ga jij nu echt zitten verkondigen dat raid 0 superieur is aan raid 5?

Flippy, hou er asjeblieft wel rekening mee dat ik enorm veel ervaring heb op het gebied van RAID. Ik vind het prima om met je te discussiëren, maar iets meer respect mag prima.
En ja, RAID0 heeft op enkele punten een hogere betrouwbaarheid dan RAID5. Dat heeft met name te maken met de complexiteit van RAID5 en de mogelijke manieren waarop corruptie kan optreden die niet aanwezig is bij RAID0. Er gaan meer RAID5's stuk vanwege problemen met de RAID layer zelf dan dat er iets met de schijven gebeurt.
Afgezien van dat heb je ook bij RAID5 een backup nodig, al was het maar om tegen andere risico's te beschermen zoals filesystem corruptie, virussen en perongeluk gedelete files/dirs. Daarom dat voor de TS een RAID0 + goede backup mij een betere setup leek omdat het tijdelijk kwijt zijn van scratch-files geen probleem is; alleen de bron en doelbestanden zijn belangrijk. Tevens is het een veel goedkopere optie en geeft de TS meer gelegenheid om geld uit te geven aan een goede backup, zoals een aparte NAS met een modern filesystem zoals ZFS.
Een RAID0 + NAS met ZFS+RAID-Z biedt stukken meer bescherming voor je bestanden dan een Hardware RAID5 met losse disks als backup en enkel gebruik van NTFS. Mogelijk biedt die laatste optie wel betere uptime garantie; maar dat is iets anders als data security; het niet permanent verliezen van je data.
iedereen die hardware raid gebruikt weet dat een hardware raid 5 systeem een minimale impact heeft op doorvoersnelheden.
RAID5 heeft veel meer moeite met sequential write dan RAID0. Wat je ook niet vertelt is dat je met RAID5 zonder BBU en Write-through mode maar 10-20MB/s write hebt; je hebt write-back mode nodig om snel in RAID5 te kunnen schrijven. Dat zorgt voor onveiligheid die je deels kunt afdekken door het gebruik van een BBU ofewel Battery Backup Unit.
en raid 5 is ook geen "backup", dat weet iedereen (al probeer je te zeggen dat ik het tegendeel beweer).
Lees mijn verhaal nog eens; het punt is dat je ook met RAID5 een backup nodig hebt, dus waarom dan een controller + BBU uitgeven en minimaal één schijf extra, welk nut? Je veiligheid haal je toch vooral met een backup en dan spring je veel beter om met je geld om die backup dan goed uit te voeren en op je desktop een snelle Intel RAID0 implementatie te gebruiken; die tijdelijk je snelheden van 4 gigabyte per seconde geeft door de write-back engine die je RAM gebruikt als write-back; dat is iets wat je sowieso mist met Hardware RAID.
cpu's zijn erg snel tegenwoordig. echter als je etterlijke honderden mb/s haalt stijgt het cpu gebruik toch wel richting aanzienlijke aantallen
Dat laatste geldt ook voor Hardware RAID; de IOps moet sowieso door de CPU verwerkt worden, je offload alleen de RAID berekeningen; die er voor RAID0 nauwelijks zijn. Zelfs de langzaamste CPU kan 1000MB/s RAID0 met gemak doen en dan heb je tegenwoordig nog meerdere cores zodat dit ander CPU-intensief werk niet hoeft te belemmeren. Bij RAID5 geldt wel dat het offloaden naar hardware RAID een merkbare invloed kan hebben.
naturlijk, iedereen gebruikt hardware raid omdat het exact hetzelfde werkt als een onboard chipsetje.

Lees mijn reactie nog eens; je noemt features als RAID expansion wat de Intel onboard RAID drivers ook implementeren. Je kunt bij Intel onboard RAID zelfs met een enkele disk beginnen en er een RAID0 van maken en later weer een RAID5. Dat kan denk ik ook met Areca (RAID migration) maar mijn opmerking ging over het feit dat dit dus ook kan met Intel onboard RAID en dat dit alleen dus geen reden is om Hardware RAID te verkiezen.
ga ik verder niet eens woorden aan vuilmaken. duidelijk een gebrek aan kennis.

kennelijk vind je je kennis over laagtoerige schijven erg goed. je vergeet alleen even dat de mb/s zeer snel daalt naarmate je verder naar het einde van de schijf komt in vergelijking met 7200rpm modellen.
Dat heeft niets met rpm te maken met met het aantal tracks en dus met de platter grootte.
en afgezien dat men die max snelheid nooit haalt (cpu kan dat gewoon niet aan) moet het verschil komen van de random I/O, en laten die 7200rpm modellen daar nou eens stukken beter in zijn.
Random I/O heb je bij 7200rpm inderdaad een voordeel; 25% sneller. Maar nu wil het geval dat voor het gebruik van de TS het om grote bestanden gaat en random I/O dus totaal irrelevant is voor hem. En als random I/O wel relevant is, zoals je systeemdisk waar Windows+Apps op draaien, dan heb je veel meer baat bij een SSD die tot factor 100 snellere random I/O doet dan een 7200rpm hardeschijf. Een SSD kun je als een miljoen rpm beschouwen wat betreft de random IOps en latencies; waarbij er ook mag worden opgemerkt dat SSDs parallelle I/O doet en dus meerdere I/O's tegelijkertijd kan verwerken, terwijl hardeschijven van nature alle I/O seriëel afhandelt.
en random gaan ze toch veel doen gezien ze continu moeten lezen en schijven (dan al niet op de zelfde array). en dat is iets waar elke raidkaart met wat ram erop royaal de vloer mee aanveegt als je die naast een onboard chipje zet.
Dat eerste is dus niet van toepassing voor de TS. Maar random I/O op een Hardware RAID kaart is alleen maar burst; zodra de dedicated DRAM vol zit gaat het tegen de snelheden die de fysieke schijven aan kunnen. Je 'verbergt' dus alleen maar de traagheid van de mechanische schijven. Precies datzelfde doet de RAM writeback engine van Intel (Volume write-back) en dat kun je zien in bijvoorbeeld HDtune waarbij je burstsnelheden boven de 4 gigabyte per seconde haalt; sneller dan überhaupt naar de southbridge gestuurd kan worden laat staan de hardeschijven.
als men bijvoorbeeld een hitachi neemt icm met areca zal men merken dat die schijven -door de areca aangestuurd- braaf terugzakken naar 5000rpm als ze niks meer hoeven te doen en opspoolen als ze weer aan het werk moeten.
En dan zeg je dat ik een gebrek aan kennis heb? Hardeschijven hebben een vaste invariabele rpm, wat je zegt is dus pure onzin.
dus eerst onkracht je mijn stelling dat die eco-hippie-schijven niet goed zijn en 1 regel erna bevestig je mijn stelling?

TLER, CCTL en ERC hebben niets met de rpm of 'green' schijven te maken. WD had overigens bij versies voor november 2010 de EADS serie wel van TLER voorzien; maar wilde om extra geld te maken deze feature exclusief voor RAID edition maken; die overigens ook in 5400rpm uitvoeringen beschikbaar zijn.
o ja: het is doorgaans 7~8 seconden...

Nee de timeout van RAID controllers is vaak 10 tot 15 seconden. Daarom wordt TLER/CCTL/ERC vaak gebruikt om schijven na 7 seconden op te laten geven, zodat de RAID controller de hardeschijf nooit als gefaald beschouwt en uit de array knikkert, wat wel zou gebeuren zonder TLER/CCTL/ERC.
heb je aandelen op die 5400 schijven of zo?
Ja ik word betaald door Samsung en andere fabrikanten om 5400rpm te promoten. Maar pssst niet doorvertellen hè!

en weer kijk je naar best case transfer speeds die uit de folder komen. kijk eens naar de snelheden die worden gehaald aan het einde van de schijf en de bijbehorende seektimes en probeer dan nog eens met zoveel overtuiging die 5400rpm schijven aan te prijzen.
Datzelfde geldt voor Hitachi 7k2000 2TB schijven die aan het einde van hun capaciteit slechts rond de 60MB/s halen. Alleen serverschijven (waaronder de Velociraptor) gebruiken minder effectieve capaciteit door de binnenste tracks niet te gebruiken; en hebben daardoor minder lagere performance naarmate ze het einde van hun zichtbare capaciteit naderen.
en over TLER: waarom geven bijna alle merken behalve hitachi dan zoveel problemen met raid systemen?
Hitachi heeft geen TLER maar CCTL. Het verschil daarbij is dat de controller een commando kan geven om CCTL te activeren. Bij TLER moet dit handmatig gebeuren en is een persistent instelling; CCTL net als ERC wordt na elke stroomonderbreking gereset naar de standaard 120 seconden. Kortom: TLER moet worden ingesteld. Daarbij komt dat WD schijven erg populair waren, en dus regelmatig RAIDs stuk gingen wat voorkomen had kunnen worden als ze het TLER verhaal goed hadden begrepen.
als het allemaal zo fantastisch is bij samsung waarom heb ik dan alleen maar gezeik gehad met die dingen in raid? voor de duidelijkheid: ik had er 16 stuks in mijn systeem zitten van diverse batches en series. sinds dat ik ben overgeschakeld naar hitachi heeft er tot zover nog niet 1 een enkele bit gemist.
Zonder te weten over je exacte problemen kan ik daar geen uitspraken over doen, maar Samsung ondersteunt net als Hitachi de CCTL techniek; volgens mij is het zelfs zo dat Hitachi de techniek van Samsung heeft gelicenseerd.
Meer over CCTL lees je hier:
http://www.samsung.com/gl...earningResource_CCTL.htmlzoals ik al eerder heb gezegt: je hebt duidelijk geen verstand van (hardware) raid.
Nee ik doe alleen maar alsof.