Jeemig, wat een hoenderhok waar ik mijn knuppel in gegooid heb!
Wederom bedankt voor alle meningen.
Ik heb gisteren en vandaag weer het een en ander uitgeprobeerd. Deze keer heb ik geprobeerd wat het verschil was tussen de Marantz NR1501 (een nieuwe instap surround receiver) en een oude Sony STR-DB940, toedertijd een topmodel consumenten surroundreceiver.
De verschillen tussen de drie Marantz versterkers kon ik dus niet horen en meten, maar tussen versterkers van verschillende merken zou dus wel hoorbaar verschil kunnen zitten.
Met enige gene moet ik toegeven dat ik opnieuw het verschil niet kon horen. In eerste instantie heb ik de versterkers afzonderlijk beluisterd, en ik meende dat de 1501 iets beter klonk dan de oude Sony, maar nadat ik de switchkabel er tussen had gehangen kon ik het verschil niet meer horen.
Het sinas/cola experimentje indachtig heb ik een vriend ook twee keer dezelfde versterker laten horen, en hij vond de ene toch wel beter dan de ene ...
Wat wel weer duidelijk naar voren kwam is hoe sterk volume op het geluidsbeeld van invloed is. Als muziek zelfs maar een fractie harder is, klinkt het altijd beter.
Er is al gezegd dat je niet alles kunt meten. Daar ben ik het ten dele mee eens, als je weet welke grootheden van invloed zijn kun je nauwkeurig meten. In mijn geval, ik hoor geen verschil en verwacht dat dus ook te meten. Als ik zou vinden dat ik geen verschil kan horen maar dat de versterkers heel verschillende frekwentiekarakteristieken zouden hebben dan weet ik dat ik mijn eigen gehoor niet kan vertrouwen, en dat anderen dus heel goed verschil kunnen horen. Case closed.
Maar ik heb mijn meetmethode verbeterd en kan behoorlijk naukeurig en reproduceerbaar de frekwentiekarateristiek van de versterker meten, en die is binnen een paar tiende dB kaarsrecht tussen 10 Hz en 20 kHz, met kleine variaties tussen verschillende versterkers, maar zo weinig dat het verschil in theorie niet te horen zou moeten zijn.
Daarmee wil ik allerminst beweren dat de mensen die verschil horen tussen versterkers zich wat inbeelden, het bewijst alleen maar dat ik tot nu toe niet de juiste versterkers heb gehoord, of dat ik op de verkeerde dingen let.
Waar ik nu nieuwsgierig naar ben is welke versterkers volgens jullie een heel duidelijk eigen geluid hebben. Ik wil proberen ergens naar zo'n versterker te luisteren om te zien of ik dat dan wel kan horen.
Verder ben ik benieuwd naar welke verschillen jullie horen, maar dan zonder gebruik te maken van het wollige audiojargon dat alleen subjectieve omschrijvingen toelaat.