Ik ga het niet kopieren want het is nogal een zooi, maar kijk hier maar eens, de Steam Hardware Survey van april 2012:
http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/
De GTX560 bovenaan met 4%, de eerste high-end kaart (GTX 570) nog maar een 1,5% en iets vergelijkbaars als de Radeon 6970 zelfs maar 0,6%. Het grote merendeel werkt nog op 'ouwe meuk' zoals de GTX9800, GTX460, Radeon 5770 etc...
Dit is natuurlijk een poll onder op z'n minst redelijk fanatiek PC-gamers (wat doe je anders op Steam) en dan zie je nog een fors aandeel integrated graphic chips. De nieuwe top a la GTX680 en de hele Radeon 7000 serie zie je er nog niet eens in terug (die zitten nog in de 30% 'overige'), te weinig marktaandeel om hier al in voor te komen. (Of gewoon te nieuw, dat kan ook, ik weet niet wanneer die survey-data verzameld is). We gaan het zien de komende maanden.
Ga er maar vanuit dat je met een Radeon 7870 inderdaad bij de top 'paar procent' videokaartbezitters hoort. Nog hogere serie is echt voor de enthousiasts. En ja op Tweakers zitten veel enthousiasts dus dat zal allicht een vertekend beeld geven. (Jammer dat die lijst niet wat meer vrijheid geeft om te sorteren op snelheid, al is dat arbitrair, maar zou zijn om boven te kunnen krijgen bv 'hoeveel % heeft minstens een 6870, hoeveel % totaal gebruikt dedicated graphic cards etc.. etc..)
-edit-
Sorteren op naam is trouwens wel leuk, de series bouwen op naam op in snelheid (sort of), kwestie van een paar procentjes optellen. Jammer dat die 30% overige niet inzichtelijk is.
Wel heel leuk om doorheen te klikken hoor. Zo zie ik dat slechts 3,5% van de Steam spelers 2 of meer GB videoram heeft, zegt ook wel iets over hoe weinig er echt op high-end kaarten speelt.
Met mijn resolutie van 2560x1440 zit ik ook bij de hoogste 0,6%, multimonitor setups zjjn helemaal te verwaarlozen.
[
Voor 15% gewijzigd door
EvaluationCopy op 06-05-2012 12:34
]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super