Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solutio
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-07-2024
Ok, dan gaan we nog een keer verder zoeken. Geheugen wordt dan in ieder geval 2 x 4 GB DDR3 en SSD blijft weg. Kom er nog op terug zo meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Ook kost een USB3.0 kaartje (PCI-E 1x) maar 15 euro, dus ik denk dat je je niet hoeft te beperken tot de USB3.0 moederborden als je het verschil meeneemt in de prijs.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In princiepe zou een el cheapo videokaartje prima moeten werken. Of bewerk je in programma's die de GPU weer gebruiken? Misschien dat je dan iets wil met wat meer power, vaak ook CUDA dus dan nvidia.. Maar het werkt prima zonder..

SSD vind ik zelf een must, iig als windows/app opslag..

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 11-05-2011 17:14 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solutio
Nou, volgens mij ben ik er bijna..., heb gekozen voor moederbord a 55,- :
pricewatch: Asrock P67 Pro3
Kan DDR3 in tot Max. 32GB voorlopig genoeg dus. De snelheden van het geheugen maken niet veel uit denk ik voor fotobewerking? Er kan 2133(OC)/1866(OC)/1600/1333/1066 in. De prijzen verschillen nogal.
Ook heeft deze 2 x USB3.0 aan boord.

Qua processor ga ik dan op de tip af om een goedkopere i3 er in te zetten. Zie dat deze wel direct duurder zijn dan wat ik had uitgekozen. Dus maar de op een na goedkoopste gekozen a 115,- :
pricewatch: Intel Core i3 2120

Geheugen wordt 2 x 4 GB a 65,- (type snel genoeg? Hoe zit het met latency?)
pricewatch: GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC

Tja, de videokaart blijft een moeilijke. Nvidia kaarten rond de 700 euro is niet de bedoeling. Echter zie ik genoeg kaarten rond de 40 euro... Waar moet ik precies op letten? Heb nu 2 kaarten waarvan ik denk, die doen het wel:
pricewatch: Asus EAH5450 SILENT/DI/1GD2 a 40,-
Of:
pricewatch: Club3D GeForce GT 440 a 80,-
Of moet ik hier meer investeren en richting 150,- gaan kijken zoals:
pricewatch: Club3D GeForce GTX 550Ti 2GB CoolStream OC Edition

Opslagmedium hou ik bij a 70,- :
pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB

Voeding en kast is nog niet naar gekeken, deze zoek ik pas nadat de hardware compleet is.

Totaalprijs komt hier zo uit tussen de 345,- en 455,- euro. Ligt aan de videokaart. Ik kan natuurlijk ook nog eerst maar 1TB HDD en 4GB geheugen in stoppen. Zal zo'n 50,- schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 20:10

Fid3lity

Spectre X

Je snapt neem ik aan wel dat dat moederbord een foute prijs is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:43

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Blijft de vraag hoeveel er ge-edit gaat worden, hoe vaak, wat de resolutie is van de foto's en welke pakketten er gebruikt gaan worden.

Denk dat je met een "huidig" 64-bit OS en iets als een recente Photoshop beter zou kunnen investeren in een i5 (want 4 cores) waardoor bewerkingen sneller klaar zijn en het systeem beter bruikbaar blijft bij batch-bewerkingen.

Videokaart maakt niet zo heel veel uit; als je amper games speelt, denk ik dat je met een goed-gereviewde kaart van 7 tientjes even goed je werk kan doen als een kaart van 30 tientjes.

Te weinig info, te veel aannames... ;)

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 12-05-2011 15:23 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-05 21:57
Wat voor foto's wil je bewerken? Met welk programma? Lightroom, Photoshop? Ik zou eigenlijk voor iets gaan waar je later ook osx86 oid op kunt draaien, dan kun je verschillende dingen proberen.

Latency van geheugen is niet belangrijk, de snelheid van je hdd wel. Die Eco green 2TB HDD's zijn grappig, maar je merkt het verschil wel als je er een snellere 7200rm disk in propt, die eco schijven zijn geschikter als archief. En vergeet dus ook dat niet, want bij een serieuze foto-workflow, horen ook backups.

Verder is een i3 wel erg naatje, ik zou eerder een beetje rondkijken voor een i5.

Je gpu zou zelfs een onboard kreng mogen zijn, photoshop accelerreert wel wát op GPU, maar als je een vlotte cpu hebt, is dat te verwaarlozen...

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 12-05-2011 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:01

Pixeltje

Woo-woohoo!

Henk schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:22:
Wat voor foto's wil je bewerken? Met welk programma? Lightroom, Photoshop? Ik zou eigenlijk voor iets gaan waar je later ook osx86 oid op kunt draaien, dan kun je verschillende dingen proberen.

Latency van geheugen is niet belangrijk, de snelheid van je hdd wel. Die Eco green 2TB HDD's zijn grappig, maar je merkt het verschil wel als je er een snellere 7200rm disk in propt, die eco schijven zijn geschikter als archief. En vergeet dus ook dat niet, want bij een serieuze foto-workflow, horen ook backups.

Verder is een i3 wel erg naatje, ik zou eerder een beetje rondkijken voor een i5.

Je gpu zou zelfs een onboard kreng mogen zijn, photoshop accelerreert wel wát op GPU, maar als je een vlotte cpu hebt, is dat te verwaarlozen...
Met hem^^

Videokaart is niet zo belangrijk, dus als je al een videokaart wilt, neem dan een simpele. Zijn ook meteen lekker goedkoop. Kun je wat budget vrijmaken voor een processor. Ik ging van een dualcore naar een quadcore i5 en dat merk je echt. Zeker PS doet multicore zijn (sinds CS 3 of CS4 geloof ik) en dat werkt erg fijn.

Daarnaast is mijn ervaring dat het geheugen belangrijk is. Heb nu 8GB en kwam van 3 (want 32 bit) en ook dat merk je echt.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Solutio schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:17:
Totaalprijs komt hier zo uit tussen de 345,- en 455,- euro. Ligt aan de videokaart. Ik kan natuurlijk ook nog eerst maar 1TB HDD en 4GB geheugen in stoppen. Zal zo'n 50,- schelen.
Ik zou eerder kijken naar een Phenom II X6 met AM3 mobo kost ongeveer evenveel of anders een Phenom II X4 met AM3 mobo is goedkoper.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solutio
Het bewerken zal zo ver ik weet met Photoshop gebeuren.
De AMD configuratie met alle tips inbegrepen:
Heb gekozen voor moederbord a 75,- :
pricewatch: MSI 870A-G54
Kan DDR3 in tot Max. 16GB voorlopig genoeg dus. Echter het geheugen kan snelheden tot 1600/1333/1066 aan. Kan ik hier het eerder gekozen geheugen ook instoppen?
Ook heeft deze 2 x USB3.0 aan boord.

Qua processor heb ik er even 2 gekozen 4 en 6 core, kan dan altijd nog beslissen:
Quad-core a 85,-:
pricewatch: AMD Phenom II X4 840 Boxed

Hex-core a 150,-:
pricewatch: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

Geheugen wordt 2 x 4 GB a 65,-
pricewatch: GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC

De videokaart mocht low budget zijn dus hier laat ikeven 2 opties open.
pricewatch: Asus EAH5450 SILENT/DI/1GD2 a 40,-
Of:
pricewatch: Club3D GeForce GT 440 a 80,-

Opslagmedium aangepast naar een 1TB 7200 toeren schijf a 50,- :
pricewatch: Seagate Barracuda ST31000524AS, 1TB

Totaalprijs komt hier zo uit tussen de 320,- en 425,- euro. Ligt aan de videokaart en processor. Ik kan er natuurlijk eerst maar 4GB geheugen in stoppen. Dit scheelt 25,- en maakt de totaalprijs tussen de 295,- en 400,- euro. Deze prijzen zijn geteld door alles los te koen bij de goedkoopste winkel MET verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151719

Ik ben op zoek naar een (windows) PC die voldoet aan volgende criteria:
  • STIL (< 20 db)
  • krachtig (quad core sandybridge)
  • all-round
  • snel opstarten (SSD schijf erin)
  • in sleep mode, weinig energie verbuiken (0,3W)
De hoofdtaken zijn:
  • fotobewerking met photoshop
  • gebruik van MS Word en Excel
  • cd, dvd en Blu Ray schifjes rippen
  • afspelen van Blu Ray en DVD schijfes
  • afspelen van video (1080p) h.264 (met het programma XBMC)
Andere gebruikte software :
  • Media Monkey en iTunes
  • Jaikoz Audio Tagger
  • Picasa
  • Internet Explorer en Mozilla Firefox
  • Google Sketchup
  • ...
Als basis voor het samenstellen van dit systeem dacht ik te vertrekken van de Serenety van Puget Systems.
http://www.pugetsystems.com/serenity.php. Het geteste systeem kostte in januari 2011 $2.463.
Eén probleempje: die gasten shippen niet naar Europa :-(

Ik heb de componenten van dat systeem zo goed als mogelijk ingevoerd in mijn wenslijst hier op tweakers.
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 62,-€ 62,-
1Antec Performance One P183 V3€ 127,90€ 127,90
1be quiet! Universal Big€ 22,71€ 22,71
1Merkloos Gummipluggen (4 stuks)€ 1,50€ 1,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 30,20€ 30,20
3Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 6,43€ 19,29
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 240,90€ 240,90
1Sony Optiarc BD-5300S Blu-ray Disc Writer Zwart€ 85,65€ 85,65
1Antec CP-850€ 111,-€ 111,-
1Intel 510 120GB€ 228,50€ 228,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 64,58€ 64,58
1HP 22-in-1 (Zwart) Media Card Reader (AR941AA)€ 14,99€ 14,99
1Powercolor SCS3 HD5750 1GB GDDR5€ 96,83€ 96,83
1Asus P8P67 PRO (Rev.3.0)€ 140,91€ 140,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.246,96

Die prijs valt nog redelijk mee vind ik.
Er zijn echter enkele opmerkingen in de beschrijving van de realisatie van de Serenity spcr edition die me doen twijfelen of ik wel het gewenste resultaat ga behalen als ik die PC zelf assembleer.
  1. "Picked by ear" : stilste exemplaren uit voorraad worden door Puget System manueel geselecteerd voor de Serenity spcr Edition. Dat is alvast iets dat ik niet kan doen. Denken jullie dat dit veel verschil kan uitmaken ?
  2. "Fan tuning" : de rpm curve van de CPU fan wordt door hen op het moederbord overschreven met een custom curve om het geluid zo laag mogelijk te houden. Ook dat weet ik niet hoe ik daar aan zou kunnen beginnen. Heeft daar iemand een tip voor ?
  3. ze hebben een case mod voor de Antec P183 gemaakt: "a custom plastic plate for blocking the top vent. It's just more polihed but also blocks the sound a tad bit better." Vermits ik geen verder detail vind is dat ook moeilijk na te maken.
Wat ik wel kan nadoen is:
  1. chassis fans (van Antec P183) allemaal vervangen door Scythe Slipstream 800rpm, at 5V
  2. CPU fan (van de Gelid Tranquilo cooler) vervangen door Scythe Slipstrean PWM
  3. minor power management tweak in windows 7 : decrease inactivity time before the secundary drive spins down.
  4. acoustic padding in de case. Wel nog uitzoeken welke matte ze juist waar gebruiken.
Wat denken jullie van dit systeem en de opgesomde tweaks ?

Een alternatief waar ik aan denk is het kopen van de #4 Office Professional PC bij ikbenstil.nl voor 1845 euro
Dat systeem lijkt me vergelijkbaar met de Serenity. Die firma zorgt ook voor de nodige tweaks om je systeem extra stil te maken (acoutic padding, HD case,...)
Zelfde: CPU, Mobo, RAM, videokaart, HDD
andere: kast, voeding, SSD, cooler

Wat vinden jullie van dit tweede systeem ?

Als mogelijke verbeteringen heb ik nog hetvolgende in gedachte:
  1. snellere SSD: OCZ vortex 3 120GB in de plaats van de Intel X25M
  2. betere CPU cooler: Thermalright Silver Arrow of een Scythe Mugen 2 (met 2 fans)
  3. is die passief gekoelde HD5750 goed genoeg ?
voor een vergelijking met andere stille coolers zie: http://www.silentpcreview.com/article1171-page6.html
jammer genoeg staat daar de gebruikte Gelid Tranquillo niet tussen.

Zijn die aanpassingen de moeite waard ?
Heeft er nog iemand ander ideeën ?

Hoe zou dit systeem zich gedragen in vergelijking met zo'n nieuwe imac 27" met sandybridge icore i7 erin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Ik Ben Stil en vergelijkbare zaken zijn hopeloos overpriced. Er zit min of meer standaard hardware in wat ze verkopen voor 2x de prijs.

Vuistregels:
Zo groot mogelijke koeler.
HDD's niet direct aan de kast vastmaken.
Standaardfans meteen vervangen.

Daarmee moet het mogelijk zijn om een vrijwel geruisloos systeem te maken onder lichte load. Doe geen moeite met watercooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

@ErwinC623
Ik denk dat je er sowieso goed aan doet om je config te posten op het http://www.silentpcreview.com/ forum. Zij zijn immers helemaal in to het stiller maken van de computer en kunnen mogelijk je ook nog tips geven voor deze specifieke build.

De site heeft mogelijk voor jou ook als uitgangspunt gediend. Maar qua behuizingen kun je ook naar de Silverstone Fortress FT02 kijken die het predicaat 'editors choice gold' krijgt. (http://www.silentpcreview.com/article1015-page1.html)

Ook voor de andere onderdelen is deze site een goed uitgangspunt ;). Echter die PC die jij aanhaalt haalt wel een ontzettend laag geluidsniveau. Na bouwen van die computer blijft dan inderdaad een goede optie. Want standaard komt die Silverstone kast boven het geluidsniveau van de Serenity uit en er zitten al van die matten in de Silverstone.

Qua geluiddempende matten heb je ook nog:
http://www.nexustek.nl/Ne...-noise-absorption-mat.htm
http://www.fractal-design...roduct&category=7&prod=24

Reviews:
Be Quiet: http://www.bit-tech.net/m...t_pc_noise_absorber_kit/1
Acousti Pack DeLuxe (dik en zwaar :P): http://www.silentpcreview.com/AcoustiPack_delux

Een topic op Silentpcreview over geluiddempend materiaal: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=58645 ook daar weer veel info :P

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 27-05-2011 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prijs van die Crucial M4 ligt op 205 euro bij normale winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151719

@ChicaneBT Bedankt voor de tips over geluiddempende matten
Hieronder een opsomming van de wijzigingen. Per onderdeel vemeld ik eerst het oorspronkelijke idee, daarna jouw voorstel. Wil je even aangeven waarom je die andere componenten voorstelt ? Prijs, performance, geluidsniveau, energieverbruik, ...

CPU coolerHet prijsverschil kan niet echt de reden zijn. De cooling performance bij laag fan toerental (800 RPM) misschien wel. Dan presteert hij ietsje beter dan de Mugen 2. Hoe zit het met de decibels ? Deze review bevat een tabel waaruit blijkt dat dit wel goed zit bij een zwaar belast systeem. De Scythe Ninja 3 produceert 40 DBa en de Gelid Tranquillo 42 Dba. Hier daarentegen komt de ninja 3 er niet goed uit wat betreft noise. Bij idle systeem: Ninja 3 = 47 DB vs. Tranquillo = 39 DB. Onder load: Ninja 3 met 1 fan = 64 DB Ninja 3 met 2 fans = 67 DB vs. Tranquillo = 52 DB
Het voorgestelde alternatief lijkt me, op basis van de beschikbare reviews, niet echt beter dan het origineel.

Onderstaand alternatief lijkt me wel beter, en lost ineens het probleem op waarmee ik zat voor het overschrijven van het custom RPM profiel voor de PWM fan van de CPU cooler op het moederbord. Ik zal echter nog wat geduld moeten hebben om dit model te vinden vrees ik, vermits het nog niet in de pricewatch te vinden is. Het zal ook wel wat duurder zijn (zowat het dubbele veronderstel ik), maar wat maakt 30 euro nu op een totaal van 1.200 euro.
Thermalright Venomous X Silent Edition : slechts 11dBA met 2 stock fans (600RPM non PWM). Enige minpunt is prijs.
Besluit uit bovenstaande een review op spcr: “If you're in the market for a potent CPU cooler that is extremely quiet straight out of the box, the Venomous X Silent Edition fits the bill better than any product we've tested in recent memory. Our only complaint is the current street price of US$70~$75. Larger, more capable coolers like the Thermalright Silver Arrow and Noctua NH-C14 can be found for about the same amount, though they both require some fan control magic to match the noise output of the Silent Edition. This isn't necessarily a bad thing as their higher fan speeds also make them more versatile — an 11 dBA cooler afterall is beyond overkill for many users.”

VoedingDat unieke ontwerp van de Antec CP voedingen vind ik super. Ik geef toe dat die 850W pure overkill is. Jouw voorstel is rationeel gezien beter. Na het lezen van de review op silentpcreview denk ik erover om die fanless seasonic te kiezen. Maar toch zorgen het unieke ontwerp dat perfect past bij de gekozen case en de lovende reviews ervoor dat ik misschien toch vasthoud aan de originele keuze. Het onderste compartiment van de kast gaat erg warm worden met die fanless voeding erin vrees ik.
Reviews Antec CP850:
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=142
“If the CPX form factor catches on, the CP-850 will be flat out untouchable. It is completely unmatched by any ATX unit on the market I can think of. You'd have to spend twice as much as this thing costs to find the next best thing, performance wise. I'd like to see some better capacitors in there, but you just can't fault the CP-850's performance here.
I don't know how Antec managed something this awesome for such a low price, but they must really want the CPX form factor taking off if this is the performance we're getting. “
http://www.silentpcreview.com/Antec_CP-850
“The Antec CP-850 is a superlative power supply by almost any standard… Efficiency is not quite up to the best, but it's nothing to be embarassed about…. The noise performance is excellent…
For the quiet-seeking computer gaming enthusiast, the CP-850 (along with any of the three compatible cases) is something of a godsend. Fantastically stable power, super low noise at any power load, long expected reliability due to excellent cooling, modular cabling, and all at a price that's no higher than many high end 6~700W models… “

SSDMobo

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 151719 op 27-05-2011 16:36 . Reden: schrijffout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ErwinC623
Over de voeding. Kijk ook even naar de temperaturen bij de X-400 en vergelijk de verhoging met die van de CP-850. Als je denkt te weinig vermogen te hebben kun je ook nog kiezen voor de X-460. Het nadeel van de prijs blijft voor jou niet bestaan omdat deze even veel kost en je nu eenmaal een volledig stille pc nastreeft. Mogelijk kun je een extra product kopen om je schijven koel te houden. Vraag me niet welke goed zijn :P.

HDD cooling:
http://www.scythe-usa.com.../036/scit1000_detail.html
http://www.scythe-usa.com...6/schdbox1000_detail.html
Meer in de PW http://tweakers.net/price...5/hardeschijfkoeling.html en bij de buren http://nl.hardware.info/p...ddiskkoelers#tab:products

SilentPCreview review van de Seasonic X-400 Fanless:
* Silent
* Extremely hardy in hot conditions
* Electrical performance is tops
* Hardly any buzz even close up
* Clever, innovative engineering
* Great quality components & build
* All modular cables
* 5-year warranty

Quibbles
* Price? (About the only thing we could quibble about... but then all fanless PSUs are pricey; finally, this is one that seems well worth the money.)
Review op Jonnyguru.com:
Summary
Folks, Seasonic's come up with another winner. They've taken the X series platform, removed the fan, fixed the lingering issues with the platform, and come up with an outstanding fanless unit that's sure to please anyone looking for a good fanless unit. The X-400 fanless is profoundly efficient, extremely stable, and dead silent. There's nothing more that needs to be said - this power supply is definitely worth the money being asked for it.

The Good:
very stable voltage regulation
efficient
quiet due to fanlessness
fully modular
very low ripple

The Bad:
some minor build quality blips involving the soldering

The Mediocre:
nothing comes to mind

Total Score: 9.5
CPU koeling:
Bekijk deze vergelijking eens http://nl.hardware.info/p...3;58130;26365;26366;26367
Verder moet je maar even door deze resultaten scannen: http://tweakers.net/archieven/cat/252/reviews
En de aanbevolen koelers op Silentpcreview http://www.silentpcreview.com/article1018-page1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139548

Ik ben een tijdje op zoek geweest naar een soort van "Photoshop" PC die de komende tijd nog goed mee kan.

Budget is ongeveer 1000 ,- euro en met behulp van dit topic ben ik een heel eind gekomen.

De PC gaat voornamelijk voor Adobe pakketten gebruikt worden (Photoshop, Illustrator, Flash, Dreamweaver) en af en toe zal er een gamepje gespeeld worden maar dat heeft absoluut geen prio.

Ik ben benieuwd wat jullie van onderstaande configuratie vinden en of dit voldoende is voor de komende tijd.
2 Monitoren is voor mij een must in deze configuratie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
2Iiyama E2472HD-B1€ 168,-€ 336,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,45€ 17,45
1Antec Three Hundred€ 47,95€ 47,95
1Intel Core i5 2500 Boxed€ 165,90€ 165,90
1Corsair Builder CX600 V2€ 55,53€ 55,53
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 92,-€ 92,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 43,55€ 43,55
1Gigabyte GV-R567D3-1GI€ 45,-€ 45,-
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 984,38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand een mening over bovenstaande configuratie ??

Eigenlijk lijken deze 2 schermen mij een stuk beter als die hier boven in het lijstje staat.

2x
Dell Ultrasharp U2311H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 12:29
Ik zou bij een systeem waarbij fotografie / fotobewerking centraal staat eigenlijk nooit voor TN schermen gaan, maar altijd één of twee IPS panelen uitzoeken. Daar zijn tegenwoordig ook al aardig betaalbare opties voor.
Let ook even op de in- en uitgangen van je videokaart, op het gekozen model zit DVI en HDMI (ik ga er gemakshalve even vanuit dat vga/d-sub geen optie is aangezien de beeldkwaliteit dan vele malen slechter is). Afhankelijk van je monitoren moet je dan misschien nog kijken naar een andere videokaart (met 2 x DVI) of een dvi-hdmi kabel of adapter.

Verder is het de moeite waard om de afweging te maken of je misschien toch alleen IGP wil gebruiken en dan bijvoorbeeld de i5-2500K aanschaffen, die heeft een snellere GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks voor de reply !

Ik heb nu inderdaad die 2500K gekozen en wat betreft videokaart iemand een suggestie ? Ik wil ongeveer rond de 100 euro kwijt zijn hiervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom niet de 2500 volgens mij ga je niet overklokken en ga je de IGP sowieso niet gebruiken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aargh had me even verkeken op welke aansluitingen je nu nodig hebt bij die Dell.

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 28-07-2011 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-The_Mask- schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 21:08:
Wat gaat dan een HD6770 bijdragen boven een HD5670 voor hem?
Games :). Hij wil rond de 100 euro een grafische kaart.

Die nVidia heb ik erbij gezet voor als hij daar snelheidswinst kan behalen door gebruik te maken van die CUDA cores. Echter hebben beide ook niet de goede aansluitingen....

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 28-07-2011 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-10-2023
Sapphire Radeon HD 6790 1GB misschien is dit wat

vond dit artikel http://nl.hardware.info/n...-hd-6790-van-partners-amd

[ Voor 47% gewijzigd door Gamma_ed op 29-07-2011 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kaart ziet er goed uit, prijs is ook goed.

Maar er zijn voor rond die prijs veel videokaarten te koop, een vereiste is sowieso 2x dvi ...

Is zo een Sapphire dan te prefereren boven een bijv. Club3D GeForce GTX 550Ti o.i.d ?

Thanks voor de replies i.i.g. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
tja, als je het artikel leest, zie je dat de 6790 10,6% sneller is, en ook 2x dvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

8)7 Bedankt chef !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit zal m gaan worden dan :

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 44,70€ 44,70
2Dell Ultrasharp U2311H€ 179,95€ 359,90
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,50€ 17,50
1Antec Three Hundred€ 47,83€ 47,83
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 168,-€ 168,-
1Corsair Builder CX600 V2€ 54,37€ 54,37
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 92,-€ 92,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 37,99€ 37,99
1Sapphire HD6790 1GB GDDR5 PCI-e€ 117,41€ 117,41
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 133,90€ 133,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.073,60

Daar zou ik wel even mee vooruit moeten kunnen dacht ik zo 8) Thanks tweakers !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
zou deze schijf nemen voor als archief Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 19:18
Ik heb het volgende systeem samengesteld (op basis van deze en andere BBG-topics).

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 41,90€ 41,90
1Dell Ultrasharp U2410€ 390,20€ 390,20
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 80,-€ 80,-
1Antec Three Hundred€ 47,33€ 47,33
1Logitech MK710€ 69,95€ 69,95
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 174,-€ 174,-
1XFX Pro 550W€ 54,90€ 54,90
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB€ 99,90€ 99,90
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 46,40€ 46,40
1Asus P8Z68-V PRO€ 148,50€ 148,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.170,58

SSD gekozen om sneller met fotobewerking te kunnen werken. Ik ga programma's gebruiken zoals Nikon Capture NX2, Lightroom en Photoshop.

Intel Cori i5 2500K samen met het Asus mobo gekozen om interne gpu van de i5 te gebruiken en om eventueel te overklokken.

Iemand nog opmerkingen over dit systeem of eventueel nog verbeteringen?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

h40d schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 08:34:
Ik heb het volgende systeem samengesteld (op basis van deze en andere BBG-topics).

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2410€ 390,20€ 390,20
1Logitech MK710€ 69,95€ 69,95
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 174,-€ 174,-
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB€ 99,90€ 99,90
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 46,40€ 46,40
1Asus P8Z68-V PRO€ 148,50€ 148,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.170,58

SSD gekozen om sneller met fotobewerking te kunnen werken. Ik ga programma's gebruiken zoals Nikon Capture NX2, Lightroom en Photoshop.

Intel Cori i5 2500K samen met het Asus mobo gekozen om interne gpu van de i5 te gebruiken en om eventueel te overklokken.

Iemand nog opmerkingen over dit systeem of eventueel nog verbeteringen?
Ziet er op zich prima uit.

Wat denk jezelf van een nVidia grafische kaart voor PS zodat je gebruik kunt maken van de CUDA cores?

Welke schijf ga je gebruiken als scratsch disk?

Edit: Wat ik begrijp van CS5 is dat als je maar genoeg geheugen hebt dan heb je bijna geen scratch disk nodig (http://macperformanceguid...5-performance-memory.html). Dus 16GB lijkt me wel the way to go. Ik wil je adviseren zelf ook op onderzoek uit te gaan waar je het beste in kunt investeren voor een PS CS5/Lightroom systeem.

Hmm volgens mensen in deze draad http://www.modelmayhem.com/po.php?thread_id=746030 heb je toch altijd een scratch disk nodig voor sommige bewerkingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 16-08-2011 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
PS ga ik (nog) niet intensief gebruiken. In eerste instantie zal ik alleen Nikon Capture NX2 gebruiken.
Als ik PS ooit wel intensief ga gebruiken, dan kan ik altijd een extra SSD als scratch disk toevoegen (en eventueel ook een grafische kaart).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

h40d schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:06:
PS ga ik (nog) niet intensief gebruiken. In eerste instantie zal ik alleen Nikon Capture NX2 gebruiken.
Als ik PS ooit wel intensief ga gebruiken, dan kan ik altijd een extra SSD als scratch disk toevoegen (en eventueel ook een grafische kaart).
Dan zit je goed. Je kunt altijd nog 2x4GB en een SSD toevoegen :). Je voeding is aan de zware kant voor je huidige configuratie en ook met bijvoorbeeld GTX550Ti/ HD6790 is een XFX 450w afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Anoniem: 16328 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:33:
[...]

Dan zit je goed. Je kunt altijd nog 2x4GB en een SSD toevoegen :). Je voeding is aan de zware kant voor je huidige configuratie en ook met bijvoorbeeld GTX550Ti/ HD6790 is een XFX 450w afdoende.
Is 450w ook voldoende bij OC? En ook als ik nog 3 hdd's toevoeg voor een raid5 configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

h40d schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 19:15:
[...]

Is 450w ook voldoende bij OC? En ook als ik nog 3 hdd's toevoeg voor een raid5 configuratie?
Op zich voor die 10 euro goedkoper hoef je het niet te laten. Je hebt dan met 550 watt gewoon meer speling :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Anoniem: 16328 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:16:
[...]

Op zich voor die 10 euro goedkoper hoef je het niet te laten. Je hebt dan met 550 watt gewoon meer speling :).
Ok, dan hou ik het bij de 550w.
Ga eens even kijken of ik meteen een raid5 config ga maken. Dan kan ik even vooruit met opslagruimte voor foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmuis
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-04-2024
Ook ik heb een systeem samengesteld op basis van deze en andere BBG-topics. Een scherm en overige randapparatuur heb ik nog van mijn oude pc. Mijn budget is maximaal 850 euro

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 251,25€ 251,25
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 98,-€ 98,-
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC€ 195,99€ 195,99
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 836,77

Ik twijfel nog over de cpu. Ik weet niet of de duurdere 2600K de extra kosten waard is ten opzichte van de 2500K.
Ik ga met de pc voornamelijk foto en videobewerkingen uitvoeren en regelmatig wat gamen. Zou iemand mij advies kunnen geven of dit systeem zo goed is of dat ik wellicht een andere videokaart of geheugen kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bosmuis schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:28:
Ook ik heb een systeem samengesteld op basis van deze en andere BBG-topics. Een scherm en overige randapparatuur heb ik nog van mijn oude pc. Mijn budget is maximaal 850 euro

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 251,25€ 251,25
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 98,-€ 98,-
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC€ 195,99€ 195,99
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 836,77

Ik twijfel nog over de cpu. Ik weet niet of de duurdere 2600K de extra kosten waard is ten opzichte van de 2500K.
Ik ga met de pc voornamelijk (1) foto en (2) videobewerkingen uitvoeren en (3) regelmatig wat gamen. Zou iemand mij advies kunnen geven of dit systeem zo goed is of dat ik wellicht een andere videokaart of geheugen kan nemen?
Kun je per nummer in percentages uitdrukken hoe belangrijk de dik gedrukte taken voor jou zijn?

Qua geheugen en grafische kaart zit je mijns inziens goed.
Processor moet je bepalen aan de hand van welke taken voor jou belangrijk zijn.
Wat ik in elk geval mis zijn harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmuis
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-04-2024
Anoniem: 16328 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 20:32:
[...]

Kun je per nummer in percentages uitdrukken hoe belangrijk de dik gedrukte taken voor jou zijn?

Qua geheugen en grafische kaart zit je mijns inziens goed.
Processor moet je bepalen aan de hand van welke taken voor jou belangrijk zijn.
Wat ik in elk geval mis zijn harde schijven.
Qua percentage zal het ongeveer 50% fotobewerking zijn, 30% videobewerking en 20% games
Op het moment heb ik nog 2 harde schijven van 2tb welke ik in de nieuwe pc ga inbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bosmuis schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:41:
[...]

Qua percentage zal het ongeveer 50% fotobewerking zijn, 30% videobewerking en 20% games
Op het moment heb ik nog 2 harde schijven van 2tb welke ik in de nieuwe pc ga inbouwen
Ik zal je even wat links geven. Houd hierbij ook rekening met wat voor bestanden jij gaat werken. Wat zoal gemiddeld de file size is.

Scratsch disk bij PPro en PS:
http://help.adobe.com/en_...d8-9F49-6B56026087C8.html

GTX560Ti activeren voor MPE bij PPro:
nVidia Cuda voor Adobe Premiere Pro CS5

De GTX470 heeft wel native support voor deze functie.

Processor:
Hyperthreading maakt wel degelijk een flink verschil in PPro dus ik zou die i7 2600K laten staan.
http://www.tomshardware.c...-cuda-64-bit,2770-10.html

Performance maximaliseren volgens Adobe bij PS:
http://wwwimages.adobe.co...toshopCS5_performance.pdf

Welke RAID gebruiken?:
[Raid] Setup voor Video Montage / Data Management

Zelf onderzoek uitgaan:
Google
Adobe forums waar er ook mensen zijn die advies geven over systemen
GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staartmees
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen dat voor 80% voor Lightroom en voor 20% voor Photoshop gebruikt gaat worden (en nog wat internet enzo). Ik game niet, daarom (nog) geen videokaart. Wat voor mij wel erg belangrijk is, is dat het systeem stil is. Vandaar de R3 kast en de Hyper 212 koeler. Fans die me niet bevallen kan ik later nog vervangen door Scythe Slipstreams. De Hitachi harddisk komt goed uit de bus bij Silentpcreview (http://www.silentpcreview.com/article1216-page7.html), net als de Nexus voeding.

Zie ik nog belangrijke dingen over het hoofd in de onderstaande combinatie?

#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 59,95€ 59,95
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 86,13€ 86,13
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 21,95€ 21,95
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 173,-€ 173,-
1Nexus Value 430€ 53,15€ 53,15
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 159,-€ 159,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 36,30€ 36,30
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 127,95€ 127,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 717,43

Is het een probleem om de primaire ssd ook te gebruiken als scratch disk voor Lightroom/Photoshop? Ik heb ook nog een Intel X25-V 40 Gb die ik als scratch zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 380192

:) hoi allen,

daar ik nu of een oude laptop zit en inmiddels op mijn oldskool 500 gig ide externe baksteen 14000 foto's staan ben ik dus zoekend ( al erg lang) naar een goede oplossing voor een fotobak...

toen ik voor het eerst mijn ipod classic in mijn handen had was ik wel verkocht aan het hele apple verhaal..
maar kan het sneller en goedkoper?
nogmaals heb nu een laptop die een partij rotherrie maakt...
ik draai Ubuntu en graag wil ik daar bij blijven mits andere tips..

dusssss
wie kan me op weg helpen?

dacht zelf in iedergeval aan een 2 tb 7200rpm schijf en graag een stille kast :)

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Welkom op GoT, er wordt hier iets meer zelf inzet verwacht..

Wat is je budget?
Wil je Mac / Windows of linux?

Waar ga je, je pc voor gebruiken, enkel opslag? Dan lijkt een NAS me handiger..
Als je zelf een windows pc wilt bouwen voor fotobewerking, kijk dan is bij het BBG game-systeem, stop er een wat goedkopere GPU in en wat meer opslag en ram en je bent al een heel eind in de goeie richting.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 380192

mijn exuus krijg geen updates van mijn topics...

ik gebruik Linux Ubuntu 11.04
het is meer denk ik basis gebruik ( doe nu alles met een office laptop)
vooral ook betrouwbare opslag intern of extern...
ik heb helaas geen verstand van het bouwen,
en budget van rond de 600 euro, ik heb liever een stabiel en gebalanceerd systeem dan een racemonster wat niet lekker draait

of kan ik beter naar een laptop kijken? acer? Asus?

thanks JD

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 380192 op 14-09-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB SATA-600, 64MB, 5400rpm€ 62,90€ 62,90
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 171,-€ 171,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,95€ 34,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,54€ 18,54
1Asus P8H61-M (B3)€ 63,90€ 63,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,29

Leuke kast erbij en dan nog een backup systeem en klaar? Kan ook nog een i3 2100 nemen om wat geld te besparen, scheelt toch 60 euro.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 12:07

Major_ton

Shoot!

Beste Tweakers,

Ongeveer 12 jaar terug heb ik voor het laatst een PC gebouwd... Toen nog met een P-III Coppermine 650MHz OC'd naar 910Mhz. Voor die tijd heel wat!! Heeft jaren stabiel gelopen, maar is op een gegeven moment vervangen door game consoles en een laptop.

Ondertussen ben ik veel bezig met (amateur) fotografie en daar wil ik een knappe PC bij. M'n huidige laptop geeft voor foto's slecht beeld, dus een beetje nabewerken is geen doen. Vandaar de keuze voor wat nieuws.

De eisen:

- Onder de € 1.000,- helemaal compleet incl. OS. Ik ben een Hollander, dus elke Euro telt ;)
- Nabewerken zie ik vooral als noodzakelijk kwaad. Ik ga dus niet helemaal los in PS CS5 oid.
- Voor alsnog geen game-station (X-Box 360, PS3 en Wii heb ik al), maar zeg nooit nooit.
- Dus moet er een plekje vrij blijven voor een grafische kaart.
- Stil.

Ik heb wat componenten geselecteerd, in de blender gegooid en naar mijn idee is daar best een leuk systeem uit komen persen;

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 41,-€ 41,-
1Dell Ultrasharp U2412M€ 279,39€ 279,39
1Cooler Master Elite 310€ 27,95€ 27,95
1Logitech Wireless Combo MK520€ 35,84€ 35,84
2Adata Supreme SU3S1333C4G9-R€ 21,85€ 43,70
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 172,05€ 172,05
1Cooler Master Silent Pro M600€ 76,95€ 76,95
1Adata S511 60GB€ 93,-€ 93,-
1Apacer AE700 Cardreader€ 6,89€ 6,89
1Gigabyte GA-Z68P-DS3€ 83,95€ 83,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 958,22

Eventuele opmerkingen of verbeteringen zijn meer dan welkom!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• danieluitdokkum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 10:19
Major_ton schreef op woensdag 21 september 2011 @ 00:31:
Beste Tweakers,

Ongeveer 12 jaar terug heb ik voor het laatst een PC gebouwd... Toen nog met een P-III Coppermine 650MHz OC'd naar 910Mhz. Voor die tijd heel wat!! Heeft jaren stabiel gelopen, maar is op een gegeven moment vervangen door game consoles en een laptop.

Ondertussen ben ik veel bezig met (amateur) fotografie en daar wil ik een knappe PC bij. M'n huidige laptop geeft voor foto's slecht beeld, dus een beetje nabewerken is geen doen. Vandaar de keuze voor wat nieuws.

De eisen:

- Onder de € 1.000,- helemaal compleet incl. OS. Ik ben een Hollander, dus elke Euro telt ;)
- Nabewerken zie ik vooral als noodzakelijk kwaad. Ik ga dus niet helemaal los in PS CS5 oid.
- Voor alsnog geen game-station (X-Box 360, PS3 en Wii heb ik al), maar zeg nooit nooit.
- Dus moet er een plekje vrij blijven voor een grafische kaart.
- Stil.

Ik heb wat componenten geselecteerd, in de blender gegooid en naar mijn idee is daar best een leuk systeem uit komen persen;

#ProductPrijsSubtotaal
2Adata Supreme SU3S1333C4G9-R€ 21,85€ 43,70
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 172,05€ 172,05
1Cooler Master Silent Pro M600€ 76,95€ 76,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 958,22

Eventuele opmerkingen of verbeteringen zijn meer dan welkom!
Aan de K processor te zien, wil je gaan overclocken? Zo ja, is een betere processor koeler aan te raden.
Zo nee, een andere processor en eventueel een ander moederbord.

Verder heb je laptop-geheugen geselecteerd, dat past niet in je moederbord.
Dan zou ik of voor Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G kiezen of (marginaal) sneller geheugen zoals bijvoorbeeld Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue.

Wil je trouwens gebruik gaan maken van Intel Smart Response? (Vanwege de kleine (voor mij onbekende) SSD?).

Mocht je nog geïnteresseerd zijn in Lightscribe, kun je voor €1,50 meer de Sony Optiarc AD-7261S Zwart nemen.

Ik ben geen voedingexpert, maar volgens mij is de CM Silent Pro serie niet echt een aanrader. Voor meer informatie zou ik even in het [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 28 rondkijken / -vragen.

Dan als laatste, de monitor. Je weet dat deze een E-IPS paneel heeft i.p.v. een H-IPS paneel? Daar zit toch nog best wat verschil tussen. Temeer omdat je al aangeeft deze computer voornamelijk voor fotobewerking te gebruiken. Ikzelf heb gisteren de U2410 binnen gekregen (nog niet getest). Die blijft voorlopig als high-end 24" monitor bestaan. Je komt dan wel in de knoop met je €1.000 grens... Dat zou je kunnen proberen op te lossen door Windows van iemand te lenen o.i.d.???

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

@danieluitdokkum

Bedankt voor je antwoord.

Aiii, toch nog Laptop geheugen gekozen... Het Adata geheugen wat ik zocht, kon ik niet vinden voor mijn wenslijst. Ik heb er nu dan 8Gb Kingston ValueRAM in gezet. Ook de voeding heb ik aangepast naar een Adata HM-650. Moet voldoende zijn lijkt mij.
Overklokken ga ik niet doen, maar voorlopig wil ik wel gebruik maken van de HD-3000 IGP van de 2500K.
Het moederbord is volgens mij een prima keuze..??

Zie hier de nieuwe lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 174,03€ 174,03
1Adata HM-650€ 49,95€ 49,95
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,85€ 41,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 931,20

Ik heb gekozen voor een U2412M ipv een U2410 vanwege het feit dat ik Photoshop zeer weinig zal gebruiken (meestal Lightroom) en ik volgens mij weinig heb aan de extra wide color gamut die de U2410 te bieden heeft. Volgens FlatpanelsHD is de U2412M op sommige punten zelfs net wat beter dan de U2410. Zelf heb ik het helaas niet kunnen vergelijken.

Graag lees ik hier nog wel wat je ervaringen zijn mbt de U2410 mocht je de tijd ervoor hebben.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Mag ik vragen waarom je steeds voor Adata kiest? Ik heb er serieus nog nooit van gehoord..

Scientia potentia est

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

martijn--g schreef op woensdag 21 september 2011 @ 17:43:
Mag ik vragen waarom je steeds voor Adata kiest? Ik heb er serieus nog nooit van gehoord..
Adata loopt al een tijdje mee en ik ken het nog van vroegah. Schijnt gewoon een goede price/permormer te zijn. Die SSD heb ik al een hoop goeds over gehoord om me heen, de voeding zie ik regelmatig hier op Tweakers voorbij komen en het geheugen heb ik reeds vervangen voor Kingston ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225627

Ik wil een redelijk systeem, dat niet overgeklokt wordt. Er zullen 3 actieve monitoren erop aangesloten worden, die tegelijkertijd werken (2 1280x1040 en een 1920 x 1080 Full HD).

De computer wordt gebruikt voor grafische toepassingen, veel photoshopwerkop 3 monitoren tegelijkertijd, full HD (1080p) encoded films. Er wordt nauwelijks gegamed. Voor de rest ligt het focus om de boel stil te houden.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/izarra.png

Van boven naar beneden:
-Een Scycte Ninja Silent CPU koeler, de standaard processor koeler gaat eruit. Deze Ninja Silent draait op slechts 700rpm, wat resulteert in 13 dB geluid. Amper waarneembaar dus.
- Radeon HD6670 voor 3 schermen tegelijkertijd. Hij is passief gekoeld, dus er zit geeneens een koeler op. :o
- Core i3 2100, lijkt mij snel zat, denk ik. Het verschil met een Core i5 zou ik met mijn toepassingen toch niet opmerken, denk ik. :)
- Enermax PRO82, dit schijnt stilste voeding te zijn met een fan die ik op Alternate kon vinden. Nexus, die stiller schijnt te zijn, kon ik niet vinden. Andere voedingen zijn fanless, wat behoorlijk prijzig is en nefast voor een goede airflow in je kast.
- Chieftec big tower behuizing. I likes it. O+
- Extra fan van Noctua, die amper 700rpm uitkomt. Verwachting is dat hij daarmee amper 13 dB boven uitkomt.
- SSD, om de reden dat ze geen geluid maken. Kingston heeft een goede reputatie op gebied van SSD's, en dit SSD is vrij gunstig geprijsd.
- ASUS moederbord. Zoveel keuzes. Ben wel tevreden met een vrij goedkope, denk ik.
- Netwerkkaart van ASUS, om draadloos te kunnen internetten.
- 8 GB DDR3 geheugen is zat, laat staan dat je het ooit vol krijgt.

Er wordt gebruik gemaakt van externe schijven.

Met dit fluisterstille systeem, verwacht ik toch wel 5 jaar mee voorruit te kunnen.

Iemand suggesties of moet ik hiermee doorgaan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@SSRA
Volgens mij is voor Photoshop een i5 wel degelijk sneller. Ik zou dus zeker met jouw plan voor vijf jaar gaan voor een Intel i5 2400 of een Intel i5 2500K.

Wil je ook Premiere Pro CS5.x gaan gebruiken nu of in de toekomst?

Behuizing: Neem een behuizing die gemaakt is om stil te zijn zoals de pricewatch: Fractal Design Define R3 (Zwart) (er zijn verschillende kleurstellingen).

Voeding: Komt er als heel stil uit bij test HWI.

Schijven: Waarom externe schijven? Die zijn namelijk langzamer of ga je USB3.0 gebruiken?

Geheugen: Afhankelijk van wat je precies gaat doen. Kijk nu eens bij je huidige werkzaamheden hoe groot het scratch bestand is. Loopt dit over de 6GB/8GB ga dan voor 16GB geheugen. Blijft dit onder die 6GB grens dan heb je aan 8GB genoeg. Voor meer dan 4GB gebruik heb je de 64-bit versie nodig.

Photoshop benchmark: Intel i5 2500K http://www.hardwareheaven...-photoshop-benchmark.html

Adobe whitepaper over optimalisatie van een systeem voor Photoshop: http://docs.google.com/vi...mQlaZUBA38Q3h9GQRL5ZFd0pw
Website tips over optimalisatie: http://kb2.adobe.com/cps/404/kb404439.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 02:49:
@SSRA
Volgens mij is voor Photoshop een i5 wel degelijk sneller. Ik zou dus zeker met jouw plan voor vijf jaar gaan voor een Intel i5 2400 of een Intel i5 2500K.
Heb je dat gemerkt met een i3 vs i5? Natuurlijk zal een i5 met Photoshop sneller zijn, maar dat is secondenwerk. Een kniesoor die daar op let.

Althans, dat denk ik.
Wil je ook Premiere Pro CS5.x gaan gebruiken nu of in de toekomst?
In de toekomst. Waarschijnlijk kan de grafische kaart pricewatch: Gigabyte GV-R677SL-1GD het dan nog bijbenen op 1080p editting, al dan passief gekoeld.
Behuizing: Neem een behuizing die gemaakt is om stil te zijn zoals de pricewatch: Fractal Design Define R3 (Zwart) (er zijn verschillende kleurstellingen).
Maakt dat heel veel verschil? Ik kan in de reviews van deze kasten niet terugvinden, dat ze gemaakt zijn om geluid te dempen.
Voeding: Komt er als heel stil uit bij test HWI.

Schijven: Waarom externe schijven? Die zijn namelijk langzamer of ga je USB3.0 gebruiken?
Je snijdt hier een goed punt aan, ChicaneBT. Ik ontdek nu dat mijn tray van externe schijven allemaal USB2.0 zijn. Heb een pricewatch: Western Digital Caviar Green WD15EARS, 1.5TB bijgezet voor opslag, die volgens sommige sites als meest stille uit bus komt.
Geheugen: Afhankelijk van wat je precies gaat doen. Kijk nu eens bij je huidige werkzaamheden hoe groot het scratch bestand is. Loopt dit over de 6GB/8GB ga dan voor 16GB geheugen. Blijft dit onder die 6GB grens dan heb je aan 8GB genoeg. Voor meer dan 4GB gebruik heb je de 64-bit versie nodig.
Er wordt Windows 64-bit 'binnengehaald'. :P

En ChicaneBT, hartelijk bedankt voor het doorlichten van mijn systeem en de tips die je gaf!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 225627 op 02-10-2011 04:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Ziet er op zich netjes uit SSRA, maar is een fancontroller geen idee als je stilte zo belangrijk vindt?
En qua SSD zou ik even kijken in het BBG SSD topic want volgens mij wordt vooral de Crucial M4 aangeraden op het moment en niet de kingston.

Tjah en qua werkgeheugen, zoveel kost het niet, dus waarom geen 16GB?

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

martijn--g schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 08:41:
Ziet er op zich netjes uit SSRA, maar is een fancontroller geen idee als je stilte zo belangrijk vindt?
Daar heb ik nooit van gehoord. Aan de andere kant, is een fancontroller nodig als deze fans toch al weing toeren/geluid maken?
Tjah qua werkgeheugen, zoveel kost het niet, dus waarom geen 16GB?
8 GB krijg je nooit vol. Dan is 16 GB beetje verspilling, denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 31-08-2022
Hallo,

Na ruim 5 jaar heb ik (vermoedelijk) wat hardware issues waardoor ik een nieuwe PC ga samenstellen. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor:
- Photoshop Ligthroom: daar doe ik 90% van mijn fotografie werkzaamheden in.
- Photoshop CS 5: dit gebruik ik in mindere mate, maar toch wel geregeld.
- Converteren van mijn DVD's (300 stuks) naar .mkv met handbrake.
- Daarnaast gebruik ik internet, Word en Excel.
- Opslag van mijn foto, muziek en video collectie. In mijn woonkamer kijk ik over het netwerk naar de video's opgeslagen op mijn computer. Hiervoor gebruik ik Dune Media Player.

mijn eisen voor het systeem zijn:
- Het systeem moet snel zijn.
- Het systeem moet stil zijn.
- Het systeem moet ruim voldoende opslag bieden voor mijn foto's, muziek en films.
- Het systeem moet stabiel zijn. De onderdelen die ik selecteer moeten dus goed samengaan.

Hieronder een lijst van onderdelen die ik in gedachten had:
  • Processor: Intel Core i7 2600K (€ 280) of Intel Core i5 2500K (€ 180)
  • Processor koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B + Arctic Silver pasta (€ 45)
  • RAM 8 GB (€ 80) of 16 GB (€ 160)
  • Mobo: Asus P8P67 PRO (€ 155) goede reviews of Asus P8P67 (€ 130) goede review op tweakers of
    Asus P8P67 Deluxe (€ 210) goede review op hardware.info
  • VGA: Saphire Ultimate HD5670 1 GB 2560x1600, Fanless, PCI+HDMI+Display Port, PCI Express 2.1
  • SSD: OCZ Vertex 2 60 GB (€ 95) + zeer goede prijs prestatie of OCZ Vertex 3 120 GB (€ 230)
  • HDD: Western Digital Caviar Green WD30EZRX, 3TB" (€120). 2x in RAID0
  • Case: Antec P183 V3 (€ 135)
  • PSU: Seasonic X-400 Fanless( € 135,00)
  • Display: Dell Ultrasharp U2711 - 2560x1440 (€ 575,00). Zeer goede reviews
  • Overig: Cardreader + DVD brander (€ 50,00)
Nu heb ik enkele vragen:
  1. welke processor raad je aan? Ga ik voor € 100 meer een significant prestatie verschil merken?
  2. welke moederbord raad je aan? ik heb een lichte voorkeur voor Asus, omdat ik hier goede ervaringen mee heb.
  3. kan je bij een moederbord die je aanraad ook geheugen aanraden. Helaas krijg ik bij asus onvoldoende informatie over geheugen met grote capaciteit (QVL).
  4. ik weet dat Samsung schijven populair zijn. Op een andere voren (xbmc) worden Samsung schijven afgeraden. Vandaar dat ik hiervoor WD heb gekozen. Heeft iemand ervaring met deze schijven?
  5. Overige aanbevelingen zijn zeer welkom :)
alvast bedankt,

MadSaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-07-2024
Beste tweakers,

op het moment ben ik bezig met het samenstellen van een nieuwe PC welke voornamelijk gebruikt zal worden voor het bewerken van foto's. Vanwege financiele overwegingen begin ik graag met een simpel basissysteem dat goed genoeg is om fotobewerking in lightroom mee uit te voeren (dus nog geen grafisch kaart), maar het ook toestaat om later delen toe te voegen (SSD, grafische kaart, additioneel geheugen). Om het bewerken niet volledig onzinnig te laten zijn heb ik wel gekozen voor een IPS-scherm. Mijn netwerk beschikt over een NAS voor centrale opslag, dus extreme HD-ruimte is niet nodig. Vanwege het gelimiteerde gebruik (ik zal de PC slecht 's avonds en in het weekend gebruiken) is het opgenomen vermogen niet zo'n probleem, maar zuiniger is natuurlijk altijd wenselijk. Tot slot is het een eis dat het systeem redelijk stil is. Nav. bovenstaande berichten en veel leeswerk op diverse sites ben ik op het volgende systeem uitgekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 41,99€ 41,99
1Antec Three Hundred€ 46,95€ 46,95
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 182,-€ 182,-
1XFX Pro 550W€ 59,90€ 59,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 40,-€ 40,-
1Akasa AK-ICR-07U3€ 13,30€ 13,30
1Asus ROG Maximus IV GENE-Z€ 148,75€ 148,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,89

Een korte motivatie per onderdeel:
Processor: 2500K - Naast de goede reviews is deze processor met name vanwege de intel graphics HD 3000 interessant omdat ik en eerste instantie geen grafisch kaart aanschaf. Hoewel ik geen ervaring heb met OC biedt dit misschien wat mogelijkheden om nog wat meer levensduur uit de processor te halen zodanig dat vervangen voor een nieuwer model minder snel nodig is.
MoBo: Om toch wat met de tijd mee te gaan en om SSD-caching in de toekomst mogelijk te maken voor de Z68 chipset gegaan. Verder zal ik geen SLI gaan gebruiken dus die ondersteuning is niet nodig. Ondersteuning voor meer dan 3 HDs zal ik zeker niet gaan gebruiken. Uiteindelijk gekozen voor dit kleine MoBo vanwege de vele mogelijkheden en goede reviews. Toch was er wel twijfel of een simpeler Z68 bord zoals de ASRock Z68 Pro3 niet al voldoende is.
RAM: gekozen voor dit vrij standaard setje, geloof niet dat een upgrade naar 1600 veel uithaald met een MoBo op 1333, maar zou dit een bottleneck kunnen worden als ik later zou besluiten te gaan OCen?
HD: Niets bijzonders, 1 TB is voldoende icm. mijn NAS. Mogelijk later wel een SSD om SSD-caching mogelijk te maken.
Kast: Zwart, genoeg plek.
Voeding: Deze heb ik eigenlijk vanuit deze bbg. Initieel is het vermogen wat aan de hoge kant, maar voor eventuele grafische kaarten zou het nog nodig kunnen zijn. Echter, aangezien ik niet veel HDs ga gebruiken vraag ik me af of een lichtere voeding niet al afdoende is.
Extra: Cardreader, handig voor het lezen van mijn kaartjes en een USB 3.0 socket aan de voorkant van mijn kast.

Voor de oplettende lezer, een scherm ontbreekt nog. Dit gaat sowieso een IPS scherm worden, maar welke precies, daar ben ik nog niet uit.

Graag lees ik jullie tips op deze samenstelling zodat ik het eea. kan perfectioneren.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat simpele moederbord is zeker voldoende ja. Ik heb de P67 onlangs gehaald en als je niet met crossfire of SLI aan de gang wilt is het meer dan geschikt. Zaken zoals SSD caching zijn toch nutteloos. Installeer Lightroom op je SSD met de catalog en de previews ook er op en je hebt SSD caching niet meer nodig.
Je zou zelfs wat werkgeheugen kunnen kopen om daar een RAM disk van te maken en de catalogus en de previews op te zetten.
RAM is geen bottleneck voor overclocken omdat je met de 2500k simpelweg de multiplier omhoog gooit.
Een lichtere voeding zal zeker voldoende zijn tenzij je er een zware gaming videokaart in wilt zetten. Een kaart zoals de HD 6950 gebruikt al snel 200 watt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MadSaid schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:16:
Hallo,

Na ruim 5 jaar heb ik (vermoedelijk) wat hardware issues waardoor ik een nieuwe PC ga samenstellen. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor:
- Photoshop Ligthroom: daar doe ik 90% van mijn fotografie werkzaamheden in.
- Photoshop CS 5: dit gebruik ik in mindere mate, maar toch wel geregeld.
- Converteren van mijn DVD's (300 stuks) naar .mkv met handbrake.
- Daarnaast gebruik ik internet, Word en Excel.
- Opslag van mijn foto, muziek en video collectie. In mijn woonkamer kijk ik over het netwerk naar de video's opgeslagen op mijn computer. Hiervoor gebruik ik Dune Media Player.

mijn eisen voor het systeem zijn:
- Het systeem moet snel zijn.
- Het systeem moet stil zijn.
- Het systeem moet ruim voldoende opslag bieden voor mijn foto's, muziek en films.
- Het systeem moet stabiel zijn. De onderdelen die ik selecteer moeten dus goed samengaan.

Hieronder een lijst van onderdelen die ik in gedachten had:
  • Processor: Intel Core i7 2600K (€ 280) of Intel Core i5 2500K (€ 180)
  • Processor koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B + Arctic Silver pasta (€ 45)
  • RAM 8 GB (€ 80) of 16 GB (€ 160)
  • Mobo: Asus P8P67 PRO (€ 155) goede reviews of Asus P8P67 (€ 130) goede review op tweakers of
    Asus P8P67 Deluxe (€ 210) goede review op hardware.info
  • VGA: Saphire Ultimate HD5670 1 GB 2560x1600, Fanless, PCI+HDMI+Display Port, PCI Express 2.1
  • SSD: OCZ Vertex 2 60 GB (€ 95) + zeer goede prijs prestatie of OCZ Vertex 3 120 GB (€ 230)
  • HDD: Western Digital Caviar Green WD30EZRX, 3TB" (€120). 2x in RAID0
  • Case: Antec P183 V3 (€ 135)
  • PSU: Seasonic X-400 Fanless( € 135,00)
  • Display: Dell Ultrasharp U2711 - 2560x1440 (€ 575,00). Zeer goede reviews
  • Overig: Cardreader + DVD brander (€ 50,00)
Nu heb ik enkele vragen:
  1. welke processor raad je aan? Ga ik voor € 100 meer een significant prestatie verschil merken?
  2. welke moederbord raad je aan? ik heb een lichte voorkeur voor Asus, omdat ik hier goede ervaringen mee heb.
  3. kan je bij een moederbord die je aanraad ook geheugen aanraden. Helaas krijg ik bij asus onvoldoende informatie over geheugen met grote capaciteit (QVL).
  4. ik weet dat Samsung schijven populair zijn. Op een andere voren (xbmc) worden Samsung schijven afgeraden. Vandaar dat ik hiervoor WD heb gekozen. Heeft iemand ervaring met deze schijven?
  5. Overige aanbevelingen zijn zeer welkom :)
alvast bedankt,

MadSaid
Ik dacht dat ik hier al een bericht op had geplaatst :/. Blijkbaar niet dus.

SSD: Ik adviseer je om te kijken naar de Crucial M4 128GB. Laat de Vertex 2 sowieso links liggen want die gaan bij bosjes kapot en ook de Vertex 3 heeft betrouwbaarheidsproblemen. De Crucial schijven zijn snel en ook betrouwbaar zo leert de ervaring hier op het forum en op Newegg.com.
Hier een review: reviews: Crucial m4: koning onder de ssd's en http://nl.hardware.info/r...-128gb--256-gb-ssd-review

1. Voor PS maakt een i7 of i5 niet heel veel uit (http://www.hardwareheaven...-photoshop-benchmark.html). Voor Lightroom heb ik alleen deze CPU benchmark kunnen vinden: http://techgage.com/artic...2500k_i7-2600k_reviewed/7 Waarbij het verschil tussen de i5 en i7 verwaarloosbaar is. Hoe de nieuwe AMD FX processoren presteren weet ik nog niet en weet ook nog niet welke prijs deze zal krijgen. Je kunt nog even een paar weken daarop wachten, naar ik heb begrepen moeten ze deze maand uitkomen.

2. Maakt niet veel uit wat jezelf wilt ;). Zo'n 150 euro lijkt me wel echt de max voor jouw benodigdheden, je zou het zelfs goedkoper af kunnen.

3. Puur voor Handbrake is de i7 ook weer wat sneller: http://www.bit-tech.net/h...tel-sandy-bridge-review/8

4. Ik weet niet wat er aan de hand is met Samsung schijven. Je kunt eens checken op de Adobe forums. XBMC lijkt me weinig relevant in jouw geval :?.

5. Heb je ook gedacht aan hoe je die RAID0 schijven gaat backuppen?
Geheugen zou ik gaan voor 8 of 16GB afhankelijk hoeveel geheugen jouw fotobewerkingsacties in beslag nemen. Kun je dit misschien net als bij PS zien hoe groot het scratch bestand is? Als dit de 6GB overstijgt zou ik kiezen voor 16GB DDR3 1600mhz en anders voor 8GB DDR3 1600mhz.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 07-10-2011 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
Anoniem: 16328 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 20:48:
[...]

Ik dacht dat ik hier al een bericht op had geplaatst :/. Blijkbaar niet dus.
Oke, alsnog bedankt voor je reactie. _/-\o_
SSD: Ik adviseer je om te kijken naar de Crucial M4 128GB. Laat de Vertex 2 sowieso links liggen want die gaan bij bosjes kapot en ook de Vertex 3 heeft betrouwbaarheidsproblemen. De Crucial schijven zijn snel en ook betrouwbaar zo leert de ervaring hier op het forum en op Newegg.com.
Hier een review: reviews: Crucial m4: koning onder de ssd's en http://nl.hardware.info/r...-128gb--256-gb-ssd-review
Betrouwbaarheid gaat uiteraard boven prestaties! Ik had de Vertex 3 voor zijn prestaties, maar dan moet die natuurlijk wel doen.
1. Voor PS maakt een i7 of i5 niet heel veel uit (http://www.hardwareheaven...-photoshop-benchmark.html). Voor Lightroom heb ik alleen deze CPU benchmark kunnen vinden: http://techgage.com/artic...2500k_i7-2600k_reviewed/7 Waarbij het verschil tussen de i5 en i7 verwaarloosbaar is. Hoe de nieuwe AMD FX processoren presteren weet ik nog niet en weet ook nog niet welke prijs deze zal krijgen. Je kunt nog even een paar weken daarop wachten, naar ik heb begrepen moeten ze deze maand uitkomen.
Gezien de (potentiële) hardware issues moeten nu wel wat doen.
2. Maakt niet veel uit wat jezelf wilt ;). Zo'n 150 euro lijkt me wel echt de max voor jouw benodigdheden, je zou het zelfs goedkoper af kunnen.
Ik heb nu een ander moederbord gekozen, zie mijn motivatie hieronder.
3. Puur voor Handbrake is de i7 ook weer wat sneller: http://www.bit-tech.net/h...tel-sandy-bridge-review/8
Oke, bedankt.
4. Ik weet niet wat er aan de hand is met Samsung schijven. Je kunt eens checken op de Adobe forums. XBMC lijkt me weinig relevant in jouw geval :?.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet weet wat er aan de hand is met de schijven. Ik heb wel ergens op het internet een goede Review gevonden van de WD schijven, weet alleen de link niet meer. Overigens ga ik ergens volgend jaar aan htpc op basis van XBMC maken, zodoende kwam ik dit tegen.
5. Heb je ook gedacht aan hoe je die RAID0 schijven gaat backuppen?
Geheugen zou ik gaan voor 8 of 16GB afhankelijk hoeveel geheugen jouw fotobewerkingsacties in beslag nemen. Kun je dit misschien net als bij PS zien hoe groot het scratch bestand is? Als dit de 6GB overstijgt zou ik kiezen voor 16GB DDR3 1600mhz en anders voor 8GB DDR3 1600mhz.
Ja, ik gebruik al jaren Allway Sync. Daar ben ik heel tevreden over. Ik heb nu een externe schijf van 500 GB. :( Dit zal deze tzt uitgebreid moeten worden. >:)

Zoals hierboven aangegeven heb ik een en ander aan de configuratie gewijzigd. Ik heb nu gekozen voor de Z68 chipset, zodat ik gebruik kan maken van de geïntegreerde IGP.

#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Caviar Green WD30EZRX, 3TB€ 113,-€ 226,-
1Dell Ultrasharp U2711€ 560,49€ 560,49
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 18,20€ 18,20
1Antec Performance One P183 V3€ 125,50€ 125,50
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
2Noctua NF-S12B FLX, 120mm€ 16,90€ 33,80
1Logitech Wireless Illuminated Keyboard K800€ 78,95€ 78,95
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,40€ 5,40
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 256,-€ 256,-
1Seasonic X-400 Fanless€ 119,-€ 119,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 162,99€ 162,99
1Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B€ 101,40€ 101,40
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 119,50€ 119,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.841,23

Ik heb gekozen voor de gigabyte moederbord omdat deze met zijn display port aansluiting een resolutie heeft die vereist is voor mijn monitor. Enig minpuntje hieraan is dat het geheugen van de IGP gedeeld wordt met het RAM-geheugen. Ik verwacht hier eerlijk gezegd geen problemen mee. Een grafische kaart kan ik achteraf altijd erbij zetten.

De standaard fans van de Antec Case ga ik vervangen door Noctua fans. Op silentpcreview is aangegeven dat met name de bovenste fan veel herrie maakt. Ik heb voor deze fans gekozen omdat ze van zichzelf drie standen kennen en omdat ze heel stil zijn. Ik overweegt nog om een fan als intake te gebruiken. In dat geval ga ik de bovenste fan verwijderen en het gat afsluiten. Moet alleen nog uitzoeken hoe dat moet (afsluiten).

Ik moet nog een cardreader selecteren, dan is de configuratie compleet.

Wat vind je van de huidige configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat ziet er prima uit ;) en lijkt mee heerlijk stil systeem te worden.

Je kunt je CPU koeler ook nog uitrusten met twee fans zodat je ze op een lager voltage (betekent lager geluidsniveau) kunt laten draaien. Hier een benchmark daarvan: http://www.silentpcreview.com/article961-page6.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Voor een kennis die als zwaarste applicatie Photoshop Elements gebruikt heb ik de volgende pc samengesteld, is er hier iemand die nog een fout kan ontdekken?

#ProductPrijsSubtotaal
1LG GH22NS50 Zwart€ 17,-€ 17,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 82,95€ 82,95
1Sharkoon Rebel9 Aluminium€ 47,70€ 47,70
4Nexus Wire Grill 120 mm€ 2,11€ 8,44
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 22,95€ 22,95
2Noiseblocker XL1 120MM, 120mm€ 6,78€ 13,56
1Corsair Builder CX430 V2€ 35,95€ 35,95
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 48,90€ 48,90
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 102,-€ 102,-
1Asrock 870 Extreme3 R2.0€ 65,55€ 65,55
1Asus ENGT520 SILENT/DI/1GD3(LP)€ 44,55€ 44,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,54

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tractrix
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-04-2024
Ik ben zelf ook toe aan een nieuw systeem, zeker nu dat ik sinds een paar maanden een EOS 600D heb.

Waar ik het systeem vooral voor ga gebruiken is foto (photoshop) en HD video bewerking (premiere) en af en toe een race game spelen.

Er worden 2 monitoren gebruikt. En veel USB poorten. (webcam,externe schijf, keyboard, printer, x-box controler, pen tablet)

Overclocking doe ik niet aan.

Het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1LG GH24NS50 Zwart€ 19,58€ 19,58
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 77,31€ 77,31
1Intel Core i7 2600 Boxed€ 234,-€ 234,-
1Cooler Master Silent Pro M700€ 90,15€ 90,15
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 161,49€ 161,49
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 48,90€ 48,90
1HP 22-in-1 (Zwart) Media Card Reader (AR941AA)€ 19,99€ 19,99
1EVGA GeForce GTX 570 HD€ 277,98€ 277,98
1Gigabyte GA-Z68X-UD3P-B3€ 131,70€ 131,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.103,09

De vraagstukken:
1. Voeding: voldoende? teveel?
2. Videokaart: de gekozen kaart is adobe premiere pro supported maar ik vind hem nogal duur! Ik heb gelezen dat je het text bestandje kan editen zodat je ook andere kaarten ondersteund kunnen worden. Dus als iemand een goedkopere oplossing weet...
3. Geheugen: als de videokaart wat goedkoper kan komt er extra geheugen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
Anoniem: 16328 schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 00:26:
Dat ziet er prima uit ;) en lijkt mee heerlijk stil systeem te worden.

Je kunt je CPU koeler ook nog uitrusten met twee fans zodat je ze op een lager voltage (betekent lager geluidsniveau) kunt laten draaien. Hier een benchmark daarvan: http://www.silentpcreview.com/article961-page6.html.
Bedankt voor de link, het ziet er inderdaad goed uit. Ik ben nog op zoek gegaan hoe de bovenste uitgang afgesloten kan worden Zie: http://www.silentpcreview...2&hilit=Antec+P183+boring.

Moet even uitzoeken wat acrylic is en waar ik een rubber gasket kan vinden. Suggesties zijn welkom ;)

Ik sta uiteraard ook open voor andere suggesties ;)

[ Voor 22% gewijzigd door MadSaid op 09-10-2011 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervb
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-05 10:28
Naar aanleiding van een discussie over balans in een systeem, in een ander topic, vraag ik mij af: zou er misschien een keer een BBG gemaakt kunnen worden voor een betaalbare fotografen PC? Wat in deze aanschaf-BBG voorbijkomt zijn vaak high-end systemen, terwijl de gemiddelde digitale fotograaf niet direct zal staan te springen om € 1000,- uit te geven voor een PC met wat rekenkracht. Zo zijn daarvoor een luxe kast, dure grafische kaarten etc m.i. vaak niet nodig, maar voldoende rekenkracht met voldoende koeling natuurlijk wél. Ook zoiets als een SSD lijkt mij eerder nice-to-have dan absoluut noodzakelijk.

Kortom, is het een idee om hier volgende maand ofzo eens een BBG aan te wijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288128

Zo te zien is dit meer een vragentopic dan een antwoordentopic, maar om toch ook maar een poging te wagen: ik ben het zat om m'n foto's te bewerken op een laptop (Core2duo 1.86GHz) met kleine HD: geen ruimte voor m'n archief en lightroom is traag. Tijd voor een PC! Wensenlijstje:
-ik moet er een tijd mee vooruit kunnen
-er moet fatsoenlijk Raw processing gedaan kunnen worden. Niet teveel gekkigheid, gewoon vlot door een folder van 100 12MP foto's klikken. Ik ben geen machinegeweerfotograaf of HDR/postprocess-koning.
-relatief stil, compact en energiezuinig
-budget: 600-700 eu

Sandy Bridge lijkt me een no-brainer, en omdat ik graag de interne GPU wil gebruiken gaat de voorkeur naar een 'k' of '2xx5' cpu, dus met HD 3000 graphics. Voor mijn budget lijkt de i5 2500k ideaal. Kwa moederbord kom je dan dus uit op een H67 of Z68 chipset als ik het goed heb. Ik heb niet direct overklokbehoeftes, dus ik denk dat H67 prima is. Welk mobo ik dan precies moet hebben, geen idee. Wel weet ik dat ik sowieso niet meer dan één discrete grafische kaart ga kopen, mocht die interne chip toch tegenvallen. Dus ik neem eigenlijk aan dat de meeste h67 uATX mobo's wel voldoen aan m'n eisen. Zie ik hier iets over het hoofd? Iemand een tip voor een specifiek mobo?

De opslagmedia vind ik eigenlijk het lastigst. Ik neig naar zo'n 'groene' 5400rpm schijf vanwege laag energieverbruik en geluidsniveau, maar als enige schijf is dat misschien toch wat te karig. Een kleine SSD erbij lijkt wel interessant, 64GB klinkt wel als genoeg voor win7, een paar programma's, en lightroom cache. (ik heb nu 30GB voor Vista + al m'n program files, waarvan een deel sowieso weinig gebruikt wordt.) Een andere optie is nu alleen een 'normale' schijf (desnoods 5900rpm of 7200rpm), en als de prijzen verder zakken later nog een wat grotere SSD. De performance bump die ik daarmee haal zal toch wel redelijk groot zijn. Tips?

8GB ram lijkt me op het moment wel genoeg, dat kan er altijd makkelijk bij geprikt worden.

DVD/kaartlezers: zit er verschil tussen die dingen? Het moet gewoon werken, maar ik verbaas me een beetje over de lage prijzen hier...

De kast, koeler en voeding zijn uitgezocht op geluid/energie. Gezien de beperkte hoeveelheid onderdelen lijkt me 350W voeding genoeg, toch? De upgrade naar be quiet 430W zit hem alleen in de 12V lijnen (aka ruimte voor meer HD's, toch?)

Een (IPS) monitor heb ik al en wil ik nog niet vervangen. OS/software komt van surfspot en heb ik nog liggen, dus dat is een paar tientjes.

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 69,89€ 69,89
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 16,62€ 16,62
1Fractal Design Define Mini€ 83,20€ 83,20
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 182,-€ 182,-
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,-€ 37,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 81,69€ 81,69
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 34,40€ 34,40
1Point of View Internal 35-1€ 5,70€ 5,70
1Intel Desktop Board DH67BL (B3)€ 77,06€ 77,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 609,50

Op/aanmerkingen zijn meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Even een lekkere kick. Dit topic draait verder in CSL, maar gezien het eigenlijk voor fotografen is, is het per vandaag inclusief een alias naar F&V.

CSL moderators blijven het beheren, maar F&V hoeft niet te schromen om dit topic te gebruiken.
Het is een sterk onderdeel van onze worflow om een behoorlijke pc te hebben, dus dit topic is niet misplaatst in workflow mag ik hopen :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Top :) misschien dan ook een idee om binnenkort een nieuwe TS te maken?

@urje, ziet er prima uit, hoewel ik nog twee dingen zou nakijken. Ten eerste je voeding (zie: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29) en ten tweede je mobo, waarschijnlijk krijg je meer voor dezelfde prijs als je een MSI / Gigabyte / Asrock / etc. mobo neemt.

Edit:
Als extra input voor een nieuwe build. De volgende pc gebruikt mijn stiefpa sinds kort als foto-pc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 111,27€ 111,27
1LG GH22NS50 Zwart€ 16,-€ 16,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Corsair Carbide 500R Black€ 96,-€ 96,-
1Nexus Wire Grill 120 mm€ 2,18€ 2,18
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,02€ 32,02
1Intel Core i5 2400€ 166,-€ 166,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,95€ 49,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 163,49€ 163,49
2Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 39,90€ 79,80
1Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2€ 52,99€ 52,99
1Gigabyte GA-P67X-UD3-B3€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 964,60

De volgende dingen zou ik voor een BBG nog even nagaan:
  • Misschien de 2500k ipv de 2400.
  • 64GB SSD ipv de 128GB.
  • Welke HDD in verband met die overstromingen en bijbehorende prijsstijgingen.
  • Al dan niet de GPU van de i5 gebruiken.
Verder zou ik denk ik zoiets als randapparatuur adviseren (op de Spyder na heb ik allemaal geen ervaring met deze spullen dus daar moet nog wel een mooie discussie overgevoerd worden.:

#ProductPrijsSubtotaal
1Datacolor Spyder 3 Express€ 69,99€ 69,99
1Dell Ultrasharp U2312HM€ 179,95€ 179,95
1Dell Ultrasharp U2412M€ 239,-€ 239,-
1Dell Ultrasharp U2711€ 529,-€ 529,-
1Wacom Bamboo Pen & Touch v3€ 73,07€ 73,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.091,01

[ Voor 90% gewijzigd door Kapiteiniglo op 23-01-2012 20:20 ]

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 19:13
Fijn dat je meedenkt :)
Achter de schermen hebben we ook al even lopen puzzelen, en tot nu toe komen we op dit uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8Z68-V LX€ 95,-€ 95,-
1Seagate Barracuda ST2000DM001 , 2TB€ 124,-€ 124,-
1Dell Ultrasharp U2412M€ 239,-€ 239,-
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 15,95€ 15,95
1Antec New Solution NSK-6582B-EC€ 99,90€ 99,90
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 194,-€ 194,-
1Intel 320 80GB€ 116,-€ 116,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9B€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 956,75

- Naar het schijnt heeft Lightroom e.d. zeer weinig profijt van een videokaart, dus hebben we tot nu toe voor een goedkoop Z68 moederbord gekozen waarbij de IGP van de 2500K wordt gebruikt.
- De Seagate was de goedkoopste 2TB 7200 rpm schijf die ik kon vinden, met die extra toeren worden je foto's toch wat sneller ingeladen.
- Kast en dvd-drive zijn even snel uitgekozen.
- De i5 2500K is in combo met het Z68 bord evt. over te klokken. We blijven tweakers ;)
- Een 128 GB SSD werd ons ook wat te duur, op 80 GB past makkelijk Windows en je bewerkingsprogramma's + LR catalog.

Daarbij willen we nog een NAS aanraden voor de backup, maar dat kost wel een klap extra (300 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Tot nu toe maakt de videokaart idd geen bal uit PU. Ik heb de afgelopen jaren de HD3200, HD4200+ Sideport, HD4670 en HD6850 gebruikt maar geen enkel verschil gemerkt.

Ook je keuze voor behuizing met voeding is wel netjes, 430watt is ruim voldoende voor dit systeem. Zelfs met videokaart erbij.

80GB SSD is voldoende voor een gangbare W7 instal met Lr, PS en nog wat zut erbij :).

Mooi PC'tje.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tractrix
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-04-2024
Videokaart is wel handig voor dual monitor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Ik zou wel even de voeding nakijken die in die kast zit en is een CPU cooler niet handig als we de K versie kiezen? Immers overclocken is dan mogelijk en het scheelt een bak herrie.

Is het trouwens een idee om zeg twee of drie builds te maken? Goedkoop / Wat duurder / En erg duur?

edit: Over de monitoren (en randapparatuur), zijn ze juist niet bij de andere BBG's die apart gaan noemen omdat veel mensen vaker hun pc dan hun monitoren (en randapparatuur) vervangen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 93,56€ 93,56
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,50€ 37,50
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 82,90€ 82,90
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 117,10€ 117,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 785,08

Kleine toelichting:
  • HDD, heb ik 1TB voor gekozen aangezien er dus een NAS bijkomt dan lijkt 1TB me op zich voldoende. Degene die meer willen kunnen daar altijd nog voor kiezen.
  • De kast, ik heb hem hier staan en dat ding is dubbel en dwars het geld extra waard. Zitten standaard al een hoop fans in inclusief fancontroller en is absoluut onhoorbaar. Inbouwen en kabelmanagement is een fluitje van een cent in deze kast.
  • CPU cooler, scheelt sowieso herrie en maakt overclocken een stuk makkelijker voor wie dat wilt.
  • Corsair voeding omdat je imo niet moet bezuinigen op een voeding.
  • Werkgeheugen staat op de supported lijst van het mobo en steekt niet te veel uit (scheelt gezeik met de cpu cooler).
  • Mobo heeft 4x usb 3 en de kast heeft het aan de voorkant zitten.

[ Voor 112% gewijzigd door Kapiteiniglo op 24-01-2012 07:42 ]

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 13:45
martijn--g schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 07:05:
Ik zou wel even de voeding nakijken die in die kast zit en is een CPU cooler niet handig als we de K versie kiezen? Immers overclocken is dan mogelijk en het scheelt een bak herrie.

Is het trouwens een idee om zeg twee of drie builds te maken? Goedkoop / Wat duurder / En erg duur?

edit: Over de monitoren (en randapparatuur), zijn ze juist niet bij de andere BBG's die apart gaan noemen omdat veel mensen vaker hun pc dan hun monitoren (en randapparatuur) vervangen?
Kid Jansen:
[qoute]
Standaard geeft de U2412M grijstinten niet netjes neutraal weer, er zit altijd iets teveel blauw in. Dat is wel weg te kalibreren, maar dat werkt eigenlijk alleen goed als je daar een colorimeter of spectraalfotometer voor gebruikt, wat weer extra geld kost.
[/quote]

Een U2410 heeft hier minder last van lijkt het.

Die goedkopere colorimeters zijn belabberd blijkt uit vele reviews dus dat kan de extra uitgave voor een 2410 weer verantwoorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voor monitoren zouden in een BBG best apart genoemd mogen worden, aangezien dit hiervoor toch eigenlijk een vak apart is en ook goed los gezien zou kunnen worden van de PC.

Hoe staan anderen hier trouwens tegenover een dual monitor setup in plaats van een enkele monitor? Ik vind het zelf voor de workflow toch wel heel fijn om meerdere monitoren te hebben, maar kan me voorstellen dat je het ook op zou kunnen vangen door een grotere monitor te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 23:48
Ik werk al jaren met twee schermen, en ik wil echt niet meer zonder (op Windows).

Thuis heb ik een 27" iMac, met een tooltje waarmee je gemakkelijk een window op de helft van het scherm kan zetten. Qua resolutie is de iMac zelfs groter dan m'n twee schermen, en met dat tooltje werkt het op dezelfde manier :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Persoonlijk zou ik nooit meer naar 1 scherm terug willen maar dat is voor iedereen anders. Daarom lijkt me inderdaad geen slecht plan om de monitoren apart te noemen en er dan een aantal aan te bevelen.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
martijn--g schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 07:05:
Voor normaal gebruik zou de boxed cooler voldoende moeten zijn, wil je ermee gaan overclocken dan gaat een andere cpu cooler wel voordeel leveren ja.
Dat zou kunnen, of we kunnen een paar 'upgrades' bespreken onder het primaire systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 93,56€ 93,56
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 82,90€ 82,90
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 117,10€ 117,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 785,08

Kleine toelichting:
• HDD, heb ik 1TB voor gekozen aangezien er dus een NAS bijkomt dan lijkt 1TB me op zich voldoende. Degene die meer willen kunnen daar altijd nog voor kiezen.
Het prijsverschil met de 2TB schijf is niet zo groot, prijs/GB is daar veel beter van. Verder is de NAS bedoeld als backup, niet als uitbreiding van de opslag.
• De kast, ik heb hem hier staan en dat ding is dubbel en dwars het geld extra waard. Zitten standaard al een hoop fans in inclusief fancontroller en is absoluut onhoorbaar. Inbouwen en kabelmanagement is een fluitje van een cent in deze kast.
De Antec was ook snel even gekozen. Die Corsair ziet er zeker goed uit, USB 3.0 aan de voorkant is ook wel handig.
• Corsair voeding omdat je imo niet moet bezuinigen op een voeding.
Ik heb zelf de CX400 in een systeem zitten. Zijn prima dingen geloof ik, en ze maken ook niet veel lawaai.
• Werkgeheugen staat op de supported lijst van het mobo en steekt niet te veel uit (scheelt gezeik met de cpu cooler).
Met die Scythe kan dat wel eens problematisch worden ja. Scheelt maar een paar euro's, dus dan is Kingston handiger.
• Mobo heeft 4x usb 3 en de kast heeft het aan de voorkant zitten.
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar Socket 1155 borden en deze is idd de goedkoopste die USB 3.0 headers voor de voorkant heeft.
Een USB 3.0 kaartlezer lijkt mij ook een mooie om er nog bij te zoeken, maar de keuze is nog niet heel groot geloof ik. Ik heb zelf pricewatch: Akasa AK-ICR-13 in bestelling staan, een van de goedkopere interne oplossingen, maar de USB-aansluiting is wel extern dus die moet je doorlussen naar de achterkant.
Laten we inderdaad de opzet van andere BBG's aanhouden en alle randapparatuur apart vermelden.

Dan kunnen mensen zelf kiezen welk scherm ze willen:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M, de goedkope optie maar waarbij calibratie vereist is.
pricewatch: Dell Ultrasharp U2410, duurder maar kleurechter uit de doos
pricewatch: Dell Ultrasharp U2711, 27" optie.
Of 2 schermen, als het goed is ondersteunt de Z68 chipset twee schermen, anders gooi je er een goedkoop videokaartje in, als je >600 euro aan schermen uitgeeft kan een kaartje van 40 euro er ook nog wel af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Als we inderdaad de vorm build + mogelijke upgrades kiezen stel ik het volgende voor:

In de standaard build:
  • 1TB hdd
  • 8GB werkgeheugen
  • Stockcooler
  • De i5 2400 ipv de 2500k?
Als upgrades:
  • 2TB hdd
  • 16GB werkgeheugen
  • Scythe cpu cooler
  • De i5 2500k ipv de 2400?
Het zijn geen grote besparingen maar bij mekaar kom je toch rond de 150 euro.

Probleem van die interne cardreader is wel dat hij nauwelijks leverbaar is, maar hij is wel prima in het rijtje randapparatuur te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Kapiteiniglo op 24-01-2012 10:14 ]

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Hier staan alle kaartlezers met USB 3.0: http://tweakers.net/price...SStG5q6zbGOLjv75thiiDF-AA

Maar daar zitten ook kaartlezers tussen met een USB 3.0 poort maar waarvan de kaartlezer gewoon USB 2.0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Als je wilt bezuinigen bespaar dan op je behuizing :p

Als je een kast neemt van 35 euro bespaar je weer 60 euro en voor de meeste mensen maakt een behuizing toch weinig uit.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PowerUp schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:08:
Dat zou kunnen, of we kunnen een paar 'upgrades' bespreken onder het primaire systeem.
Upgrades werken nooit. Je gaat namelijk nooit zo'n upgrade doen, dus om het een upgrade te noemen is sowieso raar. En als je dan direct voor het snellere systeem gaat zijn worden meestal veel meer onderdelen dan één of twee vervangen waardoor je net zo goed twee systemen kan neer plaatsen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

@sapphire, daar heb je absoluut een punt, heb jij een voorstel voor ene behuizing?

@the_mask, misschien is upgrades inderdaad het juiste woord. 't Was meer bedoeld als het verschil tussen twee setups.

Misschien is het handiger als de modjes even de knoop door hakken wat precies de vorm wordt. (Aantal setups, budget, etc.)

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

2 weken terug voor mijn schoonouders een Coolermaster 310 gekocht.

Simpele zwarte behuizing met genoeg inbouw mogelijkheden voor een standaard PC, afwerking is redelijk voor de prijs, USB aan de voorkant en mogelijkheid tot 120mm fans (vind ik altijd een pré), en 1x 120mm fan meegeleverd.
Uiteindelijk gekocht omdat ze nooit in de kast komen (behalve ik een enkele keer) nadat het systeem in elkaar is gezet en de beschikbaarheid in de buurt :)

Verder hebben NZXT, Bitfenix en Coolermaster een hele rits standaard zwarte ATX kastjes rond de 30~40 euro met zo ongeveer de zelfde basis mogelijkheden. Verschilt zit voornamelijk in het uiterlijk.

Zulke kastjes zijn ideaal voor iedereen die niet regelmatig in zijn kast sleutelt en geen bijzondere setup/wensen ten aanzien van koeling ed. heeft :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Oké klein schopje...

Stel we maken twee systemen, 1 budget en 1 duurdere:

De budget:
(SSD kan er al dan niet nog bij)

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001 , 2TB€ 111,90€ 111,90
1LG GH22NS50 Zwart€ 14,99€ 14,99
1Cooler Master Silencio 450€ 48,20€ 48,20
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 105,40€ 105,40
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 41,90€ 41,90
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 116,50€ 116,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 476,39

De duurdere:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001 , 2TB€ 118,95€ 118,95
1Corsair Carbide 500R Black€ 95,-€ 95,-
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 191,10€ 191,10
1Intel 320 80GB€ 128,95€ 128,95
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 82,40€ 82,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 817,41

Het zou toch leuk zijn als dit topic ook meegenomen wordt in de volgende BBG...

EDIT: Kast vervangen van budget build in verband met usb3 frontpanel

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-05 18:37
martijn--g schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:05:
Oké klein schopje...

Is die Scythe Mugen cpu koeler alleen nodig als je gaat het overklokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Voor koeling wel ja.. qua geluid is een goede cpu koeler ook een stuk prettiger als je niet overklokt.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:40
sapphire schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:17:
2 weken terug voor mijn schoonouders een Coolermaster 310 gekocht.

Simpele zwarte behuizing met genoeg inbouw mogelijkheden voor een standaard PC, afwerking is redelijk voor de prijs, USB aan de voorkant en mogelijkheid tot 120mm fans (vind ik altijd een pré), en 1x 120mm fan meegeleverd.
Uiteindelijk gekocht omdat ze nooit in de kast komen (behalve ik een enkele keer) nadat het systeem in elkaar is gezet en de beschikbaarheid in de buurt :)

Verder hebben NZXT, Bitfenix en Coolermaster een hele rits standaard zwarte ATX kastjes rond de 30~40 euro met zo ongeveer de zelfde basis mogelijkheden. Verschilt zit voornamelijk in het uiterlijk.

Zulke kastjes zijn ideaal voor iedereen die niet regelmatig in zijn kast sleutelt en geen bijzondere setup/wensen ten aanzien van koeling ed. heeft :)
Iedereen legt zijn prioriteiten natuurlijk anders, maar ik wil hier toch wat bij opmerken: voor slechts een paar tientjes meer heb je een kast die (veel) beter doordacht is. Bijvoorbeeld de Nexus Prominent R biedt voor ~70,- euro:
  • Stille kast o.a. door geluidsdempende zijpanelen;
  • Externe aansluitingen voorzijde zijn bovenaan geplaatst ipv onderaan;
  • USB3 en eSata aansluiting.
Daar hoef je niet voor in de kast te komen om plezier van te hebben.

.
martijn--g schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:05:
Stel we maken twee systemen, 1 budget en 1 duurdere:

De budget:
[...]
Als je niet kunt overklokken heeft een z68 niet zo veel nut. Je bent dan veel goedkoper uit met een H67 moederbord, bv deze voor ~60,- euro. Of anders maak gebruik van de HD caching van de z68 door een kleine SSD toe te voegen, bv deze voor ~40,- euro.
Ik mis inderdaad ook een Workstation setup in de BBG.

[ Voor 21% gewijzigd door croxz op 07-02-2012 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Je zou inderdaad kunnen besparen op het mobo maar pricewatch: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 heeft bijvoorbeeld een interne usb 3 header, 7 sata poorten en vrijwel alle mogelijke video-uitgangen.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:40
martijn--g schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 08:32:
Je zou inderdaad kunnen besparen op het mobo maar pricewatch: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 heeft bijvoorbeeld een interne usb 3 header, 7 sata poorten en vrijwel alle mogelijke video-uitgangen.
Vooral die interne USB 3 header is een goed punt, die is vrijwel niet bij goedkopere moederborden te vinden. Maar dan zou ik wel een andere kast kiezen, deze heeft daar dan weer geen aansluiting voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Daar heb je een punt, even snel in pw gekeken en bijv. deze kasten komen dan in aanmerking:
pricewatch: Sharkoon T9 Value Red edition
pricewatch: Cooler Master Elite 431 Plus
pricewatch: Cooler Master Silencio 450

Mijn persoonlijke voorkeur zou qua uiterlijk naar de Silencio gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001 , 2TB€ 111,90€ 111,90
1Cooler Master Silencio 450€ 48,20€ 48,20
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 105,40€ 105,40
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 41,90€ 41,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 476,39

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-05 20:55

Madrox

Oh, Pharaoh!

Volgens mij gaat de usb 3.0 bij de Silencio buitenom. Bij de T9 dacht ik ook.

Een beetje fotograaf gebruikt denk ik best wel geheugen, 16GB lijkt me dan ook geen overbodige luxe bovendien is het nu relatief goedkoop. Je kan er altijd bijzetten dat voor de niet zo zware fotoshopper 8GB voldoende is.

[ Voor 4% gewijzigd door Madrox op 07-02-2012 10:35 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Hmm ik heb inderdaad nog even gekeken naar die kasten maar kom eigenlijk vrijwel niets tegen met interne usb3 in die prijs klasse, Antec heeft er wel net één geïntroduceerd (nieuws: Antec introduceert One-behuizing) die waarschijnlijk binnenkort verkrijgbaar is: pricewatch: Antec One

Qua geheugen, ik heb in het 'budget' concept expres gekozen voor twee repen zodat mocht degene tekort hebben vrij simpel er nog twee bij kan stoppen.

edit: de antec is inderdaad nu leverbaar.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001 , 2TB€ 111,70€ 111,70
1LG GH22NS50 Zwart€ 14,60€ 14,60
1Antec One€ 50,90€ 50,90
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 107,39€ 107,39
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 38,99€ 38,99
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 119,55€ 119,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 480,63

[ Voor 68% gewijzigd door Kapiteiniglo op 18-02-2012 13:05 ]

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-05 18:37
Toch maar even reageren om dit topic "levend" te houden aangezien ik zelf ook toe ben aan een nieuw systeem, en ik dit topic erg interessant vindt. Maar ik ben nieuw met het zelf samenstellen van PC's dus vergeef me als ik "domme" vragen stel.
Madrox schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:34:
Volgens mij gaat de usb 3.0 bij de Silencio buitenom. Bij de T9 dacht ik ook....
Wat houd dat in, een usb3 die "buitenom" gaat? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Als USB3 binnen om gaat houdt dat in dat je hem aansluit op een 'header' op je moederbord.
Echter als het buiten om gaat, loopt er een kabel naar buiten die in de poorten aan de achter kant gaan.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Staat inmiddels ook op de FP: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2012

Dank voor jullie input!

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Moet de TS eigenlijk niet aangepast worden? Of wordt er een nieuw topic aangemaakt?

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Er is inmiddels een nieuw topic :)
[BBG aanschaf] PC voor fotografen
Pagina: 1 2 3 Laatste