Ik vind dat heel raar, omdat vochtschade lang niet altijd door de kopende partij komt. Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik totaal geen recht als consument heb. Dat vind ik erg raar want de consumentenwijzer zegt wat anders.MGSNK schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:03:
[...]
Ik weet niet welk wetboek jij leest maar het in Nederland heel simpel:
Binnen garantie: de verkopende partij moet bewijzen dat JIJ de schade niet aangericht hebt.
Buiten garantie: de kopende partij moet bewijzen dat ZIJ de schade niet hebben aangericht. Dit doen ze door het defect door een onafhankelijke (gecertificeerde) partij te laten onderzoeken.
Wat hierbij bepalend is, is dat vochtschade BUITEN de garantievoorwaarden valt. Daarmee heb je dus een groot probleem zolang je niet kan vaststellen wie / waar de vochtschade is ontstaan.
Een voorbeeld van de consumentenwijzer:
Dit is ook een voorbeeld van schade dat BUITEN de garantievoorwaarden valt. In mijn geval heb ik het product maar 1,5 maand en er is vochtschade i.pv. valschade. Ik heb gewoon garantie omdat ik ruim binnen dat termijn zit.Uw laptop is na een jaar kapot gegaan. De verkoper denkt dat u hem hebt laten vallen. Als u garantie hebt, moet de verkoper bewijzen dat u de laptop hebt laten vallen. Hebt u geen garantie? Dan moet ú bewijzen dat u de laptop niet hebt laten vallen.
Er staat ook duidelijk in de consumentenwet dat elke verkoper zich aan de wet moet houden, ongeacht wat er in de garantievoorwaarden staat. Voor dit ook weer een quote uit de consumentenwijzer:
De winkel moet zich hieraan houden. De verkoper mag bijvoorbeeld niet zeggen dat hij u niet kan helpen omdat de garantieperiode is afgelopen. Of dat er wat anders in de garantievoorwaarden staat.
[ Voor 35% gewijzigd door Alsjemenou op 28-05-2010 21:19 ]