C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8
Ik denk dat als de voorgrond/achtergrond iets meer in balans was geweest dat de foto dan sterker was geweest.
Verwijderd
Idd jammer dat net die onderste steen er niet helemaal opstaat, maar dat is op het randje van mierenneuken. Nette plaat, heb je EXIF wel even nageslagen om te kijken of je niet had geflitst op basis van de glans die op de voorste steen zit. Gelukkig niet en was het het zonlicht
Wat betreft de grauwe achtergrond, ik ben zelf in dit geval ook niet zo weg van het gebruik van het ND grad filter, een vignettering in post had wellicht mooier geweest voor een nog wat duisterder effect. Of dat een beetje uitpakt in combinatie met de relatief heldere voorgrond durf ik nu even niet in te schatten...
Ik wil iedereen trouwens even aanraden om z'n hele album op Flickr even door te lopen, zitten veel interessantere en mooiere platen tussen!
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2012 11:20 ]
Verwijderd
Eén van de vele regenbogen:

Scotland by ApoJapo1, on Flickr
ps. wat is het hier rustig
Mooi hoor, niet alleen door de regenboog, maar ook compositie en licht. De rode saturatie van de bergen had van mij iets minder gemogen. Verder wel een lekker sfeertje.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Compo is wel in orde overigens.

The golden country... by Marcel Tuit, on Flickr
Blijf het jammer vinden dat er zoveel 'achtergrond-vervuiling' is bij Kinderdijk, je kunt nauwelijks een foto maken zonder electriciteitsmasten of industrie erop.... Dat leidt vaak erg veel af van het daadwerkelijke onderwerp.
@apojapo: Niks mis met die regenboog!
[ Voor 5% gewijzigd door MasterMaceMichu op 08-03-2012 21:17 ]
Die lijken me in deze foto redelijk makkelijk weg te winkelenMasterMaceMichu schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 21:15:
@^ Weer een lekker Hollands plaatje van je. Volgens mij woon je erg dichtbij die molentjes...
Blijf het jammer vinden dat er zoveel 'achtergrond-vervuiling' is bij Kinderdijk, je kunt nauwelijks een foto maken zonder electriciteitsmasten of industrie erop.... Dat leidt vaak erg veel af van het daadwerkelijke onderwerp.
@apojapo: Niks mis met die regenboog!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Als we dan toch met Schotland bezig zijn.....ik ben er ook weer op vakantie geweest voor de 2e keer
Isle of Skye:

Groter
[ Voor 50% gewijzigd door Deathchant op 08-03-2012 22:19 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Nice! Alleen jammer van die berg, zoals Aloys al zegt
@Death
Monsterlijk! Echt showcase waardig!
Verwijderd
@ Deathchant, heerlijke plaat. Geweldig licht op de achtergrond en het contrast tussen de witte strepen met de omgeving werkt heel goed. Wel is de voorgrond op mijn monitor behoorlijk zwart. Deze zou ik wel wat lichter willen zien. Grappig dat je ook op Schotland bent geweest, zijn er straks 2 testcases van Schotland
Wat betreft de elektramasten: die staan nu eenmaal in het landschap in nederland. Ik denk zelf dat als ik de masten weg zou klonen ik iets zou missen aan de foto.
@apojapo: de molen noem ik niet meer in de hoek hoor; vind hem toch wel aardig stukje uit de rand staan. Ergens heb je wel een punt van de afgesneden boom.
@Deathchant: mooie plaat; al vind ik het gras voor het mooie te donker. Wolken bij de bergen zijn tof.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Ik heb sinds kort een nieuwe monitor, (vergeef me dat ik het zeg
Deze nieuwe foto's van Schotland heb ik op mijn nieuwe monitor bewerkt en zijn wellicht daarom wat te donker, terwijl ze op mijn scherm gewoon goed zijn. Ik heb dezelfde settings gebruikt (contrast op 50, brightness op 70 default en kleurensettings sRGB).
De monitor donkerder instellen heb ik geprobeerd, maar lijkt het niet echt op te lossen. Ik ga daardoor niet ineens de foto's lichter maken....Ik gebruik gewoon LR3.4 met het Camera Standard profiel in camera-calibration. Ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen.
[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 09-03-2012 10:07 ]
@marceltuit: gewoon een prima foto. Het stukje stam rechts stoort me een beetje
@apojapo1: Hele gave plaat, wolk rechtsboven is misschien iets te blauw.
Mijn inbreng:

10 milliseconds - 16/52 by Richard van der Sluis, on Flickr
Gaaf. Echt een toffe foto. Hoe heb je dit getimed, als ik vragen mag?MoonRacer schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 14:20:
@Deathchant: Gave plaat! Het enige kritiekpuntje wat ik heb is dat de foto verticaal gespiegeld waarschijnlijk net iets lekkerder zou wegkijken.
@marceltuit: gewoon een prima foto. Het stukje stam rechts stoort me een beetje
@apojapo1: Hele gave plaat, wolk rechtsboven is misschien iets te blauw.
Mijn inbreng:
[afbeelding]
10 milliseconds - 16/52 by Richard van der Sluis, on Flickr
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Verwijderd
@ Moonracer, mooi gedaan zeg! hoop wel dat je niet al te veel pogingen nodig had
@ Gooi, als eerste zal ik altijd controleren of je horizon recht staat. Deze plaat vind ik wat te druk en mist een duidelijk onderwerp. Kerk en bouwwerken op de achtergrond, boten, opspattend water (waardoor je lens aardig nat is geworden zie ik
Dankjewel! De beweging is vastgelegd door de flitser terwijl de camera op bulb stond. De flitser werd getriggerd door een Arduino met een piezo-luidspreker als sensor. Uiteindelijk zijn er drie glazen gesneuveld voordat ik de goede vertraging had gevonden (10 milliseconden na impact).Pixeltje schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 15:24:
[...]
Gaaf. Echt een toffe foto. Hoe heb je dit getimed, als ik vragen mag?
Haha tof, gelukkig zijn wijnglazen niet meer zo duur;) De spiegel die onder het glas ligt heeft het ook overleefd?MoonRacer schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 20:24:
[...]
Dankjewel! De beweging is vastgelegd door de flitser terwijl de camera op bulb stond. De flitser werd getriggerd door een Arduino met een piezo-luidspreker als sensor. Uiteindelijk zijn er drie glazen gesneuveld voordat ik de goede vertraging had gevonden (10 milliseconden na impact).
Idd, heb gewoon een goedkoop setje gehaald. De spiegel heeft op wat krasjes na het prima overleefd.Pixeltje schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 20:36:
[...]
Haha tof, gelukkig zijn wijnglazen niet meer zo duur;) De spiegel die onder het glas ligt heeft het ook overleefd?
Verwijderd
@MoonRacer: Interessant zo'n Arduino setup. Het brekende glas is erg gaaf om te zien, vind alleen de dubbele reflectie in de spiegel een beetje storend.
@Deatchchant: Vette foto. Mooi die buien/mist op de voorgrond, met daarachter de zon die doorbreekt en de bergwand aan de linkerkant verlicht.
@marceltuit: Mooie kleuren. Wat betreft de electriciteitsmasten, die vind ik normaal gesproken wel storend. Maar juist bij deze foto had het mooi geweest om ze toch wat meer in beeld te hebben. Zodat je een denkbeeldige link zou kunnen leggen tussen het water, de molen, stroom en de electriciteitsmasten.
@apojapo1: Mooie foto's allebei. Die met de dubbele regenboog is vet, vooral ook de omgeving en belichting. Bij de eerste lijkt de wolkenlucht zo dreigend en donker dat je het grad filter ook ondersteboven had kunnen gebruiken.
@Qooi: Op zich best een interessante plek, misschien net wat te donker zo. je zou misschien dat blauw van de zeiltjes er nog iets meet uit kunnen laten springen.
Zelf vondt ik deze niet slecht, somige mensen vonden hem toch te saai. ben benieuwd wat jullie er van vinden...

Verwijderd
Hier nog één uit Schotland.

Scotland by ApoJapo1, on Flickr
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2012 20:15 ]

*clickable*
@Appleman: De foto doet mij niet zoveel. Het eerste wat je kunt doen om hem beter te maken is de horizon rechtzetten? En misschien wat meer contrast?
Nu de mijne:

Feedback is welkom! Ik denk zelf dat ik een ander diafragma had moeten kiezen, ik houd van weinig scherptediepte, en mijn valkuil is dat ik dan gewoon altijd maar f2.8 neem. Nu was hoger waarschijnlijk beter geweest omdat de halve vogel maar scherp is?
Verwijderd
Die valkuil ben je dan inderdaad ingevallen. Bij 2.8 creeer je op zo'n brandpuntafstand zo'n kleine DOF dat iig de ogen van het beestje onscherp lijken en de voorkant van het paaltje wel. Daarbij is ook bijna geen een lens op z'n scherpst (Zelfs binnen de DOF) op z'n grootste diafragme, iets afstoppen is altijd nuttig als er genoeg licht is. En aangezien je zo te zien toch al veel afstand had tussen je onderwerp en de achtergrond had zelfs F4 goed genoeg geweest om alleen het vogeltje te pakken zonder afbreuk te doen aan de achtergrond die idd heerlijk zacht is. Verder mogen de kleuren van mij wel contrastrijker, maar dat is ook een beetje persoonlijk, ik hou wel van contrast.
@Appleman Zoals al gezegd, horizon recht zetten maakt al heel veel verschil. Verder is het iets wat je met name in de nabewerking had kunnen doen. Het mooie aan Lightroom is nou net dat elke bewerking non-destructive is en binnen no time terug te draaien, wees niet bang om aan sliders te trekken waarvan je geen idee hebt wat het doet, dat zie je namelijk vanzelf wel in je foto. Mijn tip, maak eens een S-curve met de kleurencurve, dan wordt de boel wat minder grauw. Verder is je onderwerp een beetje verdwaald in de plaat en de achtergrond stoort nogal. Ga wat dichter bij zitten, laat de struik het beeld wat meer vullen, laat duidelijk zien wat je wilt uitbeelden.
Ik trek er nog eentje uit m'n Parijs shoot. Een shot vanaf de Eifeltoren in het donker. Het witte licht dat je bovenin ziet is het zoeklicht dat bovenop de toren staat.

http://www.flickr.com/pho.../in/set-72157629103709070
Camera Canon EOS 5D Mark II
Exposure 0.067 sec (1/15)
Aperture f/4.0
Focal Length 24 mm
ISO Speed 2000
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2012 10:34 ]
Als je een foto maakt zorgt dan dat je een duidelijk onderwerp hebt. Met een onderwerp bedoel ik dan niet zomaar lukraak een bosje maar iets wat een verhaal verteld, iets wat mooie kleuren heeft, iets wat gekke vormen heeft. De kunst is om de kijker meteen duidelijk te maken waar hij naar moet kijken en dan maakt het niet uit in welke hoek je onderwerp staat, als dat lukt heb je qua onderwerp al een geslaagde foto en dat is een grote stap. Daarna zou je aandacht moeten besteden om dat onderwerp mooi in het kader te krijgen en als dat gelukt is zou je met scherpte-diepte en nabewerking kunnen spelen
@Jo-hannes, Leuke foto, zachte achtergrond. Niet om je af te branden maar mijn puur persoonlijke mening waar misschien menig vogel liefhebber mij tussen 6 plankjes zou willen leggen: hij is wel een béétje saai. De merel valt een beetje weg in de bruine achtergrond, ook doet de bruine achtergrond een beetje saai over komen. Een volledig groene achtergrond zou de merel er veel meer uit doen springen en zou ik het een stuk plezieriger vinden om naar te kijken
@Stuiterende tom, prachtige plaat! Zou wel even die witte streep en de nogal aanwezige "lichtbron" links onderin weg shoppen
Ventieldopje, plaats zelf ook eens iets ipv. alleen maar commentaar te geven!

[ Voor 29% gewijzigd door Ventieldopje op 12-03-2012 10:51 ]
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Tja, denk dat je achtergrond er niet veel onrustiger van wordt op f4, gezien de enorme blur die je nu al hebt.Jo-hannes schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:16:
@apojapo: Vette plaat! De kleuren lijken alleen wat raar, wel een erg donkere lucht bijvoorbeeld. Maar wel erg vet:
@Appleman: De foto doet mij niet zoveel. Het eerste wat je kunt doen om hem beter te maken is de horizon rechtzetten? En misschien wat meer contrast?
Nu de mijne:
[afbeelding]
Feedback is welkom! Ik denk zelf dat ik een ander diafragma had moeten kiezen, ik houd van weinig scherptediepte, en mijn valkuil is dat ik dan gewoon altijd maar f2.8 neem. Nu was hoger waarschijnlijk beter geweest omdat de halve vogel maar scherp is?
Verwijderd
@Jo-hannes, eerste reactie is mooie foto. Mooie bokeh waarbij niets van de achtergrond afleidt. Het paaltje is mooi scherp maar de vogel helaas niet (helemaal) en dat zou toch wel moeten vind ik. Belichting op de vogel kan ook nog wat spannender.
@Bouncing_Tom, jammer dat je geen statief bij je had. Ruis is aardig zichtbaar nu. Over je plaat zelf; ik weet niet zo goed waar ik naar moet kijken. Ik zie geen bijzonder lijnenspel of iets anders wat mijn aandacht vasthoudt. Ik kijk vooral naar de Seine en wil die eigenlijk volgen, een pano zou daarvoor uitkomst bieden. Dat zoeklicht had ik weggepoetst.
Geweldig shot. Ik zit al een tijdje te twijfelen wat voor nieuwe camera te kopen (Mijn 40D is namelijk gestolen tijdens het reizen) en de NEX-5n stond boven aan m'n lijstje maar ik twijfelde toch nog een beetje. Deze foto heeft me overgehaald! Dank daarvoor
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Zelf ben ik me gek aan het maken met google maps. Opzoek naar mooie plekjes waar ik straks kan fotograveren. Helaas ben ik de komende weken aan mijn bed gekluisterd
@appleman: Wat ik zou doen is die plaat wat contrastrijker maken. Rechtzetten van de horizon is ook niet overbodig. Daarnaast zou ik hem nog een klein beetje croppen zodat het mannetje rechts er helemaal afvalt.
@jo-hannes: Zoals ook al gezegd is is de paal wel scherp en de vogel net niet. Zou een erg fijne plaat zijn als de vogel wel scherp had geweest. Nu is het het net niet.
@bouncing_tom: Dat zoeklicht zou ik weghalen. Verder mooie plaat.
Hier een foto van mij, wat ik er nog aan zou willen doen is het oog lichter maken, maar tot nu toe wil dat niet heel goed lukken:

DSC_9475-bewerkt by MagicTempest, on Flickr
Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -
De foto is inderdaad redelijk donker. Maar voor mij mist het vooral een stukje binding met de kijker, doordat het haar zo over een oog hangt en het andere oog (zoals je ook al zegt) een beetje donker is. Het spettert niet echt voor mij.
C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8
Verwijderd
Zoals de linkeronderhoek, roze gebouw, schaduw lantaarn/verkeersbord, perspectiefcorrectie, ...
Never ever financial advice...
@magictempest: leuke plaat; alleen vind ik d'r borst iets te fel verlicht tov de rest; en ook jammer dat d'r ogen in de schaduw zitten.
@bouncingtom: hele vette plaat, maar doe eens gauw die paarse vlek weghalen
@jo-hannes: op zich leuke plaat, alleen jammer dat de scherpte van de vogel nogal te wensen overlaat. Je gaat al nat doordat je op F2.8 zit. Ik zit met vogelfoto's altijd op F8; dat scheelt echt gigantisch. wel de sluitertijd in de gaten houden en eventueel de iso omhooggooien.
Wel leuke achtergrond trouwens!
apojapo: vette plaat. VOoral de voorgrond is erg ncie; doet een beetje buitenaards aan.
Weer eentje van mij. Het is eindelijk zo ver dat het licht wordt op het moment dat ik onderweg ben naar het werk; en dat levert altijd leuke beelden op. daarom al de hele week de cam meegenomen, en vandaag dan ook mijn kans gegrepen:

Foggy mystery.. by Marcel Tuit, on Flickr
Bewust een groot deel water erop laten staan, vond het wel iets toevoegen aan de sfeer.
Trouwens, is dit een 10-22 foto?
EDIT: stom, in je sig staat 11-18. My bad

@MagicTempest. Ik moet zeggen dat ik je foto WEL erg goed vind! Als ik een klein puntje mag aandragen: ze waait met haar haren....ik stel me altijd een vrolijkere blik daarbij voor....dat mis ik een beetje.
Ok hij is wellicht wat donker bij het gezicht, maar voor de rest top!
[ Voor 32% gewijzigd door Deathchant op 15-03-2012 20:39 ]
@nlqlimaxnl Eigenlijk is het allemaal al gezegd, maar bij architectuurfoto's geldt erg less is more. Deze is mij veels te druk.
@MagicTempest, ik mis haar ogen en haar rechterarm. Ziet er een beetje vreemd uit, maar zeker wel veel potentie in de foto. zeker nog een keer doen!
@bouncingtom, inderdaad dat zoeklicht weghalen. Dat lijdt af van de rest van de foto wat ontzettend zonde is.
Hier mijn eerste poging van skateboarden.

Klik voor groot
[ Voor 11% gewijzigd door Isniedood op 16-03-2012 01:45 ]
@isniedood: interessant silhouet. ik vind alleen dat hij te veel voor een donker deel van de lucht staat.
@ Isniedood: Goede sfeerplaat. Ben het Marcel marcel eens vwb de positie van de boarder in de donkere lucht. Misschien de licht nog iets ophalen? Daarnaast zou ik de reflectie onder de zon in de voorgrond weghalen, die voegt voor mij weinig toe.
Mijn bijdrage, bewust gekozen voor deze kadering om het geheel iets "spannender" te maken:

Bricks 'n things by RobB-W, on Flickr
Jou plaat is eigenlijk best strak. Enige minpuntje vind ik dat linksbovenin zo leeg is. En eigenlijk zou je door de gaten geen wolken willen zien maar strakblauwe lucht.
Ik heb jullie commentaren ten harte genomen. Ik heb de foto in burst genomen dus ook deze zat er tussen:

[ Voor 11% gewijzigd door Isniedood op 16-03-2012 16:48 ]
RobB_W: Linksboven vind ik een beetje te leeg inderdaad. En ik heb het idee dat de foto van onderen genomen is, terwijl bij dit soort foto's echt strak recht van voren beter werkt, denk ik
Vanochtend/vanmiddag naar 't Mallenbos geweest in Spijkenisse en voor het eerst m'n Sigma 150-500 echt uit kunnen proberen. Helaas was de lucht één en al grijs (in tegenstelling tot het goddelijke weer van gisteren
Dit vond ik de leukste (let op, leukste, want technisch is 'ie niet bijzonder), omdat de foto in burst is genomen terwijl de eend wild z'n kop aan het schudden was. Maar door de korte sluitertijd (1/2000e) lijkt het net alsof 'ie perfect stilzit, maar z'n tong uit z'n bek vliegt

Duck Doing Tornado by Marco Hordijk, on Flickr
The devil is in the details.
Over de hoek linksboven: Alles wat ik qua kadering doe om linksboven minder aanwezig te maken, zorgt er voor dat ik op andere punten kwaliteit ga verliezen. De hoogte tussen het bovenste kozijn en de rand van de foto en vice versa aan de onderkant is dan bijvoorbeeld niet symmetrisch meer. En dat vind ik nog veel storender..
Over jouw foto: Enige wat ik kan bedenken is dat het grappig is dat je die tong ziet, verder niet echt.. *knip*
[ Voor 8% gewijzigd door Nordlys op 16-03-2012 18:55 . Reden: Heeft niks met dit topic te maken ]
Natuurlijk snap ik dat je een resultaat wilt als je voor het eerst met een lens op pad gaat, maar in dit geval had ik er persoonlijk niet voor gekozen om iets online te gooien. No pun intented verder..

En hij was een stuk centraler, ik heb 'm nog gecropt en ik vind de compositie zo eigenlijk wel prima. Want het is en blijft een foto die gewoon niet heel interessant is (op de tong na, wat de enige reden is waarom ik 'm leuk vond om te laten zien), ook met een totaal andere compositie.
Dat ik wel besloten heb om deze hier te zetten is omdat dit het testcasetopic is (waar probeersels thuishoren) en dit een foto is die allesbehalve showcase-waardig is. *knip*
En 'no pun intended' maakt reacties nooit minder beledigend, eerder meer zelfs. Vooral als je eerst wel een pun maakt met "Eigenlijk voel ik een zelfde reactie opkomen die tot nogal wat wat onrust leidde in het macro-topic"
[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 16-03-2012 19:00 ]
Zelf heb ik een foto gemaakt van een dode boom tegen de zon in.
Vanaf de zon is een licht waaier te zien richting de linker bovenhoek. Dit stoort mij enorm. Ik heb geen zonne kap gebruikt, weet iemand of dit uit had gemaakt?

If you don’t measure you can’t improve -- Lord Kelvin
[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 16-03-2012 20:23 ]
If you don’t measure you can’t improve -- Lord Kelvin
@robw, opzich is het idee tof, maar deze foto doet mij niet zoveel. Komt misschien doordat de vormen niet echt lekker in balans zijn. Qua cleanheid etc. voor een architectuurfoto zit het allemaal verder wel helemaal goed.
Wou zelf graag deze onder de pijnbank leggen.

Agricultural Machinery by Martijnvdueren, on Flickr
Vind dit soort foto's vaak erg mooi, en persoonlijk kan ik ook wel genieten van deze. Het licht werkte imho ook mooi mee, een laag namiddagzonnetje.
www.maartendeboer.net
Ik denk dat dit is omdat ik de camera niet op de stand manual had staan. Volgende keer beter naar mijn instellingen kijkenHahn schreef op zondag 18 maart 2012 @ 19:03:
Volgens mij had je er net bij staan dat je de ruis jammer vond (waarom je dat hebt weggehaald weet ik niet, maar oke), maar waarom heb je 'm dan op ISO3200 met een sluitertijd van 1/800 geschoten? Als je je ISO op 400 had gezet dan was je sluitertijd alsnog 1/100 geweest.

Heb landscape genomen omdat dit het dichtst bij de horizon is, camera is denk ik zo'n 40 graden gedraaid.Markicks schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 20:48:
Een mooie foto Snuurtje, dat zonnetje maakt het inderdaad erg lekker! Maar ik vraag me af waarom je voor deze hoek hebt gekozen? Ik had hem persoonlijk liever in portret gezien denk ik.
@ Hahn: Het is dat je het er bij verteld, want het was mij niet duidelijk dat het een tong was.
Tijdens de pauze van de motorcross wedstrijden zag ik deze zitten.

Eigen commentaar:
Onderwerp is te centraal, komt door mijn mooie 450D die helemaal gek wordt als ik iets naast het onderwerp schiet.
(swappen tussen onderwerp en riet)
Zwart wit, want het was zaterdag niet echt super mooi weer en de kleuren zijn daarom niet geweldig.
Iemand suggesties hoe te verbeteren?
Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.
Nooit je apparatuur de schuld geven! Genoeg manieren om de focus vast te zettenJewest schreef op maandag 19 maart 2012 @ 14:09:
@Isniedood: Gaaf shot, zo tegen het licht in.
@ Hahn: Het is dat je het er bij verteld, want het was mij niet duidelijk dat het een tong was.
Tijdens de pauze van de motorcross wedstrijden zag ik deze zitten.
[afbeelding]
Eigen commentaar:
Onderwerp is te centraal, komt door mijn mooie 450D die helemaal gek wordt als ik iets naast het onderwerp schiet.
(swappen tussen onderwerp en riet)
Zwart wit, want het was zaterdag niet echt super mooi weer en de kleuren zijn daarom niet geweldig.
Iemand suggesties hoe te verbeteren?
www.maartendeboer.net
@Ventieldopje: Gelijk, ik had naar een andere focus methode moeten schakelen. Helaas was dichterbij niet echt een optie omdat dan mevrouw of meneer de dijk op zou komen. en ik had niet zoveel zin om te ontdekken of ik harder kan rennen dan een zwaan.
Later wel een foto met de zwaan er volledig op:

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Even goed lezen wat hij zegt:Jewest schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 13:59:
@snuurtje: klopt maar de focus punten van mijn 450d liggen redelijk ver uit elkaar.
- instellen dat enkel middelste punt wordt gebruikt door autofocus
- middelste punt op doel
- sluiter half indrukken, camera stelt scherp, sluiter half ingedrukt houden, hierdoor 'lockt' de focus
- recompose
- indien tevreden: sluiter volledig indrukken
Ik doe niet anders met een 450d, werkt feilloos zolang de afstand tussen camera en doel niet/nauwelijks veranderd. Deze techniek kan wel je belichting beïnvloeden, maar daar zijn weer andere work-arounds voor.
mvg,
Martijn
[ Voor 4% gewijzigd door MRammeloo op 20-03-2012 14:13 ]
Die is al een stuk beter! Als ik nog een aantal tips mag geven: probeer in dit geval iets meer ruimte te houden aan de linker kant omdat hij naar links zwemt. Dit zelfde zou gelden maar dan voor de rechter kant als hij naar de rechter kant zou zwemmen. Dit kun je prima doen ook al heb je maar 1 focus punt bij wijze van spreken door gebruik te maken van focus recompose. Je stelt scherp op een punt en houd dan de AF lock knop in (kun je toewijzen aan *) en bepaald dan je compositie (natuurlijk niet te veel naar voren en naar achteren bewegen.Jewest schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 13:59:
@snuurtje: klopt maar de focus punten van mijn 450d liggen redelijk ver uit elkaar.
@Ventieldopje: Gelijk, ik had naar een andere focus methode moeten schakelen. Helaas was dichterbij niet echt een optie omdat dan mevrouw of meneer de dijk op zou komen. en ik had niet zoveel zin om te ontdekken of ik harder kan rennen dan een zwaan.![]()
Later wel een foto met de zwaan er volledig op:
[afbeelding]
Als laatste zou het misschien mooi zijn - maar dat moet je zelf bepalen - om iets meer detail terug te halen uit de highlights om de veren wat duidelijker naar voren te laten komen zodat de foto wat meer detail krijgt
Maar, mooie foto
www.maartendeboer.net
@Ventieldopje, Je hebt gelijk. tijdens het shot te veel de focus willen leggen op het "spoor".
De details van de veren ga ik eens naar kijken of dat te verbeteren is. suggesties hoe? recovery in lightroom 3?
Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
In LR3 kun je met highlight recovery een aardig eind komen, anders met de exposure / clarity / contrast welJewest schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 14:46:
@MRammeloo, je hebt gelijk, mijn fout.
@Ventieldopje, Je hebt gelijk. tijdens het shot te veel de focus willen leggen op het "spoor".
De details van de veren ga ik eens naar kijken of dat te verbeteren is. suggesties hoe? recovery in lightroom 3?
www.maartendeboer.net
Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Dat ja, kon niet op het woord komenSnuurtje schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 17:01:
Headroom heet dat in video / film iig. Wordt ook in foto veel gebruikt voor bewegende objecten, ruimte laten voor het object om ergens naartoe te bewegen.
www.maartendeboer.net
- @Razor90: Leuk shot, weinig bijzonders.. maar omgekeerde lenzen zijn inderdaad leuk om mee te klooien
- @Jewest: Ik ben altijd van mening dat als je zwart/wit gaat het ook echt iets toe moet voegen aan de foto. In dit geval ben ik daar eigenlijk niet echt van overtuigd. Ik denk dat bij beide foto's het onderwerp (de zwaan) er beter uit zou springen in kleur.
Hier eentje van mij. Ik ben net terug van mijn reis uit Australië en Nieuw Zeeland en er komen wat testcases aan (+5000 foto's uitzoeken is altijd leuk

Cape Reinga Sand Dunes by berendsrob, on Flickr
Gaaf, goed resultaat voor een iPhone toch wel jammer dat je die plaat niet met een DSLR hebt geschoten dan zou je hem aan de muur kunnen hangen!RobbieB schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 23:37:
Genoeg gelul, tijd voor foto's.
- @Razor90: Leuk shot, weinig bijzonders.. maar omgekeerde lenzen zijn inderdaad leuk om mee te klooien
- @Jewest: Ik ben altijd van mening dat als je zwart/wit gaat het ook echt iets toe moet voegen aan de foto. In dit geval ben ik daar eigenlijk niet echt van overtuigd. Ik denk dat bij beide foto's het onderwerp (de zwaan) er beter uit zou springen in kleur.
Hier eentje van mij. Ik ben net terug van mijn reis uit Australië en Nieuw Zeeland en er komen wat testcases aan (+5000 foto's uitzoeken is altijd leuk), maar deze wou ik vast hier posten.. :):
[afbeelding]
Cape Reinga Sand Dunes by berendsrob, on Flickr

www.maartendeboer.net
Het verlagen van de kleurverzadiging zou wonderen doen.
[ Voor 5% gewijzigd door mcdronkz op 22-03-2012 02:37 ]
Enne niks meer aan de kleuren doen; die zijn super
(laat die testcases maar komen)
@jewest: sorry de z/w bewerking doet het 'm niet bij mij. ook staat de zwaan veels te centraal om lang de aandacht vast te houden.
@jewest: deze zwaan vind ik al wat interessanter om naar te kijken. Alleen jammer van die spriet voor zijn kop.
@snuurtje: mooi licht heb je hier te pakken. Zou hem naar achteren toe alleen iets onscherper verwachten.
@secutor: sorry dit soort platen vind ik niks. Ik vind het vooral een chaos aan takken tegen een blauwe lucht met te felle zon.
@hahn: Grappig moment met de eend, meer ook niet. Wist niet dat eenden zo'n grote lap in hun snavel hadden liggen...

Glacier point road #2 by Marcel Tuit, on Flickr
En is dit in Yosemite National Park?? Ik meen echt dat ik ongeveer dezelfde foto heb:
https://fbcdn-sphotos-a.a...1775_201211_6795287_n.jpg
En zo van onderaan:
https://fbcdn-sphotos-a.a...1775_201123_8269189_n.jpg
Is dat dezelfde plek?
En is inderdaad Yosemite. Lijkt me idd dezelfde waterval
Thnx voor alle reacties. Mooi om te lezen dat de een zegt dat de kleuren minder mogen en de ander zegt dat ik het zo moet laten.. Ik laat het gewoon zoVentieldopje schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 00:11:
[...]
Gaaf, goed resultaat voor een iPhone toch wel jammer dat je die plaat niet met een DSLR hebt geschoten dan zou je hem aan de muur kunnen hangen!
Ik had deze plaat wel met m'n DSLR geschoten, maar deze is helaas in Wellington uit m'n auto gestolen (incl. al m'n kleren etc.) waardoor ik alle foto's van het Noorder-eiland verloren ben. Ik had gelukkig een hard-drive waarop alle andere foto's van m'n trip stonden in het dashboard kastje liggen en die was niet gejat. Ik was dan ook vrij blij met m'n iPhone foto's, omdat deze voldoende zijn voor internet en afdrukken in een fotoalbum ofzo...Een soort van geluk bij een ongeluk.
[ Voor 15% gewijzigd door RobbieB op 22-03-2012 19:49 ]
Zo, balenRobbieB schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 19:47:
[...]
Thnx voor alle reacties. Mooi om te lezen dat de een zegt dat de kleuren minder mogen en de ander zegt dat ik het zo moet laten.. Ik laat het gewoon zo. Het is idd een persoonlijke keuze en ik probeer altijd op de saturatie te letten (mensen schieten er snel mee door), maar bij deze plaat vond ik het wel wat hebben...
Ik had deze plaat wel met m'n DSLR geschoten, maar deze is helaas in Wellington uit m'n auto gestolen (incl. al m'n kleren etc.) waardoor ik alle foto's van het Noorder-eiland verloren ben. Ik had gelukkig een hard-drive waarop alle andere foto's van m'n trip stonden in het dashboard kastje liggen en die was niet gejat. Ik was dan ook vrij blij met m'n iPhone foto's, omdat deze voldoende zijn voor internet en afdrukken in een fotoalbum ofzo...Een soort van geluk bij een ongeluk.

www.maartendeboer.net
Nope, ben op het geld v/d verzekering aan het wachten. Na 8 maanden AU/NZ zonder inkomsten is het geen vetpot hier ;P... Maar ik ga denk ik voor een NEX-5n. Het enige waar ik me aan geërgerd heb tijdens het reizen is het gewicht wat ik continu meezeulde. En de platen die ik uit de NEX zie komen zijn werkelijk verbluffend én het blijft een APS-C sensor. Ik ga half april naar Barcelona, dus hoop dan weer fatsoenlijk plaatjes te schietenVentieldopje schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 20:19:
[...]
Zo, balenNou wel weer een DSLR terug dan?
gelukkig ben je iig niet alle foto's kwijt...
[ Voor 43% gewijzigd door Polariteit op 22-03-2012 21:25 ]
Jewest 2: Weer vind ik dat het zwart-wit niet veel toevoegt en vind ik de foto op zich ook niet zo speciaal.
RobbieB: Mooi! Lekkere kleurtjes, kan meteen aan de muur!
marceltuit: Uhh niet wat ik gewend ben van je, het kan me niet zo boeien eerlijk gezegd. Ik weet alleen nog niet waar het aan ligt, of er is te veel te zien of te weinig...

Klikbaar naar iets groter
Samyang 14mm@f/5.6
@Jewest, foto met de zwaan tussen het riet: Had liever kleur gezien en wat minder gras. Het beest is mooi, en het zal spur of the moment zijn geweest maargoed eigenlijk zit alles je in de weg.
@Jewest, foto met de zwaan op het water, ook liever in kleur gezien. De zwaan is al wit vanzichzelf dus door de kleur erin te houden leg je meer accent op het beestje
@RobbieB, bizarre kleurcompositie eigenlijk aangezien je bij een woestijn achtig landschap niet zo'n helder blauwe lucht verwacht (je zal wat gesatureerd hebben denk ik). Leuke foto, die voetstappen doen het hem wel.
@MarcelTuit, foto van een totaal ander caliber natuurlijk. Veel nabewerking eraan gedaan? Op het eerste oog zou ik zeggen van niet en dat is prima alleen vind ik de foto er dan zo 'gewoontjes' uit zien. Misschien zijn we allemaal verwend en hoeft het niet van het beeld af te spetteren. Maar prima foto dus.
@ThomasW, ik had de foto wat interessanter gevonden als ie in kleur was. De wolkenstrepen vragen nl. voor mij iig om uitleg in welke kleur dat het was. Daarnaast had je dat kleine mensje rechts wat dichterbij op de foto mogen zetten. Maar das mijn persoonlijke mening
Goed, nu mag ik:
Nieuwe camera, nieuwe flitser even uitproberen natuurlijk op mijn kleine achternichtje tijdens onze familiedag.

IMG_0064 by loewie1984, on Flickr
Geschoten met een 7D + 50mm 1.8 en 580 EXII
Aperture f/1.8
Exposure 0.025 sec (1/40)
ISO Speed 100
Dus die 50mm is een hele fijne lens heb ik gemerkt, ik had hem geleend van een vriend van me. Maar ik merk wel dat ik daarvoor nog een behoorlijk eind uit de buurt moet blijven van personen qua afstand, iets waardoor ik meer geneigd ben straks een 35 of 28mm vast brandpunt te gaan kopen voor 'portretten' en een 50 1.4 voor wat outdoor geneuzel.
Dit topic is gesloten.
Als je post, gelieve dan:
commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto
(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)