Zullen we het anders weer ffkes ontopic gaan...
Ik heb vandaag ook maar eens in de Seat gereden. Hier ligt dezelfde motor, tandwielendoos enzo in als in de Skoda (idem voor VW eco-zooi), maar ik wilde toch eens kijken of de ervaring anders is dan bij de eerder bereden Skoda.
Het eerste wat me eigenlijk opvalt, is dat de Seat (net als de VW) gelijk een pak duurder is. Toegegeven, hij ziet er een stuk beter uit dan de anderen in deze klasse, maar dat is eigenlijk niet zo relevant. Ook hier blijkt dat je best wat meer toeren moet maken om op gang te komen dan wat ik traditioneel gewend ben van een Diesel, en dat het energieverbruik de lucht inschiet (en nee, ik ben geen agressieve rijder). Bij de Fiat schoot het verbruik een stuk minder omhoog (4 cilinder?). Ik vraag me dan ook af of het gespecificeerde verbruik niet te statisch wordt gemeten - als dat standaard met doorschakelen bij 2.000-2.500 toeren gedaan wordt, heb je bij deze motoren toch minder blije mensen achter je bij het stoplicht. Ik moet hem eigenlijk tegen de 3.500-4.000 aanmeppen om normaal op te trekken. Zoals gezegd niet wat ik van een Diesel gewend ben, en bij de Fiat hoeft dit ook zeker niet.
Bij het optrekken wordt in ieder geval duidelijk dat de afstelling anders is dan bij de Skoda. Wat meer pit, en een wat rauwer geluid. Het rijden op snelheid is vreemd genoeg comfortabeler. De motor klinkt 50/4 of 80/5 niet alsof hij unhappy is, en is eigenlijk prettig stil. Pluspunt over de Skoda. Ook kwa sturen is de Seat beter dan de andere gereden auto's.
Verder is het redelijk to the point, en zit alles aardig in elkaar. Het enige wat me verbaast:
- Dat ik met mijn net geen 1m80 achterin gewoon klem met mijn hoofd tegen het dak zit
Misschien niet zo'n issue met kids, maar volwassen passagiers zit er toch niet in dan. - De binnenspiegel is nogal lomp groot, en beslaat een behoorlijk deel van de voorruit. Met de stoel in de hoogste stand kan je niet meer dan een paar meter voor de auto kijken aan de rechterkant, en zelfs in de laagste stand moet je bij b.v. rotondes even bukken om goed vooruit te kunnen kijken.
- De instap is vrij laag, en levert risico op het hoofd te stoten - en dan rij ik op dit moment in een zeer lage legacy waar al menig passagier het hoofd heeft gestoten bij instappen.
De Seat komt wat mij betreft tot dusverre op de tweede plek, met name vanwege de 3 cilinder met toch een ~2500 euro hogere prijs dan de Fiat bij redelijk gelijke opties (Radio, Airco). Een argument zou kunnen zijn de restwaarde, maar ik rij gewoonlijk mijn auto's op. Daarnaast zal een 4 cilinder die je minder in de toeren hoeft te zetten imho wat minder te lijden hebben kwa slijtage; restwaarde mag traditioneel hoger liggen bij Seat, maar dat is voor een groot deel op basis van ervaring uit het verleden. De 3 cilinder eco Diesels zijn er nu ook weer niet zo lang om te kunnen stellen dat die duurzaamheid ook hier naar voren komt.
Verder ook nog van de week gereden in een Smart for2 Diesel. Een 800cc Diesel 3-cilinder. Dát is even wennen... Omdat de auto licht is, komt hij best van zijn plek. Hij ligt best goed op de weg en stuurt goed voor zo'n koektrommel. Hobbeltje is erg wennen met die wielen zo kort op elkaar. De kans dat ik mijn grote reiskoffer ook maar ergens in de auto kwijtkan is niet zo groot...
Maar de ultieme frustratie: de auto is niet handgeschakeld te krijgen. Er is de mogelijkheid tot semi-automaat (zelf triggeren) of automaat. Dit gaat echter zo traag dat het nog minder soepel aanvoelt dan zelf schakelen in een andere auto. Het gas gaat er voor een volle seconde af zo ongeveer, waarin je een aardige vertraging merkt. Zowel in automaat als semi-automaat modus is dit echt een zware afknapper.
Verder moet je natuurlijk van tevoren bedenken dat je beperkt bent tot 2 personen en zowat geen bagage. Kijkend naar het verbruik, is de Smart iets zuiniger op papier dan de concurrentie, maar dat is minimaal, en al helemaal als je kijkt wat je ervoor inlevert. Weggestreept van mijn lijst dus.
De Fiat staat nog steeds op #1 in mijn lijst, en het aantal alternatieven neemt af. Ik zou de VW nog kunnen gaan rijden, maar na de Skoda en de Seat lijkt me dat weinig zin te hebben: de VW heeft een nog hogere instapprijs. Om een extra stevige controle te doen, zal ik binnenkort nog een proefrit maken in de Fiat, en uitgebreid de punten neerzetten. Eens kijken of hij de #1 positie kan behouden