Vandaag ben ik in mijn vaste winkel geweest om de “Denon AVR-4310” en de “Onkyo TX-NR3007” te zien en beluisteren en deze naast mijn “Onkyo TX-SR875” te zetten.
Gelukkig was het vandaag lekker rustig in de luisterruimte voor de AV-recievers en heb ik vandaag de “Denon AVR-4310” en de “Onkyo TX-NR3007” kunnen beluisteren
Stereo-test:
Als test had ik gevraagd om mijn “Onkyo TX-SR875” eens in stereo vergelijk te plaatsen naast de andere AV-Recievers.
De kandidaten waren de Denon AVR-4310, Denon AVR-2310, Marantz SR6004, Onkyo TX-SR608, Cambridge Audio 650R, Pioneer VSX-919 en de NAD T-755.
Alle AV-Recievers stonden op hetzelfde volume en op Source direct, waarbij mijn “ Onkyo TX-SR875” en de andere “Onkyo TX-SR608” op Pure Audio stond.
Na veel schakelen met de schakelkast tussen alle AV-Recievers en mijn “Onkyo TX-SR875” en het wisselen van verschillende stijlen muziek.
Ben ik (ja, weeral) tot de vaststelling gekomen, dat deze AV-Recievers in stereo, het zelfde klinken en mijn “Onkyo TX-SR875” als gevolg, dus net hetzelfde als de stereoversterkers bij de test van de dag ervoor
Kortom, ik kon de “Onkyo TX-SR875” in de luistertest er weer niet uit halen
Surround-test:
Als test had ik gevraagd om mijn “Onkyo TX-SR875” eens in surround “DTS” te vergelijken naast de andere AV-Recievers.
Hierbij zijn bij de AV-Recievers, dezelfde instellingen gebruikt, zoals afstand speakers, volume speakers en sub, DTS-audio, bass & treble op nul, enz….
De kandidaten waren de Denon AVR-4310, Marantz SR6004, Onkyo TX-SR608, Cambridge Audio 650R en de NAD T-755. Alle AV-Recievers stonden op hetzelfde volume en op DTS-track net als mijn “ Onkyo TX-SR875”.
De Pioneer VSX-919 heb ik in de test niet kunnen meenemen omdat er een technisch probleem was om deze in de test op te nemen.
Als test-DVD’s gebruikte ik:
• Eagles: Hell Freezes Over
• Master and Commander: met Russel Crowe
• Slumdog Millionaire: Oscar voor beste geluid en muziek
Na veel schakelen met de schakelkast tussen alle AV-Recievers en mijn “Onkyo TX-SR875” en het wisselen van de Dvd’s.
Ben ik tot de vaststelling gekomen, dat deze AV-Recievers in surround, niet allen hetzelfde klinken en mijn “Onkyo TX-SR875” als gevolg er nog goed uit komt.
Hierbij vond ik de NAD T-755 , Onkyo TX-NR3007 en de Cambridge 650R het beste geluid weergeven, al zijn de verschillen klein te noemen
Mijn kort lijstje en samenvatting voor een AV-Reciever:
Cambridge Audio 650a:
Grootste voordeel: veel functionele instelmogelijkheden, Subwoofer (LFE) per bron in te stellen, volume, afstand, Bass (ideaal voor muziek en film), enz
Grootste nadeel: Geen netwerk, USB, 3x Hdmi, Hdmi op de front, schakelt traag bij video en audio tussen de bronnen en geluid, enz..
NAD T-775 = laatste model:
Grootste voordeel: Per bron een volledige gebruiksinput in te stellen, veel functionele instelmogelijkheden, zoals, video, geluid, enz..
Nadeel: Duur, geen netwerk, usb, Hdmi op de front, enz..
Onkyo TX-NR3007 / 5007:
Grootste voordeel: Netwerk, USB op de front en achteraan, Hdmi op de front, gebruiksvriendelijke menu, 2x sub afzonderlijk in te stellen (helaas niet per bron afhankelijk), De allernieuwste Burr-Brown 192 kHz/32-bit DAC’s,enz..
Nadeel: geen gebruikers input per bron en audio/video, enz..
Denon AVR-4310:
Grootste voordeel: Netwerk, USB en Hdmi op de front, gebruiksvriendelijke en mooie menu, uitgebreid netwerk, laag stroomverbruik, enz..
Nadeel: geen gebruikers input per bron en audio/video, enz.., geen USB achteraan, enz..
De keuze zal gaan tussen de “
Denon AVR-4310” en de “
Onkyo TX-NR3007/5007” met een lichte voorkeur voor de Onkyo
Graag wilde ik nog weten of alle AV-Recievers nu het volgende kunnen “Standby pass-through of audio and video via HDMI”