's en DVD's kwijt te kunnen in je laptop, maar tegenwoordig heb je dat toch nauwelijks nog nodig.
Voor de snelheid zou het een flink verschil zjin met vier ssd's in plaats van twee, want er kan gewoon dubbel zo veel geschreven en gelezen worden, natuurlijk zijn er wel minimale snelheidsverschillen tussen te 60 en 120 gb versies. Voor de veiligheid van je data is het echter weer dubbel zo slecht, aangezien er maar een SSD uit hoeft te knallen en je alles kwijt bent, en met dubbel zo veel SSD's is dat ook een veel grotere kans.hdejongh schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 15:55:
Hallo,
Ik ben een nieuw systeem aan het bouwen.
Mijn eerste idee was om de onboard raid controller van een asus p6t deluxe v2 te gebruiken voor een raid 0 set van 2x een vertex 2 120GB
Echter er is me aangeraden om een aparte raid controller te nemen bijvoorbeeld een adaptec 2405.
Is het niet beter om 4x 60GB icm een adaptec 2405?
Bedankt voor je advies.
RAID heeft ook nadelen bij SSD's zoals het verlies van TRIM functionaliteit. Zowiezo als je controller of de bus waarop hij steekt de beperkende factor is, dan heeft RAID weinig nut en kun je beter kijken naar een pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 256GB, die ook nog eens de laatste nieuwe tech (SATA600) en hoge snelheden (read: 355MB/s) heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door Phuncz op 17-10-2010 17:39 ]
[ Voor 43% gewijzigd door Philflow op 17-10-2010 18:09 ]
Ik ben op zoek naar een SSD die ik binnen een maand aan wil schaffen, budget ±100.
Ik heb zelf al wat rondgekeken en zat aan 1 van deze te denken.
System specs;
AMD phenom II X6 1055t
Asrock 890gx extreme3
4gb corsair xms3 1600mhz ram.
(videokaart heb ik nog niet, maar word waarschijnlijk 5850/5870/6850/6870
pricewatch: OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 64GB
pricewatch: Corsair Nova V64 64GB
pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" 60GB
Van de onyx en vertex de 1e versie, omdat ik gelezen had dat in combinatie met een amd systeem de TRIM functie niet mogelijk is op een sandforce ssd.?
Verder; is die nova sneller/langzamer?
ik zit zelf te denken aan de onyx/nova, vanwege de 64gb.
Vraag is; welke is de beste keus?
Alvast bedankt,
edit; zie net op de site dat de vertex ook 64gb is? http://www.ocztechnology....ex_series_sata_ii_2_5-ssd
[ Voor 6% gewijzigd door [MAUS] op 18-10-2010 11:54 ]
Ik heb een systeem samengesteld voor een beetje van alles:
Beheren van mijn collectie, videobewerken, films afspelen etc.
(Het gaat hier om een: Asrock 870 Extreme3, AMD Phenom X4 965, 2x 2GB 1333, HD5770)
In de eerste instantie wou ik gewoon 2x een Samsung F3 1TB bestellen.
Maar nu krijg ik mijn twijfels.
Voor mijn doeleinden, wat is er beter?
a) 2x samsung F3 1TB (7200RPM)
b) 1x WD20EARS 2TB (5400RPM) + OCZ Onyx 32GB SSD
Het is dus de bedoeling dat er minimaal 2TB opslag is, en echt niet duurder dan ~135 euro.
Ik heb zelf mijn dvd (in mijn asus laptop) vervangen door deze caddy (http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...SA:NL:1123#ht_3249wt_1034). Je ziet er verder niks van omdat je je originele voorkant van je dvd gebruikt.M2M schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 14:35:
Verder kun je in veel laptop modellen, de optische drive vervangen voor een bracket systeem / HDD bay die er hetzelfde uit ziet. Je mist dan alleen de mogelijkheid om CD's en DVD's kwijt te kunnen in je laptop, maar tegenwoordig heb je dat toch nauwelijks nog nodig.
En zodoende heb ik een ssd voor de snelheid en een hardeschijf voor de grote bestanden.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Die WD20AERS is toch 7200rpm met 64MB cache?lvrijn schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:49:
Ik heb even een vraagje over wat de beste aankoop is.
Ik heb een systeem samengesteld voor een beetje van alles:
Beheren van mijn collectie, videobewerken, films afspelen etc.
(Het gaat hier om een: Asrock 870 Extreme3, AMD Phenom X4 965, 2x 2GB 1333, HD5770)
In de eerste instantie wou ik gewoon 2x een Samsung F3 1TB bestellen.
Maar nu krijg ik mijn twijfels.
Voor mijn doeleinden, wat is er beter?
a) 2x samsung F3 1TB (7200RPM)
b) 1x WD20EARS 2TB (5400RPM) + OCZ Onyx 32GB SSD
Het is dus de bedoeling dat er minimaal 2TB opslag is, en echt niet duurder dan ~135 euro.
Ik zou nooit een 32GB SSD nemen, dit is gewoon te klein. Het "comfort" van de extra snelheid wordt verpest door het ongemak van te weinig plek voor het OS en de programma's.
Gezien met het hier heeft over Windows + programma's. Je kan je OS wel tweaken, maar als je constant moet opletten hoe/waar je programma's installeert en je gebruikersmap in de gaten moet houden.. Ik heb wel wat beters te doen
Heb je ook een manier om de WinSxS map klein te houden ? Want die is bij veel gebruikers al makkelijk 12GB namelijk. Het lijkt me gewoon te vergezocht om zoveel moeite te doen voor 30€.Philflow schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 23:20:
Van de andere kant, met een paar tweaks neemt Windows maar 12GB in beslag. Ik zou zelf goed af kunnen met 32GB, vooral als ik er nog een data schijf bij heb.
Zo min mogelijk programma's installeren, iedere installatie laten monitoren door Revo hunter en ongebruikte programma's deinstalleren met Revo uninstaller. Misschien zijn er nog meer manieren, ik heb me er niet in verdiept.Phuncz schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 08:53:
[...]
Heb je ook een manier om de WinSxS map klein te houden ?
Ligt aan 't gebruik. Bij mij is WinSxS op dit moment 6GB.Phuncz schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 08:53:
[...]
Want die is bij veel gebruikers al makkelijk 12GB namelijk. Het lijkt me gewoon te vergezocht om zoveel moeite te doen voor 30€.
[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 20-10-2010 10:11 ]
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 49,64 | € 49,64 |
1 | LG W2343T-PF | € 137,- | € 137,- |
1 | OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 120GB | € 188,- | € 188,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 118,- | € 118,- |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 121,- | € 121,- |
1 | Asrock 870 EXTREME3 | € 74,35 | € 74,35 |
1 | Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE | € 119,- | € 119,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.001,28 |
Operating system zal Windows 7 x64 zijn.
Maar hoeveel last heb ik nu van de AMD-Vertex 2 combi? Wat levert het mij op als ik in plaats van de OCZ een Intel of een Crucial neem? Werkt TRIM dan wel volledig?
Een ander alternatief zou een Intel i5 systeem zijn, kan ik dan wel elke SSD gebruiken?
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Lijkt een beetje stom om sata300 ssd in een nieuw systeem te steken met een moederbord dat sata600 ondersteunt.
Zowiezo zit de meeste snelheid bij een SSD in de access time die vele malen lager is en daardoor supersnel aanvoelt. Meer dan 100MB/s transfer rate doet een moderne 3,5" HDD al een tijd.
[ Voor 16% gewijzigd door Phuncz op 21-10-2010 17:48 ]
Een C300 op een goede SATA III controller lijkt echter wel een garantie op hogere snelheid, los van de buffer.Phuncz schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 17:43:
Niet bepaald, want SATA600 is geen garantie op een hogere snelheid, enkel vanuit de buffer. En dan nog moet dat geheugen snel genoeg zijn.
Die halen het ook wel zolang de data maar comprimeerbaar is..Phuncz schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 17:43:
De meeste snelle SSD's zitten aan maximaal 200MB/s read met sommige betere die effectief meer dan 250MB/s halen (NIET de OCZ Vertex 2 of Agility 2),
[ Voor 28% gewijzigd door Philflow op 21-10-2010 17:59 ]
Philflow schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 17:55:
[...]
Een C300 op een goede SATA III controller lijkt echter wel een garantie op hogere snelheid, los van de buffer
Zover waren we allemaal wel, hij vroeg welke nog buiten de Crucial C300 reeks. Zover ik weet momenteel geen enkele die verkrijgbaar is hier.Cappuccino schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 17:22:
Zijn er behalve de Crucials nog andere sata600 ssd's te verkrijgen?
Dat klopt maar eerlijk gezegd is tegenwoordig bijna 80-90% van een gemiddelde gebruiker zijn data gecomprimeerd en valt er geen enkel voordeel meer uit te halen:Die halen het ook wel zolang de data maar comprimeerbaar is..
- foto's -> JPG, RAW-formaat (kan ook lossless compressed)
- muziek -> MP3, M4A
- films -> MPEG4 of H.264 bijvoorbeeld
- games -> gebruiken compressed audio, video en textures
- programma's -> veelal geoptimaliseerde exe's met databases (soms compressed)
...
Dus wanneer haal je die 250MB/s ? Bij benchmarks met lege data of als je toevallig eens BMP of WAV files gaat kopieren. Eerder uitzondering dan regel in mijn ogen, tenzij voor iemand die nog met dergelijke oude formaten in de weer is.
[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 21-10-2010 22:15 ]
Belangrijker dan al die files zijn het OS en programma's. Ik denk dat de bestanden die worden ingeladen tijdens booten en programma's opstarten comprimeerbaar zijn. Hard bewijs heb ik niet.Phuncz schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 22:13:
Dus wanneer haal je die 250MB/s ? Bij benchmarks met lege data of als je toevallig eens BMP of WAV files gaat kopieren. Eerder uitzondering dan regel in mijn ogen, tenzij voor iemand die nog met dergelijke oude formaten in de weer is.
Ook blijkt in de real world benchmarks van Anandtech en Storagereview dat de Sandforce drives flink sneller zijn dan de Postville. Blijkbaar zit er veel comprimeerbare data in de real world scenario's die ze herhalen. Of de controller van Sandforce is gewoon sneller. Waarschijnlijk een mix van beide.
Ik zou weleens willen weten hoeveel van mijn C: schijf comprimeerbaar is, ik gok op meer dan de helft.
[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 21-10-2010 22:43 ]
Het ligt eraan welk soort compressie ze gebruiken voor de Sandforce chip maar je kan het altijd testen: maak een image van je C schijf, zet die op een externe drive en comprimeer die volgens de zelfde factoren.Philflow schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 22:20:
[...]
Ik zou weleens willen weten hoeveel van mijn C: schijf comprimeerbaar is, ik gok op meer dan de helft.
[ Voor 37% gewijzigd door Philflow op 22-10-2010 10:31 ]
Nu kreeg ik net een aanbod van een kerel om een Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G201 80GB over te nemen. Deze heeft als het goed is 250 MB/s read en 70 MB/s write. Hij heeft hem gebruikt in een Macbook met Mac OSX dus (dunno of dit uitmaakt ivm TRIM). Hij wou er nog zo'n 100 euro voor.
Nu is de OCZ Vertex II 60GB ook niet heel duur meer met 110 euro. Deze heeft een veel hogere Write met zo'n 275 MB/s.
Wat is nu handiger om te hebben als je van plan bent foto-bewerkingsprogramma's (Paint.net en Photoshop) te gebruiken? Een hoge read of hoge write? En dus, welke zou ik nemen?
Ik maak gebruik van Windows 7 in combinatie met een AMD platform (SB710 en later de SB850). Ik had ergens ook gelezen dat een bepaalde type SSD niet goed samenging met AMD. Ik weet zo snel niet meer welke.
[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 23-10-2010 20:45 ]
Kan ik dat nog ergens mee uitlezen?Philflow schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 20:45:
Er waren problemen met Sandforce (zoals Vertex 2). Op zich is 100 eur niet slecht voor die Intel, tenzij hij veel geschreven heeft.
En qua ervaring zijn ze gelijkwaardig?
Die Revo serie van OCZ wordt weinig genoemd, maar ze lijken me erg snel en de prijs ligt slechts een beetje hoger dan de gewone SATA-ssd's. Wat vinden jullie van die Revo ssd's?Phuncz schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 17:43:
[...] of als je echt snelheid wilt, de OCZ Revo-serie. Momenteel moet je niet veel sneller dan 350MB/s verwachten op SATA aansluitingen.
Of zou het te mooi zijn om waar te zijn, als ik de shop reviews bekijk is het wel een heel dubieuze toko.

Het is kennelijk alweer over met de pret. Vreemde actie
[ Voor 26% gewijzigd door Stiegl op 24-10-2010 21:01 . Reden: Shop reviews gezien ]
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Intel toolbox vlgs mij.
ja. Tenzij je zwaar gaat multi tasken, dan is de Vertex 2 sneller.En qua ervaring zijn ze gelijkwaardig?
Ongelofelijke prijs. Sounds too good to be true. Na het lezen van de shopreviews ga ik 'm ook niet bestellen.Stiegl schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 09:04:
Ik zie dat er zojuist een actie is gestart bij MaxICT: Een crucial 128 GB voor 145 euro ipv 248. Nu krijgt de shop niet de beste reviews, maar scherp is het wel zeg. Zou dit het begin zijn van een keldering van de prijzen, of echt een eenmalige kans?
Of zou het te mooi zijn om waar te zijn, als ik de shop reviews bekijk is het wel een heel dubieuze toko.
[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 24-10-2010 09:39 ]
L502X - 2670QM/GT525M/4GB/FHD
En hoe kan je erachter komen of een mobo dat ondersteunt? Ik zie iets dergelijks nooit in de specs staan.Phuncz schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 22:44:
Het is heel specifiek maar als je systeem het ondersteunt om te booten via PCI-e dan kan je wel mooie prestaties verwachten.
Precies, ik zou daar alleen maar kopen als ik geen enkel risico zou lopen, d.w.z. afhalen en dan pas betalen. En vervolgens hopen dat je geen defect apparaat hebt.thuhoan schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 10:57:
jammer, website ziet er wel professioneel uit. misschien dat ik ze even ga bellen om op afspraak dat ding te komen ophalen, dan weet ik zeker waar ik aan toe ben
Verwijderd
In de HTPC zit nu een 40GB Intel X25-V, de budgetversie dus.
Is prima+snel. Alleen zit in mijn werkstation nu nog een WD Raptor + een RAID1 array van 2x300GB. Die wil ik vervangen door één SSD. De RAID was voor media + andere data (documenten, mails...). Maar ondertussen heb ik in de HTPC een RAID1 array van 1TB waarop al die media staan. Mijn docs zijn iets van 20GB. De 300GB RAID heb ik dus niet meer nodig: ik kan de docs ook op een SSD zetten, veilig genoeg. Maak dan af en toe wel een backup op mijn RAID op de HTPC.
Ik zou dus in de werkstation de Raptor + de RAID door één SSD kunnen vervangen voor zowel OS als data.
De opties zijn óf de 40GB SSD uit de HTPC doorschuiven en daar een nieuwe inzetten of, als de ruimte te beperkt is, een nieuwe SSD in de werkstation zetten.
Uit de Anandtech benchmark, deze topic en de Grote SSD topic leid ik af dat de Intel X25-M G2 80GB de beste optie voor mij is. Criteria zijn: minimaal 64GB, goede prestaties (duuuhh) voor een betaalbare prijs.
Eens??
Zo ja, wat is het verschil tussen:
- [URL="http://tweakers.net/pricewatch/256368/intel-postville-x25-m-ssdsa2mj080g201-70mm-80gb.html#tab:info"]pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MJ080G201 7.0mm 80GB[/URL]
- [URL="http://tweakers.net/pricewatch/243735/intel-postville-x25-m-ssdsa2mh080g2c1-80gb.html#tab:info"]pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB[/URL]
- [URL="http://tweakers.net/pricewatch/245891/intel-postville-x25-m-ssdsa2mh080g2r5-80gb.html"]pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB[/URL]
[ Voor 15% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 25-10-2010 12:36 ]
Humm zoekfunctie??
Maar ik kom binnen dit topic wel dezelfde vraag tegen, maar niet het antwoord volgens mij. Verder staan er nog wel een paar vragen meer in mijn post verstopt...
Speltip 2: doorzoek ook andere topicsRo-Maniak2 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 12:42:
[...]
Maar ik kom binnen dit topic wel dezelfde vraag tegen, maar niet het antwoord volgens mij.
PS. Heb je de benchmarks op Anandtech goed bekeken? volgens mij komt de Vertex 2 er beter uit.
[ Voor 43% gewijzigd door Philflow op 25-10-2010 13:25 ]
heb je de conclusie ook gelezen over de vertex serie? Ze waren daar niet erg enthousiast over de kwaliteit van de vertex.. (ging dood)Philflow schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 13:14:
[...]
Speltip 2: doorzoek ook andere topics
PS. Heb je de benchmarks op Anandtech goed bekeken? volgens mij komt de Vertex 2 er beter uit.
Vertex 1 is niet hetzelfde als Vertex 2.MrDrako schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 13:35:
[...]
heb je de conclusie ook gelezen over de vertex serie? Ze waren daar niet erg enthousiast over de kwaliteit van de vertex.. (ging dood)
Is de OCZ beter, en kan ik de OCZ vertrouwen? gezien de vele firmware problemen die OCZ heeft/heeft gehad
(ja ik lees het grote SSD topic, zijn zat problemen)
De 20gb extra voor 50 euro is opzich prijzig maar 20gb is wel weer 1/1,5/2 games.
Wil voornamelijk dat mn dagelijks gebruik er sneller van word, dus internet, opstarten van normale kantoor applicaties etc. Games gaan toch voornamelijk op een samsung spinpoint 1tb F3, aangezien die tegenwoordig zo 15gb per spel nodig hebben..
Valt nog wel mee hoor. De hoeveelheid posts is vooral omdat OCZ het open bespreekt. Van veel andere fabrikanten wordt je niet veel wijzer en is discussie een beetje zinloos. OCZ maakt zelf geen firmware: ze bestellen af en toe custom firmware bij de fabrikant. De meeste problemen (zoals de rare SMART waardes) zitten net zo goed in Sandforce SSDs van andere merken. Er zijn andere fabrikanten die niet eens de moeite nemen om nieuwe firmware aan te schaffen,MrDrako schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 21:55:
Is de OCZ beter, en kan ik de OCZ vertrouwen? gezien de vele firmware problemen die OCZ heeft/heeft gehad
(ja ik lees het grote SSD topic, zijn zat problemen)
Vertex1 waren ook prima SSDs. De samples die Anand kreeg waren niet geweldig nee, maar mag het? Het waren zowat de eerste consumenten SSDs. Intel was toendertijd ook zeker niet alles. De eerste firmware update van de x25-m G1 was helemaal een drama. Posts uit die tijd moet je gewoon negeren.
Voor zulk simpel gebruik kun je net zo goed een Vertex 1 kopen.MrDrako schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 21:55:
Als je voor puur je windows, standaard programma's en misschien je 2 meest gespeelde games een SSD koopt, ik ga dan van 80 of 100gb uit,kom ik uit op een OCZ Vertex 2, of een intel X-25 80gb.
pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 96GB
[ Voor 68% gewijzigd door Philflow op 26-10-2010 15:01 ]
Verwijderd
Vooral gelet op prestaties/prijs..
Liever voor €160 een 80 gig Intel Postville of voor €209 OCZ SSD Vertex 2 120GB ??
Ik krijg het idee dat ik misschien toch beter gewoon €50 had opgehoest ..
Immers heb ik de bestelling al betaald en staat het klaar om opgehaald te worden.
Maar ja als ik amper €50 meer kan betalen voor die Vertex2 waarom niet ?!
Wie helpt mij ?
Hoe kom je bij die prijzen? In de PW zie ik de OCZ voor 194, de Intel voor 143.Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 18:43:
Ik heb eigenlijk ook een gewetensvraag waar ik antwoord op hoop te krijgen van mensen die hun sporen hier in dit topic al verdiend hebben.
Vooral gelet op prestaties/prijs..
Liever voor €160 een 80 gig Intel Postville of voor €209 OCZ SSD Vertex 2 120GB ??
Ik krijg het idee dat ik misschien toch beter gewoon €40 had opgehoest ..
Immers heb ik de bestelling al betaald en staat het klaar om opgehaald te worden.
Maar ja als ik amper €50 meer kan betalen voor die Vertex2 waarom niet ?!
Wie helpt mij ?
Qua prestaties is de OCZ iets sneller als je flink gaat multi tasken. Zo te lezen heb jij er nog wel 50 euro voor over. Ik zou zeggen doen.
Ik heb een laptop(intel pentium dual core 2,2 ghz T4400, 3gb DDR3 RAM) die ik vaak gebruik voor school, voornamelijk programmeren, nou erger ik me aan het langzaam opstarten en het langzaam opstarten van programma's na een lange tijd aan staan.
Merk ik verschil als ik me HDD(250gb 5400rpm) vervang met een SSD?
bedoel je dat als ie net aan staat sneller is dan als ie lang aan staat? indien dat zo is lijkt het dat er een ander probleem is.Khallouki schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 19:03:
en het langzaam opstarten van programma's na een lange tijd aan staan.
http://www.notebookreview...&review=ssd+vs+hard+driveMerk ik verschil als ik me HDD(250gb 5400rpm) vervang met een SSD?
Verwijderd
Dat zijn de prijzen zoals ze op dit moment gelden bij Cd-Rom-Land ?Philflow schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 19:02:
[...]
Hoe kom je bij die prijzen? In de PW zie ik de OCZ voor 194, de Intel voor 143.
Qua prestaties is de OCZ iets sneller als je flink gaat multi tasken. Zo te lezen heb jij er nog wel 50 euro voor over. Ik zou zeggen doen.
*EDIT* Ik moet er wel even bij zeggen dat ik ook gelijk andere PC onderdelen aldaar besteld en betaald heb, zodat ik ze morgen kan ophalen.
Nu maar hopen dat ze dan de Intel Postville die ik besteld en al betaald heb willen omruilen voor een Vortex 2 128 GB mits ik bijbetaal uiteraard.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2010 19:11 ]
Waarom zou je ze daar bestellen als ze daar duurder zijn?Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 19:08:
[...]
Dat zijn de prijzen zoals ze op dit moment gelden bij Cd-Rom-Land ?
Edit: ah ik lees nu je edit. Je hebt sowieso 7 dagen retour recht. De Vertex 2 kost 194 bij 4launch, incl. verzenden.
[ Voor 19% gewijzigd door Philflow op 27-10-2010 19:11 ]
Verwijderd
*zucht*Philflow schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 19:10:
[...]
Waarom zou je ze daar bestellen als ze daar duurder zijn?
Edit: ah ik lees nu je edit. Je hebt sowieso 7 dagen retour recht. De Vertex 2 kost 194 bij 4launch, incl. verzenden.
Lol ik moet a.s. vrijdag mijn HX750 Corsair voeding RMA'en en dan gelijk een nieuwe die ik maar gelijk besteld heb, ophalen ... Je zou zeggen haal die Vertex 2 dan in Eindhoven
Maar verdikkie ik moet maar zien morgen of ze überhaupt die bestelling willen inkorten bij CD-rom-land ..
nu wil ik graag een nieuwe pc bouwen en je raad het al, ik wil daar een ssd in
het word een systeem op het X58 platform met als OS win7 64 bit
mijn moederbord Asus P6X58D-E ondersteund echter ook sata-600.
ik zou graag een ssd willen met een groote van 64-80GB met als budget max 200 euro.
Dus mijn vraag: welke ssd moet ik nemen, ik zat zelf te denken aan een c300 omdat die sata-600 ondersteund.
maar welke raden jullie mij aan?
Verwijderd
http://www.9lives.be/foru...fo-aankoopadvies-ssd.htmldralix schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 19:15:
ik volg de ssd's al een tijdje niet meer,
nu wil ik graag een nieuwe pc bouwen en je raad het al, ik wil daar een ssd in
het word een systeem op het X58 platform met als OS win7 64 bit
mijn moederbord Asus P6X58D-E ondersteund echter ook sata-600.
ik zou graag een ssd willen met een groote van 64-80GB met als budget max 200 euro.
Dus mijn vraag: welke ssd moet ik nemen, ik zat zelf te denken aan een c300 omdat die sata-600 ondersteund.
maar welke raden jullie mij aan?
Las nogal wat reacties die gingen over de zin en onzin van Sata-600 en een C300 ..
Misschien een idee om is even door te spitten ?
hmm mijn laptop heeft SATA, ik kan daar vast geen SATA2 op draaien?Philflow schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 19:07:
[...]
bedoel je dat als ie net aan staat sneller is dan als ie lang aan staat? indien dat zo is lijkt het dat er een ander probleem is.
[...]
http://www.notebookreview...&review=ssd+vs+hard+drive
Verwijderd
nope kun je vergeten usb 1.0 kan zich ook niet fysiek als usb 2.0 gedragen.Khallouki schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 19:39:
[...]
hmm mijn laptop heeft SATA, ik kan daar vast geen SATA2 op draaien?
*kuch* prestaties zijn inderdaad Sata 1.5gb/s en niet Sata 3gb/s ongeacht dat je de schrijf inderdaad gewoon eraan kunt hangen.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2010 21:45 ]
Jawel, je kan er gewoon een SATA2 schijf aan hangen hoor. Geen probleem. Alleen zal deze op snelheid SATA lopen. Maar SATA snelheid is trouwens al best snel, in ieder geval sneller wat een normale harde schijf aankan.Khallouki schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 19:39:
hmm mijn laptop heeft SATA, ik kan daar vast geen SATA2 op draaien?
Ik heb dit de volgende verschillen gelezen over de verschil tussen de Intel en Indilinx controller. Maar de praktische betekenis ervan blijft voor mij een beetje vaag
Ik zou zeggen dat omdat de Intel beter is met kleine bestanden, dat het een betere boot device is dan een SSD met een Indilinx conrtoller (zoals OCZ etc.). Wat ik mij afvraag is dan wat de nut is van een SSD die beter omgaat met grote bestanden. Ik neem aan dat niemand dagelijks bluray filmpjes van de SSD kopieert. Of snap ik iets niet helemaal?
De keuze tussen Indilinx en Intel hangt af van waar je de ssd het meest voor wilt gaan gebruiken.
Intel biedt hogere lees- en schrijfsnelheden voor grote hoeveelheden kleine bestanden, maar de Indilinx controller kan beter met grote bestanden overweg en heeft dus een hogere sequentiële lees-performance.
Ook om random access in grote bestanden, zoals databases, is beter bij de Intel ssd's. Je merkt dit bijvoorbeeld goed in OS X als je bestanden zoekt met Spotlight, of metadata uit Mail of iPhoto uitleest.
Je kunt imo op die manier niet gaan beredeneren welke SSD het beste is voor jouw situatie.Iceman1987 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:46:
Ik heb een vraag over welke controller het beste voor mij is. Ik wil de SSD vooral gebruiken als Boot drive met photoshop CS4 erbij en een aantal programma's. Zal niet heel vaak grote bestanden kopieren.
Ik heb dit de volgende verschillen gelezen over de verschil tussen de Intel en Indilinx controller. Maar de praktische betekenis ervan blijft voor mij een beetje vaag.
Ik zou zeggen dat omdat de Intel beter is met kleine bestanden, dat het een betere boot device is dan een SSD met een Indilinx conrtoller (zoals OCZ etc.). Wat ik mij afvraag is dan wat de nut is van een SSD die beter omgaat met grote bestanden. Ik neem aan dat niemand dagelijks bluray filmpjes van de SSD kopieert. Of snap ik iets niet helemaal?
[...]
Beter pak je de reviews van Techreport erbij en kijk je hoe ze scoren op voor jouw belangrijke onderdelen.
maar eigenlijk komt het er op neer dat de meeste fatsoenlijke controllers (indilinx, intel en zelfs dat geval van samsung) best dicht bij elkaar presteren. Niet op synthetische benchmarks, maar wel in de praktijk. Je bottleneck komt namelijk elders te liggen. Vroeger lag dat voornamelijk bij de random IO van je harde schijf, maar sinds dat we 3000+ IOPS hebben, valt dat allemaal reuze mee.Philflow schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:51:
[...]
Je kunt imo op die manier niet gaan beredeneren welke SSD het beste is voor jouw situatie.
Beter pak je de reviews van Techreport erbij en kijk je hoe ze scoren op voor jouw belangrijke onderdelen.
Voor de rest kun je kijken naar de geadverteerde sequentiele lees / schrijfsnelheden. Dan blijkt bij grote hoeveelheden data, een OCZ geval sneller te zijn dan eentje van intel. Ga je dat merken in de praktijk? Nee, waarschijnlijk niet. De kans dat je zeer regelmatig (meerdere keren per uur) etterlijke gigabytes aan sequentiele meuk gaat copieren op je SSD is nihil, zelfs voor fanatieke photoshop gebruikers. Sowieso kom je al snel aan de lees / schrijfsnelheden van de traditionele harde schijf die je, neem ik aan, als bron /doel gebruikt.
edit: verder uiteraard eens met het opzoekwerk van reviews. Die dingen zijn meestal minstens net zo nuttig als de adviezen die wij geven.
[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 28-10-2010 15:27 ]
Eens. Tenzij je zwaar gaat multi tasken, dan zijn de Sandforce drives en C300 (mits je een goede SATA III controller hebt) aanzienlijk sneller (zie Storagereview).M2M schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 15:26:
[...]
maar eigenlijk komt het er op neer dat de meeste fatsoenlijke controllers (indilinx, intel en zelfs dat geval van samsung) best dicht bij elkaar presteren.
Nou het enige waar ik op dit moment op af kan gaan zijn dus de syntehetische benchmarks aangezien ik geen van beide nog niet in de praktijk heb meegemaakt. Wat de synthetische benchmarks zeggen is dus dat de Indillinx een betere sequentiele schrijfsnelheid hebben, maar de intel bijvoorbeeld hogere IOP's.M2M schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 15:26:
[...]
Voor de rest kun je kijken naar de geadverteerde sequentiele lees / schrijfsnelheden. Dan blijkt bij grote hoeveelheden data, een OCZ geval sneller te zijn dan eentje van intel. Ga je dat merken in de praktijk? Nee, waarschijnlijk niet. De kans dat je zeer regelmatig (meerdere keren per uur) etterlijke gigabytes aan sequentiele meuk gaat copieren op je SSD is nihil, zelfs voor fanatieke photoshop gebruikers. Sowieso kom je al snel aan de lees / schrijfsnelheden van de traditionele harde schijf die je, neem ik aan, als bron /doel gebruikt.
Maar wat dat in de praktijk betekent dan weet ik dus niet.
Maar zoals jij zegt is OCZ sneller dan Intell als het gaat om grote data. Maar is Intel dan beter als boot device? Aangezien die veel kleinere data sneller kan lezen?
Of zeg jij het maakt helemaal niks uit, en kijk gewoon naar de prijs/gb?
Klopt, maar de vertaling naar de praktijk is vaak via de revieuws niet goed beschreven, voor zoverre dat ook mogelijk is. Vaak zijn dus alleen de IOP's, schrijf- en leessnelheden vermeld. Maar nogmaals dat zegt mij dus weinig.edit: verder uiteraard eens met het opzoekwerk van reviews. Die dingen zijn meestal minstens net zo nuttig als de adviezen die wij geven.
Ikzelf heb een OCZ vertex versie 1 60 GB en heb de performance van een intel ook geproefd. Beide waren snel en rap, zeker als OS schijf, en prijstechnisch gezien gewoon niet geschikt voor storage
Verwijderd
Heeft iemand ervaring met een 3,5" SDD ten opzichte van een soortgelijke 2,5"? Ik zit te kijken naar de OCZ Vertex 2, en die heeft modellen in beide formaten. 3,5" schijnt nog iets goedkoper te zijn.
Waar wil je hem of haar in stoppen ?Iceman1987 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 17:05:
[...]
Nou het enige waar ik op dit moment op af kan gaan zijn dus de syntehetische benchmarks aangezien ik geen van beide nog niet in de praktijk heb meegemaakt. Wat de synthetische benchmarks zeggen is dus dat de Indillinx een betere sequentiele schrijfsnelheid hebben, maar de intel bijvoorbeeld hogere IOP's.
Maar wat dat in de praktijk betekent dan weet ik dus niet.
Maar zoals jij zegt is OCZ sneller dan Intell als het gaat om grote data. Maar is Intel dan beter als boot device? Aangezien die veel kleinere data sneller kan lezen?
Of zeg jij het maakt helemaal niks uit, en kijk gewoon naar de prijs/gb?
[...]
Klopt, maar de vertaling naar de praktijk is vaak via de revieuws niet goed beschreven, voor zoverre dat ook mogelijk is. Vaak zijn dus alleen de IOP's, schrijf- en leessnelheden vermeld. Maar nogmaals dat zegt mij dus weinig.
Ik krijg als het goed is vandaag de 3,5" 90Gb Vertex 2 binnen.Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 19:15:
Ola,
Heeft iemand ervaring met een 3,5" SDD ten opzichte van een soortgelijke 2,5"? Ik zit te kijken naar de OCZ Vertex 2, en die heeft modellen in beide formaten. 3,5" schijnt nog iets goedkoper te zijn.
Heb geen vergelijking voor je maar had ergens gelezen dat ze qua snelheid identiek waren.
Het wordt voor een Intel Atom D510, 2gb ram, en nu 1 Terabyte opslag.
• Welk OS gebruik je?
Windows server 2008 of windows xp (nog even twijfelen)
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Servertaken, vooral downloaden/fileserver
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
max 100 euro
Dit topic is gesloten.