Schotborgh schreef op zondag 05 juni 2011 @ 03:02:
Natuurlijk is Apple uitstekend onderweg al vind ik zich dat ze meer en meer afsluiten van de rest van wereld en alles naar zich toe willen trekken wat mij weer van hun afduwt. Erger me dan ook aan dat ik na aankoop van een MAC al een draadje moet gaan kopen om het op een tv aan te sluiten of je moet (geen toeval) een Apple Scherm hebben.
Dat is niet waar. Er zijn slechts 4 gangbare video aansluitingen op de markt:
DVI
HDMI
VGA
displayport
Daarvan zijn alleen displayport en (dual-link) DVI in staat om een hogere resolutie dan 1200p aan te sturen. DVI heeft echter 2 nadelen:
De connector is extreem lomp. Echt, extreem.
Over DVI moet licentiegelden worden betaald.
Op mn studio zit alleen HDMI en VGA. Prima toch? Totdat je van plan bent een goed scherm aan te schaffen (bv: U2711), dat kan dus niet.
Punt3
Dell, die hebben onlangs nog een nieuwe laptop op de markt geplaatst die veel weg heeft van een Apple. Ik hoor nu al mensen over de scherm klagen.
Was ik die persoon misschien?
Ik heb inderdaad geklaagd over de schermkwaliteit van de xps 15z. Niet omdat het een slecht scherm is, nee (dezelfde specs als in mn studio 15 met 1080p upgrage). Maar omdat dell met de xps 15 het best beschikbare scherm al klaar had liggen. En wanneer het goedkopere broertje een scherm heeft wat veel beter is begrijp je dat er geklaagd word over het scherm.
De 15z heeft overigens nog wat andere probleempjes, dus ikzelf zou hem nooit kopen.
Mijn grootste probleem wordt door meerdere gebruikers ook naar voren gebracht wordt is de echt dramatisch kijkhoeken van Dell schermen naast dat het glanst als de pest. Ik type nu op een dell studio. Als ik deze scherm een beetje teveel naar achter of naar voren klap of aan de zijkanten ga kijken zich ik een hoop zwarte vlekken en kan je eigenlijk dus niets zien. Snap niet dat een maatschappij laptops kan verkopen waarvan kijkhoek bijna hetzelfde is met bril 3D schermen moet kijken (ook irritant).
studio 15 met of zonder 1080p scherm?
Ik kan je een ding vertellen: met een fatsoenlijk scherm ben je veroordeeld tot apple, of upgrade van een of ander scherm, het scherm wat er standaard in zit is zonder enige uitzondering knudde (oke: met uitzondering van de vaio Z)
xps 15 met 1080p upgrade (~€850 met deftige config)
xps 15z met 1080p upgrade (€1000 met deftige config)
Lenovo W520 met 1080p upgrade (~€2000)
Dell workstation met het IPS scherm (het scherm alleen is €550, reken maar uit)
Eletebook met hetzelfde scherm, nog iets duurder.
Envy 14, niet meer beschikbaar
vaio Z (€heel veel, en de schermkwaliteit is mij eerlijk gezegd onbekend dus ik weet niet zeker of hij hier hoort)
De macbooks. Maar die hebben weer als nadeel dat de resolutie relatief een stuk lager ligt
Volgens mij heb ik ze dan -allemaal- gehad
Sony heeft zichzelf echter met scherm weer overtroffen waarin er gesproken wordt over kijkhoeken die geen enkel andere laptopfabrikant in de buut gekomen van is en zichtbaar nog niet komt. Apple komt in mijn ogen het meeste in de buurt.
Dat klopt. Het schijnt een IPS scherm te zijn. Maar het elitebook scherm hierboven is nog beter. En flink ook.
Over HP Met Cheap doelde ik kwaliteit en duurzaamheid. Prijs is tegenwoordig in tegenstelling tot verleden ook enigszins gestegen. HP heeft met Envy een aardig product op markt gebracht voor consumenten die iets net onder het gemiddelde wensen en dan een kruisje moeten slaan zolas jij zegt dat het scherm enigzins kwalitatif goed is en het lang genoeg blijft leven.
De enige envy met een goed scherm is op dit moment de envy 17 met 3D. Het enige probleem is weer de prijs:
pricewatch: HP Envy 17-2080ed
Een alienware met betere specs (en zelfde scherm) is goedkoper als je creatief omgaat met kortingsbonnen

Het wordt voor mij vrees ik wachten totdat hopelijk (bij voorkeur) Sony een behoorlijk 15.4 (vrees 16 of groter) product op de markt brengt. Design van s-series is mooi waarom niet op de lelijke en dikke F-series gebruikt?
Een laptop is een en al concessies. De perfecte notebook voor mij is niet op de markt:
1080p of hoger
lange accuduur
Laag gewicht (zo dicht mogelijk bij de 2kg)
De prijs moet tevens niet te hoog zijn
Ik heb nu een studio 15 welke perfect aan mijn eisen voldoet. Als hij stuk gaat ga ik er op sommige gebieden (met name het gewicht) op achteruit.
Grappig overigens dat ik jaren geleden een laptop heb aangeschaft en er nu nog niets beters op de markt is. Dat bewijst dat ik geen verkeerde keus heb gemaakt