Goedenavond mensen,
Ook ik ben opzoek naar een oplossing voor mijn videokaart(en)vraagstuk, en heb daar wat hulp bij nodig. Ik heb de laatste +-10 pagina's doorgespit, maar mijn specifieke geval ben ik niet tegen gekomen.
* Wat voor systeem heb je nu? Noem ook en vooral het merk en type van je voeding!
I7 2600k (OCed naar ong 4.5); Asus p6z68-v pro; Corsair Vengeance LP 8GB DDR3-1600 CL9 kit is de basis. De voeding ga ik aanschaffen naar aanleiding van de uitkomst van dit vraagstuk, dus dat is nog niet bekend. Waarschijnlijk wordt het een telg uit de XFX black edition familie (heb nog geen enkel onderdeel, wordt over ong een maand besteld).
* Op welke schermresolutie wil je gaan werken?
Waarschijnlijk 1920x1080, misschien 1920x1200. Later wil ik een tweede scherm toevoegen, met dezelfde resolutie, om tijdens het gamen mijn Teamspeak, Xfire, MSN enzo te doen, dus hierop wordt niet gegamed (ik weet niet of dit relevant is, want ik heb nog geen ervaring met multimonitor opstellingen.
* Waar wil je de videokaart voor gaan gebruiken? Welke games? Welke software?
De nieuwste FPS (BF3, Skyrim, GTA V, de meest veeleisende games van 2011 en 2012 dus), MineCraft, Battlefield Heroes, League of Legends, Team Fortress 2, Red Faction: Armageddon.
Sony Vegas Pro 10, Adobe PhotoShop 5.5, Adobe Premiere Pro, After Effects (dit is meer 'omdat het kan' dan dat dit een specifiek, belangrijk doel is).
* Wat mag je nieuwe kaart kosten?
Ongeveer 400 euro, max 430 euro. Minder wordt zeer op prijs gesteld, maar wil zeker wel de performance van een 300+ euro kaart (of meerdere).
Nu heb ik zelf de mogelijkheden al een beetje gereduceerd, tot het volgende:
-
pricewatch: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC in SLI.
-
pricewatch: MSI GTX570 Twin Frozr III Power Edition/OC en dan later een tweede erbij kopen.
-
pricewatch: Palit GTX 580 1536MB GDDR5 PCI-E
-
pricewatch: Gigabyte GV-R695OC-1GD in CF
- een 6950 die flashable is (weet niet welke dat nu nog zijn, en ook niet welke daarvan de aanbevolen kaart is) in CF
-
pricewatch: MSI R6970 Lightning en dan later een tweede erbij kopen.
Ik heb overal een bepaalde koeler bij gekozen, dit staat niet vast, enkel om de prijs een beetje te indiceren.
Mijn hoofdvraag is eigenlijk (de andere opties zijn eigenlijk geen serieuze mogelijkheden voor mij, maar erbij gedaan om informatie te winnen, voor toekomstig advies door mij):
- een 580 (zal nooit in SLI worden gezet).
- 560-Ti SLI
- 6950 CF met een goede koeling
- 6950 CF om te flashen
Alle mogelijkheden zullen OCed worden, behalve de laatste.
Ik kreeg (op een andere site) te horen dat flashed 6950s zich niet als ware 6970s gedragen, door een gebrek aan volt (?). Weet iemand hier meer van?
Ook werd mij SLI/CF afgeraden, omdat er veel problemen zouden zijn met games die het niet ondersteunen. Nu heb ik dit gevraagd aan de enige persoon die ik ken (heeft het reference model van de 6950 in CF, op stock speed) met multi-card opstelling, en hij zegt dat hij er nog nooit wat van heeft gemerkt. In hoeverre is dit een probleem met (toekomstige) AAA games, vooral in het FPS genre?
Ik hoop dat jullie je door mijn lap tekst kunnen worstelen, en tot een goede oplossing voor mijn vraagstuk kunnen komen. Alvast hartelijk bedankt voor jullie tijd,
Frank