I-Heine-I schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 11:54:
Ik denk dat het nummer 1 zwakke punt de verdeeldheid is. Mensen krijgen verschillende ervaringen voorgeschoteld op verschillende toestellen. Mensen die bijvoorbeeld een Samsung Android telefoon hebben zullen misschien afgeschrikt worden door het nalatige gedrag van Samsung als het op updates/ondersteuning aankomt. Ook kan Android op een klein scherm en een tragere processor wel eens een tegenvaller zijn. Het gemak bij Apple is dat ze alles kunnen toespitsten op die ene/enkele CPU('s) en andere eigenschappen van de iPhone.
Dit is deels waar op GPU vlak. Niet op CPU. De snapdragon heeft weer een Neo core GPU en de Hummingbird heeft weer een PowerVR. Hiervoor moet je wel appart programmeren. Maar voor de CPU niet. Maar android wordt elke versie lichter en sneller. Behalve de fancy functies die erbij gegeven zijn zoals live wallpapers. Die kan je maar beter achterwege laten op oude modellen. Maar de snelheidsverbeteringen zijn zeker welkom op de oude telefoons. Daarentegen maakt apple de iPhones trager. Kijk maar naar de 3G. De 3GS kan iOS 4 aan.. maar vast ook niet meer!
Er worden geen schillen omheen gemaakt door de verschillende fabrikanten die de gebruikers-ervaring vaak alleen verminderen en/of ervoor zorgen dat op andere telefoons met het OS de ervaring relatief minder is. Dit allemaal samen gevat laat exact dezelfde tegenstelling tussen Windows en OSX zien maar dan in de computer-markt: het complete pakket krijg je bij Apple, bij de concurrent kan je een goede ervaring krijgen, het hangt alleen af van de eigenschappen van het apparaat (prestaties, kwaliteit, service fabrikant).
Even dat je het weet. De gebruikers ervaringen van de bekende schillen zoals moto blur, Sense en touchwiz maken juist de gebruikers ervaring makkelijker. Dus dit gaat helaas niet op.
Ik geef toe dat android niet zo gebruiksvriendelijker is als de iPhone. Maar wel veel gebruiksvriendelijk dan mobieltjes ooit waren. De iPhone heeft minder diepe functies en is daarom simpeler.
Vergelijk het b.v. met die opa/oma telefoons met super grote knoppen. Die zijn weer veel gebruiksvriendelijker als de iPhone... waarom neem je die dan niet?
Dus conclusie: Wil je meer? zul je beetje gebruiksvriendelijkheid moeten inleveren. Probeer jij maar eens professionele video bewerkings software te vergelijken met windows movie maker. Tsja....
Op de tweede plek komt toch echt de vormgeving van het OS: de market speelt bijvoorbeeld een te kleine rol in het OS: De app zelf heeft een matige overzichtelijkheid/indeling. Ook telt mee dat op de iPhone gewoon een grotere/betere markt is: Er zit waarschijnlijk een publiek dat sneller overgaat tot het kopen van apps, dat het betalen op IOS makkelijker is draagt hier ook aan bij. Hierdoor zijn er kwalitatief betere apps in de app store, de keuring van Apple zelf komt dit eigenlijk ook ten goede. Ook is het makkelijker programmeren voor één soort toestel dan voor een ontelbaar aantal variaties.
Ik geef toe dat betalen bij android een gedoe is. Puur omdat je alleen kan betalen met creditcards. En wij in nederland gebruiken die dingen niet. Ik heb soms wel eens dat ik een app heel graag wil. En ook graag voor wil betalen. Maar ik wil dan graag met iDeal of Paypal betalen. Dit is nog niet mogelijk. Hier heb je een puntje, al had ik ook al gehoord dat ze dit gingen veranderen en is dit punt dan niet meer geldig.
Er zijn kwalitatief ook iets betere apps, dit komt voornamelijk omdat apple met de appstore er als eerste bij waren. En dat is hun voordeel. Ze lopen ook voor op games. Maar ze lopen achter als het gaat om handige apps voor dagelijks gebruik.
De keuring van apple is een slecht idee, jij prijst dit aan als positief. Maar ik niet. De vertraging die oploopt door het keuren kan wel weken duren voordat je app in de store ligt. En daarnaast ook nog us vaak afgekeurd worden door de domste redenen zoals het eigen belang van apple zelf. Android draait op een Virtual Machine en kan dus altijd kijken wat de applicatie doet. Doet hij een verboden handeling? Dan keurt hij hem automatisch af. Het systeem van google is automatisch en je kan precies zien wat de applicatie met jou telefoon doet. Je laatste punt is dat je bij apple beter kan programmeren. Dat is deels waar. Gebruik je geen GPU dan boeit het geen hol. Dan werkt het vaak op alle apparaten en de resolutie wordt automatisch aangepast. Ga je gebruik maken van een GPU moet je kijken welke GPU je wilt ondersteunen. En pak je natuurlijk de populairste. Hiervoor moet google ook nog een oplossing vinden.
Maar dat is nou exact wat het verschil tussen android en IOS is: Het draait bij IOS meer om de feel in plaats van de mogelijkheden, een klein voorbeeld zijn de voorschriften voor icoontjes van apps: allemaal afgeronde vierkanten met een glans erover, dit zorgt mooi wel voor een gelikt hoofdmenu.
Dit heeft niks met het android OS te maken. Dat is puur het uiterlijk. Dit kan elke fabrikant aanpassen. En zorgt voor concurrentie. Ik vind anders de feel van sense en touchwiz anders erg lekker en direkt.
Bij de iPhone kom je in princiepe gelijk in de applauncher terecht. Bij android heb je nog een homescreen die je kan aanpassen. Zou jij het fijn vinden als je desktop op je PC helemaal vol stond met icoontjes? (zoals iOS?) Daarom hebben ze nu mapjes in iOS 4 ja.. maar er is ook nog gewoon veel mis met iOS net zoals Android niet 100% goed is.
Mijn vraag is, met welke android toestel heb je ervaring en welke iPhone?