Macintosh SE/arm
Intro
Om een lang verhaal kort te maken: ik heb een nieuwe thuisserver nodig. Mijn huidige beestje, een Duron 1800, was vroegah kick-ass maar op dit moment qua CPU enigszins overkill, ik heb namelijk een hoop services naar mijn colo-machine verhuisd. Qua HD-ruimte is 'ie enigszins underkill: de bestanden worden er in vergelijking met vroegah niet kleiner op. Verder vreet 'ie idle zo'n 70 watt aan electriciteit: dat was prima toen mijn electriciteitsverbruik nog bij mijn huurprijs inzat maar tegenwoordig heb ik een eigen huis en moet ik elke watt uit eigen zak betalen.Ik heb altijd de neiging gehad om te weigeren mijn server in een normale ATX-kast te bouwen. Zeven jaar server in een notendop: De machine is in de oudheid eerst opgebouwd op een stel plankjes, daarna heeft de case voor een groot deel uit touwtjes bestaan en als laatste is 'ie in een echte CiP in een televisie omgebouwd.
De CiP is de vorige keer nou niet heel netjes gegaan (ik ben geduldiger met electronica dan met dremels) maar het effect was er wel: genoeg mensen die me vroegen waarom ik in een met redelijk moderne shit gevulde werkkamer een aftandse TV had staan
Het slachtoffer
Dit gaat het slachtoffer worden: een Macintosh SE/30De bedoeling is dat hier het een en ander uitgesloopt gaat worden: het mobo gaat eruit, de oude 40G harde schijf gaat eruit en eventueel gaat ook de voeding nog wat bijgeschaafd worden. In de ruimte die overblijft gaat als belangrijkste object de inhoud van dit beestje komen:
Het is een Seagate Dockstar, en hoewel het niet als zodanig verkocht word is het een embedded systeempje met een ARM-processor op 1.2GHz, een (wat magere, to be honest) 128M aan RAM, een shitload aan USB2-poorten en een GBit Ethernet-poort. Er is al redelijk wat mee gehacked, en hoewel ik niet zeker weet of ik met de features die het dingetje bied als server uitkan, kan ik me er voor de E50 die 'ie kost ook geen buil aan vallen. Er kan verder ook Debian op geinstalleerd worden dus ik hoef zelfs niet van OS te wisselen. Dit doosje is ook meteen de reden voor de naam van de CiP: de SE/30 heette zo omdat er een 68030-processor inzit. Als de cpu omgewisseld gaat worden is het niet meer dan billijk om het modelnummer meteen mee te veranderen.
Hoe gaat het uiteindelijke geplande resultaat eruitzien? Nou, na uren in Sketch-up, Autocad, Maya, een fotostudio en Photoshop kan ik jullie alvast een tipje van de sluier oplichten. Dit is een heel pre-emptive ruwe schets van het uiteindelijke gewensde resultaat:
Heuh?
Je ziet het goed: het idee is dat het apparaat compleet blijft werken als 'klassieke' Mac; de enige toevoeging aan het plaatje is een GBit-Ethernet-kabel naar de rest van mijn netwerk. Het plan de campagne is dan ook als volgt:- De slachtoffer-mac ergens vandaan halen. Zoals je al ziet aan de foto's is dit ondertussen gebeurd.
- USB-GPU-iets bouwen. Het idee is dat deze aan de monitor van de mac komt te hangen en beeld gaat genereren. De ARM kan via USB2 beeld richting deze chip pompen.
- ADB->USB-converter bouwen. De muis en het toetsenbord van de Mac hebben een ADB-aansluiting, wat een soort verre voorloper van USB is. De ARM praat dat natuurlijk niet en wil liever USB hebben, dus er moet een converter gefixed worden.
- HDs en andere hardware in de machine hangen. Dat kan nog lastig worden: een goede airflow is wel gewensd maar ik wil de originele behuizing natuurlijk zo min mogelijk aanpassen.
- 'Iets' met de diskdrive doen. Wat precies ben ik nog niet achter...
- Software schrijven. Het idee is dat de ARM naast z'n servertaken ook nog even een Mac erbij gaat emuleren als 'ie tijd overheeft. Die geemuleerde Mac gebruikt de via USB aangesloten monitor, toetsenbord en muis. Als alles goedgaat is het zelfs zo dat je alleen 'direct' op het onderliggende Linux-systeem kan komen door op de nep-Mac een terminal-sessie naar een serieele poort op te starten.
- ...
- Profit! Dark Castle!
Stap 1: De Mac
Sja, waar haal je een 20-jarig oude Mac vandaan? Marktplaats natuurlijk. Ik kwam een advertentie tegen die er twee aanbood: een Mac SE/30 en een Mac Plus. Voor mij een mooie combo: de Macintosh Plus was de eerste computer die wij in huis kregen toen ik nog een klein Sprite_tm'etje was. De SE/30 is zo ongeveer het meest kick-ass model wat je in deze form-factor kon krijgen: een machine uit '89 waar je 128M aan geheugen in kon stoppen! Even onderhandeld over de prijs enzo en een paar dagen later kwam de aardige meneer van de TNT langs met een pakketje:Woei! Meteen maar opzetten en kijken of ze 't nog doen:
Daar staan ze dan: in totaal minimaal $7000-aan-nieuwwaarde aan Macs.
De MacPlus deed het als vanouds: hij pruttelde vrolijk tot leven van de meegeleverde systeemschijf en MacPaint werkte natuurlijk ook gewoon.
De SE/30 leek het wat minder te doen. Hij maakte een geluid wat de klassieke-Mac-kenner herkent als de 'death chime': een geluid wat in de ROM gegenereerd word zodra er iets mis is met de hardware. Het beeld wat verscheen maakte de indruk dat er inderdaad iets niet helemaal lekker was met de logica... openschroeven maar.
Oh-oh, die roestplek aan de onderkant van het chassis voorspelt niet veel goeds...
Ai-ai-ai. Deze Mac is waarschijnlijk tien jaar terug in de opslag beland en nu pas eruit gehaald, waarschijnlijk door mensen die iets hadden van 'hij maakt geluid dus hij werkt'. ondertussen is echter de batterij doodgegaan en heeft z'n schadelijke zuren over het moederbord kunnen verspreiden...
Ik heb nog een dappere reddingspoging gewaagd maar helaas, er zijn waarschijnlijk spoortjes binnenin de multilaags print weggerot. Welke precies kom je nooit meer achter zonder elk individuele spoortje na te meten, en zelfs dan alleen als je schema's hebt die precies met je revisie moederbord overeenkomen. Sunde. Wijze les voor de lezers hier: als je nog een ouwe computer in de opslag hebt staan: haal de batterij eruit!
Dit heeft allemaal wel een voordeel: ik zat aan het begin van het project nog met de keuze tussen het slopen van de capabelere SE/30 of de nostalgischere Plus. Dat is door het doodzijn van de SE/30 meteen opgelost: de Plus blijft leven als jeugdherinnering en de SE/30 gaat een minder authentieke edoch practischere rol vervullen.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog