Apple Macbook, wie aansprakelijk voor vochtschade?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Hallo Tweakers,

Ik heb een heel verhaal voor jullie over mijn Macbook. Ik zal beginnen bij het begin:

Anderhalf maand geleden heb ik bij Prowarehouse een nieuwe Macbook gekocht. Helemaal top, snelle service en ze hebben er ook 2GB extra voor me ingedrukt omdat ik dat extra heb besteld. Hij werkte ook perfect en nooit last van gehad, tot een aantal dagen geleden.

Ik was lekker aan het Mac'en toen het noodlot toesloeg. Ik hoorde wat rare geluiden en opeens was het gebeurd, mijn Mac was dood. Ik dacht eerst dat het een crash was dus ik deed hem nogmaals een keer aan. Weer veel geluid en toen was hij definitief dood.

Ik natuurlijk balen, na anderhalf maand mijn Macbook al kapot! Achja, het is toch ruim binnen garantie dus ik stuur de Macbook op en ik krijg een nieuwe of de oude, gerepareerd.

Krijg ik vandaag een mailtje van Prowarehouse dat mijn Macbook niet binnen garantie te repareren is omdat er vochtschade is geconstateerd. Mijn klomp brak, ik kon het niet geloven.. Vochtschade, hoe kan dat er in godsnaam komen? Ik weet hoe vocht en elektronica samen gaat dus ik houdt dat altijd 5 meter van mijn precious Macbook vandaan.

Ik heb foto's opgevraagd en inderdaad, op de foto's is waterschade te bespeuren:
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files2/33258/UJ67pv.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files2/33259/wdc5FZ.jpeg

Ik heb gelijk naar Prowarehouse en Apple gebeld om erachter te komen hoe dat vocht er nou is ingekomen, omdat ik het zelf echt niet weet. Ze kunnen me ook geen verklaring geven en zeggen dat ze er niets aan kunnen doen.

Ik baal hier nu verschrikkelijk van omdat ik nu ineens moet gaan betalen voor schade die ik nooit heb veroorzaakt. Ik heb ook nooit de achterkant opengemaakt omdat ik dan de garantie verneuk, dus na de crash heb ik er niet meer aangezeten met mijn tengels.

Het is nu woord tegen woord en niemand wil de verantwoording op zich nemen. Ik heb gevraagd of het niet gebeurd kan wezen bij het installeren van het extra geheugen en dat het daarna erger is geworden, maar natuurlijk ontkend iedereen het.

Ik ben nu helemaal radeloos, ik weet niet wat ik moet doen. Er is duidelijk waterschade, daar is geen discussie over mogelijk. Alleen wie heeft het nou gedaan, en wat kan ik doen? Ik beschermde mijn Macbookje met mijn leven, en vervoer mijn Macbook altijd in een waterdichte sleeve en waterdichte tas..

Waar het allemaal op neer komt: ik voel me genaaid en er is niets wat ik kan doen.. Ik heb net anderhalf maand een nieuwe Macbook en ik kan nu dus weer een nieuwe gaan kopen. Dat pik ik niet en wil er wat tegen doen. Help me mensen!

Update: nu moet ik ook nog 54 euro gaan betalen aan het erkende Apple reparatiebedrijf als ik mijn kapotte Macbook terug wil voor 'onderzoekskosten'. Ik wordt kwader en kwader. Apple, je laat me in de steek!

[ Voor 5% gewijzigd door Alsjemenou op 27-05-2010 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:22
Die foto's zijn werkelijk van jouw macbook (Ik neem aan dat je een doos hebt waar het serienummer op staat)? Die schade ziet eruit als die al wat ouder is.
Niet dat ik veel verstand heb van waterschade, maar ik zie op de foto's oxidatie die in een vergevorderd stadiumj verkeert..

En hoe moet ik die printplaat mij voorstellen in de macbook? Is dat de onderzijde, of achter het scherm?
En ligt de printplaat met deze kant naar boven of naar beneden. Als dit printplaatse faceup ligt onder je tobo, moet het bijna door je toetsen heen gesijpeld zijn..

Ik ben bang dat je je gelijk nooit zal krijgen. Misschien een eigen inboedelverzekering aanspreken?

[ Voor 51% gewijzigd door Lumics op 27-05-2010 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tegen vochtschade kan je weinig tegen doen, dat gaat echt niet worden vergoed worden. Je kan proberen de schuld geven aan de winkel waar je het hebt gekocht en hun aanklagen. Maar dat gaat je natuurlijk ook geld kosten zo'n advocaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Niet dat ding op school of ergens anders even onbeheerd achtergelaten ? Misschien dat iemand anders er per ongeluk water over heeft laten vallen en niets gezegt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:18
Precies, laat ze eerst maar eens bewijzen dat dat jouw Macbook is op de foto, vaak gebruiken ze dezelfde foto om je te naaien namelijk :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
IANAL, maar is het niet zo dat, bij een garantie afwikkeling in de eerste 6 maanden na aankoop, de bewijslast bij de fabrikant ligt? Ik weet niet of dat voor vochtschade geldt, maar zij kunnen in ieder geval nooit aantonen dat die vochtschade door jou is ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Ik vind het verschrikkelijk voor je! Echt, hoe de hell dit nou weer gebeurt is kom je waarschijnlijk nooit achter.

Je kunt toch het defecte onderdeel (laten) vervangen? Ik zie dat het wss om het moederbord gaat. Nu heb ik er enkele dagen geleden nog eentje omgewisseld (HP) voor nog geen 80 euro incl verzendkosten. Dus laat de moed niet zakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:26

MsG

Forumzwerver

Inderdaad, binnen 6 maand mogen zij maar mooi aantonen dat de waterschade niet door henzelf komt. Overigens vind ik een paar foto's ook niet heel overtuigend. Hoe weet je zeker dat het jouw mac is?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Ik heb even een mailtje gestuurd met de request om de foto's te sturen waarop te zien is dat het daadwerkelijk mijn Macbook is.

@silmaril8 ah dat is interessant om te weten, wie heeft er hier meer informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gamo schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:53:
Ik vind het verschrikkelijk voor je! Echt, hoe de hell dit nou weer gebeurt is kom je waarschijnlijk nooit achter.

Je kunt toch het defecte onderdeel (laten) vervangen? Ik zie dat het wss om het moederbord gaat. Nu heb ik er enkele dagen geleden nog eentje omgewisseld (HP) voor nog geen 80 euro incl verzendkosten. Dus laat de moed niet zakken!
Mja dan heb je echt geluk gehad, € 80 voor een notebook moederbord is niet veel. De reparatiekosten bij Apple gaan helaas altijd al heel snel richting een compleet nieuwe macbook -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:43
Je kunt eens kijken of er nog iets van (EXIF?) informatie in de foto zit, misschien een datum van voor je aankoop datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
silmaril8 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:51:
IANAL, maar is het niet zo dat, bij een garantie afwikkeling in de eerste 6 maanden na aankoop, de bewijslast bij de fabrikant ligt? Ik weet niet of dat voor vochtschade geldt, maar zij kunnen in ieder geval nooit aantonen dat die vochtschade door jou is ontstaan.
Die bewijslast ligt bij de leverancier...
jenskanis schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:54:
@silmaril8 ah dat is interessant om te weten, wie heeft er hier meer informatie over?
Neem eens een kijkje bij consuwijzer. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ten eerste, ik vind dit echt heel vervelend voor je!

Maar ik ben heel zeker dat dit niet een foto van je Macbook is!
Heb zelf veel in vochtige omgevingen gewerkt mbt vakantiewerk en dit soort oxidatievorming krijg je pas na ongeveer 3 - 6 maanden, het is onmogelijk dat dit al na 1.5 maand gekomen is

just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 13:12

mace

Sapere Aude

Vervelend voor je, maar wel weer een goed voorbeeld van de belabberde service van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

Ik denk dat het heel simpel is, wat de uitkomst ook is, Apple zal je geen nieuwe logicboard/MacBook vergoeden. Ik spreek uit ervaring :) (accu, topcase, lader allen veel gedoe mee gehad, en veel geld gekost)

Mijn volgende laptop wordt zeker weer een MacBook (pro). Apple is geniaal maar als het op garantie aankomt, vergeet het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
de quote van de reparateur:
Vochtschade aangetroffen in de MacBook, logicboard heeft schade, display connector is helemaal aangetast/geoxideerd,
topcase is ook defect.
Ik ga zeker even in de Consumentenwijzer kijken. Ik baal dat je tegen zulke bedrijven bijna nooit iets kan doen als normale consument. Ik weet zeker dat ik volledig in mijn recht sta.

Ik ben een echte fan van Apple, heb een iPhone, iPod, Mac Pro en Macbook maar dit valt me vies tegen.

[ Voor 19% gewijzigd door Alsjemenou op 27-05-2010 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Lucky0wn schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:59:

Heb zelf veel in vochtige omgevingen gewerkt mbt vakantiewerk en dit soort oxidatievorming krijg je pas na ongeveer 3 - 6 maanden, het is onmogelijk dat dit al na 1.5 maand gekomen is

just my 2 cents
Een interessante invalshoek wel. :) Maar is het echt onmogelijk om dit soort schade in 1,5 maand te krijgen? Stel dat je het ding iedere dag meeneemt onder de douche ofzo?

(Ja, TS weet natuurlijk dat hij dat niet gedaan heeft, maar TS was sowieso al wel overtuigd dat er geen waterschade kan zijn, da's geen echt "bewijs" natuurlijk)
jenskanis schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:01:

[...]
"topcase is ook defect."? Alsin, scheuren of deuken in de behuizing?

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 27-05-2010 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
jenskanis schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:54:
Ik heb even een mailtje gestuurd met de request om de foto's te sturen waarop te zien is dat het daadwerkelijk mijn Macbook is.

Denk er ook om dat je nergens mee akkoord mee moet gaan. Dus als zij iets vragen, jouw toestemming ergens voor vragen, of een klein bedrag vragen: niet mee instemmen. Ga je dus eerst inlezen betreffende die eerste 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Xander schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:02:
[...]

Een interessante invalshoek wel. :) Maar is het echt onmogelijk om dit soort schade in 1,5 maand te krijgen? Stel dat je het ding iedere dag meeneemt onder de douche ofzo?

(Ja, TS weet natuurlijk dat hij dat niet gedaan heeft, maar TS was sowieso al wel overtuigd dat er geen waterschade kan zijn, da's geen echt "bewijs" natuurlijk)
Kijk op de foto's is duidelijk te zien dat het waterschade is, daar is geen discussie over mogelijk. Alleen wil ik ten eerste wel eens weten of het mijn Macbook wel is. Ten tweede weet ik zeker dat ik die waterschade niet heb toegebracht aan mijn Macbook, dus de vraag is: hoe komt die schade er? Ik heb niet super veel verstand van hardware maar ik weet wel dat dit niet door 1 druppeltje water is gekomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 17:26

Bosmonster

*zucht*

Dat het niet onder garantie valt wil niet zeggen dat het niet onder een verzekering (creditcard of inboedel) valt.
mace schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:00:
Vervelend voor je, maar wel weer een goed voorbeeld van de belabberde service van Apple.
De service van Apple is over het algemeen juist erg goed. Ik zie ook niet in wat dit met service van Apple te maken heeft.

Het is redelijk logisch dat vochtschade niet onder de garantie valt en dit is duidelijk vochtschade. Iedereen kan wel zeggen dat dat "door iemand anders komt", maar dat verandert natuurlijk niks. Aangezien die 99,9% van de tijd bij TS is geweest kun je ervanuit gaan dat daar ook de schade veroorzaakt is.

Dit is gewoon een verzekeringsgevalletje.

[ Voor 79% gewijzigd door Bosmonster op 27-05-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:25
Lucky0wn schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:59:

just my 2 cents
Dit was precies wat ik dacht bij het zien van de foto's. Dit riekt naar oplichterij omdat deze schade al aanwezig heeft moeten zijn tijdens de aanschaf.

Btw. hier heb ik nou een rechtsbijstandverz. voor. Mosterd na de maaltijd, maar mi. kan je niet meer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Ik ga zeker even in de Consumentenwijzer kijken. Ik baal dat je tegen zulke bedrijven bijna nooit iets kan doen als normale consument. Ik weet zeker dat ik volledig in mijn recht sta.
Moet je zeker doen!
Ik heb toevallig deze week eens naar het juridisch loket gebeld om eens te vragen hoe het kan dat Apple met bijv. maar 1 jaar garantie toch wegkomt in de EU. In het kort: je kunt ze niets maken, tenzij je heeele diepe zakken hebt ;)

De volgende keer dus toch maar AppleCare via Ebay erbij kopen i guess.
Btw. hier heb ik nou een rechtsbijstandverz. voor. Mosterd na de maaltijd, maar mi. kan je niet meer zonder.
Kostat als ik vragen mag?

[ Voor 13% gewijzigd door Mon op 27-05-2010 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online

[...]

Ik ben een echte fan van Apple, heb een iPhone, iPod, Mac Pro en Macbook maar dit valt me vies tegen.
Als je volledig overtuigd bent van je gelijk dan is er wel iets tegen te doen natuurlijk. Dit gaat je alleen wel (veel) tijd, moeite en ook geld kosten. Indien je er niet uit kan komen met Apple (wat hoogstwaarschijnlijk niet lukt) én je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan zou ik er persoonlijk wel mee verder gaan. Heb je geen rechtsbijstandsverzekering...tjah, dan moet je eens kijken wat het je gaat kosten om je gelijk via andere wegen te halen. Waarschijnlijk meer of bijna net evenveel als een nieuw MB, dat is dan ook direct de reden dat veel mensen dit niet doen en dit soort bedrijven hun beleid niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Mon schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:06:
[...]

Kostat als ik vragen mag?
Begint al met een paar euro per maand. Interpolis in mijn geval. Ik heb het duurste pakket, is iets van 16 per maand dachtik.

Edit: je bent pas gedekt na 2 maanden, en alleen voor geschillen die ontstaan na de overeenkomst rechtsbijstandverz. Vandaar dat ik zei mosterd na de maaltijd.

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 27-05-2010 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
pennywiser schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:06:
[...]

Dit was precies wat ik dacht bij het zien van de foto's. Dit riekt naar oplichterij omdat deze schade al aanwezig heeft moeten zijn tijdens de aanschaf.
Zo ziet de foto er inderdaad uit! Het lijkt alsof "waterschade" het nieuwe toverwoord is van leveranciers om onder garantieclaims uit te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

RemcoDelft schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:11:
[...]

Zo ziet de foto er inderdaad uit! Het lijkt alsof "waterschade" het nieuwe toverwoord is van leveranciers om onder garantieclaims uit te komen...
Oxidatie kan al optreden na een dag of zelfs een paar uur.

Er is niks aan deze foto's dat wijst op dat de schade al oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Iets in mij zegt dat dergelijke waterschade NIET kan ontstaan in anderhalve maand. Er moet dus al iets verkeer zijn gegaan tijdens de fabricage/transport.

Ik zou deze foto's naar Apple in Bunnik sturen, met het verzoek aan de betreffende reseller/reparatiedienst om NIETS weg te doen, repareren of op te sturen, zodat Apple zelf kan reageren. Iedereen met een klein beetje verstand van water en elektronica weet dat anderhalve maand niet deze sporen achter kan laten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 20:18
Wie repareert die macbook s in Nederland?

bedrijven als dynafix moet je geen gelijk geven. Zij knoeien met hardware aangezien bijna alles bij die gasten op waterschade wordt gegooid.

apple fixt ze niet zelf dat weet ik wel.

en gezien de waterschade, is dit niet van een paar dagen.
jij wordt genaaid waar je bij staat.

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
jenskanis schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:05:
[...]

Kijk op de foto's is duidelijk te zien dat het waterschade is, daar is geen discussie over mogelijk.
Nouja. Als je mij zou vertellen dat ze dat hoekje PCB in een zuur hebben ondergedompeld zou ik je ook geloven.
Alleen wil ik ten eerste wel eens weten of het mijn Macbook wel is.
Snap ik, maar dat zou ik niet als enige verweer aanvoeren in je communicatie met de leverancier. Straks ben je 3 weken verder, hebben ze aangetoond dat het inderdaad jouw Macbook is en weet je nog niets.

Ik zou er voorlopig maar even vanuit gaan dat het wel jouw Macbook is. Wat extra foto's vragen kan natuurlijk geen kwaad, vragen of ze niet perongelijk de verkeerde MacBook voor zich hadden ook niet, maar ik zou niet meteen met beschuldigingen gaan gooien. Dat vergroot je kansen op coulance ook niet.

Ik zou het in de andere hoek gaan zoeken: Is die vochtschade wel opgetreden toen de macbook in jouw bezit was, of heb je hem met vocht erin gekocht? Da's een conversatie die je waarschijnlijk beter met de leverancier dan met de reparateur kunt voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

pennywiser schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:09:
[...]

Begint al met een paar euro per maand. Interpolis in mijn geval. Ik heb het duurste pakket, is iets van 16 per maand dachtik.
Als ik voor +- 10 euro per maand mijn Macbook, iPhone en andere dure speeltjes kan "verzekeren" tegen Apple's wisselvallige servicemedewerkers dan heb ik dat er zeker voor over. AppleCare is ook niet bepaald goedkoop, geld maar voor 1 product, en stiekem reken ik het nog steeds als slechts 1 jaar extra garantie.

Heb je er al eens beroep op je rechtsbijstand gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Reparatiekosten zijn inderdaad vrij hoog, kreeg een mooite prent van 1555euro voor het vervangen van het logicboard en de topcase + toetsenbord, nieuw was de laptop 1399,- Snap trouwens nogsteeds niet waarom dat toetsenbord vervangen moest worden maar goed.

Volgens mij was de schade helemaal niet ontstaan door waterschade want de display connector zit aan de andere kant van de macbook dan waar er bij mij water overheen was gegaan en aangezien alleen de backlit niet meer functioneerde vind ik het een vreemd verhaal. Ook vertoonde de backlit al kuren voordat ik er zo nodig een paar druppels overheen moest gooien.

Leuk detail, voor ik mijn laptop ter reparatie bracht deed alleen het scherm backlight het niet meer, alles deed het perfect op een extern scherm. Na reparatie krijg ik mijn macbook niet meer aan....

Ik krijg een nieuwe laptop door de inboedelverzekering van mijn ouders. Wellicht dat jouw inboedelverzekering dit ook dekt, de moeite waard om het te checken in ieder geval.

Gaat in mijn geval om een macbook pro 13" mid 2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Reality check, ook Apple gaat kapot. ;)
Bosmonster schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:05:
De service van Apple is over het algemeen juist erg goed. Ik zie ook niet in wat dit met service van Apple te maken heeft.
Apple is over het algemeen erg goed in het negeren van de Europese regelgeving omtrent garantie, je moet altijd erg je best doen om garantie te krijgen buiten de standaardperiode of als je geen applecare hebt aangeschaft.

Maar dat is een andere discussie.

[ Voor 49% gewijzigd door mace op 27-05-2010 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 13:54
Heb je de verpakking nog? Is daar enige vorm van vochschade op te vinden?
heb je een demo-model gekocht?
Het kan niet dat dit soort oxidatie al na 1,5 maand zo ver gevorderd is. Misschien heb je een model gekocht met vochschade.

De bewijslast hiervan ligt bij de leverancier. Laat hun maar aantonen dat het apparaat geen vochtschade had toen je hem kocht.

www.racetalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 17:07
Het lijkt mij geen puur water, eerder een andere corrodeerde vloeistof.
Heb je toevallig een kat?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Xander schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:14:
[...]

Nouja. Als je mij zou vertellen dat ze dat hoekje PCB in een zuur hebben ondergedompeld zou ik je ook geloven.
Wat is iedereen overdreven. Er is wat oxidatie en aanslag van een opgedroogde vloeistof te zien.
Puch-Maxi schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:16:
Het lijkt mij geen puur water, eerder een andere corrodeerde vloeistof.
Heb je toevallig een kat?
Dan had je het wel direct geroken kan ik je vertellen :+

[ Voor 29% gewijzigd door Bosmonster op 27-05-2010 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 00:10
Interessant verhaal, ik heb hetzelfde gehad. MacBook kreeg binnen een halfjaar problemen met het scherm, ik had er nooit water of iets dergelijks overheen gegooid. Volgens de reseller was er wel sprake van waterschade (oxidatie in het scherm?) en konden ze het niet onder garantie repareren. Heb hem uiteindelijk maar aan een hobbyist verkocht, maar ik was er ook niet blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

mace schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:15:
[...]
Reality check, ook Apple gaat kapot. ;)
Agreed, maar Apple is afaik het enige bedrijf dat je maar 1 jaar garantie over je mooie Macbook geeft, terwijl Dell en/of HP bijv. 2 of zelfs 3 jaar geven. (zo uit m'n hoofd, kan het fout hebben) Dat vind ik wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Mon schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:18:
[...]

Agreed, maar Apple is afaik het enige bedrijf dat je maar 1 jaar garantie over je mooie Macbook geeft, terwijl Dell en/of HP bijv. 2 of zelfs 3 jaar geven. (zo uit m'n hoofd, kan het fout hebben) Dat vind ik wel jammer.
Klopt, en na die periode doen ze altijd erg moeilijk als je geen Applecare hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Bosmonster schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:17:
[...]

Wat is iedereen overdreven. Er is wat oxidatie en aanslag van een opgedroogde vloeistof te zien.
Werk jij bij die tent ofzo? No way dat dit kan ontstaan binnen anderhalve maand. Dit is gewoon 1 dikke f-y van Apple. Wel iedereen extra laten betalen en vervolgens kan je barsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wlie
  • Niet online
GR1221 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:17:
Interessant verhaal, ik heb hetzelfde gehad. MacBook kreeg binnen een halfjaar problemen met het scherm, ik had er nooit water of iets dergelijks overheen gegooid. Volgens de reseller was er wel sprake van waterschade (oxidatie in het scherm?) en konden ze het niet onder garantie repareren. Heb hem uiteindelijk maar aan een hobbyist verkocht, maar ik was er ook niet blij mee.
Apart, bij mij duurde het 7 maanden tot de kuren begonnen. Zie mijn verhaal van een paar posts hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:33
xs2tom schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:56:
Je kunt eens kijken of er nog iets van (EXIF?) informatie in de foto zit, misschien een datum van voor je aankoop datum.
Misschien een datum van voor je 'terugstuur' datum :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

pennywiser schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:21:
[...]

Werk jij bij die tent ofzo? No way dat dit kan ontstaan binnen anderhalve maand. Dit is gewoon 1 dikke f-y van Apple. Wel iedereen extra laten betalen en vervolgens kan je barsten.
Nee, ik zeg gewoon wat ik zie.

Waarom kan dat "no way" ontstaan binnen anderhalve maand? De corrosie treedt al op binnen enkele uren en die vloeistof is ook zo verdampt. Vochtschade kan er al zo uitzien na een paar uur dus.

En FY van Apple... policy is dat vochtschade logischerwijs niet onder garantie valt. Reparateur constateert vochtschade en stuurt zelfs nog netjes foto's.

[ Voor 13% gewijzigd door Bosmonster op 27-05-2010 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik kan het niet anders dan eens zijn met Bosmonster. Ik heb het sterke vermoeden dat deze schade daadwerkelijk is ontstaan binnen die 1,5 maand en dat ze niet de boel aan het bedriegen zijn.

Dát, of deze macbook heeft ongelukkig gestaan in het magazijn ofzo en de schade zat er al in toen TS hem kocht, maar dat kan je niet bewijzen.

[ Voor 29% gewijzigd door mace op 27-05-2010 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Ik heb de verpakking nog, en heb ook geen demo model gekocht. Ik kan zo geen vochtschade vinden op mijn Macbook.

Ik heb ook al wat mailcontact gehad met Prowarehouse. Een quote: "Dat bewijzen lijkt me geen probleem. Ik denk dan ook niet dat de consuwijzer vochtschade in gedachten had bij het schrijven van dit artikel."

Ik zie graag wat bewijslast want ik weet zeker dat het niet te bewijzen valt, aangezien ik zeker weet dat ik geen schuld heb.

Prowarehouse handelt het wel netjes af door me gewoon zo goed mogelijk te helpen met deze kwestie, ik ga ook niemand de schuld geven. Ik wil alleen weten hoe dat vocht ik mijn Macbook is gekomen en waarom ik daarop wordt aangesproken (door Apple).

Begrijp me allemaal dus niet verkeerd, ik ga niet met vingers wijzen en mensen de schuld geven. Ik wil dit tot op de bodem uitzoeken en gratis een nieuwe Macbook (dat is mijn doel).

[ Voor 12% gewijzigd door Alsjemenou op 27-05-2010 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:29

Sebazzz

3dp

@TS: Kan je niet gewoon een keer langskomen bij die toko, dat is het ultieme bewijs wat je kan krijgen. Je ziet de werkplaats, en je ziet je eigen macbook + serial. Check ook of de serials op de printplaat kloppen.
Bosmonster schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:17:
[...]

Dan had je het wel direct geroken kan ik je vertellen :+
Hoezo? Heb jij die macbook in behandeling? De zin lijkt te suggereren van wel. Nofi :>
Bosmonster schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:12:
[...]

Bepaald fris zien de foto's er niet uit.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Misschien heeft deze laptop al wel langer bij de leverancier gestaan.
Er zijn voldoende manieren te bedenken hoe deze schade is ontstaan buiten je schuld, alleen de bewijslast ligt bij jou dat is een probleem. Ik zou inderdaad proberen de bewijslast bij de leverancier te leggen, of via de verzekering iets claimen.

EDIT: Lap tekst weggehaald wat toch niets kon toevoegen aan het topic.

[ Voor 56% gewijzigd door dutch_warrior op 27-05-2010 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Sebazzz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:26:
Hoezo? Heb jij die macbook in behandeling? De zin lijkt te suggereren van wel. Nofi :>
Nee, maar ik ben wel bekend met de penetrante geur van kattepis :+

We hebben nog geen antwoord op de vraag of TS niet mogelijk verzekerd is via creditcard of inboedelverzekering. Anders ben je vrij snel klaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Bosmonster op 27-05-2010 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
@dutch_warrior: de bewijslast ligt niet bij mij, zie de consumentenwijzer;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mace schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:25:
Ik kan het niet anders dan eens zijn met Bosmonster. Ik heb het sterke vermoeden dat deze schade daadwerkelijk is ontstaan binnen die 1,5 maand en dat ze niet de boel aan het bedriegen zijn.
Dan moet TS dit gemerkt hebben. Idd, heb je een kat?

Verder zijn de foto's zo gemaakt dat je er alle kanten mee op kan. Ik zou er een krant van vandaag bij laten leggen, of de serial of iets anders duidelijks mee fotograferen, groot en dan detail. Zodat het onmiskenbaar jouw macbook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

jenskanis schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:28:
@dutch_warrior: de bewijslast ligt niet bij mij, zie de consumentenwijzer;)
Ow.. dus de reparateur moet gaan bewijzen hoe jouw schade is veroorzaakt? Hij hoeft alleen de aard van de schade vast te stellen voor de garantieclaim en die is redelijk duidelijk.

Denk dat je de consumentenwijzer verkeerd interpreteert op dit vlak.

[ Voor 24% gewijzigd door Bosmonster op 27-05-2010 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Daarom zeg ik, kijk of je langs kan gaan bij die toko, en dat je je eigen MacBook kan zien. Check of alles wat je ervan weet overeenkomt (bijvoorbeeld een krasje dat je ergens hebt gemaakt, serial, printplaatnummer). Met een beetje mazzel kan je ook nog een glimps van de werkplaats krijgen. Als ze daar koffie lopen te drinken of het is er vies en stoffig dan weet je wat voor conclusie je kan trekken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

pennywiser schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:28:
[...]

Dan moet TS dit gemerkt hebben. Idd, heb je een kat?

Verder zijn de foto's zo gemaakt dat je er alle kanten mee op kan. Ik zou er een krant van vandaag bij laten leggen, of de serial of iets anders duidelijks mee fotograferen, groot en dan detail. Zodat het onmiskenbaar jouw macbook is.
Denk je écht dat ze moedwillig waterschade gaan verzinnen en dan met opzet vage foto's maken? Hanlon's Razor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

mace schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:33:
[...]

Denk je écht dat ze moedwillig waterschade gaan verzinnen en dan met opzet vage foto's maken? Hanlon's Razor
QFT

Conspiracy theories en detectiveje gaan spelen. GG

Wat een gedoe... ga gewoon naar de verzekering. En ben je niet verzekerd.. pech. Geen garantie, geen verzekering. Dan is het gewoon einde verhaal.

Het is jouw MacBook met jouw schade. Je gaat dat echt bij niemand anders op de borst gespeld krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bosmonster op 27-05-2010 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Bosmonster schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:35:
[...]

QFT

Conspiracy theories en detectiveje gaan spelen.

Wat een gedoe... ga gewoon naar de verzekering. En ben je niet verzekerd.. pech. Geen garantie, geen verzekering. Dan is het gewoon einde verhaal.

Het is jouw MacBook met jouw schade. Je gaat dat echt bij niemand anders op de borst gespeld krijgen.
Hoe weet jij nou dat het zijn schade is? TS geeft zelf aan van niet, en jij en de leverancier kunnen echt nooit bewijzen dat het de schuld van TS is. Voor hetzelfde geldt dit al voor de verkoop van de macbook is gebeurd. Daarom dus: bewijslast bij eerste 6 maanden ligt bij leverancier en die zal nooit kunnen bewijzen dat de TS dit gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mace schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:33:
[...]

Vertrouwen is goed, controle is beter. Dat is hun motto, dus moet het ook het jouwe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 15:50
Die bewijslast gaat vooral/alleen op als je claimt dat een een defect al bij aanschaf aanwezig was. De fabrikant moet de eerste zes maand aantonen dat dit niet zo is, na de eerste zes maand de klant dat dat wel het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Nu online
Bosmonster schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:12:
[...]

Oxidatie kan al optreden na een dag of zelfs een paar uur.

Zover als dit geoxideerd is kan echt niet na anderhalve maand, gooi eens een spijker in een glas water en laat dat 3 - 4 maanden staan, dan heb je deze oxidatievorming pas.
Het begint met wit worden (kalk) en daarna groen (van de legering van het ijzer)
Dit is met 99% zekerheid te zeggen dat dit niet na anderhalve maand gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Even alle bashing terzijde, maar ik heb juist met de service van Apple zelf vrijwel uitsluitend goede ervaringen. De Premium Resellers daarentegen.... Het zal niet de eerste keer zijn dat Apple zegt 'omruilen, geen probleem' en dat vervolgens de Premium Reseller/Service Provider moeilijk gaat doen.

Voor wat betreft de vochtschade: even met je verzekering bellen.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
Bosmonster schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:29:
[...]

Ow.. dus de reparateur moet gaan bewijzen hoe jouw schade is veroorzaakt? Hij hoeft alleen de aard van de schade vast te stellen voor de garantieclaim en die is redelijk duidelijk.

Denk dat je de consumentenwijzer verkeerd interpreteert op dit vlak.
Nee de reparateur / leverancier mag gaan bewijzen dat de schade door de TS is veroorzaakt.
Dit soort schade zou binnen anderhalve maand kunnen ontstaan maar alleen onder specifieke omstandigheden.
1x een beetje water knoeien kan dit niet doen. Ik ga er dan vanuit dat het verhaal van de TS klopt natuurlijk.

Iemand heeft bij mij ooit een potje met een mengsel van alcohol, aceton & droogijs omgegooid over mijn moederbord heen, dit moederbord zag er een half jaar later ook geoxideerd uit, maar nog lang niet zo erg als dit geval het bord werkte toen echter nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:15
Bosmonster schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:35:
[...]

Ik vind dit wel heel erg kort door de bocht. Als de TS overtuigd is van zijn eigen gelijk heeft hij nog aardig wat kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Oké, laten we even alles op een rijtje zetten.

Stél dat de schade binnen 1,5 maand is gekomen; waardoor kan het dan gekomen zijn? Ik zit er natuurlijk zelf met mijn volle verstand bij. Ik heb geen kat, ik heb geen badkuip op mijn kamer en ik ga 's ochtends ook niet douchen met mijn macbook. Wanneer het regent houd ik mijn macbook ook niet boven mijn hoofd en ik gebruik mijn Macbook ook niet als WC-bril. Ik vervoer mijn Macbook altijd veilig in een goede sleeve en een goede tas.

Ik heb contact met Prowarehouse en samen proberen we even bij de verzekering te informeren wat de meest logische stappen zijn. Het contact met Prowarehouse verloopt zeer soepel, dit komt doordat we geen vingertjes naar elkaar wijzen. Ik kan begrijpen dat ze evenveel met de mond vol tanden staan als ik..

[ Voor 6% gewijzigd door Alsjemenou op 27-05-2010 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Lucky0wn schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:39:
[...]

Zover als dit geoxideerd is kan echt niet na anderhalve maand, gooi eens een spijker in een glas water en laat dat 3 - 4 maanden staan, dan heb je deze oxidatievorming pas.
Het begint met wit worden (kalk) en daarna groen (van de legering van het ijzer)
Je vergelijkt nu hele rare dingen. Een bewerkte spijker onderdompelen is heel iets anders als een onbewerkt stukje metaal korte tijd in een laagje (warm) water leggen. Dat stukje metaal is na een dag helemaal bruin. (Had het toevallig nog recent met een pincet in de badkamer.. per ongeluk laten liggen en volgende dag helemaal verroest en een mooie bruine plek op mn badkuip).

De aanslag kan vanalles zijn. Wie zegt dat het water was. De aanslag is nogal veel voor kalk alleen, dus zal waarschijnlijk een andere drank geweest zijn die wat meer residu achterlaat.
Fishlip schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:41:
[...]
Ik vind dit wel heel erg kort door de bocht. Als de TS overtuigd is van zijn eigen gelijk heeft hij nog aardig wat kansen.
En die zijn?

Zou wel raar zijn toch als je als reparateur een macbook ter reparatie binnenkrijgt. Je schroeft hem open en constateert waterschade en vervolgens klaagt de eigenaar je aan dat jij dat hebt gedaan ofzo? :+

Ik zal ook niet ontkennen dat TS overtuigd is van zijn eigen gelijk. Maar soms gebeurt er wel eens iets wat je niet ziet of doorhebt. De kans dat dat gebeurd is is vele malen groter dan dat er iets anders aan de hand is.

[ Voor 32% gewijzigd door Bosmonster op 27-05-2010 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:04

mr.paaJ

generatie cmd+z

voor zover ik weet gaat oxidatie sneller als er elektriciteit op staat, hoe het vocht er om te beginnen in komt is niet te zeggen. Vochtige ruimte, condensvorming misschien?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:15
Bosmonster schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:44:
[...]

En die zijn?

Zou wel raar zijn toch als je als reparateur een macbook ter reparatie binnenkrijgt. Je schroeft hem open en constateert waterschade en versvolgens klaagt de eigenaar je aan dat jij dat hebt gedaan ofzo? :+
Wat de kansen zijn wordt hierboven besproken.

Het is toch ook raar dat je als consument een macbook binnenkrijgt. Je gebruikt hem een maand en constrateert dat hij het niet meer doet vervolgens stuur je hem op en zegt de reparateur dat jij waterschade hebt gemaakt ofzo? :+

Het is echt maar net van welke kant je het bekijkt. Ik vind in ieder geval dat je veel te voorbarig aan het concluderen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Ik gebruik mijn laptop op meerdere plekken. Wanneer het mistig is buiten of regent haal ik mijn laptop natuurlijk niet uit mijn tas én sleeve. We hebben thuis zelfs een vochtvreter staan dus het lijkt me heel sterk dat het daardoor is gekomen.

@Bosmonster: ik heb meerdere keren gezegd dat ik niet de schuld op iemand afschuif, misschien zijn ze er net zo verbaasd over als ik. Ik accepteer alleen niet dat ik moet opdraaien voor iets wat ik niet heb gedaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Alsjemenou op 27-05-2010 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
En die zijn?

Zou wel raar zijn toch als je als reparateur een macbook ter reparatie binnenkrijgt. Je schroeft hem open en constateert waterschade en vervolgens klaagt de eigenaar je aan dat jij dat hebt gedaan ofzo? :+
Lees jij het topic niet? Het kan toch zijn gebeurd voordat de koop van de Macbook heeft plaatsgevonden (door wie dan ook). Nogmaals: de bewijslast ligt bij de leverancier en die kan nooit bewijzen dat er vochtschade is ontstaan tijdens de periode dat TS de macbook had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Nu online
dutch_warrior schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:40:
[...]

Nee de reparateur / leverancier mag gaan bewijzen dat de schade door de TS is veroorzaakt.
Dit soort schade zou binnen anderhalve maand kunnen ontstaan maar alleen onder specifieke omstandigheden.
1x een beetje water knoeien kan dit niet doen. Ik ga er dan vanuit dat het verhaal van de TS klopt natuurlijk.

Iemand heeft bij mij ooit een potje met een mengsel van alcohol, aceton & droogijs omgegooid over mijn moederbord heen, dit moederbord zag er een half jaar later ook geoxideerd uit, maar nog lang niet zo erg als dit geval het bord werkte toen echter nog wel.
Combinatie van Alcohol en droogijs zou geen probleem moeten zijn, tenzij het bord toen draaide;)
Aceton daarentegen zou ik niet weten maar ik denk dat dit de oxidatie zal veroorzaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Fishlip schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:50:
[...]

Het is toch ook raar dat je als consument een macbook binnenkrijgt. Je gebruikt hem een maand en constrateert dat hij het niet meer doet vervolgens stuur je hem op en zegt de reparateur dat jij waterschade hebt gemaakt ofzo? :+
Nee, ik zie niet in wat daar raar aan is.

Ik ben ook voorzichtig met mijn MBP. Maar mocht daar iets mee zijn, ik breng hem weg en dit wordt geconstateerd, dan zoek ik toch echt de oorzaak bij mezelf, niet bij iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Bosmonster schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:51:
[...]
Ik ben ook voorzichtig met mijn MBP. Maar mocht daar iets mee zijn, ik breng hem weg en dit wordt geconstateerd, dan zoek ik toch echt de oorzaak bij mezelf, niet bij iemand anders.
Natuurlijk heb ik gekeken bij mezelf, maar zoiets zou ik echt opgemerkt hebben. Ik heb er nog nooit vocht over heen gemorst, zelfs niet over de toetsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Nu online
[...]

Je vergelijkt nu hele rare dingen. Een bewerkte spijker onderdompelen is heel iets anders als een onbewerkt stukje metaal korte tijd in een laagje (warm) water leggen. Dat stukje metaal is na een dag helemaal bruin. (Had het toevallig nog recent met een pincet in de badkamer.. per ongeluk laten liggen en volgende dag helemaal verroest en een mooie bruine plek op mn badkuip)
Dit was even een voorbeeld, dit heb ik lang geleden eens uitgeprobeerd en had er dus niet aan gedacht dat een spijker bewerkt was, bedankt voor het corrigeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
jenskanis schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:54:
[...]

Natuurlijk heb ik gekeken bij mezelf, maar zoiets zou ik echt opgemerkt hebben. Ik heb er nog nooit vocht over heen gemorst, zelfs niet over de toetsen..
Dergelijke schade kan je eigenlijk niet onbewust zelf veroorzaken.
Ik heb mijn vorige laptop eigenlijkslecht behandeld, vaak buiten gebruikt en dan viel er wel eens een eerste druppeltje regen op voordat ik binnen was met het ding.
Ook 2 jaar door weer en wind naar school gefiets met de laptop in een simpele laptoptas en plastic zak.
De machine is nu 6 jaar oud en draait nog steeds prima.
Heeft ook vaak zat vloeistof op het toetsenbord gelegen als iemand naast je iets te enthousiast is met roeren door de thee ofzo gebeurt dit snel.

Ik blijf er echter bij dat je bij normaal gebruik niet binnen deze tijd dit soort schade kan veroorzaken, tenzij iemand iets over de machine heeft gemorst en alleen het zichtbare deel heeft opgeruimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Bosmonster schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:51:
[...]

Nee, ik zie niet in wat daar raar aan is.

Dat is toch wel heel opmerkelijk dan. Jij verwacht dus totaal geen garantie op producten indien er iets mis mee is wat mogelijkerwijs door jouw eigen toedoen zou kunnen komen? Er zijn in dit geval tal van manieren te bedenken waardoor de schade buiten de schuld van TS is ontstaan, door in een dergelijk geval de bewijslast bij de leverancier neer te leggen is juist bedoeld om de consument in dit soort gevallen te beschermen. Dit kan inderdaad nadelig uitpakken voor de leverancier/fabrikant maar dat is dan uiteraard het ondernemersrisico.

Het lijkt er op dat jij er direct al vanuit gaat dat de TS de schade zelf veroorzaakt heeft? Maar in het geval dat we er vanuit gaan dat de TS goudeerlijk is, dus geen gebruik in vochtige ruimtes, geen drinken oid. gemorst, geen katten/honden/kanaries etc etc. Leg dan eens uit hoe zulke schade volgens jou toch heeft kunnen ontstaan door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:26

MsG

Forumzwerver

Overigens zei de monteur ook "topcase defect" dit klopt wél en is ook echt gebeurd zeg maar?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Niet online
-edit- laat maar

[ Voor 92% gewijzigd door Wlie op 27-05-2010 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Lucky0wn schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:39:
[...]

Ja hallo het is geen ijzer.

Gooi maar eens een koperen spijker in een glas water, dat gaat stukken sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Ik weet niet wat de topcase van mijn scherm inhoudt, maar alles zag er aan de buitenkant nog prima uit. Ik heb gelijk na de crash natuurlijk eerst goed naar de buitenkant gekeken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Zag er allemaal nog goed uit.

Ik heb de Macbook niet opengemaakt omdat ik bang was dat de garantie dan verliep. Je hoort soms wel dat de opening verzegelt is zodat je hem niet meer kan open maken. Ik wou mijn garantie niet verpesten. Maar nu heb ik er nóg weinig aan.

@Bosman: ik vind het wel jammer, op mij komt het neer dat je gelijk de schuld bij me neer legt. Stel jij hebt een nieuwe auto waar een deukje in zit en die stuur je naar de garage voor een kleine reparatie. Nu belt de garage je op en zegt dat je een nieuwe auto nodig hebt omdat de hele auto kapot is. Dan breekt jouw klomp toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Heb je de polisvoorwaarden van je Rechtsbijstand verzekering goed doorgelezen ivm die inloop periode ? Dit hoeft niet altijd voor alle zaken te gelden. Arbeidsrecht wel meestal, ongevallen bijvoorbeeld niet. Wellicht dat als je deze situatie voorlegt je toch hulp kan krijgen (hou het eerst algemeen. laptop gekocht en nu problemen rondom de garantie. als ze meewerken vertel je pas dat het een apple is :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik snap hoe je je zou voelen. Er wordt je onrecht aangedaan (als het echt zo is).

Echter is het natuurlijk moeilijk te bewijzen. Wat ik zou doen is een brief naar Apple NL schrijven en het haarfijn uitleggen. (een klacht dus min of meer)

Wie weet regelen ze wat voor je uit coulance..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robain
  • Laatst online: 11-09 13:18
jenskanis : eerst en vooral, sucken man!

Ik heb niet de hele thread gelezen, maar wil je toch een stukje advies aanbieden.

Ik heb vorig jaar via ebay een nieuwe macbook pro gekocht. Hoewel de verkoper zeer positieve feedback op ebay had, kwam mijn mbp toe met een kleine deuk in de topcase. Voor de rest was alles in orde. Ik ben echter zo dom geweest om reeds positieve feedback achter laten bij de verkoper alvorens de laptop te checken. Gevolg, de verkoper nam de mbp natuurlijk niet meer terug en negeerde mij.
Dan heb ik mij maar tot apple gericht, vermits hun garantie internationaal is. Eerst bij de switch langsgeweest, waar ze mij hetzelfde verhaal vertelden als jou.
Vervolgens naar apple zelf gebeld, en niet opgegeven. Na uren aan de telefoon, en na alsmaar hoger in de support afdeling van apple te raken uiteindelijk toch mijn mbp gratis gerepareerd gekregen.

Ik zou zeggen, probeer het zo eens. Gewoon bellen, en niet afgeven. Blijf uiteraard wel beleefd, en als iemand je niet meer verder kan helpen, vraag je gewoon naar iemand met wat meer bevoegdheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
mace schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:00:
Slechte service van de Reseller, niet van Apple zelf. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Laatst online: 12-09 15:57
Robain schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 19:56:
jenskanis : eerst en vooral, sucken man!

Ik heb niet de hele thread gelezen, maar wil je toch een stukje advies aanbieden.

Ik heb vorig jaar via ebay een nieuwe macbook pro gekocht. Hoewel de verkoper zeer positieve feedback op ebay had, kwam mijn mbp toe met een kleine deuk in de topcase. Voor de rest was alles in orde. Ik ben echter zo dom geweest om reeds positieve feedback achter laten bij de verkoper alvorens de laptop te checken. Gevolg, de verkoper nam de mbp natuurlijk niet meer terug en negeerde mij.
Dan heb ik mij maar tot apple gericht, vermits hun garantie internationaal is. Eerst bij de switch langsgeweest, waar ze mij hetzelfde verhaal vertelden als jou.
Vervolgens naar apple zelf gebeld, en niet opgegeven. Na uren aan de telefoon, en na alsmaar hoger in de support afdeling van apple te raken uiteindelijk toch mijn mbp gratis gerepareerd gekregen.

Ik zou zeggen, probeer het zo eens. Gewoon bellen, en niet afgeven. Blijf uiteraard wel beleefd, en als iemand je niet meer verder kan helpen, vraag je gewoon naar iemand met wat meer bevoegdheid...
Een deukje en vochtschade zijn niet echt te vergelijken natuurlijk, ik werk zelf bij een reparatiebedrijf die macs repareerd en er worden veel uitzonderingen gemaakt maar als er vocht in het apparaat is gekomen kan je het vergeten bij apple zelf. Het ligt echt bij de distributeur / winkel in dit geval, wat jammer is want 99% denkt dat je een lulverhaal aanhangt om garantie/vergoeding te krijgen.
Ik begrijp de situatie wel en ik heb ook mijn hulp aangeboden in een DM aan de topicstarter.
Mocht dit onbeantwoord gaan dan wens ik je veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Emile schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:15:
[...]

Slechte service van de Reseller, niet van Apple zelf. 8)7
Om het even.....

Het is een Apple product, en binnen 1,5 maand kapot en geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dick schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 19:09:
... dat is dan uiteraard het ondernemersrisico. ...
Er bestaat natuurlijk (eventueel) ook nog regresrecht

Uiteindelijk komt het natuurlijk wel (gedeeltelijk) op iemands bord terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjgoof
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-12-2021
Die verhalen van vochtschade... ik geloof er nooit wat van..

Heb een ouwe acer travelmate. die ging zeker wel 4 keer per week mee richting bad.. (op de badrand met een grote bosatlas eronder)

Beestje is nu denk ik 6 jaar oud alweer en mankeert niks. laats opengeschroeft maar geen oxidatie te zien.
Terwijl er toch aardig damp van het bad afkomt.

Mijn huidige sony.. was ik voorzichtig mee. maar sinds kort gaat deze ook mee richting bad. en heeft tot nu toe nog geen krimp gegeven.. (2 jaar oud)
openschroeven doe ik nog niet aangezien de garantie nog geldig is.

Maar echt vochtschade ontstaat volgens mij alleen door echt water eroverheen te gooien etc.
vochtige omgeving etc geloof ik niet in.. (natuurlijk wel aanzetten en niet eerst half uurtje in de badkamer liggen voordat je hem aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-04 22:50
Robain schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 19:56:

Klopt, had ook een ander probleem (waar ik niet over zal uitwijden) die ook aan mijn schuld toe te rekenen was. (onterecht weliswaar) Na heel lang bellen, uitleggen, beleeft blijven, maar toch wel hard argumenteren en enkele telefonisten later kreeg ik ook garantie.
Of dit hier zal helpen is natuurlijk iets anders.
Whieee schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:40:
Even alle bashing terzijde, maar ik heb juist met de service van Apple zelf vrijwel uitsluitend goede ervaringen. De Premium Resellers daarentegen.... Het zal niet de eerste keer zijn dat Apple zegt 'omruilen, geen probleem' en dat vervolgens de Premium Reseller/Service Provider moeilijk gaat doen.
Dat is onzin.
Mijn switch (premium reseller) winkel legde me zelf uit dat zij moeten aanvragen of iets onder de garantie valt bij apple. (Als het niet om een gekend probleem gaat) waarom zouden zij dan zeggen dat het geen garantie is. Ze moeten het zelf vragen aan apple. En als apple het zelf zegt zullen ze het zeker wel doen. (en normaal zet apple zelfs bevestiging tot vervanging op het serienummer van je mb(p), waar de reseller met 1 blik weet dat ze het mogen vervangen. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Jizzaa schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:57:
[...]

(Als het niet om een gekend probleem gaat) waarom zouden zij dan zeggen dat het geen garantie is.
Mensen doen alles zodat iets minder geld of moeite kost. Zit blijkbaar in de aard van het beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:51

ManiacsHouse

Scheisse!

Sebazzz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 22:02:
[...]

Mensen doen alles zodat iets minder geld of moeite kost. Zit blijkbaar in de aard van het beestje.
Is het misschien zo dat een reparatiebedrijf een x bedrag aan premie krijgt (van Apple?) bij het afwimpelen van een garantieclaim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
ManiacsHouse schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 22:14:
[...]

Is het misschien zo dat een reparatiebedrijf een x bedrag aan premie krijgt (van Apple?) bij het afwimpelen van een garantieclaim?
Nope, je krijgt alleen geld als je een reparatie verricht via het systeem van apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
een gelakte printplaat die zo oxideert in 1.5 maand?

tjah ik help je er niks mee maar ik geloof er geen reet van. tenzij je zelf dat ding in een zuurbad hebt gehangen ofzo.
In ieder geval veel succes ermee.Je recht hebben en je recht krijgen zijn twee totaal verschillende dingen.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Jizzaa schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:57:

Dat is onzin.
Mijn switch (premium reseller) winkel legde me zelf uit dat zij moeten aanvragen of iets onder de garantie valt bij apple. (Als het niet om een gekend probleem gaat) waarom zouden zij dan zeggen dat het geen garantie is. Ze moeten het zelf vragen aan apple. En als apple het zelf zegt zullen ze het zeker wel doen. (en normaal zet apple zelfs bevestiging tot vervanging op het serienummer van je mb(p), waar de reseller met 1 blik weet dat ze het mogen vervangen. )
Allereerst: ik heb zelf als technicus bij een APR gewerkt; ik weet hoe het spelletje werkt. Ik weet ook dat als Apple al groen licht heeft gegeven voor een ruil of reparatie, er dan een casenummer is dat ik in 2 seconden op kan zoeken in Apple's servicesysteem.

Wat echter tegenwoordig het geval is is dat de overgrote meerderheid van de APRs geen inhouse service meer heeft. Het moet ingenomen worden, casenummers kunnen niet gechecked worden, en wat betreft de APR ben je zonder problemen je Mac een week of wat kwijt. Bijvoorbeeld voor een defecte accu waarvan Apple al heeft aangegeven dat deze gewoon omgeruild moet worden.

Geen goede service.

Met Apple zelf heb ik zelfs buiten garantie nog nooit problemen ondervonden. Maar misschien heb ik altijd mazzel gehad :+

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik vind trouwens de foto's in de TS bijna lijken op de effecten van accuzuur of batterijlekken op electronica. Natuurlijk kan dit niet met een Li-ion batterij, die vliegt in de fik, die lekt niet zo ver ik weet. Misschien een biosbatterij die het voor gezien hield?

[ Voor 11% gewijzigd door Sebazzz op 27-05-2010 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Sebazzz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 23:03:
Ik vind trouwens de foto's in de TS bijna lijken op de effecten van accuzuur of batterijlekken op electronica. Natuurlijk kan dit niet met een Li-ion batterij, die vliegt in de fik, die lekt niet zo ver ik weet. Misschien een biosbatterij die het voor gezien hield?
Was het maar zo makkelijk, helaas is zijn de fotos geen speciaal aanzicht nadat de componenten in contact zijn gekomen met vocht.

De accu zet natuurlijk nog een bepaalde stroom op de componenten waardoor oxidatie zich sneller / anders gedraagt (dit trek ik even uit mn mouw na een vage discovery channel herinnering hierover)
Correct me if im wrong O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Het oxidatieproces is een scheikundig proces waarbij ijzer of kopermoleculen worden verbonden met een zuurstofatoom. Een redoxreactie zoals deze verloopt sneller onder stroom. Maar de foto's uit de TS lijken op een waar disaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Sebazzz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 23:20:
Het oxidatieproces is een scheikundig proces waarbij ijzer of kopermoleculen worden verbonden met een zuurstofatoom. Een redoxreactie zoals deze verloopt sneller onder stroom. Maar de foto's uit de TS lijken op een waar disaster.
Danku :)

Maar inderdaad, tis een wonder dat het apparaat zo lang heeft kunnen werken zonder enige complicaties, ook moeilijk om te geloven maar zeker niet onmogelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er 100% van overtuigt bent dat het niet jou schuld is en zeker weer dat er niets over heen is gevallen of dat je waterdichte tas niet zo water dicht is als jij denk. (regenpakken lekken ook vaak)
Wat je zou kunnen doen is die 54 euro betalen om je mac terug te krijgen en dan dat ding zelf los schroeven om de water schade te bekijken en foto,s maken als er toch geen zichtbare schade mocht zijn .

Dan pas weet je zeker dat de foto,s die zij hebben gemaakt van jou mac zijn en misschien heb je wel meer foto,s gekregen dan deze 2 waar een serie nummer op te zien is of iets anders dat te herkennen is .

Terug laten komen dat ding en dan zelf los schroeven is wat ik zou doen nu,kapot is ie toch al ..........of je moet bang zijn dat dan de garantie vervalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:05:
Dat het niet onder garantie valt wil niet zeggen dat het niet onder een verzekering (creditcard of inboedel) valt.

[...]

Het is redelijk logisch dat vochtschade niet onder de garantie valt en dit is duidelijk vochtschade. Iedereen kan wel zeggen dat dat "door iemand anders komt", maar dat verandert natuurlijk niks. Aangezien die 99,9% van de tijd bij TS is geweest kun je ervanuit gaan dat daar ook de schade veroorzaakt is.

Dit is gewoon een verzekeringsgevalletje.
De service is echt schijt van Apple. Ik heb ooit eens een defect gehad, ik bracht het binnen. Is de reparatie kosten gewoon de nieuw prijs. Heb toen maar teruggenomen, zelf dat ding uit elkaar gehaald en binnen 10 minuten gerepareert en het werkt nu nog steeds perfect. Ik vind Apple echt de grootste naaiers gewoon met betrekking tot service.

edit: Het was een iPod trouwens die ik zelf maar gefixed hebt. Reparatie kosten van 230 euro, dat echt niks koste en slechts 10 minuten knutselen 8)7

Als er iets stuk is met je Apple, kan je beter het zelf maken of gewoon een nieuwe kopen. Want die mensen zijn echt super overpriced met Service.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2010 04:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

@ TS, ik vind het nobel van je dat je er samen met het bedrijf uit probeert te komen, terwijl er een gerede kans is dat jou dit veel geld gaat kosten.
Heb je nu al extra foto's gevraagd? Of de bewijslast bij de leverancier neergelegd? Hoe zit het met de topcase?
Ik zou er wat harder aan trekken bij de leverancier.

Verder ben ik het met het meerendeel hier eens dat deze schade niet voorkomt uit gewoon gebruik. Bij mij is er nog _nooit_ wat kapot gegaan omdat het in de badkamer lag (mijn telefoon ligt daar iedere morgen, al 2 jaar lang als ik ga douchen), of omdat ik het buitenshuis heb gebruikt met mist, regen, sneeuw, ijzel enz.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 12:45
Ik heb een keer wat water over een laptop laten vallen. (erg weinig. zo'n laatste slok in een glaasje zegmaar). En de waterschade zag er na een jaar nog niet eens zo erg uit als die apple TS voorschotelt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Rechtsbijstandverzekering.

Ik zou daar nooit aan toegeven en vechten tot ik niet meer kan. Jij hebt het niet gedaan, het is niet jouw schade dus moet het bij Apple of Powerhouse zelf gebeurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
@iedereen: hardstikke bedankt voor jullie reacties tot nu toe! Het is fijn, dat gevoel dat je er niet alleen voor staat. Natuurlijk waren er nog een aantal negatieve berichten bij maar dat kan je natuurlijk verwachten op een forum.:)

@marcel206: Prowarehouse heeft al gezegd dat zei de onderzoekskosten voor rekening nemen als ik de Macbook terug wil hebben, netjes dus.

@St@m: de reden waarom ik samen met het bedrijf er probeer uit te komen is omdat schelden en tieren alleen maar averechts werkt. Je kan net zo goed samenwerken door alsnog mijn Macbook er gratis uit te krijgen. Misschien kunnen we het namelijk nog via de leverancier zijn verzekering oplossen. Wanneer dit niet werkt ga ik natuurlijk gebruik maken van mijn recht als consument dat ze bewijslast moeten aanvoeren.

Ik probeer gewoon zoveel mogelijk opties, en begin bij het begin. Ik doe niet zoveel moeite om mijn Macbook binnen garantie te krijgen om daarna afgewimpeld te worden. Ik weet 100% dat ik er geen vocht in het laten komen, daarom blijf ik doorvechten tot iemand het betaald. Ik sta volledig in mijn recht, nu moet ik het alleen nog krijgen..

[ Voor 12% gewijzigd door Alsjemenou op 28-05-2010 08:32 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste