Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De modellen en prijzen van het Notebookprogramma 2010/2011 van UTwente zijn bekend. Ook dit jaar is er weer een high end en een budget model uitgekozen van HP. Dit zijn ze:
High end model:
HP Elitebook 8540P

Afbeeldingslocatie: http://www.utwente.nl/icts/nsc/notebooks1011/SpecificatiesHighendNotebook.doc/SpecificatiesHighendNotebook-1.jpg

Specificaties:
Van UTwente: Hier
Van HP: Hier
Budget model:
HP ProBook 4520S

Afbeeldingslocatie: http://www.utwente.nl/icts/nsc/notebooks1011/SpecificatiesBudgetNotebook.doc/SpecificatiesBudgetNotebook-1.jpg

Specificaties:
Van UTwente: Hier
Van HP: Hier
Accessoires:
Hier
Model advies per studie:
Hier

Wat vinden jullie ervan?

Opmerking: De Pricewatch koppelingen kloppen niet helemaal (zo klopt o.a. de grootte van de hardeschijf niet met de specificaties van UTwente, ik heb de koppelingen opgezocht die er het meeste op leken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Die duurste valt me mee in prijs. Heb nu alweer medelijden met de mensen van het NSC, heb er tijdje stage gelopen en nieuwe laptops (vooral uitleveren) is een chaos!

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:43
In verhouding tot die van Eindhoven vind ik het topmodel wel redelijk duur. Eindhoven is 800 euro + 320GB hdd + 5 jaar garantie/verzekering + betere graka.

Gelukkig kost 3 jaar verzekering maar 30 euro extra. Uiteindelijk haal ik hem toch wel :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
De grote vraag is: hoe draait OSX op de elitebook :+

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Niet online
cpt.skydiver schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 12:14:
In verhouding tot die van Eindhoven vind ik het topmodel wel redelijk duur. Eindhoven is 800 euro + 320GB hdd + 5 jaar garantie/verzekering + betere graka.

Gelukkig kost 3 jaar verzekering maar 30 euro extra. Uiteindelijk haal ik hem toch wel :p.
De HDD vind ik inderdaad ook wel wat aan de kleine kant. Maar heeft het model van eindhoven ook een HD+ scherm met LED Backlight en spiegelreductie? Bovendien heeft het topmodel een degelijke titaniumbehuizing, en koffie-over-toetsenbord-gooi-bescherming (vloeistof wordt afgevoerd en geeft geen schade meer) ;) En dat vind ik toch ook wel pluspunten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
Topmodel van eindhoven heeft ook een HD+ scherm ja en is de elitebook 8540w dus denk dat de behuizing ook wel hetzelfde is :p (behalve kleurtje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyhfin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-08 21:37
Ik heb hem al besteld. Van mijn latitude d830 is de accu nu totaal dood en zag deze deal wel zitten. Heb er meteen een advanced docking station bijgekocht, want werd altijd gek van al die kabels aansluiten. Moet nu dus nog een standaard PA508 kopen en dan ben ik weer voorzien. De tijd zal het leren of het een goede keus was.

Gisteren stond er overigens op de site nog dat ze uitgaan van 10 leverdagen (dat heb ik nog aan iemand laten zien). Nu staat er voor 1 Augustus besteld is 1 September binnen, nou hoop toch echt wel een stuk eerder.

Jammer, dat nergens in dit topic de typecodes vermeld staat , want dan is het niet te vinden via google of de zoekfunctie. Misschien kan de First Poster dit nog aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Niet online
Kyhfin schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:21:
Ik heb hem al besteld. Van mijn latitude d830 is de accu nu totaal dood en zag deze deal wel zitten. Heb er meteen een advanced docking station bijgekocht, want werd altijd gek van al die kabels aansluiten. Moet nu dus nog een standaard PA508 kopen en dan ben ik weer voorzien. De tijd zal het leren of het een goede keus was.

Gisteren stond er overigens op de site nog dat ze uitgaan van 10 leverdagen (dat heb ik nog aan iemand laten zien). Nu staat er voor 1 Augustus besteld is 1 September binnen, nou hoop toch echt wel een stuk eerder.

Jammer, dat nergens in dit topic de typecodes vermeld staat , want dan is het niet te vinden via google of de zoekfunctie. Misschien kan de First Poster dit nog aanpassen.
Ik heb gekeken naar de typecodes, maar er is geen één officieel type van HP die overeenkomt met de gegeven specificaties, waarschijnlijk hebben ze voor UTwente varianten gemaakt van de bestaande modellen (dat kan bij HP met bulkgoederen herinner ik me geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom denken jullie dat ze gekozen hebben voor de Quadro NVS serie in plaats van de Quadro FX serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qua deal is het niet slecht op zich. Maar om nou te zeggen dat ik er echt blij van wordt en er om heen kan... Nee... Ik zie scherpere deals. De specs vallen me toch wat tegen, zeker door het ontbreken van een echt hoge resolutie of extreem goede videokaart...

Ik sla deze deal over en ga voor een Asus U30Jc uit Duitsland. Iets goedkoper, lange 7 uur accuduur en mooie compacte 13,3" notebook. Qua performance zit hij tussen het budget en high-end model in. Die laptop past toch wat meet bij mijn belangrijkste eisen. gebreken die de UTwente niet kan compenseren met veel betere specificaties voor een geweldige prijs in mijn ogen.

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 18-06-2010 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyhfin
L0calh0st schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 17:37:
[...]

Ik heb gekeken naar de typecodes, maar er is geen één officieel type van HP die overeenkomt met de gegeven specificaties, waarschijnlijk hebben ze voor UTwente varianten gemaakt van de bestaande modellen (dat kan bij HP met bulkgoederen herinner ik me geloof ik).
maar ook 8450p wordt niet genoemd in de first post. Doordat ik dit nu typ zal het wel te vinden zijn in Google en met de search option, maar als je alleen plaatjes post kan je het met de search option nooit terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
@genetx: het voordeel van dezen is denk ik toch voornamelijk de garantie/verzekering. Verzekering voor 3 jaar kost maar 30 euro extra en je krijgt (als het goed is :p nog geen ervaring mee) binnen een uur een nieuwe.

Ik zit zelf ook een beetje te kijken naar lichtere en kleinere alternatieven maar wil toch wel graag een dedicated video kaart + redelijke accu duur. De HP DV3 leek mij wel interessant maar de bouwkwaliteit schijnt niet echt geweldig te zijn.. en dat kun je niet hebben als je er elke dag mee heen en weer moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Niet online
Kyhfin schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 19:41:
[...]

maar ook 8450p wordt niet genoemd in de first post. Doordat ik dit nu typ zal het wel te vinden zijn in Google en met de search option, maar als je alleen plaatjes post kan je het met de search option nooit terugvinden.
Ah dat bedoel je (ik dacht de fabrieksnummers o.i.d.), openingpost aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyhfin
Hier nog een leuk filmpje van HP zelf:
http://www.notebook4stude...en/HP%208540%20Testen.avi

Vooral dat met die waterstraal op toetsenbord is wel interessant ha ha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Niet online
Kyhfin schreef op zondag 20 juni 2010 @ 14:20:
Hier nog een leuk filmpje van HP zelf:
http://www.notebook4stude...en/HP%208540%20Testen.avi

Vooral dat met die waterstraal op toetsenbord is wel interessant ha ha
Wow, het is echt een krachtpatser, volgens mij hoef je die verzekering er helemaal niet bij te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyhfin
Ik heb het wel gedaan. Ik zag net de laptop bij de TU/e daar hebben ze een tikkie betere laptop, met veel meer accessoires en voor 800 en 1100 euro. Best vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 17:43
Ik weet niet hoe het bij de UT geregeld is, maar bij de TU/e betaal je de helft en de andere helft wordt door te TU betaal. Als je stopt (zonder behalen va je diploma) moet je de andere helft alsnog betalen. Als je een diploma haalt wordt het een gift.

Misschien dat dit het prijsverschil verklaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Indien je mee hebt gedaan aan 2009-2010, kan je dan nu weer een nieuwe laptop kopen? Zegmaar als die van mij limonade eroverheen heeft gehad?

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Niet online
Neodymium schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:44:
Indien je mee hebt gedaan aan 2009-2010, kan je dan nu weer een nieuwe laptop kopen? Zegmaar als die van mij limonade eroverheen heeft gehad?
Ik denk het wel, mits je betaald natuurlijk ;) (Die van 2010 heeft overigens limonade bescherming, wel zo fijn ;) Zie het filmpje dat hier eerder gepost werd :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

nope na 3 jaar kan je voor een wat hogere prijs nog een keer mee doen.

Als je 9 jaar studeert kan 't 3keer dus :+

Overigens heeft die van 2009/2010 ook een waterdicht toetsenbord, z'n voorganger echter (de 8510w) van 2008/2009 niet echter :X

[ Voor 36% gewijzigd door GoldenSample op 21-06-2010 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyhfin
GoldenSample schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:55:
nope na 3 jaar kan je voor een wat hogere prijs nog een keer mee doen.
[...]
Bedoel je bij de TU/e? Bij de UT kan je volgens mij elk jaar mee doen, maar kan je alleen bij begin Bachelor en begin Master een renteloze lening afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartelsrobert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 20:22
er staat nergens dat je maar x keer in de zoveel jaar mag meedoen (zoals bij veel andere universiteiten).
alleen voor de renteloze lening geld 1x in B-fase en 1x in de M-fase.
Denk dat je gewoon elk jaar een laptop kan aanschaffen

edit : net te laat :P

[ Voor 5% gewijzigd door bartelsrobert op 21-06-2010 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyhfin
Ik begin volgend jaar met me Master, en je kan ook als je nog bachelorvakken volgt een renteloze lening aanvragen, maar volgens mij is het nu veel meer gedoe om dat te doen dan destijd. Dus dit keer heb ik het in één keer betaald.
Overigens liet Switch weten dat vanaf morgen de Orderbevestigingen de deur uit gaan, want op de website stond binnen één dag.

-Edit-
In mijn orderbevestiging staat geen indicatieve levertijd zoals wel aangegeven op de site. Dat is wel jammer, nu zit je alleen maar de wachten zonder dat je enig idee hebt. Indien ze aangeven 15 juli bijv. dan weet je het tenminste en zit je niet elke dag je mail te kijken of die al binnen is.

[ Voor 30% gewijzigd door Kyhfin op 24-06-2010 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartelsrobert
Ligt het aan mij of zijn de prijzen voor de dockingstations omhoog gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:20
Kyhfin schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:42:
-Edit-
In mijn orderbevestiging staat geen indicatieve levertijd zoals wel aangegeven op de site. Dat is wel jammer, nu zit je alleen maar de wachten zonder dat je enig idee hebt. Indien ze aangeven 15 juli bijv. dan weet je het tenminste en zit je niet elke dag je mail te kijken of die al binnen is.
Ik heb ze even gemaild. Stond er bij mij inderdaad ook niet op.
bartelsrobert schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:06:
er staat nergens dat je maar x keer in de zoveel jaar mag meedoen (zoals bij veel andere universiteiten).
alleen voor de renteloze lening geld 1x in B-fase en 1x in de M-fase.
Denk dat je gewoon elk jaar een laptop kan aanschaffen
Heb er vorig jaar ook één gekocht. Heb vooralsnog geen weigering gezien en heb het ook nergens anders zien staan. Lijkt me dan ook geen probleem. Hoorde vorig jaar ook wel studenten die er 2 tegelijk kochten (iets wat dit jaar ook gewoon weer mogelijk lijkt, je kunt het aantal te bestellen laptops ingeven).

Enige dat ik jammer vind aan de budget (die ik deze keer heb besteld, heb al een high-end), is dat er geen docking-station bij te koop / aan te sluiten is. Er zijn wel USB-docking-stations, maar die hebben lang niet zoveel functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beugeldop
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 09:44
bartelsrobert schreef op maandag 05 juli 2010 @ 14:20:
Ligt het aan mij of zijn de prijzen voor de dockingstations omhoog gegaan?
169 (advanced dockingstation) en 205 (dockingstation) euro. Excl btw op de HP site.

(ja de advanced is idd goedkoper, maar ook groter...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyhfin
joost.peeters schreef op maandag 05 juli 2010 @ 16:26:
[...]

Ik heb ze even gemaild. Stond er bij mij inderdaad ook niet op.
Ik kreeg vandaag bericht terug dat ze begin augustus geleverd worden. Jammer genoeg ben ik dan op vakantie, dus had gehoopt deze maand al van te kunnen genieten, omdat je al wel moet betalen. Maar goed. Dat is ongeveer maandje nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartelsrobert
beugeldop schreef op maandag 05 juli 2010 @ 16:57:
[...]

169 (advanced dockingstation) en 205 (dockingstation) euro. Excl btw op de HP site.

(ja de advanced is idd goedkoper, maar ook groter...)
Ik bedoelde eigenlijk dat de vorige keer dat ik op de bestelpagina keek de goedkopere variant 98 euro ofzo koste en de duurdere iets van 116.
nu kosten ze ineens 122 en 139 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beugeldop
Kan je ze in twente gelijk bestellen bij de leverancier van de laptop? Die optie heb ik op de bestel pagina van Delft niet gezien. Toch ff zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyhfin
bartelsrobert schreef op maandag 05 juli 2010 @ 23:40:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk dat de vorige keer dat ik op de bestelpagina keek de goedkopere variant 98 euro ofzo koste en de duurdere iets van 116.
nu kosten ze ineens 122 en 139 :?
Klopt, blijkbaar zijn ze nu duurder. Ze hebben denk ik foute prijs op de website gezet en als je dus eerder hebt besteld (met docking station) heb je dus geluk. Neem ik aan althans, want als je ook nog verwacht dat de oude orders bij gaan betalen terwijl ze al zo lang moeten wachten is natuurlijk belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevaid
  • Laatst online: 02-11-2023
Heeft een longlife batterij echt een meerwaarde?
Ik twijfel of ik deze:
HP AV08XL Long Life notebookaccu (BS554AA)
erbij neem.. Wordt de accuduur echt zo veel groter om er 54 euro voor neer te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Niet online
chevaid schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 15:26:
Heeft een longlife batterij echt een meerwaarde?
Ik twijfel of ik deze:
HP AV08XL Long Life notebookaccu (BS554AA)
erbij neem.. Wordt de accuduur echt zo veel groter om er 54 euro voor neer te leggen?
Ik zou zeggen doe het eerst zonder, mocht blijken dat je vindt dat de accu te snel leeg is, dan kan je deze toch alsnog kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
Verlengt die long life battery niet alleen de levensduur van de batterij en niet de batterijduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyhfin
http://www.utwente.nl/ict...atiesHighendNotebook.doc/
Volgens de specificaties zit er een 8 cells accu bij 73 W/uur

http://h10010.www1.hp.com...5549-3955549-4097214.html
8-cels (73-Watt/uur) lithium-ion accu of 8-cels (68-Watt/uur) lithium-ion accu met lange levensduur

Ik dacht namelijk dat het om een extra batterij ging, maar inderdaad is het wel een ander type en dus van langere duur. Ik weet niet of je dit artikel later nog kan bestellen (website ligt er al hele avond uit van notebook4students) anders zou ik inderdaad ook wachten met bestellen en dit later doen, mocht het nodig zijn.

-Edit-
Bedoelen ze met lange levensduur eigenlijk dat hij langer meegaat qua tot dat ie weer opgeladen moet worden of tot dat hij helemaal niet meer werkt? Je krijgt er namelijk één van 73 Watt/uur en lijkt me dat die meer energie kan leveren dan een 68W/h dus dat hij langer meegaat voordat je hem op moet laden. Hij zal alleen korter van levensduur zijn dus dan kan je beter vanaf het moment dat ie niet werkt (die accu krijg je namelijk toch) de long-life battery halen.
Kan iemand meer duidelijkheid geven?

[ Voor 28% gewijzigd door Kyhfin op 10-07-2010 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kyhfin schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 00:52:
Bedoelen ze met lange levensduur eigenlijk dat hij langer meegaat qua tot dat ie weer opgeladen moet worden of tot dat hij helemaal niet meer werkt? Je krijgt er namelijk één van 73 Watt/uur en lijkt me dat die meer energie kan leveren dan een 68W/h dus dat hij langer meegaat voordat je hem op moet laden. Hij zal alleen korter van levensduur zijn dus dan kan je beter vanaf het moment dat ie niet werkt (die accu krijg je namelijk toch) de long-life battery halen.
Kan iemand meer duidelijkheid geven?
Dat dus. De 73Wh accu gaat langer mee op een acculading maar zal sneller kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyhfin
Nou, dan is het toch pas voordelig om die andere accu te kopen als die eerste kapot is? Want neem aan dat je die er sowieso bij krijgt. Ik vind lange duur op één accubeurt ook wel belangrijk.
-edit-
Ik zie nu dat hij niet bij direct accessoires bestellen staat. Ik weet dus ook niet hoe dat zit met nabestellen, volgens mij kan je later wel accessoires alsnog bestellen, maar weet niet of dat veel duurder is. Ik zou dat navragen bij het NSC als ik jou was.

[ Voor 41% gewijzigd door Kyhfin op 10-07-2010 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchkiller
  • Laatst online: 05-09 16:45
Kyhfin schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 13:46:
Nou, dan is het toch pas voordelig om die andere accu te kopen als die eerste kapot is? Want neem aan dat je die er sowieso bij krijgt. Ik vind lange duur op één accubeurt ook wel belangrijk.
-edit-
Ik zie nu dat hij niet bij direct accessoires bestellen staat. Ik weet dus ook niet hoe dat zit met nabestellen, volgens mij kan je later wel accessoires alsnog bestellen, maar weet niet of dat veel duurder is. Ik zou dat navragen bij het NSC als ik jou was.
Ik heb twee weken geleden contact gehad met Switch Automatisering, je kunt de accu's en andere opties wel nabestellen. Hiervoor moet je eerst de laptop selecteren, dan verderop de opties aanklikken en bij je uiteindelijke winkelmand de laptop verwijderen. Dan blijven alleen je extra opties over.

Ik lees zojuist dat de TU Delft nu ook full hd schermen (wel tegen meerprijs) gaat leveren! Wat balen dat de Utwente dit niet als optie aanbied, maargoed de keuze voor de 8540p betekend zowieso al 0% kans op full hd schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyhfin
Dutchkiller schreef op zondag 11 juli 2010 @ 17:39:
[...]

Ik heb twee weken geleden contact gehad met Switch Automatisering, je kunt de accu's en andere opties wel nabestellen. Hiervoor moet je eerst de laptop selecteren, dan verderop de opties aanklikken en bij je uiteindelijke winkelmand de laptop verwijderen. Dan blijven alleen je extra opties over.

Ik lees zojuist dat de TU Delft nu ook full hd schermen (wel tegen meerprijs) gaat leveren! Wat balen dat de Utwente dit niet als optie aanbied, maargoed de keuze voor de 8540p betekend zowieso al 0% kans op full hd schermen.
Oh, daar had ik inderdaad niet aangedacht.
Ik heb nu ook een laptop met Full HD en dat was destijds iets van 170 euro duurder en het is wel mooi, als je bijv. Word naast Firefox zet om wat over te typen of wat dan ook, maar het wordt wel erg klein (en ik heb echt hele goede ogen). Ik werk dus nog altijd op 1920x1200, maar ik vind niet zo'n probleem dat ik er nu iets op achteruit ga. Al ga ik me er misschien later wel aan ergeren als ik het toch te weinig info in beeld vind.

Sowieso is die van de TU Delft al beter met i7 en grafische kaart toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchkiller
Nou bijna begin augustus, jammer genoeg nog niets gehoord van Switch. Bij het bestellen van de laptop gaven ze aan dat ze de eerste batch laptops rond half juli gingen bestellen en dat de eerste laptops waarschijnlijk in de eerste twee wegen van augustus uitgeleverd gaan worden. Ik ben benieuwd!

Edit:
Zojuist een mail gekregen dat mijn bestelling klaar ligt bij Switch! Niet slecht!

[ Voor 13% gewijzigd door Dutchkiller op 29-07-2010 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRacer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-08 21:30
Dutchkiller schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:13:
Nou bijna begin augustus, jammer genoeg nog niets gehoord van Switch. Bij het bestellen van de laptop gaven ze aan dat ze de eerste batch laptops rond half juli gingen bestellen en dat de eerste laptops waarschijnlijk in de eerste twee wegen van augustus uitgeleverd gaan worden. Ik ben benieuwd!

Edit:
Zojuist een mail gekregen dat mijn bestelling klaar ligt bij Switch! Niet slecht!
Nice, wanneer had je de bestelling geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchkiller
Nou mijn eerste bericht vanaf mijn nieuwe 8540p, ik heb hem gister na het bevestigingsmailtje direct opgehaald! Mooie machine, je kunt er haast iemand het hoofd mee inslaan! Wel viel de tijd om Windows 7 te installeren/configureren me tegen voor een i5, eerst dacht ik dat het kwam door alle bloatware maar dat viel gelukkig mee! Weinig tot geen bloatware te vinden!

Wat me ook opviel, in tegenstelling tot de plaatjes van het NSC bevat de laptop geen fingerprint-scanner!

[ Voor 12% gewijzigd door Dutchkiller op 30-07-2010 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beugeldop
Dutchkiller schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:29:
Nou mijn eerste bericht vanaf mijn nieuwe 8540p, ik heb hem gister na het bevestigingsmailtje direct opgehaald! Mooie machine, je kunt er haast iemand het hoofd mee inslaan! Wel viel de tijd om Windows 7 te installeren/configureren me tegen voor een i5, eerst dacht ik dat het kwam door alle bloatware maar dat viel gelukkig mee! Weinig tot geen bloatware te vinden!

Wat me ook opviel, in tegenstelling tot de plaatjes van het NSC bevat de laptop geen fingerprint-scanner!
De fingerprint scanner staat ook niet in de specificaties dus dat is niet zo heel vreemd. Zit er wel de beloofde webcam in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchkiller
beugeldop schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:54:
[...]

De fingerprint scanner staat ook niet in de specificaties dus dat is niet zo heel vreemd. Zit er wel de beloofde webcam in?
Nee dat klopt, maar ik had de specificaties niet op de fingerprint scanner gecontroleerd. De webcam zit er indd in. Verder ben ik erg tevreden! Value for money is met deze machine gewoon erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beugeldop
Dutchkiller schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:28:
[...]

Nee dat klopt, maar ik had de specificaties niet op de fingerprint scanner gecontroleerd. De webcam zit er indd in. Verder ben ik erg tevreden! Value for money is met deze machine gewoon erg goed!
Die van mij (TU Delft project) is inmiddels ook bezorgd. Echter zonder recovery disk, is dat bij jou ook. Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchkiller
beugeldop schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:56:
[...]

Die van mij (TU Delft project) is inmiddels ook bezorgd. Echter zonder recovery disk, is dat bij jou ook. Is dat normaal?
Bij mijn laptop zijn 2 dvd's meegeleverd; één operating system dvd met windows 7 Home Premium en één application and Driver Recovery DVD. Mijn DVD's zijn gewoon van de 8540 series dus eventueel valt er altijd wat te organiseren als de TU Delft de recovery disken niet meeleverd!

Bij mij zaten ze in de plastic map met de "getting started" boekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beugeldop
Dutchkiller schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 16:53:
[...]

Bij mijn laptop zijn 2 dvd's meegeleverd; één operating system dvd met windows 7 Home Premium en één application and Driver Recovery DVD. Mijn DVD's zijn gewoon van de 8540 series dus eventueel valt er altijd wat te organiseren als de TU Delft de recovery disken niet meeleverd!

Bij mij zaten ze in de plastic map met de "getting started" boekjes.
In dat zakje zaten bij mij dus geen dvd's. Inmiddels contact opgenomen met HP, ze worden opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redkuul
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-09 14:26
Mijn zus heeft gisteren de budgetversie binnen gekregen, zonder aankondiging. Dus ik heb switch gemaild, die van mij is ook verzonden! Ook zonder aankondiging, maar als het goed is is hij morgen binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Heb zelf de versie van 2 jaar geleden, echt raar dat er geen quadro meer in zit, dat maakte de deal zo goed, een NVS kaart is niet echt prettig in CAD software.

Voor degene die een dockingstation zoeken: op marktplaats zijn ze volop te krijgen voor 35 euro, dus meer dan 100 euro voor een nieuwe is niet nodig. Voordeel is dat HP blijkbaar de afgelopen 5 jaar geen nieuwe aansluiting voor de docking heeft gemaakt, dus volop verkrijgbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:04
arjandijk162 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 10:56:
Voor degene die een dockingstation zoeken: op marktplaats zijn ze volop te krijgen voor 35 euro, dus meer dan 100 euro voor een nieuwe is niet nodig. Voordeel is dat HP blijkbaar de afgelopen 5 jaar geen nieuwe aansluiting voor de docking heeft gemaakt, dus volop verkrijgbaar :)
Gaat niet passen... de 8540p heeft wel degelijk een nieuwe aansluiting.

Dit zijn de compatible producten voor de 8530w (van vorig jaar). Dit is de KP081AA.

De 8540p van nu heeft een nieuwe aansluiting en daar ben je deze docking voor nodig (NZ223AA), als je de lijst met compatible producten bekijkt staat daar ook geen oud type laptop bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Niet online
Ik heb vandaag ook mijn laptop binnengekregen, ik heb nog wel een paar vragen:

- Dat maar 3 van de 4 Gb RAM bruikbaar is komt zeker omdat het 32 bit is?
- Is het iemand al gelukt om het ding in het nederlands te krijgen (niet dat het me veel uitmaakt, ik kan best met Engels overweg)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beugeldop
L0calh0st schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 20:40:
Ik heb vandaag ook mijn laptop binnengekregen, ik heb nog wel een paar vragen:

- Dat maar 3 van de 4 Gb RAM bruikbaar is komt zeker omdat het 32 bit is?
- Is het iemand al gelukt om het ding in het nederlands te krijgen (niet dat het me veel uitmaakt, ik kan best met Engels overweg)?
Dat ligt aan het feit dat het 32bit is inderdaad.

Begrijp ik hieruit dat de UTwente laptops wel met 32bit geleverd zijn? Ik heb een TU Delft laptop (high end) en die zijn (onverwacht) met 64bit geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
Een vriend van me die de laptop had besteld had ook een 32bit versie van windows met 4GB ram.. dacht toch echt dat ze slimmer waren bij die helpdesk?

@L0calh0st, language packs kun je via windows update binnenhengelen. Of is dat alleen voor Ultimate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Niet online
Ik dacht gisteren dat m'n laptop al stuk was, accu was 97% vol en ik deed de stekker erin, hij laadde niet op, maar zei: 'Plugged in, not charging' Na lang spitten op het internet heb ik de oorzaak gevonden. Dit blijkt een onderdeel van HP's batterijmanagement te zijn, als de batterij 95% of meer is opgeladen en de stekker wordt erin gedaan wordt er niet opgeladen (om de levensduur van de batterij te verlengen). Als je dit dus tegenkomt is je laptop niet stuk ;)

De bottleneck is in deze laptop duidelijk de harde schijf, niet alleen qua capaciteit (slechts 250 Gb) maar ook qua snelheid (blijkt uit verschillende systeembenches). Weet iemand of er upgradeslots o.i.d. in de laptop zitten voor bijv. een SSD (als bootschijf) of/en grotere 10000 RPM schijf?
WeeJeWel schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 13:22:
Een vriend van me die de laptop had besteld had ook een 32bit versie van windows met 4GB ram.. dacht toch echt dat ze slimmer waren bij die helpdesk?

@L0calh0st, language packs kun je via windows update binnenhengelen. Of is dat alleen voor Ultimate?
Alleen voor Ultimate AFAIK, het gaat dan om zgn. MUI packs. Er zijn zgn. LIP's (geen volledige vertaling alleen interface), deze kun je ook op Premium installeren, maar er is geen Nederlands LIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-08 16:39
Het is mogelijk om de optissche drive te vervangen voor een 2e harde schijf of SSD, maar hoe weet ik niet.
Ik ben namelijk ook wel benieuwd aangezien ik de optische drive niet zo heel vaak zal gaan gebruiken en het wel relaxt vind om een snellere pc te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 16:21

Kijk eens op deze website dan kan jij voor elke Windows versie de taal aanpassen met zowel MUI en LIP: http://www.froggie.sk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyhfin
-Edit-

Er is geen 64-bit meegeleverd, maar weet iemand of je de key wel kan gebruiken voor de 64-bit versie?

[ Voor 109% gewijzigd door Kyhfin op 09-08-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Kyhfin schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 21:05:
-Edit-

Er is geen 64-bit meegeleverd, maar weet iemand of je de key wel kan gebruiken voor de 64-bit versie?
Ik las dit in het TU Delft topic...

Misschien kunnen UT studenten dit ook wel?

beugeldop in "[TU Delft] Laptopproject 2010 - 2011"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Die elites zijn wel erg fijn, heb er daarvan aantal gekocht vorige maand.
soliede behuizing, en lekker snel in gebruik. daarlangs zijn blauweledjes altijd +

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sowieso kun je met elke OEM-key gewoon zowel 32-bit als 64-bit activeren. De media zou je volgens mij ook moeten kunnen downloaden bij MS zelf tegenwoordig (ivm de thin-and-lights en netbookjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_Gaus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:27

Ik was gisteren nog bij het NSC (Want mijn laptop is zeer waarschijnlijk DOA) maar het is een doordachte keuze om voor de 32bit versie te gaan. Het schijnt dat sommige software (die aangeboden wordt door de UT) nog niet goed overweg kan met 64 bit windows. Om veel gezeur te voorkomen wordt de 32 bit versie geleverd, eindhoven en delft doen dat trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 17:43
Mister_Gaus schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 13:09:
[...]

Ik was gisteren nog bij het NSC (Want mijn laptop is zeer waarschijnlijk DOA) maar het is een doordachte keuze om voor de 32bit versie te gaan. Het schijnt dat sommige software (die aangeboden wordt door de UT) nog niet goed overweg kan met 64 bit windows. Om veel gezeur te voorkomen wordt de 32 bit versie geleverd, eindhoven en delft doen dat trouwens ook.
Delft heeft idd 32 bit beloofd, maar de eerste geleverde laptops zijn 64 bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beugeldop
Celica_T20 schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 13:30:
[...]

Delft heeft idd 32 bit beloofd, maar de eerste geleverde laptops zijn 64 bit.
Of dat een foutje is of opzet is alleen nog onduidelijk. Ik heb idd ook een 64bit laptop gehad. De uitlevering in Delft staat tijdelijk op stop, omdat er geen recovery discs geleverd werden bij de laptops. (ik heb ze gewoon aangevraagd bij HP, die doen totaal niet moeilijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Ik wou even melden dat ik die van mij ook binnen heb (van de UT). Vind het best een geschikte prijs/kwaliteit, voordel t.o.v. TU/e is dat ik deze na een jaartje kan doorverkopen en met nauwelijks afschrijving een nieuwe kan halen, wel het jaar extra verzekering erbij gehaald ;)

Op dit moment draait het beestje nog 32 bit, maar mijzelf kennende is dit over een half jaar 64-bit, misschien ultimate als surfspot een beetje mee zit ;). Overigens nog een vraagje aan de mede-eigenaren: hebben jullie een fingerprintscanner? Hij stond wel op het plaatje viel mij net op, ik mis hem verder niet, en zou hem zeer waarschijnlijk niet eens gaan gebruiken (heb zo'n beetje alle HP-bloatware al verwijdert behalve die valbescherming van de hdd) maar kan voordelig zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
Oke, OSX en deze laptop is een no-go. Geen USB, geen muis, geen wifi, argh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
WeeJeWel schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 17:30:
Oke, OSX en deze laptop is een no-go. Geen USB, geen muis, geen wifi, argh.
Ook de usb aan de linker kant niet? (aan de rechter kant zijn usb 3.0 poorten). En wifi doet het nooit, daarvoor moet je een stickje kopen. Ook ligt het er erg aan welke hackintosh distro/installer je gebruikt, op mijn vorige vaio had ik na 3 of 4 pogingen er eentje gevonden (ben alweer vergeten welke, omdat praktisch iedere non-apple laptop een intel wifi chip heeft en in een mac deze niet worden gebruikt zit je vast aan een stick, en dat wil ik niet op mijn laptop :) )
Heb jij trouwens een vingerscanner :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
Cyleo schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 17:59:
[...]

Ook de usb aan de linker kant niet? (aan de rechter kant zijn usb 3.0 poorten). En wifi doet het nooit, daarvoor moet je een stickje kopen. Ook ligt het er erg aan welke hackintosh distro/installer je gebruikt, op mijn vorige vaio had ik na 3 of 4 pogingen er eentje gevonden (ben alweer vergeten welke, omdat praktisch iedere non-apple laptop een intel wifi chip heeft en in een mac deze niet worden gebruikt zit je vast aan een stick, en dat wil ik niet op mijn laptop :) )
Heb jij trouwens een vingerscanner :P
Allebei niet, heb ook geen geschikte driver kunnen vinden.

Wifi werkt op sommige laptops wel, m'n dell mini 10v heeft een broadcom chip die out of the box wordt ondersteund.

Deze laptop was van m'n vriend, en die had geen fingerprint meen ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aangezien ik de keuze voor 8540p i.p.v. 8540w niet echt een slimme keuze vond heb ik een behoorlijk lange discussie met het NSC gevoerd per e-mail, in feite om duidelijk te maken dat het een stel prutsers zijn.

Dat bleek ook wel uit de antwoorden die ze gaven:
Eén van de voor hun blijkbaar belangrijkere redenen om voor de 8540p te kiezen was de accuduur. Deze zou gemiddeld 5 uur zijn voor de 8540p en maximaal 2,5 tot 3 uur voor de 8540w.

Dit vond ik toch wel erg knap, aangezien de Quadro FX 880M vrijwel dezelfde kaart is als Quadro NVS 5100M, beide zijn gebaseerd op de Geforce GT 330M. Ook de processor zit weinig verschil in, dikke kans dat de 8540w een i7 620 had, aangezien 3 van de 7 8540w laptops op de HP NL site een i7 620 hebben, verder zijn er nog de i5 520, i5 540 en i7 720. De processor kan het dus ook niet aan liggen.

Als ik op de HP site kijk lijkt het er ook op dat er dezelfde accu's in zitten, dus ik denk dat ze die test gewoon verkeerd hebben uitgevoerd.

Verder beweerde het NSC dat de 8540p betere prestaties had, ik vraag me af op welk vlak dat dan zou moeten zijn...

Als laatste kwamen ze met het prijsverschil van wel €60 (alsof ineens vrijwel niemand dat ding dan nog zou bestellen...)

Ik heb ze ook nog gewezen op waar NVS kaarten eigenlijk voor bedoeld zijn:

Quote van Nvidia van Quadro NVS pagina:

"Delivering a reliable hardware and software platform, NVIDIA® Quadro® NVS professional business graphics solutions provide a stable business environment. With robust IT management tools for seamless enterprise deployment, Quadro NVS graphics boards are the unrivaled solution across mixed work environments in many markets, including financial institutions, emergency call centers, digital signage systems, and other mission-critical environments"

En proberen duidelijk te maken dat dat niet de dingen zijn die een student nodig heeft. Die heeft namelijk of een kaart nodig voor DCC en CAD (Nvidia Quadro FX en ATI FirePro), of aan onboard video/IGP al genoeg als hij daar geen gebruik van maakt.

Uiteindelijk zal deze laptop alsnog wel redelijk goed zijn, zelfs voor studenten aan de CTW faculteit die met DCC en CAD software werken. Maar bijvoorbeeld Solidworks zal wel iets trager zijn, in Solidworks wordt de viewport door de GPU gerenderd, maar alleen als er een een Nvidia Quadro FX of ATI FirePro kaart in zit. Anders schakelt Solidworks over op Software OpenGL en moet de CPU de viewport renderen. Vooral met grote modellen merk je dit verschil wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Ik ben er zelf even langs geweest voor aanschaf en heb de tests opgevraagd die ze hebben gedraaid, maar daaruit bleek wel wat klopten wat ze zeiden. De 3dmark van deze kaart haalt een hogere score dan de w-serie, zoals ze die hadden gekregen. Het verschil in batterijduur komt omdat in de w-serie wordt gebruikgemaakt van een longlife batterij, die een 68kW accu heeft t.o.v. de 75 kW in deze. De i7 preseert in veel gevallen slechter, puur omdat deze per core lager geclocked is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik vind de Elitebook toch wel duur, maar ik zal er maar aan moeten geloven. Een vergelijkbaar ding kost vele malen duurder en je kan een gegeven paard (of in dit geval een afgeprijst paard) niet in de bek kijken.
Heb zelf maar enkele schrammere honderdjes op mijn rekening, dus daarom ben ik nu ook extreem zuinig en vind ik dit zo duur.
Afgelopen jaren ben ik niet in staat geweest mijn rekening aan te vullen omdat ik non-stop onverwachte kosten had. Gelukkig kan ik zo'n renteloze lening aanvragen. Genoeg geklaagd dus.
Ik zal zeer waarschijnlijk Werktuigbouwkunde gaan studeren (twijfel nog een beetje, maar ik zie wel na een jaar hoe het loopt, ben niet zo van het machines of grote structuren bouwen, maar houd wel veel van zowel ontwerpen als hardcore natuurkunde) en ik heb dus een fikse laptop nodig.

Ik moet eens kijken naar benchmarks trouwens met die laptop. Ik ben en blijf een gamer (en dat zal in de toekomst niet minder worden, aangezien ik net heb ontdekt dat mijn vriendengroep sinds kort steeds meer LANparties houdt, maakt zo'n lappie alleen maar idealer). Ik vraag me dus erg af hoe goed zo'n Geforce NVS 5100M presteert met gaming, ook al is ie daar niet voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Hij presteert redelijk met gamen, ik kan modern warfare 2 op native ress en met settings op medium draaien met gemiddeld 35 fps :). Je verliest ongeveer 5% aan frames t.o.v. een 330m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Niet extreem bijzonder maar het zal het doen. voor een laptop is dat best goed (maar we moeten niet vergeten dat we over een vrij hoge resolutie praten hier, dan is 35 fps in MW2 op high res en med quality helemaal zo gek nog niet voor een laptop), bovendien kan ik nog gamen op dit apparaatje waar ik nu op typ. Dit ding blijft eigenlijk bedoelt voor de studie immers, en voor het in de klas kunnen 3D modeleren.

Het valt me trouwens opd at ze een beetje domme Windows keuze hebben. 32-bit Windows, met 4GB aan ram geheugen + 1GB aan videogeheugen. Dat is 5 GB in totaal, waarvan Windows maar ongeveer 3,5 kan zien, en 32-bit OSses nooit meer dan 4GB kunnen adresseren. Ik zie er al meer mensen over zeuren hier.

Ik moet trouwens eens grondig uitzoeken hoe ik alles moet regelen met die laptop, heb nog niks besteld (ben trouwens net terug van vakantie). Ik zal iig die lening moeten aanvragen. Kan ik bij die renteloze lening trouwens meer aanvragen dan nodig is voor alleen de laptop?
Ik heb ook geld nodig voor de boeken, en ik heb echt niet genoeg.

Ik weet ook niet hoe het boeken bestellen werkt, maar ik begreep dat ik dat vanzelf zou ontdekken tijdens de introductieweek. Heb ook nog geen brief ontvangen over wanneer die week zou zijn.
EDIT: Krijg net mail van Qompas over de kick-in. Niet wat ik verwachtte, maar het is goed genoeg. Het is info, en info had ik nodig.

[ Voor 60% gewijzigd door Amanoo op 16-08-2010 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beugeldop
marco.meijer schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 23:10:
Ik moet trouwens eens grondig uitzoeken hoe ik alles moet regelen met die laptop, heb nog niks besteld (ben trouwens net terug van vakantie). Ik zal iig die lening moeten aanvragen. Kan ik bij die renteloze lening trouwens meer aanvragen dan nodig is voor alleen de laptop?
Ik heb ook geld nodig voor de boeken, en ik heb echt niet genoeg.
Allereerst: niet erg handig he, ga je studeren heb je er geen geld voor.
Ik denk niet dat je een hogere renteloze lening kan afsluiten dan het aankoop bedrag van de laptop. Je kan wel geld lenen bij DUO (voormalig IB-Groep). Daar lenen de meeste mensen geld voor hun studie. (die lui betalen ook je stufi uit elke maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mister_Gaus schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 13:09:
[...]

Ik draai op de UT al 2 jaar 64bit en heb nog geen enkel probleem gehad terwijl ik wel programma's als Solidworks (naja dat programma is al een probleem opzich :+), matlab, netbeans, photoshop (die moet je toch zelf downloaden) Corel Draw nodig hebb.

Verder geloof ik dat je (althans vroeger) je met bijvoorbeeld rivatuner je je GPU voor kon laten doen als Quadro (hardware matig zijn ze vrijwel gelijk namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Dat geld lenen bij DUO, bedoel je daarmee een extra bedrag dat lekker groot is, want ik krijg elke maand wel een lening naast mijn stufi, maar dat is ook pas sinds oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ Cycleo, hoeveel scheelde dat dan in procenten? En over welke benchmarks hebben we het hier? Overigens vind ik 3Dmark niet echt representatief voor programma's zoals Solidworks, Maya, 3Ds, Rhinoceros, Matlab, Maple, SPSS, etc.

Ook hebben, zoals ik al zei, drie van de zeven 8540w modellen die op de Nederlandse HP site staan een i7 620, dit is een 2,66 GHz dualcore, slechts één van die zeven heeft een quadcore i7 720, van de andere drie hebben twee een i5 520 en één een i5 540. Het zou dan inderdaad erg dom zijn om de i5 520 en de i7 720 te bekijken, die zijn dan inderdaad langzamer. Voor zover ik weet schaalt geen van de programma's die ik net noemde goed genoeg naar meerdere cores dat een i7 720 sneller is dan een i5 540 of i7 620 en het spreekt voor zich dat de i5 520 langzamer is dan de i5 540 en i7 620.

Overigens is het 68 Wh tegenover 73 Wh, die 75 klopt niet en die eenheid al helemaal niet en dat geld ook niet voor alle modellen, zowel bij de 8540p als de 8540w tref je beide accu's aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
offtopic:
Wat gaan de eerstejaars hier studeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

offtopic:
Werktuigbouw, maar weet niet helemaal zeker. Ik houd niet zo van het werken aan logge machines of grote constructies, maar de hardcore natuurkunde trekt me erg, net als het ontwerpen, en dit is een van de weinige vakken waarin ik dit gecombineerd zie.

Ik heb trouwens al die toelatingstoets gedaan. Deed mee aan zo'n wiskunde cursus, aan het einde kreeg je zo'n toets, die ik nu niet meer hoef te maken, en anderen wel (lekker puh, uh). Ben van plan wat harder te gaan werken. De vele 6en en 7s hebben mij afgelopen jaren in slaap gewiegd, de 8en uit de eerste drie jaar zijn in de vergetelheid geraakt, maar ik ben ontwaakt en zeur nog meer dan ooit over dat ik met een 8 me nog n(i)et tevreden kan stellen (was in de eerste 3 jaar vwo overigens ontzettend lui). Voor die toets weet ik niet meer hoeveel punten ik had, maar omgerekend naar de middelbare zou het een 8,5 zijn geweest. Niet een heel slechte start maar kon beter.

Zijn er nog mensen hier die ik daar (daar=kick-in) ga ontmoeten, zij het wb-ers, zij het iets anders?

Heb wel zin in een laptop (ook al is ie duur), verwacht nog een oud-klasgenoot vaak op bezoek, en die houdt wel van een potje gamen. Drie maal raden wat er gebeurt als ik niet één, maar twee pc's bezit (eentje is zo'n vaste he, niet geschikt om mee te nemen naar school).

[ Voor 16% gewijzigd door Amanoo op 17-08-2010 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
kid jansen schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 00:27:
@ Cycleo, hoeveel scheelde dat dan in procenten? En over welke benchmarks hebben we het hier? Overigens vind ik 3Dmark niet echt representatief voor programma's zoals Solidworks, Maya, 3Ds, Rhinoceros, Matlab, Maple, SPSS, etc.

Ook hebben, zoals ik al zei, drie van de zeven 8540w modellen die op de Nederlandse HP site staan een i7 620, dit is een 2,66 GHz dualcore, slechts één van die zeven heeft een quadcore i7 720, van de andere drie hebben twee een i5 520 en één een i5 540. Het zou dan inderdaad erg dom zijn om de i5 520 en de i7 720 te bekijken, die zijn dan inderdaad langzamer. Voor zover ik weet schaalt geen van de programma's die ik net noemde goed genoeg naar meerdere cores dat een i7 720 sneller is dan een i5 540 of i7 620 en het spreekt voor zich dat de i5 520 langzamer is dan de i5 540 en i7 620.

Overigens is het 68 Wh tegenover 73 Wh, die 75 klopt niet en die eenheid al helemaal niet en dat geld ook niet voor alle modellen, zowel bij de 8540p als de 8540w tref je beide accu's aan.
Ik zou het met de beste wil van de wereld niet meer weten, het is al een paar maand geleden (vlak na de aankondiging ben ik erlangs geweest) Als je even langs NSC gaat en erom vraagt laten ze je het wel zien. Het zit namelijk zo dat ze van HP 2 modellen toegestuurd krijgen, hieraan konden ze maar weinig veranderen (enkel het scherm en dat hebben ze godzijdank gedaan, anders had je de low res variant). Ik weet wel dat in veel benchmarks voor de voor mij intressante programma's (maple en matlab) de verschillen er niet of nauwelijks waren (streepte elkaar weg). Beide accu's kunnen in beide laptops, maar dan nog zat er een flinke duit verschil in batterijduur. Waarom ze de NVS hebben gekozen vraag ik mij ook af, zal wel met de hp-configuratie te maken hebben vrees ik.

Overigens is het ook maar net wat voor wie intressant was. Ik wou een laptop met een lange accuduur en een hoge resolutie scherm (2 vensters naast elkaar). Voor de zware berekeningen heb ik mijn dekstop. Voordeel van deze daarbovenop zijn de cuda cores, die de nieuwe adobe cs5 versnellen (hiervoor wel 64 bit geinstalleerd, met die 32 bit was ik het niet eens) in tegenstelling tot de ati in mijn desktop. Daarnaast vond ik de garantieregeling fijn, voor mij dus een goede deal.

offtopic: ik studeer al, maar tijdens de intro kom ik sowieso nog wel een aantal keren langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raar dat er zoveel verschil zit in die accu's met maar 7,35% verschil in capaciteit op papier. Wat betreft de benchmarks, ik geloof wel dat de i5 540 sneller is dan de i7 720 en ik dat ze van de 8540w een model hadden ontvangen met de laatstgenoemde (zal wel dezelfde zijn als bij TU Delft). Bij Eindhoven zit je nog het best, als je daar 3 jaar studeert of eerder afstudeert kost de laptop daar maar €800 en die hebben ook nog eens de beste laptop van de drie. Maar allemaal hebben ze niet de beste optie uitgekozen, namelijk de 8540w met i7 620.

Om welk HP typenummer gaat het nou eigenlijk? Deze nummers kon ik op de HP NL site vinden:
  • WD918EA
  • WD921EA
  • WD919EA
  • WD920ET
  • WH130AW
  • BWD920ET1
Overigens heb ik thuis een sowieso veel snellere desktop pc staan die ook net nieuw is:
i7 930
6GB RAM
3x 1TB Samsung F3
ATI FirePro v4800
Dell U2711 monitor (27", 2560x1440, H-IPS)

Ik heb de laptop alleen maar voor de projecten en practica en voor als ik een keer naar m'n ouders ga.

[ Voor 40% gewijzigd door Kid Jansen op 17-08-2010 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Ja, heb ik ook aan zitten te denken om iets soortgelijks te doen en desnoods met remote desktop mijn berekeningen op mijn desktop te laten uitvoeren, maar dit is voor mijn opleiding niet relevant (nauwelijks solidworks nodig, voor de keren dat ik het gebruik wacht ik wel even). Dan heb ik liever een wat langere batterijduur in de trein (mijn vorige laptop haalde op het laatst krap 20 min. dus die was aan vervanging toe).

Ik was ook erg verbaasd over de benchmarks, het leek wel of op de een of andere manier die processor en graka gewoon niet samen door één deur konden bij sommige programma's (al verwacht ik eigenlijk wel dat je over een paar jaar als al die programma's wel goed geoptimaliseerd zijn deze laptop wel weg blaast, maar tegen die tijd hoop ik deze vervangen te hebben). Het exact hetzelfde typenummer is niet op de website te vinden. Hij lijkt het meest op de WD920ET (zoals die ook gekoppeld is aan de pricewatch) enkel dan met een kleinere HDD (250 GB @7200rpm) maar wel met de 73 watt/uur accu. Wat ik trouwens vreemd vind is het extreme verschil in prijs tussen de WH130AW en de WD920ET terwijl ze dezelfde speceficaties hebben, en de WH zelfs minder geheugen heeft, misschien dat dat prijsverschil in de hogere capactiteit accu zit? In dat geval is deze vergelijkbaar met de WH, maar dan met 4GB werkgeheugen :P

Eindhoven heeft inderdaad de beste deal, maar daar betaald de universiteit mee aan de laptop en zit je aan allemaal voorwaarden verbonden, dat is hier niet zo.

Nette desktop heb je thuis staan overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyleo op 17-08-2010 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
kid jansen schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 11:35:
Raar dat er zoveel verschil zit in die accu's met maar 7,35% verschil in capaciteit op papier. Wat betreft de benchmarks, ik geloof wel dat de i5 540 sneller is dan de i7 720 en ik dat ze van de 8540w een model hadden ontvangen met de laatstgenoemde (zal wel dezelfde zijn als bij TU Delft). Bij Eindhoven zit je nog het best, als je daar 3 jaar studeert of eerder afstudeert kost de laptop daar maar €800 en die hebben ook nog eens de beste laptop van de drie. Maar allemaal hebben ze niet de beste optie uitgekozen, namelijk de 8540w met i7 620.

Om welk HP typenummer gaat het nou eigenlijk? Deze nummers kon ik op de HP NL site vinden:
  • WD918EA
  • WD921EA
  • WD919EA
  • WD920ET
  • WH130AW
  • BWD920ET1
Overigens heb ik thuis een sowieso veel snellere desktop pc staan die ook net nieuw is:
i7 930
6GB RAM
3x 1TB Samsung F3
ATI FirePro v4800
Dell U2711 monitor (27", 2560x1440, H-IPS)

Ik heb de laptop alleen maar voor de projecten en practica en voor als ik een keer naar m'n ouders ga.
Voor zover ik weet worden deze modellen echt specifiek gemaakt voor de Universiteiten... Een eigen config dus die niet op de HP site vermeld word.

De specificaties die jij allemaal noemt zijn natuurlijk fantastisch, echter voor het overgrote deel die een High-End nodig zijn overbodig. Dus zal iedereen onnodig veel geld moeten betalen. Ook al is dit een koopje als je 't vergelijkt met de retail modellen, € 1000,- blijft een bak geld voor de gemiddelde student.

Ook doet de UT al jaren notebookprojecten, dus ik neem aan dat ze echt wel een doordachte reden hebben om dit model te kiezen.

Ik bedoel, ga jij tekort komen met deze laptop voor je opleiding? Waarschijnlijk niet, dan is de laptop dus precies goed. Tuurlijk gooi je er nog eens € 200,- tegenaan is ie nog beter, echter is dat niet noodzakelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noodzakelijk is bijna niks, ik draaide afgelopen jaar ook gewoon Matlab en Solidworks op m'n oude ASUS A6JC laptop uit oktober 2006:
15,4" 1280x800
Core Duo T2300E
2GB DDR2 RAM
Geforce Go 7300M
100GB 5400rpm ATA HDD

Maar dat ging niet van harte, een Solidworks assembly van 100 parts was al vrijwel ondoenlijk.

Staat er trouwens 32bit op het high-end model? In Delft hebben ze namelijk alsnog 64bit er op gegooid, terwijl er daar ook eerst 32bit in de specificaties stond. (trouwens raar dat ze geen Professional maar Home Premium installeren, Elitebooks krijgen standaard altijd Professional).

EDIT: hoeveel geheugenslots heeft deze laptop nou eigenlijk, 2 of 4? En hoeveel RAM ondersteunt hij maximaal, 8GB?

Verder nog een tip, als het kan, schakel dan Hyper Threading uit in het BIOS. Veel programma's worden er eerder trager dan sneller van, dit geldt in ieder geval voor Solidworks, Matlab en Maple. Maya zou in sommige gevallen wel profijt van HT hebben.

Verder kan je prima Windows 7 64bit installeren, van veel programma's kan je nu ook een 64bit versie downloaden en de 32bit versies werken ook gewoon.

[ Voor 30% gewijzigd door Kid Jansen op 17-08-2010 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
kid jansen schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:09:
Noodzakelijk is bijna niks, ik draaide afgelopen jaar ook gewoon Matlab en Solidworks op m'n oude ASUS A6JC laptop uit oktober 2006:
15,4" 1280x800
Core Duo T2300E
2GB DDR2 RAM
Geforce Go 7300M
100GB 5400rpm ATA HDD

Maar dat ging niet van harte, een Solidworks assembly van 100 parts was al vrijwel ondoenlijk.

Staat er trouwens 32bit op het high-end model? In Delft hebben ze namelijk alsnog 64bit er op gegooid, terwijl er daar ook eerst 32bit in de specificaties stond. (trouwens raar dat ze geen Professional maar Home Premium installeren, Elitebooks krijgen standaard altijd Professional).

EDIT: hoeveel geheugenslots heeft deze laptop nou eigenlijk, 2 of 4? En hoeveel RAM ondersteunt hij maximaal, 8GB?

Verder nog een tip, als het kan, schakel dan Hyper Threading uit in het BIOS. Veel programma's worden er eerder trager dan sneller van, dit geldt in ieder geval voor Solidworks, Matlab en Maple. Maya zou in sommige gevallen wel profijt van HT hebben.

Verder kan je prima Windows 7 64bit installeren, van veel programma's kan je nu ook een 64bit versie downloaden en de 32bit versies werken ook gewoon.
32 bit home premium, als argument voerden ze aan dat dit was gedaan omdat niet alle programma's die door UT studenten werden gebruik 64 bits ondersteuning hadden. Nu draai ik op mijn desktop alle voor mij relevantie programma's en allen werken zonder problemen op 64 bits, bovendien heb ik dan mijn volledige 4GB ter beschikking. Ik zou dus niet weten om welke programma's het gaat en ik heb inmiddels ook 64 bit draaien.

Volgens de speceficaties zijn er:
Memory
Memory, maximum
16 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM
(Upgradeable to 16 GB maximum (with four 4 GB SODIMMs))

Memory slots
2 or 4 SODIMM

Ik zal binnenkort eens kijken. Overigens heeft mijn accu wel al 3% wear als ik cpuid mag geloven. Daarin staat trouwens 2 slots voor ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
kid jansen schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:09:
15,4" 1280x800
Core Duo T2300E
2GB DDR2 RAM
Geforce Go 7300M
100GB 5400rpm ATA HDD

Daarom hebben ze denk ik voor deze config gekozen. Ik bedoel, nog geen € 1000,- voor deze laptop is een prikkie. En blijkbaar ben je voor de opleidingen niet meer nodig als de gebruikte specificaties. Dus waarom hoger? (Persoonlijk zou ik liever ook een Full-HD scherm zien met 64Bit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik ben ineens toch een beetje nieuwsgierig om te kijken of ik zelf een laptop kan krijgen die ongeveer even goed is als het high end systeem van de UT, zonder een te grote meerprijs te dokken.
Nu zeggen al die Nvidia termen me sinds lange tijd helemaal niks meer.
Wat is de ATi equivalent (liefst niet de FX of zo, maar de gewone normale) van de videokaart in die laptop?

Sommige mensen kunnen geen genoegen nemen met een kant-en-klaar voor hun afgemeten laptop als ze niet weten wat de andere opties zijn. Meestal zijn dat tweakers.

EDIT: volgens notebookcheck is de 330m (ik begreep uit een eerdere post dat de 330m vergelijkbaar is met de NVS 5100) ongeveer even goed als de mobility HD4650 in game benchmarks, hoewel dat per toepassing erg uiteenloopt. HD4650 lijkt meestal zelfs beter te zijn.
Als ik nu keihard loop te jokken moet je het me vooral zeggen voordat ik per ongeluk een gigantisch slechtere laptop koop.

Zelf ben ik wat meer voor ATi, maar dat heeft vooral te maken met de naamgeving. Of ik nou een GTX260 of een GT350 of weet ik wat moet nemen bij Nvidia zou ik niet weten. GTX260 klinkt mij niet als veel bijzonders, maar ik hoor vaak andere klanken. Volgens mij draaien ze 3 series tegelijk of zo. In de tijd van de GF8800 was het stukken duidelijker.

Volgens mij zijn deze laptops dan prima alternatieven:
pricewatch: HP Pavilion dv7-4040ed (WN811EA)
pricewatch: Toshiba Satellite L670-17K
pricewatch: Acer Aspire 7740G-624G50MN (FYI, dit is een i7 met 2 cores)
pricewatch: Asus N61JQ-JX017V

Vooral die laatste (kwijl-slurp), Core i7 die zich kan overclocken naar 2,8 GHz, een hyper-treading quad-core. Daarbij is mijn 3,5GHz Core 2 Duo in mijn thuis pc maar zielig. En een HD5650, die zou volgens mij theorie bter kunnen zijn dan die Geforce NVS, hoewel ik niet weet of dat alleen voor gamen geld of ook voor studeren en 3D-modeleren. Denken jullie (en met jullie bedoel ik de wat meer experts op dit gebied) dat die laatste een prima keuze is (met 3D-modeleren op het hoog, niet met gaming)?
Hij heeft wel een wat lagere resolutie, die laatste.
Of zou het voor mijn studie Werktuigbouw beter zijn om die high end model van de UT te nemen (mijn tijd die ik besteed aan gaming daarbuiten gelaten)?

Dus in kort, wat zijn jullie ideeen over deze laptops?
Op dit moment heb ik de laatste op het oog.

[ Voor 93% gewijzigd door Amanoo op 17-08-2010 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
Dat wou ik ook net zeggen :p. Ik ga dit jaar ook TI studeren aan de UT (dus ik zie je misschien nog wel op de kick-in :P kans is wel heel klein met zoveel mensen!).

Heb de high-end laptop ook aangeschaft en die staat nu al een tijdje hier. Vind het een erg mooi ding moet ik zeggen. Prestaties vallen me ook niks van tegen. Potje Bad Company 2 gaat prima op die NVS5100. Volgens mij klopte dat ook wel dat de NVS5100 even goed (soms beter) presteert in gewone games ed. maar in CAD wel een stuk minder presteerd. Had ik laatst nog ergens gelezen (meen op notebookreview).

edit: oh en gtx260 is ongeveer een hd4870. Ietsjes sneller af en toe maar ontlopen elkaar niet veel.

[ Voor 8% gewijzigd door cpt.skydiver op 17-08-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
marco.meijer schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:09:
Ik ben ineens toch een beetje nieuwsgierig om te kijken of ik zelf een laptop kan krijgen die ongeveer even goed is als het high end systeem van de UT, zonder een te grote meerprijs te dokken.
Nu zeggen al die Nvidia termen me sinds lange tijd helemaal niks meer.
Wat is de ATi equivalent (liefst niet de FX of zo, maar de gewone normale) van de videokaart in die laptop?

Sommige mensen kunnen geen genoegen nemen met een kant-en-klaar voor hun afgemeten laptop als ze niet weten wat de andere opties zijn. Meestal zijn dat tweakers.

EDIT: volgens notebookcheck is de 330m (ik begreep uit een eerdere post dat de 330m vergelijkbaar is met de NVS 5100) ongeveer even goed als de mobility HD4650 in game benchmarks, hoewel dat per toepassing erg uiteenloopt. HD4650 lijkt meestal zelfs beter te zijn.
Als ik nu keihard loop te jokken moet je het me vooral zeggen voordat ik per ongeluk een gigantisch slechtere laptop koop.

Zelf ben ik wat meer voor ATi, maar dat heeft vooral te maken met de naamgeving. Of ik nou een GTX260 of een GT350 of weet ik wat moet nemen bij Nvidia zou ik niet weten. GTX260 klinkt mij niet als veel bijzonders, maar ik hoor vaak andere klanken. Volgens mij draaien ze 3 series tegelijk of zo. In de tijd van de GF8800 was het stukken duidelijker.

Volgens mij zijn deze laptops dan prima alternatieven:
pricewatch: HP Pavilion dv7-4040ed (WN811EA)
pricewatch: Toshiba Satellite L670-17K
pricewatch: Acer Aspire 7740G-624G50MN (FYI, dit is een i7 met 2 cores)
pricewatch: Asus N61JQ-JX017V

Vooral die laatste (kwijl-slurp), Core i7 die zich kan overclocken naar 2,8 GHz, een hyper-treading quad-core. Daarbij is mijn 3,5GHz Core 2 Duo in mijn thuis pc maar zielig. En een HD5650, die zou volgens mij theorie bter kunnen zijn dan die Geforce NVS, hoewel ik niet weet of dat alleen voor gamen geld of ook voor studeren en 3D-modeleren. Denken jullie (en met jullie bedoel ik de wat meer experts op dit gebied) dat die laatste een prima keuze is (met 3D-modeleren op het hoog, niet met gaming)?
Hij heeft wel een wat lagere resolutie, die laatste.
Of zou het voor mijn studie Werktuigbouw beter zijn om die high end model van de UT te nemen (mijn tijd die ik besteed aan gaming daarbuiten gelaten)?

Dus in kort, wat zijn jullie ideeen over deze laptops?
Op dit moment heb ik de laatste op het oog.
Puur voor grafische kracht zou ik zeggen:
pricewatch: MSI GX660-067NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Tja, die heeft mooie grafische kracht idd, maar een wat zwakker processortje, ik weet niet of dat gaat bottlenecken of niet (tis wel een i5, die zijn nog niet heel sloom), maar ik zal hem toch niet kopen, denk ik. Hij is toch weer 250 euro duurder. Ik zat meer te zoeken naar een leuk iets in de prijsklasse van de UT laptop.

De verleiding is echter erg groot.

[ Voor 5% gewijzigd door Amanoo op 17-08-2010 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De i5 450 en i5 540 ontlopen elkaar niet zoveel, bij standaard gebruik is die 540 maar 5,5% sneller, hij heeft wel een betere turboboost en verder heeft de 540 ondersteuning voor Intel VT, Trusted Execution Technology en AES instructions, dat heeft de 450 niet. Maar de kans is erg klein dat jou dat als student voordeel op gaat leveren, dus je kan net zo goed een laptop met die 450 nemen, zelfs 430 kan prima, die is alsnog maar 12% langzamer dan de 540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Nou ja, ik probeerde eigenlijk de krachtverhouding CPU/GPU te vergelijken binnen de ene laptop, maar op dat punt ben ik zelf ook niet zo'n expert. Nou weet ik wel dat je een 2 GHz single core CPU niet met een driedubbele SLI wil combineren

[ Voor 4% gewijzigd door Amanoo op 18-08-2010 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kid jansen schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 23:59:
De i5 450 en i5 540 ontlopen elkaar niet zoveel, bij standaard gebruik is die 540 maar 5,5% sneller, hij heeft wel een betere turboboost en verder heeft de 540 ondersteuning voor Intel VT, Trusted Execution Technology en AES instructions, dat heeft de 450 niet. Maar de kans is erg klein dat jou dat als student voordeel op gaat leveren, dus je kan net zo goed een laptop met die 450 nemen, zelfs 430 kan prima, die is alsnog maar 12% langzamer dan de 540
Absoluut, de Core i-serie is sowieso al snel genoeg voor de meesten.

Zelf heb ik dan ook gekozen voor een compactere notebook. Mijn Asus U30Jc is 13,3" en heeft met een i5 430M en GF 310M behoorlijjk rekenkracht en kan ook nog eens 7 uur mee op een acculading. Eigenlijk ideaal aangezien ik nu een volwaardige notebook heb, die een heel stuk compacter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik zie hier http://www.databyte.nl/LX.PZV02.034?ref=tweakers iets dat leuk lijkt.
Een HD5850 en een 2,3 GHz Phenom 2 BE Quad Core.
Nu staat 2,3GHz + high end video in mijn hoofd ingeprent als bottleneck, maar is dit terecht?

Behalve de kloksnelheid zijn de specs gewoonweg hemels.

BE is trouwens unlocked multiplier, dus ik kan hem altijd hoger zetten, maar dat doe ik liever niet op een lappie.

EDIT: Ah hell, ik neem die wel, unlocked multiplier en overclockmogelijkheden, als ie gaat bottlenecken kan ik dat eenvoudig zien met een los beeldscherm en CPU/GPU monitoring (ik kan gewoon zien welke het eerst een load van 100% bereikt, en daar meteen op inspelen. En als hij neit bottlenecked zit ik in een keer goed. Dan kan je toch niet fout zitten?

[ Voor 58% gewijzigd door Amanoo op 18-08-2010 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zelf uiteindelijk de 8540p besteld omdat die goedkoper was dan de goedkoopste laptop in deze selectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
marco.meijer schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 11:01:
Ik zie hier http://www.databyte.nl/LX.PZV02.034?ref=tweakers iets dat leuk lijkt.
Nu staat 2,3GHz + high end video in mijn hoofd ingeprent als bottleneck, maar is dit terecht?

BE is trouwens unlocked multiplier, dus ik kan hem altijd hoger zetten, maar dat doe ik liever niet op een lappie.

EDIT: Ah hell, ik neem die wel, unlocked multiplier en overclockmogelijkheden, als ie gaat bottlenecken kan ik dat eenvoudig zien met een los beeldscherm en CPU/GPU monitoring (ik kan gewoon zien welke het eerst een load van 100% bereikt, en daar meteen op inspelen. En als hij neit bottlenecked zit ik in een keer goed. Dan kan je toch niet fout zitten?
En je hebt geen geld voor boeken... 8)7

Kun je voor dit soort laptops ook een lening afsluiten bij de UT dan? Gamen gaat nogal voor school of niet :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik dacht dat ik voor allerlei setups een lening kon krijgen, toch?
Ik betaal ze uiteindelijk terug, ik kan het alleen niet direct betalen, maar in termijnen. Ik zal toch minstens 1000 euro moeten lenen alleen al voor de laptop.

Maar goed, ik dacht zo van, dit ding is 150 euro duurder, en dan heb ik 2GB meer geheugen, betere videokaart, grotere harde schijf, alleen bij de CPU had ik mijn twijfels (maar goed, unlocked multiplier, welke tweakert kan daar lang over twijfelen). Dat klinkt voor mij als relatief goedkoop.

Wees maar niet bang, ik ga hem in de eerste plaats gebruiken voor CAD, hoewel ik moet toegeven best van een spelletje te houden. Maar pas als het huiswerk af is. Ik ben mijn prestaties van de afgelopen jaren spuugzat.

[ Voor 5% gewijzigd door Amanoo op 18-08-2010 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marco.meijer schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 11:01:

Een laptop is sowieso maar in staat om 50-70% van de prestaties van een desktop te behalen. Dus een bottleneck is het echt niet, zeker niet voor een laptop. Die HD5850 heeft ook maar 50% van de shaders van zijn desktopbroer en is daarmee te vergelijken met een HD5750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
marco.meijer schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 12:25:
Ik dacht dat ik voor allerlei setups een lening kon krijgen, toch?
Ik betaal ze uiteindelijk terug, ik kan het alleen niet direct betalen, maar in termijnen. Ik zal toch minstens 1000 euro moeten lenen alleen al voor de laptop.

Maar goed, ik dacht zo van, dit ding is 150 euro duurder, en dan heb ik 2GB meer geheugen, betere videokaart, grotere harde schijf, alleen bij de CPU had ik mijn twijfels (maar goed, unlocked multiplier, welke tweakert kan daar lang over twijfelen). Dat klinkt voor mij als relatief goedkoop.

Wees maar niet bang, ik ga hem in de eerste plaats gebruiken voor CAD, hoewel ik moet toegeven best van een spelletje te houden. Maar pas als het huiswerk af is. Ik ben mijn prestaties van de afgelopen jaren spuugzat.
Haha, je hoeft je niet te verantwoorden aan mij hoor. Ik weet niet precies hoe het zit met die leningen...

Een laptop is een laptop.... volgens mij ben je niet verplicht om die uit het project te kiezen. Je kunt met een Acer natuurlijk geen gebruik maken van het NSC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
JaMaaT schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 14:46:
[...]

Haha, je hoeft je niet te verantwoorden aan mij hoor. Ik weet niet precies hoe het zit met die leningen...

Een laptop is een laptop.... volgens mij ben je niet verplicht om die uit het project te kiezen. Je kunt met een Acer natuurlijk geen gebruik maken van het NSC.
Ze doen bij NSC meestal niet heel moeilijk als je gewoon alledaagse problemen hebt, maar op hardwaresupport e.d. hoef je inderdaad niet te rekenen. Overigens is het niet of nauwelijks zo dat de processor bottlenecked, kijk maar naar de alian met een atom en een 335m, die speelt bijna alles nog moeiteloos af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Cyleo schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 14:56:
[...]

Ze doen bij NSC meestal niet heel moeilijk als je gewoon alledaagse problemen hebt, maar op hardwaresupport e.d. hoef je inderdaad niet te rekenen. Overigens is het niet of nauwelijks zo dat de processor bottlenecked, kijk maar naar de alian met een atom en een 335m, die speelt bijna alles nog moeiteloos af.
Dat bedoelde ik inderdaad! Ze zullen niet zo snel jouw geheugenreepjes gaan vervangen als er iets kapot is. Bij een HP uit het UT project wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Krijg net een mailtje dat m'n 8540p volgende week dinsdag bezorgd wordt
Pagina: 1 2 3 Laatste