Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Autokeuze: 40000 km/jaar, zo goedkoop mogelijk

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn nieuwe baan zal ik binnenkort ongeveer 40000 km per jaar gaan rijden. Een lease-auto zit er niet in, vandaar dat ik op zoek ben naar een auto waarmee ik de komende 5 jaar vooruit kan.

Nu geef ik weinig om autorijden, en daarom wil ik zo goedkoop mogelijk over de weg. Echter, 40000 km per jaar lijkt me geen pretje in een te kleine auto, dus vandaar dat ik mijn keuze beperk tot de echte kilometervreters. Geen alto/aygo etc dus. Bovendien moet ik er met mijn 1.90m goed inpassen. En de stoel moet goed zijn, maar dat is persoonlijk.

Tot zo ver de aanleiding, maar ik denk dat dit topic voor meer mensen interessant kan zijn. In dit topic wil ik total cost of ownership bekijken. Een lage aanschafprijs/afschrijving is leuk, maar ik ben alleen geinteresseerd in de totale uitgaven inclusief onderhoud, verzekering, belasting en brandstof.

Nu ben ik volledig smaakloos qua auto's. Model boeit me niets, nieuw of tweedehands is me om het even. Zolang ze 130km/uur halen, ben ik tevreden qua vermogen. Aanschafprijs is niet direct een issue. Laat ik het budget op maximaal 20.000 euro stellen voor aanschaf. Het gaat mij er echter om qua totale kosten over een periode van 5 jaar zo laag mogelijk uit te komen, dus het totale aanschafbudget opvullen is qua strategie niet handig. Tot slot heb ik geen voorkeur qua branndstof, en LPG G3 ombouw is geen issue - maar wel 2000 euro extra. Tot nu toe heb ik me beperkt tot auto's van maximaal 5 jaar, die dus na afloop van de periode 10 jaar zullen zijn. Ik ben huiverig voor oudere auto's, maar als iemand me ervan kan overtuigen dat dat voor model X onterecht is, graag :)

Goed, met eigen onderzoek heb ik de volgende kanshebbers al geselecteerd. Niet zozeer vanwege de modellen, maar omdat ze elk een klasse auto's vertegenwoordigen die kans maakt. Achtereenvolgend benzinehybrides, af-fabriek LPG, ombouw-LPG en diesel.

- Toyota Prius of Honda Civic. De enige benzine-auto's die zowiezo een kans maken door vrijstelling van belastingen en laag verbruik. Andere benzine-autos met laag verbruik zijn te klein of nog te duur. Een 5 jaar oude occasion met ~100k op de teller lijkt bij beide een goede balans te bieden tussen aanschafprijs en duurzaamheid. Aanschaf ongeveer 11000, geen belasting, 50 euro verzekering per maand, onderhoud 100 per maand, 2000 liter per jaar a 1.50 euro=3000 per jaar, maakt een totaal van 35000 euro. Restwaarde met 300.000 op de teller lijkt me misschien nog 2000, dus netto kost dit me 33000. Zonder meer een goede optie.

- Dacia Sandero 1.4, LPG editie. Op zich groot genoeg, maar ik vraag me af of je hierin 40k per jaar wil rijden. Binnenkort maar eens uitproberen. Een van de weinige auto's die nieuw op prijs kan concurreren met occasions. Aanschafprijs rijklaar inclusief noodzakelijke opties (zij-airbags, airco), 12.000 euro. 50 euro verzekering per maand, onderhoud de eerste 100k km (2.5 jaar) voor 400 euro/jaar (garantie) en daarna 100 per maand. Belasting 40 euro per maand. Rijdt 1 op 12 op LPG (0.65/ltr), dus 2166 euro per jaar. Restwaarde na 5 jaar met 200k op de teller: 2000 euro. Dan komen we op een totaal van 30200 euro. Ongeveer 3000 euro goedkoper dan de Prius dus, maar wel significant minder auto.

- Skoda Fabia Combi, ombouw naar LPG. Aanschafprijs van een 5 jaar oude occasion met lage km stand: 7000, 2000 ombouw naar LPG (omgebouwde modellen hebben teveel kms). 50 euro belasting per maand, 50 euro verzekering. Onderhoud 100/maand. Rijdt 1 op 12 op LPG, dus 2166 euro per jaar. Restwaarde 1500 euro. Totale kosten: 30333 euro. Vergelijkbaar qua kosten met nieuwe Sandero dus, wel meer auto, maar meer risico op ellende door ombouw/oudere auto.

- Diesels. Heel veel opties... 40.000 km is echter aan de krappe kant voor een diesel, waardoor op het eerste gezicht alleen zuinige diesels zonder belasting uit kunnen. Hier maar even een Fabia combi greenline 1.2TDi. Aanschaf nieuw 17200 (incl aflevering, side airbags en airco), 60/maand verzekering, geen belasting. 1 op 25 a 1.10 euro, dus per jaar 1760 euro brandstof. 2 jaar onderhoud a 400/jaar (garantie), daarna 4 jaar 100/maand. Restwaarde met 200k op de teller na 5 jaar, 4000 euro, maakt een totaal van 30000 euro. Vrij competitief dus, en wel alle voordelen van een nieuwe auto.

Al deze auto's zitten in de buurt van elkaar qua kosten gedurende 5 jaar. Na deze lange post aan jullie de vraag: zie ik iets over het hoofd? Zijn er diesels van ongeveer 5 jaar oud die ondanks belastingen kunnen concurreren, bijvoorbeeld door een lage prijs? Andere benzine-auto's die door LPG-ombouw interessant worden? En zijn mijn inschattingen van onderhoud en restwaarde een beetje ok?

En natuurlijk, de belangrijkste vraag: kent er iemand een model dat deze allemaal dik kan verslaan? :)

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Primera P11 op gas, veel goedkoper word het niet denk ik.

Weinig onderhoud en geen D-riem maar een ketting

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 08:48

dodo79

witte dikke tonnie

Toch lijken mij de belastingvrije diesels het meest interessante voor je.
Daar zijn er tegenwoordig al een heel aantal van.
skoda fabia greenline idd
vw polo
seat ibiza
fiat punto evo
en volgens mij had ford er ook ene.

wat betreft die fiat, dat is echt geen vervelende auto om in te rijden, de rest weet ik niet

omdat het kan!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Quote van een meneer van een grote leasemaatschappij: "een Prius rijdt geen 1:20 maar 1:14".

Dan gaat het over leaserijders, misschien dat die een beetje minder om het verbruik geven dan een eigen rijder. Maar bovenal zijn het mensen die behoorlijk wat snelwegkilometers rijden. Op de snelweg heeft een hybride (Prius, Auris, Civic, Insight etc) nauwelijke profijt van zijn elektromotor en is het gewoon een benzine.

40.000 km/jaar zal in de praktijk betekenen dat je vrij veel op de snelweg zit. Kijk dus naar auto's met een gunstig verbruik op de snelweg.

Waarschijnlijk is diesel wel aantrekkelijk, en vooral als je geen wegenbelasting hoeft te betalen. Ik zou als eerste inzoomen op de Polo Bluemotion / Ibiza Ecomotion / Fabia Greenline. Die rijden volgens het boekje 1:29 en in de praktijk gewoon 1:25. En de nieuwste Polo schijnt opmerkelijk lekker te zitten voor een lange bestuurder.

Ik vind dat je de inruilwaarde wel erg laag inschat. Die belastingvrije diesels zijn zakelijk heel populair vanwege de lage leaseprijs en 14% bijtelling. Maar er zijn ook een heleboel prive-rijders die diesel+geen wegenbelasting wel een heel aantrekkelijk vooruitzicht vinden (ook mensen die helemaal niet zoveel rijden maar de benzine zo duur vinden tegenwoordig ;) ) Ik zou eerder een restwaarde tussen 6000 en 7000 inschatten na 5 jaar.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een collega van me heeft uit Duitsland een Audi A2 diesel geïmporteerd die hier onder de vrijstellingsregeling valt; een motoruitvoering die in Nederland helaas nooit geleverd is. Het is een kleine auto, maar volgens mijn collega rijdt het ding zeer comfortabel en heb je het gevoel alsof je in een grote auto zit. Bovendien rijdt hij er gemiddeld 1:25 mee, dat is dus nog zuiniger dan een Prius :o

@hierboven, de gemiddelde leaserijder zal met een Prius de 1:20 inderdaad bij lange na niet halen, maar 1:14 gemiddeld vind ik overdreven. Als ik niet op zuinig rijden let en gewoon lekker sportief rij, zit ik rond de 1:16 gemiddeld, zo ook op mijn vakantietripje naar Nantes en terug (CC op 150 en blazen maar). Als ik wel mijn best doe haal ik de 1:20. Dat is trouwens het 2009 model, de nieuwere zou een stuk zuiniger moeten zijn...

[ Voor 44% gewijzigd door Mx. Alba op 31-07-2010 22:37 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

Goed, om op je dieselpunt in te haken:

Bij 40.000km/jaar is een diesel zeker de moeite waard en helemaal wanneer je dat doet in een mrb-vrije auto. Hier staat een Laguna voor de deur (2.2dCi Privilège, 2004) waarmee we ongeveer 45.000km per jaar rijden (iets dat ik overigens niet zou willen doen in een kleinere auto, maar dat terzijde).
De TCO bedraagt €0,43/km (hier zit dus écht alles bij in, uitgerekend met een dieselprijs van €1,05/liter destijds). Dat komt dus per jaar uit op €19.350,-. Iets dat prima te behapstukken valt, al is de mrb wel aan de pijnlijke kant (maar wat wil je ook met een auto van 1500kg én een diesel zonder roetfilter...).
Die kosten zullen voor jou lager uitvallen wanneer je geen mrb hoeft te betalen en wanneer je uitgaat van een restwaarde (gaan wij niet, wij rijden deze auto financieel gezien op).

Wat verbruik betreft trouwens:
Over de afgelopen 46.391km gemiddeld 6.3l/100km (1:15,87), waarbij moet worden vermeld dat er vrij veel stadsverkeer was (30%) voor een auto met een dieselmotor. Op 1 tank haal ik 1200 - 1500km, afhankelijk van mijn rechtervoet (of ja, hoeveel ik cruisecontrol kan gebruiken) en hoeveel snelweg ik rijd (op de snelweg haalt de dCi-motor makkelijk 1:24 namelijk).

[ Voor 19% gewijzigd door PauseBreak op 31-07-2010 23:33 ]

Nee, merp!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn VW Golf Bluemotion uit 2008 die ik voor 17000 euro op de kop heb getikt rijdt GEEN 1 op 27 maar gewoon 1 op 20 als je rustig rijdt. Ik haal met 50 liter diesel met gemak 950 km terwijl ik stad rij en veel snelweg (boven de 120 km rij tot 150 km soms). Ik heb wel alle luxe van een duurdere auto. Ik rij ongeveer 4000 km per maand. Dus als je zuinige 1.2 tdi kan kopen doen. En je bent klaar. Als ik nog 3 jaar met deze auto rij is die misschien nog maar 7000 euro waard. Dan staat er misschien al 2 ton op.

Prius, Honda Insight allemaal leuk en aardig maar rijdt echt geen 1 op 22. Als je als een slak rijdt ja prima netals mijn Golfje. Als je echt 90 km rijdt dan is die echt zuinig maar voor die paar km meer of minder nee. Ik ga voor de fun met deze auto en niet om zo zuinig mogelijk te rijden. Je moet ook een auto hebben die ook prima mee kan in het verkeer vind ik.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Ik zou je een nieuwe wagen kopen met een dieselmotor. Die is op 5 jaar ''opgereden''. Het je alle comfort van een nieuwe ga je waarschijnlijk ook geen pannes tegenkomen. Je gebruikt longlife olie (kan 30000km mee) en eventueel kan je kijken naar een Volkswagen. Die zijn aan het experimenteren met speciale distributieriemen die 240000km meekunnen. Zou maken dat je deze niet moet vervangen. Naar onderhoudskosten wordt meestal niet echt gekeken want kosten van onderhoud zijn niet van tevoren af te bepalen (ze veranderen, worden duurder, naarmate de kosten van de garage stijgen).
En 40000km voor een diesel per jaar is echt niet weinig, de grens diesel/benzine ligt ergen rond de 13000km per jaar.

edit: je kan eventueel gaan voor een merk met 5 jaar garantie, op die manier omzeil je de kosten voor herstellingen.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2010 01:13 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 21:17:
Geen alto/aygo etc dus. Bovendien moet ik er met mijn 1.90m goed inpassen.
Ik pas met m'n 2.05 meter en 115 kilo prima in een Aygo/C1/107. Wellicht zijn vooroordelen ook hier niet handig. Ik 'scoor' 1:24.5 met een 107, dus qua kosten per kilometer.. (Die ik huurde bij greenwheels.nl, maar dat terzijde...)
itsalex schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 22:48:
Ik haal met 50 liter diesel met gemak 950 km terwijl ik stad rij en veel snelweg (boven de 120 km rij tot 150 km soms).
In 1999 reed ik een tijdje rond in een Berlingo. 37 liter tankje, maar 900 kilometer per tankbeurt. $Collega bleef steken op 600 kilometer met 37 liter diesel, in dezelfde auto. Zuinig rijden is geen techniek, het is gewoon karakter. Als je een opgewonden driftig petje bent rij je onzuinig, of je nu een H1 of een Lupo 3L onder je kont hebt. En relaxt rijden in een zuinige auto is iedere maand geld overhouden.

[ Voor 43% gewijzigd door burne op 01-08-2010 01:15 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Kijk ook goed naar de restwaarde van een auto. Afschrijving is misschien nog wel een grotere kostenpost dan brandstof. Het zou dus goedkoper kunnen zijn een meer waardevaste maar relatief onzuinige auto te verkiezen boven een meer zuinige maar relatief weinig waardevaste auto.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst, bedankt iedereen voor de reacties. Ik zie hier wat goede ideeen langskomen waar ik zelf nog niet opgekomen was.
Ik pas met m'n 2.05 meter en 115 kilo prima in een Aygo/C1/107. Wellicht zijn vooroordelen ook hier niet handig. Ik 'scoor' 1:24.5 met een 107, dus qua kosten per kilometer.. (Die ik huurde bij greenwheels.nl, maar dat terzijde...)
Het zijn inderdaad relatief hoge auto's, maar qua snelweggedrag vind ik een aygo, die ik een dagje te leen gehad heb, niet echt prettig. Het rijdt onrustig en vermoeiend, en lijkt me niet prettig voor meer dan 2 uur per dag.
Kijk ook goed naar de restwaarde van een auto. Afschrijving is misschien nog wel een grotere kostenpost dan brandstof. Het zou dus goedkoper kunnen zijn een meer waardevaste maar relatief onzuinige auto te verkiezen boven een meer zuinige maar relatief weinig waardevaste auto.
Dat is een goed punt, maar ik vrees dat de restwaarde van een auto die 200k gelopen heeft, bijna altijd laag is. Zeker als er al 100k op stond omdat het een occasion was. Het model kan eens een tweeduizend euro schelen op de afschrijving, maar veel grotere verschillen verwacht ik niet, en op het totaal is dat niet veel. Nieuwe auto's kunnen hoger zitten qua restwaarde, maar die zijn dan ook weer duurder in aanschaf.

Verder heb je natuurlijk volledig gelijk, bij de fabia greenline bijvoorbeeld is de afschrijving (in mijn rekenvoorbeeld 13k) hoger dan de brandstof, 9k. Maar heb je een voorstel voor een auto die weinig afwaardeert, en dan wellicht meer zuipt?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topictitel lijkt niet echt de lading te dekken hier - "zo goedkoop mogelijk" doe je in een auto van meer dan 5 jaar oud. Citroen AX 1.5D 1995, EUR 2000 aanschaf, EUR 570/j belasting, EUR 225/j verzekering, iets van EUR 350/j onderhoud en 1:25 dus 1600l= EUR 1920/j brandstof. Totaalprijs over 5 jaar dus EUR 17325 - minder dan de aanschafkosten die je hier noemt - zelfs als je nog de EUR 2000 er nog eens bijtelt als afschrijving over die 5 jaar 8)7

Het gaat hier blijkbaar om meerdere eisen (jong tot nieuw en groot) en dan goedkoopste die daaraan voldoet.

Als die andere eisen daadwerkelijk zwaarder wegen dan kosten, zou ik met Albantar meegaan en de Audi A2 noemen. Dat ding is broertje van de VW Lupo, maar dan meer een volwaardige auto erop.

Slechts één probleem: de ultrazuinige 1.2TDI 3L variant (1:28) haalt die zuinigheid mede door een halfautomaat versnellingsbak die helaas niet de betrouwbaarste is. Met een 'normale' handbak zul je meer verbruiken (waarmee je ook uit de wegenbelastingvrije categorie valt), maar kans op een dode versnellingsbak met ditto kosten is aanzienlijk lager. Daarom zou ik eerder de 1.4TDI aanraden. 2e hands kost zo'n ding rond de EUR 8.5k voor een 2005 model.

Dan heb je 1:24 verbruik = EUR 2000 brandstof/j
965kg, dus belasting = EUR 832/j
Verzekering = EUR 240/j
Onderhoud = EUR 500/j (Audi is niet goedkoop)
Totaal zonder afschrijving per jaar dus EUR 3570, na 5 jaar incl aanschafkosten dus EUR 26350.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Topictitel lijkt niet echt de lading te dekken hier - "zo goedkoop mogelijk" doe je in een auto van meer dan 5 jaar oud. Citroen AX 1.5D 1995, EUR 2000 aanschaf, EUR 570/j belasting, EUR 225/j verzekering, iets van EUR 350/j onderhoud en 1:25 dus 1600l= EUR 1920/j brandstof. Totaalprijs over 5 jaar dus EUR 17325 - minder dan de aanschafkosten die je hier noemt - zelfs als je nog de EUR 2000 er nog eens bijtelt als afschrijving over die 5 jaar 8)7

Het gaat hier blijkbaar om meerdere eisen (jong tot nieuw en groot) en dan goedkoopste die daaraan voldoet.
Ik heb weinig vertrouwen dat een auto uit 1995 nog 200k kilometers gaat doen zonder teveel tijd in de garage te staan voor reparatie. Ben er wel van afhankelijk voor het werk... Vandaar mijn keuze voor een ongeveer 5 jaar oude auto, maar misschien ben ik daar te voorzichtig in.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

VW Bora/Jetta/Vento met een 1.9 TDI van VW? Ruime auto's. Passen perfect in je budget en zijn bijzonder zuinig.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 01:29:
Het zijn inderdaad relatief hoge auto's, maar qua snelweggedrag vind ik een aygo, die ik een dagje te leen gehad heb, niet echt prettig. Het rijdt onrustig en vermoeiend, en lijkt me niet prettig voor meer dan 2 uur per dag.
Misschien helpt het om je gabber-cd's thuis te laten en over te stappen op leuke progressive trance. Met een ontspannen stemming, bijpassende muziek en geen haast is vier uur per dag in een 107 prima te doen. Zoals ik al zei: benzine-verbruik zit vooral onder je petje of het ontbreken daarvan. Weggedrag volgt uit dezelde redenering. Met twee vingers op het stuur is een 107 een voorspelbaar lief beessie.

Als je 100 kilometer van je werk woont is gewoon verhuizen wellicht de beste optie. Doe mij een lol en vergelijk de kosten van 10 minuten fietsen eens met twee uur per dag in de auto zitten? Denk daarbij ook aan de hoeveelheid tijd die je met je koters kunt doorbrengen. Moeilijk te beprijzen, maar onvoorstelbaar waardevol.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:09

momania

iPhone 30! Bam!

Ben ik gek als ik zeg dat ik het vreemd vind dat je serieus 40k kilometer per jaar voor je werk gaat rijden en dat op eigen kosten? Volgens mij is verhuizen hier de goedkoopste optie, niet een auto. :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 01:36:
[...]

Ik heb weinig vertrouwen dat een auto uit 1995 nog 200k kilometers gaat doen zonder teveel tijd in de garage te staan voor reparatie. Ben er wel van afhankelijk voor het werk... Vandaar mijn keuze voor een ongeveer 5 jaar oude auto, maar misschien ben ik daar te voorzichtig in.
In 200k km ga je sowieso ongeacht auto tijd in garage nodig hebben. IMHO moet je om dat te minimaliseren vooral het aantal dingen wat stuk kan gaan beperken. Tegenwoordig is boordelectronica met stip nummer een reden voor garagebezoek. Een auto met minimale electronica en geen computer kan nog steeds door z'n vering zakken of nieuwe koppelingsplaten nodig hebben, maar hij gaat tenminste geen computerproblemen hebben.

Er rijden nog steeds veel auto's van een stuk meer dan 15 jaar oud rond. Gemeenschappelijke factoren zijn enerzijds simpliciteit, anderzijds 'overengineerd' zijn, dus dat de onderdelen relatief licht belast worden bij normaal gebruik. Schoolvoorbeeld is natuurlijk de Mercedes 240D, die dingen zijn onverwoestbaar, en indien fatsoenlijk onderhouden is 1M km niet eens bijzonder.

De AX heeft voor z'n gewicht zowaar een krachtigere motor dan de 240D, en je ziet ze dan ook regelmatig met >300k op de teller. Maar je vindt ze ook met <150k. Het is dus een redelijke gok dat eentje met 150k op de teller de gewenste 200k kan halen, al helemaal als het vooral snelwegkilometers zijn.
En dan nog, al overlijdt dat ding na 100k km... je kunt er makkelijk vijf van kopen binnen je aanschafsbudget 8)7

Maar goed, het is echt een totaal andere klasse auto dan wat je aangeeft te zoeken, dus ik noemde het niet serieus als voorstel, hooguit als illustratie dat wat je zegt te zoeken helemaal niet "zo goedkoop mogelijk" is.
burne schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 01:53:
[...]

Misschien helpt het om je gabber-cd's thuis te laten en over te stappen op leuke progressive trance. Met een ontspannen stemming, bijpassende muziek en geen haast is vier uur per dag in een 107 prima te doen. Zoals ik al zei: benzine-verbruik zit vooral onder je petje of het ontbreken daarvan. Weggedrag volgt uit dezelde redenering. Met twee vingers op het stuur is een 107 een voorspelbaar lief beessie.

Als je 100 kilometer van je werk woont is gewoon verhuizen wellicht de beste optie. Doe mij een lol en vergelijk de kosten van 10 minuten fietsen eens met twee uur per dag in de auto zitten? Denk daarbij ook aan de hoeveelheid tijd die je met je koters kunt doorbrengen. Moeilijk te beprijzen, maar onvoorstelbaar waardevol.
momania schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 01:54:
Ben ik gek als ik zeg dat ik het vreemd vind dat je serieus 40k kilometer per jaar voor je werk gaat rijden en dat op eigen kosten? Volgens mij is verhuizen hier de goedkoopste optie, niet een auto. :)
QFT. Vooral het stuk van burne mbt de tijd die je kwijt bent.

[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 01-08-2010 02:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:12
Ik ben van een benzine naar een diesel gegaan met zo'n 25k km / jaar.

Vorige auto reed 1:8, deze doet 1:16/17.

De diesel kost mij maar 60 euro per maand meer aan belasting. Dat rij ik er dik uit ;)

Zo goedkoop mogelijk: Mja, weet niet of de Lupo's nog gemaakt worden (3L) maar dat is volgens mij wel flink inleveren op comfort etc.

Ik zou toch voor de skoda gaan met 1.2 diesel motor.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ervaring met de aygo is anders. Omdat die dingen vrij hoog en licht zijn, heb je erg veel last van wind en rijwind van andere auto's, waardoor je voortdurend aan het compenseren bent. Verder loopt de motor op de snelweg niet lekker, deze lijkt meer afgesteld voor stadsverkeer. Daardoor veel lawaai (ook door geringe isolatie) en onrustige reacties op het gaspedaal.

En nee, ik rij vrij rustig en bach doet mijn verbruik niet afnemen ;)

[...]

Ben ik gek als ik zeg dat ik het vreemd vind dat je serieus 40k kilometer per jaar voor je werk gaat rijden en dat op eigen kosten? Volgens mij is verhuizen hier de goedkoopste optie, niet een auto.

QFT. Vooral het stuk van burne mbt de tijd die je kwijt bent.
Nee jullie zijn niet gek, maar nemen wel teveel aan. Die 40k is na verhuizing, tot de verhuizing zal het nog erger zijn. 40k totaal overigens, waarvan ongeveer 30k voor de baas. Dit in verband met verschillende vestigingen. En uiteraard komt er daar wel een kilometervergoeding (in ct/km) voor, maar dat wil niet zeggen dat ik niet zo goedkoop mogelijk uit wil zijn.
Maar goed, het is echt een totaal andere klasse auto dan wat je aangeeft te zoeken, dus ik noemde het niet serieus als voorstel, hooguit als illustratie dat wat je zegt te zoeken helemaal niet "zo goedkoop mogelijk" is.
Daar heb je gelijk in :) De AX is niet een model waar ik direct aan zou denken, maar ik zal eens gaan zoeken naar iets grotere auto's van zo rond het jaar 2000-2002 met goede reputatie qua duurzaamheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2010 10:57 ]

• t_captain
Interessante verbreding van de discussie.

Maar verhuizen kost je toch ook al gauw 30.000 euro als je in een koopwoning zit. (kosten koper op een gemiddeld huis 22.000, overbrugging dubbele lasten, verhuiskosten, stoffering). Daar komen nog een (kleiner) aantal kilometers bij omdat je meestal wel een geschikt huis kan vinden in de omgeving van je werk, maar lang niet altijd op loop- of fietsafstand.

En vergeet bij getrouwde en samenwonende mensen niet de kilometers die een eventuele partner naar zijn/haar werk moet rijden. Of je moet toevallig allebei een nieuwe baan vinden in dezelfde plaats :)

Tenslotte zijn er wat andere aspecten. Sociale gebondenheid aan een plaats/regio. Je kunt wel 80 kilometer verderop gaan wonen zodat je niet 5x per week 80 kilometer heen en weer naar je werk hoeft te rijden, maar als je vervolgens drie keer per week de omgekeerde rit maakt om familie, vrienden en verenigingen te bezoeken dan schiet je er ook niet zoveel mee op. En kinderen hebben ook hun lokale gebondenheid. Wachtlijsten voor kinderdagverblijf, bij oudere kinderen de school, sportclubs en hun vriendjes.

Edit: een beetje spuit 11 hier, want TS heeft net ook gepost :)

Als je voor de zakelijke kilometers een vergoeding krijgt van bv. 19 cent/km dan is het natuurlijk een sport om in een auto met zo gering mogelijke variabele kosten te rijden en je winst te maximaliseren ;)

[ Voor 8% gewijzigd door t_captain op 01-08-2010 10:48 ]

Verwijderd

VW Polo Bluemotion 2010, 1:33 en geen wegenbelasting

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 00:01
ipv die skoda kun je ook denken aan de seat ibiza st. Die is er ook met 1.2 TDI. Ziet er wat mooier uit vind ik, maar is misschien wel iets kariger uitgerust.
Die polo 1.2 tdi bluemotion moet je rekening houden met erg lange levertijd (of een jonge 2e hands nemen)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 10:48:
VW Polo Bluemotion 2010, 1:33 en geen wegenbelasting
1:33 ga je niet halen hoor ;)

http://www.spritmonitor.d...el=bluemotion&powerunit=2

Sommigen halen maar net 1:20 ;)

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

t_captain schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 10:43:

Als je voor de zakelijke kilometers een vergoeding krijgt van bv. 19 cent/km dan is het natuurlijk een sport om in een auto met zo gering mogelijke variabele kosten te rijden en je winst te maximaliseren ;)
Nou ja, winst ... Een beetje auto is wel duurder dan 19ct/km. Zeker wanneer je 40k per jaar rijdt doe je dat toch niet voor je lol en doe je dat doorgaans ook niet een Suzuki Alto (die nog het dichtst in de buurt of misschien wel onder die 19ct/km komt).
Ik denk dat je eerder kunt spreken van het proberen te maken van zo min mogelijk kosten. Want hoe je het ook wend of keert, een auto kost je per saldo altijd geld.

Nee, merp!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 18:08

Matis

Rubber Rocket

Interessant topic dit :)

Mijn ouders hebben afgelopen jaar een Peugeot 107 gekocht. Dit is een zogenaamde Citybug, een overkoepelende naam voor de Toyota Aygo, Citroen C1 en Peugeot 107.

De aanschaf van deze auto was 7000 euro en hij is wegenbelastingvrij. Omdat het een nieuwe auto is, ben je sws APK-vrij voor de eerste 3 jaar. Het is natuurlijk wel aan te raden om een aantal keren een beurt te geven, maar dat is natuurlijk helemaal jouw keus.
Het autootje is toch best vlot en is met 1:19 zeer zuinig. Qua afschrijving komt hij in de eerste 3 jaar uit op ongeveer 100 euro per maand.
Dat deze auto de 200.000 km gaat halen, lijkt me sterk, maar voor zo'n (relatief) laag bedrag kun je natuurlijk ook twee auto's aanschaffen :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:37

aex351

I am the one

Nu geef ik weinig om autorijden, en daarom wil ik zo goedkoop mogelijk over de weg. Echter, 40000 km per jaar lijkt me geen pretje in een te kleine auto, dus vandaar dat ik mijn keuze beperk tot de echte kilometervreters. Geen alto/aygo etc dus. Bovendien moet ik er met mijn 1.90m goed inpassen. En de stoel moet goed zijn, maar dat is persoonlijk.
...
Nu ben ik volledig smaakloos qua auto's. Model boeit me niets, nieuw of tweedehands is me om het even. Zolang ze 130km/uur halen, ben ik tevreden qua vermogen.
Vergeet ook factoren zoals de geluidsproductie niet. Een kleine motor zal veel meer toeren nodig hebben om 120 km/uur te gaan. Het is erg fijn om in een betrekkelijk stille auto te rijden met een krachtige motor.
En natuurlijk, de belangrijkste vraag: kent er iemand een model dat deze allemaal dik kan verslaan? :)
Ik zou kijken naar een VW Golf 6. Nieuwprijs ligt zo rond de 20.000 dacht ik. Goede kwaliteit, zijn zeer populair en hebben daardoor ook een hogere verkoopwaarde. Wanneer je bijvoorbeeld gaat voor een Skoda (ook van VW) dan zal je er waarschijnlijk veel minder voor terug krijgen en is het lastiger om de auto weer te verkopen.

< dit stukje webruimte is te huur >

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zo goedkoop mogelijk, maar ok zo probleemloos mogelijk, 5 jaar rijden :

- Koop een Polo Bluemotion voor 14.000 (15% korting) online in Duitsland
- Invoer brengt geen extra kosten want bpm vrij en btw = hetzelfde in NL
- Rijden rijden rijden op je cruise control voor bijna nix

Verkopen na 5 jaar voor rond de 6000 schat ik.

Koopie en rijdt je nog nieuw ook in een strakke polo

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 12:35
Ik heb zelf een Renault Clio 1.5dCi uit 2005 (Clio 2, dus met de wat rondere vormen). Deze had een 120k op de teller staan toen ik hem kocht een klein jaar geleden (november vorig jaar). Inmiddels staat hij op de 150k en ik ben er nog steeds erg over te spreken: momenteel rijdt hij 1:20 met 80-90% snelweg en door de diesel sta ik lachend aan de tank.

Met een beetje zoeken kun je rond de 8000 wel een Clio van dit type vinden met een stand < 100K en met Airco en Cruise Control (ik had er wel 1 gevonden, maar die had wat rare dingen waardoor ik het zaakje niet vertrouwde). Leuke auto's, rijden aardig door (voordeel van de diesel is dat hij op de snelweg ook nog wel wat pit heeft, mijn moeder heeft een 1.2 16V en die is op de snelweg echt doodgeslagen qua pit). Wat mij betreft een absolute aanrader qua auto, mocht je een wat grotere hebben kun je kijken naar de Mégane.

Ik heb mijn Clio (1.5dCi, 2005) naast de Clio van mijn broer (1.4 16V, 2002) gezet en het kon met een gemiddeld gebruik van respectievelijk 1:19 t.o.v. 1:14 al uit bij meer dan 6000km. De Clio kost mij (premie obv 19 jaar, 1 schadevrij jaar) 600 euro per jaar (50 euro per maand) en de wegenbelasting is 61 euro per maand.

Een goed alternatief zou inderdaad de genoemde Seat Ibiza/Volkswagen Polo met 1.2TDi zijn. Mocht ik het budget nu hebben zou ik daar absoluut voor gaan: zeker doordat hier ook nog wel eens een aantal jaren onderhoud bij in zit en tevens heb je een geheel nieuwe auto (zorgt wel voor meer afschrijving natuurlijk) wat er weer voor zorgt dat je 3 jaar APK vrij bent. Vergeet hierbij de Fiats overigens niet, die hebben volgens mij ook veel MRB-vrije diesels.

Als tweedehandse alternatief zou je ook naar een Mégane (evt. staiton) kunnen kijken ipv de Clio, maar dit kost je een hoop extra! Je krijgt wel een hoop extra luxe, persoonlijk vond ik het dat niet waard (en ook nog geen moment spijt gehad). Ik hoop dat je wat aan de tips hebt!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
HaseMike schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 13:32:

En dit is dan serieus de beste tip die ik gelezen heb. Dan rij je volgens mij 5 jaar onder de 20k.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Probleem met zo'n Polo BlueMotion is dan alleen dat die motor echt niet overhoudt hoor. Dan kun je echt beter kijken naar een Fiat Bravo ofzo. Die is én zuiniger (ja echt, sla de AutoWeek er maar op na) én heeft een krachtigere motor én je hebt een beter aangekleed model qua opties én het ding is mrb en bpm vrij.

Nee, merp!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou toch liever een Polo dan een Fiat hebben als ik veel kilometers maakte, maar dat is waarschijnlijk persoonlijk. Wel een slimme tip om voor die BPM vrije auto's in Duitsland te kijken, ook eens tegen mijn pa zeggen want die is ook rond aan het kijken.
aex351 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 13:30:
[...]

Vergeet ook factoren zoals de geluidsproductie niet. Een kleine motor zal veel meer toeren nodig hebben om 120 km/uur te gaan. Het is erg fijn om in een betrekkelijk stille auto te rijden met een krachtige motor.
Dat klopt wel, maar zo'n Polo is volgens mij best goed geisoleerd. Diesels zijn ook niet bepaald stil en die worden ook veel gebruikt voor veel kilometers. :F die polo is een diesel, anyway hij is volgens mij best goed geisoleerd :p

[ Voor 53% gewijzigd door Marzman op 01-08-2010 14:15 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• aex351
  • Laatst online: 18:37

aex351

I am the one

Een Fiat Bravo heeft volgens mij een mindere restwaarde dan die Polo.

< dit stukje webruimte is te huur >

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:37
Een Polo Bluemotion met zijn tractormotortje en dan 40k per jaar? Goed idee!

Ik zeg; BMW.

Maar hoezo moet je 40k km werk-gerelateerd rijden en kan je geen lease-auto krijgen?

• HaseMike
  • Niet online
PauseBreak schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 13:56:
Probleem met zo'n Polo BlueMotion is dan alleen dat die motor echt niet overhoudt hoor. Dan kun je echt beter kijken naar een Fiat Bravo ofzo.
Gaat om zo goedkoop mogelijk, maar goed dan neem je de VW Polo Comfortline 1.6 TDI voor 600 euro meer als de bluemotion. Een fiat is een prima auto, maar je vangt geen cent na 5 jaar en 2ton op de teller, voor de polo wel.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Restwaardeoordeel van dat bureau dat dat voor AW altijd doet was even hoog volgens mij. Ik zal op mijn kamer eens rondkijken of ik het tijdschrift nog heb liggen.
Voor beide auto's geldt natuurlijk dat je er vrij weinig voor terug zult gaan krijgen na 5 jaar en 200.000km op de teller. Dat is voor de Polo niet significant anders dan voor de Bravo.
Daarnaast is de 1.6 TDI misschien maar €600,- duurder (in .de neem ik aan?), maar in Nederland is die niet mrb en bpm vrijgesteld, waar de Bravo dat wel is.

Nee, merp!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dit is dus zo'n Audi A2 zoals mijn collega heeft:

http://auto.marktplaats.n...8jSw%3D%3D&fta_ind=5&fs=1

BPM- en wegenbelastingvrij...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• t_captain
PauseBreak schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 13:06:
[...]

Nou ja, winst ... Een beetje auto is wel duurder dan 19ct/km. Zeker wanneer je 40k per jaar rijdt doe je dat toch niet voor je lol en doe je dat doorgaans ook niet een Suzuki Alto (die nog het dichtst in de buurt of misschien wel onder die 19ct/km komt).
Ik denk dat je eerder kunt spreken van het proberen te maken van zo min mogelijk kosten. Want hoe je het ook wend of keert, een auto kost je per saldo altijd geld.
Ik had het over de variabele kosten. Zoals ik het heb gelezen, gaat TS ongeveer 10.000 kilometer voor eigen rekening rijden (woon-werk) en nog eens 30.000 voor de baas. Dan neem ik aan dat er sowieso een auto moet komen, en dan wordt de sport om de 30.000 zakelijke km's met winst te rijden.

Voor 19 cent/kilometer aan variabele kosten kun je echt een behoorlijke auto rijden, op diesel wel tenminste.

De rentelast valt namelijk onder de vaste kosten, een flink deel van de afschrijving ook, net als het grootste deel van je verzekeringspremie (10.000 km per jaar of meer dan 20.000 km/jaar scheelt slechts een paar euro per maand) en in het huidige stelsel de hele wegenbelasting. Onderhoud zijn voor een kleiner deel vaste kosten (jaarlijkse inspectiebeurt en APK + tweejaarlijkse oliewissel), banden en brandstof zijn helemaal variabel.

Ik heb wel eens een 4 jaar oude BMW 320d becijferd, o.b.v. 15.000 privekilometers en 25.000 zakelijke per jaar. De variabele kosten van de zakelijke kilometers telden op tot ongeveer 16 cent/km.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Hm, daar gaat het mis dus. Ik had het over TCO en dat ligt toch wel wat hoger. Daarnaast is het imo niet zo heel interessant om te kijken naar de variabele kosten en wat je daaruit kunt halen, want je TCO wordt voor een groot deel bepaald door het aantal kilometers dat je gaat rijden en waar zaken als te verwachten afschrijving(speriode), te plegen onderhoud, (te verwachten) verbruikte benzine/diesel/lpg, verzekering, wegenbelasting, rentelasten (ivm financieringsperiode als dat noodzakelijk is of afschrijvingsperiode als geen financiering) en verzekeringspremie van afhankelijk zijn. Kortom, je moet dat gewoon allemaal meerekenen. De splitsing is niet zo heel relevant want de kosten die je per kilometer maakt veranderen uiteindelijk niet.

[ Voor 12% gewijzigd door PauseBreak op 02-08-2010 00:05 ]

Nee, merp!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

PauseBreak schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 00:03:
Hm, daar gaat het mis dus. Ik had het over TCO en dat ligt toch wel wat hoger. Daarnaast is het imo niet zo heel interessant om te kijken naar de variabele kosten en wat je daaruit kunt halen, want je TCO wordt voor een groot deel bepaald door het aantal kilometers dat je gaat rijden en waar zaken als te verwachten afschrijving(speriode), te plegen onderhoud, (te verwachten) verbruikte benzine/diesel/lpg, verzekering, wegenbelasting, rentelasten (ivm financieringsperiode als dat noodzakelijk is of afschrijvingsperiode als geen financiering) en verzekeringspremie van afhankelijk zijn. Kortom, je moet dat gewoon allemaal meerekenen. De splitsing is niet zo heel relevant want de kosten die je per kilometer maakt veranderen uiteindelijk niet.
Dit moet dus uitkomen met de kosten per km :)
Dit zijn voor een groot deel vaste kosten kosten en die auto heb je toch ook prive, dat bedoelt hij, alleen verzekeringspremie niet volledig en die noem je twee keer ;)

/▌

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ja, schoonheidsfoutje, het is laat :o Maar goed, neemt niet weg dat de TCO gelijk blijft. Of zit ik nu te hallucineren vanwege het tijdstip en slecht slapen gisteren? 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door PauseBreak op 02-08-2010 00:17 ]

Nee, merp!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat klopt wel maar als je niet voor je werk die auto gebruikt heb je ook afschrijving, onderhoud, benzine, verzekering, wegenbelasting en rentelasten. Als je dan een vergoeding krijgt voor je werk om die auto ook voor je werk te rijden dan is het interesant om te weten of je met de kilometerbijdrage uitkomt met de extra kosten die je moet maken bovenop de kosten die je toch al had.

/▌

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Hm, ik ga dit morgen nog een keer lezen want mijn brein maakt er op dit moment spaghetti van. Bedankt voor de moeite van het verhelderen in ieder geval ;)

Nee, merp!

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Ik zou geen 5 jaar oude hybride kopen met 100k op de teller. Je zit dan toch al snel op het punt (met 40k per jaar) dat de accu's vervangen moeten gaan worden, en daar wordt je qua kosten niet blij van.

[ Voor 4% gewijzigd door gnimmeL_kraD op 02-08-2010 09:56 ]

Xbox360 gamerprofile

• Marzman
  • Niet online

Marzman

gnimmeL_kraD schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 09:48:
Ik zou geen 5 jaar oude hybride kopen met 100k op de teller. Je zit dan toch al snel op het punt (met 40k per jaar) dat de accu's vervangen moeten gaan worden, en daar wordt je qua kosten niet blij van.
Dat lijkt nog wel mee te vallen. Een taxibedrijf in Autralie zegt dat de onderhouskosten van de priussen de helft zijn van hun andere (?) auto's en dat de accu op 500.000 km vervangen is. Als de accu's wat minder worden werken ze nog steeds goed voor het doel omdat ze constant bijgeladen worden :)

http://www.autoblog.nl/ar...-met-550000-km-op-de-klok

/▌

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:48
Misschien een kleine zijstraat in dit topic, maar waar kan je een handig overzicht vinden met kleine, zuinige diesels, zonder bpm en wegenbelasting? (Zoals de genoemde Polo, Fabia en Punto)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

- Diesels. Heel veel opties... 40.000 km is echter aan de krappe kant voor een diesel, waardoor op het eerste gezicht alleen zuinige diesels zonder belasting uit kunnen. Hier maar even een Fabia combi greenline 1.2TDi. Aanschaf nieuw 17200 (incl aflevering, side airbags en airco), 60/maand verzekering, geen belasting. 1 op 25 a 1.10 euro, dus per jaar 1760 euro brandstof. 2 jaar onderhoud a 400/jaar (garantie), daarna 4 jaar 100/maand. Restwaarde met 200k op de teller na 5 jaar, 4000 euro, maakt een totaal van 30000 euro. Vrij competitief dus, en wel alle voordelen van een nieuwe auto.
40.000 km aan de krappe kant voor een diesel? Dan wil ik je berekening wel eens zien.

Maar afgezien daarvan: ik heb een proefrit gemaakt in een Fiat Punto. Dat rijdt niet verkeerd, en met de 1.3 diesel is hij ook nog eens vrij van houderschapsbelasting.

Goedkoper dan dat krijg je het niet. Ik zou toch minstens alle belastingvrije diesels even proefrijden.
zeeg schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 10:38:
Misschien een kleine zijstraat in dit topic, maar waar kan je een handig overzicht vinden met kleine, zuinige diesels, zonder bpm en wegenbelasting? (Zoals de genoemde Polo, Fabia en Punto)
Ga naar Autoweek en selekteer Bouwjaar=nieuw, Brandstof=diesel en CO2-uitstoot=<95 g/km

[ Voor 18% gewijzigd door Maasluip op 02-08-2010 10:45 ]

Signatures zijn voor boomers.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ah, ik vat 'm nu wel, Marzman. Bedankt :)

En dat overzicht van kleine, zuinige diesels staat ook op www.groenopweg.nl. Gewoon selecteren op Bijtelling 14%.

Nee, merp!

Verwijderd

Topicstarter
Ga naar Autoweek en selekteer Bouwjaar=nieuw, Brandstof=diesel en CO2-uitstoot=<95 g/km
De grens ligt op 90g/km toch? Daar dus binnen die selectie nog even op letten.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 10:56:
[...]

De grens ligt op 90g/km toch? Daar dus binnen die selectie nog even op letten.
Nee hoor, dat is echt 95 g/km voor diesels (en 110 g/km voor benzines).

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor, dat is echt 95 g/km voor diesels (en 110 g/km voor benzines).
Ah prima, bedankt!
40.000 km aan de krappe kant voor een diesel? Dan wil ik je berekening wel eens zien.
Het hangt er nogal vanaf waar je het mee vergelijkt. Vergeleken met hetzelfde model op benzine komt elke diesel bij 40.000 wel gunstig uit. Maar vergeleken met de auto's uit de eerste post komt een diesel (van zelfde leeftijd, etc) waar wegenbelasting over betaald moet worden, nooit goedkoper uit over 40000 km. Dat zijn vaak zwaardere auto's waardoor de belasting over een periode van 5 jaar minstens 4000 euro bedraagt, en die bovendien niet heel zuinig rijden, waardoor het voordeel van diesel beperkt is. Vandaar dat ik schreef dat alleen diesels zonder wegenbelasting in aanmerking komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2010 11:15 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 11:13:

[...]

Het hangt er nogal vanaf waar je het mee vergelijkt. Vergeleken met hetzelfde model op benzine komt elke diesel bij 40.000 wel gunstig uit. Maar vergeleken met de auto's uit de eerste post komt een diesel (van zelfde leeftijd, etc) waar wegenbelasting over betaald moet worden, nooit goedkoper uit over 40000 km. Dat zijn vaak zwaardere auto's waardoor de belasting over een periode van 5 jaar minstens 4000 euro bedraagt, en die bovendien niet heel zuinig rijden, waardoor het voordeel van diesel beperkt is. Vandaar dat ik schreef dat alleen diesels zonder wegenbelasting in aanmerking komen.
Als ik een Passat 1.9 diesel (model tot 2000-2005) met een 1.6 benzine vergelijk kom ik uit op ongeveer 20.000 km. En dat is toch zeker een grote, zware auto.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:13
Die grens ligt bij 2dehands diesels een stuk lager dan bij nieuwe. Bij een nieuwe diesel die niet onder de nieuwe regeling valt betaal je je naast veel wegenbelasting ook helemaal scheel aan BPM bij aanschaf. Zo'n goedkope Dacia bijvoorbeeld is op diesel gewoon de helft duurder dan een vergelijkbaar benzinemodel.
Ik heb zelf een redelijk lichte diesel die qua belasting nog wel op te brengen is, ik zou dat ding no-way in willen ruilen tegen een benzineauto met 30K/jaar.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ja inderdaad, het maakt nogal een verschil voor de berekening en het omslagpunt of je nieuw of gebruikt koopt. Onze Laguna is ook niet nieuw, vandaar dat een diesel in dit geval (vergeleken met een benzine auto) wel uit kon. Of dat ook zo zou zijn geweest wanneer we een nieuwe auto hadden gekocht betwijfel ik eigenlijk.

Nee, merp!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-11 13:11
Een SEAT Ibiza TDI, vorig model. Daar pas je met jouw lengte goed in en het rijdt ook goed. Die wagens zijn zo licht dat ze twee tariefgroepen lager vallen dan bv een Golf. Daarnaast is de TDI in die wagen beschikbaar in drie of vier varianten waaronder een 130pk variant. Maar rijden boeit je niet zo lees ik dus dan zou ik voor een 90/100/110pk gaan denk ik. Lage motorrijtuigenbelasting (relatief), normaal onderhoud en gunstig verbruik. Mooi zo zou ik zeggen. Distributieriem, waterpomp, rollen etc elke 120.000km dacht ik, kost ongeveer € 550,-. De rest (remmen, olie etc) kun je zelf vervangen.

Wat betreft hybrides, ik rij nu in de vierde. 1:17 is het beste wat ik ooit gehaald heb. Als ik mijn best doe haal ik 1:16, ja idd lager. Hoe ik die 1:17 heb gehaald is me nog steeds een raadsel. Ik trek rustig op, cc aan en dan nog. Reinste onzin zo een wagen op de snelweg. In de bergen en in de stad, daar zijn ze voor bedoeld. Althans, dat vind ik zelf gezien het verbruik dan vergeleken met snelweg/file (1:14/1:15).

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Die Bruine schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 12:34:
Een SEAT Ibiza TDI, vorig model. Daar pas je met jouw lengte goed in en het rijdt ook goed. Die wagens zijn zo licht dat ze twee tariefgroepen lager vallen dan bv een Golf.
Een Golf is dan ook een klasse hoger. Vergelijk een Ibiza met een Polo en een Golf met een Leon. Dan ben je eerlijk aan het vegelijken.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gunner schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 12:38:
[...]

Een Golf is dan ook een klasse hoger. Vergelijk een Ibiza met een Polo en een Golf met een Leon. Dan ben je eerlijk aan het vegelijken.
Een Polo lijkt me ook een prima auto om veel kilometers mee te maken. Natuurlijk is het een klasse lager maar als je naar de kosten kijkt is de vergelijking niet zo gek.

/▌

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Marzman schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 12:55:
Een Polo lijkt me ook een prima auto om veel kilometers mee te maken.
Ik maak al heel wat jaartjes 50K p/j in een Polo. Geen enkel probleem :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik rij nu rond in een 11-jaar oude Cordoba (Polo-variant) en heb met m'n 1m86 zat ruimte over, stoel hoeft niet eens helemaal naar achteren. Dat gaat prima dus, en ze zijn zeker niet minder luxe geworden over de jaren :z

Oslik blyat! Oslik!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Marzman schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 12:55:
[...]

Een Polo lijkt me ook een prima auto om veel kilometers mee te maken. Natuurlijk is het een klasse lager maar als je naar de kosten kijkt is de vergelijking niet zo gek.
Ik kan dat ook beamen. Als privé-wagen hebben we sinds een paar weken een Polo 1.4 (uit 2001) en dat ding rijdt echt heerlijk, daar zou ik ook best veel kilometers mee willen maken. Lekker veel opties (automatische airco, cruise control, regensensor), stoel op vele manieren verstelbaar (vooral de draaiknop voor het traploos instellen van de rugleuning is geweldig), stuur in hoogte en "lengte" verstelbaar. "Grappig auto'tje" ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Mx. Alba op 02-08-2010 13:16 ]

• zeeg
Overigens wegen de volgende twee factoren verreweg het zwaarst:

- Afschrijving
- Verbruik i.c.m. soort brandstof

Wel of geen wegenbelasting, de hoogte van de verzekering en het onderhoud wegen maar weinig mee als je zoveel kilometers per jaar maakt. Bijvoorbeeld 30 euro belasting per maand levert een kilometerprijs op van 0,9 eurocent. En als je het over totaal € 33.000 autokosten hebt, over 5 maal 40.000 km, gaat het om totaal > 16,5 eurocent per kilometer.

Auto´s zonder bpm zetten dus veel zoden aan de dijk en voor een nauwkeurige berekening moet je de restwaarde ook goed (kunnen) inschatten.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

zeeg schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 21:15:

Auto´s zonder bpm zetten dus veel zoden aan de dijk en voor een nauwkeurige berekening moet je de restwaarde ook goed (kunnen) inschatten.
Sommige merken adverteren met 3 jaar belastingvrij dus dat zal de regeling zijn? Dan heeft het belastingvrij zijn geen voordeel op je inruilprijs (anders zou hij zeker wel meer waard zijn omdat mensen daar naar kijken. Een beetje diesel kost volgens mij wel meer dan 30 euro per maand en ook al is het nog geen cent per kilometer je kan er toch een keer per maand van uit eten als je berekening klopt. Maar dan is het met zo veel kilometers heel interesant om er een paar cent onder te gaan zitten met een goedkope bak.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 02-08-2010 21:23 ]

/▌

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:57

Klippy

Still Game

Marzman schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 21:22:
[...]

Sommige merken adverteren met 3 jaar belastingvrij dus dat zal de regeling zijn? Dan heeft het belastingvrij zijn geen voordeel op je inruilprijs (anders zou hij zeker wel meer waard zijn omdat mensen daar naar kijken).
Correct, oa Toyota adverteert hiermee.
Maar dat is alleen voor benzine.
3 jaar MRB is voor een benzine uitvoering maximaal 1150 Euro en voor een diesel ga je richting 2600 Euro.
(Uitgaande van een Yaris van max 1050kg in de duurste provincie). Zou ook een beetje té mooi zijn.

Let er overigens op dat die wegenbelasting vrije regels ook een beetje koffiedik kijken zijn, aangezien de eerste geluiden er al zijn om die regeling flink te minderen of zelfs af te schaffen.
Daar was overigens al sprake van bij de invoering, dus 3 jaar zullen weinig auto's het gaan volhouden (gezien het feit dat de weinige MRB-vrije diesels die er zijn, dat allemaal met de hakken over de sloot zijn).

Dan is 2 jaar MRB een extra post, maar de extra afschrijving zal ook zeker gaan meetellen.
Ik zou er zelf in elk geval geen rekening mee houden, zo lang het duurt is het prima en een mooie "extra" (zoals het ook bedoeld was).

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Klippy schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 21:41:
[...]

3 jaar MRB is voor een benzine uitvoering maximaal 950 Euro en voor een diesel ga je richting 2500 Euro.
(Uitgaande van een Yaris van max 1050kg in de duurste provincie). Zou ook een beetje té mooi zijn.

Let er overigens op dat die wegenbelasting vrije regels ook een beetje koffiedik kijken zijn, aangezien de eerste geluiden er al zijn om die regeling flink te minderen of zelfs af te schaffen.
Daar was overigens al sprake van bij de invoering, dus 3 jaar zullen weinig auto's het gaan volhouden (gezien het feit dat de weinige MRB-vrije diesels die er zijn, dat allemaal met de hakken over de sloot zijn).

Dan is 2 jaar MRB een extra post, maar de extra afschrijving zal ook zeker gaan meetellen.
Ik zou er zelf in elk geval geen rekening mee houden, zo lang het duurt is het prima en een mooie "extra" (zoals het ook bedoeld was).
Als ze niet belastingvrij zijn dan zijn ze juist minder interesant (= meer afschrijving) vergeleken met modellen die net wat meer uitstoten maar geen truukjes hebben hoeven toepassen en veel vlotter rijden.

Stel dat er een Yaris 1.0 en een Yaris 1.3 zou zijn. Meer dan 5 euro wegenbelasting zal het niet schelen als die regeling er niet is (de ene kost dan 10 en de andere 15 euro per maand), maar het verschil in vermogen is enorm.
[edit]Nou ja, er zijn wel meer verschillen want die 1:20 haal je dan waarschijnlijk ook niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 02-08-2010 21:49 ]

/▌

• Klippy

Klippy

Still Game

Dat klopt, maar dan ga je dus niet uit van een belastingvrije auto :P
Ik ging meer uit van een berekening belastingvrij ja of nee.
Verschil van 50 Euro in de maand + afschrijving.

Dus ik wil zeggen, als een auto nu belastingvrij is moet je er niet opkijken dat hij je volgend jaar een hoop meer gaat kosten, maar dat moge dan duidelijk zijn.

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 20:50
Interessant topic!

Ik rij zelf ook circa 45.000 km per jaar.

Rij op dit moment in een Opel Corsa C 2002 1.7 Di (diesel dus).
2 jaar geleden als occasion gekocht voor € 6500.- bij een Bovag garage met 130.000 km op de teller. Inmiddels de teller 245000 gepasseerd en eigenlijk, afgezien van een startmotor, geen gekkigheid naast de normale slijtagekosten.

Ik zal snel eens een TCO voor je maken, vast interessant...

• FunkyPunky
  • Laatst online: 18:42
Klippy schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 21:41:
[...]

3 jaar MRB is voor een benzine uitvoering maximaal 1150 Euro en voor een diesel ga je richting 2600 Euro.

[...]
Dat is bijna correct, de actie van Toyota geldt zowel voor de benzine als de diesel Yaris. Het is alleen niet zo dat wanneer je nu een Yaris koopt (voor september) je de komende 3 jaar geen wegenbelasting hoeft te betalen. Nee dit betekent dat bij de aankoop van een Yaris €1150 respectievelijk €2600 (al naar gelang in welke provincie je woont) terug krijgt (dus korting)

http://miagaming.com

Verwijderd

Topicstarter
Dat de regeling niet al te lang meer zal bestaan, is inderdaad te verwachten, zeker met het aankomende rechtse kabinet. Zou me zelfs niets verbazen als er een extra heffing komt op zuinige auto's omdat het linkse hobbies zijn ;)

Maar serieus, dat is natuurlijk wel de doodsteek voor alle zuinige diesels. Over een periode van 5 jaar scheelt het op die modellen zo 4000 euro aan belasting. Plus dan nog de afschrijving, zuinige diesels zijn nu zelfs duurder dan minder zuinige modellen ondanks het gebrek aan BPM, maar na afschaffing van het belastingvoordeel zal hun dagwaarde kelderen tot onder het goedkoopste model. Zeker 2000 extra afschrijving dus, en daarmee zijn ze het nu eigenlijk niet waard als je, zoals ik, ervan overtuigd bent dat het belastingvoordeel niet kan blijven bestaan.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 10:34
Die Yaris is op zich ook nog niet eens zo'n gekke optie. Ik heb zelf een tijdje geleden met zo'n nieuwe type gereden en het is zeker niet slecht op de lange afstanden. Zit is goed, interieur is lekker rustig, hoge instap.

Verder is Toyota ook nog wel waardevast, dus heel veel afschrijving zul je ook niet hebben.

Zelf rijd ik ook ca. 50000 km/jaar in een privé auto. Ik doe dit overigens met een Peugeot 206 1.4 Hdi. Ik heb totaal geen problemen met mijn lengte (ben ca. 2 meter). En tot dusver is het een probleemarme auto. Als je zelf ook nog een klein beetje handig bent kun je vaak de meest eenvoudige storingen (daar heeft een Peugeot wel weer last van) zelf oplossen.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Mx. Alba schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 22:33:
Een collega van me heeft uit Duitsland een Audi A2 diesel geïmporteerd die hier onder de vrijstellingsregeling valt; een motoruitvoering die in Nederland helaas nooit geleverd is
Dat zal dan gewoon de A2 3L zijn, is dus wel geleverd in NL. Was echter nog veel duurder dan de VW Lupo 3L en dus heel zeldzaam.

Misschien is het raadzaam om even af te wachten wat de overheid gaat doen met al die milieumaartregelen mbt vrijstelling MRB etc. Want dat maakt een nu genomen beslissing misschien toch minder aantrekkelijk. Wel vervelend dat er nog niks duidelijk is. (Ik wil ook een andere auto)

This footer is intentionally left blank

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik sta zelfs op het punt mijn handtekening te zetten, krijg je zo'n bericht. Dat doet je echt nog eens nadenken.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Maasluip schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:04:
[...]

Ik sta zelfs op het punt mijn handtekening te zetten, krijg je zo'n bericht. Dat doet je echt nog eens nadenken.
Die geruchten en aannames die de afgelopen dagen zijn gedaan doel je op uit het FD? Gelukkig heeft autoweek een genuanceerd stukje online staan. Volgens mij is het een storm in een glas water al zal ik niet m'n handen in het vuur steken voor deze regeling. Maar ik kan me voorstellen dat het je doet afwachten.
ajhaverkamp schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:57:
Dat zal dan gewoon de A2 3L zijn, is dus wel geleverd in NL. Was echter nog veel duurder dan de VW Lupo 3L en dus heel zeldzaam.
Niet zo vreemd. Totaal verschillende klasse auto's.

[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 03-08-2010 12:09 ]

• t_captain
Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 23:42:
[...]

Plus dan nog de afschrijving, zuinige diesels zijn nu zelfs duurder dan minder zuinige modellen ondanks het gebrek aan BPM, maar na afschaffing van het belastingvoordeel zal hun dagwaarde kelderen tot onder het goedkoopste model. Zeker 2000 extra afschrijving dus, en daarmee zijn ze het nu eigenlijk niet waard als je, zoals ik, ervan overtuigd bent dat het belastingvoordeel niet kan blijven bestaan.
Volgens mij is de zuinigste diesel gewoonlijk ook de goedkoopste. Ik heb even de prijzen van de 3deurs Polo erbij gepakt:

- 1.2 TDI Bluemotion Trendline 16.290
- 1.2 TDI Trendline 18.890
- 1.6 TDI Bluemotion Technology Trendline 19.290

• Marzman
  • Niet online

Marzman

t_captain schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 17:16:
[...]

Volgens mij is de zuinigste diesel gewoonlijk ook de goedkoopste. Ik heb even de prijzen van de 3deurs Polo erbij gepakt:

- 1.2 TDI Bluemotion Trendline 16.290
- 1.2 TDI Trendline 18.890
- 1.6 TDI Bluemotion Technology Trendline 19.290
Moet je eens op autotrader kijken, daar staan er best veel van 2 jaar oud voor meer geld. Dan heb je dus maar 1 jaar dat voordeel, maar dat staat er niet bij.

/▌

• t_captain
Marzman schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 17:49:
[...]

Moet je eens op autotrader kijken, daar staan er best veel van 2 jaar oud voor meer geld. Dan heb je dus maar 1 jaar dat voordeel, maar dat staat er niet bij.
Waarom zou je voor een twee jaar oude auto meer dan de nieuwprijs betalen (uitgezonderd zeer exclusieve exoten)? Bovendien zijn er van de Polo geen 14% modellen van dat bouwjaar (vorige model Bluemotion valt in de 20% als ik het goed heb).

• Klippy

Klippy

Still Game

FunkyPunky schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 22:53:
[...]

Dat is bijna correct, de actie van Toyota geldt zowel voor de benzine als de diesel Yaris. Het is alleen niet zo dat wanneer je nu een Yaris koopt (voor september) je de komende 3 jaar geen wegenbelasting hoeft te betalen. Nee dit betekent dat bij de aankoop van een Yaris €1150 respectievelijk €2600 (al naar gelang in welke provincie je woont) terug krijgt (dus korting)
Misschien lichtelijk offtopic, maar waar zie je dat?
Als ik op de banner klik kom ik hier en daar staat "Daarbij kiest u uit een 1.0 of 1.3 motor"
Vandaar dat ik uit ging van benzine.
Ik vind maar bijzonder weinig info op de site, zou het zelf ook interessant vinden als je op de diesel korting krijgt.

• FunkyPunky
Klippy schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 19:08:
[...]

Misschien lichtelijk offtopic, maar waar zie je dat?
Als ik op de banner klik kom ik hier en daar staat "Daarbij kiest u uit een 1.0 of 1.3 motor"
Vandaar dat ik uit ging van benzine.
Ik vind maar bijzonder weinig info op de site, zou het zelf ook interessant vinden als je op de diesel korting krijgt.
Dat klopt inderdaad op de website staat niet genoeg informatie. Maar mijn ouders zijn opzoek naar een vervanger van de hun huidige Yaris Diesel (200.000km in 4 jaar) en hebben dus even gebeld met de dealer. Deze heeft ons deze actie uitgelegd. Echter het vinden van een Yaris diesel demo auto om proef te rijden schijnt heel lastig te zijn, want hij wordt bijna niet verkocht in Nederland. Mijn ouders zouden hem graag willen testen i.v.m. de 6 versnellingsbak t.o.v. de huidige 5 bak.

Even on topic, aangezien de topicstarter zo goedkoop mogelijk wil rijden is het ook belangrijk eens te kijken naar de onderhoudsprijzen.

Fabie 1.2 Greenline, elke 15.000 km een beurt (en heeft distributieriem)
Polo 1.2 Bluemotion, elke 30.000? een beurt (is "variabel" dus een duidelijk antwoord kan ik niet geven) (en heeft distributieriem)
Fiat Punto Evo 1.3 85pl, elke 35.000 een beurt (en heeft een ketting)

Gisteren heb ik nog in een Fabie 1.2 Greenline mee gereden. Naast dat ik hem erg luidruchtig vond (tractor is er niks bij) was hij uiteraard niet echt vlot. Daar valt mee te leven, maar het vereist wel een omschakeling van de chauffeur. Met deze auto kun je echt niet even de snelweg oprijden in zijn 5 bij 80 km/u. Dan moet je echt minimaal even terug naar zijn 4.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Zelf ben ik sinds kort hetzelfde het nazoeken, omdat ik rond de 27000-30000 per jaar wil gaan rijden. De ANWB test is wel leuk als referentie (http://www.anwb.nl/auto/k...op-10-zuinige-auto-s.html), maar omdat het een al wat oudere test is ook weer niet geweldig.

Voordelen van de nieuwe zuinige diesels (polo bluemotion / ibiza ecomotive) is dat ze goedkoop rijden en 3 jaar garantie hebben, maar daartegenover weer veel afschrijving en aankoopkosten. Daarnaast maakt een 3 cilinder best veel lawaai met de 120km/uur ritten over de snelweg. De punto evo zal wat leuker zijn om te rijden. Voordelen van een oudere zijn de aankoopkosten en lagere afschrijving, maar omdat de meeste minder zuinig zijn en je op een gegeven moment een omslag punt hebt.

Verbeter bovenstaande waar nodig, maar ik zal dit topic iig met plezier volgen :)

☻/
/▌
/ \

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Kixtart schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 19:40:
Daarnaast maakt een 3 cilinder best veel lawaai met de 120km/uur ritten over de snelweg.
Heb je dat eigen ervaring?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je hebt inderdaad garantie, alle beschadigingen moet je er zelf nog op maken en je kan er veel langer mee doorrijden.

Volgens mij heeft VW al heel lang motoren die heel zuinig zijn en veel km's kunnen rijden tussen de onderhoudsbeurten dus tweedehands moet ook wel iets te vinden zijn.
Gunner schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 19:46:
[...]

Heb je dat eigen ervaring?
Hij maakt wat meer toeren bij 120 km/uur. Maar ik denk dat het vrij goed geisoleerd is. Ik vind de Aygo zelfs al heel netjes wat rijgeluiden betrefd en ik hoor meerdere mensen zeggen dat hij niet onder doet voor de Yaris wat rijgeluiden betrefd. En Kixtart kijkt volgens mij naar wat grotere auto's, de Polo zal nog wel een stuk beter geisoleerd zijn (is sowieso beter bij Duitse auto's vergeleken met Japanse auto's imo en dan is het ook nog eens een auto een klasse groter)

[ Voor 54% gewijzigd door Marzman op 03-08-2010 19:53 ]

/▌

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Geen eigen ervaring nee, maar iets wat je leest bij vergelijking tussen 3 en 4 cilinders. Ik ben ook gewoon opzoek naar de zuinigste/goedkoopste auto, maar wil dan wel graag 5 deurs. 3 of 5 deurs maken kwa zuinigheid niet veel uit, maar wel ietsje in aanschafwaarde. Verder ga ik er niet van uit dat ik na iedere 2/3 jaar een nieuwe wil, dus ben een beetje de totaalprijs het bekijken over de jaren heen.

☻/
/▌
/ \

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb twee keer gereden in een driepitter, 1x een Chevrolet Matiz en 1x een Smart... Nooit meer. Het geluid van een grasmaaier en niet vooruit te branden.

Nou valt het te betwijfelen of het stofzuigergeluid van mijn Prius beter is dan het grasmaaiergeluid van een Smart of Matiz, maarja... :+ Maar onze Polo 1.4 vierpitter is toch echt een verademing t.o.v. die driepittertjes. Rijdt heerlijk soepel (maar is zeker ook geen racemonster - de Prius heeft veel meer power), stil en comfortabel.

[ Voor 24% gewijzigd door Mx. Alba op 03-08-2010 20:10 ]

• FunkyPunky
Marzman schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 19:49:
Je hebt inderdaad garantie, alle beschadigingen moet je er zelf nog op maken en je kan er veel langer mee doorrijden.

Volgens mij heeft VW al heel lang motoren die heel zuinig zijn en veel km's kunnen rijden tussen de onderhoudsbeurten dus tweedehands moet ook wel iets te vinden zijn.

[...]

Hij maakt wat meer toeren bij 120 km/uur. Maar ik denk dat het vrij goed geisoleerd is. Ik vind de Aygo zelfs al heel netjes wat rijgeluiden betrefd en ik hoor meerdere mensen zeggen dat hij niet onder doet voor de Yaris wat rijgeluiden betrefd. En Kixtart kijkt volgens mij naar wat grotere auto's, de Polo zal nog wel een stuk beter geisoleerd zijn (is sowieso beter bij Duitse auto's vergeleken met Japanse auto's imo en dan is het ook nog eens een auto een klasse groter)
Zoals ik toevallig al eerder zij heb ik gisteren met een Fabia 1.2 Greenline gereden. Nou die auto is toch echt verre van stil. Het tokte en dreunde er lekker op los. Na de proefrit was het rijden in onze Yaris diesel een hele verademing. Ik kan me voorstellen dat de Polo iets beter geïsoleerd is (verschil moet er zijn tussen VW en Skoda), maar het typische 3 cilinder genagel zal wel altijd aanwezig blijven.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

FunkyPunky schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 20:08:
[...]

Zoals ik toevallig al eerder zij heb ik gisteren met een Fabia 1.2 Greenline gereden. Nou die auto is toch echt verre van stil. Het tokte en dreunde er lekker op los. Na de proefrit was het rijden in onze Yaris diesel een hele verademing. Ik kan me voorstellen dat de Polo iets beter geïsoleerd is (verschil moet er zijn tussen VW en Skoda), maar het typische 3 cilinder genagel zal wel altijd aanwezig blijven.
Ik heb nooit in zo'n Fabia gereden. in de Toyota Aygo vind ik het een leuk motortje. De auto voelt helemaal niet traag aan (ze krijgen er ook vrij veel pk's uit, het is niet te vergelijken met een Matiz of Smart wat iemand hierboven aanhaalt) en het driecilinderroffeltje klinkt nog wel een beetje sportief. Op constante snelheid is het weg. De nieuwe Alto heeft een vergelijkbaar motortje al denk ik dat de auto zelf wat minder geisoleerd is. Alles voelt ook wat dunner aan als in de Toyota. Alle andere 3cilinders die uit zijn die zijn of een stuk langzamer of de auto's zijn een stuk zwaarder (zo'n Fabia weegt natuurlijk ook een stuk meer als een Aygo)

Wat je met tokken en dreunen bedoelt weet ik niet. Heb je het dan over de motor of de rest van de auto? (dashboard, onderstel?). Of gewoon dat het een ander geluid is wat de motor maakt?

/▌

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Dergelijke video's zijn trouwens ook altijd wel interessant om te bekijken:

☻/
/▌
/ \

• FunkyPunky
Marzman schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 20:28:
[...]

Ik heb nooit in zo'n Fabia gereden. in de Toyota Aygo vind ik het een leuk motortje. De auto voelt helemaal niet traag aan (ze krijgen er ook vrij veel pk's uit, het is niet te vergelijken met een Matiz of Smart wat iemand hierboven aanhaalt) en het driecilinderroffeltje klinkt nog wel een beetje sportief. Op constante snelheid is het weg. De nieuwe Alto heeft een vergelijkbaar motortje al denk ik dat de auto zelf wat minder geisoleerd is. Alles voelt ook wat dunner aan als in de Toyota. Alle andere 3cilinders die uit zijn die zijn of een stuk langzamer of de auto's zijn een stuk zwaarder (zo'n Fabia weegt natuurlijk ook een stuk meer als een Aygo)

Wat je met tokken en dreunen bedoelt weet ik niet. Heb je het dan over de motor of de rest van de auto? (dashboard, onderstel?). Of gewoon dat het een ander geluid is wat de motor maakt?
Wij hebben thuis ook een Aygo en inderdaad die klinkt nog best aardig en leuk. Je moet natuurlijk niet vergeten dat de Aygo een benzine is en de Fabia een diesel. (ik heb 2 jaar lang in een 3-cilinder Daihatsu Sirion gereden, welke dezelfde is als in de Aygo, dus heb ik er ook best wat ervaring mee) Met tokken bedoelde ik nagelen (sorry voor de onduidelijkheid) en met dreunen bedoelde ik dat de motor een constante dreun gaf bij +-120 km/u. Over het onderstel en dashboard heb ik verder geen klachten. Behalve dat het dashboard slaap verwerkend zwart is, maar dat is een ander zorg. Binnenkort staat er een rijtest met de Punto Evo gepland en ik ben benieuwd.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:38

Jrz

––––––––––––

Ik ga waarschijnliijk voor de ibiza st.. weet het nog niet helemaal zeker :) Dus.. haal me over ;)
Vond de niet-st best lekker rijden.. maar ik rij nu ook in een 12 jaar oud barrel bak ding :)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

HaseMike schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 13:32:

Graag meer info over de 15% korting :)

• HaseMike
  • Niet online
B0MBACI schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 00:43:
Graag meer info over de 15% korting :)
Online auto's bestellen in Duitsland gaat meestal via bemiddelaars 1 van de meer bekende is deze : http://www.price-optimizer.de/ Op het moment voor de polo net wat over de 15% en als je minder dan 2 jaar je rijbewijs hebt zelfs 17,xx procent korting. Geen inruil mogelijk natuurlijk, en ophalen kan een eindje weg zijn. Zo heb ik mijn laatste auto in München gehaald terwijl ik in het Emsland woon (800km). Maar goed 24% korting heb je er dan wel uit natuurlijk :)

• zeeg
Heeft de TS al een keuze gemaakt? En waarop heeft ie zijn keuze gebaseerd?

Verwijderd

Topicstarter
Heeft de TS al een keuze gemaakt? En waarop heeft ie zijn keuze gebaseerd?
Nog niet, maar dat ga ik wel doen binnen maximaal 2 weken. Tot nu toe heb ik de Sandero uit de TS geprobeerd, die wilde ik ondanks zijn reputatie een kans geven. Eigenlijk rijdt die stiekem best prima, al is het snelweggeluid niet echt om aan te horen. Wel relatief veel auto voor weinig geld, en door de LPG qua kosten redelijk vergelijkbaar met belastingvrije auto's. Maar het geluid, plus het gebrek aan reputatie qua duurzaamheid, doet me er ernstig over twijfelen.

De tweede auto die ik proefgereden heb, de Fabia combi greenline, viel me eigenlijk een beetje tegen. Rijdt beter dan de Sandero. het is een heel erg basic auto, ondanks alle snufjes die er wel in zitten. Nu kan ik daar niet echt wakker van liggen, maar ik moest de stoel in verband met mijn lengte (plus daarbij lange rug) lager zetten dan ik eigenlijk zou willen, wat leidt tot een minder comfortabele zithouding. En op de passagiersstoel, die niet in hoogte verstelbaar is, zat ik echt bijna met het hoofd in het dak en moest de stoel 1 tandje achterover. Het kan allemaal wel, maar ik had gehoopt dat hij net een paar centimeter hoger was. Deze auto is nog steeds een goede kanshebber door zijn prijs, maar ik kijk verder.

Morgen ga ik een Ibiza ecomotive proefrijden, wellicht past die net wat beter. En, hoewel het voor mij geen criterium is, vind ik het wel een erg mooie bak :) Het huidige model is ook goed als +/- 2 jaar oude occasion verkrijgbaar voor een iets vriendelijkere prijs. Dit is een beetje een gok, een nieuwe ecomotive is voordelig ivm belastingen, maar als dat afgeschaft wordt komen ook de iets zwaardere occasions in beeld door de lagere afschrijving. Qua verbruik scheelt dat ook slechts een paar honderd euro over 5 jaar.

Tja, en andere ideeen... De polo bluemotion valt voor mij af, die is net te duur voor wat hij biedt in vergelijking met de Skoda en de Seat. Moet het duidelijk van zijn VW logootje hebben. Een Ford Fiesta op LPG is nog een optie, die kwam ik pas vandaag tegen. Morgen even binnenlopen bij de dealer om er een in het echt te zien en evt (de benzinevariant dan) te proefrijden.

En dan natuurlijk nog alle diesel-occasions, hoewel het me tegenvalt om daar een echt goedkopere te vinden, zelfs als het belastingvoordeel op ecodiesels verdwijnt. Mijn eisen bij het zoeken daarnaar zijn maximaal 5 jaar oud en maximaal 70k op de teller. Peugeot valt af na slechte ervaringen in het verleden. Ik zie nog wat citroen C3's, een auto die ik eigenlijk niet ken, en nog wat veel grotere auto's. Maar eigenlijk altijd wordt de lagere afschrijving gecompenseerd door hogere onderhoudskosten en verbruik, voor echte prijsvoordelen moet je toch naar oudere auto's (rond 2000) kennelijk. Maar dat vind ik in verband met veiligheid en aankomstzekerheid geen goed idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2010 23:51 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Over die Fiesta heb ik goede verhalen gehoord, maar is dat niet een klasse lager dan de andere auto's waar je naar gekeken hebt?

/▌

• The Eagle
  • Laatst online: 18:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik vroeg me al af waarom ik nergens een Peugeot genoemd zag. Ik heb de zelfde situatie als jij (ca40k per jaar) en moest door baanswitch ook een eigen auto hebben. Is uiteindelijk een Peug 207 HDiF geworden. Met 92 PK rap zat, en loopt gemiddeld (en dan rij ik redelijk sportief nog) 1 op 17,8 GEMIDDELD. Da's iig mijn gemiddelde verbruik over de afgelopen 4500km, waarvan 3/4 snelweg.
Ik heb dat ding met 57k op de teller gekocht - volgens de kenners moet ie makkelijk 2 ton kunnen halen, al was ik dat niet van plan. het leuke is dat het onderhoudinterval vrij laag is. Bij intensief gebruik om de 20k een kleinebeurt, bij niet intensief om de 30k. Om de 60k een grote. Valt alles mee dus :)

Als je een jonge gebruikte diesel zoekt: die markt ligt vrijwel op zijn gat. Hoop ex-lease en hoge km-standen. De echte goede auto's komen mondjesmaat bij de dealer terecht, dus als je iets specifieks zoekt gewoon een paar dealers een oogje in het zeil laten houden :)

Wat de citroens betreft: die hebben de zelfde motoren als de peugs, is ook PSA concern. Vanwaar je afkeer van Peugeot eigenlijk? Op welke ervaringen precies is dat gebaseerd :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:09:
[...]

Nog niet, maar dat ga ik wel doen binnen maximaal 2 weken. Tot nu toe heb ik de Sandero uit de TS geprobeerd, die wilde ik ondanks zijn reputatie een kans geven. Eigenlijk rijdt die stiekem best prima, al is het snelweggeluid niet echt om aan te horen. Wel relatief veel auto voor weinig geld, en door de LPG qua kosten redelijk vergelijkbaar met belastingvrije auto's. Maar het geluid, plus het gebrek aan reputatie qua duurzaamheid, doet me er ernstig over twijfelen.
Geluid OK, maar waar haal je het punt van reputatue mbt duurzaamheid vandaan?

Niemand hier die dat geroepen heeft...

Dacia's zijn Renault's betrouwbare mechaniek zonder 99% van de electronica waar je mee in de problemen komt. En ze zitten opmerkelijk comfortabel (iig zit een Logan stukken beter dan een Clio :o )

Oslik blyat! Oslik!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Niemand die roept dat ze lang mee gaan, dat is een gebrek aan reputatie. Dacia bestaat ook nog niet zo lang, dat is ook een gebrek aan reputatie. Jij draait het om :p (al heb je wel gelijk met de oude Renault techniek)

/▌

• t_captain
The Eagle schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 00:36:
Is uiteindelijk een Peug 207 HDiF geworden. Met 92 PK rap zat, en loopt gemiddeld (en dan rij ik redelijk sportief nog) 1 op 17,8 GEMIDDELD. Da's iig mijn gemiddelde verbruik over de afgelopen 4500km, waarvan 3/4 snelweg.
Dan rij je wel behoorlijk hard denk ik :)

Ik reed met een 118d (toch een half maatje zwaarder en met een 2.0 blok en 120pk ook wat sterker) tussen de 1:18 en 1:19. Ook driekwart snelweg, mischien 80% in mijn geval. De nieuwere modellen (efficient dynamics series met rond de 140pk) moeten nog een stukje zuiniger zijn, daar is 1:20 geen uitzondering.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 19:36
Verwijderd schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:09:
[...]

De tweede auto die ik proefgereden heb, de Fabia combi greenline, viel me eigenlijk een beetje tegen. Rijdt beter dan de Sandero. het is een heel erg basic auto, ondanks alle snufjes die er wel in zitten. Nu kan ik daar niet echt wakker van liggen, maar ik moest de stoel in verband met mijn lengte (plus daarbij lange rug) lager zetten dan ik eigenlijk zou willen, wat leidt tot een minder comfortabele zithouding. En op de passagiersstoel, die niet in hoogte verstelbaar is, zat ik echt bijna met het hoofd in het dak en moest de stoel 1 tandje achterover. Het kan allemaal wel, maar ik had gehoopt dat hij net een paar centimeter hoger was. Deze auto is nog steeds een goede kanshebber door zijn prijs, maar ik kijk verder.
Ik ben 1.92m en ik heb mijn in de laagste stand staan en heb dan veel hoofd ruimte.
Maar ik dan wel de sport uitvoering (green line bestond nog niet) en die stoelen zitten als gegoten.

Je kunt ook kijken naar een andere uitvoering met de zelfde motor (als dit kan)

[ Voor 3% gewijzigd door tlpeter op 14-08-2010 10:12 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is misschien een beetje offtopic, maar zoveel kilometers voor het werk rijden en dan geen leaseauto? Begrijp ik het goed dat je 5700 euro per jaar krijgt (30k x 0,19)? Als een leaseauto niet kan, dan misschien de kilometervergoeding omhoog?

Alleen de variabele kosten meerekenen omdat je de auto ook prive gebruikt vind ik wat kort door de bocht. Dat kan je doen als de verhouding prive - zakelijk 3:1 is, maar nu is het andersom. Die vele kilometers geven echt wel meer kosten, niet alleen je brandstof en wat extra bandjes.

• The Eagle
  • Laatst online: 18:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

t_captain schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 10:02:
[...]

Dan rij je wel behoorlijk hard denk ik :)

Ik reed met een 118d (toch een half maatje zwaarder en met een 2.0 blok en 120pk ook wat sterker) tussen de 1:18 en 1:19. Ook driekwart snelweg, mischien 80% in mijn geval. De nieuwere modellen (efficient dynamics series met rond de 140pk) moeten nog een stukje zuiniger zijn, daar is 1:20 geen uitzondering.
Veel stoplichten op een korte afstand helpt niet echt, optrekken tot de 60 en dan weer moeten remmen :X
Verder zul jij een 6bak gehad hebben, die heb ik niet, scheelt ook een hoop ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Ik stond ongeveer voor dezelfde keuze als de TS (alleen dan ongeveer 25K km per jaar). Mijn keuze is een Fiat Punto Evo geworden. 1.3 Multi-air Diesel, 85 PK en geen BPM of HSB. Zeer complete auto, rijdt ook erg goed (motor is een 4 cylinder!). Wellicht ook 1 die de TS in zijn lijst op kan/moet nemen.

Proefrit beviel prima, handtekening is vanochtend gezet en de verwachte levertijd is begin november.

Living the American Dream

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

t_captain schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 22:20:
Quote van een meneer van een grote leasemaatschappij: "een Prius rijdt geen 1:20 maar 1:14".

Dan gaat het over leaserijders, misschien dat die een beetje minder om het verbruik geven dan een eigen rijder. Maar bovenal zijn het mensen die behoorlijk wat snelwegkilometers rijden. Op de snelweg heeft een hybride (Prius, Auris, Civic, Insight etc) nauwelijke profijt van zijn elektromotor en is het gewoon een benzine.

40.000 km/jaar zal in de praktijk betekenen dat je vrij veel op de snelweg zit. Kijk dus naar auto's met een gunstig verbruik op de snelweg.
Paar dingen;

* 1:14 in een Prius? Dan moet je echt als een malloot rijden en absoluut niet kunnen anticiperen. Ik haal gemakkelijk 1:20 gemiddeld, zomers zelfs beter. Zonder traag te rijden.
Of je moet continu 150 km/h rijden op de snelweg, dan zou het kunnen.

* De 2de generatie Prius (de vorige generatie) doet ongeveer 1:25 bij 90km/h en 1:19 bij 120km/h constant, daarna gaat het bergafwaarts tot zo'n 1:11 bij 170km/h. De huidige generatie schijnt het beter te doen op de snelweg. Maar 1:19 bij 120km/h vind ik zeker niet zo slecht.

* In de Prius wordt de benzinemotor CONTINU ondersteund door één van de twee elektromotoren als deze de wielen aandrijven, dus ook op de snelweg. Civic hybrid is het anders.

* Een Prius heeft een soort Atkinson cycle met beter thermodynamisch rendement, niet alleen de elektromotoren leveren het voordeel.

Op een aantal onwaarheden na klopt de strekking wel dat het voordeel afneemt op de snelweg en bij hoge snelheden. Dit geldt voor de 2de generatie, die vallen in de prijsklasse van de occasions van meneer. De 3de generatie doet het een stuk beter op de snelweg, maar daar zit je dus rond de 25k in aanschaf.
Pagina: 1 2 3 Laatste