• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 14:59
Wat ont-zet-tend knap deze mod. KUTGW! _/-\o_

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Goodies, what's next? een 5,25" floppy drive als dvd player?

SUper knap gedaan!

[img]error.jpg[/img]

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:55
Hmm, ik denk niet dat die geheugenkaart het leuk gaat vinden als die stroom krijgt op pinnetjes waar geen stroom op mag. Als je de floppy erin stopt bedoel ik dan, of is dat niet het geval?
Overigens wel super om te zien hoe je dit allemaal maakt! Ga zo door :-D

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

dat is niet t geval, als ik t goed zie steek je eerst de flop dr in, dan gaat het metalen kapje open en dan worden de contactpinnen in 1 beweging dr op gedrukt, meteen op hun uiteindelijke plaats. precies zoals bij de originele floppydisk dus :)

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:43

casemodder

--->

Vette mod hoor sprite _/-\o_

Maar wat heeft iedereen toch met dat IRRITANTE kutgw

Echt irritant 8)7 |:(

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
casemodder schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 19:23:
Maar wat heeft iedereen toch met dat IRRITANTE kutgw

Echt irritant 8)7 |:(
Ah fijn, nog iemand die er zo over denkt :)

Casemod: Cubeleon

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
brinkdinges schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 19:32:
[...]

Ah fijn, nog iemand die er zo over denkt :)
offtopic:
Ik denk dat het merendeel er zo over denkt

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:43

casemodder

--->

TD-er schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 19:33:
[...]

offtopic:
Ik denk dat het merendeel er zo over denkt
Zoo gelukkig steun van de medetweakers >:)

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Sprite: Heb je trouwens de beeldroutines nog weten te optimaliseren of gaat het nog steeds met dezelfde snelheid over usb?

Heb je trouwens nog een switch erin bij je SD kaart? De meeste readers met hotplug functie doen dat met een schakelaar (die ook wel in je socket zal zitten) alleen die kun je niet meer gebruiken omdat de kaart erin moet zitten als je de floppy erin doet.
Heeft die drive zelf al een schakelaar die ingedrukt wordt nadat de SD contact heeft of moet je die nog toevoegen?

Verwijderd

Ja joh, schrijf ff een framebuffer device, das toch simpel? :+

Respect _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, net nog even bezig geweest aan de driver voor de CRT. Het goede nieuws: ik kan nu updates halen van 60Hz als er niet al te veel veranderd, dus kleine dingetjes als muiscursors zouden nu vloeiend moeten gaan. Het slechte nieuws: mijn driver crashed mijn pc nu op random tijden 8)7 Toch maar eens naar locking en netjes drivers schrijven gaan kijken, het kreng is nu zowiezo een klont aan hackwerk.

Ik ben ook eens bezig geweest met wat meten aan de voeding. De originele SE-voeding mag dan wel oud zijn, maar heeft ook z'n burn-in wel gehad, en iirc waren die krengen niet kapot te krijgen. Als het even kan houd ik die dus graag in bedrijf, maar dan moet 'ie wel een beetje efficient zijn...

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9426.JPG
Dit is de setup: 2 HDs en het processorboardje, alles aangesloten aan de voeding. Van de 2e HD is alleen de power aangesloten, maar dit zou voor de stroommeting nier moeten uitmaken: mijn servertje zal toch een groot gedeelte van de tijd staan te idlen.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9427.JPG
Aan de 230V-kant gebruikt de voeding 25W. Voor de andere kant hebben we de multimeter nodig, en dit is het resultaat:

RailStroomSpanningVermogen
5V0.57A5.17V2.94W
12V1.03A12.04V12.40W
Totaal15.34W

24W in, 15W uit... da's een efficientie van 63%. Beetje jammer.
Verder zijn de spanningen ook nog eens niet helemaal stabiel, wat niet vreemd is: het originele moederbord had allerlei componenten die op 5V liepen en die lijn is dan ook redelijk zwaar uitgevoerd in de voeding. Mijn bordje trekt ten eerste minder stroom en doet dat ten tweede van de 12V-lijn: de chips werken zelf op veel lagere spanningen maar daar heeft 'ie een on-board power-converter voor. Blijven alleen de 2 HDs over die de 5V-lijn een tikkie belasten... geen wonder dat de PSU niet in z'n element is dus.

Nja, een andere voeding uitzoeken dus... wat ook nog wel een beetje een probleem is. Ik wil eigenlijk een passieve voeding hebben die compleet ingebouwd kan worden en 12V en 5V als uitgangsspanningen heeft, andere heb ik niet nodig. Verder moet 't een beetje kwaliteit zijn (ik wil niet dat een brak exemplaar mijn complete server opblaast) en als 't even kan ook nog eens goed efficient... Met standaard ATX-voedingen heb je 't een stuk makkelijker :)

SA007: Het SD-kaart-slotje wat ik geript heb heeft alleen een write-protect-switch voor zover ik kan zien. Als de SD-reader die ik eraan knoop wel een switch heeft om te detecteren dat de kaart erinzit, kan ik wel eens kijken of ik de schakelaar kan gebruiken die de fdd gebruikt om te zien dat er een flop is ingedrukt.

[ Voor 5% gewijzigd door Sprite_tm op 20-08-2010 00:09 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Tsja schakelende voedingen zijn niet zo efficiënt als ze weinig belast worden. Maar hoe nauwkeurig is die meting van 25 Watt aan de 230V kant?
Ik ken die Cresta niet en de foto is een beetje onduidelijk, dus ik kan ook niet zien of die 60 staat voor de cos-phi.
Maar 60% efficiëntie klinkt niet onwaarschijnlijk.

Het zal niet meevallen om een kant-en-klare 80+ voeding te vinden die er ook nog eens in past.
Je zou ook zelf iets kunnen maken met van die kant-en-klare modules, aangezien je nu niet echt grote vermogens nodig hebt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb je niet voldoende aan bijv. een pico-psu? lekker klein om in te bouwen en ruim voldoende vermogen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD-er: Schijnt dat die Cresta's redelijk nauwkeurig zijn, pas onder de 10W moet je uitkijken. Die 60 is iirc idd de cos-phi.

nedernakker: Een pico-psu is leuk, maar volgens mij slaat die naam alleen op dat gele dingetje wat je op je ATX-mobo prikt en waar je 12V in moet drukken? Zoja issie niet echt nuttig voor mij: zo'n ding stuurt de inkomende 12V namelijk gewoon door naar het mobo en heeft daarnaast een tweetal DC-DC-convertors om de 5V en de 3.3V te genereren. Ik gebruik de 3.3V niet en de 5V nauwelijks, dus vreemd genoeg is zelfs een pico-PSU overkill. Verder heb ik daarnaast dus nog een nette 12V-voeding nodig.

Ik zou misschien wel die zuinige 12V-voeding ergens vandaan kunnen trekken die alleen 12V uitspuugt en daar zelf een 5V-DC-DC-converter tegenaan hangen. De 5V-lijn heeft maar een belasting van 3W; als ik daarmee een niet al te hoog rendement haal is dat niet extreem boeiend. Verder is het jullie misschien al een heel klein beetje opgevallen dat ik niet vies ben van wat solderen ;) dus de PSU kan er ook nog wel bij.

Edit: Woei, deze trein heeft Internet dus ik heb meteen een krap uurtje om spijkers met koppen te slaan. Een 5V DC/DC-convertertje blijkt van eBay te halen voor een prijs waarvoor ik 'm zelf niet inelkaar kan zetten. PSUs worden lastiger: bij de meeste staat 'high efficiency', maar er is er geen bij waar precieze getallen bijstaan. Ik denk dat ik mijn eigen bak met PSUs maar eens ga doorspitten, misschien heb ik er zelf nog iets efficients bijzitten wat 12V uitspuugt...

[ Voor 25% gewijzigd door Sprite_tm op 20-08-2010 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Hoeveel amps heb je werkelijk nodig (even de meetwaarden hierboven negerend)? Ik heb denk ik nog wel een paar combi-voedinkjes liggen (5 en 12V) waarvan ik er wel eentje wil doneren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Sprite_tm schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 08:28:
TD-er: Schijnt dat die Cresta's redelijk nauwkeurig zijn, pas onder de 10W moet je uitkijken. Die 60 is iirc idd de cos-phi.

nedernakker: Een pico-psu is leuk, maar volgens mij slaat die naam alleen op dat gele dingetje wat je op je ATX-mobo prikt en waar je 12V in moet drukken? Zoja issie niet echt nuttig voor mij: zo'n ding stuurt de inkomende 12V namelijk gewoon door naar het mobo en heeft daarnaast een tweetal DC-DC-convertors om de 5V en de 3.3V te genereren. Ik gebruik de 3.3V niet en de 5V nauwelijks, dus vreemd genoeg is zelfs een pico-PSU overkill. Verder heb ik daarnaast dus nog een nette 12V-voeding nodig.

Ik zou misschien wel die zuinige 12V-voeding ergens vandaan kunnen trekken die alleen 12V uitspuugt en daar zelf een 5V-DC-DC-converter tegenaan hangen. De 5V-lijn heeft maar een belasting van 3W; als ik daarmee een niet al te hoog rendement haal is dat niet extreem boeiend. Verder is het jullie misschien al een heel klein beetje opgevallen dat ik niet vies ben van wat solderen ;) dus de PSU kan er ook nog wel bij.

Edit: Woei, deze trein heeft Internet dus ik heb meteen een krap uurtje om spijkers met koppen te slaan. Een 5V DC/DC-convertertje blijkt van eBay te halen voor een prijs waarvoor ik 'm zelf niet inelkaar kan zetten. PSUs worden lastiger: bij de meeste staat 'high efficiency', maar er is er geen bij waar precieze getallen bijstaan. Ik denk dat ik mijn eigen bak met PSUs maar eens ga doorspitten, misschien heb ik er zelf nog iets efficients bijzitten wat 12V uitspuugt...
of de picopsu met grote range input kopen, loopt op alles van 6 tot 24v zegmaar.. dan maakt t wat minder uit wat je dr aan hangt (en je hebt meer keuze uit 15, 18 en 19v laptop adapters.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-08 19:37
Als je interesse hebt, ik heb hier nog een 12v+5v voeding uit een nas liggen (12v 5A, 5v 4A), die je voor weinig over mag nemen (doe er zelf toch nooit meer iets mee)
Efficientie van het ding weet ik niet, stuur maar een pm voor details etc

Goed koper is duurder dan slecht koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlexanderB: Dat kan, maar dan heb ik ook voor mijn 12V-rail twee converters achter elkaar staan (de laptopvoeding plus de pico-PSU) waardoor ik twee keer het verlies van een schakelende voeding heb. Dat was niet helemaal de bedoeling :)

Kaj: Dat zou awesome zijn :) Ik zal het even nakijken als ik weer thuis ben, maar als ik het zo bekijk ga ik minimaal zo'n 4A aan 12V nodig hebben, plus een halve amp ofzo aan 5V. 5V is dus optioneel omdat ik dat ook via zo'n leuk dc/dc-converter-pcbtje kan oplossen :)

Timo: Da's ook een optie en die gaat wel passen :) Ik ga je zo even een dm'metje sturen; misschien is de efficientie op te zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Sprite_tm op 20-08-2010 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nog even de tip die ik in de chat gaf hier plakken: 4A ga ik niet redden, maar je hebt voor een handvol duiten open frame-voedinkjes van MeanWell in de handel; 12V/5A voor iets meer dan twee tienen.
Klein DC/DC-convertjertje eraan voor de 5V en huppakee; mooi voedinkje voor weinig geld die je goed kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, dit weekeind ben ik wel weer druk bezig geweest aan de casemod, maar niet echt 'sexy' zaken: ik heb de framebuffer-driver voor de monitor geport naar het Linux-bordje waar het uiteindelijk op moet draaien. (En een shitload aan tijd verloren door een stomme bug: ik was een return-statement vergeten mee te copy-paste'en. En daar kom je dan na een halve dag pas achter...) Verder heb ik de voeding die Timo hierboven aanbood opgehaald en uitgeprobeerd: helaas bleek deze dezelfde efficientie te halen als mijn originele Mac-voeding. Nja, op zich heeft het vinden van een betere voeding niet noodzakelijk haast.

Verder ben ik maar eens bezig geweest met het maken van een interface van ADB naar USB. Puntje 1 was daarbij interfacen aan de ADB-bus, en met alleen de muis als testapparaat eraan ging dat allemaal vrij snel: als je weet welke apparaten er aan je bus hangen kan je meteen een groot gedeelte van de ADB-specs overslaan en heb je zo je relevante data te pakken.

Puntje 2 was het toetsenbord. Muis aan toetsenbord, toetsenbord aan mijn microcontroller en.... helemaal niets. Wat bleek: mijn mooie krullende toetsenbordkabel weigerde pertinent om het datasignaal door te geven.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9428.JPG
Mijn eerste idee was het probleem in deze stekker zat. Ik had 't half goed: het probleem zat wel in een stekker maar natuurlijk die aan de andere kant :(

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9429.JPG
Zoals je kan zien is de huls van de stekker aanelkaargesoldeerd en is de stekker daarna ingegoten. Da's helaas niet anders uit elkaar te halen dan met een mes...

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9431.JPG
There's your problem!

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9433.JPG
En weer zo goed als nieuw. Nouja... misschien toch maar eens twee nieuwe stekkers eraanzetten, of een compleet nieuwe kabel scoren. On a related note: Heeft iemand van jullie nog een gekruld ADB-snoer over?

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9434.JPG
Het toetsenbord was zelf ook niet helemaal lekker. Links mijn commando, rechts het antwoord van het toetsenbord. De twee signalen zouden even sterk (=hoog) moeten zijn maar zijn dat dus niet. De originele hardware vond 't blijkbaar nog wel OK, maar mijn uC had er wat problemen mee.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9435.JPG
De oplossing was de aanstuurtransistor van het toetsenbord erafsnijden (ik kon er niet netjes bij) en vervangen door 2 andere torren (geschakeld als een darlington). Als het signaal nu nog niet goed is...

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9436.JPG
En dat bleek prima te werken. Nog even een plaatje van mijn setup: onderaan het Mac-toetsenbord en de bijbehorende 1-knops-muis. Daarboven links het witte breadboardje met daarop de schakeling die ADB praat. (Unrelated: daarboven uit ongeveer dezelfde tijd mijn IBM Model M-keyboard die aan mijn PC hangt.)

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9438.JPG
En natuurlijk het belangrijkste: wat de microcontroller zelf ervan vind. Die lijkt alles prima te detecteren, mooi!

Verdere plan de campagne: code iets opschonen en dan een 2e microcontroller eraan knopen. Deze gaat USB praten, en de combo van de 2 microcontrollers zou netjes een ADB->USB-converter moeten vormen die door een PC ofzo als een USB-keyboard en -muis gedetecteerd zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet je nageven ben zeer onder de indruk van je prestaties en het tempo waarin je door weet te gaan!

Ga zo door, ik volg deze met zeer veel plezier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het probleem met het keyboard had ik zelf waarschijnlijk opgelost door een ander keyboard te pakken, maar een darlington kan natuurlijk ook (al verwacht ik dat een enkele het ook wel gered had). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-01 17:16
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ says it all :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Mooi werk weer en hey, die trackball heb ik ook :+
Die hangt tegenwoordig aan m'n 2e werkplek en de 1e is voorzien van een nieuwe, maar toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD-er schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 06:55:
Het probleem met het keyboard had ik zelf waarschijnlijk opgelost door een ander keyboard te pakken, maar een darlington kan natuurlijk ook (al verwacht ik dat een enkele het ook wel gered had). :)
Had ik er een complete stapel van gehad was 't natuurlijk geen enkel probleem geweest :) maar om authentiek te blijven wil ik een ADB-keyboard hebben en die dingen zijn helaas niet echt makkelijk meer te krijgen... Een enkele tor had het waarschijnlijk ook wel gered, maar de basis-stroom vanuit de keyboard-controller is zo laag dat die het signaal nog steeds niet helemaal naar de ground trok. Dan maar een darlington, en nu krijg ik een 100% netjes signaal op de lijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 08:15

McFizban

Hackito ergo sum.

Dit is weer een prachtige mod.
Het valt me alleen op dat je casing niet meer een hele frisse computer kleur heeft.
Dat vergeelde kun je heel mooi wegkrijgen.
Je zou eens naar Retr0Bright kunnen kijken.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hip, ik had inderdaad wel van het goedje gehoord maar ik meende me te herinneren dat het iets was wat je voor heel veel dollars uit de VS moest halen, niet iets wat je zelf kan maken. Ik zal eens kijken of ik een batch ervan inelkaar kan zetten. (That is: als ik het Nederlandse equivalent van de ingredienten kan krijgen... UV-licht heb ik gelukkig wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm neemt de flexibiliteit van het plastic dan niet nog verder af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook al wat zitten zoeken voor de ingredienten van dat Retr0Bright.

Op zich moet het best te doen zijn:
Waterstofperoxide, bij apotheek of via internet hier en daar wel goedkoop te krijgen. 10 euro voor 1 Liter 30% spul is hetgene waar ik zo op kwam als richtprijs.
Via Circuitsonline kwam ik hierop:
http://www.werkenmetmerke...ofperoxide-30-p-3664.html
en: http://www.labshop.nl/

Glycerine, ook bij apotheek te verkrijgen. alsook bij de gewone drogist (DA zowiezo geloof ik)

Xanthaangom, bij verschillende internet adresjes te verkrijgen. Alsook bij de reformwinkels. Wordt gebruikt door glutenvrije kookdingen en voor zeepjesmakers. (Tegen 10-12 euro per 200 gram)
bv: http://www.hekserij.nl/ of http://www.glutenvrijeweb...roducten/xanthaangom.html of http://xanthan.nl/

Vanish Oxi Action Power Mega Boost Ultra Uber Reinigspul is overal zowat te krijgen.

Ik ga binnenkort dus ook eens even proberen wat aparatuur te witten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank, dat woord kon ik niet vertalen en ik zat me al even af te vragen hoe ik daaraan zou moeten komen. Mooi, as vrijdag maar es even een zooi winkels afspeuren en met een beetje geluk de hele meuk diezelfde dag nog in de Retr0Brite zetten :)

TD-er: Welke flexibiliteit? :) Schijnt trouwens in principe mee te vallen: ik heb de theorie erachter gelezen (en begrepen) en je reverse't in principe netjes het proces wat het plastic bruin maakt, je bleekt niets weg ofzo. Uiteindelijk zou je hetzelfde type spul moeten overhouden zoals 't was toen het uit de fabriek kwam.

[ Voor 30% gewijzigd door Sprite_tm op 25-08-2010 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik begreep dat je UV-licht nodig had om de gel in te laten werken en UV-licht is voor zover ik weet mede verantwoordelijk voor het broos en hard maken van plastics.
Maar inderdaad de oude kasten waren al amper flexibeler dan bakeliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonT
  • Laatst online: 05-09 19:18

AntonT

One Ton!

Waterstofperoxide wordt ook gebruikt om haar te blonderen dus die zou je ook bij een kappersspeciaalzaak of wellicht ook de drogist kunnen halen :)

Verder: zeer interessant topic.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
Sprite_tm schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 00:43:
[...]

Dank, dat woord kon ik niet vertalen en ik zat me al even af te vragen hoe ik daaraan zou moeten komen. Mooi, as vrijdag maar es even een zooi winkels afspeuren en met een beetje geluk de hele meuk diezelfde dag nog in de Retr0Brite zetten :)
Mocht je het nog niet hebben kunnen vinden, je kan ook arrowroot gebruiken, dat is makkelijk te vinden (wel verwarmen). Maar wat ik uit het verhaal opmaak, is dat het alleen wordt gebruikt om de emulsie te geleren en dan kan je ook maizena of allesbinder gebruiken.

(damn, nooit gedacht dat mijn kookskills van pas zouden komen bij casemodding)

verder: _/-\o_

Compromises are for the weak

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Ik gooi mijn AT toetsenbord 1 maal in de 2 jaar altijd even in een bak met lauwwarm water met een scheut bleek.
Daar knapt mijn ram plant altijd flink van op.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, ik ben dit weekeind weer druk bezig geweest... en ik hbe ook nog tijd gevonden om verder te werken aan deze casemod :Y)

Ik heb besloten dat de kast toch maar wat netter moet: hij moest schoon en weer z'n originele kleur terugkrijgen. Dat betekende een wasbeurt en een sessie met Retr0bright.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9442.JPG
Puntje 1: Het zooitje schoonmaken. Mja, ik kan het handmatig doen... maar als God had gewild dat de mens z'n handen rimpelig zou maken door dingen met de hand te wassen, had 'ie me geen afwasmachine gegeven :P

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9445.JPG
Daarna de Retr0bright inelkaarzetten. Je ziet hier staan: 10% waterstofperoxide (wat nog best een bitch is om te vinden btw), oxi-waspoeder, glycerine, een stel verdikkingsmiddelen (agar-agar, tapioca, maizena) en voor de veiligheid handschoenen en een veiligheidsbril. Ik kon geen Xanthaanpoeder vinden maar net zoals Tha_Butcha hierboven leek me dat elk op polysaccharide gebaseerd verdikkingsmiddel wel het proberen waard zou zijn.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9451.JPG
De eerste pogingen waren met tapiocameel. No-go: ik weet niet precies of ik wat fout deed of of het spul zelf niet goed werkt, maar zodra ik de oxy-meuk toevoegde begon alles te bubbelen en warm te worden. Zodra dat afgelopen was had ik een vloeistof over; misschien brak de H2O2 de tapioca af ofzo.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9457.JPG
Poging 2 was met maizena. Dat deed het een stuk beter. De procedure die ik gebruikt heb is: 3tl (niet-afgestreken) maizena, 100ml waterstofperoxide en 1 theelepel glycerine samenvoegen, goed doorroeren en in de magnetron gooien. Tien sec verhitten op 900W, doorroeren, 10 sec verhitten etc net zolang tot je geen wit van de maizena meer kan zien en de drab goed stevig is. Daarna niet verder verhitten! Dat geheel af laten koelen (!) en ondertussen wat oxi-meuk in heet water proberen op te lossen (paar theelepels in een scheut heet water) en dan een theelepeltje van dat vocht door het maizena-mengsel mengen.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9459.JPG
Het Retr0bright-proces heeft ook UV-licht nodig. Ik had het spul natuurlijk buiten kunnen leggen zodat het kon genieten van de UV-stralen van de zon, die dit weekeind zo overvloedig scheen. *proest* Nja, de ouwe zonnebank die op mijn zolder ergens in een hoekje stond inzetten leek me toch een beter idee.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9462.JPG
Ondertussen meteen de toetsenbord-PCB maar eens doorgesoldeerd: ze waren daar niet echt scheutig met tin geweest, met ale gevolgen van dien...

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9464.JPG
En na 2 bleekpogingen met Retr0bright zag de kast er ineens een stuk vrolijker uit:

Vooral het toetsenbord had er erg veel baat bij:
Voor:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9436.JPG
Na:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9470.JPG

En de volgende stap van de elektronika is ondertussen ook druk in progress:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9468.JPG
Dit gaat de ADB-naar-USB-converter worden. Het bestaat uit een printje met twee microcontrollers: eentje om de ADB-communicatie af te handelen en de ander om USB te praten. Ze hangen aan elkaar met een seriele link. Op dit moment word de muis al mooi herkend als standaard USB-muis; ik moet nog bezig met het toetsenbord en dan is dat stukje ook weer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Geweldig dit! De gestoorde elektronicus/chemicus! KUTGW!

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30
Die hebben een mooi kleurtje gekregen. Had echt niet verwacht dat het er zo mooi uit zou gaan zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Calamor op 29-08-2010 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 08:15

McFizban

Hackito ergo sum.

Wow, dat spul werkt echt goed.
En een hele computer(kast) in de vaatwasser, ik ben nooit verder gekomen dan een IBM toetsenbord om "Das Keyboard" na te maken.

Sprite_tm Waar heb je die waterstofperoxide vandaan? Dat is het enige wat ik niet zo maar om de hoek kan halen.

[ Voor 27% gewijzigd door McFizban op 29-08-2010 22:39 ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Calamor: Op hetgeen wat er voor je edit stond: Nee, tis geen photoshop, maar het is helaas niet 100% dezelfde belichting. Eigenlijk had ik voor de voor- en na-foto op dezelfde plek en met dezelfde belichting moeten nemen, maar ik was zo nieuwsgierig of mijn gehackede versie van Retr0bright daadwerkelijk wat deed dat ik daar niet aan dacht. Nja, ik kan zonder voor-foto's iig al zien dat het ding een heel stuk frisser is geworden, dus geholpen heeft het zeker wel.

McFizban: Ik heb eerst een paar drogisterijen geprobeerd, maar die hadden geen van allen meer dan 3% staan. Daarna een apotheek binnengelopen: die moesten het bestellen maar konden gelukkig ook zien dat een andere apotheek nog wel wat had staan. Daar maat heengefietst en dat bleek een pot van 30% te zijn; daar wilden ze wel wat uithalen en tot 10% mixen. De aardige mevrouw achter de balie zei wel dat er eigenlijk nooit meer iemand voor dat spul kwam, dus wat dat betreft had ik ws geluk dat er nog een pot was.

[ Voor 3% gewijzigd door Sprite_tm op 29-08-2010 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Krijg nou wat!
Het lukt je ook nog om zo iets ouds geheel op te knapen mooi om te zien
Veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm 30% H2O2. Dat doet me denken aan vakantiewerk bij Philips in Stadskanaal op het chemisch lab.
Daar ging per dag zo'n 30 jerrycans van 15 liter van dat spul (in die concentratie) naar diverse afdelingen.
Erg nasty spul als je dat op je huid kreeg of op je kleding (en op andere zaken, maar dat ging dan niet altijd per ongeluk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serendipity
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 10:15

Serendipity

"No fear, I is here"

Sprite_tm schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 22:56:
Calamor: Op hetgeen wat er voor je edit stond: Nee, tis geen photoshop, maar het is helaas niet 100% dezelfde belichting. Eigenlijk had ik voor de voor- en na-foto op dezelfde plek en met dezelfde belichting moeten nemen, maar ik was zo nieuwsgierig of mijn gehackede versie van Retr0bright daadwerkelijk wat deed dat ik daar niet aan dacht. Nja, ik kan zonder voor-foto's iig al zien dat het ding een heel stuk frisser is geworden, dus geholpen heeft het zeker wel.

McFizban: Ik heb eerst een paar drogisterijen geprobeerd, maar die hadden geen van allen meer dan 3% staan. Daarna een apotheek binnengelopen: die moesten het bestellen maar konden gelukkig ook zien dat een andere apotheek nog wel wat had staan. Daar maat heengefietst en dat bleek een pot van 30% te zijn; daar wilden ze wel wat uithalen en tot 10% mixen. De aardige mevrouw achter de balie zei wel dat er eigenlijk nooit meer iemand voor dat spul kwam, dus wat dat betreft had ik ws geluk dat er nog een pot was.
Probeer een kapsalon eens, als ik het goed heb gebruiken ze het daar om haar te blonderen xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:44

Theimon

Snapte!?

Serendipity schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 09:26:
[...]

Probeer een kapsalon eens, als ik het goed heb gebruiken ze het daar om haar te blonderen xD
In een ver verleden deed ik dat thuis ook wel met 12%. Nu hebben we hier in het "dorp" een winkel voor kappersbenodigdheden. Rekken vol met alles wat een kapper maar nodig kan hebben, dus ook waterstofperoxide in verschillende concentraties.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Wow dat ziet er echt veeeel beter uit :D awesome zeg dat dat zo opknapt, op de logotjes na (of is dat spiegeling) lijkt ie wel nieuw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope, de logo'tjes hebben helaas wel wat te lijden gehad, dat was na de 1e keer in de afwasmachine al zo... Misschien even bijkleuren met een watervaste stift, of misschien kom ik nog ergens een voorraad van die dingen tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinzel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-07 04:48

Quinzel

Absent Minded

Echt geweldig, zo krijg je ook direct het gevoel hoe het was om zo’n mac in de begin dagen uit de doos te halen. Super om te zien en geweldig werk.

Cityofheroes.nl - De enige echte Nederlandstalige City of Heroes en Villains supergroup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
updateje; de adb-naar-usb-converter doet het nu bijna; ik tik dit bericht op het apple-toetsenbord en ga het straks posten met de mac-muis. zoals je misschien gezien hebt doen de meta-keys, shift enzo dus, het nog niet, en ook valt er nog wel eens een toets weg. ook is de resolutie van de muis te klein om comforabel op 2560x1024 te werken, veeel te weinig dpi. als ik het zo zie is het iig nog eventjes tweaken en alle hardware is klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Geweldig je stopt gewoon even in de vaatwasmachine O+

Super man! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Leuk verslag over het herkleuren naar de originele staat. _/-\o_

Nou weten we ook hoe Michael Jackson zo bleek is/was geworden... O-)

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
GNOOM172 schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 00:08:
[...]Nou weten we ook hoe Michael Jackson zo bleek is/was geworden... O-)
Hij wilde z'n haar blonderen en verwarde het met de gezichtscreme? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Noxious schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 12:09:
[...]

Hij wilde z'n haar blonderen en verwarde het met de gezichtscreme? :$
offtopic:
Nee, hij ging in de vaatwasser zitten...
:$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knap hoor, zo'n oude machine werkend krijgen en repareren. Keep it up :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 17:04
Sprite
Komt het schema en programmering van de ADB-USB converter op je site staan als het klaar is (of hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep, ik ga alle code releasen zodra het geheel op mijn site komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 17:04
Yeah mijn oude ADB toetsenbord op mijn iPad gebruiken (met de CCK).

anyway heel gaaf project en blijf zo door gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook wel interesse in die ADB-USB converter :) Wordt 'ie ook in de BIOS herkend? Een avr-usb implementatie die ik niet lang geleden zag deed dat niet - beetje jammer.
Nope, sorry - het beestje praat geen hidboot dus zullen de meeste biossen 'm niet herkennen. Ik ben ook niet van plan 't zelf te implementeren: de microcontroller die ik voor usb gebruik zit op een paar bytes na vol, en mijn aankomende server heeft uberhaupt geen bios wat op een toetsenbord kan reageren.

Verwijderd

Ik was er al bang voor ;) Ik denk dat daar een tiny45 beter voor geschikt is, geen kristal nodig en 2x zoveel ruimte als de 2313 die je gebruikt hebt. En een kleinere footprint natuurlijk. Je kletst nu UART met de andere tiny neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze week heb ik vooral verdergeprogrammeerd an de ADB-naar-USB-converter, en net voor het weekeind had ik 'm ook netjes af. Da's mooi, want ondertussen was ook de shit die ik uit China besteld had binnen:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9472.JPG
Vlnr: 2x SATA-CDROM-naar-USB-converter-printje, een micro-sd-reader, een PATA/SATA-naar-USB-converter en een USB-hubje. (Die laatste was trouwens nog een verhaal apart...)

Eerst de micro-sd-cartreader maar es openslopen...
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9477.JPG

...tot we dit over hebben:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9480.JPG
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9481.JPG

En even solderen later: tadaa!
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9495.JPG

Helaas werkt de floppydrive naar veel gepruts nog steeds niet 100% goed: soms maakt 1 van de pogopins net niet lekker contact en ziet de cartreader-pcb geen sd-card... Nja, fixen we later nog wel: we hebben nog meer te solderen!

Als de machine aanstaat maar de 'Mac' uit (als in: het ding is gewoon een linux-server en probeert geen macintosh te emuleren) staat alle beeld-hardware nog wel energie te verstoken: toen deze computer was uitgevonden waren geintjes als DPMS en power-save-modi nog niet zo hip als toen. Dat is een beetje jammer: het is nuttiger als we de stroomtoevoer naar de beeldschermlogica kunnen uitzetten. Daarvoor is dit printje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9482.JPG

Daarop zitten 2 flinke mosfets om de +5V en de +12V uit te kunnen schakelen, plus nog wat extra logica zodat het geheel straks met een logisch signaaltje afkomstig van de beeldgenerator-pcb aangestuurd kan worden. De 'uitbreiding' op de beeldbuislogica is tegen de fan gelijmd (dat plekje was nog vrij) en doormiddel van een paar draden zo net mogelijk geintegreerd in de PCB:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9483.JPG

Hoe komt het besturingssignaal nou bij de beeldgenerator-pcb? Nou, in de voedingskabel die tussen die 2 zal lopen zitten twee voesingsspanningen die overbodig zijn: zowel -12V als -5V worden door de nieuwe hardware nergens gebruikt. De -5V is dus opgeofferd en is nu een monitor enable.

Omdat het jammer is om de -12V niet ook nuttig te gebruiken is daarna ook dit stukje logica ingebouwd:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9485.JPG
Het gaat hier om een mosfet die tussen de voeding van de fan is aangebracht. Op deze manier kan straks ook de ventilator softwarematig aan- en uitgezet worden.

Ok, de meeste electro-meuk is uitgezocht, de firmware is grotendeels af: het loont om eens te kijken of alles ook nog inelkaar past... bij de floppy-drive was dat bijvoorbeeld al niet zo: de pogo-pins staken te ver door. Gelukkig viel daar met een Dremel-kloon vrij makkelijk een mouw aan te passen:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9487.JPG

Verder: waar plaatsen we de PCBs? Voor de meeste printplaatjes is dat allemaal niet zo heel kritiek, maar voor eentje wel: de Gigabit-Ethernet-lijn van de Dockstar-printplaat wilde ik eigenlijk niet verlengen. Met dat soort snelheden is de kans namelijk best aanwezig dat je ergens iets niet helemaal goeddoet en je packets corrupt worden. Verder heeft de Macintosh nooit Ethernet gehad en dus ook geen Ethernet-poort die naar buiten wijst: hoe lossen we dit probleem zo retro mogelijk op?

De oplossing was vrij simpel: Hoewel de Mac nooit native Ethernet had, waren er wel Ethernetkaarten voor te krijgen: die stak je in het uitbreidingsslot en konden door een gat in de behuizing naar buiten kijken. De keuze was snel gemaakt: de Dockstar ging zich als ethernetkaart vermommen! Na flink wat dremelen en boren zat alles stevig op z'n plek:

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9489.JPG

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9490.JPG

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9492.JPG

Het enige non-retro hiervan is misschien het aluminium (backplates waren vaak van staal oid) en het feit dat ik wat uitgeschoten ben, maar verder ziet het er zeker niet out-of-place uit naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
Weer een mooie update!
En die netwerkkaart ziet er nog best retro uit hoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mooie update en wat een verhaal van die USB hub ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Die USB hub is echt episch :D

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
licht het aan mij of is dat de sd kaart lezer die bij een ttds paketje zit?
weer mooi werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-08 19:37
Lol, heb je voor 2,64 een usb verlengkabel waar toevallig 4 poorten uitkomen gekocht :P
(hoewel 2,64 voor een verlengkabeltje nog steed goedkoper is dan bij de mediamarkt...)

Goed koper is duurder dan slecht koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
maarten12100 schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:13:
licht het aan mij of is dat de sd kaart lezer die bij een ttds paketje zit?
weer mooi werk :P
:o :o Je bent niet de enige die dit dacht!! Toen ik deze hier voor de eerste keer zag, moest ik daar ook aan denken...

Verder, mooi werk. Je doet alles erg verzorgd en je blijft eraan doorwerken en blijft met geniale ideeën komen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wat een werk kerel, maar je maakt er een kunstwerkje van. Ben benieuwd naar de volgende update, (wellicht met Hoofdletters vanaf je oude mac toetsenbord?)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat kan inderdaad wel :) de firmware support nu ook caps-lock, shift en de rest van de meta-keys. Het enige nare is dat er zo heeeeel nu en dan nog een toets wegvalt, daar moet ik nog naar kijken. Ik wil het ding echter eerst even mechanisch inelkaar hebben zitten; dat werk vordert gestaag maar ik zit zowel op een paar dingen te wachten die via de post moeten komen als met een redelijk tijdsgebrek... Ik hoop woensdag iig de kast inelkaar-schroefbaar te hebben :)

Ik heb trouwens geen ttds (niet eens de ds zelf) maar ik kan me voorstellen dat die lui het meest el-cheapo cardreadertje meeleveren; precies wat ikzelf ook besteld heb :)

[ Voor 15% gewijzigd door Sprite_tm op 13-09-2010 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de afgelopen weken maar spaarzaam aan de Mac gewerkt, om allerlei redenen. Vandaag toch maar eens een hele dag bezig geweest met het dingetje, dus het is weer tijd voor een update!

Meer hardware, alles krijgt een plaatsje

Een van de belangrijkere dingen die de MacSE/arm moet doen is bestanden serveren. Dat kan het best van een tweetal grote HDs. Die twee zijn meteen de units die het meest warmtekritiek zijn, dus die dinenen in de plek geschroefd te worden van het device wat in het oorspronkelijke apparaat ook het meeste warmte genereerde: het moederbord. Die zat helemaal onderin de kast, en daar is niet al te veel ruimte... Ik ben dus een tijd bezig geweest met proberen een nette manier uit te vogelen om de HDs in de kast vast te zetten, en een heleboel liepen stuk omdat ik net een paar millimeter te ver uitstak en ineens de kast niet meer pakte.

Uiteindelijk heb ik de rails waar het mobo inzat maar weggedremeld en iets intelligents met schroefjes gedaan. Het is niet de meest mooie oplossing van de kandidaten, maar het is in ieder geval de meest werkend-ste.
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9496.JPG
Het idee is dat je de moer in het midden plus de standaard HD-schroefjes aan de zijkanten loshaalt en zo bij de HD kan komen.

Nu we de originele HD-bay niet meer gaan gebruiken is er een heel belangrijk dingetje wat we toch echt even moeten overzetten:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9516.JPG
Het HD-ledje!

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9517.JPG
En wat gedremel en geschroef later zit 'ie weer fijn op z'n vertrouwde plek bovenop de fdd-bay.

Ondertussen is de elektro-hoeveelheid die bovenop die fdd-bay zit ook alweer een heleboel gegroeid:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9519.JPG
Wat zie je hier? Helemaal achteraan, het groene printje, beginnen we met een USB-hub. Vanuit hier lopen USB-kabels naar de GPU, de ADB-naar-USB-converter, de cartreader in de floppy-drive en naar een usb-to-audio-printje wat achterop de bay geschroefd zit. Daaronder zit de ADB-naar-USB-converter en daarnaast de GPU. Dat printje heeft ondertussen iets meer taken gekregen dan alleen de beeldbuis aansturen: Op de grote connector boven komt de voeding binnen die weer verdergaat door een tweetal kabels, de ene met Molex- en de andere met SATA-power-connectoren. Daaronder zit een chipje met een hoop elko's eromheen: dat is een versterker-ICtje zodat het geluid van de USB-geluidskaart naar de interne speaker van de Mac gestuurd kan worden. Rechtsonder op de print, boven het schroefje, zit wat logica om de eject-motor van de floppy-drive aan te sturen.

Wat niet te zien is, is dat er ook wat aan de firm- en software geklust is: onder Linux heeft de GPU een aantal extra mogelijkheden gekregen: je kunt vanuit software een aantal outputs aan- en uitzetten. Die zijn voor de fan, de eject-mogelijkheid van de floppy, power naar de beeldbuislogica en natuurlijk de HD-led.

Ok, tijd om alles maar eens inelkaar te zetten om te zien of het allemaal nog past! Maar wacht, ik heb in totaal 3 USB-dozen op het moederbord-printje nodig. Dat gaat een probleem worden, ze zitten erop maar ik kan niet echt in alle poorten iets pluggen:

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9523.JPG

Sja, wat is dan de meest pragmatische oplossing? Geen idee, maar ik heb besloten dat de USB-connectoren ook prima op de onderkant van de print konden leven :)
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9524.JPG

En zo zit alles dan in de kast:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9525.JPG
Beetje druk, maar dat mag de pret niet drukken. Misschien dat ik later mog wat USB-kabels inkort.

Ook met de klep erop ziet het er niet slecht uit.
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9526.JPG
Hoewel de poorten beneden missen... en er is maar 1 manier om die op ee nette retro-manier te vullen...

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9527.JPG
Yep, we gaan recyclen.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9528.JPG
Ja, het mobo is dood en onredbaar, maar toch doet het toch altijd pijn om de dremel in zo'n mooie PCB te zetten...

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9530.JPG
It's all in pieces now.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9531.JPG
Gelukkig had het wel nut: het past prima.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9532.JPG
En met de kast erop ziet het er nu echt helemaal retro uit.

Wat moet er nu nog gedaan worden? Ik moet zowiezo nog wat aan de drivers voor de GPU hacken; die zijn me at the moment nog iets te onstabiel. De software zelf (mac-emulator, ledjes laten werken etc) moet ook nog compleet inelkaargezet worden. De USB-logica zelf heeft nog een bug waardoor in ieder geval de GPU niet elke boot herkend word. De ADB-naar-USB-connectors op het moederbord moeten nog aangesloten worden, net als 1 van de serieele poorten, waarop ik de console van het mobootje wil hangen. Er moeten nog kabels verkleind worden, het restant van het moederbord moet nog stevig vastgezet worden, en uiteindelijk moet mijn server nog overgezet worden. In andere woorden: het einde komt in zicht, maar we zijn er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
Het was misschien nog leuker geweest als je die aansluitingen aan de achterkant ook daadwerkelijk kon gebruiken. :)
Je ADB connectie toetsenbord en koptelefoonaansluiting had je sowieso op die manier aan de achterkant kunnen aansluiten.

Hoe dan ook, dit is wederom een mooie update om te zien. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-03 16:27
Geniaal, die USB-poortjes naar de onderkant van het printje verhuizen _/-\o_
Verder een pracht-projectje, ik lees al je updates met plezier :)
Ga zo door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joen schreef op zondag 19 september 2010 @ 21:23:
Het was misschien nog leuker geweest als je die aansluitingen aan de achterkant ook daadwerkelijk kon gebruiken. :)
Je ADB connectie toetsenbord en koptelefoonaansluiting had je sowieso op die manier aan de achterkant kunnen aansluiten.

Hoe dan ook, dit is wederom een mooie update om te zien. 8)
Zie het laatste stuk: iig de ADB-connecties en 1 serieele poort gaat aangesloten worden. Koptelefoon kan ook wel, maar in de praktijk ga ik die toch nooit gebruiken en laat 't de interne kabelbende alleen maar toenenem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
Waarschijnlijk had je het al gezien, maar Seagate heeft weer een kwartje kunnen besparen in de Dockstar. Gevolg: corrosie op de groundplanes. Mss slim om even te ondervangen?

http://wtfmoogle.com/?p=1455

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
ik weet hoe hakken in je printplaat voelt geeft ook een hoop vies stof.
Die achterkant poortje kan je anders idd niet mooi namaken en het is een goeie oplossing

Laatste stukjes hardware inelkaarzetten...

Qua hardware zit alles er bijna op: de laatste dingetjes moeten nog rechtgezet worden en dan zit het geheel inelkaar...

Ten eerste: de serieele poort. Omdat het arm-boardje waar Linux op draait geen VGA/PS2 heeft, verloopt alle communicatie qua opstartmeldingen e.d. via een serieele poort. Die moet natuurlijk naar buiten kunnen kijken, en wat is er nou beter dan 1 van de oorspronkelijke serieele steekgaten van de Mac te gebruiken? Zoals je ziet is het mini-din wat genoeg lijkt op de mini-din van de ps2-naar-usb-converter ernaast.
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9533.JPG

Da's handig; dan kan ik namelijk die slopen en met wat hot-glue een converter naar een header die ik standaard voor dat soort doeleindenen gebruik maken:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9534.JPG

Meteen het printje maar even doorlussen. Zoals misschien te zien is heb ik meteen de ADB-lijnen meegepakt: beide ADB-poorten van de Mac doen nu ook weer hun ding.
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9537.JPG

En dan de software. Linux is Linux, maar dat betekent niet dat alles wat voor de x86-serie gemaakt is meteen zonder problemen op arms te compileren valt:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9591.JPG

Gelukkig was het probleem rap te verhelpen:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9596.JPG

Filmpje!

En meteen maar even kijken of ik het oorspronkelijke doel gehaald heb: een lagere stroomrekening. Lijkt er wel op:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9597.JPG
24W idle, dat vind ik een mooi getal :) Dat betekent namelijk dat de monitor en bijbehorende logica effectief uitgeschakeld kan worden en/of nog een verwaarloosbare hoeveelheid restvermogen verbruikt. Met display en mac-emulatie aan verbruikt het geheel trouwens nog steeds maar iets meer dan 40W. De Dockstar besteed dan 15% van z'n rekenkracht en 10% van z'n geheugen aan het nadoen van een Mac. Lijkt me dat mijn oorspronkelijke inschattingen kloppen :)

Hetgeen wat er nu nog moet gebeuren is eigenlijk alleen software en firmware: muisknop ingedrukt houden word niet goed geregistreerd, het laten werken van de powerknop als in het filmpje is een smerige hack atm, de firmware en kerneldriver moeten nog flink opgeschoond worden. Verder is er nog iets mis met de versterker: het geluid overstuurt redelijk, zoals in het filmpje waarschijnlijk wel te horen valt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sprite_tm op 22-09-2010 23:52 ]

• maarten12100
40w!!!
Met al die oude elektronica zou mijn hoofd ontplofe(ik kom het echt bijna nooit tegen en ben er niet mee opgegroeid)
het oudste wat ik me kan herinere is COM poorten en scart aansluitingen :P

Verwijderd

How cool! :)

Heb je in de emulator ook een telnet of (nog beter) ssh client naar de server?
Nog niet; de emulator heeft uberhaupt nog geen manier om naar buiten te kijken (zit niet in minivmac). Ik zit eraan te denken om een virtuele serieele poort werkend te krijgen en daar ppp op te draaien, maar ik wil eigenlijk eerst de rest afhebben.

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 20:22

JWR

echt heel nice gedaan! :)

Hoe is het om te typen achter de oude mac?
Brengt het veel herinneringen naar boven?

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Fantastisch! Ik heb in de meeste gevallen geen idee waar je het over hebt, maar dat het vakwerk is lijkt me duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Misschien een leuk idee om die andere ps2-ish poort te gebruiken als spare usb poort, je hebt vast nog wel een dozijn van de usb->ps2 verloopjes liggen van muis/tobo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 17:34

Lex2

Fotografieliefhebber

Zeer interessant project! Heb het de afgelopen weken / maanden met veel interesse gevolgd en ik ben dan ook zeer onder de indruk van het resultaat!

Good job!

Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damn, damn, damn. Zeg ik nog zo dat ik eerdt de hardware af wil krijgen, zit ik de volgende dag in de trein me te vervelen en ga ik toch even naar de sourcecode van minivmac kijken. Steekwoorden: serieele poort emuleren, slirp, macppp, os upgraden naar 7.5.1, meer ram in de emulator drukken, ouwe versie van Netscape opzoeken... Even later:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9598.JPG

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

LOL. ik begrijp er geen hol van maar je hebt beeld. d:)b

of was dat niet de bedoeling

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Verwijderd

Waar het op neer komt is; internet (TCP/IP) over de serieele poort. Helemaal in stijl, net als vroegah.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Over een virtuele seriele poort direct naar eenzelfde virtuele compoort op de deskstar.
Heel erg gaaf dus, geen draadje of chipje speciaal voor nodig.
Het idee is inderdaad dat ik op dit moment naast de Mac zelf ook nog eens een serieele poort, modem en ISP emuleer, en op die manier met 20-jaar oude 'hardware' vrolijk het Internet opkan. En dat, zoals SA007 al zei, alleen door een paar stukjes code te tikken; de echte hardware is nog steeds de Dockstar plus alles wat eromheenhangt. Het feit dat GoT het in Netscape 3.nogwat het nog enigszins doet is icing on the cake. (Tis jammer dat inloggen niet werkt, anders had ik die post vanaf de Mac zelf gedaan. Ik kan wel een bug-report bij de developers neerleggen, maar ik vrees dat ze me heel hard gaan uitlachen :P )

[ Voor 29% gewijzigd door Sprite_tm op 25-09-2010 00:47 ]

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 18:33
Gewoon doen! Da's respect hebben voor het verleden :)

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Werkelijk waar geen enkel idee wat je nou allemaal precies doet maar het verslag is zo duidelijk dat dat er vast nog wel van komt :) Verders een heus indrukwekkend projectje!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij is dit nu hoe het geheel zover in elkaar zit:
Afbeeldingslocatie: http://got.sa007.nl/Dockstar.png
Sprite_tm, indien interested, heb de .dia wel voor je

Edit:
+1 voor het doen van een bugreport.

[ Voor 11% gewijzigd door SA007 op 25-09-2010 01:49 ]

• maarten12100
nog best hoge resolutio voor zon oud schermpjes foto van 800x600 toch?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Leuke van dat soort oude monoschrome schermen is vaak dat de helemaal geen resolutie hebben.
Soms vertikaal wel, maar horizontaal is het meer een beperking van wat de videokaart kan leveren.

Weet niet hoe dit scherm precies aangestuurd worden, maar goede kans dat je zelf de resolutie kan kiezen.

• TD-er
SA007 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 02:04:
Leuke van dat soort oude monoschrome schermen is vaak dat de helemaal geen resolutie hebben.
Soms vertikaal wel, maar horizontaal is het meer een beperking van wat de videokaart kan leveren.

Weet niet hoe dit scherm precies aangestuurd worden, maar goede kans dat je zelf de resolutie kan kiezen.
Volgens mij zit je met dat oude spul wel vast aan de frequentie die gekozen is bij de bouw van de sturing van het elektronenkanon. Als ik me niet vergis had Sprite_TM daar niets aan veranderd en gebruikt 'ie dat nog gewoon.
Dat zit je in elk geval op een vaste lijnfrequentie en vast aantal beeldlijnen. Horizontaal zou je nog inderdaad de resolutie zelf kunnen kiezen, mits het binnen die row-time past en nog ruimte overlaat voor de horizontal-blanking.

Edit:
Nog vergeten: +1 voor bugreport :)

maarten 12100: Scherm is 512x342 pixels.

SA007: Je plaatje klopt bijna, maar niet helemaal :) De USB-naar-ADB-print doet gewoon net alsof 'ie een HID-device is, daar heb ik libusb niet voor nodig. Verder draait het ding gewoon Debian, dus busybox heb ik niet nodig; daarvoor heb ik de standaard gnu toolset. Verder klopt het wel redelijk :)

TD-er (e.a.): Het aantal beeldlijnen stond idd vast. Ik kan de horizontale resolutie dan wel opvoeren maar dan heb je geen vierkante pixels meer en is het ook niet meer retro :)

[ Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 25-09-2010 10:15 ]

• maarten12100
Het is toch een hoge reso voor die tijd ik heb hier eentje staan van 36x24 ofzo maar die draait natuurlijk alleen prodos :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, ik geloof dat ik alle lopende zaken opgelost heb: het geluid kraakt niet meer, de Mac laat zich aanzetten door de powerbutton op het toetsenbord en sluit netjes af als je 'shutdown' doet (inclusief uitzetten display enzo) en verder weet ik zo 123 niets meer wat een server-verhuizing zou tegenhouden. Ik ben op dit moment de data van de oude server naar de 1.5T HD aan het kopieren, en als dat klaar is gooi ik er een nieuwe install van Debian/arm overheen en gaat het geheel echt als server spelen. Ik zal de laatste pics uploaden als het geheel klaar is met kopieeren, en dan is deze casemod voorlopig afgerond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je gaat niet je laatste vrije usb poort naar de achterkant doorvoeren? lijkt mij vrij practisch eigenlijk.

Zal zo nog ff het plaatje fixen (done).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb ik zelfs al gedaan :) maar ik heb 'm nog niet kunnen testen ivm de kopieer-actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30
Echt heel vet hoe alles gemaakt is.

Heb je al pong gespeeld er op?

En ik zou ook gewoon een bugreport maken. Niet geschoten is altijd mis. :D

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:54

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Mooi gedaan man. Heb je voor die ATA hardeschijf nou de "PATA/SATA-naar-USB-converter" gebruikt?
Ziet er wel netjes uit namelijk.

offtopic:
Als "gewone" IDE kabels ook in zo'n vorm kunnen dan zou dat het geheel een stuk makkelijker maken qua wegwerken. Rounded IDE kabels zijn soms nog aardig stijf namelijk. :P

[ Voor 3% gewijzigd door NaoPb op 29-09-2010 11:20 ]

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Beide schijven zitten met een USB-> IDE/SATA convertor.
De dockstar heeft namelijk alleen USB aansluitingen, geen IDE of SATA.
Pagina: 1 2 3 Laatste