Apple Macbook, wie aansprakelijk voor vochtschade?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35
Kriebelkous schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:00:
[...]

Volgens mij begrijp ik je verkeerd.
Maar geeft je nu aan dat er zoiets is al vochtschade kunnen oplopen tijdens normaal gebruik?
Bij normaal gebruik kom je logischerwijs nooit in de buurt van iets dat vochtschade kan geven..
Dat beweer ik niet, maar sommigen hier wel:
mr.paaJ schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:47:
voor zover ik weet gaat oxidatie sneller als er elektriciteit op staat, hoe het vocht er om te beginnen in komt is niet te zeggen. Vochtige ruimte, condensvorming misschien?
himlims_ schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 10:47:
[...]

enkele voorbeelden die corrosie/vochtstade kunnen stimuleren;
- condens
- temperatuurschommelingen
- lucht vochtigheid
- locatie waar device gebruikt wordt etc.
cyclone schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 12:25:
Pfff net het hele topic doorgelezen wat me opvalt :

Iedereen die het zo goed weet dat water die schade niet in 1,5 maand kan aanrichten.
Nou even een wakeup call (het is al eerder gezegd maar ik kan het uit eigen ervaring bevestigen)
Mijn Ipod een keer uitgeleend aan een vriendin die de 4daagse ging lopen, en na een vette regenbui terwijl de Ipod in plastic tas in een rugzak zit dus niet doorweekt is geworden, zat er na 3 dagen pcies zo'n aanslag / corrosie op de print van de Ipod.

Hij was toch buiten garantie dus heb hem meteen opengemaakt toen ze hem terug gaf, achteraf prima geregeld met haar wa verzekering by the way.
Maar kortom iedereen die anders beweert, BULL! ik heb het zelf gezien het kan al binnen 3 dagen met zoet water door puur condens / of een paar druppels.
Je laptop in een geschikte tas meedragen door de vochtige buitenlucht en/of temperatuursschommelingen vind ik "normaal gebruik". Als dat al vochtschade kan veroorzaken, komt de leverancier er tijdens een eventuele rechtszaak denk ik niet mee weg door aan te tonen "Kijk, er zit vochtschade!".

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 28-05-2010 14:05 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
SeatRider schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:00:
[...]

Dat bewijzen doen ze toch al door foto's te overhandigen; "kijk vochtschade!".
Het enige wat dan bewezen wordt is dat er vochtschade is. Daar twijfelt nu niemand over als we er vanuit gaan dat de foto's van mijn Macbook zijn.

De vraagteken is of ze kunnen bewijzen of de schade van mij komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35
jenskanis schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:06:
[...]

De vraagteken is of ze kunnen bewijzen of de schade van mij komt..
En wat mij betreft moeten ze dan twee dingen kunnen aantonen:

A) De schade is ontstaan in die 1,5 maand dat jij de laptop hebt

én

B) De schade is ontstaan doordat jij iets hebt gedaan waarvan je redelijkerwijs had kunnen weten dat je het niet met een laptop had mogen doen

Maargoed, IANAL. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 13:54
Xander schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:03:
Je laptop in een geschikte tas meedragen door de vochtige buitenlucht en/of temperatuursschommelingen vind ik "normaal gebruik". Als dat al vochtschade kan veroorzaken, komt de leverancier er tijdens een eventuele rechtszaak denk ik niet mee weg door aan te tonen "Kijk, er zit vochtschade!".
Dat is het helaas niet. Met je notebooktas door een ruimte/ buitenlucht lopen die vochtiger is dan dat het notebook volgens de specs kan hebben is geen normaal gebruik.

vochschade ontstaat namelijk niet zomaar. je notebook in de ochtenddauw leggen is geen normaal gebruik.
Op een normale herfstdag (als het niet regent) kan je gewoon met dat ding over straat. Dan gebeurd er echt niets mee.

www.racetalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het kan natuurlijk best dat een huisgenoot, of studiegenoot of collega of waar de laptop ook gebruikt wordt er per ongeluk wat overheen heeft gegooid en dat snel droog heeft gemaakt van de buitenkant. Ik heb zelf ooit koffie over een laptop gegooid en die deed het daarna nog een week voordat hij de geest gaf.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:46

ManiacsHouse

Scheisse!

Overigens vind ik de kwaliteit van de foto's ronduit slecht. Nu verwacht ik geen geweldige shots van een top-fotograaf, maar merendeel is alles behalve scherp en geeft een onduidelijk overzicht. Nu ken ik de Macbook verder niet kwa layout, maar is het uberhaupt wel mogelijk om daar dit soort vochtschade op deze plek te krijgen zonder aan de buitenkant daar iets van te zien?

Van dit soort grapjes heb ik in het verleden wel geleerd. Ik maak (scherpe en duidelijke :P ) foto's vanuit alle hoeken voordat mijn apparaten überhaupt richting reparatie gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door ManiacsHouse op 28-05-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasquealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:49
ManiacsHouse schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:22:
Overigens vind ik de kwaliteit van de foto's ronduit slecht. Nu verwacht ik geen geweldige shots van een top-fotograaf, maar merendeel is alles behalve scherp en geeft een onduidelijk overzicht. Nu ken ik de Macbook verder niet kwa layout, maar is het uberhaupt wel mogelijk om daar dit soort vochtschade op deze plek te krijgen zonder aan de buitenkant daar iets van te zien?

Van dit soort grapjes heb ik in het verleden wel geleerd. Ik maak (scherpe en duidelijke :P ) foto's vanuit alle hoeken voordat mijn apparaten überhaupt richting reparatie gaat.
Jazeker is het mogelijk op de plek die aangetoont is op de foto.
Dit zit namelijk vlakbij de hinges (schanieren bij het scherm).
SCIxX schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 13:54:
[...]

Wanneer is het extra werkgeheugen geinstalleerd? Het lijkt me namelijk aannemelijk dat indien er op dat moment al waterschade was, dit geconstateerd zou zijn door Prowarehouse bij het plaatsen. Aangezien dit niet geconstateerd is zou je kunnen stellen dat de waterschade nog niet bestond bij verkoop, en dus ofwel tijdens of na het plaatsen van het geheugen is gebeurd.
Lijkt me onlogisch, bij plaatsen geheugen wordt de onderkant verwijdert en nieuw geheugen geplaatst.
Dan kon de desbetreffende engineer dat niet zien, vooral omdat het zich op de bovenkant van het MLB zit. (wat dus tegen de topcase aanzit)

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:49

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Xander schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:09:
[...]
En wat mij betreft moeten ze dan twee dingen kunnen aantonen:

A) De schade is ontstaan in die 1,5 maand dat jij de laptop hebt

én

B) De schade is ontstaan doordat jij iets hebt gedaan waarvan je redelijkerwijs had kunnen weten dat je het niet met een laptop had mogen doen

Maargoed, IANAL. ;)
Als er idd zoiets is als wat in het topic genoemd wordt dat de leverancier dit de eerste 6 maanden moet aantonen.
Dan heb je een goede zaak, maar dan is mijn advies nu wel AL je communicatie via e mail te doen of per brief, en iig 1 aangetekende brief sturen naar de leverancier waarin jij ze officieel aansprakelijk stelt voor de reparatie.
Voordat jij ze namelijk officieel in kennis stelt zullen ze namelijk niets doen, echter is dit wel een traject waar je wel even mee bezig bent als ze niet meegeven. Er staan namelijk in de wet tijden vastgesteld waarbinnen ze zouden moeten reageren. En die liggen meestal rond de paar weken.
Vraag is of jij erop zit te wachten om zo maanden bezig te zijn en geen werkende laptop te hebben.

Sowieso raadzaam om ze officieel aansprakelijk te stellen, geef je wel aan dat je weet waar jij als consument recht op hebt, en dat je het daadwerkelijk ook echt meent!

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vriend van mij heeft een keer en vol glas water over zijn MacBook laten vallen. Hij heeft hem helemaal droog gemaakt en tot op heden nog geen problemen mee gehad.

Zelf heb ik ook een keer een RAM reepje gekocht en toen deze geleverd was, zat er ook waterschade op. Naar mijn inzien. Ik heb toen het bedrijf gebeld waar ik deze had gekocht en die begonnen ook moeilijk te doen dat het mijn schuld zou zijn. Tot ik naar hun toeging en hun het reepje, gesealed en al aan hun gaf. Tja dan kunnen ze er niets meer mee en sta in je recht.

Ik denk ook dat jij in je recht staat jenskanis als je er werkelijk zo voorzichtig mee bent geweest. Ik wens je succes met de verdere afhandeling en hoop voor je dat het goed afloopt. Ik zal je topic op de voet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik wil niet veel zeggen maar ik had ooit een nieuwe TV gekocht. Thuis aangesloten en het ding gaf een flinke brom. In de winkel naar de demo geluisterd en die had het niet. TV omgeruild en allerlei kleine dingen vielen op. Ik moest ineens een menu instellen enzo.

Wat hadden ze gedaan? Ze hadden de TV eerder verkocht. Deze was na klachten omgeruild en daarna aan mij verkocht. :X

Ik zie hier hetzelfde : deze schade krijg je niet in 1,5 maand voor elkaar! Dus 2 mogelijkheden:

- de foto's zijn niet van jouw laptop
- je laptop was niet nieuw meer

Ik gok het laatste.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:48
asing schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:30:

Ik zie hier hetzelfde : deze schade krijg je niet in 1,5 maand voor elkaar!
Nog zo'n expert op waterschade gebied? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:29

Sebazzz

3dp

Heb je al gevraagd of je langs kon komen? Geen beter bewijs als het met je eigen ogen zien.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:16:
Het lijkt mij geen puur water, eerder een andere corrodeerde vloeistof.
Er staat een elektrische spanning op die componenten.
Gevolg bij contact met/via vocht: elektrolyse.
Visueel effect: zeer snelle corrosie. Binnen een dag zien componenten er uit alsof ze al maanden aan het roesten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door joopv op 28-05-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Moet Powerhouse niet eerst bewijzen dat zij er geen vochtschade aan hebben toegebracht bij het plaatsen van die 2GB geheugen? Als jij namelijk zeker weet dat je deze schade niet veroorzaakt hebt (en ik geloof je) dan is het logischerwijs enkel aannemelijk dat Powerhouse, bij het openen van je MB, zelf schade heeft berokkend, er van uitgaande dat de vochtschade niet vanuit de Apple fabriek aanwezig was.

Als ik jou was zou ik Powerhouse in gebreke stellen obv het feit dat zij niet de dienst leveren zoals in hun voorwaarden bepaald (garantieafhandeling + bewijslast leverancier gezien de termijn van schade na aankoop), alsmede jouw verwachting dat zij de schade hebben berokkend bij het toevoegen van het geheugen.

Uiteraard zou ik dit pas doen als je relatie met Powerhouse niets nuttigs meer oplevert.....

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 28-05-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
SCIxX schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:33:
[...]

Nog zo'n expert op waterschade gebied? :')
Nee, maar ik heb wel een PC van binnen gezien die jaren op een vochtige vloer heeft gestaan. Denk bij vochtige vloer aan een ondergelopen kelder eronder. Het stof in de fan was vochtig, maar het bord had verder geen corosieschade.

Dit lijkt dus op contact met vocht, denk aan een glas water oid. Corrosie kan inderdaad vlug gaan, maar dan moet er wel constant stroom op staan.

Mijn 2 cent : ik denk dat de MacBook eerder verkocht is, de eigenaar heeft er een ongelukje mee gehad. (lees dat glas water). Daarna laten drogen het ding deed het nog. Wetende van het gebrek heeft hij/zij de macBook omgeruild tegen een ander exemplaar. Daarna is de MacBook aan TS verkocht. Na 1,5 maand kwam de ellende.

Ergo, moet je je MacBook bij installatie registreren bij Apple? Zo ja, dan kan je bij Apple opvragen wanneer je MacBook voor het eerst is geregistreerd en als dat vóór het moment van je aankoop was heb je bewijs. De winkel heeft je (onbewust) een defecte MacBook verkocht en is om die reden aansprakelijk.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Laatst online: 14-09 00:35

n00bs

Het is weer Zomer!

asing schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:22:
[...]

Nee, maar ik heb wel een PC van binnen gezien die jaren op een vochtige vloer heeft gestaan. Denk bij vochtige vloer aan een ondergelopen kelder eronder. Het stof in de fan was vochtig, maar het bord had verder geen corosieschade.

Dit lijkt dus op contact met vocht, denk aan een glas water oid. Corrosie kan inderdaad vlug gaan, maar dan moet er wel constant stroom op staan.

Mijn 2 cent : ik denk dat de MacBook eerder verkocht is, de eigenaar heeft er een ongelukje mee gehad. (lees dat glas water). Daarna laten drogen het ding deed het nog. Wetende van het gebrek heeft hij/zij de macBook omgeruild tegen een ander exemplaar. Daarna is de MacBook aan TS verkocht. Na 1,5 maand kwam de ellende.

Ergo, moet je je MacBook bij installatie registreren bij Apple? Zo ja, dan kan je bij Apple opvragen wanneer je MacBook voor het eerst is geregistreerd en als dat vóór het moment van je aankoop was heb je bewijs. De winkel heeft je (onbewust) een defecte MacBook verkocht en is om die reden aansprakelijk.
Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt. Hoop dat de koper het serienr had geregistreerd voordat hij opgestuurd was..... en idd a.d.h. daarvan jouw verhaal ophouden bij Apple zelf.
Echt mensen die beweren dat dit normaal is... dan is Apple wel van enorm brakke kwaliteit. Nog erger dan Yoko vroeger was en dat geloof ik toch niet echt omdat zij ook hun naam hoog te houden hebben. Ik vermoed ook dat Apple als je een beetje goed verhaal ophoudt echt wel zich in zal zetten voor een goede afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
[b][message=34080463,noline][...]

- de foto's zijn niet van jouw laptop
- je laptop was niet nieuw meer

Ik gok het laatste.
Me to, die 'omruil acties' ken ik ook wel MM heeft er ook een handje van.

Ik zou het gokken op je inboedelverzekering al je het niet voor elkaar krijgt met Proware house. Dat heb ik ook gedaan toen een kameraad een glas bier over mijn laptop heen gooide. helaas was hij al 2,5 jaar oud, een singele core AMD. De dagwaarde viel daarom dus vies tegen ;(

[ Voor 5% gewijzigd door BAS80 op 28-05-2010 16:50 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraag: jij hebt foto's gekregen via de mail, kan je deze downloaden en de datum van de laatste wijziging/aanmaakdatum bekijken?
de kans bestaat dat de foto's, indien ze niet van jouw mac zijn, een vreemde datum hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Dat is al voorgesteld maar de TS heeft daar niet op gereageerd (of ik heb dat gemist).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:22:
[...]
Op de componenten staat continu spanning. Accu zit volcontinu in het apparaat.
Assumptions, assumptions.....
More assumptions..... Ik ga meedoen:

De TS zelf of een gezinslid/huisgenoot, al dan niet met zijn medeweten, heeft de schade toegebracht. TS weet het wel maar doet nu net alsof zijn neus bloedt en opent een topic alhier. Om te kijken wat er uit de discussie komt rollen en of er nog iets te redden valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Ik kan van de foto's niets bijzonders afmelden, de datum die vermeldt wordt komt goed overeen dus ik denk niet dat daar het probleem ligt.

@vorige reactie: ik heb de Macbook zelf altijd bij me gehouden. Wanneer ik ging slapen of mijn Macbook alleen liet, liet ik hem altijd in de sleeve liggen.

Het moeilijke is inderdaad dat het allemaal aannames zijn. Aannames, aannames en aannames. De leverancier hebben ook gewoon niets anders dan aannames en op basis daarvan moeten we het proberen op te lossen.

Prowarehouse gaat dinsdag de casus vooleggen aan het managementteam, ik wacht eerst daar rustig op wat daar uit komt ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Alsjemenou op 28-05-2010 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
8)7 Zo' n inboedelverzekering is toch zo slecht nog niet....

Verloren zaak ben ik bang, sorry TS. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasquealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:49
BAS80 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:49:
[...]

Me to, die 'omruil acties' ken ik ook wel MM heeft er ook een handje van.

knip
Het zou kunnen, maar dat zou ik heel raar vinden. Apple bied de mogelijkheid om wanneer de leverancier de macbook heeft verkocht en blijkt dat het product kappot is/defect, een DOA omruilmogelijkheid aan.
Maar omdat dit geval de laptop al 1,5 maand oud is kan dit niet meer. (DOA Periode is normaliter 1-2 weken)

Hoe zouden hun er beter van worden wanneer ze een kapotte laptop opnieuw verkopen?
-Ze krijgen een slechtere naam ervan
-Romslomp met reparatie

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 22:32
asing schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:30:
Ik wil niet veel zeggen maar ik had ooit een nieuwe TV gekocht. Thuis aangesloten en het ding gaf een flinke brom. In de winkel naar de demo geluisterd en die had het niet. TV omgeruild en allerlei kleine dingen vielen op. Ik moest ineens een menu instellen enzo.

Wat hadden ze gedaan? Ze hadden de TV eerder verkocht. Deze was na klachten omgeruild en daarna aan mij verkocht. :X
Mediamarkt? ;)
Ik heb dat ook eens gehad daar. Verwacht je een nieuw product te kopen, blijkt dat deze gebruikt is. Verpakkingsmateriaal ontbreekt, vette vingers er op, onderdelen missen, en zelfs een keer met een rare sticker er op, net of dat deze al ooit eerder gerepareerd was.
Dan moet je toch weer terug. Natuurlijk gaan ze uitgebreid controleren, en nemen ze maar aan dat je zelf alles gesloopt hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door eX0duS op 28-05-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
joopv schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 17:30:
[...]
Op de componenten staat continu spanning. Accu zit volcontinu in het apparaat.

[...]
Assumptions, assumptions.....

[...]

More assumptions..... Ik ga meedoen:

De TS zelf of een gezinslid/huisgenoot, al dan niet met zijn medeweten, heeft de schade toegebracht. TS weet het wel maar doet nu net alsof zijn neus bloedt en opent een topic alhier. Om te kijken wat er uit de discussie komt rollen en of er nog iets te redden valt.
Ik ga niet op de rest in (my 2 cents is wat ik ervan denk, zo van een afstand), maar die eerste is boeiend. Het is een notebook. Je PC blijft onder spanning als je de stroom uit zet. Denk bijvoorbeeld aan de lampjes op je NIC en het feit dat het ding met Wake-on-LAN wakker te krijgen is.

Het concept van een notebook (of MacBook) is dat er zo min mogelijk stroom verbruikt wordt. Niet alleen probeert men een laptop zo energiezuinig mogelijk te werken, ook standby/uit is verbruik minimaal. Zo zit er in mijn laptop geen WOL functie. Dus de aanname dat in ieder geval het moederbord constant onder spanning staat is denk ik niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
eX0duS schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 17:43:
[...]

Mediamarkt? ;)
Ik heb dat ook eens gehad daar. Verwacht je een nieuw product te kopen, blijkt dat deze gebruikt is. Verpakkingsmateriaal ontbreekt, vette vingers er op, onderdelen missen, en zelfs een keer met een rare sticker er op, net of dat deze al ooit eerder gerepareerd was.
Dan moet je toch weer terug. Natuurlijk gaan ze uitgebreid controleren, en nemen ze maar aan dat je zelf alles gesloopt hebt.
Of ontbrekend cellofaan (dat plastic om de verpakking) maar een rood MM bandje..... Dan weet je al bijna zeker dat een ontevreden klant dat ding heeft teruggebracht en hij zo weer in het rek is gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Niet online
Er moet in dit topic -overigens- op veel plaatsen waar Pro warehouse staat Card Services genoemd worden, gezien dat de Apple Authorized Service Provider in dit verhaal is. Pro warehouse is naar mijn (en Apple's) weten geen Apple Premium Reseller of AASP, dus handelt zelf geen garantie af - ze komen alleen hun verplichting na om het als verkoper door te geven aan een AASP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 17:53:
[...]Ik ga niet op de rest in (my 2 cents is wat ik ervan denk, zo van een afstand), maar die eerste is boeiend. Het is een notebook. Je PC blijft onder spanning als je de stroom uit zet. Denk bijvoorbeeld aan de lampjes op je NIC en het feit dat het ding met Wake-on-LAN wakker te krijgen is.

Het concept van een notebook (of MacBook) is dat er zo min mogelijk stroom verbruikt wordt. Niet alleen probeert men een laptop zo energiezuinig mogelijk te werken, ook standby/uit is verbruik minimaal. Zo zit er in mijn laptop geen WOL functie. Dus de aanname dat in ieder geval het moederbord constant onder spanning staat is denk ik niet juist.
Gedeeltes van het mainboard blijven altijd onder spanning staan - denk aan het aan/uit knopje en de elektronica er om heen (dat aan-uit knopje bediend een stuk elektronica die de eigenlijke power management aansturt). Als je een laptop echt zou willen uitschakelen zou je een switch nodig hebben die 8A bij 12V moet kunnen switchen. Dat kan wel maar zo'n switch is niet bepaald laptop-vriendelijk.

Sleep / hibernate/standby mode gaat over het algemeen door de klok van het systeem heel ver omlaag te brengen, drives / display en sommige andere componenten uit te schakelen. Voor de rest loopt de laptop nog, min of meer. Ik denk dat het grootste gedeelte van het mainboard nog van spanning voorzien wordt.

Een laptop echt helemaal spanningsloos maken kan alleen door de accu (+ backup batterij) er uit te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er moet in dit topic -overigens- op veel plaatsen waar Pro warehouse staat Card Services genoemd worden, gezien dat de Apple Authorized Service Provider in dit verhaal is. Pro warehouse is naar mijn (en Apple's) weten geen Apple Premium Reseller of AASP, dus handelt zelf geen garantie af - ze komen alleen hun verplichting na om het als verkoper door te geven aan een AASP.
Ik zie zo even snel niet een verwijzing staan naar CARD Services maar zo aan de foto's te zien vermoed ik het ook. (Ik herken een aantal dingen in de foto's..) Ik weet ook dat CARD Services dit soort dingen niet verzint, en zeker niet zal zeggen dat je waterschade hebt om de TS een nieuw MB te laten aanschaffen. Als er een ander defect in had gezeten had Apple dit namelijk vergoed aan CARD. Deze kunnen ze echter niet aan Apple aanbieden, logisch, geen blaam richting CARD IMO. Ook niet richting Apple, hoe kan Apple dit nou gaan vergoeden.. Iedereen zou zeggen dat er niets over heen gegaan is..

Overigens ik kan je uit ervaring vertellen dat in veel meeste gevallen van waterschade 1/2 dingen gebeurt:
- de gebruiker geeft meteen toe dat het zijn schuld is
- de gebruiker houd vol dat het niet zijn schuld is
Logisch.. maar wat ook uit mijn ervaring blijkt is dat het eigenlijk praktisch altijd de schuld is van de gebruiker of van familie/huisgenoten/de hond.. you name it..

Wat overigens vaak gebeurt is dat mensen het advies krijgen om op een forum als tweakers een zielig verhaal te posten zodat er veel aandacht op volgt, in de hoop dat een van de partijen toegeeft. Slimme zet van de TS maar je zult denk ik toch een van de bedrijven moeten kiezen om flink te bashen.. :)

Ik werk niet bij CARD! dat het duidelijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Tjah, dit is een hele vervelende zaak...

Je zou de laptop ook terug kunnen vragen en voor een second opinion gaan. Kun je niet persoonlijk bij hun langsgaan? Dan heb je pas echt bewijs dat het jouw laptop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Kijk iedereen lees meestal over dit stukje: ik zeg niet dat de schade er niet is. Ik ga er vanuit dat de schade gewoon op mijn Macbook zit, ik geef niemand de schuld van leugens of verkeerde foto's.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 18:42:
[...]
Wat overigens vaak gebeurt is dat mensen het advies krijgen om op een forum als tweakers een zielig verhaal te posten zodat er veel aandacht op volgt, in de hoop dat een van de partijen toegeeft. Slimme zet van de TS maar je zult denk ik toch een van de bedrijven moeten kiezen om flink te bashen.. :)
Dat is inderdaad wat je vaak ziet. Er zijn zat mensen die volhouden dat ze het niet gedaan hebben. Dat is gewoon een feit en daar kan ik ook niet omheen.

Maar er blijven mensen die toch echt de waarheid vertellen over hun schade. Ik kan je zeggen dat ik dit met eerlijkheid zeg. Het is aan jullie om te oordelen of het waar is of niet, daar heb ik geen invloed om.

Ik ben ook zo open, eerlijk, helder en duidelijk mogelijk over wat er is gebeurd. Ik kom hier op dit forum om jullie hulp te vragen omdat ik er alleen voor stond en niet wist wat ik moest doen. Dat doe ik nog steeds, maar jullie reacties helpen me wel.

Ik kom hier niet om chaos en heisa te brengen. Dat zou je ook in mijn posts moeten kunnen opmaken. Ook heb ik meerdere malen gezegd dat Prowarehouse tot nu toe netjes en correct contact met me heeft gehouden. We proberen samen een oplossing te vinden. We balen er allebij van dat dit kon gebeuren.

Dus trek je eigen conclusie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Kijk iedereen lees meestal over dit stukje: ik zeg niet dat de schade er niet is. Ik ga er vanuit dat de schade gewoon op mijn Macbook zit, ik geef niemand de schuld van leugens of verkeerde foto's.
Dus de conclusie is case closed lijkt me. Je accepteert de schade. Het komt door jou, dus geen garantie. Anders betekent dat er gerommeld is, en dan moet je dus langsgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Sebazzz schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:27:
[...]
Dus de conclusie is case closed lijkt me. Je accepteert de schade. Het komt door jou, dus geen garantie. Anders betekent dat er gerommeld is, en dan moet je dus langsgaan.
Nee, je leest het verkeerd. Ik zeg niet dat ik de schade accepteer, maar dat ik er vanuit ga dat er schade is. Ik weet alleen dat die schade er niet door mij komt dus door een ander moet gekomen zijn. Kijk ook gelijk even naar de titel van dit topic: waterschade, maar door wie?

Ik leg de nadruk op "door wie?". Ik wil niet opdraaien voor de schade dat door iemand anders is aangebracht. Een nieuwe Macbook is niet zomaar een investering, en ik wil er ook wel ruim 3 jaar mee doen. Wanneer ik een nieuwe Macbook aanschaf verwacht ik niet dat hij na 1,5 kapot gaat en dat ik vervolgens ook nog niet eens garantie krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:12
Dit gaat een erg moeilijke zaak voor je worden.

Het klopt inderdaad dat de bewijslast voor de wederpartij is zolang de machine onder garantie is.
Vochtschade valt bij Apple echter duidelijk onder 'user abuse' en dus buiten de garantievoorwaarden.

Het uitgangspunt van de APR is en blijft: eigen schuld dikke bult, ook al heb je de schade niet zelf aangericht.
Ik kan overigens bevestigen dat deze schade ook veel sneller zich voor kan doen dan door sommige mensen hier wordt gezegd. Dus dat verhaal van 1.5 jaar, 'spare me the nonsense' ;w

Overigens wat betreft de mogelijkheid dat de schade bij de APR is aangericht... APR's mogen onder geen enkel beding vloeibare substanties op de werkvloer nuttigen!
Bovendien, een goede APR hoort schade die het zelf aanricht altijd te herstellen (op eigen kosten).

Het enige wat ik je aan zou raden is zelf eens langs het Repair Centre te gaan en even rond te kijken op de werkplekken. Let dan op dingen als hoe netjes de werkplekken zijn en of ze eten en drinken nuttigen op de werkplekken.

[ Voor 12% gewijzigd door MGSNK op 28-05-2010 20:43 ]

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Niet online
Sebazzz schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:27:
[...]
Dus omdat hij aanneemt dat de foto van zijn macbook is, waarmee hij dus vertrouwd op de APR is het maar meteen zijn schuld dat de schade aanwezig is? Vreemde conclusie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Niet online
MGSNK schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:41:

Bovendien, een goede APR hoort schade die het zelf aanricht altijd te herstellen (op eigen kosten).
Helaas zijn mensen niet altijd even eerlijk. Las een tijdje geleden op tweakers een topic over mensen met haarscheurtjes in hun iPhone, dat reparatiebedrijf zag dat de vochtstickers uitgeslagen waren dus konden ze fluiten naar hun garantie. Nou, mooi niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Wlie schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:42:
[...]

Dus omdat hij aanneemt dat de foto van zijn macbook is, waarmee hij dus vertrouwd op de APR is het maar meteen zijn schuld dat de schade aanwezig is? Vreemde conclusie....
Helemaal niet vreemd. Gewoon logisch beredeneren.
Feit: Macbook is 1,5 maand oud.
Feit: Er is waterschade.
Feit: TS accepteert dat er schade is.
Feit: Waterschade zoals deze kan zich in korte tijd ontwikkelen
Conclusie: De TS heeft het gedaan ("Je hebt het gedaan, dus geen garantie"), of het reparatiebedrijf ("Anders heeft het reparatiebedrijf [...]").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
MGSNK schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:41:
Dit gaat een erg moeilijke zaak voor je worden.

Het klopt inderdaad dat de bewijslast voor de wederpartij is zolang de machine onder garantie is.
Vochtschade valt bij Apple echter duidelijk onder 'user abuse' en dus buiten de garantievoorwaarden.
De bewijslast is altijd voor de wederpartij, binnen en buiten garantie. Anders heeft de hele regel ook niet zoveel nut lijkt me..

Het gaat inderdaad een hele moeilijke zaak worden, maar 900 euro is best een bedrag waarvoor ik niet zomaar zonder slag of stoot wil stoppen. Als het nou eens 50 of 100 euro was kon ik er nog flexibel in zijn, maar voor 900 euro wordt ik aardig stug.

@Sebazzz: je conclusie klopt niet, want ik heb dat niet gedaan. Als er morgen een deuk in je auto zou zitten van 1,5 maand oud, zou ik dan je ook zo de schuld geven? Of zou je het feit negeren dat er schade op je auto zou zitten? Nee dat kan niet, omdat die schade er toch echt zit. Als je het niet zou toegeven zou je aan het liegen zijn.
Sebazzz schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:46:
[...]
Feit: Waterschade zoals deze kan zich in korte tijd ontwikkelen
Je spreekt jezelf hier weer tegen. Het is inderdaad een feit dat het KAN, niet dat het IS.

[ Voor 29% gewijzigd door Alsjemenou op 28-05-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

jenskanis schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:49:
[...]
@Sebazzz: je conclusie klopt niet, want ik heb dat niet gedaan.
Ik noem toch de twee mogelijke conclusies? Jij hebt het gedaan of het reparatiebedrijf. Niemand anders kan er tussen zitten lijkt me. Ik zeg toch niet dat je dat gedaan hebt? Ik citeer daarnaast de stukken uit mijn originele post om het voor Wilf duidelijk te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Sebazzz op 28-05-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Sebazzz schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:52:
[...]

Ik noem toch de twee mogelijke conclusies? Jij hebt het gedaan of het reparatiebedrijf. Niemand anders kan er tussen zitten lijkt me. Ik zeg toch niet dat je dat gedaan hebt? Ik citeer daarnaast de stukken uit mijn originele post om het voor Wilf duidelijk te maken.
Het kan door Apple bij assemblage zijn gebeurd, het kan bij Prowarehouse bij installeren extra werkgeheugen zijn gebeurd, het kan bij transport zijn gebeurd enzovoort. Als je het zo bekijkt kan het zelfs tijdens transport naar de reparateur zijn gebeurd door lekkage o.i.d. Dat mijn Macbook gewoon crashte en dat door het transport en door je theorie over snelle oxidatie het razendsnel is gaan oxideren.

Kijk dat zijn allemaal theorieën. Ik kan niet zeggen welke juist is, maar het enige wat ik je probeer te zeggen is dat je niet te snel tot conclusie moet overgaan;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
jenskanis schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:49:
De bewijslast is altijd voor de wederpartij, binnen en buiten garantie. Anders heeft de hele regel ook niet zoveel nut lijkt me..
Ik weet niet welk wetboek jij leest maar het in Nederland heel simpel:

Binnen garantie: de verkopende partij moet bewijzen dat JIJ de schade niet aangericht hebt.
Buiten garantie: de kopende partij moet bewijzen dat ZIJ de schade niet hebben aangericht. Dit doen ze door het defect door een onafhankelijke (gecertificeerde) partij te laten onderzoeken.

Wat hierbij bepalend is, is dat vochtschade BUITEN de garantievoorwaarden valt. Daarmee heb je dus een groot probleem zolang je niet kan vaststellen wie / waar de vochtschade is ontstaan.

[ Voor 13% gewijzigd door MGSNK op 28-05-2010 21:05 ]

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
Wlie schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:45:
[...]

Helaas zijn mensen niet altijd even eerlijk. Las een tijdje geleden op tweakers een topic over mensen met haarscheurtjes in hun iPhone, dat reparatiebedrijf zag dat de vochtstickers uitgeslagen waren dus konden ze fluiten naar hun garantie. Nou, mooi niet....
Dat is erg lastig hoor, omdat de policy is dat reparaties geweigerd mogen worden als de machine mogelijkerwijs al schade heeft. Bekijk het even van de andere kant: Stel dat die apparaten vochtschade hebben (de stickers laten het immers zien) en de APR maakt de iPhones open en door de vochtschade zijn sommige onderdelen fragiel en het logic board gaat stuk, wat dan?

Het is grappig dat consumenten altijd klagen over garantievoorwaarden, maar vervolgens vergeten dat daar ook voorwaarden aan hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
MGSNK schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:03:
[...]

Ik weet niet welk wetboek jij leest maar het in Nederland heel simpel:

Binnen garantie: de verkopende partij moet bewijzen dat JIJ de schade niet aangericht hebt.
Buiten garantie: de kopende partij moet bewijzen dat ZIJ de schade niet hebben aangericht. Dit doen ze door het defect door een onafhankelijke (gecertificeerde) partij te laten onderzoeken.

Wat hierbij bepalend is, is dat vochtschade BUITEN de garantievoorwaarden valt. Daarmee heb je dus een groot probleem zolang je niet kan vaststellen wie / waar de vochtschade is ontstaan.
Ik vind dat heel raar, omdat vochtschade lang niet altijd door de kopende partij komt. Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik totaal geen recht als consument heb. Dat vind ik erg raar want de consumentenwijzer zegt wat anders.

Een voorbeeld van de consumentenwijzer:
Uw laptop is na een jaar kapot gegaan. De verkoper denkt dat u hem hebt laten vallen. Als u garantie hebt, moet de verkoper bewijzen dat u de laptop hebt laten vallen. Hebt u geen garantie? Dan moet ú bewijzen dat u de laptop niet hebt laten vallen.
Dit is ook een voorbeeld van schade dat BUITEN de garantievoorwaarden valt. In mijn geval heb ik het product maar 1,5 maand en er is vochtschade i.pv. valschade. Ik heb gewoon garantie omdat ik ruim binnen dat termijn zit.

Er staat ook duidelijk in de consumentenwet dat elke verkoper zich aan de wet moet houden, ongeacht wat er in de garantievoorwaarden staat. Voor dit ook weer een quote uit de consumentenwijzer:
De winkel moet zich hieraan houden. De verkoper mag bijvoorbeeld niet zeggen dat hij u niet kan helpen omdat de garantieperiode is afgelopen. Of dat er wat anders in de garantievoorwaarden staat.

[ Voor 35% gewijzigd door Alsjemenou op 28-05-2010 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvesg
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10-2021
Ben je zeker dat de 'waterschade' oftewel 'vochtschade' niet komt door je 'vochtwerende' tas?
Meestal hebben die dingen een plastic omhulsel wat geen water binnen laat, maar ook geen water buiten.
Het kan zijn dat deze schade veroorzaakt is door de luchtvochtigheid. Maw, condensaat in je tas dat in de macbook is gedrongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
Ja, maar dat is in dit geval een heel simpel 1-2-3tje

1. De vochtschade zit aan de connectors kant van het logic board, dicht bij diverse poorten (openingen).
2. Het probleem doet zich pas na enige tijd voor (wat duidt op schade NA de verkoop).
3. De conclusie die de APR zal trekken (mits ze niet stiekem zelf de schade hebben aangericht) zal zijn:

Schade door eigen gebruik, vochtschade.

Schade uit de fabriek sluit ik uit, daar zijn de werkomstandigheden aldaar niet naar.

Aangezien jij de machine naar hen gebracht hebt zijn zij de deskundigen die de schade hebben geconstateerd en daarbij vakkundig de conclusie trekken dat jij deze hebt aangericht en dus niet vergoedt krijgt. Simpel.

Je hebt nu een aantal opties over:

1. Bezoek zelf eens het reparatiecentrum, kijk even rond, heb je het idee dat men daar niet onder de correcte omstandigheden werkt?
2. 2nd opinion, elders voor 85 euro opnieuw je machine laten nakijken. Jij hebt er immers zelf voor gekozen daar je machine te laten onderzoeken. Vertrouw je de onderzoeksresultaten niet, dan moet je daar door een ander naar laten kijken.

Consuwijzer, leuke site, maar erg simplistisch. Ik denk dat jij garantie en garantievoorwaarden met elkaar door elkaar haalt. In de voorwaarden staat namelijk welke zaken er sowieso onder garantie worden afgehandeld (en dus zonder extra kosten).

Vochtschade (door eigen toedoen) valt ALTIJD buiten de garantie.

[ Voor 22% gewijzigd door MGSNK op 28-05-2010 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
yvesg schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:24:
Ben je zeker dat de 'waterschade' oftewel 'vochtschade' niet komt door je 'vochtwerende' tas?
Meestal hebben die dingen een plastic omhulsel wat geen water binnen laat, maar ook geen water buiten.
Het kan zijn dat deze schade veroorzaakt is door de luchtvochtigheid. Maw, condensaat in je tas dat in de macbook is gedrongen.
Het is geen plastic omhulsel, het kan dus niet daardoor komen. Maar stél dat het is gaan condenseren (weer een mogelijkheid erbij), dan is het toch slecht dat het product zo functioneert dat het niet eens tegen wat condens kan. Een product moet toch enige vorm van kwaliteit hebben. Net als het verhaal van de mobiele telefoons die al kapot gingen als je er iets te direct in praatte zodat er condens in het telefoontje kwam. Belachelijk toch?
MGSNK schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:26:

Aangezien jij de machine naar hen gebracht hebt zijn zij de deskundigen die de schade hebben geconstateerd en daarbij vakkundig de conclusie trekken dat jij deze hebt aangericht en dus niet vergoedt krijgt. Simpel.

Vochtschade (door eigen toedoen) valt ALTIJD buiten de garantie.
Oké twee dingen:

- dus als ik een deskundige erbij haal met een mooie titel voor zijn naam die zegt dat het mijn schuld niet is, wat gebeurd er dan? Een mening van een deskundige? Ik wil bewijs hebben..
- Vochtschade door eigen toedoen valt buiten garantie. In mijn geval valt het dus binnen garantie aangezien ik het niet zelf heb aangebracht.

De discussie kan uren lang doorgaan. We kunnen wellus-nietus gaan doen de hele tijd maar ik denk dat niemand daarmee verder komt, ik ook niet.

Het lijkt nu net of ik me moet gaan verdedigen tegen meer en meer personen, waar ik echt geen trek in heb. Ik weet van mezelf dat ik het niet heb gedaan, ik ga dus ook niet voor de kosten opdraaien.

Garantievoorwaarden zijn opgesteld door de fabrikant, niet door de schrijvers van de wet. Fabrikanten moeten zich ook houden aan de wet, ongeacht wat de voorwaarden zeggen. De fabrikanten zeggen dat vochtschade buiten garantie valt, de wet maakt geen onderscheid tussen verschillende soorten schade.

[ Voor 44% gewijzigd door Alsjemenou op 28-05-2010 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
yvesg schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:24:
Dat moet je in de tropen hebben gewerkt of elke dag in een sauna hebben gewerkt, geloof me dat kan echt niet zo makkelijk, zeker niet gezien de grootte van de schade. Als dit condens was dan was de aanslag op meer plekken te vinden.

EDIT: zijn er vochtsporen aanwezig op de bottom case? Plakken de toetsen?

[ Voor 7% gewijzigd door MGSNK op 28-05-2010 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
MGSNK schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:32:
[...]

Dat moet je in de tropen hebben gewerkt of elke dag in een sauna hebben gewerkt, geloof me dat kan echt niet zo makkelijk, zeker niet gezien de grootte van de schade. Als dit condens was dan was de aanslag op meer plekken te vinden.

EDIT: zijn er vochtsporen aanwezig op de bottom case? Plakken de toetsen?
Nope, van buiten was er echt niets te bespeuren. Ik heb niet gezocht of er ergens vocht was omdat ik aanvankelijk niet wist dat dit het probleem zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MGSNK schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:26:
2. Het probleem doet zich pas na enige tijd voor (wat duidt op schade NA de verkoop).
Leg mij eens uit, hoe jij tot de conclusie komt dat dit duidt op schade NA de verkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
Ik denk echt dat je eens een afspraak moet maken om daar even over je machine te gaan praten.
Verzin een goede smoes, en probeer even een kijkje te krijgen in de 'werk' keuken.
1 spoor wissen ze namelijk niet uit, de algemene werkwijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Laatst online: 10:48
MGSNK schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:40:
Ik denk echt dat je eens een afspraak moet maken om daar even over je machine te gaan praten.
Verzin een goede smoes, en probeer even een kijkje te krijgen in de 'werk' keuken.
1 spoor wissen ze namelijk niet uit, de algemene werkwijze.
Afbeeldingslocatie: http://www.sbs6.nl/upload/e686025f-7771-4926-865d-42ab8f557d12_Alberto_Stegeman_header.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
silmaril8 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:40:
[...]

Leg mij eens uit, hoe jij tot de conclusie komt dat dit duidt op schade NA de verkoop?
Ik probeer alleen een beeld te scheten van hoe een goede APR denkt.

Omdat de vocht ook op de display connector zit. Fabrieksaf worden de machines getest. Het display gaat vrijwel direct storen als er vocht in de connector zit.

Let wel, ik ga er even van uit dat de APR hier netjes heeft gehandeld, daar gaan zij zelf in ieder geval wel van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Haha deze reactie maakte mijn dag toch weer een beetje goed! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
MGSNK schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:48:
[...]

Omdat de vocht ook op de display connector zit. Fabrieksaf worden de machines getest. Het display gaat vrijwel direct storen als er vocht in de connector zit.

Let wel, ik ga er even van uit dat de APR hier netjes heeft gehandeld, daar gaan zij zelf in ieder geval wel van uit.
Er zijn nog veel meer stappen die de laptop maakt eer deze bij de consument is. Vervoer (van fabriek naar distributiecentrum, naar groothandel, naar winkel) en in de winkel zelf. Geen flauw idee of TS een gesealde doos had (alhoewel dat tegenwoordig niet zoveel zegt...), maar als deze niet geseald was, dan waren er talloze momenten waarop deze schade had kunnen gebeuren.

En sluit ook de fabriek niet uit. Het komt vaak genoeg voor dat er defecte producten worden verstuurd. Ik neem aan dat iedereen (die vaak computeronderdelen online bestelt) wel eens een keertje een DOA heeft gehad.

Dus als het APR dan concludeert dat TS de schade zelf heeft veroorzaakt, is dat natuurlijk onzin. Dit is onmogelijk te achterhalen.

[ Voor 6% gewijzigd door silmaril8 op 28-05-2010 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
Even nog 1 ding om zelf goed bij stil te staan:

Stel dat de reparateur de schade hebben aangericht (en hij weet dat zijn werkgever de schade niet op bedrijfsnaam zal vergoeden).
Een slimme reparateur zal als een speer met alcohol doekjes de zichtbare schade schoonmaken. Als hij dit goed doet dan zie je bijna niet dat er sprake is geweest van vochtschade. Ik heb weleens machines gezien waarbij koffie over bijna het volledige logic board is geweest, men alles netjes heeft gereinigd en de schade probeerde te verhalen onder het kopje 'garantie' ... Gelukkig zijn er wel wat trucs om dit soort dingen alsnog te zien.

In dit geval heeft men duidelijk niet zijn best gedaan om eventuele sporen uit te wissen.

Rest mij de vraag te stellen:

Weet jij 100% zeker dat niemand anders beschikking had over jouw apparaat?

[ Voor 6% gewijzigd door MGSNK op 28-05-2010 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
silmaril8 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:53:

En sluit ook de fabriek niet uit. Het komt vaak genoeg voor dat er defecte producten worden verstuurd. Ik neem aan dat iedereen (die vaak computeronderdelen online bestelt) wel eens een keertje een DOA heeft gehad.

Dus als het APR dan concludeert dat TS de schade zelf heeft veroorzaakt, is dat natuurlijk onzin. Dit is onmogelijk te achterhalen.
DOA's komen vooral door het transport (valschade), niet door waterschade.

Het kan best zo zijn dat je gelijk hebt hoor, alleen je gelijk krijgen in zo een situatie? Veel succes :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan het schoon maken hoor.

Tanden borstel met tandpasta .
Goed poetsen .
Goed schoonmaken met alcohol .

Dan een busje haar spray om de printplaat weer te beschermen .

Verder de waterschade slaat nergens op.
Veel printplaten gezien met water schade maar dat was nooit zo erg als dit.
Een printplaat heeft nog een extra beschermlaag aangebracht juist tegen licht vocht .

Wat je nu ziet op de foto gebeurt alleen als er een tijd lang water op is blijven liggen tot het uitgedroogd is.

Pak maar een ouwe afstand bediening schoef deze open gooi er wat water op en schut het droog.
Laten liggen en je zal zien dat er niks gebeurt .
Pak weer een anderen afstandbediening leg er wat water op en laat dig gewoon drogen en je zal zien dat het dan wel word aangetast maar zeer licht .
Maak de zelfde plek weer nat en laat het drogen en je zal dan pas zien dat het op eens hard gaat omdat de bescherm laag is aangetast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:59

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Oxidatie gaat echt never nooit zo snel zeker niet in een macbook naar ander halve maand.
Zeer vreemde zaak.

Of je moet wel een hele hoge luchtvochtigheid hebben in je kamer tas met een combinatie van zuur.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
MGSNK schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:56:

Weet jij 100% zeker dat niemand anders beschikking had over jouw apparaat?
Oprechte vraag natuurlijk. Het antwoord is nee. Ik woon alleen op kamers en kan dus zelf alleen in contact zijn gekomen met mijn laptop. Mijn huisgenoten hebben hun eigen laptop dus hebben ook dus niet met de laptop kunnen werken. De luchtvochtigheid in mijn kamer is ook gewoon normaal.

Toen ik mijn laptop heb besteld heb ik het product gekregen in de originele verpakking met de pakbon er op. Er zat dus geen doos extra omheen.

[ Voor 14% gewijzigd door Alsjemenou op 28-05-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

jenskanis schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 22:18:
[...]

Oprechte vraag natuurlijk. Het antwoord is nee. Ik woon alleen op kamers en kan dus zelf alleen in contact zijn gekomen met mijn laptop. Mijn huisgenoten hebben hun eigen laptop dus hebben ook dus niet met de laptop kunnen werken. De luchtvochtigheid in mijn kamer is ook gewoon normaal.
In een sauna zou het nog niet lukken in ander halve maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TerreurBV schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 22:12:
Oxidatie gaat echt never nooit zo snel zeker niet in een macbook naar ander halve maand.
Zeer vreemde zaak.

Of je moet wel een hele hoge luchtvochtigheid hebben in je kamer tas met een combinatie van zuur.
Heeft hier nou niemand op zitten letten tijdens de natuurkundeles?

Leg maar eens een aantal metalen in het water, en wacht tot het zo gaat oxideren. Ik gok, +-4maanden.

Probeer nu eens hetzelfde, maar voeg stroom toe aan het water. Razendsnelle resultaten. Dit kan waterschade van 1-2 dagen zijn, icm met spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Van al dit valt mij één ding op: Er is meerdere malen aangehaald om bij het reparatiebedrijf langs te gaan. Waarom ben je daar niet op ingegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 22:26:
[...]

Leg maar eens een aantal metalen in het water, en wacht tot het zo gaat oxideren. Ik gok, +-4maanden.

Probeer nu eens hetzelfde, maar voeg stroom toe aan het water. Razendsnelle resultaten. Dit kan waterschade van 1-2 dagen zijn, icm met spanning.
Daarbij...mijn tafeltje buiten roeste al na 1 dag :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

[...]

Ja ok met spanning versnel je oxidatie maar in gecontroleerde omstandigheden.
Je moet aardig wat vocht hebben opgehoopt in andere halve maand om een printplaat zo te laten oxideren in een laptop die je niet buiten gebruikt tijdens een regenbui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Jip kalen metalen ja .
Maar een printplaat is beschermt tegen lichte vocht.

Maar goed ik heb een afstand bestuurbare auto waar ik door plassen , zand en enzz
Ook hier komt dit niet zo erg voor terwijl er ook spanning door heen gaat.

Je moet eens weten hoeveel telefoons in de water flikkert .
Hub battery er uit en op de verwarming er mee ..

Verrek zelf mijn usb stick is mee gewassen in de was machine en zelf dat werk nog steeds zonder problemen .
En ja dat is meer dan 1,5 maand geleden .

Nee ts zijn laptop had zo niet mogen zijn binnen 1,5 maand .
En ja ik weet zeker wat af van die dingen .
Leuk als er een dikke a6 weer eens in het water heeft gelegen en dat ik alles weer kan vervangen .
Dan zie je inderdaad zulke dingen maar dat komt door het vuile water van de sloot .
Wagens die water lekkage hebben waar van de onderdelen ook nat worden zijn gewoon nog netjes.
Tuurlijk vervangen we ze dan ook omdat een auto 100% veilige over de weg moet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Sebazzz schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 22:34:
Van al dit valt mij één ding op: Er is meerdere malen aangehaald om bij het reparatiebedrijf langs te gaan. Waarom ben je daar niet op ingegaan?
Ik wil sowieso nog wel foto bewijs zijn dat dit inderdaad de foto's van mijn Macbook in kwestie zijn. Verder schiet ik daar niet heel veel mee op. Als ik een afspraak zou maken om de werkwijze te beoordelen zorgen ze heus wel dat alles er netjes uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

jenskanis schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 22:59:
[...]

Ik wil sowieso nog wel foto bewijs zijn dat dit inderdaad de foto's van mijn Macbook in kwestie zijn.
Dat zie je dat juist als je er bent. Kan je gelijk serienummer controleren enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Het zou kunnen dar er een elco toegepast is die zijn boorzuur over de print heeft laten lopen....

Ik heb geen idee of er probleem-elco's toegepast zijn in de macbook. Lijkt me onwaarschijnlijk, maar ik kan het niet uitsluiten.

Heeft er iemand gedetailleerde foto's van hetzelfde stuk macbook (maar dan nog in orde)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 10:02
mace schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 11:19:
Ok, stel dat er een gat in het scherm zit, en dat deze binnen 6 maanden wordt aangeboden ter reparatie.

Moet de winkel dan alsnog extra gaan bewijzen dat het de schuld van de gebruiker is? Terwijl er dus overduidelijk bewijs is dat er waarschijnlijk iets is gebeurd? Natuurlijk niet, een gat in het scherm is niet iets wat spontaan ontstaat en daarom de schuld van de gebruiker. Dat is dan bewezen.

Vochtschade is net zoiets. Je ziet het niet omdat het binnen de laptop zit maar het is toch echt schade die niet zomaar ontstaan is. Dan hoeven ze echt niet nog extra bewijs te gaan zoeken dat het daadwerkelijk de gebruiker was die het veroorzaakt heeft.
Als iemand een flesje water in je auto laat vallen zonder dat je het doorhebt en je auto gaat schimmelen dan ga je naar de garage om te klagen.... Als er een deuk inzit en je hebt het zelfgedaan dan ga je niet terug, als iemand anders hem erin heeft gereden ga je naar de politie. Als die er al inzat toen je hem kreeg ga je naar de garage.

Nou wil ik niet beweren dat mijn opmerking heel intelligent is, maar jouw reacties slaan echt alles zeg...

Ontopic:

Wat mij opvalt is dat de vochtige plekken in de buurt van het geheugen zitten. Mochten ze je na dinsdag nog niet vrijwillig gaan helpen is dit misschien een punt om bij ze neer te leggen in een compleet verhaal waarin je je rechten uitlegt (belangrijk zodat ze weten dat je je niet af laat schepen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bje
  • Laatst online: 21-08 14:53
Hoe zit het nu eigenlijk met je topcase? Wat is daar defect aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 13:12

mace

Sapere Aude

DjGeRo schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 00:16:
Als iemand een flesje water in je auto laat vallen zonder dat je het doorhebt en je auto gaat schimmelen dan ga je naar de garage om te klagen.... Als er een deuk inzit en je hebt het zelfgedaan dan ga je niet terug, als iemand anders hem erin heeft gereden ga je naar de politie. Als die er al inzat toen je hem kreeg ga je naar de garage.
Het was een vergelijking, het is allebei schade die je laptop onbruikbaar maakt alleen is de ene duidelijk te zien en te controleren en de andere niet (in mijn voorbeeld). That's all.

Jouw vergelijking is dan weer niet echt heel erg logisch.
Nou wil ik niet beweren dat mijn opmerking heel intelligent is[...]
Je zegt het al zelf hé, daar heb ik niks aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
mace schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 01:35:
[...]

Het was een vergelijking, het is allebei schade die je laptop onbruikbaar maakt alleen is de ene duidelijk te zien en te controleren en de andere niet (in mijn voorbeeld). That's all.

Jouw vergelijking is dan weer niet echt heel erg logisch.

[...]

Je zegt het al zelf hé, daar heb ik niks aan toe te voegen.
Nee, je hebt het echt fout. DjGerO had gelijk: jouw vergelijking sloeg nergens op. Een gat in je scherm zie je bij aankoop al omdat dat aan de buitenkant zit. Dus als jij dan na 2 maanden met een gat in je scherm komt is dit uiteraard de fout van de gebruiker.
Waterschade zoals bij TS is binnen in de laptop en is bij aankoop (als dit al bij aankoop erop zat) dus niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

silmaril8 schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 01:42:
[...]

Nee, je hebt het echt fout. DjGerO had gelijk: jouw vergelijking sloeg nergens op. Een gat in je scherm zie je bij aankoop al omdat dat aan de buitenkant zit. Dus als jij dan na 2 maanden met een gat in je scherm komt is dit uiteraard de fout van de gebruiker.
Waterschade zoals bij TS is binnen in de laptop en is bij aankoop (als dit al bij aankoop erop zat) dus niet te zien.
.....

Dat is dus echt EXACT mijn punt. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
mace schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 01:50:
[...]

.....

Dat is dus echt EXACT mijn punt. :F
.......

Nee, want het is niet duidelijk dat dit door de gebruiker is gedaan (wat wel is bij een gat in het scherm). En dat zeg jij dus wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

silmaril8 schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 02:02:
[...]

.......

Nee, want het is niet duidelijk dat dit door de gebruiker is gedaan (wat wel is bij een gat in het scherm). En dat zeg jij dus wel ;)
Nee, dat zeg ik dus niet.

Wat ik zeg is dat het verschil tussen die 2 situaties de (onmiddelijke) controleerbaarheid is.

Een laptop met een gat er in stuur je gelijk terug, een laptop met waterschade niet, totdat hij stuk gaat.
Maar zie dan maar eens uit te zoeken wiens schuld het is.

[ Voor 19% gewijzigd door mace op 29-05-2010 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
mace schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 02:22:
[...]

Nee, dat zeg ik dus niet.

Wat ik zeg is dat het verschil tussen die 2 situaties de (onmiddelijke) controleerbaarheid is.
.....
Dit zeg je:
mace schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 11:19:
Vochtschade is net zoiets. Je ziet het niet omdat het binnen de laptop zit maar het is toch echt schade die niet zomaar ontstaan is. Dan hoeven ze echt niet nog extra bewijs te gaan zoeken dat het daadwerkelijk de gebruiker was die het veroorzaakt heeft.
Dit lijkt mij duidelijk zat. Je zegt hier vochtschade net zoiets (als schade op het scherm) is. Je zegt dat het toch echt schade is die niet zomaar is ontstaan en dan hoeven ze niet extra bewijs te gaan zoeken dat het daadwerkelijk de gebruiker was (net zoals bij een gat in het scherm).

En die vergelijking klopt dus niet omdat het helemaal niet de gebruiker hoeft te zijn (wat wel is bij een gat in het scherm). Het kan ook gebeurt zijn tijdens transport van fabriek naar winkel. Of in de winkel zelf (misschien stond ie er al een hele tijd).

[ Voor 11% gewijzigd door silmaril8 op 29-05-2010 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ja, maar een gat kan ook tijdens transport onstaan, maar dat zie je dus gelijk, itt vocht.

Ik zeg ook niet dat het eerlijk is ofzo, alleen dat het gewoon lastig te bewijzen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
mace schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 02:30:
Ja, maar een gat kan ook tijdens transport onstaan, maar dat zie je dus gelijk, itt vocht.
Een gat zie je bij aankoop. Vochtschade binnenin niet. Als iemand een laptop met een gat terugbrengt is het duidelijk dat dat de fout van de gebruiker is; dit gat kan nooit tijdens transport zijn ontstaan. Vochtschade kan wel tijdens transport zijn ontstaan en daarom was jouw vergelijking dus een kromme vergelijking.
mace schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 02:30:
Ik zeg ook niet dat het eerlijk is ofzo, alleen dat het gewoon lastig te bewijzen is.
Dat klopt. Daarom ligt de bewijslast gelukkig bij de leverancier.

[ Voor 25% gewijzigd door silmaril8 op 29-05-2010 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het kunnen dat jij een gebruikte macbook hebt die als nieuw is verkocht aan jouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakmans
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-09 20:15
Ik ben even aan het googlen geweest.

Nu had ik ooit eens gehoord dat je waterschade moet kunnen aantonen. Het schijnt dat er stickers zijn die verkleuren en die kunnen aangeven of het waterschade is. Als ik jou was ging ik naar die mensen en de MacBook bekijken. En opzoek naar een of andere sticker. Misschien kan je in de documentatie van Apple vinden waar die stickers zijn, zodat je ze makkelijk kan vinden. En vergeet dan ook net je serienummer te controleren!

De mensen in dit bericht hebben ook last van waterschade misschien moet je het maar eens doorlezen.
http://kassa.vara.nl/vraa...il/wettelijke-garantie-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
sjaakmans schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 09:42:
Ik ben even aan het googlen geweest.

Nu had ik ooit eens gehoord dat je waterschade moet kunnen aantonen. Het schijnt dat er stickers zijn die verkleuren en die kunnen aangeven of het waterschade is. Als ik jou was ging ik naar die mensen en de MacBook bekijken. En opzoek naar een of andere sticker. Misschien kan je in de documentatie van Apple vinden waar die stickers zijn, zodat je ze makkelijk kan vinden. En vergeet dan ook net je serienummer te controleren!

De mensen in dit bericht hebben ook last van waterschade misschien moet je het maar eens doorlezen.
http://kassa.vara.nl/vraa...il/wettelijke-garantie-2/
Hier de documentatie over deze "stickers" ook wel Liquid Contact Indicators(LCI) Genoemd.
Afbeeldingslocatie: http://j.imagehost.org/0579/13MB_LCI_LATE2009.jpg
Het volgende plaatje komt uit de documentatie van het model van de TS, ik betwijfel echter of dit een rol speelt aangezien een stickertje niet rood hoeft te zijn om waterschade aan een apparaat te constateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Laatst online: 19:46

ManiacsHouse

Scheisse!

MGSNK schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:48:
[...]

Mmm denk als je dat op je Macbook doet je meteen een inval krijgt van de AIVD na een melding van chemische aanval van Apple. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Niet online
1 van die stickers is anders zo rood als ie kan worden:
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files2/33337/B98Mzf.jpeg

was zo net een leuk stuk over vocht in electronica op tv gelderland

zie: http://www.omroepgelderla...ontentid=598691/langid=43

conclusie bij gsm's: dynafix zegt niet te kunnen bewijzen dat de schuld bij de consument ligt, daardoor ligt de bal weer bij de verkoper (binnen 6 maanden na aankoop natuurlijk) om aan te tonen dat de waterschade er niet inzat...

toch blijft het onduidelijk allemaal en zul je toch al snel een rechtzaak moeten starten om gelijk te krijgen in dit soort zaken.

ik heb zelf 1x dit gehad. mijn vrouw gaf haar gsm zwemles met een fles wijn. ik moest deze van de verzekering wel eerst aanbieden voor reparatie, maar als deze niet meer te repareren was werd deze vergoed. idd was dit zo en heb ik het bedrag terug gekregen. ook de gsm opgevraagd (moest van de verzekering, indien ze binnen een maand deze alsnog wilden onderzoeken) en schoongemaakt
en werkt nog steeds (als backup gsm).

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet heel zeker dat microsoft hier anders mee omgegaan was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Laatst online: 13-09 16:49
vertel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakmans
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-09 20:15
Hmm.. volgens mij is dit niet echt een Apple probleem maar meer een probleem bij de winkelier.

En microsoft is ook niet heilig die zouden ook zeggen de klant heeft het verkeerd gedaan.

De klant is koning. Totdat het kapot is dan is hij de schooier, ook al heb je gelijk. Zo denk ik er altijd maar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Laatst online: 12-09 15:57
Mr.Nobody schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 12:15:
1 van die stickers is anders zo rood als ie kan worden:
[afbeelding]
...
Ik zit net het service doc door te spitten, maar volgens het service doc zit daar helemaal geen LCI .. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 12:27:
Ik weet heel zeker dat microsoft hier anders mee omgegaan was!
Ik ook, die zouden je gewoon mededelen dat je voor garantie op je Macbook niet bij hun moet zijn.

Oftwel: Je reactie slaat helemaal nergens op 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Hoe zeker ben je dat die foto's van de waterschade daadwerkelijk jou Macbook betreffen en niet gewoon een of andere andere Macbook met waterschade zodat ze de garantie kunnen ontduiken ? Ze moeten kunnen dit kunnen bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Waar is TS nu met zijn stappen?

Of het klopt of die 'reparateur' ter goede trouw handelt is niet jouw probleem lijkt me.

Hebben zij (Prowarehouse) ook de laptop gezien toen zij hem wegstuurden? De 'deuk' in de topcase had dan wel opgevallen lijkt me, waarom is die conclusie dan pas getrokken bij de reparateur?

En zoveel oxidatie na 1,5 maand, ook wel bizar, dan moet er echt vloeistof in gegoten zijn. Condensatie is dit naar mijn mening niet, heck, ik heb een computer in een vochtige omgeving gehad, en wat je dan ziet is dat connectors gaan roesten en componentjes aan de rand. Verder zonder defecten of kuren trouwens, meer dan 5 jaar lang. Als je deze schade alleen maar hebt op het midden van het moederbord dan is er logischerwijs dus iets ingekomen via het toetsenbord (lek dakraam? loopneus? krokodillentranen (flauw) :P).

Trouwens, condens is wel degelijk iets waar macbooks 'officieel' niet tegen kunnen (of niet op worden getest), bij de specs van apparatuur staat vaak zoiets dat ze geschikt zijn voor ruimtes van 0 tot 90% luchtvochtigheid, met het woordje non-condensing erachter.

Ik heb ook wel eens zo'n geintje gehad toen ik mijn mobiel moest laten sturen naar zo'n 'reparatiecentrum'. Ik ben daar al niet eens mee akkoord gegaan, want in die voorwaarden stond dat ik eventueel onderzoekskosten moest betalen. Het zat binnen de garantie, dus ik betaal niks onderzoekskosten, de pot op. Uiteindelijk door wat zaniken is dat wel goedgekomen (en met de garantie ook trouwens). Maar goed..

Je gaf te kennen dat Prowarehouse niet bereidt was om verder iets voor je te doen, maar volgens mij blijven zij het enigste punt waarbij je als consument terecht moet met je problemen. Apple kennende zijn ze er niet zo happig op om consumenten te helpen als de leverancier het laat afweten, via die weg kan je zo goed als geen druk uitoefenen op de zaak. Je zegt wel geen vingertjes te willen wijzen naar een dader, maar toch moet je iemand verantwoordelijk maken voor de schade (als je die niet zelf op je wilt nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
Dick schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:50:
[...]

Ik ook, die zouden je gewoon mededelen dat je voor garantie op je Macbook niet bij hun moet zijn.

Oftwel: Je reactie slaat helemaal nergens op 8)7
_/-\o_

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien het hier om een garantiekwestie gaat, past dit topic beter in het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

ACS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor deze late move; kan ik een heel topic nalezen :P

Ik heb Xander al eea zien schrijven over normaal gebruik. Ik denk dat je je dan ook hierop moet richten. De reparateur geeft aan dat er vochtschade is geconstateerd en toont daarmee aan dat het product waarschijnlijk verkeerd gebruikt is en het herstel voor kosten van de koper valt. TS betwist de waterschade niet, maar weet niet wie de schade heeft veroorzaakt. Naar mijn mening beschrijf je dat je de laptop zorgvuldig hebt behandelt en ik zou me daarop focussen. Jij stelt dat je de laptop normaal hebt gebruikt (geef aan hoe, zorgvuldig vervoeren, niet in de buurt van vocht gebruiken) en dat het apparaat blijkbaar niet in staat is om te gebruiken in normale omstandigheden. Afaik leg je hiermee de bewijslast weer terug bij de leverancier om aan te tonen dat jij het product onjuist hebt gebruikt.

Even goed nazoeken, want je hebt best kans dat ik iets typ wat betrekking heeft op een klok en een klepel en o ja, ianal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:15
De topic titel klopt niet. Het gaat om een nieuwe MB White, niet om een MBP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mea culpa, iets te enthousiast met een titelchange ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninouchka
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09-2022
OK, er wordt hier heel de tijd dus over waterschade gesproken. Duidelijk waarom.
Maar ik lees in de TS het volgende

"Ik was lekker aan het Mac'en toen het noodlot toesloeg. Ik hoorde wat rare geluiden en opeens was het gebeurd, mijn Mac was dood. Ik dacht eerst dat het een crash was dus ik deed hem nogmaals een keer aan. Weer veel geluid en toen was hij definitief dood."

Ik heb vroeger duizenden PC's en laptops onder handen gehad. Rare geluiden met oorzaak kortsluiting,
waar meestal dan een geurtje achter volgde door verbranding. Of iets dat doorbrand, bv een spoel, als
je snel genoeg je laptop afzet, is het zelf meestal onmogelijk op het oog te zien, wat er net is doorgebrand.
Je kan dan niets anders doen dan alle componenten die hiervoor in aanmerking komen, vanaf de print
solderen en apart uitmeten. Wat de doorsnee firma's niet doen, en gewoon een nieuw moederbord steken.

Ik had dus graag wat meer detail gehad, over de rare geluiden. Mechanisch? Geknetter?
Was er een verbrande geur? Heb je dit vermeld aan de officiële verkoper of aan Apple?
Ik zou ook de vraag stellen, wat dat de waterschade heeft vernietigd? En deze componenten en je laptop
terug vragen.
Bij het heropstarten, direct veel geluid, kreeg je nog iets op je scherm?.
En wat met de CPU? Bij een kortsluiting, die geknetter veroorzaakt, is meestal een deel van de CPU ook weg. Wat ook niet altijd met het blote oog te zien is. Als bv de ventilator kapot gaat, door bv teveel stof,
of gewoon eentje erin geslopen tijdens de assemblage, die niet 100% was.

Vertrouw zomaar niet alle verkopers en firma's, ze kunnen heel lief doen en ze echt willen helpen, maar
ondertussen, de "zogezegde fout" een handje helpen. Ik noem geen namen.

Onze firma had toen rechten om toestellen te openen zonder dat garantie verviel, om de maker een handje
te helpen. Dit werd opgenomen met camera of door foto's te nemen met deftige exif data. En eventueel
iets ernaast te leggen dat de datum extra bevestigde. Met serienummers zichtbaar.
Deze extra maatregelen waren toen genomen, omdat we teveel defecte toestellen terug kregen van onze
bedienden of van klanten waar de pc's of laptops een deel waren van de installatie die we hadden geplaatst.
In 80% van de oorzaken, waren niet 100% componenten de oorzaak.
Waar fabrikanten soms probeerden tussenuit te geraken, soms door malafide dingen te doen.
Vanaf de moment dat ze wisten dat alles terdege was vastgelegd op media, is dit snel gestopt.
En waren het enkel slechte componenten die de oorzaak waren.

Graag dus meer uitleg over je 'geluiden'.

Plus dat de foto's mij niet overtuigen. Onscherp zodat je de serienummers van de chips en RAM niet kan lezen. Geen exif data. En een aantal pixels die als ik sterk vergroot, toch precies een paar aanpassingen aantonen. Volgens deze foto's heb je ook op drie plaatsen waterlast gehad. Ik ga eens opzoeken of ik van
je laptop geen deftige foto's heb en vergelijken. Kan je me nog het exacte type geven? Dat vermeld staat op
je aankoopbon.

[ Voor 7% gewijzigd door ninouchka op 30-05-2010 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-09 13:25
Eindelijk er doorheen :P

@joon

Als daar geen LCI zit, kan je dat toevallig bewijzen? Geen kritiek of course, maar op die manier kan de TS zien dat er geknoeid is met het bewijs, of dat het niet zijn eigen MB is.

@ninouchka

Daar heb je wel een punt. Knetterend geluid hoor je meestal alleen bij kortsluiting, en dat gebeurt alleen als er stroompjes over kunnen springen, wat me sterk lijkt, of wanneer onderdelen contact met elkaar maken waar dat niet hoort.

Misschien is het handig om een lijstje te maken met dingen die de TS echt moet doen?
Iets in de trant van

-Check of het echt je macbook is, iets met serienummers en dergelijke.
-Kijk ook echt of er schade zit
-Vraag ook om een verklaring naar de topcase schade, want volgens de TS was die er niet van tevoren

Mocht er ook maar iets niet kloppen dan heb je een iets solidere zaak. Mij lijkt meer informatie over die LCI's een goed begin, als er bij de connector normaal gesproken op jouw model geen LCI zit, dan is er dus iets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:09
Aanzetten tot fraude wordt inderdaad niet gewaardeerd.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2010 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:15
@hierboven

Dat is aanzetten tot fraude. Buiten dat dat niet wordt gewaardeerd is het ook nog eens strafbaar.

Maak de volgende keer even een TR aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2010 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bje
  • Laatst online: 21-08 14:53
TS heeft het opgegeven?
Pagina: 1 2 3 Laatste