Femme schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 17:53:
We hebben gemerkt dat topics die daar gevoelig voor zijn (zoals alle onderwerpen die betrekking hebben op Apple) tegenwoordig steevast worden gedomineerd door fanboys en met name bashers. Het moderatiesysteem doet wat betreft het downmodden van bashers en fanboys goed zijn werk, echter verhindert dit niet dat de reacties van fanboys en bashers nog steeds prominent aanwezig zijn. Ten eerste omdat de gematigde bashposts op 0 gewoon zichtbaar blijven, ten tweede omdat de doorgewinterde bashers en fanboys niet terugdeinzen voor een 0 of -1.
Daar kan ik me altijd mateloos aan irriteren. Er zijn een hele reeks aan nieuwsberichten waar je altijd dat gezeur hebt:
Apple iOS vs. Android
Apple vs. willekeurige andere mobieltjesmaker
Windows vs. Apple/Linux
AMD/ATI vs. Nvidia
IE vs. Firefox/Chrome/Opera
Verder gaat het ook altijd fout als de volgende dingen er in zitten:
Microsoft
Google
China
Brein
Muziekindustrie
Privacy
Politiek
Legaal/illegaal (als voorbeeld neem ik nu even de PS3 hacks)
Beperking van vrijheid (zoals gisteren met Ziggo blokkeert...)
Je hebt dan heel vaak 200+ reacties, waar meestal krap een derde +1 of hoger is.
Ook zie je bij dat soort topics heel vaak dat er reacties zijn die op alle niveaus beoordeeld zijn, bijvoorbeeld:
+3 10x
+2 3x
+1 16x
0 51x
-1 42x
Dan weet je ook altijd wel weer hoe laat het is, beoordeling gaat dan vrijwel altijd op mening en niet op kwaliteit.
Zou het geen idee zijn om eigenlijk al dat soort topics te flaggen, zodat users die bij dergelijke topics vaak de fout in zijn gegaan gewoon niet meer daar kunnen reageren? (EDIT:
dat had iemand anders blijkbaar ook al bedacht)
We kunnen ook stellen dat gebruikers die wel hun best doen om nuttige reacties te plaatsen nauwelijks gestimuleerd worden om dit te doen. Je komt waarschijnlijk ergens halverwege de thread, waar de reactie nauwelijks opvalt.
Dat vind ik eigenlijk het grootste minpunt van het huidige systeem, dat je de goede reacties amper terug te vinden zijn. Zelfs al zijn al die -1 dingen ingeklapt, dan nog nemen ze door de grote aantallen waarin ze voorkomen bij de soorten berichten die ik hierboven noemde erg veel ruimte in.
Om dit aan te pakken gaan we een nieuw reactiefilter bouwen dat reacties standaard op kwaliteit in plaats van chronologische volgorde zal rangschikken. Threads blijven uiteraard intact in de nested layout. De exacte methode voor het bepalen van de kwaliteit moet nog worden vastgesteld. De eenvoudigste oplossing is om de score van de thread-parent te nemen, maar we zouden ook kunnen kijken naar de gemiddelde score van de (zichtbare) reacties in de thread. De mogelijkheid om reacties chronologisch te sorteren zal uiteraard blijven bestaan.
Lijkt me lastig om een goede afweging te maken tussen threads en waardering. Het gebeurt misschien niet vaak, maar af en toe zie je als reactie op een -1 post ook +2 posts (die het ook echt verdienen).
Mijn voorstel is om +1 tot minimumniveau van het standaardfilter te verheffen. Dit zal betekenen dat reacties eerst omhoog gemodereerd moeten worden voordat zij zichtbaar zijn voor de meerderheid van de bezoekers die gebruikmaken van de standaardinstellingen van het filter. Je moet als gebruiker dus je best doen om jezelf in de kijker te spelen. Ik ga er vanuit dat er voldoende gebruikers zullen zijn met een afwijkende instelling van het reactiefilter, die de binnenkomende reacties op 0 zullen upgraden naar +1 of hoger indien de reactie daar recht op heeft.
Dat zorgt er wel voor dat er misschien heel veel interessante posts verloren gaan (als in niet zichtbaar voor grote publiek). Op drukke dagen zie je namelijk heel vaak dat de latere posts helemaal geen beoordeling krijgen, terwijl daar soms ook nog wel hele goede reacties tussen zitten.
Onbekend schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 21:09:
Volgens mij wordt dat dan makkelijker.
Je hebt nu stappen van -1 t/m +3
Als je dat omzet naar een cijfer met een schaal van 1 t/m 10 (zoals op scholen een gebruikelijk cijfersysteem is) krijg je het volgende:
-1 -> 1
0 -> 2,5
+1 -> 5
+2 -> 7,5
+3 -> 10
En dan is het van: tja, ik vind het geen 7,5 waard, dus je krijgt een 5.
Als je nauwkeurigere cijfers kan geven, dan maakt het niet zoveel meer uit als je iets naast het gemiddelde zit.

Meer mogelijkheden zou het inderdaad gemakkelijker maken denk ik. Als ik het vertaal naar cijfers zoals je op school krijgt beoordeel ik nu zelf als volgt:
-1: cijfer 4.5 of lager
0: 4.5 tot 6.5
1: 6.5 tot 8
2: 8 tot 9
3: 9 of hoger
Femme schreef op maandag 12 juli 2010 @ 13:35:
'Analoog modereren' (een slider waarmee je de score op een nauwkeurigheid van een tiende punt kunt instellen) is een idee waar ik wel eens aan heb zitten denken. Het modereren wordt er wel minder snel door en het zou dan als een optionele modus voor de die-hard moderators ingesteld moeten kunnen worden.
Dat is wel heel erg nauwkeurig, als je op een halve punt nauwkeurig doet ga je al van 5 naar 9 opties, dat moet meer dan genoeg zijn.
Volgens Tino was het niet zo'n probleem om het gemiddelde van de thread te nemen. Als we dan alleen zichtbare reacties in de thread pakken (dus als er -1's tussen zitten die door de instelling van het filter niet getoond worden, worden die niet meegewogen) krijg je denk ik een eerlijker sortering van de threads.
Dat lijkt me ook wel een goede methode
De praktijk zal moeten uitwijzen hoe storend het is dat de volgorde van de threads kan wijzigen bij het opnieuw lezen van de reacties bij een artikel. Als het erg storend is zullen we misschien de volgorde maar bijv. eens in de twee uur moeten herberekenen (en nieuwe reacties chronologisch onderaan moeten sorteren). Technisch zou dat het wel ingewikkelder maken.
Die hersortering zou misschien wel een probleem kunnen worden bij de "probleemonderwerpen" die ik hierboven noemde.
Overigens heeft Jellinek een aantal goede punten in
deze en
deze post. Vooral die "central tendency bias" die hij noemt vind ik zeker een noemenswaardig punt en dat lijkt mij ook de belangrijkste reden voor meer beoordelingsniveaus.
Dit vind ik ook wel een goed punt.
En
nog een punt waar ik me in kan vinden. Dat lijkt me sowieso goed voor de objectiviteit van moderaties. Ik heb bijvoorbeeld zelf redelijk snel dat als ik tussen +1 en +2 twijfel en de reactie staat al op +1 dat ik dan ook voor +1 kies, als je dat niet kan zien zal je daar toch echt zelf beter over na moeten denken en uiteindelijk zelf een beslissing maken. Overigens ben ik het niet met zijn punt eens dat moderators niet langer anoniem moeten zijn, ik vind namelijk dat dat wel zo moet blijven.
[
Voor 30% gewijzigd door
Kid Jansen op 05-03-2011 23:57
]