• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 15:52

Dograver

>> Insert Title Here <<

Ik voeg me bij Bokmaaa, we gaan samen in een hoekje met onze oren klapperen over alle termen die heen en weer vliegen. En ondertussen genieten van dit staaltje kunst.

PSN-ID Dograver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:51

thof

FP ProMod
Het is al weer een poosje stil, zit er nog vooruitgang in? :)
Ziet er goed uit, ga zeker zo door! Knap staaltje werk

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep, ik denk dat ik vanavond nog een post ga maken, maar ik ben IRL redelijk druk geweest en ben bij de casemod ook tegen een aantal probleempjes aangelopen.

Edit: Hmm, het word toch morgen of overmorgen. Iets met tijd en te weinig ervan :/

[ Voor 21% gewijzigd door Sprite_tm op 05-10-2010 00:13 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, issie dan. De laatste loodjes zijn altijd lastig: je kan nog maar heel weinig echt interessants versleutelen aan de bak, maar je moet wel alle fouten en onregelmatigheden die je onderweg tegengekomen bent oplossen.

Een van de dingetjes die ik nog wel gefixed heb is het idee van SA007 om mijn extra USB-poort naar een serieele poort om te zetten. Het kostte even wat soldeerwerk (en boorwerk om de connector ps/2-compatible te maken) maar het werkt wel:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9684.JPG
Ziet er wel ongelooflijk fout uit tho' :)

Verder begon het me op een gegeven moment de keel uit te hangen dat Linux elke keer dacht dat we rond het jaar 2000 leefden. De processor op de Dockstar heeft namelijk wel een real-time clock maar daar moeten nog wat externe onderdelen bij, namelijk een 32KHz kristal en een backup-batterij. Gelukkig hebben onze oosterburen al uitgevogeld waar je die kan toevoegen.

Het resultaat is dat de print er nu nog lelijker uitziet maar wel netjes de tijd vasthoud:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9712.JPG

De hele constructie bij het kristal kostte even wat moeite om op te zetten: er moesten namelijk ook nog 2 condensatoren en een weerstand bij. Ultra-closeup-mode:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9709.JPG

Een andere uitbreiding is aan de Mac-kant van zaken: ik heb ergens goedkoop een nieuwe ADB-kabel kunnen krijgen. Die jongen had nog meer Mac-zaken die anders de prullenbak in zouden gaan, dus die heb ik meteen maar meegenomen:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9678.JPG
Iig de trackbal doet het prima, en zeker op mijn overvolle buro. Het extended keyboard doet het waarschijnlijk ook wel, maar ik geloof dat ik om alle toetsen te kunnen gebruiken eerst mijn adb-naar-usb-converter moet aanpassen.

Sja, wat blijft er nog over? Het een en ander aan de software-kant: ik moet namelijk alle taken van de oude server overzetten naar de nieuwe, en daarnaast nog alle quirks van de hardware vinden en oplossen... Voorbeeldje van zo'n quirk: De ADB-bus voor de Mac-muis en -keyboard deed het prima op het moment dat de machine openlag, maar zodra de kast dichtging deed het niets meer. Wat bleek? Ik heb blijkbaar in mijn enthousiasme een schroefgat zo in de oude printplaat met ADB-connectoren geboord dat de schroef onder bepaalde omstandigheden de voedingslijn en de ground kon kortsluiten. Die sporen zitten beide midden in de (multilayer-)printplaat, dus zie daar maar es achter te komen... De oplossing was simple, tho': een stukje krimpkous om de schroefdraad heen voorkomt netjes dat er doorgeboorde spoortjes mee in contact komen.
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9716.JPG

De lijst met ToDo's begint af te nemen: bakje stabiel krijgen, scriptje maken om de fan aan te sturen en dan de laatste scripts e.d. overkopieeren en 'm daadwerkelijk inzetten als server :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Vergeet niet je groundplanes te vertinnen he. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Die usb stick op de eerste foto heb ik ook 2gb model toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Mooie update weer :-) blijft erg leuk om te zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Maar een realtime-clock met batterij is toch niet zo belangrijk meer tegenwoordig, in de tijd van NTP en permanent internet.
Of werkte de klok helemaal niet?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanwijk
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-08 00:26
Sprite_tm schreef op zondag 19 september 2010 @ 20:31:
Wat niet te zien is, is dat er ook wat aan de firm- en software geklust is: onder Linux heeft de GPU een aantal extra mogelijkheden gekregen: je kunt vanuit software een aantal outputs aan- en uitzetten. Die zijn voor de fan, de eject-mogelijkheid van de floppy, power naar de beeldbuislogica en natuurlijk de HD-led.
Na deze thread een tijdje volgen (en lang niet alles begrijpen maar wel enorm onder de indruk zijn) moest ik dat toch even twee keer lezen: een GPU met floppy-eject (in een doos die geen floppy's kan lezen). Juuuist... Je kunt deze machine met recht de enige in zijn soort noemen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kaj: Mja, ik zal es kijken. Imo zijn ze niet zo belangrijk dat ze niet vrolijk weg mogen oxideren tho'.

Maarten12100: Apacer, 4G geloof ik. Ik heb 'm er even ingestoken om te kijken of 't werkt.

TD'er: In principe gaat het wel goed inderdaad, maar ik wil graag tijdens boot en bij netwerkuitval ook de goede tijd hebben; er draaien een aantal tijdgevoelige scriptjes op en als ik hiermee wat meer kan uitsluiten dat die niet goed draaien is dit alleen maar beter.

robvanwijk: Mja, ik moet misschien maar eens een index en verklarende woordenlijst opnemen :P

Verder: Gvd, denk ik net dat alles lekker werkt, kom ik erachter dat vandaag beide SATA-naar-USB-printjes op een gegeven moment besloten hebben net te doen alsof ze eruitgetrokken worden.,. daar word Linux niet blij van kan ik je vertellen; die kan ineens niet meer bij de disken waar 'ie op geinstalleerd is. Vraag 2 is waarom dat gebeurde: ik moet dat soort fouten er gewoon uithebben voordat ik die bak inzet als server.

[ Voor 15% gewijzigd door Sprite_tm op 05-10-2010 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 13:08
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9709.JPG

Ik weet niet maar als ik dit s'avonds tegen zou komen, zou ik een blokje omgaan :P

[ Voor 11% gewijzigd door AndreStarTrek op 05-10-2010 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een redelijk zware macro-foto: de condensatoren (de bruine blokjes met aan 2 kanten metaal) zijn bijvoorbeeld slechts 1.6x0.8x0.8mm. Verder ziet alles er inderdaad redelijk 'gruwelijk' uit door de resten soldeerharskern. In het echt is dit naar omstandigheden nog een best goede poging hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:19
SMD solderen valt zeker niet mee, je componenten "drijven" letterlijk en figuurlijk weg op een zee van tin als je even niet oppast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, ik ben erachter waarom de USB-HDs keer op keer uitvielen: de voeding. Eens even kijken of ik het uit kan leggen zodat niet de helft hier met de oren staat te klapperen: zoals ik al eerder verteld heb is een voeding uit die tijd vooral gemaakt om een shitload aan power op de 5V-lijn te leveren. Huidige chips hebben veel lagere spanningen nodig (3.3V, 2.5V, 1.8V) en die spanningen worden op de printplaat waar de chip opzit gegenereerd vanuit een spanningsbron van 12V. Bij de Dockstar is het zelfs zo erg dat het apparaat zelf op 12V draait, maar er niets op de printplaat zit wat die spanning direct gebruikt.

Nu belast ik op dit moment de 12V-lijn nog lang niet zo erg als de voeding aan zou moeten kunnen, en toch heb ik problemen met die spanning: de 12V-lijn is van zichzelf al vrij laag en als er bijvoorbeeld een HD opstart zakt 'ie zo ver dat een aantal onderdelen het opgeven en resetten. Hoe kan dat?

Een gemiddelde schakelende voeding bestaat uit het voedingsgedeelte (duh) en een feedbackcircuit. Het werkt zo: als je bijvoorbeeld een PSU hebt die alleen 12V kan uitspugen, zal het feedbackcircuit de spanning aan de uitgang altijd 12V laten zijn. Als er ineens veel stroom getrokken word, zakt de spanning iets in maar het feedbackcircuit 'ziet dat' en laat de voeding 'harder werken' om zo het spanningsnivo weer bij te regelen tot 12V.

In mijn oude voeding zit maar 1 voedings- en bijbehorend feedbackmechanisme, en die regelt zowel de 12V als 5V-leiding. Dit is de hele bron van mijn probleem: ik trek veel stroom uit de 12V-leiding, en de spanning daarop zakt dus in. Een voeding met alleen een 12V-leiding zou daar geen problemen mee hebben: die gaat wat harder werken en de uitgangsspanning zit weer netjes op nivo. Mijn voeding heeft meer problemen: omdat er maar 1 voedings- en feedbackmechanisme inzit zou in dat geval ook de 5V-leiding een hogere spanning krijgen. Omdat echter de 5V nauwelijks belast word zou dan echter veel meer dan 5V op die lijn komen te staan, wat in de praktijk tot gefrituurde onderdelen zou leiden. De voeding is verder zo inelkaargezet dat de 5V-lijn als belangrijker gezien word dan de 12V-spanning, dus laat 'ie de 12V-lijn maar inzakken om zo de spanning op de 5V-lijn binnen de marges te houden. Daardoor kan als er spontaan even veel stroom gevraagd word (bij een inschakelende monitor of HD) de 12V erg laag zakken en de zaak onstabiel worden.

Ok, wat is de oplossing? Ik heb voor 2 aanpakken gekozen: Ten eerste leek het me ivm de lengte van de voedingsdraden handig om wat buffering in te bouwen. Die zitten nu in de vorm van 2 dikke condensatoren op het GPU-bord, hier midden op de foto:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9719.JPG
De harde schijven e.d. kunnen nu tijdelijk energie 'lenen' uit deze condensatoren inplaats van de voeding meteen te belasten.

Verder is het nuttig om de 5V wat meer te belasten, zodat de spanning op deze lijn zowiezo wat lager ligt. Zoals ik hierboven uitgelegd heb kan de voeding dan makkelijker de 12V-lijn omhoogregelen zonder de 5V-lijn te veel spanning te geven. Waar kan ik 5V aan kwijt? Alles wat op USB draait gebruikt in principe 5V, maar die spanning word op het Dockstar-boardje gegenereerd door een convertortje wat op het boardje zit. Dan moeten we die maar uitschakelen en de 5V meteen van de voeding betrekken. Scheelt meteen wat efficientie :)
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9718.JPG
Op de plek van de (gele) condensatoren zat eerst een spoeltje, wat een kritisch onderdeel was van de schakelende 5V-regeling. Die is nu weg, en ik heb de condensatoren er voor extra stabilisatie voor in de plaats gezet. De 5V word nu netjes betrokken uit de molex.

En het belangrijkste: werkt het? Het lijkt er wel op :) Ik kan de 12V-lijn nu een stuk meer belasten zonder dat de spanning erop daadwerkelijk kritiek laag lijkt. De machine lijkt ook een stuk stabieler te zijn, maar om te zien of nu alle problemen wegzijn zal ik 'm gewoon een tijd aan moeten hebben staan...

Is het enige wat een beetje jammer is dat ik bij de hele operatie waarschijnlijk een lijn naar de monitor verkeerd verbonden heb: die doet nu niets meer. Grmbl, mag ik straks dus weer die halve Mac uitelkaar halen om dat na te kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Haha gaaf hoor om zo te lezen hoe je het doet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Welke/wat voor voeding heb je nu gebruikt? De Apple-psu of een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit s nog steeds de Apple-psu: ik heb niets gevonden wat een beter rendement heeft en ik weet van de MacSE-PSUs dat ze oerdegelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Werd er op die dockstar echt alleen maar 5V gebruikt uit het switching deel? (en daarna waarschijnlijk naar 3.3V en lager omgezet)
Nu zit er ook niet echt meer iets op wat een andere spanning nodig heeft, zoals audio, RS232, etc. Maar ik kan me voorstellen dat er toch nog wel een hogere spanning nodig zou kunnen zijn.
Of is het echt alleen maar zodat de netstroomadapter voor die dingen nog net even iets minder kritisch hoeft te zijn en dus nog net iets goedkoper zou kunnen?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
TD-er, jij snapt het.

Zie je heeeel erv veel tegenwoordig, bijna alle routers etc tegenwoordig hebben standaard 12V adapters die intern naar de benodigde spanningen omgevormd wordt.
Omvormen moet je het toch, en als je 5V als input zou nemen:
- Moet je die heel sterk filteren vanwege de vervuiling van het switchen naar 3.3v etc. (groot en duur)
- Moet de adapter veel stabieler zijn, gezien er kabels tussen zitten zou je bijna een feedback draad terug moeten doen naar de adapter. Ook moeten die draden dikker zijn vanwege de hogere stroom.
- Met andere woorden, meer en vooral duurdere componenten in het device, duurdere kabel tussen adapter en device en een duurdere adapter.
En met een hogere spanning op de ingang is het ook nog 's wat makkelijker om een goed rendement in je switcher te halen.

Ik zie eigenlijk geen nadelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
SA007 schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 21:31:
[...]
Ik zie eigenlijk geen nadelen ;)
Behalve dat een lineaire stabilisator (zoals de LM317 of de 78xx) veel goedkoper is om te gebruiken en die zijn veel minder efficiënt. Zou me niets verbazen wanneer menig apparaat voor een paar duppies bijna 2x zo zuinig zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Valt mee tegenwoordig; je vergeet dan namelijk even dat een LM78XX waar een beetje stroom doorheenloopt meteen al een koelplaatje en airflow nodig heeft; een switched mode PSU kan zonder die dingen.

Anyway, die discussie is meer wat voor de EL-kroeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
* Sprite_tm neemt een aanloop en geeft het topic een rottrap.
Ik heb mijn write-up in het Engels ook af, daar staan ook schema's bij en je kan er ook de soft/firmware van de verscheidene componenten wegtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Je hebt het nog steeds over een cart-reader, terwijl het toch echt een card reader is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, die moet ik idd nog es afleren. * Sprite_tm is allang blij dat 'ie eindelijk opgehouden is met 'offcourse' schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Oh, en irreparable is beter dan unrepairable . ;)

Voor de rest een mooie writeup. Ik heb inmiddels ook een Dockstar weten te scoren voor drie tienen via Amazon. Denk dat daar gewoon iets van OpenWRT op komt oid; ik heb niet de ambitie en tijd om daar een NES-emulator op te gooien, aangezien de behuizing waarschijnlijk mijn oude NES wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt overigens ook vergeten te vermelden dat je ADB converter ook de muis ondersteund.

Staat heel veel over het keyboard, muis wordt niet vermeld, maar een paar pagina's verder doet ie het opeens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceRimmer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:30

AceRimmer

What a guy...

Cult of Mac heeft hem ook ontdekt:
http://www.cultofmac.com/...er-and-mac-emulator/68045

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

Pagina: 1 2 3 Laatste