jbdeiman, hopelijk vat je dit niet verkeerd, maar ik raad je aan om eens het boek "Sound Reproduction" te lezen en eens op zoek te gaan naar artikelen die gaan over gelijke dingen en daar in te gaan verdiepen.
Ik wil wel ingaan op je punten en je vragen (als reactie op JvS), maar dat gaat mij simpelweg niet lukken zo op een forum.
Zo ook over blinde testen. (of beter een ABX test, aangezien dat de enige goede methode is)
Je zult zien dat je met een aantal metingen heel erg mooi kunt inschatten wat de akoestiek is en hoe het geheel zal gaan klinken.
Uiteraard vraagt dat natuurlijke enige ervaring om de metingen te correleren met wat je hoort.
Overigens zeg ik niet dat zoiets maar eventjes snel gedaan kan worden en makkelijk is!
Het geeft je wel een idee wat nu van belang is en wat niet.
@voodooless
Ik sta inmiddels niet meer te kijken wat voor elektronica er in dure versterkers zit.
Heb inmiddels al zoveel schema's gezien dat het soms bijna lachwekkend is (of eigenlijk bedroevend voor dat bedrag). Soms is het 100% identiek aan een veel goedkoper model of gewoon echt veel slechter.
Overigens kan het verschil met buizen versterkers wel veel groter zijn.
Buizenversterker hebben tov solidstate versterker een slechte dempingsfactor en een veel hogere (hoorbare) vervorming. Daarnaast zijn ze zeker niet altijd lineair.
Het verkeerde aan een test, is dat het al een test is.
Mensen hebben dus van de voren al een oordeel dat er iets anders moet zijn.
In het youtube filmpje wordt daar een mooie anekdote over verteld.
Lijkt mij trouwens wel leuk. Stiekem in een buizenbak een class-d versterker zetten zonder dat men het weet
@Exirion
Nee, het zal inderdaad nooit gelijk zijn.
Echter heeft Floyd Toole heel erg veel experimenten gedaan met verschillende type mensen.
Studenten, laag opgeleiden, muzikanten, audiofielen, muziek engineers etc.
Als uit zulke testen blijkt dat geen enkele groep maar iets heeft kunnen waarnemen, dan kun je wel concluderen dat het dus gewoon ook echt niet waarneembaar is.
Daarbij wil ik nog eens extra benadrukken dat dit puur audio technisch is.
Maar je "luistert" natuurlijk ook met je ogen en daardoor voel je gewoon prettiger en klinkt het beter. Er zal geen enkele wetenschapper zijn die dat ontkent.
Als iemand om zo'n reden een duurdere versterker zal kopen dan zal ik dat ook nooit ter discussie stellen.
[
Voor 26% gewijzigd door
B_FORCE op 07-06-2010 23:38
]