Hoe zien je toekomst plannen eruit wil je nog eens verhuizen?Bergie schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:20:
Ik heb er ook al eens gedacht om wat af te lossen op de hypotheek maar heb nog wel wat vragen. Zoals vele huiseigenaren heb ik een deel spaarhypotheek en een deel aflossingsvrij.
Wat is nu beter? Aflossen op het aflossingsvrije deel, of inleggen op het spaargedeelte. Het laatste lijkt mij het meest rendabel aangezien je inleg dat rendeert tegen een flink hogere rente dan het nu op de spaarrekening krijgt.
Maar wat gebeurt er dan concreet? Gaan mijn maandlasten omlaag of wordt de looptijd korter? Of heb ik na 30 jaar ineens geld over na het aflossen van de lening? Dat laatste lijkt me niet![]()
En hoe ziet de lange termijn eruit? Stel ik koop een andere woning? Kan het dan negatieve gevolgen hebben? Wat zijn de gevolgen voor de HRA?
Ik vind het lastig het totaalplaatje te overzien
Antwoord nee: Aflossen op je aflossingsvrij deel (je zult dan wel minder HRA krijgen immers je uitstaande hoofdsom zal minder worden=minder rente=minder HRA)
Antwoord ja: Inleggen op het spaardeel. Los je af op het aflossingsvrije deel dan ben je voor de toekomst je HRA kwijt over dat deel. Bij dit antwoord ben ik ervan uitgegaan dat je in de toekomst groter wil gaan wonen en weer naar de bank moet om een deel te financieren.
Hou bij inleggen op het spaardeel wel goed de 1:10 regel in de gaten (hoogste laagste inleg) en de looptijd van minimaal 15-20 jaar dat je hier niet onderdoor duikt want anders krijg je weer met de Belastingdienst te maken.
(dit is overigens mijn visie met je beperkte info)
[ Voor 5% gewijzigd door Accountant op 17-01-2014 15:22 ]