Mooi spul die foto's! Zoals ik er naar kijk:
@ROFLASTC:
Foto 1: Wat wil jij laten zien met de eerste foto? Ik bedoel: je bent op een dansfestijn en je hebt hier een dansend stel in beeld. Waar is de dynamiek? Op mij komt de foto te veel 2D over, alles staat recht (op zich ook een kunst hoor

). De opmerkingen over de baard van de jongen van collega fotofielen bedoelen het zelfde. Doordat alles met elkaar in lijn is, is er geen dynamiek. Dit kan voor het zelfde geld ook de starthouding zijn. Had je de foto waarschijnlijk een tel later genomen dan was het meisje meer naar links/rechts, schouders niet meer met elkaar in lijn en dan was de dynamiek weer in de foto. Het tweede stel is te veel aanwezig. De man lijkt wel met het eerste stel mee te kijken. Bij dit soort foto's moet je niet alleen het hoofdobject in de gaten houden maar ook de compositie als geheel. Dit is rete moeilijk omdat ze ook nog eens bewegen. Ik weet niet of het kon maar als je exact op dit moment twee meter naar links had gestaan dan waren beide paren gescheiden en had je van het meisje een beetje zijkant van haar gezicht gepakt met dus meer diepte.
Foto 2: Wees trots op de foto! Dit soort momenten op een foto zijn niet makkelijk te vangen. Bij het kijken van deze foto gaan je ogen onmiddellijk naar haar ogen. Vol overgave is ze aan het dansen. Het idee van de handen kan ik me zeker in vinden, het creëert mysterie. Het was een tikje mooier geweest dat er nog wat ruimte onder de handen had gezeten (misschien iets horizontaler) dit is een klein deel ervaring met dit soort omgevingen hebben maar nog steeds een grote hoeveelheid geluk. Volgens mij kun je nog meer de dynamiek (en mysterie) aan brengen door de dame naar rechts te verplaatsen waardoor de gehele compositie zich richt op de dans en de vraag naar boven komt "met wie danst ze eigenlijk" (m.a.w.: rechterkant en ook bovenkant croppen, puur naar de essentie).
@apojapo1: (jij gaat mij niet lief vinden

, 't is echt opbouwend bedoeld! )
Château de Pierrefonds: Het is in eerste instantie de compositie die niet lekker is en ik vraag mij af of de foto niet een stop meer lichter had gemogen. Wat wil je laten zien? 1. Het kasteel? Waarom laat je dan zoveel lucht zien? Wat is de toegevoegde waarde van het dorp? Aan beide kanten boven een stuk boom leiden te veel af. Voor diepte werking had je misschien er eentje kunnen gebruiken maar dan had hier licht op moeten vallen. Het is nu een donkere vlek. Probeer dit soort foto's a-symmetrisch te nemen. Als mensen niet gecentraliseerde foto's zien, worden ze getriggered en gaan ze iets meer moeite doen. Een foto die langer als een seconde wordt bekeken is een goede foto en krijg je niet de standaard "mooi ... blader ... mooi ... blader" reacties. 2. De omgeving met kasteel? Dan de bladeren niet in de foto gebruiken want het dorp en kasteel creëren al diepte genoeg en nu wordt de foto opgesloten. Het dorp is te veel gecropt. Ik had de camera meer naar rechtsonder gezet, minder lucht en meer dorp en het kasteel daardoor links en meer in de hoogte in de compositie.
Château de Chantilly: Cool die spiegeling. Maakt de foto meteen interessant. Foto is goed scherp en de belichting is OK. Wederom mijn opmerking over de compositie. Zeker omdat dit kasteel naar links verlengt,zou je deze foto a-symetrisch moeten maken. Net zo als bij mensen moet je ook in dit soort gevallen opletten dat je het hoofdonderwerp zomaar cropt. Het bos aan de rechterkant vind ik niets toevoegen en dat creëert meer ruimte voor het gehele kasteel. Dus volgens mij had je de gehele camera naar links kunnen verplaatsen. Voor het gevoel; crop de foto maar eens aan de rechterkant vlak voor de rode auto, dit geeft het kasteel meer ruimte en plaatst de compositie a-symmetrisch.
@Marceltuit: Ik denk dat de scherpte komt door gebrek aan contrast in de compositie. Wat GewoonWatSpulle ook zegt, een (half) uurtje eerder had dat waarschijnlijk al gecompenseerd. De compositie vind ik niet spannend maar biedt mogelijkheden. Die koeien kun je niet sturen maar jij kunt wel de compositie sturen. Aangezien er niets spannends in de lucht te zien is zou ik die minder in beeld gebracht hebben. Net boven de meest rechtse mast waarschijnlijk. Die masten zou ik vervolgens echt gebruiken, waarschijnlijk zou ik de lijn van de masten precies links op het midden hebben laten eindigen ... denk ik. Hier begint de artistieke geest van de persoon achter de camera. Een beetje een verhaal in een verhaal: mooi weiland met koeien en een mastenlijn die dwars door de foto loopt, nu is die '
en' niet aanwezig in mijn beleving en dat is nu net waardoor mensen langer blijven kijken.
@GewoonWatSpulle: De auto zelf is mooi

. De keuze van licht is uitstekend! De foto is niet scherp (kijk maar naar het logo) maar ik ga er van uit dat dit door de webcompressie komt? Wat mij hoofdzakelijk opvalt is wederom de compositie: De auto is te 2D gepakt, strak van voren. Waar is de diepte van de auto? Stap naar links en dan ben je al een stuk verder. De auto is nog steeds van boven genomen, dit ontkracht de lijn van de weg ... mogelijk was iets verder door de knieen nog een stapje beter. In mijn beleving creëren de bomen linksboven een donkere vlek. De schaduw van de bomen (en ook de boomstam die links de neus van de auto binnenkomt) doet geen recht aan je niet gewassen auto

. De achtergrond is in mijn beleving nog te veel aanwezig ... Kon de F nog wat lager (in getal)? Waarschijnlijk, maar dit is al moeilijk want dit is duidelijk meer smaak, had ik de weg niet over de volle breedte van de foto laten gaan maar meer door de hoek rechtsonder, dit had het diepte effect van de weg waarschijnlijk meer kijkplezier gegeven (je kunt dan echt de weg volgen van rechtsonder naar linksboven, verhaal in een verhaal).
... gecensureerd ...