Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Autokeuze: 40000 km/jaar, zo goedkoop mogelijk

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Verwijderd

De Grande Punto is zeg maar gewoon het vorige model Punto - de uitvoering is dan de Actual. Ze zijn die blijven produceren en hebben er de 1.3 Ecozooi ingelepeld om een instapmodel BPM/wegenbelastingvrij te kunnen bieden. De Evo is gewoon het nieuwe model Punto, met standaard wat meer toeters en bellen. Bij de Grande Punto is ook de Airco en zelfs radio/CD optioneel - dus echt basic goedkoop rijden. De Evo heeft ook Cruise Control standaard.

• GibMaster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 22:23
Ok dan zou het dus of de Punto Evo worden of de VW Bluemotion.

Van het weekend even langs de dealers. Even wat proefritjes maken :)

www.covesting.io/?ref=12955

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Aanbieding voor de Spark btw: http://www.chevrolet.nl/a...evrolet-spark-bifuel.html

€ 10.995 , dus weer iets goedkoper dan de eerdergenoemde prijs van 11.700 ;)

Verwijderd

Bartjuh schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:09:
Aanbieding voor de Spark btw: http://www.chevrolet.nl/a...evrolet-spark-bifuel.html

€ 10.995 , dus weer iets goedkoper dan de eerdergenoemde prijs van 11.700 ;)
Dat was inclusief rijklaar maken, afleverpakket, etc... ;) Da's trouwens ook iets wat ze van mij mogen aanpakken: gewoon adverteren met wat het kost zo'n ding mee te nemen, geen gelazer...

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:26:
[...]
Dat was inclusief rijklaar maken, afleverpakket, etc... ;) Da's trouwens ook iets wat ze van mij mogen aanpakken: gewoon adverteren met wat het kost zo'n ding mee te nemen, geen gelazer...
Had ik kunnen weten :P

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:01:
De Grande Punto is zeg maar gewoon het vorige model Punto - de uitvoering is dan de Actual. Ze zijn die blijven produceren en hebben er de 1.3 Ecozooi ingelepeld om een instapmodel BPM/wegenbelastingvrij te kunnen bieden. De Evo is gewoon het nieuwe model Punto, met standaard wat meer toeters en bellen. Bij de Grande Punto is ook de Airco en zelfs radio/CD optioneel - dus echt basic goedkoop rijden. De Evo heeft ook Cruise Control standaard.
Grande Punto en Punto Evo zijn qua afmetingen vrijwel identiek. Alleen ziet de Evo er wat meer upmarket uit, heeft een betere standaarduitrusting en er zijn ook meer opties bij te krijgen (in de Grande geen cruisecontrol, geen leer).
Daarvoor is de Evo ook duurder.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Misschien handig:

Rijtest BlueMotion (Polo) - eerder opgenomen, moet je eigenlijk ook eerst kijken.
http://www.autoweek.nl/vi...olkswagen-Polo-Bluemotion

Rijtest Punto Evo:
http://www.autoweek.nl/vi...iat-Punto-Evo-13-Multijet

De Punto is later gereden en wordt dan ook vergeleken met de VW. Bij de minpunten zie ik afwerking en restwaarde. De afwerking baseren ze blijkbaar op één klepje wat in de testauto wat lastig opengaat (klepje om je mobiel in te leggen).

De restwaarde vind ik voor mezelf minder relevant (oprijder), maar ik vraag me ook af of je dat wel zo kan stellen op basis van historische gegevens. Natuurlijk zijn de oude golfjes en polo's onwijs duurzaam gebleken, en stond Fiat nou weer niet bekend om duurzaamheid. Maar, in hoeverre zijn ervaringen uit het verleden garantie voor de toekomst?

Dit is een heel nieuwe klasse, en ik kan me toch voorstellen dat bijvoorbeeld de 3 pitter meer te lijden heeft over tijd. Ik zou eigenlijk zeggen: all bets are off wat dat betreft. Als gewoon blijkt dat de levensduur van de Fiat langer is of met minder onderhoud, dan komt het met die restwaarde ook wel goed. Natuurlijk is ook daar wel een stukje historisch gevoel, dus dat heeft de VW (Seat, Skoda zelfde motor) wel voor. Maarrrr... Als die dingen met 6-7 jaar uit elkaar vallen, blijft er weinig over van de restwaarde. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Fiat. Vandaar dat ik het hou bij "all bets are off" voor deze klasse.

Stom genoeg loop ik deze video's enzo nu pas op te zoeken (Ik ben zelf gewoon overal binnengestapt en heb 6 verschillende auto's gereden :+ Imho moet je altijd zelf rijden en niet alleen filmpjes kijken). Maar hoe meer ik rondkijk, hoe tevredener ik ben over de keuze. Bijvoorbeeld de ADAC betrouwbaarheidsindex met 2 Fiats in de top 3 en 4 volkswagens als hekkensluiters. Nog een reden om niet blind te vertrouwen op historische gegevens wb duurzaamheid imho.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2010 20:35 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:26:
Misschien handig:

Rijtest BlueMotion (Polo) - eerder opgenomen, moet je eigenlijk ook eerst kijken.
http://www.autoweek.nl/vi...olkswagen-Polo-Bluemotion

Rijtest Punto Evo:
http://www.autoweek.nl/vi...iat-Punto-Evo-13-Multijet
Interessante video's. Heb de Polo helemaal bekeken en de Evo voor een klein gedeelte. Maar goed. Er wordt me teveel nadruk gelegd op snelheid/traagheid. Als dat punten van veel waarde voor je zijn, dan zit je toch echt in het verkeerde segment te kijken. Dan koop ik de Polo GTI wel.

Niemand zal bij VW ontkennen dat het geen strepentrekker is, maar in de video wordt er in mijn ogen teveel indruk op gelegd. De auto is gemaakt om zuinig te rijden. Niet om een stoplichtsprint mee te winnen. Als je die verwachtingen heb, ja, dan kom je bedrogen uit, maar het zal misschien komen omdat hij vaker in wat krachtiger auto's rondtuft, prima. Maar bekijk het dan wel objectief en dat mis ik een beetje.

Verder blijft het een persoonlijke keuze. Ik rij momenteel al in een drie cilinder diesel van VW, en als ik volgende week m'n Polo Bluemotion krijg zal het echt geen achteruitgang zijn, maar dat vind ik al lang niet meer interessant (Heb wat jaren geleden zelfs een 2.0 TDI 140PK ingeruild voor de drie cilinder omdat ik maandelijkse kosten belangrijker vind dan paardenkrachten).

Nee, het is geen strepentrekker, maar hij komt echt prima mee in het verkeer. Wat de reviewer van Autoweek zegt over het terugschakelen naar de vierde versnelling als je wil acceleren van 80 naar 120 is in mijn ogen pure onzin.

Plaats mijn verhaal even in het perspectief dat ik een verschrikkelijke VW-adept ben en daar al tien jaar zeer plezierig in rijdt met de laatste jaren 50K km per jaar en pik er dan de nuance uit ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 24-08-2010 20:40 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is niet alleen de motor waar naar gekeken wordt met duurzaamheid. Het gaat ook om de caroserie, verkleuren van onderdelen, verweren van bumpers, loslaten van panelen, ontstaan van rammeltjes. Met al die dingen heeft VW een betere naam, al zijn de Punto's van Fiat best goed volgens mij.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

De Punto komt standaard met 8 jaar carrosseriegarantie, de Polo met 12. Maar ja... De tijd zal het moeten leren :)

@Gunner: Ze leggen er inderdaad nadruk op; wat ik ook deed in mijn rij-ervaring hier omdat het gewoon héél erg opvalt. Ik ben ook geen coureur, maar ik zat 20 minuten na het rijden in de Fiat in een Skoda met dezelfde VW motor, en alleen al het geluidsverschil en soepelheid waren gewoon overweldigend.

Het bevreemd me net zo dat er op basis van 1 klepje wat wordt gezegd over afwerking - alsof er per sé 2 punten moeten staan die tegenvallen.

Punt blijft: niemand kan zeggen wat de beste keus is, tot we x jaar verder zijn :) Ik denk sowieso dat beiden een goede keus zijn. Reden om zoveel mogelijk info te verzamelen is om het mensen makkelijker te maken een shortlist te bepalen en te hinten naar dingen om op te letten voor het geval ze die belangrijk vinden. Ik denk dat niet iedereen zo gek is om zelf 7 proefritten te gaan maken ;)
Plaats mijn verhaal even in het perspectief dat ik een verschrikkelijke VW-adept ben en daar al tien jaar zeer plezierig in rijdt met de laatste jaren 50K km per jaar en pik er dan de nuance uit ;)
Iedereen heeft recht op z'n mening :) Ik ben zelf niet echt merkvast. De laatste 8 jaren was de balans comfort / kosten in het voordeel van oude (13 jaar+) Subaru Legacies en daar heb ik me nooit aan verkocht. Nu was het landschap veranderd, en kom ik tot deze keuze. Op basis van wat *ik* belangrijk vind. Laat mensen alsjeblieft niet zonder zelf te gaan rijden op basis van mijn gedachtegang een auto kopen :+ Ik krijg al genoeg "fanmail" :P

Maar m'n hamvraag: heb je ook in de Fiat gereden? Zou ik zeker een keer doen, gewoon om eens te kijken.

[edit] Holy crap :o
http://www.bochaneinactie.nl/index.php/fiat-punto-evo
Waar zit hem de catch :?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2010 21:54 ]

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 23:19
Ford werd dus niets, zie ik toch in het dorp bij mijn vriendin een spotgoedkope clio diesel staan
Even een crosspost:
Het betreft een 1.5 dci met 68 pk uit het jaar 2002. Elektrische ramen, airco etc. etc.
Erg leuk ding, alleen vertrouw ik de prijs niet: €2500.- ex. afleverkosten (á €150,-)

Aan de andere kant: Zo steek ik van de 900€ bijna €600 in mijn eigen zak:
150 euro voor verzekering en wegenbelasting p.m. en 150 euro voor de diesel (1 op 20 moet haalbaar zijn)
Erg goedkoop dus!

Over de auto zelf:
Hij heeft 168k gelopen en de D-riem is bij 140 k vervangen.
De reden dat hij zo goedkoop is, is omdat de houder (die overigens een uitstekende reputatie in het dorp heeft) hem spotgoedkoop heeft ingekocht nadat de vorige eigenaar iets te ver door was gegaan met een poetsbeurt waardoor de poetsmachine de complete motorkap heeft beschadigd.

1 vreemd nadeel: het rechter voorpaneel zit los/staat scheef en het kenteken heeft een 1tje.
Reden genoeg voor mij om aan te nemen dat er een ongeluk heeft plaatsgevonden.
Nu zit dat goed: schade herstellen doet een famillie lid al jaren, deze kon er echter niet bij zijn morgen.

Vrijdag (morgen dus) heb ik een proefritje. Ben benieuwd!

K to the KillaZ

Verwijderd

Ik heb de autoweek maar ffkes gehaald, vanwege de 1:1 Polo vs Punto, en ben blij dat veel van de punten die ik hier ook al aanhaalde erin terugkomen - inclusief de indruk dat het verbruik bij de 3-cilinder nogal snel omhoogschiet - heb ik m'n huiswerk toch weer prima gemaakt :P

Volgens de Autoweek:
AutoVerbruik volgens opgaveVerbruik volgens praktijktestVerschil
Punto1 : 27,81 : 23,319%
Polo1 : 29,41 : 21,338%

Nu kan je natuurlijk met verschillend rijden wat ander verbruik krijgen, maar de verhouding is sowieso wel zoek (kwaliteit van de statische test dus) als je er uberhaupt 38% naast *kan* zitten. Neemt niet weg dat maar weer blijkt dat een opgave niet zo veel zegt...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Op het Punto forum wordt de test zo verwoordt:
- Polo rijdt beter op snelweg bij 120km/u maar slecht bij 80km/u op de binnenwegen
- Polo schakelt beter
- Polo ligt fijner op de weg
- Polo heeft kinderachtige basisuitrusting
- Polo verliest het vergelijk want de motor is ronduit ... eh, matig
- Polo heeft fijnere besturing maar helt meer in bochten en deint.

- Punto afwerking is minder maar zeker niet slecht
- Punto wint het aan alle kanten vanwege zijn motor
- Punto is de binnenwegen machine, rijdt meer ontspannen, doch stuurt en schakelt te licht
- Punto heeft vollediger uitrusting
- Punto legt het af op verwachte inruilwaarde
- Punto wint het ook in het reele verbruik (1:23,3 voor de Punto vs 1:21.3 voor de Polo)

Overall winnaar is voor Autoweek EN de 2 Autoweek-lezers de Punto.
Vooral het eerste punt van de Polo roept bij mij vraagtekens op. Beter rijden in welke zin?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wij van WC-eend adviseren..... ;)

Ik hecht daar nooit zoveel waarde aan. Het blijft toch altijd een gevoelskwestie. Buiten dat zijn deze auto het meest interessant voor de zakelijke rijder en die hecht over het algemeen weinig waarde aan verbruik en inruilwaarde.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:48:
Maar m'n hamvraag: heb je ook in de Fiat gereden? Zou ik zeker een keer doen, gewoon om eens te kijken.
Als je vraag op mij gericht was, wat is daar het nut van? Ik heb het niet zo op proefritjes in een auto die ik toch niet zal kopen. Zonde van mijn tijd en dat van die verkoper ;) Buiten dat trekt een ander merk dan VW me totaal niet (okay, behalve Audi :+)

Die Polo die ik krijg is door mijn werkgever 'uit de folder' besteld, omdat hij wist dat ik wel interesse zou hebben in deze auto. Heb naderhand ook geen proefrit gemaakt bij een dealer omdat ik dat persoonlijk niet zo prettig vind richting een verkoper. Hij zal toch geen auto aan me slijten.

[ Voor 157% gewijzigd door Gunner op 26-08-2010 10:36 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sterkere motor denk ik dat ze bedoelen. Op zich is het logisch dat op een Punto forum mensen eerder voor de Punto gaan. Dat is net zoiets dat als je op dit forum vraag welk forum beter is, Fok! of GoT :p
Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:20:
Ik heb de autoweek maar ffkes gehaald, vanwege de 1:1 Polo vs Punto, en ben blij dat veel van de punten die ik hier ook al aanhaalde erin terugkomen - inclusief de indruk dat het verbruik bij de 3-cilinder nogal snel omhoogschiet - heb ik m'n huiswerk toch weer prima gemaakt :P

Volgens de Autoweek:
AutoVerbruik volgens opgaveVerbruik volgens praktijktestVerschil
Punto1 : 27,81 : 23,319%
Polo1 : 29,41 : 21,338%

Nu kan je natuurlijk met verschillend rijden wat ander verbruik krijgen, maar de verhouding is sowieso wel zoek (kwaliteit van de statische test dus) als je er uberhaupt 38% naast *kan* zitten. Neemt niet weg dat maar weer blijkt dat een opgave niet zo veel zegt...
Groot verschil inderdaad. Toch worden de labels gekoppeld aan dat theoretisch verbruik en bepaald dat je bijtelling/wegenbelasting.

[ Voor 74% gewijzigd door Marzman op 26-08-2010 10:39 ]

/▌

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:27:
Op het Punto forum wordt de test zo verwoordt:

[...]

Vooral het eerste punt van de Polo roept bij mij vraagtekens op. Beter rijden in welke zin?
Oh, daar was ook al meer te vinden :P Ik wilde niet de hele autoweek gaan quoten hier :+ Iets met auteursrecht enzo. Met beter rijden zeggen ze: 'het geratel en de trillingen van de driepitter verdwijnen subiet naar de achtergrond.' ... 'Stabieler dan de Punto en heeft nu wel trekkracht zat'. Weet niet wat ze met stabieler bedoelen, ook omdat op de scorekaart op over de Polo wordt gezegd dat hij overhelt en deint op de bandjes'.
Marzman schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:36:
Sterkere motor denk ik dat ze bedoelen. Op zich is het logisch dat op een Punto forum mensen eerder voor de Punto gaan. Dat is net zoiets dat als je op dit forum vraag welk forum beter is, Fok! of GoT :p
Het punto-forum quote de Autoweek... ;)
Gunner schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:31:Als je vraag op mij gericht was, wat is daar het nut van? Ik heb het niet zo op proefritjes in een auto die ik toch niet zal kopen. Zonde van mijn tijd en dat van die verkoper ;) Buiten dat trekt een ander merk dan VW me totaal niet (okay, behalve Audi :+)
Maar... Maar... Hoe kan je nou een oordeel vellen zonder het zelf te proberen? Zoals gezegd ben ik niet merkvast, en maak ik een keuze door grondig te bestuderen wat en hoe. Ik ga er verder ook niet op in, want ik heb nogal een sterke mening over mensen die blind achter een merk aanlopen of dat nu Intel/Amd/Apple/Microsoft/VW/Fiat is en de ervaring leert dat het in zinloze en niet-objectieve discussies eindigt en daar pas ik voor. Als jij een VW wil, haal je lekker een VW, zo simpel is het :)

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2010 10:46 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:38:
[...]

Oh, daar was ook al meer te vinden :P
;) Eens zien of we elkaar herkennen.
Ik wilde niet de hele autoweek gaan quoten hier :+ Iets met auteursrecht enzo. Met beter rijden zeggen ze: 'het geratel en de trillingen van de driepitter verdwijnen subiet naar de achtergrond.' ... 'Stabieler dan de Punto en heeft nu wel trekkracht zat'.
De Punto draait bij 120 km/h 2400 toeren en de Polo waarschijnlijk rond de 2800. Daarom denk ik. Hogere toeren = meer vermogen.

Overigens is de Opel Corsa nu ook wegenbelastingvrij te krijgen. De CDTi en de Multijet zijn dezelfde motoren, maar Opel kan hem met 95 pk toch op 95 g/km CO2 uitstoot krijgen.
Als ik die grafiekjes zie van hoe het verbruik wordt gemeten moet dat voor de Punto ook te doen zijn, per slot van rekening hoef je niet meer dan 2500 toeren te draaien om die acceleratiewaardes te halen, dus ik zou zeggen dat de pk's die je van 2500 toeren ontwikkeld geen invloed hebben op het verbruik.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:38:
Maar... Maar... Hoe kan je nou een oordeel vellen zonder het zelf te proberen?
Zonder al te veel in detail te treden. Een auto kiezen was voor mij geen optie omdat mijn werkgever al voor me besloten had dat ik deze auto zou krijgen. Niet in de laatste plaats omdat hij heel goed weet dat VW 'mijn merk' is en hij en ik hierdoor beide belastingvoordeel zouden krijgen (ik lagere bijtelling en de zaak hoeft geen MRB te betalen). Maar als ik zelf iets had mogen kiezen weet ik zeker dat ik ook uiteindelijk de Polo BM had gekozen dus ik was heel blij dat deze keuze al voor me gemaakt was ;)

Verder snap ik dat een blinde keuze neigt naar fanboyism, en misschien lijkt het voor jou zo maar zo ervaar ik het zelf niet. Ik vind VW gewoon een prettig merk en de uitstraling van hun modellen spreekt me gewoon erg aan :)

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 26-08-2010 10:59 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Maasluip schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:50:
De Punto draait bij 120 km/h 2400 toeren en de Polo waarschijnlijk rond de 2800. Daarom denk ik. Hogere toeren = meer vermogen.
Bij 2200 toeren rijdt de Polo 115 km/u. Dus zeker geen 2800 toeren bij 120, eerder iets van 2300.

Ik denk dat ze met fijner rijden op de snelweg het geheel bedoelen van: wegligging, geluid, accelleratie etc.

Zelf heb ik meerdere langere ritten gereden in de Polo (naar Frankrijk v.v.) en het comfort op de snelweg is echt prima.

Maar aangezien ik meer ritten op 80 km-wegen rijd zou voor mij de Punto de betere keus zijn geweest, ware het niet dat ik niet graag in een Italiaan rijd (gevoelskwestie / of het moet een Ferrari zijn ;)) en ware het niet dat de Punto in januari nog niet te bestellen was. Aan de andere kant: als ik op de provinciale weg rijd (altijd in 5, ook op stukken waar je 60 mag, daar rijd ik iets meer dan 70 op de teller) en ik moet optrekken, dan is terugschakelen naar 4 natuurlijk zo gebeurd.

Wat ik ook jammer vind is dat het reële verbruik van de Polo hoger is dan van de Punto, dat valt me echt tegen. De oorzaak is waarschijnlijk (weer) dat onder de 2000 toeren de accelleratie echt wat tekort komt.

Zie overigens ook hier:
PWM in "Het Grote Volkswagen-topic deel 2"
en verder.

[ Voor 37% gewijzigd door pinockio op 26-08-2010 20:53 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pinockio schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 20:45:
[...]

Bij 2200 toeren rijdt de Polo 115 km/u. Dus zeker geen 2800 toeren bij 120, eerder iets van 2300.
Dat valt me alleszins mee. Maar dan rijdt hij bij 80 km/h ook maar 1600 toeren. En dan zal er ook niet veel gebeuren. Bij dat soort toeren moet je bij een turbodiesel terugschakelen om te kunnen accelereren.

• pinockio
Even een schaamteloze cross-quote van het VW-topic :)
Cid Highwind schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:48:
(...). Maar ook bij de Fiat wil je gewoon geen 80 in z'n 5 rijden en vervolgens optrekken. Van 4 naar 5 heb je gewoon een verval van 800 toeren. Eco(n/l)ogisch verantwoord, uiteraard, maar op een snelweg zeker niet handig. Dus om maar even te relativeren. Ondanks dat ik de Polo BM niet heb gereden ben ik wel erg bang om te ervaren hoe dat dan moet zijn, als dat nóg zwakker gaat.

Persoonlijk ben ik echter van mening dat er één factor ook in deze reviews helemaal wordt genegeerd: Rijgedrag en zitcomfort. Ik rijd nu een 1.4 Polo Comfortline (benzine), en dat stuurt met tegenkracht en je voelt wat de auto doet. Bij een bocht blijf je heerlijk in je stoel zitten. Ondanks dat ik de Fiat dus een stuk mooier, warmer en chiquer vind, schuif je in die wagen van links naar rechts op een rotonde en stap je doodmoe uit vanwege de slechte stoelen, het niet comfortabele stuur en de compleet gevoelloze stuurbekrachtiging van de Fiat. Ook verbaast het me dat ze niks aan het schakelen hebben gemerkt. Die Fiat schakelt als een uitgeleefde oude bak, compleet anders dan mijn huidige Polo. Ik heb mijn Polo dus ook nog nooit zo gewaardeerd als de ochtend nadat ik met de Punto Evo een proefrit had gemaakt :P

Dusja, mocht iemand zo'n auto op het oog hebben. Ga ze gewoon beiden rijden, want het rijd- en stuurgedrag is minstens zo belangrijk als het motorisch vermogen. Als je een erg rustige rijder bent lijkt de keuze me echter makkelijk gemaakt. Maar de aangehaalde video van Autoweek laat mijns inziens echt een aantal belangrijke factoren onbelicht.
Héél even dacht ik de verkeerde auto gekozen te hebben (nu ja, als de Punto in januari al te koop was geweest), maar dit stelt e.e.a. toch in een ander daglicht.

Verwijderd

Tsja, ik heb ze wél beiden gereden, en ik herken erg weinig van het verschuiven op een rotonde of dat de stuurbekrachtiging irritant zou zijn. In de tests zeggen ze licht - misschien als je uit een VAG komt, maar vanuit m'n Subaru Legacy valt dat best mee. Schakelen niks van gemerkt, en ook dat is iets wat ook elders in tests niet naar voren komt.

Sorry, maar ik zie eigenlijk een hoop overdreven afzetgedrag van een Polo-rijder omdat zijn lieve Polo eens wat slechter uit een review komt. Eerder hier in het topic ook al één die met een blinddoek om nog een VW zou kiezen, wat is dat toch? Maar goed, laat ik daar maar weer niet verder op ingaan, mijn aversie richting fanboygedrag zit diep blijkbaar. Dat iets anders beter uit een test komt zegt toch niet dat je zelf een slechte keuze hebt gemaakt? Dingen ontwikkelen zich, morgen is er weer een ander die het stokje overneemt.

Je moet natuurlijk ook niet eisen dat in een andere auto ineens alles hetzelfde is als wat je gewend bent. Ik rij regelmatig eens in een andere auto, heb 6 proefritten gemaakt. Bij mij komt in eerst instantie de Skoda ook heel houterig over, maar dat zijn dingen die even opvallen omdat het anders is dan gewend. Daar moet je even doorheen, en daarom moet je ook altijd de tijd nemen voor een proefrit.

Maar wat wil je nou eigenlijk dan? Je hebt zelf niet eens in de Punto gereden... Bevestiging op basis van één quote van een Polo-rijder dat je geen verkeerde keuze hebt gemaakt? Als die ene persoon die melding niet had gedaan, dan had je wél een slechte keuze gemaakt? Je zegt zelf al dat de Punto er nog niet eens was toen. Of was het dan ook huilen geblazen als er volgende week ineens een Polo 4-cilinder Diesel uit de hoed getoverd wordt?
Heb je de doelstellingen die je voor ogen had met die Polo gehaald? Zo ja, top toch? Of mogen fabrikanten nu de komende 4 jaar geen nieuwe dingen meer uitbrengen zodat de nieuwigheid een beetje van je auto is en het dan acceptabel is dat er wat nieuws verschijnt?

Echt... Ik snap soms helemaal niks van mensen...

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is gewoon iemand die blij is met zijn Polo na een post van een andere Polorijder nadat de Punto hier door een aantal mensen opgehemeld is. Je kan ook overdrijven :)

/▌

Verwijderd

Diegene behoort waarschijnlijk tot de grote groep VAG-liefjes die zelfs nog voor een auto van VW/Audi zouden gaan als die ineens maar 3 wielen heeft :+ . Ik blijf het overigens wel knap vinden van VAG dat ze bij de lancering van nieuwe modellen (Golf 6, Polo, A3, A6 etc.) het iedere keer presteren de auto nog saaier en degelijker er uit te laten zien. Mooi voorbeeld is de Golf 6 GTI; vergelijk die eens met een Focus RS of Leon Cupra, bij die auto's hoef je er niet bij te zeggen dat ze snel zijn, dat zien anderen ook direct.

Persoonlijk voor mij geen VAG auto van bovengenoemde merken, maar dat is puur omdat het totaal geen vernieuwende concepten biedt. Daarom heb ik veel respect voor FIAT, dat zeer stevig aan de weg timmert met mooie, uitdagende modellen die qua kwaliteit en rijgedrag zeer goed kunnen concurreren met de andere merken.

(Overigens rijd ik in een SEAT).

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Die VAG fanboys zijn nog erger dan de Toyota fanboys haha. Fiat is hier het merk wat gewoon goed en vernieuwend bezig is. Dat kunnen we niet van VW zeggen bijvoorbeeld.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 01:40:
Eerder hier in het topic ook al één die met een blinddoek om nog een VW zou kiezen
Moet ik me aangesproken gaan voelen? :?

Als ik een fanboy zou zijn zou ik je koste wat het kost overtuigen om een Polo te kopen i.p.v een Punto. Ik denk niet dat je die posts van mij kan vinden hier. Als jij graag een Punto rijdt, prima, dat maakt me echt niet uit maar respecteer dan mijn keuze (of als je echt goed had gelezen de keuze die ik niet eens zelf gemaakt heb), dat doe je nu niet.

[ Voor 43% gewijzigd door Gunner op 28-08-2010 10:59 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik vind het ook een beetje vreemde posts. Praten over fanboygedrag en je zelf als een fanboy gedragen. De Punto en de Polo hebben gewoon een andere uitstraling. VW gaat altijd voor degelijkheid, veranderd weinig aan de modellen, heeft een duurzaam imago en een hoger restwaarde, De Punto is meer stylistisch, heeft historisch gezien een lagere degelijkheid en lagere restwaarde. Ik vind het allebei mooie auto's, met mijn verstand zou de VW winnen, met mijn gevoel de Fiat.

/▌

• pinockio
Ik ben geen VW fanboy (eerdere auto's: Nissan Micra, Ford Escort Van, Seat Inca, Volvo V40 die ik nog heb naast de Polo BM)...

Van deze auto's vind ik de V40 en de Polo de beste auto's.

De Nissan ging stuk (waarschijnlijk koppakking en/of zuigerveren), daarnast versnellingsbak, Ford Escort was al afgeleefd, Seat Inca reed van die 3 het beste.

M.b.t. de Fiat kan ik alleen maar afgaan op oordelen van anderen (weet niet of ik de tijd ga nemen de Fiat nog te testen, want ik heb toch geen plannen die te kopen) maar ik vind het comfort van de Polo BM heel goed, en als dat blijkbaar beter is dan de Punto vind ik dat een heel belangrijke plus voor de Polo. Blijft natuurlijk dat e.e.a. zeer persoonlijk is.

Laatst reed ik mee met iemand in een vrij dikke (recente) BMW. Sterke turbodieselmotor, automaat, volleer bekleding, stoelverwarming... Ik vond het niet fijn zitten. Stoelen te hard, stoelverwarming óf te warm óf te koud etc... En dat is natuurlijk een auto die een paar klassen hoger zit. Dus... inderdaad, persoonlijk. En ik denk dat ik me beter op het oordeel van een Polo-rijder kan baseren dan op dat van een Fiat-rijder.
Iemand die hetzelfde soort comfort verwacht dus.

[ Voor 41% gewijzigd door pinockio op 28-08-2010 10:59 ]

Verwijderd

Waar ik me tegen afzet is dat het blijkbaar niet "mag" dat er nu eenmaal nieuwe ontwikkelingen zijn. Als ik 6 maanden geleden een auto had moeten kopen, was het waarschijnlijk uitgekomen op de Seat 3-cilinder. Gewoon, op dezelfde manier, door objectief te kijken naar de prijzen, specificaties en rij-ervaringen om dat vervolgens naast m'n wensenlijst te leggen kwa balans prijs / kosten / comfort. Niets anders.

Dan had ik ook in een VAG gereden, en so what? Moet ik dan later gaan ontkennen dat over het algemeen de nieuwere Evo later beter uit de tests en rijervaringen komt omdat ik in wat anders rij? Dat is voor mij onbegrijpelijk. Ik heb al eerder gezegd dat iedereen zijn eigen keuze moet maken omdat eenieder andere afwegingen heeft. Het zal me een worst zijn of iemand een grasmaaiermotor onder 2 samengeknoopte fietsen hangt als hij er blij van wordt. Wat me dan wel zou verbazen is als ie dan later gaat afgeven op z'n buurman die zoiets doet met de skelter van z'n zoontje.

Dat ik op dit moment op basis van de specs en mijn wensen een Fiat kies maakt me geen fanboy. Morgen kies ik weer wat anders, en dat zeg ik ook steeds, net als dat ik steeds aanhaal dat er een hoop afhangt van persoonlijke smaak, gevoel en wat je belangrijk vindt. Naar mijn idee nogal een andere insteek dan stellen dat een auto beter is dan een ander zonder daar ooit in gereden te hebben. En dat geldt ook voor de roepers van VAG-liefjes en fanboys als die hebben verzuimd er zelf een keer in te gaan rijden...

• pinockio
Verwijderd schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 11:01:
Waar ik me tegen afzet is dat het blijkbaar niet "mag" dat er nu eenmaal nieuwe ontwikkelingen zijn. (...)
Natuurlijk "mag" dat --- net zoals ik me achter de oren "mag" krabben als blijkt dat de Fiat - volgens sommigen in ieder geval - een stuk fijner rijdt. Om daar een oordeel over te vellen zal ik natuurlijk zelf moeten testen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 11:01:
En dat geldt ook voor de roepers van VAG-liefjes en fanboys als die hebben verzuimd er zelf een keer in te gaan rijden...
Ik blijf me een beetje herhalen, maar wat voor nut heeft het voor mijn om een proefrit te maken in een Evo als de keuze al door mijn werkgever is gemaakt.

Je maakt je punt er niet beter op door maar te gaan smijten met termen als 'VAG-liefjes en fanboys'. Beetje kinderachtig.

Verwijderd

Gunner schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 11:08:
[...]

Je maakt je punt er niet beter op door maar te gaan smijten met termen als 'VAG-liefjes en fanboys'. Beetje kinderachtig.
Lees nog eens goed... Ik refereer naar de mensen die dat een paar posts eerder in dit topic zeiden 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2010 11:23 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

My bad, maar waarom knip je nou net het gedeelte waarin ik het een en ander probeer uit te leggen wat betreft mijn 'keuze'. Zo kom ik natuurlijk nooit van jouw sticker 'fanboy' af ;w

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tja, de één kiest een auto op basis van de technische/practische specificaties, de ander op basis van rijgedrag/comfort, een derde op basis van het imago/merk en de laatste op basis van economie. Dan is het ook duidelijk dat je argumenten door anderen niet begrepen worden of niet belangrijk genoeg gevonden worden.

Als je al dezelfde dingen belangrijk vindt is dat nog geen garantie voor onderling begrip want iets als het imago is zo persoonlijk en subjectief dat je alleen maar strijd krijgt. Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen.

• pinockio
Het is wel verstandig om het hele artikel te lezen in Autoweek... Eén van de reviewers zegt dat de stoelen van de Fiat klein zijn en slecht zitten. Dat is nogal wat. Verder is ook dat natuurlijk subjectief, dus je moet het zelf testen. Ook lijkt de restwaarde van de Polo - uitgaande van gegevens uit het verleden - een stuk hoger.

[ Voor 8% gewijzigd door pinockio op 30-08-2010 23:15 ]

Verwijderd

http://www.autoweek.nl/vi...swagen-Polo-vs-Fiat-Punto
Vanaf 3:30

Ohja, en je moet inderdaad het hele artikel lezen :+
"Maar is dat voldoende om de Polo te laten winnen? 'Nou nee, want ook ik erger me aan het minimale motorvermogen van de VW. De TDI geeft veel te weinig thuis bij lage toeren, terwijl je juist daar verbruikswinst kunt boeken. Op binnenwegen is de Punto de fijnste auto, en ook gezien z'n prijs zou ik de Evo mee naar huis nemen.'"

Maar goed, het begint nu toch wel enigszins belachelijk te worden hoe gemeend wordt dat mensen hun VW moeten verdedigen en vooral de rest afkraken. Ik heb me nooit met auto's bezig gehouden, ga één keer op zoek naar de beste keus om nieuw te kopen, en had nooit verwacht dat er ook zo'n fanboyschare zou zijn bij dit soort dingen. There, I said it. Het is gewoon niet meer met droge ogen te beweren dat het hier geen fanboyism betreft - de meeste VW-rijders hebben niet eens ooit zelf in een Evo gezeten, laat staan gereden. Of, mensen kunnen het niet lijen dat er een keer wat beters om de hoek komt en willen vooral voor hun eigen gemoedsrust blijven volhouden dat de beste keuze van toen dat nog steeds is.

Ik heb mijn keuze gemaakt, ben inmiddels ook zeker van de opties en uitbreidingen, ben blij dat 2 lezers + autoweek zelf mijn keuze onderschrijven, en ga nu gauw weer het kijken en vergelijken stoppen, want man man man... Gaat dit nu continu zo door? Volgende week komt d'r een Ford nogwat uit en dan wordt het daartegen schoppen als dát op dat moment de beste keus blijkt?

/me out, vervoer gaat weer uit de forumlijst tot ik weer eens echt wat nodig heb.

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2010 09:30 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pinockio schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 23:14:
Het is wel verstandig om het hele artikel te lezen in Autoweek... Eén van de reviewers zegt dat de stoelen van de Fiat klein zijn en slecht zitten. Dat is nogal wat. Verder is ook dat natuurlijk subjectief, dus je moet het zelf testen. Ook lijkt de restwaarde van de Polo - uitgaande van gegevens uit het verleden - een stuk hoger.
Maar daarvoor betaal je voor de Fiat ook minder. En dan heb ik liever een auto van 13.000 euro die na 5 jaar nog 7.000 euro waard is dan een auto van 16.000 euro die na 5 jaar nog 8.000 waard is.

En dat van die stoelen lijkt volgens de gegevens van autoweek ook niet te kloppen: lengte zitting van de Fiat is 53 cm tegen 48,5 voor de Polo. Lengte rugleuning is 66 tegen 60. Zelfde verschilling vind je achter.

• pinockio
Inderdaad, daar komt de Polo er een stuk beter uit, vooral als het gaat om de kwaliteit van het interieur en de afwerking. Dat je met twee lange kerels niet comfortabel achter elkaar kunt zitten lijkt me normaal voor een A-klasse auto. Bovendien staat de bestuurdersstoel helemaal naar achteren (voor het effect?) Ik heb overigens meerdere lange ritten gemaakt in de Polo met 4 volwassenen, prima comfort. Lengte: tussen 1,72 m en 1,85 m.
(Dat instappen zie ik niet getest in de Punto, lijkt me ook niet overhouden. .)

"Het zit er allemaal in, maar het straalt het niet uit" vind ik een nietszeggende kwalificatie als het gaat om het interieur van de Polo. Wie bepaalt dat? Dat het om een interieur uit "een klasse hoger" gaat kan ik dan wel weer beamen. Ik vind het interieur van de Fiat rommelig en als klepjes (zoals een reageerder van de Autoweek-pagina beaamt) inderdaad na 7000 km loslaten ook nog eens zwak.
Maasluip schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 07:44:
[...]
(...)
En dat van die stoelen lijkt volgens de gegevens van autoweek ook niet te kloppen: lengte zitting van de Fiat is 53 cm tegen 48,5 voor de Polo. Lengte rugleuning is 66 tegen 60. Zelfde verschilling vind je achter.
Lengte? Breedte wordt niet genoemd, maar lijkt me ook erg belangrijk. Bovendien is zitcomfort niet alleen van maten afhankelijk, maar ook van stevigheid, materialen en verhoudingen. Dat is subjectief, maar erg merkbaar, zeker op langere ritten.

Enkele andere belangrijke factor (zeker voor wie kinderen vervoert): de Polo scoort zeer hoog als het gaat om kinderveiligheid achterin. Zelfs hoger (86%) dan de Golf die ook al als één van de beste scoort. De Fiat scoort absoluut lager op dat vlak (komt niet terug in de genoemde test), nl. 3 sterren.

http://www.roadtestreport...port/Fiat/Punto_Evo/2010/

Overigens schat de ANWB in dat de Punto iets hogere totale kosten per maand heeft (als het juiste type erbij staat):
http://www.anwb.nl/auto/k...sel-klein.html?popup=true

[ Voor 0% gewijzigd door pinockio op 31-08-2010 23:04 . Reden: spelfout ]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 04:32:
http://www.autoweek.nl/vi...swagen-Polo-vs-Fiat-Punto
Vanaf 3:30

Ohja, en je moet inderdaad het hele artikel lezen :+
"Maar is dat voldoende om de Polo te laten winnen? 'Nou nee, want ook ik erger me aan het minimale motorvermogen van de VW. De TDI geeft veel te weinig thuis bij lage toeren, terwijl je juist daar verbruikswinst kunt boeken. Op binnenwegen is de Punto de fijnste auto, en ook gezien z'n prijs zou ik de Evo mee naar huis nemen.'"

Maar goed, het begint nu toch wel enigszins belachelijk te worden hoe gemeend wordt dat mensen hun VW moeten verdedigen en vooral de rest afkraken. Ik heb me nooit met auto's bezig gehouden, ga één keer op zoek naar de beste keus om nieuw te kopen, en had nooit verwacht dat er ook zo'n fanboyschare zou zijn bij dit soort dingen. There, I said it. Het is gewoon niet meer met droge ogen te beweren dat het hier geen fanboyism betreft - de meeste VW-rijders hebben niet eens ooit zelf in een Evo gezeten, laat staan gereden. Of, mensen kunnen het niet lijen dat er een keer wat beters om de hoek komt en willen vooral voor hun eigen gemoedsrust blijven volhouden dat de beste keuze van toen dat nog steeds is.

Ik heb mijn keuze gemaakt, ben inmiddels ook zeker van de opties en uitbreidingen, ben blij dat 2 lezers + autoweek zelf mijn keuze onderschrijven, en ga nu gauw weer het kijken en vergelijken stoppen, want man man man... Gaat dit nu continu zo door? Volgende week komt d'r een Ford nogwat uit en dan wordt het daartegen schoppen als dát op dat moment de beste keus blijkt?

/me out, vervoer gaat weer uit de forumlijst tot ik weer eens echt wat nodig heb.
Tsja, dat is ook logisch. Het is met auto's eigenlijk hetzelfde als met bijvoorbeeld videokaarten. Al moet ik wel bekennen dat het met auto's wat feller lijkt te zijn allemaal, maar goed, gewoon de fanboys negeren en je eigen keuze maken op basis van reviews en, veel belangrijker, op basis van een of meer proefritten.
Uiteindelijk moet je zelf in zo'n auto rijden, dus wat iemand anders er van vindt is compleet irrelevant imo.

Nee, merp!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:57
Dat van die stoelen is op te lossen door de optie lederen bekleding te nemen, krijg je namelijk op sportstoelen die wel steun bieden. Vond zelf de standaard Fiat stoelen ook waardeloos, maar heb goede ervaring met de sportstoelen (3,5 jaar in een Grande Punto) dus heb die ook genomen in de Evo. Helaas zijn ze niet zonder leer te krijgen (leer ziet er leuk uit, maar had van mij niet gehoeven), maar als je veel rijd zeker het overwegen waard, imho beter dan de standaard Polo stoelen (die van de Highline zijn beter, maar niet te krijgen op de Bluemotion)
.
Heb ook zitten twijfelen tussen een Polo en een Evo, in het voordeel van de Fiat vond ik buiten de 4e cylinder en 10 extra pk's (al moet ik hem nog rijden :)) de uitgebreidere optielijst. Wellicht niet relevant voor de TS die zo goedkoop mogelijk wil (neem dan een GP mtjd, nog mooier ook), maar ik vond het zonde dat VW niet alle opties die voor normale modellen te krijgen zijn aanbied op de Bluemotion (sportstoelen, panoramadak).

Flickr | Lego collectie

• pinockio
Nog iets:
In het Autoweek-artikel wordt ten onrechte beweerd dat de Polo net als de Punto een onderhoudsinterval heeft van 1 jaar (of 30.000 km). Dat is 2 jaar (of 30.000 km). Daarnaast wordt ten onrechte gemeld dat de Punto 12 jaar garantie heeft op doorroesten van binnenuit. Dat is 8 jaar.

En dat is geen fanboyisme maar naakte feiten (Floppus!) --- nu ja, hij leest toch niet meer mee ;)---

Nog iets --- over motorvermogen.
De ene tester (Marco) is een Nissan Qashqai 1.6 (115 pk ws) gewend, de andere een Punto 1.9 diesel (2000). Geen wonder dat de Polo dan traag is.

Ik was een Seat Inca 1.9D gewend (47 kW/64 pk, 1110 kg) en een Volvo V40 1.8 LPG (1999, 122 pk, 1280 kg). Ik vind de Polo niet traag, iets soepeler bij 1000-1800 toeren zou wel mogen. En dat je niet mee zou kunnen met het verkeer is onvervalste quatsch.

Maar... de meerprijs t.o.v. de Punto en het iets kleinere motorvermogen worden dan weer ruimschoots gecompenseerd door:

- Beter zitcomfort
- Betere afwerking
- Rustiger, degelijker interieur
- Degelijker uitstraling
- Stabieler weggedrag
- Prima looks
- Veiliger (m.n. voor kinderen)
- Lagere afschrijving
- Betere reputatie (ja, ik hoef mijn keuze voor het merk VW in ieder geval niet uit te leggen)
- Langere garantietermijn op carrosserie
- Langere intervallen voor onderhoud

Bovendien wacht ik nog op een degelijk (ADAC, Duitsch) onderzoek van de Punto, ik vraag me af of deze in een goed uitgevoerd onderzoek ook zo goed scoort als de Polo in dit onderzoek:

http://www1.adac.de/Tests...DI_BlueMotion_87g_DPF.pdf

En verder hoe over een periode van 5 jaar beide modellen scoren op het gebied van betrouwbaarheid en onderhoudskosten. Overigens: de Polo heeft distributieriem (tandriem) die - voor zover ik het me goed herinner - slechts om de 210.000 km vervangen hoeft te worden. Weet iemand hoe dat bij de Punto zit?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pinockio schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 23:24:
Nog iets:
In het Autoweek-artikel wordt ten onrechte beweerd dat de Polo net als de Punto een onderhoudsinterval heeft van 1 jaar (of 30.000 km). Dat is 2 jaar (of 30.000 km). Daarnaast wordt ten onrechte gemeld dat de Punto 12 jaar garantie heeft op doorroesten van binnenuit. Dat is 8 jaar.
De Punto heeft ook geen interval van 1 jaar. Alles is 30.000 35.000 km of 2 jaar. Carosseriegarantie kan ik niks over vinden bij Fiat (ook niet bij VW).
Maar... de meerprijs t.o.v. de Punto en het iets kleinere motorvermogen worden dan weer ruimschoots gecompenseerd door:

- Beter zitcomfort
- Betere afwerking
- Rustiger, degelijker interieur
- Degelijker uitstraling
- Stabieler weggedrag
- Prima looks
- Veiliger (m.n. voor kinderen)
- Lagere afschrijving
- Betere reputatie (ja, ik hoef mijn keuze voor het merk VW in ieder geval niet uit te leggen)
- Langere garantietermijn op carrosserie
- Langere intervallen voor onderhoud
11 punten, waarvan 1 niet waar en 4 eigen mening. Wie is er fanboy?
En wat betreft die reputatie: ik rij nu al 8,5 jaar probleemloos Citroën. Ik maal niet om reputatie.
En verder hoe over een periode van 5 jaar beide modellen scoren op het gebied van betrouwbaarheid en onderhoudskosten. Overigens: de Polo heeft distributieriem (tandriem) die - voor zover ik het me goed herinner - slechts om de 210.000 km vervangen hoeft te worden. Weet iemand hoe dat bij de Punto zit?
Getande distributieriem elke 120.000 km Ketting die niet vervangen hoeft te worden. 210.000 is wel... erg veel. Is dat niet een drukfout?

• KillaZ
Nee ;) Tegenwoordig heeft VAG een behoorlijke interval op zijn D-riemen zitten

K to the KillaZ

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben ook abuis: volgens de onderhoudsinstructie op de FIAT website zijn de intervallen 35.000 km en is de distributie met een ketting die niet vervangen hoeft te worden.

En volgens de ANWB is de waardevermindering van de Punto minder dan van de Polo. De totale kosten zijn hoger, maar er wordt met het fabrieksverbruik gerekend. Tel je het testverbruik (wat volgens de VW forums helemaal geen verkeerd beeld schetst) kom je uit op 23,4 cent/km voor de Polo en 22,9 voor de Punto.

Ik ben geen fanboy trouwens. Ik vind de Polo er best leuk uitzien, ook het interieur (voor mij is het een afweging: zakelijk of wat meer speels, ik vind het een niet slechter dan het ander), maar waar ik wel een hekel aan heb is het ontbreken van metertjes. De Polo heeft alleen een brandstofmeter, en volgens mij alleen op een schermpje. Dan liever brandstof en koelwatertemperatuur, en echte meters. Liever nog meters die helemaal rond gaan zoals de Golf en de Passat, en als er ook nog wat met oliedruk en -temperatuur gedaan kan worden dan wordt mijn metertjesfetishisme nog beter bevredigd :9

[ Voor 76% gewijzigd door Maasluip op 01-09-2010 08:39 ]

• KillaZ
Dat is geen fetish....Dat heet "Een control freak zijn" :+

Deze discussie is toch verder zinloos?
Puur feiten gericht is de Punto, voor zijn doelgroep, een betere koop.
Beter verbruik, meer souplesse <snelweg snelheden en beter uitgerust.

Wat mij opviel in de test is dat de Polo zich op de snelweg het lekkerst voelt. Iets dat ook meegenomen kan worden mocht je veel snelweg km maken.

Voor mij zou het duidelijk zijn: Ik neig meer naar uitrusting en verbruik dan naar afwerking, iets wat i.m.o. VW de laatste jaren aardig voor elkaar heeft.

Echter kan dit voor ieder persoon anders zijn. Daarom is deze discussie zo nutteloos i.m.h.o.

K to the KillaZ

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh ja, en als ik een Polo zo configureer als ik mijn Punto heb gedaan, dan kom ik op 4000 euro meer uit. En dat terwijl de Polo kaal nog geen 1000 euro duurder is.

Het valt me nu trouwens ook op: de Polo Trendline heeft een lager verbruik (1 l/100 km) dan de Polo Comfortline.
En ik vraag me af wat er gebeurt als je de Punto ook op 155 banden zet. Dat zal het verbruik ook gunstig beinvloeden.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

KillaZ schreef op woensdag 01 september 2010 @ 08:53:
Dat is geen fetish....Dat heet "Een control freak zijn" :+

Deze discussie is toch verder zinloos?
Puur feiten gericht is de Punto, voor zijn doelgroep, een betere koop.
Beter verbruik, meer souplesse <snelweg snelheden en beter uitgerust.

Wat mij opviel in de test is dat de Polo zich op de snelweg het lekkerst voelt. Iets dat ook meegenomen kan worden mocht je veel snelweg km maken.

Voor mij zou het duidelijk zijn: Ik neig meer naar uitrusting en verbruik dan naar afwerking, iets wat i.m.o. VW de laatste jaren aardig voor elkaar heeft.

Echter kan dit voor ieder persoon anders zijn. Daarom is deze discussie zo nutteloos i.m.h.o.
Dat laatste is denk ik het sterkste punt uit je post. Mensen die hun voet links van de koppeling willen zetten kunnen dat niet doen in de Punto, de stoelen schuiven wat meer (tenzij je leren bekleding of sportstoelen neemt), de afschrijving is wat hoger, de bewezen historische betrouwbaarheid lager.

Dat een VW een lagere afschrijving heeft komt niet alleen door een hogere betrouwbaarheid, maar ook door iets wat jullie als een nadeel opnoemen. Hij is minder vernieuwend. Bij Fiat zullen ze over 5 jaar het hele design van de Punto weer omgegooid hebben waardoor deze minder waard is, een VW zal (waarschijnlijk) nog steeds redelijk lijken op de auto zoals de mensen die nu kopen. Dus door de vernieuwendheid nu kan het model over een aantal jaar juist meer gedateerd aandoen.

Om persoonlijke redenen (smaak en dergelijke) lijkt de Fiat me een leukere, warmere auto, dus ik ben geen fanboy te noemen, maar lijkt de VW me een betere auto kijkend naar het onderwerp van dit topic.

/▌

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:38

Jrz

––––––––––––

Gister de fiat gereden.
Maakt een stuk minder ratelend geluid dan de seat, en is met lagere toeren wat sneller.
Ziet er van binnen leuker uit, en heeft mogelijkheid voor dualzone CC.
Stoelen waren redelijk zacht vergeleken de seat, wat ik wel jammer vond.
Achterin meer (been)ruimte dan de seat.
Vering vond ik ook te zacht. De stugheid van de seat beviel me wel.
Van buiten vind ik de seat (ST) mooier.
Schakelen vond ik maar vreemd in de fiat. Het voelde een beetje aan als een stugge oude bak. Weet niet hoe ik het moet omschrijven =)

Lastig allemaal. Ik heb nu:
Mooier van binnen
Betere motor
vs
Uiterlijk
Stoelen en vering.
Lekkerder schakelen

[ Voor 13% gewijzigd door Jrz op 05-09-2010 11:38 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• chario2
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-06 19:52

chario2

Chario2 (818126)

laat ik ook nog even een duit in het fiat verhaal doen:

gister met de gp evo gereden, 1.3 multijet van Fivan Maassluis.
Ik vond de motor erg goed, de turbo pakte al snel op (iets van 1500 toeren) en het ding reed heerlijk.
Qua sturen wel wat aan de lichte kant, maar niet echt totaal gevoel-loos.
Het dashboard vond ik wat plastic overkomen (Dat heb je in deze prijsklasse), maar de auto is wel compleet qua uitrusting.

Nog geen polo gereden dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Chario2 (818126)

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:45
Sinds een halfjaar rijd mijn vrouw met de polo rond, en we hebben heel wat vergeleken, maar niets komt in afwerking aan de buurt van de polo!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Er valt ook niet veel af te werken, zo weinig zit er in :-)
</flamebait>

Ik vond de fiat ook erg licht.. Uit eindelijk is het natuurlijk ook wel een beetje wennen. Ik zou wel een ibiza ST met het interieur meer ala fiat willen =)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:26:
[...]

Dat vind ik ook vrij belachelijk. Ik heb mijn auto tweedehands gekocht en gezegd dat ze hem niet "rijklaar" hoefden te maken. Ding stond een paar maanden in de showroom maar banden oppompen, poetsen en aftanken wil ik zelf wel doen voor zulke bedragen. Bij een nieuwe auto kom je er waarschijnlijk niet onderuit omdat er nog geen kenteken enzo op zit en de tank waarschijnlijk echt leeg is zodat je niet eens van de parkeerplaats af kunt rijden :p

/▌

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:56
Marzman schreef op zondag 05 september 2010 @ 13:36:
[...]

Dat vind ik ook vrij belachelijk. Ik heb mijn auto tweedehands gekocht en gezegd dat ze hem niet "rijklaar" hoefden te maken. Ding stond een paar maanden in de showroom maar banden oppompen, poetsen en aftanken wil ik zelf wel doen voor zulke bedragen. Bij een nieuwe auto kom je er waarschijnlijk niet onderuit omdat er nog geen kenteken enzo op zit en de tank waarschijnlijk echt leeg is zodat je niet eens van de parkeerplaats af kunt rijden :p
Ach, neem je zelf een jerrycan mee ;). En platen zijn voor een paar tientjes ook zo te bestellen :).

Verwijderd

Topicstarter
Rijklaar maken en afleverkosten zijn heel andere zaken. Afleverkosten is vooral transport, en wordt door de importeur/fabrikant berekend en niet door de dealer. Daar kan je bij de dealer dus ook niet onderuit, al kan je natuurlijk altijd over de prijs onderhandelen. Nieuwe auto's worden daarbovenop nog rijklaar gemaakt. Daar kan je wel onderuit, maar bij de mijne kost dat 160 euro, voor o.a. volle tank (50 euro), een mattenset (53 euro) en een laatste controle + poets/waxbeurt enzovoorts. Dan valt het nog wel mee met de marge daarop, hoewel ze daar zonder meer extra winst pakken.

Ik vind het overigens ook belachelijk dat ze afleverkosten apart berekenen. Zeker omdat deze bij sommige dealers veel hoger zijn dan bij andere, Ford berekent bijvoorbeeld ruim 300 euro meer dan Skoda. Dat zijn gewoon verborgen kosten. Het is echter wel goed dat ze rijklaar maken niet meerekenen, omdat die kosten per dealer verschillen en bovendien vermeden kunnen worden door inderdaad een Jerrycan mee te nemen bij het afhalen. Vergeet je trechter niet, want iets zegt me dat de dealer je die niet gaat lenen :P

• pinockio
Bij een nieuwe auto is het rijklaar maken wel wat meer dan alleen afvullen hoor. Ik vind het sowieso wel belachelijk duur (bij mijn dealer geloof ik 700 euro) maar ik denk niet dat je er komt met een jerrycan benzine.

Aan de andere kant: op een zuinig model schijnen ze weinig te verdienen (logisch: zit niet in de hoogste prijsklasse), en dan is dat bedrag weer mooi meegenomen voor de dealer. Die verkopers moeten toch ook betaald worden... :)

Ik kon mijn oude auto nog via de sloopregeling inruilen (totaal 2500 euro korting); daarnaast kon ik er alleen nog een iPhone-houdertje bij onderhandelen, meer kon echt niet. (De verkoper ging het nog aan zijn baas vragen; dat houdertje moesten ze dan bij een ander model meebestellen oid.) Ik geloof best dat ze dan per saldo een erg lage marge halen.

[ Voor 57% gewijzigd door pinockio op 07-09-2010 08:32 ]

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Morgen ga ik even de seat ST naast de fiat punto houden =)

Verwijderd

Snap ik het nu even niet of zijn dat compleet andere auto's ?

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Euhh neuh.. allebij 14% bijtelling en geen mrb + bpm.. Seat ST vind ik net iets mooier dan de 5 deurs.

Maar ok.. vandaag weer effe langs de seat gegaan, en met de st naar de fiat+opel dealer gereden :)
Conclusie: seat st is toch echt de mooiste van buiten. Probleem: weinig ruimte binnen, heel saai dashboard.

Fiat was echt stukken mooier, en voor en achterin een stuk ruimer. Motortje loopt ook wat mooier, maar dat zou eigenlijk niet doorslaggevend zijn voor mij.
Ook meteen de opel corsa ecoflex bekeken, en die ik ook erg mooi en ruim van binnen. Maar ik nijg meer naar de fiat. Opel en fiat hebben allebij een leuke financieringsaanbieding, seat niet.

Ik vind het aan de ene kant wel jammer, want ik vind de seat van buiten echt heel mooi.. maar je zit toch aan de binnenkant =) Het stugge van de seat vond ik wel lekkerder dan de fiat.

Zal morgen even fototje posten van de 2 bakkies naast elkaar

[ Voor 3% gewijzigd door Jrz op 12-09-2010 00:34 ]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Van het weekend ook maar de Fiat Evo gekocht met een aantal extra's (comfort en veiligheid). Heb 1650euro korting geregeld door deze uit te printen en mee te nemen: http://www.bochaneinactie.nl/index.php/fiat-punto-evo :P De korting van 1900 lukte niet, maar heb het nu wel geregeld bij een locale garage wat ook wel handig is. De Evo wordt over 8 weken geleverd.

De auto reed erg lekker, zuinig en voor alle opties die je standaard al hebt best goedkoop. Het enige wat ik niet zo mooi vind is de integreerde radio, want deze is gemaakt van zwart glanzend plastig, waar ik zelf mat mooier vind.

☻/
/▌
/ \

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Ah.. goeie tip =)

Ben weer langs geweest.. opel corsa en fiat punta na elkaar gereden.
corsa een benzine bak. Ging me niet om de motor, maar juist om de rest.
WAT een verschil! Interieus is fiat iets vlotter, maar opel doet niet onder.
Schakelbak: goed voor mekaar in de opel. Bij fiat 2x gehad "zit hij nou in zn achteruit?'
Wegligging / vering en sturen vind ik bij de opel veel beter.
Vooral te merken als je over hobbelige / klinkerweggetjes gaat. In de fiat werden we een beetje door elkaar geschud.
Alles voelde net wat degelijker aan dan de fiat.

Half november kan ik hem hebben als ik bestel.

[ Voor 94% gewijzigd door Jrz op 17-09-2010 20:06 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste