No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.
Je kan nog best aan een wegenbelastingsvrij autootje, als je maar meeneemt dat er een kans is dat...
Aan de andere kant pak je wel weer het BPM voordeel.
Vandaag heb ik de Seat Ibiza en de Ford proefgereden. De Ibiza is vooral een mooiere auto dan de Fabia combi, maar biedt niet echt meer. De stoel zit wel lekker voor mensen van mijn lengte, maar ook deze stoel (net als in Fabia) moest vrij ver naar beneden. Ik denk dat ik aan de zithoogte maar gewoon moet wennen. De offerte die ik losgekregen heb, is echter wel 2000 euro hoger dan die op de fabia combi.Over die Fiesta heb ik goede verhalen gehoord, maar is dat niet een klasse lager dan de andere auto's waar je naar gekeken hebt?
En wat betreft de Fiesta, wat bedoel je precies met een klasse lager? De Fabia combi en de Ibiza ST zijn natuurlijk wel een stukje groter qua bagageruimte omdat het station wagons zijn. Maar vergeleken met de gewone Ibiza is het echt zoeken naar verschillen. De twee auto's lijken qua design op elkaar, en ook qua ruimte verschillen ze bijna niets. De Ford heeft iets meer vermogen, en is stiller en vloeiender qua rijgedrag. Qua luxe staat de Fiesta in Ghia of Titanium uitvoering en met electric pack er eerder boven de Ibiza dan onder. Helaas ook qua prijs, de offerte hier lag weer 1300 boven die van de Ibiza. Dit is een beetje gokken, als het belastingvoordeel op de diesels volledig verdwijnt, verdient de Ford het verschil tov de Ibiza gemakkelijk terug, maar als het belastingvoordeel blijft of bijvoorbeeld half blijft, zijn de diesels aanzienlijk goedkoper. De Ford wint het met deze offertes overigens nooit van de Fabia combi.
Verwijderd
Chevrolet Spark (LPG)
Rijdt eigenlijk verrassend lekker voor zo'n klein gebakje. De tijd van de blikken trommel als boodschappenauto is wel voorbij. Stuurt lekker, interieur ziet er prima uit en er is behoorlijk wat standaard voor de wegrijprijs van zo'n 11.700,=. D'r zit een aardige radio-CD in, Airco, electrische ramen en spiegels, 5-deurs. 1 liter 4 cilinder met gas (6.8l/100km) is alleen gelijk de vraag wat betreft levensduur.
Maar wat zijn dan de downsides:
- Je kan je linkervoet niet lekker kwijt als je niet hoeft te koppelen. Ik zet m'n voet dan graag tegen het stuk naast de koppeling, maar dat loopt hier schuin (van links naar rechts gezien) en dat is dus niet mogelijk.
- De achterbak is zo klein dat ik m'n koffer er sowieso niet in kwijtkan, dus de 5-deurs is ook eigenlijk een must om een keer een koffer op de achterbank te kunnen zetten.
- De reflectie van het dashboard in de voorruit bij zon is storend. Er zitten wat versiersels ofzo, en die zitten precies in je blikveld.
- Met maximaal 100 de snelweg op - aantal keer geprobeerd, meer pit zit er gewoon niet in.
- Om gas te vullen moet je eerst een verloopje inschroeven (vulnippel zit ook onder de benzineklep)
- Als je naar z'n 5 schakelt zit je gegarandeerd tegen de benen van de bijrijder aan. Voor vrijgezellen die niet weten hoe ze de eerste stap nemen misschien een voordeel
- Beenruimte achterin is wel erg krap achter de bestuurdersstoel.
Skoda Greenline - Diesel
Veel auto voor een basisprijs van zo'n 16.500. EDS, cruise control, grote laadruimte, Radio-CD, Airco en ga zo maar door. Ik vroeg me dus eigenlijk gelijk af wat de catch is, want if it sounds too good... Yup... It is.
Eigenlijk na 10 minuten rijden al direct permanent van de lijst geschrapt. Ze hebben er een 1.2liter 3 cilinder ingezet, en die is niet blij als je geen toeren maakt. De brandstof verbruiksindicator klapt omhoog omdat je toch vaart moet maken en dus behoorlijk in de toeren gaat zitten, en ik ben geen racetype.
Ben je dan op snelheid, en je wil 50 in z'n 4 of 80 in z'n 5 rijden dan begint de motor te snurken uit protest. Vindt het duidelijk niet leuk, en probeer ook maar niet van daaruit zonder terug te schakelen ook maar iets vaart erbij te maken. Heuveltje op kon ik hem niet eens op tempo houden. Ik kreeg sterk het gevoel dat deze motor het niet lang gaat uithouden. Een wanhoopspoging van Skoda om ook maar iets in dit segment te hebben, en er dan een veel te lichte 3-cilinder Diesel in lepelen... Ik heb niet gekeken, maar ik vermoed dat onder de motorkap nog ruimte zit voor een in-car sauna of full-size koelkast...
Fiat Grande Punto EVO 1.3 Multijet - Diesel
Een beetje stijfjes, en minder standaard opties dan de anderen. Wel rijdt deze 4-cilinder diesel veel en veel lekkerder dan de Skoda, en zit er bergen meer power in dan de Chevrolet. Om het vergelijk wat eerlijker te maken, reken ik er een kleurtje, radio-CD en Airco bij (standaard bij de anderen). Dan kom je op een 14.700 uit ongeveer. Ik gok ook dat een dieselmotor wat langer meegaat dan een 1.0 benzine, maar ja, wie zal het zeggen.
Het is wel 3000 euro meer dan de Chevy, en de brandstofkosten ontlopen elkaar op papier niet zo - in praktijk gok ik dat de diesel iets zuiniger is omdat je niet je best hoeft te doen van de plek te komen. Is ook afhankelijk van hoeveel je rijdt natuurlijk.
Deze Fiat dealer bood overigens de hoogste inruilprijs voor mijn bak schroot waar geld bij moet om hem überhaupt af te voeren
Ik schat de Chevy als de betere keuze als je alleen in de stad rijdt, en de Fiat als je meer kilometers maakt (ik rij ca. 20K/jaar). Ik neig op dit moment naar de Fiat.
Verder wil ik nog proefritten maken in een Opel Corsa als die in september komt, maar ik heb het sowieso niet zo op opel eigenlijk. Ook lijkt er niet veel standaard op te zitten voor zelfs een hogere basisprijs dan de Fiat.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2010 19:01 ]
Stationair draaien vindt die motor inderdaad niet heel leuk, maar het idee van het start-stop systeem is dan ook dat je dat niet teveel doetEigenlijk na 10 minuten rijden al direct permanent van de lijst geschrapt. Ze hebben er een 1.2liter 3 cilinder ingezet, en die is niet blij als je geen toeren maakt. De brandstof verbruiksindicator klapt omhoog omdat je toch vaart moet maken en dus behoorlijk in de toeren gaat zitten, en ik ben geen racetype.
Ben je dan op snelheid, en je wil 50 in z'n 4 of 80 in z'n 5 rijden dan begint de motor te snurken uit protest. Vindt het duidelijk niet leuk, en probeer ook maar niet van daaruit zonder terug te schakelen ook maar iets vaart erbij te maken. Heuveltje op kon ik hem niet eens op tempo houden. Ik kreeg sterk het gevoel dat deze motor het niet lang gaat uithouden. Een wanhoopspoging van Skoda om ook maar iets in dit segment te hebben, en er dan een veel te lichte 3-cilinder Diesel in lepelen... Ik heb niet gekeken, maar ik vermoed dat onder de motorkap nog ruimte zit voor een in-car sauna of full-size koelkast...
Verdr hebben de greenlines/bluemotions/ecomotives lange versnellingen om het snelwegverbruik laag te houden, waardoor 80 in 5, en dan proberen te accelereren, ook niet helemaal het idee is. Dat is net zoiets als 70 in 5 in veel andere auto's, dat wil ook niet echt goed. Gewoon terug naar 4 dus. Heel krachtig is die motor uiteraard niet met zijn 75pk, maar het lijkt me toch meer dan voldoende.
Het enige is dat als je optrekt, hij wel redelijk schel ratelt. Dat zal dat 3cylinder verhaal wel zijn?
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Shoppen helpt. Ik ben bij twee Fiat dealers geweest, en de ene wilde 100 euro geven terwijl de andere 450 inruil bood. En die gaf ook nog eens meer korting op het hele pakket.Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 18:54:
Deze Fiat dealer bood overigens de hoogste inruilprijs voor mijn bak schroot waar geld bij moet om hem überhaupt af te voeren1000 euro, terwijl er een gat in de uitlaat zit, distributieriem aan vervanging toe is en het een model is wat toch al niemand wil kopen (17 jaar oude Subaru Legacy 2 liter - EUR50 per maand wegenbelasting, 1:12 op benzine)
Signatures zijn voor boomers.
Vreemd. Heb van van veel mensen in reviews gelezen dat de motor eigenlijk helemaal niet tegenviel, integendeel.Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 18:54:
Ze hebben er een 1.2liter 3 cilinder ingezet, en die is niet blij als je geen toeren maakt. De brandstof verbruiksindicator klapt omhoog omdat je toch vaart moet maken en dus behoorlijk in de toeren gaat zitten, en ik ben geen racetype.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Meest voor de hand liggende vergelijking is de VW/Seat/Skoda 1.2 TDI. Dan heeft de Fiat een 4e cilinder en 10 pk extra. Verschil tussen een auto die net niet meekomt met 75pk en dus een hoop lawaai maakt, en een auto die redelijk vlot rijdt met 85 pk.
Wat ik echter wel heb is een fijne reiskostenvergoeding (0,45 cent/km) ipv een lease auto. (Mij is verteld Amerikaans bedrijf + klein kantoor in NL = niet rendabel en weinig "feel" om een wagenpark te beheren).
Ik zit te kijken in de wat oudere diesels (ibiza/Polo van 2001) en LPG auto's.
Alhoewel de laatsten erg vreemde resultaten opleveren (auto's van 9 jaar oud op LPG met maar 140k op de teller? Yeah Right?).
Mijn budget voor aankoop is 6000€ en ik verwacht er (mede door een jaarcontract) niet langer dan 1,5 a 2 jaar in te rijden. Mijn eisen zijn: redelijk comfortabel (ik doe nu 170 km per dag in een 9 jaar oude astra station 1.6 16v. Dus dat is 1:13 en redelijk comfortabel. Echter een aanslag op mijn km vergoeding) en zuinig dus boven de 1:15.
Daarnaast verwacht ik ongeveer 35 a 40 k per jaar te rijden.
Gedadigden:
Polo 1.4/1.9 TDI
Ibiza 1.4/1.9 TDI
Peugeot 206/207 2.0 HDI
Volvo s40 1.6/1.8 op LPG
Ford Focus 1.6/1.8 TDCI
Omdat ik uitkwam op dit topic en ik de TS zijn topic niet compleet overhoop wil gooien, heeft iemand een snelle (gouden) tip?
K to the KillaZ
Ik zou gaan voor een S40 of nog liever een V40, maarja, ik ben Volvo-freakKillaZ schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:12:
Gedadigden:
Polo 1.4/1.9 TDI
Ibiza 1.4/1.9 TDI
Peugeot 206/207 2.0 HDI
Volvo s40 1.6/1.8 op LPG
Ford Focus 1.6/1.8 TDCI
Je hebt er in ieder geval een zeer comfortabele en betrouwbare auto aan. Ik heb jarenlang met veel plezier in een V40 1.9D gereden. Voor €6.000 gekocht en 3 jaar later en bijna 100.000km verder (onderhand ruim over de 3 ton) voor €2.500 verkocht (had hem makkelijk voor €3.000 of nog meer kunnen verkopen als hij niet een flinke deuk had opgelopen
Let wel op de wegenbelasting... Die was voor die 1.9D €300 per kwartaal, wat ook de reden is waarom ik het ding heb weggedaan.
[ Voor 9% gewijzigd door Mx. Alba op 17-08-2010 10:25 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Goed, er is wat te doen geweest om de kwaliteit van Toyota's, maar hoe de importeur de problemen heeft aangepakt was gewoon goed te noemen, voor wat dat betreft heb ik nog altijd veel vertrouwen in het merk. Ook hanteren de dealers nette (veelal vaste) onderhoudsprijzen, dus onverwachte dure rekeningen komen er meestal niet. En het leuke van de lage aanschafprijs is dat je natuurlijk nieuw kunt kopen. Dan krijg je er sowieso 3 jaar garantie bij, wat je voor een paar honderd euro (ook later nog) kunt verlengen naar 5 jaar. Ook krijg je, zolang je de onderhoudsbeurten volgens schema doet, 10 jaar lang voertuighulp in Europa erbij.
De motor is wel even wennen, zeker als je groter bent gewent (ik kwam hiervoor van een 2 liter boxer). Het invoegen op de snelweg gaat gewoon op een wat langzamer tempo, tenzij je bereidt bent het ding helemaal door te trekken (heb ik mezelf ondertussen afgeleerd, want zeg nou zelf, wat schiet je daarmee op?). Toch voelt het ding in de stad best rap, maar ook rustig 50km in z'n 5 is mogelijk zonder dat ie gaat bokken. Op de snelweg kan hij prima mee als je persé in de 130km/u baan wilt rijden, het komt het verbruik natuurlijk wat minder ten goede. Zelf rij ik meestal 110 en waar nodig geef ik wat gas bij bij het inhalen. Zo'n auto (met verbruiksmetertje) geeft gewoon een stukje rust, waar andere op de linkerbaan zitten te gassen en te remmen als idioten kom ik veel ontspannender aan op bestemming en dat misschien 2 minuten later dan de rest. Het is echt een sport om zo zuinig mogelijk te rijden, dat zeg ik, de dwaas die altijd als een Collin McRae m'n Subaru's bediende
Daar zit ik dus ook aan te denken, een S40 in mijn geval (vriendin met eigen auto en geen koters)Mx. Alba schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:23:
[...]
Ik zou gaan voor een S40 of nog liever een V40, maarja, ik ben Volvo-freak
Je hebt er in ieder geval een zeer comfortabele en betrouwbare auto aan. Ik heb jarenlang met veel plezier in een V40 1.9D gereden. Voor €6.000 gekocht en 3 jaar later en bijna 100.000km verder (onderhand ruim over de 3 ton) voor €2.500 verkocht (had hem makkelijk voor €3.000 of nog meer kunnen verkopen als hij niet een flinke deuk had opgelopen).
Let wel op de wegenbelasting... Die was voor die 1.9D €300 per kwartaal, wat ook de reden is waarom ik het ding heb weggedaan.
Ik vrees altijd voor die km-standen, ik ben er A: geen expert in aangezien ik nog nooit een auto gekocht heb en B: Baal enorm als ik mijn zuurgespaarde centen verkwits aan een vreselijk brik.
Aangezien jij er ervaring mee hebt: Hoe gevoelig zijn die diesels? Zijn ze behoorlijk betrouwbaar?
En wat zijn de minpunten bij een S40/V40?
Die wegenbelasting neem ik voor lief, die 20 eu extra p.m. (ivm een 206 diesel bijvoorbeeld) zorgt wel voor een comfortabele rit. Het is echt maar voor 2 jaar omdat het mijn 1e baan is en ik met die km vergoeding genoeg opzij kan leggen om over 2 jaar, of hoe lang dat ding het volhoudt, een mooiere/comfortabelere/zuinigere auto te kopen. (Een wat nieuwere Golf/A3/Leon bijvoorbeeld, maar dat is toekomstmuziek)
K to the KillaZ
Ben voor een lange tijd gedetacheerd bij een klant (lees >1 jr), voor zo ver ik je serieus moet nemensopsop schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:48:
Koop gewoon een groot rokend barrel waar je mee langs de vestigingen moet. Maak er een punt van om in het zicht te parkeren (voor de ingang). Binnen no-time heb je een leaseauto.
Leasen kost mij weer bijtelling, tuurlijk ik rijd in een nieuwe auto, maar daar geef ik persoonlijk niet meer zo veel om als pak hem beet in 6 jaar geleden in mijn puberjaren
Een rekenvoorbeeldje: Van die 0,45 ct/km gaat er ongeveer 12 cent naar de belasting, houd ik 0,33 cent netto over per km. Pakken we voor het gemak 0,30 cent.
170 km per dag......Laten we zeggen dat ik 900 netto vang p.m (ik ben voorzichtig
Alles wat ik daar van overhoud, steek ik zo in mijn zak.
Dan is het aan mij de keus of ik een dure bak ga rijden boven mijn budget (met een PL bijvoorbeeld --> hoog fin. risico maar he, ik rijd in een dure bak
K to the KillaZ
Niet als je gewoon de kilometers netjes bijhoud en een PGA-formuliertje invult bij de BD. Het is dus niet zo alsof je geen keuze hebt, je moet het alleen wel willen zien.KillaZ schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 11:05:
Leasen kost mij weer bijtelling
45 cent per km reiskostenvergoeding? netjes hoor.KillaZ schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 11:05:
Een rekenvoorbeeldje: Van die 0,45 ct/km gaat er ongeveer 12 cent naar de belasting, houd ik 0,33 cent netto over per km. Pakken we voor het gemak 0,30 cent.
[ Voor 61% gewijzigd door Gunner op 17-08-2010 11:09 ]
Daarnaast is mijn werkgever totaal niet van plan om de sec. arbeidsvoorwaarden te veranderen
Veel van mijn collega's hebben immers wel een Fin. Lease back onder hun kont.
Edit: Als de TS wilt dat ik zelf een nieuw topic aanmaak, dan doe ik dat uiteraard
Echter is zijn situatie ook bij mij van toepassing, vandaar.
[ Voor 20% gewijzigd door KillaZ op 17-08-2010 11:11 ]
K to the KillaZ
Als je er een onderhoudsboekje bij hebt kan je je eigenlijk geen buil vallen, want een goed onderhouden Volvo gaat makkelijk tot ver boven de 3 ton.KillaZ schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:41:
Daar zit ik dus ook aan te denken, een S40 in mijn geval (vriendin met eigen auto en geen koters)
Ik vrees altijd voor die km-standen, ik ben er A: geen expert in aangezien ik nog nooit een auto gekocht heb en B: Baal enorm als ik mijn zuurgespaarde centen verkwits aan een vreselijk brik.
Aangezien jij er ervaring mee hebt: Hoe gevoelig zijn die diesels? Zijn ze behoorlijk betrouwbaar?
En wat zijn de minpunten bij een S40/V40?
De 1.9D van de S/V40 is een Renault-motor, één van de eerste Common Rails, met turbo en injectie. In de Renault Mégane levert hij 95pk, maar in de S/V40 fase een levert het ding 102pk, en in de fase 2 zelfs 115pk. Lekker motortje hoor. Let er wel op dat bij rond de 250.000 à 300.000km de turboslangen aan vervanging toe zijn. Kost overigens maar een paarhonderd euro om dat te vervangen, maar het is wel rottig als zo'n slang opeens gaat lekken, heb je opeens 0,0 vermogen
Minpunt van de V40 is de beenruimte achter, en de vreemde vorm van de kofferbak. Van Volvo ben je een praktische "inschuifbak" gewend, maar de V40 heeft helaas een flinke "drempel" van een cm of 25. Nog een minpuntje is dat ze heel laag zijn. Een gemiddelde 30-km-drempel moet je echt onder de 20km/u overheen om niet de grond te raken bij de "landing". Daarentegen ligt hij in bochten als een huis. En het is een rasechte Hollandse bak, de laatste Volvo die nog bij Nedcar is geproduceerd.
In Frankrijk, toen ik meer dan 100km per dag reed, grotendeels op 90- en 110-wegen, haalde ik met die V40 een gemiddelde van 5,8:100 (1:17). In Nederland met meer korte afstanden (sowieso funest voor diesels) en meer stadsverkeer zat ik rond de 7,0:100 (1:14).
De enige problemen die ik er in die 3 jaar en 100.000km mee gehad heb (buiten slijtage en standaardonderhoud) zijn die lekke turboslang en een defect kabeltje naar de sigarettenaansteker. De emissiemetingen kwam hij bij APK-keuringen ook met 3 ton op de teller met vlag en wimpel door, en hij verbruikte bijna geen olie.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Volgens mij heeft het weinig met 3- of 4-cylinder te maken maar met soepelheid en vermogen.Mx. Alba schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 20:08:
Ik heb twee keer gereden in een driepitter, 1x een Chevrolet Matiz en 1x een Smart... Nooit meer. Het geluid van een grasmaaier en niet vooruit te branden.
Nou valt het te betwijfelen of het stofzuigergeluid van mijn Prius beter is dan het grasmaaiergeluid van een Smart of Matiz, maarja...Maar onze Polo 1.4 vierpitter is toch echt een verademing t.o.v. die driepittertjes. Rijdt heerlijk soepel (maar is zeker ook geen racemonster - de Prius heeft veel meer power), stil en comfortabel.
Qua soepelheid is de 1.2 TDI (VW/Skoda/Seat) minder dan de 1.3 van Fiat, heb ik begrepen (zie filmpje). Toch vind ik de Polo 1.2 een fijne wagen, net 1500 km in gereden (vakantie naar Frankrijk) met volle bepakking, 4,4 l/100 km gescoord, en in alle comfort. Ben zeer tevreden. Een opmerking als "in z'n 5 trekt-ie niet" lijkt me niet hét criterium om een auto wel of niet aan te schaffen. Even terugschakelen, en bij 2000 toeren gaat het prima. Ook bergopwaarts (5% met 90 km/u etc.).
De TS heeft voor zover ik kan zien nog geen proefrit gemaakt in een Fiat met de 1.3 Multijet. Ik heb zelf bijv. de Fiat Grande Punto ook niet uitgeprobeerd, als het waar is dat deze motor veel prettiger rijdt is dat misschien de beste keuze.
Misschien dat het verschil tussen een Polo en een Fabia Combi toch net dát wat de TS nodig heeft: betere afwerking, mooiere stoelen, minder gewicht en daardoor betere accelleratie.
Nu blijkt inmiddels trouwens dat de eisen van de TS best hoog liggen; "zo goedkoop mogelijk" is niet echt de vlag die de lading dekt...
Aan de andere kant: het leuke van de wegenbelasting- en BPM-vrije kleine diesels is dat de totale kosten lager kunnen liggen dan van de allermeeste auto's (zeker bij 40.000 km per jaar), inclusief de bekende goedkope (nieuwe én tweedehandse) wagentjes zoals een Suzuki Alto. Goedkoper rijden is alleen mogelijk met een belastingvrije oldtimer (bijv. op plantaardige olie) - en dan moet je nog zelf kunnen sleutelen.
Als je kijkt naar een wat grotere auto is een relatief nieuwe Volvo V40 (op gas of diesel) inderdaad te overwegen, maar verkijk je niet op het verschil. Ik heb een Volvo V40 (1999) op gas en een Polo BM 2010 en ik vind de Polo minstens zo fijn (qua comfort). Wat ook scheelt is dat ik in de Polo af-fabriek navigatie heb. Qua ruimte is de Volvo vanwege de gastank (inbouw) weinig beter. De kosten van de Volvo zijn hoger.
[ Voor 18% gewijzigd door pinockio op 17-08-2010 12:42 ]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Is dat verbruiksmetertje standaard? Vroeger had Toyota lampjes in de Corola. Die waren groen tot je gas gaf, dan werden ze oranje. Erg helpen deed het niet. Of bedoel je een boordcomputer?ebia schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:37:
Heb je de Toyota Yaris al eens overwogen? Ik rij zelf in zo'n ding, de 1 liter 3 cilinder. Zelf ben ik ook vrij lang en fors qua postuur, maar ik pas er prima in. Vooral de ruimte bij de knie bij het dashboard bevalt me, dat is soms voor mij zelf problematisch in 'grote' auto's. Voor 40K per jaar is het misschien niet de goedkoopste auto die je rijden kunt, maar met beheerst rijgedrag is 1 op 20 goed haalbaar. Ondanks z'n A label betaal je wel wat wegenbelasting, maar dat is betrekkelijk laag. Verder is het allemaal net even meer auto dan de Aygo; betere stoelen, stiller interieur, meer ruimte, mooiere afwerking, etc. Alle luxe die ik toch minimaal nodig acht zit allemaal al op het standaardmodel: elektrische ramen, cv met afstandsbediening, elektrische spiegels, radio/cd met mp3 plus extra jackplug voor eigen mp3 speler, airco (bij het Cool model). Geef je verder niks om lichtmetalen velgen en dat soort opties dan zit je dus goed bij de instapper.
Goed, er is wat te doen geweest om de kwaliteit van Toyota's, maar hoe de importeur de problemen heeft aangepakt was gewoon goed te noemen, voor wat dat betreft heb ik nog altijd veel vertrouwen in het merk. Ook hanteren de dealers nette (veelal vaste) onderhoudsprijzen, dus onverwachte dure rekeningen komen er meestal niet. En het leuke van de lage aanschafprijs is dat je natuurlijk nieuw kunt kopen. Dan krijg je er sowieso 3 jaar garantie bij, wat je voor een paar honderd euro (ook later nog) kunt verlengen naar 5 jaar. Ook krijg je, zolang je de onderhoudsbeurten volgens schema doet, 10 jaar lang voertuighulp in Europa erbij.
De motor is wel even wennen, zeker als je groter bent gewent (ik kwam hiervoor van een 2 liter boxer). Het invoegen op de snelweg gaat gewoon op een wat langzamer tempo, tenzij je bereidt bent het ding helemaal door te trekken (heb ik mezelf ondertussen afgeleerd, want zeg nou zelf, wat schiet je daarmee op?). Toch voelt het ding in de stad best rap, maar ook rustig 50km in z'n 5 is mogelijk zonder dat ie gaat bokken. Op de snelweg kan hij prima mee als je persé in de 130km/u baan wilt rijden, het komt het verbruik natuurlijk wat minder ten goede. Zelf rij ik meestal 110 en waar nodig geef ik wat gas bij bij het inhalen. Zo'n auto (met verbruiksmetertje) geeft gewoon een stukje rust, waar andere op de linkerbaan zitten te gassen en te remmen als idioten kom ik veel ontspannender aan op bestemming en dat misschien 2 minuten later dan de rest. Het is echt een sport om zo zuinig mogelijk te rijden, dat zeg ik, de dwaas die altijd als een Collin McRae m'n Subaru's bediende
Op zich denk ik dat er meer Aygo's op de snelweg rijden dan 1.0 Aygo's. Het is dezelfde motor, maar in de Aygo heeft hij het wat makkelijker omdat het autootje kleiner en lichter is. Hij maakt ook niet meer lawaai (waarschijnlijk omdat de Aygo van model weer wat jaartjes jonger is, de Yaris is een jaar of 6 oud al weer denk ik?). Als je een gezin hebt met kinderen dan zal een Yaris inderdaad wel veel beter zijn, de bagageruimte van de Aygo stelt niet zo veel voor.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik snap de kritiek ook niet zo. waarschijnlijk zijn mensen allergisch voor alles wat minder dan vier cilinders heeft ofzo. Buiten dat moet je wel eerlijk gaan vergelijken natuurlijk.pinockio schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:24:
Qua soepelheid is de 1.2 TDI (VW/Skoda/Seat) minder dan de 1.3 van Fiat, heb ik begrepen (zie filmpje). Toch vind ik de Polo 1.2 een fijne wagen, net 1500 km in gereden (vakantie naar Frankrijk) met volle bepakking, 4,4 l/100 km gescoord, en in alle comfort. Ben zeer tevreden. Een opmerking als "in z'n 5 trekt-ie niet" lijkt me niet hét criterium om een auto wel of niet aan te schaffen. Even terugschakelen, en bij 2000 toeren gaat het prima. Ook bergopwaarts (5% met 90 km/u etc.).
Ik rij al heel wat jaartjes in een 3 cilinder diesel a 50K per jaar, en nee het is geen strepentrekker, maar het is echt pertinente onzin dat je op de snelweg niet mee kan komen met de rest van het verkeer en/of niet in kan halen ofzo. dat zijn echt verschrikkelijke ongefundeerde vooroordelen.
[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 17-08-2010 13:12 ]
/▌
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Valt erg mee hoor... Vergeet niet dat het in het geval van een Polo BM gaat om een auto van 1050 kg met 75 pk en 180 Nm... Er zijn legio auto's die veel minder vermogen hebben. Het lijkt er wel op dat de laatste tijd iedereen racewagenperformance verwacht van auto's.Marzman schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:09:
Er is ook een mentaliteitsverandering nodig denk ik bij veel mensen om zulke auto's te kunnen accepteren. Terwijl ze prima meekomen en de topsnelheid ook ver boven de legale snelheden ligt (alleen inhalen op 80 kilometerwegen kun je vergeten, maar daar wordt het ook steeds drukker dus dat geld eigenlijk hetzelfde voor snellere auto's)
Even naar z'n 3 en dan doortrekken tot 100 is prima mogelijk (zuinig is anders natuurlijk). Dan kun je best inhalen op een 80 km-weg (ervan uitgaande dat je iemand inhaalt die bijv. 78 rijdt).
Over die Duitse voordeelsite: bijvoorbeeld:
http://www.price-optimize...=581&MarkeID=30&Top=31974
Polo BM vanaf EUR 13.164,91 incl. 19% BTW (kan dat überhaupt???)
Het gaat dan natuurlijk wel om een kale Trendline die in NL meen ik € 15.900 kost. Of je dan nog invoerrechten moet betalen oid weet ik niet. Ik zie het nergens staan. (EU-verdrag waarschijnlijk.)
[ Voor 17% gewijzigd door pinockio op 17-08-2010 13:45 ]
Ja het betreft idd een boordcomputert. Het displaytje kan weergeven: temperatuur, actueel verbruik, gemiddeld verbruik en het nog aantal te rijden kilometers voordat de tank leeg is.Marzman schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:57:
[...]
Is dat verbruiksmetertje standaard? Vroeger had Toyota lampjes in de Corola. Die waren groen tot je gas gaf, dan werden ze oranje. Erg helpen deed het niet. Of bedoel je een boordcomputer?
Tsja, ik heb toen ik de auto ging kopen ook de Aygo best uitgemeten tegen de Yaris, maar qua prestaties merk je maar weinig verschil tussen die twee. De Yaris daarentegen ligt wel stukken beter op de weg, mede dankzij de standaard iets bredere banden en natuurlijk de wat grotere afmetingen van de auto zelf. Wat al hier voorbij kwam is de Aygo best windgevoelig, ook dat heeft de Yaris een stuk minder. Al met al is de Yaris gewoon een wat serieuzere auto, dat merk je in alles. Dat ik 0,2 seconde (of wat dan ook) naar de 100 langzamer ben dan een Aygo, who cares? Met de Yaris kun je weer harder door een bocht (als het moet).Op zich denk ik dat er meer Aygo's op de snelweg rijden dan 1.0 Aygo's. Het is dezelfde motor, maar in de Aygo heeft hij het wat makkelijker omdat het autootje kleiner en lichter is.
Een Aygo is echt meer gehorig dan een Yaris van het nieuwste type (die oude 1 liter was een 4 cilinder).Hij maakt ook niet meer lawaai (waarschijnlijk omdat de Aygo van model weer wat jaartjes jonger is, de Yaris is een jaar of 6 oud al weer denk ik?). Als je een gezin hebt met kinderen dan zal een Yaris inderdaad wel veel beter zijn, de bagageruimte van de Aygo stelt niet zo veel voor.
Die punten maken de Aygo zo'n net niet auto. Ook glee ik van de stoelen weg in de bocht, kwam ik met mijn knie tegen die rare oranje verwarmingsunit aan en voldeed de kofferbak echt aan niets (kan wss niet eens een krat bier in). Neem je een basismodel krijg je ook helemaal niks, het wordt pas leuk met een pakketje erbij, voor de elektrische accessoires e.d. Maar dan ga je al heel snel naar de prijs van een Yaris cool. Voor mij reden genoeg om die laatste kiezen in ieder geval. De extra die ik nu kwijt ben voor de wegenbelasting verdien ik waarschijnlijk wel terug bij de afschrijving, daar de Yaris ook wat couranter blijft qua verkoopprijs.
"zo goedkoop mogelijk" dekt de lading wellicht niet, aangezien ik niet voor meer dan 5 jaar oude auto's ga. Echter, verwar mijn hier geposte impressies van auto's niet met eisen. Auto's waar ik echt van onder de indruk ben, vallen zowiezo buiten het budgetDe TS heeft voor zover ik kan zien nog geen proefrit gemaakt in een Fiat met de 1.3 Multijet. Ik heb zelf bijv. de Fiat Grande Punto ook niet uitgeprobeerd, als het waar is dat deze motor veel prettiger rijdt is dat misschien de beste keuze.
Misschien dat het verschil tussen een Polo en een Fabia Combi toch net dát wat de TS nodig heeft: betere afwerking, mooiere stoelen, minder gewicht en daardoor betere accelleratie.
Nu blijkt inmiddels trouwens dat de eisen van de TS best hoog liggen; "zo goedkoop mogelijk" is niet echt de vlag die de lading dekt...
De Ibiza en de Ford vallen daarom af ivm hogere aanschafprijs zonder echte meerwaarde, blijven over de Skoda en de Dacia. De Dacia is goedkoper in aanschaf, maar heeft hogere kosten per kilometer. Op dit moment is de Skoda qua TCO goedkoper, na herinvoering van wegenbelasting kan die hoger uitkomen, afhankelijk van het tarief. Veel zal het echter niet schelen, en aangezien de Skoda aanzienlijk meer auto is, neig ik daar nu sterk naar. 2ehands diesels van max. 5 jaar oud zijn, op dit moment, eveneens duurder, door de hogere onderhoudskosten, belasting en hun meestal hogere verbruik. Als er belasting komt op belastingvrije auto's, worden ook tweedehands diesels weer concurrerend.
De grande punto is inderdaad nog een goed alternatief, die komt qua kosten in de buurt van een fabia combi, al levert hij dan voor hetzelfde geld minder auto.
Verwijderd
Ik heb in de Skoda gereden 20 minuten nadat ik in de Fiat reed. Misschien dat dat de perceptie wat aantast en ik de Skoda wat negatief neerzet. Van de andere kant wel goed, omdat het me in ieder geval duidelijk is dat de Fiat kwa motor veel en veel lekkerder rijdt in een direct vergelijk, en da's toch waar het om gaat...Gunner schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:14:
[...]
Vreemd. Heb van van veel mensen in reviews gelezen dat de motor eigenlijk helemaal niet tegenviel, integendeel.
Maar goed, als gezegd ben ik geen racer, maar met een 2.0 boxer op benzine kan je nou eenmaal ook lekker van de plek komen zonder boven de 2500 toeren uit te komen...
Ja, maar ik heb de proefrit al overgeslagen bij de mededeling dat de levertijd op dit moment op ca. 9 maanden ligtFalcon schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:23:
Was er ook geen Opel Agila 1.2 met gasinstallatie en dus ook geen MRB en BRM?
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 14:13 ]
Thx for the info,Mx. Alba schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 11:29:
[...]
Als je er een onderhoudsboekje bij hebt kan je je eigenlijk geen buil vallen, want een goed onderhouden Volvo gaat makkelijk tot ver boven de 3 ton.
De 1.9D van de S/V40 is een Renault-motor, één van de eerste Common Rails, met turbo en injectie. In de Renault Mégane levert hij 95pk, maar in de S/V40 fase een levert het ding 102pk, en in de fase 2 zelfs 115pk. Lekker motortje hoor. Let er wel op dat bij rond de 250.000 à 300.000km de turboslangen aan vervanging toe zijn. Kost overigens maar een paarhonderd euro om dat te vervangen, maar het is wel rottig als zo'n slang opeens gaat lekken, heb je opeens 0,0 vermogen
Minpunt van de V40 is de beenruimte achter, en de vreemde vorm van de kofferbak. Van Volvo ben je een praktische "inschuifbak" gewend, maar de V40 heeft helaas een flinke "drempel" van een cm of 25. Nog een minpuntje is dat ze heel laag zijn. Een gemiddelde 30-km-drempel moet je echt onder de 20km/u overheen om niet de grond te raken bij de "landing". Daarentegen ligt hij in bochten als een huis. En het is een rasechte Hollandse bak, de laatste Volvo die nog bij Nedcar is geproduceerd.
In Frankrijk, toen ik meer dan 100km per dag reed, grotendeels op 90- en 110-wegen, haalde ik met die V40 een gemiddelde van 5,8:100 (1:17). In Nederland met meer korte afstanden (sowieso funest voor diesels) en meer stadsverkeer zat ik rond de 7,0:100 (1:14).
De enige problemen die ik er in die 3 jaar en 100.000km mee gehad heb (buiten slijtage en standaardonderhoud) zijn die lekke turboslang en een defect kabeltje naar de sigarettenaansteker. De emissiemetingen kwam hij bij APK-keuringen ook met 3 ton op de teller met vlag en wimpel door, en hij verbruikte bijna geen olie.
Wordt nog interessant zo'n S40
Hoe zit het met D-riem interval? Rond de 120 k zeker?
Het verbruik valt mij in principe nog mee!
(Al krijg ik ook het aanbod van kennissen om een s80 D5 met 320k op de teller te kopen, wat ik al in principe afgewezen heb.
K to the KillaZ
D-riem is 120k idd. Maar toen die 120k van mijn D-riem erop zaten zag het ding er nog als nieuw uit (alle lettertjes leesbaar, geen enkel scheurtje of andere vorm van slijtage te zien) dus heb ik hem er nog lekker op laten zitten. Uiteindelijk heb ik de wagen verkocht met nog steeds die zelfde D-riem erin, die er ondertussen al meer dan 150k op had zitten maar er nog steeds vrijwel als nieuw was (met uiteraard informatie aan de koper dat de D-riem vervangen moet worden...)KillaZ schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:15:
[...]
Thx for the info,
Wordt nog interessant zo'n S40![]()
Hoe zit het met D-riem interval? Rond de 120 k zeker?
Het verbruik valt mij in principe nog mee!
(Al krijg ik ook het aanbod van kennissen om een s80 D5 met 320k op de teller te kopen, wat ik al in principe afgewezen heb.
Daarmee staat hij op #1 op mijn lijstje
I'll keep you posted of het ook echt een S/V 40 wordt
K to the KillaZ
Dan heb ik het wel over de 1.9D hè... De D-riem-intervallen voor de benzinemotoren ken ik niet.KillaZ schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:35:
Thx Albantar!
Daarmee staat hij op #1 op mijn lijstje
I'll keep you posted of het ook echt een S/V 40 wordt
K to the KillaZ
Ford? Bedoel je de Volkswagen (Polo)? Ford heeft momenteel geen kleine diesel zonder MRB.Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:54:
(...)
De Ibiza en de Ford vallen daarom af ivm hogere aanschafprijs zonder echte meerwaarde, blijven over de Skoda en de Dacia.
(...)
De grande punto is inderdaad nog een goed alternatief, die komt qua kosten in de buurt van een fabia combi, al levert hij dan voor hetzelfde geld minder auto.
En of de Polo geen meerwaarde heeft? Hogere inruilprijs, misschien beter comfort (kun je zelf testen d.m.v. een proefrit).
Fiat Grande Punto minder auto? In welk opzicht? Minder bagageruimte? Wat ik lees is dat je de 1.2 TDI niet soepel genoeg vindt; de Fiatmotor zou in dat opzicht een stuk beter zijn - wat je ook zelf zegt. Opties zijn natuurlijk bij te bestellen.
[ Voor 3% gewijzigd door pinockio op 17-08-2010 15:29 ]
Kijk je dan naar een Grande Punto of een Punto Evo? De Grande Punto is 3000 euro goedkoper dan de Fabia, en voor dat geld kun je hem best goed uitrusten.Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:54:
[...]
Uiteraard is de Punto een kleinere auto en de Fabia een stationwagen. Dat verschil poets je nergens mee weg.
Vind ik toch linke soep, zo lang nog met een riem doorrijden die er op het oog goed uitziet. Aan de riem kan je niet zien hoe lang je spanrollen het nog houden, en kleine zwakheden in de riem vallen niet snel op.Mx. Alba schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:33:
[...]
D-riem is 120k idd. Maar toen die 120k van mijn D-riem erop zaten zag het ding er nog als nieuw uit (alle lettertjes leesbaar, geen enkel scheurtje of andere vorm van slijtage te zien) dus heb ik hem er nog lekker op laten zitten. Uiteindelijk heb ik de wagen verkocht met nog steeds die zelfde D-riem erin, die er ondertussen al meer dan 150k op had zitten maar er nog steeds vrijwel als nieuw was (met uiteraard informatie aan de koper dat de D-riem vervangen moet worden...)
Ach, andersom kan het ook, Opels die bij 80K knallen terwijl af-fabriek 90K is meegegeven als levensduur. Kom je bij de dealer om verhaal te halen, hebben ze ondertussen de specs bijgesteld naar 60K.
Overigens, de 206 1.4HDI van het juiste bouwjaar doet 240K met een riem. Ik zit nu met 190K op de teller nog steeds aan mijn eerste riem en denk dat ding bij 200K te gaan vervangen. De meeste waterpompen bij de 206 sterven voortijdig, lullig als dan je riem eraf loopt. Daarnaast geeft het verzwaarde onderhoudsprogramma 180K aan, dus is 200K niet eens zo'n hele gekke stand om voortijdig de riem te vervangen.
Overigens heb ik een Punto 1.3JTD gereden toen ik ben gaan shoppen voor deze Peugeot. Misschien dat Fiat de motoren inmiddels verfijnd heeft, maar dat blokje kon me toen niet bekoren. Ik was een rauwe VAG 1.9D gewend die bijna onmogelijk af kon slaan, de PSA 1.4HDI komt redelijk in de buurt qua kracht, maar de 1.3JTD van de Punto die ik destijds heb getest is me tijdens de proefrit 3x afgeslagen. Verder was het verbruik hoger en viel het gewicht van dat ding net een categorie hoger dan de 206.
Ik refereerde naar de Ford fiesta op LPG, die ik proefgereden heb. Die rijdt in euro's nog zuiniger dan een 1.2 TDI van willekeurig merk, en heeft door LPPG G3 vrij lage belasting. De Polo is inderdaad ook een optie, maar daarbij betaal je nog net wat meer voor de naam alleen.Ford? Bedoel je de Volkswagen (Polo)? Ford heeft momenteel geen kleine diesel zonder MRB.
En of de Polo geen meerwaarde heeft? Hogere inruilprijs, misschien beter comfort (kun je zelf testen d.m.v. een proefrit).
Precies, dat wil ik dus nog eens testen. Als je hem uitrust op het niveau Fabia combi komt hij qua kosten overigens bijna exact gelijk uit, maar niet al die opties zijn natuurlijk noodzakelijk. Ik denk dat hij dus wel wat goedkoper kan zijn dan de Fabia.De Grande Punto is 3000 euro goedkoper dan de Fabia, en voor dat geld kun je hem best goed uitrusten.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 15:54 ]
Zijn er geen wegenbelastingvrije auto's op G3? In uitstoot zou het ook minder moeten zijn als benzine (het verbruik is wel meer in liters, maar de verbranding van gas is vrij schoon volgens mij).Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:53:
[...]
Ik refereerde naar de Ford fiesta op LPG, die ik proefgereden heb. Die rijdt in euro's nog zuiniger dan een 1.2 TDI van willekeurig merk, en heeft door LPPG G3 vrij lage belasting. De Polo is inderdaad ook een optie, maar daarbij betaal je nog net wat meer voor de naam alleen.
/▌
Alle benzineauto's met 14% bijtelling kun je in principe ombouwen tot LPG G3, daarmee blijft het belastingtarief 0 voor zover ik weet. Maar ook is het zo dat vrijwel al die motoren niet geschikt zijn voor LPG. Dat geldt sowieso voor de VVT-i motoren van Toyota (Prius, Aygo, IQ, en in de vergelijkbare types C1 en 107).Marzman schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:12:
[...]
Zijn er geen wegenbelastingvrije auto's op G3? (...)
http://www.autogasrijders.nl/autos-met-lpg-problemen/
[ Voor 5% gewijzigd door pinockio op 17-08-2010 18:00 ]
Voor zover ik weet alleen de Opel Agila. Die is zowel in aanschaf als in verbruik erg goedkoop, maar ik heb hem niet proefgereden omdat hij volgens de dealer op het moment slecht leverbaar is.Zijn er geen wegenbelastingvrije auto's op G3? In uitstoot zou het ook minder moeten zijn als benzine (het verbruik is wel meer in liters, maar de verbranding van gas is vrij schoon volgens mij).
Appart, als ze namelijk niet belastingvrij zijn betaal je wel wat extra voor G3.pinockio schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:54:
[...]
Alle benzineauto's met 14% bijtelling kun je in principe ombouwen tot LPG G3, daarmee blijft het belastingtarief 0 voor zover ik weet. Maar ook is het zo dat vrijwel al die motoren niet geschikt zijn voor LPG. Dat geldt sowieso voor de VVT-i motoren van Toyota (Prius, Aygo, IQ, en in de vergelijkbare types C1 en 107).
http://www.autogasrijders.nl/autos-met-lpg-problemen/
Het is inderdaad zo dat veel motoren er niet meer voor geschikt zijn omdat de nieuwe zuinigere motoren veel heter worden en op LPG zouden ze dan nog heter worden. Je verspilt al meteen je garantie op het blok met een G3 installatie bij de meeste merken (de inbouwers zeggen het dan wel over te nemen, maar ik vraag me af wat ze doen als echt heel je blok opeens in de soep ligt).
Er rijden wel Aygo's op LPG rond trouwens, maar als ze het over klepsmeermiddeltjes hebben is het toch niet hetzelfde als vroeger. Jammer, want met een Aygo op LPG wil je natuurlijk zo veel mogelijk kilometers rijden voor je baas
http://aygo.autogasrijders.nl/
[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 17-08-2010 18:34 ]
/▌
En de chevrolet Spark, die is er ook in een BPM en HSB vrije variant.Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 18:08:
[...]
Voor zover ik weet alleen de Opel Agila. Die is zowel in aanschaf als in verbruik erg goedkoop, maar ik heb hem niet proefgereden omdat hij volgens de dealer op het moment slecht leverbaar is.
Living the American Dream
Captain Proton schreef op dinsdag 17 augustus 2010:
Rijdt eigenlijk verrassend lekker voor zo'n klein gebakje. De tijd van de blikken trommel als boodschappenauto is wel voorbij. Stuurt lekker, interieur ziet er prima uit en er is behoorlijk wat standaard voor de wegrijprijs van zo'n 11.700,=. D'r zit een aardige radio-CD in, Airco, electrische ramen en spiegels, 5-deurs. 1 liter 4 cilinder met gas (6.8l/100km) is alleen gelijk de vraag wat betreft levensduur.
Maar wat zijn dan de downsides:
Je kan je linkervoet niet lekker kwijt als je niet hoeft te koppelen. Ik zet m'n voet dan graag tegen het stuk naast de koppeling, maar dat loopt hier schuin (van links naar rechts gezien) en dat is dus niet mogelijk.
De achterbak is zo klein dat ik m'n koffer er sowieso niet in kwijtkan, dus de 5-deurs is ook eigenlijk een must om een keer een koffer op de achterbank te kunnen zetten.
De reflectie van het dashboard in de voorruit bij zon is storend. Er zitten wat versiersels ofzo, en die zitten precies in je blikveld.
Met maximaal 100 de snelweg op - aantal keer geprobeerd, meer pit zit er gewoon niet in.
Om gas te vullen moet je eerst een verloopje inschroeven (vulnippel zit ook onder de benzineklep)
Als je naar z'n 5 schakelt zit je gegarandeerd tegen de benen van de bijrijder aan. Voor vrijgezellen die niet weten hoe ze de eerste stap nemen misschien een voordeel
Beenruimte achterin is wel erg krap achter de bestuurdersstoel.
Maar... Duidelijk de goedkoopste in aanschaf met de grootste lading luxe.
[ Voor 96% gewijzigd door KillaZ op 17-08-2010 20:09 ]
K to the KillaZ
Verwijderd
Maar idd, de spark is ook een LPG, en veel beter leverbaar dan de Agila (en ziet er beter uit).
/▌
Huh? Ik quote Captain, dacht ikVerwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 23:07:
Hoe de piep kom je aan die quoteDa's mijn proefrit
Maar idd, de spark is ook een LPG, en veel beter leverbaar dan de Agila (en ziet er beter uit).
Nu kijk ik terug en zie ik dat jij het bent
K to the KillaZ
Mijn god, dat is domme besparing zeg. Het uiterlijk van de riem zegt niets over de slijtage, evenals dat het niets zegt over de loop- en spanrol(len)Mx. Alba schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:33:
[...]
D-riem is 120k idd. Maar toen die 120k van mijn D-riem erop zaten zag het ding er nog als nieuw uit (alle lettertjes leesbaar, geen enkel scheurtje of andere vorm van slijtage te zien) dus heb ik hem er nog lekker op laten zitten. Uiteindelijk heb ik de wagen verkocht met nog steeds die zelfde D-riem erin, die er ondertussen al meer dan 150k op had zitten maar er nog steeds vrijwel als nieuw was (met uiteraard informatie aan de koper dat de D-riem vervangen moet worden...)
XXXVI
Het Ford Option plan.
Het werd mij zo uitgelegd (zit nu helaas op mijn werk met 1 of ander raar filter dus kan ford.nl niet bereiken)
- Je kiest een nieuwe auto en de bijbehorende catologus waarde is de waarde voor het option plan
Het optionplan is als volgt: Er wordt een termijn, vaak 2 jaar, afgesproken waarop de auto wordt ingeleverd.
Op jaar t+2 is er een afgesproken inruilwaarde die zwart op wit in het contract staat.
In de 2 jaar betaal je een X bedrag per maand. Mijn directeur zei het verschil tussen inruil en aankoop + een klein bedrag aan rente. Wat vrij logisch is.
Na de 2 jaar heb je een aantal keuzes:
A: Je levert hem in en er is niets aan de hand (in het geval dat de auto precies de inruilwaarde nog heeft, mocht door marktomstandigheden de inruilwaarde lager zijn, neemt Ford het verlies. Wat mijns inziens een extra bedrag op het maandbedrag legt ivm het risico
B: Je koopt de auto en gaat een Financial Lease constructie aan (of je tikt contant af, maar dat komt denk ik niet veel voor
C: (In het geval van overwaarde) Je investeert het bedrag wat je overhoudt in een nieuwe Ford en een nieuw option plan gaat van start.
Iemand bekend hier mee? Het is voor mij een prima optie: Nieuwe auto, dus weinig onderhoud denk ik, afschrijving is gedeeltelijk van toepassing en vooraf bekend.
Het is lichtelijk off topic, aangezien het misschien niet zo goedkoop mogelijk is. Aan de andere kant rijd je, wat ik van zijn verhaal begrijp, wel in een nieuwe auto voor niet al te veel geld.
K to the KillaZ
Niet als je gewoon een fatsoenlijke non-interference motor hebt.ephymerous schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 10:31:
[...]
Mijn god, dat is domme besparing zeg. Het uiterlijk van de riem zegt niets over de slijtage, evenals dat het niets zegt over de loop- en spanrol(len)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Volgens Volvoforums heeft de S40 een interference motor.!null schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:35:
[...]
Niet als je gewoon een fatsoenlijke non-interference motor hebt.
XXXVI
/▌
Oh dat miste ik even, had ik zelf op kunnen zoeken.ephymerous schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:39:
[...]
Volgens Volvoforums heeft de S40 een interference motor.
Maar ik ken wel wat oude Toyota's waarmee je door kunt rijden totdat ie knapt. Dan valt de boel stil. Moet je natuurlijk wel weggesleept worden etc, ik zou het niet willen, maar daarna kun je gewoon nieuwe riem erop gooien en weer verder rijden vanwege het non-interference ontwerp. Werkt goed, heeft m'n tante al eens mogen meemaken.
Mijn vader heeft dat inderdaad ook eens gehad met zijn Corola ergens halverwege jaren '90. Die riem hoefde nog niet vervangen te worden maar was toch geknapt. Maar geen schade verder!null schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:47:
[...]
Oh dat miste ik even, had ik zelf op kunnen zoeken.
Maar ik ken wel wat oude Toyota's waarmee je door kunt rijden totdat ie knapt. Dan valt de boel stil. Moet je natuurlijk wel weggesleept worden etc, ik zou het niet willen, maar daarna kun je gewoon nieuwe riem erop gooien en weer verder rijden vanwege het non-interference ontwerp. Werkt goed, heeft m'n tante al eens mogen meemaken.
/▌
Dat kan je doen, snelle blik op marktplaats leert dat een S40 particulier ergens tussen de 1500 en 7000 euro zit. Als we er dan vanuit gaan dat de auto gemiddeld ergens rond de 3.000 euro waard is vind ik dat je absoluut niet moet besparen op de distributieriem en toebehoren. Knapt deze dan is de auto in een klap slechts een afvoer bedrag waardMarzman schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:44:
Met oudere auto's neem je wel eens wat meer risico bij duur onderhoud.
Dat is inderdaad een mooi systeem, maar voor zover ik weet wordt dat niet (veel) meer toegepast. Wanneer je 'gewoon' op tijd onderhoud (laat) uitvoer(t)(en) is er met een interference motor niets aan de hand!null schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:47:
[...]
Oh dat miste ik even, had ik zelf op kunnen zoeken.
[ Voor 40% gewijzigd door ephymerous op 19-08-2010 09:57 ]
XXXVI
En blijkbaar heeft het niet eens invloed op de performance, alsin, je kunt nog steeds een hoop pk's eruit halen.
Ik ken Volvo's best goed. Als ze zeggen dat het 120.000km mee kan betekent dat in de praktijk dat het ook 200.000km mee kan. Ik heb zelf veel onderhoud aan die wagen gedaan (olie verversen, filters vervangen, remschijven en -blokjes vervangen) onder begeleiding van een monteur en weet er dus (samen met hem) vrij veel van af... Het is inderdaad een risico, maarja, een D-riem kan eigenlijk altijd knappen. Het risico erop neemt na verloop van tijd geleidelijk toe. Als je 50.000km per jaar rijdt gaat die riem veel langer mee dan wanneer je 10.000km per jaar rijdt, natuurlijk...ephymerous schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 10:31:
Mijn god, dat is domme besparing zeg. Het uiterlijk van de riem zegt niets over de slijtage, evenals dat het niets zegt over de loop- en spanrol(len)
Alle excusen ten spijt, besparen op een distributieriem is een van de domste dingen waarop je kan besparen bij een auto. Er wordt niet voor niets 120.000km aangeraden (wat overigens een hele normale termijn is).Mx. Alba schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 10:42:
[...]
Ik ken Volvo's best goed. Als ze zeggen dat het 120.000km mee kan betekent dat in de praktijk dat het ook 200.000km mee kan. Ik heb zelf veel onderhoud aan die wagen gedaan (olie verversen, filters vervangen, remschijven en -blokjes vervangen) onder begeleiding van een monteur en weet er dus (samen met hem) vrij veel van af... Het is inderdaad een risico, maarja, een D-riem kan eigenlijk altijd knappen. Het risico erop neemt na verloop van tijd geleidelijk toe. Als je 50.000km per jaar rijdt gaat die riem veel langer mee dan wanneer je 10.000km per jaar rijdt, natuurlijk...
XXXVI
Verwijderd
Ik vind het toch erg raar dat je niet een lease auto kunt nemen als je zoveel km/jaar zakelijk moet rijden en zelfs je baas nu met je meedenkt in allerlei constructies.....KillaZ schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:34:
Tijdens mijn PMP gesprek kwam mijn directeur met het volgende idee, iets wat ik ook zou kunnen uit proberen.
Het Ford Option plan.
Het werd mij zo uitgelegd (zit nu helaas op mijn werk met 1 of ander raar filter dus kan ford.nl niet bereiken)
- Je kiest een nieuwe auto en de bijbehorende catologus waarde is de waarde voor het option plan
Het is lichtelijk off topic, aangezien het misschien niet zo goedkoop mogelijk is. Aan de andere kant rijd je, wat ik van zijn verhaal begrijp, wel in een nieuwe auto voor niet al te veel geld.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2010 11:30 ]
Net even gekeken.KillaZ schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:34:
Tijdens mijn PMP gesprek kwam mijn directeur met het volgende idee, iets wat ik ook zou kunnen uit proberen.
Het Ford Option plan.
De termijn is wat onduidelijk, de ene keer wordt er alleen gesproken over 2 jaar, op een andere plek wordt 2 of 3 jaar genoemd. Het voordeel van 2 jaar is dat je dan volledig onder garantie rijdt. Met 3 jaar 30k km heb je op een gegeven moment geen garantie meer. Kilometers stel je van te voren vast op 20k of 30k per jaar.
Het is jammer dat er nergens een rekenvoorbeeld wordt gegeven, ik heb dus geen idee wat de kosten zijn.
Paar nadelen die je moet overwegen: nieuwe auto's kennen natuurlijk een (veel) grotere afschrijving dan 2dehands auto's van zeg 3 jaar of ouder. Bij kleine auto's (A/B klasse) valt dat nog enigszins mee want die houden hun waarde redelijk vast, bij grotere auto's wordt dat een enorme kostenpost. Je zal ook all-risk moeten verzekeren. En de vraag is in hoeverre je kunt onderhandelen over inruilwaarde oude auto en prijs nieuwe auto. Dat geldt ook weer na 2 of 3 jaar als het contract afloopt: zij stellen de marktwaarde van je auto vast en daar moet je het mee doen.
Oh, en mocht je het overwegen vraag dan ook naar de kosten van het vroegtijdig afkopen van het contract. Wat als er plotseling wat in je prive/werkomgeving verandert waardoor je van auto moet veranderen?
[ Voor 7% gewijzigd door croxz op 19-08-2010 12:30 ]
Zoals al eerder gezegd: Een klein kantoor in NL, moederbedrijf 1 van de grootste consultancy bedrijven in de U.S. op het gebied van benchmarking.Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:30:
[...]
Ik vind het toch erg raar dat je niet een lease auto kunt nemen als je zoveel km/jaar zakelijk moet rijden en zelfs je baas nu met je meedenkt in allerlei constructies.....
U.S. heeft geen lease, UK heeft geen lease, Duitsland heeft geen lease. Waarom zouden ze voor 20 consultants een wagenpark gaan beheren?
Die 0,45 cent per km heb ik persoonlijk veel liever!
En mijn Baas rijdt 1 of andere luxe uitvoering van een Ford Galaxy dus is bevooroordeel
@crox:
Ik heb een termijn gevonden:
http://www.vanbunningen.nl/over%20ons/c_max_limited.html
http://www.ford.nl/Hidden/KenmerkenFordOptionsAanbieding
8,9% rente, ik kijk vrolijk verder
[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 19-08-2010 22:30 ]
K to the KillaZ
Verwijderd
Daar zijn er maar heel erg weinig van....!null schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:35:
[...]
Niet als je gewoon een fatsoenlijke non-interference motor hebt.
Ja, en waarom is me een raadsel. Het is supersimpel te maken (inkepingen in de cilinderkop voor de kleppen) en je hoeft niet in te leveren op andere zaken.Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 23:30:
[...]
Daar zijn er maar heel erg weinig van....
Al mijn Toyota's hebben het, degene die het niet heeft in z'n ontwerp, die heeft een ketting.
De helft van de Toyota's in de jaren 80 had het al denk ik, maar van de jaren 90 Toyota's had 4 op de 5 het. Daarna zijn ze weer overgegaan op kettingen.
[ Voor 15% gewijzigd door !null op 20-08-2010 08:01 ]
Verwijderd
Dat snap ik, maar er zijn genoeg bedrijven van 20 personen die een 'wagenpark' hebben, zo veel tijd/energie kost dat nu ook weer niet. Voor mij komt het een beetje over alsof jij nu al het werk moet gaan doen etc. terwijl een leaseauto de meest gemakkelijke optie is. Voor 0,45 cent per kilometer kun je echter ook weer iets interessants gaan kopen. Gelden die voor alle km's? Dus ook privé?KillaZ schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 22:30:
[...]
Zoals al eerder gezegd: Een klein kantoor in NL, moederbedrijf 1 van de grootste consultancy bedrijven in de U.S. op het gebied van benchmarking.
U.S. heeft geen lease, UK heeft geen lease, Duitsland heeft geen lease. Waarom zouden ze voor 20 consultants een wagenpark gaan beheren
Nu valt er wel wat voor te zeggen om te gaan leasen. Als ik even snel uitreken, 40.000km maal 0,45 cent is 18.000 euro. Daar kun je toch wel iets leuks voor leasen lijkt me zo. Aan de andere kant idd een mogelijkheid om geld te verdienen, want 40K per jaar kan wel voor veel minder dan 18.000 euro natuurlijk. Simpel tweedehands dieseltje bijvoorbeeld.
Nee prive helaas niet,Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 08:56:
[...]
Dat snap ik, maar er zijn genoeg bedrijven van 20 personen die een 'wagenpark' hebben, zo veel tijd/energie kost dat nu ook weer niet. Voor mij komt het een beetje over alsof jij nu al het werk moet gaan doen etc. terwijl een leaseauto de meest gemakkelijke optie is. Voor 0,45 cent per kilometer kun je echter ook weer iets interessants gaan kopen. Gelden die voor alle km's? Dus ook privé?
maar met Alkmaar-Utrecht elke dag zijn er nog genoeg leuke opties.
Daarnaast rijden nagenoeg alle consultants hier niet in de nieuwste wagens --> elke euro die je bespaart en niet of nauwlijks hoeft in te leveren op kwaliteit steek je in je eigen zak.
Ik heb nog niets terug van Ford helaas, ik vroeg om wat meer informatie en een afspraak voor een proefrit.
Morgen gewoon maar even langsrijden denk ik zo
@!Null: Vergeet onze vrienden van de belasting dienst niet
Ik houd ongeveer 0.33 cent over netto.
[ Voor 5% gewijzigd door KillaZ op 20-08-2010 09:12 ]
K to the KillaZ
Verwijderd
Je bedoelt in de zuigers....!null schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 08:00:
[...]
Ja, en waarom is me een raadsel. Het is supersimpel te maken (inkepingen in de cilinderkop voor de kleppen) en je hoeft niet in te leveren op andere zaken.
Zooo simpel is het nu ook weer niet met de enorme gasstromen die in verbrandingskamers plaats vinden en de steeds hoger compressieverhoudingen, er is gewoon geen plaats voor openstaande kleppen.
@Killaz, oja, foutje, vergeten.
[ Voor 6% gewijzigd door !null op 23-08-2010 07:55 ]
[ Voor 12% gewijzigd door !null op 23-08-2010 09:12 ]
Dat is gewoon veel en dat weet je zelf ook wel toch als je zo'n auto hebt? Begin jaren '90 hadden de Corola's 90 PK met een 1.3 liter blok en dat was veel in die tijd. De 16 kleppers kwamen toen op bij Jappanners en veel Europese merken werkten nog met motoren met 8 kleppen.!null schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:10:
Sorry hoor, maar ik bezit een 2 liter benzinemotor met 175 pk zonder turbo uit '95 (bij een 1.3 zou dat dus al 114pk zijn), toen de concurrentie nooit verder kwam dan 150pk, heeft inmiddels 275dkm gelopen en verbruikt nog steeds geen olie. Is nog steeds in staat leuk speelgoed van vandaag de dag bij te houden. Het is me een raadsel waarom niet iedere jaren 90 auto dit had. Afgelopen 10 jaar gingen er meer op kettingen over, en wordt er steeds meer met turbo's gedaan. Het lijkt me voor de meest recente auto's ook onhandig, gezien de turbo's en of superefficiente verbranding/verbruik (wat dan toch niet gehaald kan worden). Maar in de jaren 90 was het allemaal veel simpeler en hadden ze er iedere auto mee uit kunnen voeren.
Als je kijkt wat ze nu uit een 1 liter 3 cilinder kunnen halen (Yaris, Alto) dan kun je wel zeggen dat er een flinke sprong vooruit is gemaakt met de huidige motoren.
/▌
Een Alfa Romeo Giulia had in 1968 (of 1969) 89pk, uit een 1.3 8 kleps 4 cilinder motor met dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHCMarzman schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:24:
[...]
Dat is gewoon veel en dat weet je zelf ook wel toch als je zo'n auto hebt? Begin jaren '90 hadden de Corola's 90 PK met een 1.3 liter blok en dat was veel in die tijd. De 16 kleppers kwamen toen op bij Jappanners en veel Europese merken werkten nog met motoren met 8 kleppen.
Als je kijkt wat ze nu uit een 1 liter 3 cilinder kunnen halen (Yaris, Alto) dan kun je wel zeggen dat er een flinke sprong vooruit is gemaakt met de huidige motoren.
Ik vind die sprong atmosferisch in vermogen flink tegenvallen anders. Qua verbruik en milieu zijn er zeker stappen gemaakt
[ Voor 10% gewijzigd door ephymerous op 23-08-2010 10:33 ]
XXXVI
/▌
Verwijderd
Je overschat het enorm. Ten eerste is het 30.000km zakelijk en ten tweede vergeet je dat alles boven de 19 cent belast is. Netto is de kilometervergoeding dus maar 35,52 cent x 30.000 =10656 euro.!null schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:10:
Nu valt er wel wat voor te zeggen om te gaan leasen. Als ik even snel uitreken, 40.000km maal 0,45 cent is 18.000 euro. Daar kun je toch wel iets leuks voor leasen lijkt me zo. Aan de andere kant idd een mogelijkheid om geld te verdienen, want 40K per jaar kan wel voor veel minder dan 18.000 euro natuurlijk. Simpel tweedehands dieseltje bijvoorbeeld.
De Giulia is een sportieve familie sedan die in die tijd messcherp reed en populair was. Alle recenties (heb het e.e.a. aan documentatie) van autobladen en kranten zijn zeer positiefMarzman schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:38:
Alfa en betrouwbaar?, vooruit dan al denk ik dat het minder zal zijn als bij die Corolla. Zo te zien was die Alfa ook een sportieve roadster waar de Corola waar ik het over heb een familieauto was. Nu hadden we het wel over motoren, maar die worden meestal wel aangepast aan het soort auto (die motor uit de Corola lag namelijk ook in de Starlet en daar had hij 75 PK)
We gaan wel ver offtopic
XXXVI
Bedankt voor de nuanceringVerwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 11:07:
[...]
Je overschat het enorm. Ten eerste is het 30.000km zakelijk en ten tweede vergeet je dat alles boven de 19 cent belast is. Netto is de kilometervergoeding dus maar 35,52 cent x 30.000 =10656 euro.
Kan je mij de berekening van de 35,52 even dm'en?
K to the KillaZ
Een beetje wel, ik vond dit: http://www.seriouswheels....Sprint-Speciale-fa-lr.jpg , daarom dacht ik aan een roadster.
KillaZ in "Autokeuze: 40000 km/jaar, zo goedkoop mo..." , 33 ct schijnt er op zijn loonstrookje over te blijven.KillaZ schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 11:37:
[...]
Bedankt voor de nuancering![]()
[ Voor 36% gewijzigd door Marzman op 23-08-2010 11:39 ]
/▌
Misschien mis ik je punt een beetje, maar dan bewijs je mijn punt toch eigenlijk? Ik heb gewoon een sportieve motor waar veel per liter motorinhoud wordt uitgehaald, hij heeft ook nog eens ontzettend veel gelopen, 15 jaar oud, en doet het nog prima, weinig sporen van slijtage. En ik trap hem nog iedere dag op z'n staart (als ie warm is). Pure kwaliteit, betrouwbaarheid en ook vermogen, en dat werkt gewoon prima met de non-interference inkepingen. Daarom is het me een raadsel waarom de doorsnee wagens met simpelere motoren dit niet al hadden? Van de auto's die nu uitkomen kan ik het wel begrijpen. Bovendien hebben ze steeds vaker een ketting wat het redelijk overbodig maakt.Marzman schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:24:
[...]
Dat is gewoon veel en dat weet je zelf ook wel toch als je zo'n auto hebt? Begin jaren '90 hadden de Corola's 90 PK met een 1.3 liter blok en dat was veel in die tijd. De 16 kleppers kwamen toen op bij Jappanners en veel Europese merken werkten nog met motoren met 8 kleppen.
Overigens hadden ze ook dat 1.3 motortje met turbo, gewoon 130 pk in begin jaren 90. Nu zijn we 20 jaar verder, zeg nou zelf, veel zijn we niet opgeschoten met die TSI's. Behalve dan dat we de kleine motoren nu in grotere auto's stoppen en er markt voor is.
Je kunt dan wel beweren dat 'we' in 20 jaar tijd weinig zijn opgeschoten met de TSI's, maar die TSI's braken wel minder rotzooi uit
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Verwijderd
Rekenfout en overschrijffout.KillaZ schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 11:37:
[...]
Bedankt voor de nuancering![]()
(45-19)*(1-0,52)+19 = 31,48 cent/km
Tenminste als je in het hoogste belastingtarief valt.
Ok, maar dat ging ook niet over dat non-interference verhaal. En de emissie valt of staat natuurlijk met het verbruik. Maar goed, ik ga ook niet beweren dat er helemaal geen vooruitgang is geweest.Wok schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 12:12:
Leuk betoog !null, maar je gaat voorbij aan een heel belangrijk aspect: emissie-eisen
Je kunt dan wel beweren dat 'we' in 20 jaar tijd weinig zijn opgeschoten met de TSI's, maar die TSI's braken wel minder rotzooi uit(let op: ik refereer expres _niet_ naar benzineverbruik, omdat die mooie fabrieksopgaves van 1:19 enzo in de praktijk niet haalbaar zijn
)
Het non-interference verhaal blijft, al is het maar voor de jaren '90 en begin jaren '00
Ik dacht dat je punt was dat dit in die tijd al normaal was. Laten we het er dan op houden dat ik jouw punt gemist heb!null schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 11:52:
[...]
Misschien mis ik je punt een beetje, maar dan bewijs je mijn punt toch eigenlijk? Ik heb gewoon een sportieve motor waar veel per liter motorinhoud wordt uitgehaald,
/▌
Dat doe ik nietVerwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 12:50:
[...]
Rekenfout en overschrijffout.
(45-19)*(1-0,52)+19 = 31,48 cent/km
Tenminste als je in het hoogste belastingtarief valt.
Over het Ford Option pakket: Dat wordt niets. De garante inruilwaarde is maar 41% na 2 jaar (!).
Dat is mij A: te weinig en B: Dat kost mij te veel geld per maand.
K to the KillaZ
Verwijderd
Ik heb vandaag ook maar eens in de Seat gereden. Hier ligt dezelfde motor, tandwielendoos enzo in als in de Skoda (idem voor VW eco-zooi), maar ik wilde toch eens kijken of de ervaring anders is dan bij de eerder bereden Skoda.
Het eerste wat me eigenlijk opvalt, is dat de Seat (net als de VW) gelijk een pak duurder is. Toegegeven, hij ziet er een stuk beter uit dan de anderen in deze klasse, maar dat is eigenlijk niet zo relevant. Ook hier blijkt dat je best wat meer toeren moet maken om op gang te komen dan wat ik traditioneel gewend ben van een Diesel, en dat het energieverbruik de lucht inschiet (en nee, ik ben geen agressieve rijder). Bij de Fiat schoot het verbruik een stuk minder omhoog (4 cilinder?). Ik vraag me dan ook af of het gespecificeerde verbruik niet te statisch wordt gemeten - als dat standaard met doorschakelen bij 2.000-2.500 toeren gedaan wordt, heb je bij deze motoren toch minder blije mensen achter je bij het stoplicht. Ik moet hem eigenlijk tegen de 3.500-4.000 aanmeppen om normaal op te trekken. Zoals gezegd niet wat ik van een Diesel gewend ben, en bij de Fiat hoeft dit ook zeker niet.
Bij het optrekken wordt in ieder geval duidelijk dat de afstelling anders is dan bij de Skoda. Wat meer pit, en een wat rauwer geluid. Het rijden op snelheid is vreemd genoeg comfortabeler. De motor klinkt 50/4 of 80/5 niet alsof hij unhappy is, en is eigenlijk prettig stil. Pluspunt over de Skoda. Ook kwa sturen is de Seat beter dan de andere gereden auto's.
Verder is het redelijk to the point, en zit alles aardig in elkaar. Het enige wat me verbaast:
- Dat ik met mijn net geen 1m80 achterin gewoon klem met mijn hoofd tegen het dak zit
Misschien niet zo'n issue met kids, maar volwassen passagiers zit er toch niet in dan. - De binnenspiegel is nogal lomp groot, en beslaat een behoorlijk deel van de voorruit. Met de stoel in de hoogste stand kan je niet meer dan een paar meter voor de auto kijken aan de rechterkant, en zelfs in de laagste stand moet je bij b.v. rotondes even bukken om goed vooruit te kunnen kijken.
- De instap is vrij laag, en levert risico op het hoofd te stoten - en dan rij ik op dit moment in een zeer lage legacy waar al menig passagier het hoofd heeft gestoten bij instappen.
Verder ook nog van de week gereden in een Smart for2 Diesel. Een 800cc Diesel 3-cilinder. Dát is even wennen... Omdat de auto licht is, komt hij best van zijn plek. Hij ligt best goed op de weg en stuurt goed voor zo'n koektrommel. Hobbeltje is erg wennen met die wielen zo kort op elkaar. De kans dat ik mijn grote reiskoffer ook maar ergens in de auto kwijtkan is niet zo groot...
Maar de ultieme frustratie: de auto is niet handgeschakeld te krijgen. Er is de mogelijkheid tot semi-automaat (zelf triggeren) of automaat. Dit gaat echter zo traag dat het nog minder soepel aanvoelt dan zelf schakelen in een andere auto. Het gas gaat er voor een volle seconde af zo ongeveer, waarin je een aardige vertraging merkt. Zowel in automaat als semi-automaat modus is dit echt een zware afknapper.
Verder moet je natuurlijk van tevoren bedenken dat je beperkt bent tot 2 personen en zowat geen bagage. Kijkend naar het verbruik, is de Smart iets zuiniger op papier dan de concurrentie, maar dat is minimaal, en al helemaal als je kijkt wat je ervoor inlevert. Weggestreept van mijn lijst dus.
De Fiat staat nog steeds op #1 in mijn lijst, en het aantal alternatieven neemt af. Ik zou de VW nog kunnen gaan rijden, maar na de Skoda en de Seat lijkt me dat weinig zin te hebben: de VW heeft een nog hogere instapprijs. Om een extra stevige controle te doen, zal ik binnenkort nog een proefrit maken in de Fiat, en uitgebreid de punten neerzetten. Eens kijken of hij de #1 positie kan behouden
Raar... dan heb je een totaal andere ervaring dan ik (met de Polo BlueMotion, ervan uitgaande dat die niet heel anders rijdt dan een Seat met dezelfde motor). Ik schakel - tenzij het echt nodig is - meestal op wanneer de indicator dat aangeeft, inderdaad tussen 2000 en 2500 toeren (meestal iets na de indicator) en ik kan goed met de rest van het verkeer mee. Sterker nog, als ik vooraan bij het stoplicht sta hoef ik zeker niet tot 3500 toeren of zelfs meer op te trekken om de afstand tussen mij en de achterligger op een redelijk peil te houden of zelfs te vergroten. Alles boven 3000 toeren is dan onnodig (tenzij er een petje naast me staat op de linkerbaan).Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 18:36:
(...) - als dat standaard met doorschakelen bij 2.000-2.500 toeren gedaan wordt, heb je bij deze motoren toch minder blije mensen achter je bij het stoplicht. Ik moet hem eigenlijk tegen de 3.500-4.000 aanmeppen om normaal op te trekken. (...)
(... of zou alles in het Brabantse wat rustiger gaan???)
Gaat het alleen om de prijs of ook het comfort? Als de Seat al een stuk beter is dan de Skoda, kan de VW misschien nog net even wat meer bieden. Ook achterin trouwens. Ik vraag me af of je een Polo wel kunt oprijden, ik vermoed - uitgaande van de degelijkheid van de VW-diesels tot nu toe - dat deze na 5 jaar - of zelfs na 7 jaar - nog zeker niet "op" is en nog best wat op kan leveren. Een deel van die hogere instapprijs krijg je dan ook wel terug.De Fiat staat nog steeds op #1 in mijn lijst, en het aantal alternatieven neemt af. Ik zou de VW nog kunnen gaan rijden, maar na de Skoda en de Seat lijkt me dat weinig zin te hebben: de VW heeft een nog hogere instapprijs. (...)
Misschien heb je hier iets aan: het volgende nummer van Autoweek (komt deze week uit, waarschijnlijk donderdag) bevat een vergelijkingstest: VW Polo BlueMotion versus Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual.
[ Voor 10% gewijzigd door pinockio op 23-08-2010 22:55 ]
Thank you for the update. Die vergelijking moet ik ook zeker hebbenpinockio schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 22:34:
[...]...
Misschien heb je hier iets aan: het volgende nummer van Autoweek (komt deze week uit, waarschijnlijk donderdag) bevat een vergelijkingstest: VW Polo BlueMotion versus Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual.
☻/
/▌
/ \
Verwijderd
Rijstijlen verschillen natuurlijk sowieso; maar onafhankelijk daarvan vond ik de Fiat dus veel soepeler - ligt ook een wat zwaardere motor in. Ik ben wel benieuwd naar hoe anderen dat ervaren. Niemand anders in beiden gereden?pinockio schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 22:34:
[...]
Raar... dan heb je een totaal andere ervaring dan ik (met de Polo BlueMotion, ervan uitgaande dat die niet heel anders rijdt dan een Seat met dezelfde motor). Ik schakel - tenzij het echt nodig is - meestal op wanneer de indicator dat aangeeft, inderdaad tussen 2000 en 2500 toeren (meestal iets na de indicator) en ik kan goed met de rest van het verkeer mee. Sterker nog, als ik vooraan bij het stoplicht sta hoef ik zeker niet tot 3500 toeren of zelfs meer op te trekken om de afstand tussen mij en de achterligger op een redelijk peil te houden of zelfs te vergroten. Alles boven 3000 toeren is dan onnodig (tenzij er een petje naast me staat op de linkerbaan).
(... of zou alles in het Brabantse wat rustiger gaan???)
Het gaat natuurlijk altijd om een balans. Ik kocht altijd oude luxe wagens omdat niemand die wil hebben en het kwa totale kosten / comfort gunstig was. De Polo, Skoda en Seat hebben allemaal dezelfde motor en bak, maar de afstelling/programma? van de Seat was duidelijk beter dan de Skoda. Echter, is de Seat al 2500,= duurder dan de Fiat, en die vond ik lekkerder rijden. Nu kan ik de Polo nog wel gaan proberen, maar ik vraag me een beetje af hoe nuttig dat is - ik zal iig eens op de site kijken, misschien komt de VW standaard wel met zo'n berg opties dat het toch gunstig is[...]
Gaat het alleen om de prijs of ook het comfort? Als de Seat al een stuk beter is dan de Skoda, kan de VW misschien nog net even wat meer bieden. Ook achterin trouwens. Ik vraag me af of je een Polo wel kunt oprijden, ik vermoed - uitgaande van de degelijkheid van de VW-diesels tot nu toe - dat deze na 5 jaar - of zelfs na 7 jaar - nog zeker niet "op" is en nog best wat op kan leveren. Een deel van die hogere instapprijs krijg je dan ook wel terug.
In mijn familie was er ook dilemma van VAG 3 cilinder diesel tegen de Punto Evo 4 cilinder. We hebben test gereden in de Skoda Fabia Greenline en de Punto Evo. De Fabia was vooral luidruchtig en inderdaad onder de 2000 toeren gebeurde er echt niks. De Punto Evo was veel soepeler en daarmee kon je ook gewoon de snelweg oprijden in zijn 5 bij 80 km/u (niet te doen in de Fabia). Plus het feit dat de Punto goedkoper was en dat we €2000!! meer terug kregen voor onze Yaris diesel bij de Fiat dealer, was de keuze snel gemaakt. Het is een witte Punto Evo geworden met een rood interieur. We zijn niet meer bij de Polo wezen kijken aangezien deze toch al duurder bleek te zijn dan de Fabia.Verwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 11:58:
[...]
Rijstijlen verschillen natuurlijk sowieso; maar onafhankelijk daarvan vond ik de Fiat dus veel soepeler - ligt ook een wat zwaardere motor in. Ik ben wel benieuwd naar hoe anderen dat ervaren. Niemand anders in beiden gereden?
[...]
Het gaat natuurlijk altijd om een balans. Ik kocht altijd oude luxe wagens omdat niemand die wil hebben en het kwa totale kosten / comfort gunstig was. De Polo, Skoda en Seat hebben allemaal dezelfde motor en bak, maar de afstelling/programma? van de Seat was duidelijk beter dan de Skoda. Echter, is de Seat al 2500,= duurder dan de Fiat, en die vond ik lekkerder rijden. Nu kan ik de Polo nog wel gaan proberen, maar ik vraag me een beetje af hoe nuttig dat is - ik zal iig eens op de site kijken, misschien komt de VW standaard wel met zo'n berg opties dat het toch gunstig is
[...]
Die gaan we dus maar eens even scoren!! Topinfo, thanks.
Verwijderd
Want ik heb zojuist m'n handtekening gezet voor een Punto Evo aangezien ik deze deal gewoon niet kon laten lopen
Met die inruil een totale korting op de prijs van 10%, terwijl ik vooraf had ingezet op zo'n 8% (wat voor auto het ook zou worden). Parkeersensoren en kleurtje erbij en klaar. Nu nog wachten tot ze hem leveren in Oktober, en ik ben al zo goed in wachten
Dan had je idd niet beter de Polo kunnen bestellen, levertijd daarvan zal rond de 5 - 6 maanden zijn. misschien dat dat onderhand beter is, maar rond maart was dit wel zo lang. Dus tot oktober wachten vind ik eigenlijk bijzonder kortVerwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:20:
Nu nog wachten tot ze hem leveren in Oktober, en ik ben al zo goed in wachten
Ik wacht dus al vanaf maart op m'n Polo BM. Nog eventjes.....
[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 24-08-2010 15:46 ]
Voor mij ook, bij mij is het net andersom uitgevallen. De grande punto (incl opties om hem ongeveer naar greenline-niveau te tillen) en fabia combi zijn ongeveer even duur. Inruilwaarde (die bij de skoda-dealer om te huilen was en bij alle andere dealers ook niet best) is voor mij uiteindelijk niet belangrijk, omdat we de Starlet voorlopig nog even houden en dan rustig zelf gaan verkopen. En voor mij gaat de extra ruimte van de fabia combi boven het betere rijgedrag van de Grande Punto, want zoals ik al schreef, ik geef niets om auto'sVoor mij gaat de Autoweek toch te laat komen...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2010 15:44 ]
/▌
Verwijderd
Yup, iets met A, B, veilig, en voordelig - en ik heb het niet over zwemdiploma'sVerwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:43:
Voor mij ook, bij mij is het net andersom uitgevallen. De grande punto (incl opties om hem ongeveer naar greenline-niveau te tillen) en fabia combi zijn ongeveer even duur. Inruilwaarde (die bij de skoda-dealer om te huilen was en bij alle andere dealers ook niet best) is voor mij uiteindelijk niet belangrijk, omdat we de Starlet voorlopig nog even houden en dan rustig zelf gaan verkopen. En voor mij gaat de extra ruimte van de fabia combi boven het betere rijgedrag van de Grande Punto, want zoals ik al schreef, ik geef niets om auto'sIk heb dus de fabia combi greenline besteld. Je hebt nog mazzel met Oktober, bij mij is het begin November, en ik kan ook niet wachten...
Maar goed, als gezegd zijn keuzes altijd persoonlijk
Niet echtMarzman schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:47:
Wat rijden jullie eigenlijk nu? Ook een auto met lage kosten /km?
Subaru:
EUR3000 brandstof per jaar,
EUR600 wegenbelasting per jaar.
De Fiat:
EUR1250 brandstof per jaar.
Verschil: 2350,= per jaar
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2010 15:56 ]
Ik rij nu al 8,5 jaar een nu 16 jaar oude Citroën ZX. Alles inclusief kom ik met die auto op dit moment uit op 20 cent/km.Marzman schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:47:
Wat rijden jullie eigenlijk nu? Ook een auto met lage kosten /km?
Ik ben benieuwd of ik dat met mijn nieuwe Punto ook ga halen.
[ Voor 32% gewijzigd door Maasluip op 24-08-2010 15:54 ]
Verwijderd
Had jij nou de Grande of de Evo gehaald?Maasluip schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:54:
[...]
Ik rij nu al 8,5 jaar een nu 16 jaar oude Citroën ZX. Alles inclusief kom ik met die auto op dit moment uit op 20 cent/km.
Ik ben benieuwd of ik dat met mijn nieuwe Punto ook ga halen.
Toyota Starlet, 1996, 1 op 15-16 op benzine, maar wel lage afschrijving en onverwoestbaar, dus uiteindelijk wel een auto met lage kosten mits je niet teveel rijdt. Wat ik tot nu toe ook niet deed (ongeveer 10k per jaar, geen woon-werk). Aangezien de vaste lasten ervan heel laag zijn, blijft hij nog even tot het duidelijk is waar mijn vrouw gaat werken.Wat rijden jullie eigenlijk nu? Ook een auto met lage kosten /km?
Je hebt de 3-deurs besteld dan? De katalogusprijzen van de 5-deurs en de fabia combi greenline zijn exact gelijk. Maar inderdaad, die twee ontlopen elkaar echt helemaal niets, afhankelijk van wat je belangrijk vindt aan opties scheelt het een paar honderd euro, de ene of de andere kant op. Ben het volledig met je eens dat het beide geen slechte keuzes zijn.Yup, iets met A, B, veilig, en voordelig - en ik heb het niet over zwemdiploma'sVoor mij is de ruimte minder van belang, maar ben wel voor de Evo gegaan ipv de Grande Punto omdat die voor eigenlijk weinig meer een hoop extra biedt waaronder een Cruise Control. Bij het proefrijden bleek al wel dat de CC hem veel zuiniger op snelheid houdt dan m'n rechtervoet dat deed. Plus een hoop veiligheidsdingen extra. Daarmee was de Evo goedkoper dan de Grande verder opbouwen met CC, Airco en Radiozooi - en nog steeds ruim onder zelfs de catalogusprijs van de Skoda.
Maar goed, als gezegd zijn keuzes altijd persoonlijkIk denk dat beide geen slechte keus zijn, en verder verschilt het wat je belangrijker vindt.
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2010 16:20 ]
Evo. Ook omdat daar CC in kan, en omdat er een automatische airco in kan en het ziet er allemaal wat gelikter uit.Verwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:02:
[...]
Had jij nou de Grande of de Evo gehaald?
En ik heb er leer in besteld, dat gaat in de Grande ook niet.
Op site staat ook zelfs nog een Punto 'actual' oid.
Zit op het moment ook zwaar te twijfelen tussen de VW Bluemotion en deze fiat.
Zoveel keuzes..