Intro
Het was eigenlijk helemaal niet mijn bedoeling om een wensenlijstje te maken van een 'krachtige Allround Pc' om de simpele reden dat ik vrijwel niets weet van computers. In die zin dan dat ik nooit tweak, ja, af en toe probeer je wel eens wat en al zoekend op internet kwam ik op twee basissystemen uit. Al lezend begon ik me toch af te vragen of het niet goedkoper en beter kon voor dezelfde prijs. Vooral de Grafische kaart leek me toch wat magertjes voor het systeem dat kant en klaar in de winkel staat. Zodoende kwam ik eerst op de website van informatique, om een eigen systeem samen te stellen, maar dat bleek toch wat duur. Op de website van Alternate kwam ik een stuk goedkoper uit.
Waaraan moet het systeem voldoen?
-Liefst de komende 5 jaar vooruit kunnen en dan toch nog een redelijk systeem zijn.
-Krachtig zijn voor fotobewerking. Veel kunnen multitasken (heb nogal veel open staan als ik
bezig ben: internet, downloaden, foto bewerken, word).
-Af en toe een filmpje o.i.d.
-Kleurweergave is erg belangrijk, ik zit er dagelijks vele uurtjes achter te werken.
Monitor
Met de
monitor ben ik er uit: dat wordt de
zr24w. Review is lovend over fotobewerking en kleuren.
Desktop winkel
Met de desktop is het toch een stuk lastiger.
Zal ik gaan voor de
Goldline 3084 van Qmotion van 749,- Euro of voor de
Alternate Mercurius P030 van 699,- Euro?
De verschillen zijn:
-Alternate:
Ati Radeon HD5450 met 1024 Mb ondersteunt Directx11 maar reviews zijn minder positief over Ati kaart. Low high end.
Windows 7 Home Premium 64-bit op aparte installatie-cd of een Recovery?
Garantie?
7 in 1 kaartlezer? Op afbeelding te zien maar niet in de specs niet...
Geen toetsenbord of muis.
-Qmoition:
Ati Radeon HD4350 512 Mb presteert slechter dan de HD5450 met 1024 Mb, maar laatste is ook niet indrukwekkend.
Windows 7 Home Premium 64-bit Installatie-cd of Recovery?
Of toch een eigen samengesteld systeem?
Toetsenbord is dan niet nodig, muis is wel versleten, idem geen speakerset nodig.
Ik kom dan op het volgende uit:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 67,- | € 67,- |
| 1 | Sony Optiarc AD-7241S Zwart | € 21,60 | € 21,60 |
| 1 | Antec Three Hundred | € 50,- | € 50,- |
| 1 | Logitech S96 Optical Wheel Mouse | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Intel Core i5 750 | € 180,92 | € 180,92 |
| 1 | OCZ ModXStream Pro 600W | € 66,02 | € 66,02 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 69,30 | € 69,30 |
| 1 | Asus P7P55 LX | € 84,72 | € 84,72 |
| 1 | Club3D HD5770 (CGAX-57724I) | € 132,19 | € 132,19 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 671,75 |
De totale kosten op de website van
Alternate is 704,28 Euro.
Pro's: volgens mij toch een krachtiger systeem.
Contra's: gaat dit werken als ik dit zelf installeer en monteer?
-De moederbordfabrikant
Asus zegt over de ondersteuning van het memory geheugen kingston dat het type geheugen KVR1333D3N9/2G DDR3 1333 2048MB werkt. De Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G van 4096 MB staat er niet bij??
-Past de voeding en alles wel in de
behuizing?
Ik weet wel dat interne rekken niet meegeleverd zijn voor om cardreader enzo op te hangen.
-Heb ik wel de juiste
voeding?
-En de grootste vraag: misschien vergeet ik nog wel iets heel belangrijks voor een werkend systeem??? (buitenom Windows 7 Home Premium 64-bit)
Ik gebruik bijvoorbeeld zo'n 5 USB aansluitingen, kan ik die zo op het moederbord pluggen?
Pfft: uiteindelijk een vreselijk lang verhaal. Ik kan me voorstellen dat er voor jullie geen beginnen aan is om je door al mijn vragen heen te worstelen. Anderzijds, bij voorbaat hartelijk dank voor het helpen van deze digibeet