Voor de geïnteresseerden: mijn ervaring met de Sony Vaio F12. (na een week)
Specs:
Intel I7 Quadcore t40QM, 8G Ram, prenuim black uitvoering (matte scherm, full HD).
Display:
Het matte scherm in combinatie met een native 1080p resolutie is om te kwijlen mooi! Kleuren en andere visuele aspecten zien er subliem uit. Het is een ware genot om achter deze scherm te zitten.
Full HD is een prachtige resolutie, maar tegelijkertijd erg krachtig op de ogen wanneer je het niet gewend bent. Dus, niet voor iedereen weggelegd. Voor de zekerheid check het even voordat je hem aanschaft.
Performance:
Je merkt dat Intel zich overtroffen heeft met de i7 processoren.
Qua performance ben ik meer dan tevreden. Ik ben geen gamer, dus mijn performance is gebaseerd op het draaien van VM (virtuele Machine) geconfigureerd met allerlei zware pakken zoals SharePoint Server 2010, Visual Studio 2010, SQL Server 2008, Exchange 20101 ect ect. Neem van mij aan dat deze VM zwaar op de host draait. Desondanks kan ik gemakkelijk een film kijken in Full HD terwijl mijn virusscanner op de achtergrond aan het draaien is. Dit zonder te haperen. Sublieme prestaties dus!
Voor mensen die veel uit hun machine verwachten, zal ik zeker gaan voor een Quadcore i7. Wel in combinatie met 8Ram.
8GB Ram of 6GB Ram?:
Ik zal beginnen door te zeggen dat 8GB Ram echt geen overkill is! Ik heb meerdere post gelezen waar mensen overtuigd zijn, dat 8GB Ram overdreven en niet nodig is.
Nou, echt niet! Als je zware programma’s gebruikt, dan zal je gauw merken dat je geheugen rond de 5/6 GB Ram al in gebruik is. Mwa, je kunt zeggen dat het veel is. Bij 8GB Ram heb je voldoende ruimte om te kunnen multitasken zonder dat je laptop gaat haperen of in het ergste geval vastlopen.
Dus, voor de performance-junks onder ons. Ik zal ongetwijfeld en altijd gaan voor maximaal geheugen gaan (bij deze 8GB Ram). Voor mensen die alleen maar willen internetten en HD films kijken, dan is 6GB ram genoeg.
Harddisk:
Met een harde schijf op 7200rpm merkt je duidelijk een verschil bij het wegschrijven van grote data. Wederom zal ik ongetwijfeld gaan voor een snelle schijf. Eigenlijk had ik liever een SSD gewild, maar momenteel zijn ze erg duur. Daarnaast kan ik in de toekomst altijd eentje erin bouwen indien nodig.
Nadelen:
Na zoveel goeds zijn er uiteraard ook nadelen. Tot nu heb ik 2 kunnen vinden waarvan 1 misschien een beetje klagen is. Maar ik meld het toch bij!
Nummer 1: Warmte aan de rechterkant van je mousepad. Niet bepaald lekker als je aan het typen bent. Dit kan vervelend zijn.
Nummer 2: Whinning.
Je hoort een lichtelijk (erg minimaal hoor!) gepiept in de buurt van je fan. Het is niet erg, maar je hoort het wel. Dit is uiteraard geen rede om de F12 niet te kopen. Nogmaals, dit is puur klagen! Ik heb liever gepiept dan een hete laptop.
Ik ben overtuigd dat de Sony F12 de beste performance laptop is, in zijn categorie. Voor het geld (rond de 1500euro) zal je echt geen betere systeem kunnen krijgen.
Ik kan er prima mee leven dus!
Tenslotte:
De F12 Rocks! Het is niet alleen erg mooi qua design, maar je hebt genoeg power om lekker te kunnen computeren
Het is de beste laptop die ik tot nu toe gehad heb. Het is zelf beter dan mijn oude Dell. Sony laat zien dat ze een echte speler zijn op de laptop markt. Een echte aanrader dus!