Die "regenboog" trekt idd erg veel aandacht weg, en je moet ook geen one trick pony worden met die vintage, H&M reclame look. Ik had ook wel iets meer van haar gezicht willen zien, de huidskleur valt wat neutraal weg in de gekozen toning. Voor z'n soort overigens een lekkere plaat, daar niet van hoor, maar die vintage look pakt mij gewoon niet altijd.
Verwijderd
Ik vind het juist erg mooi, zo'n vette lensflare in de hoek. Het zonlicht en de onscherpte zijn ook prachtig. En die blik van het model...
Weet niet goed waar ik naar moet kijken, haar ogen of de rest van de foto.
Op de een of andere manier heb ik die tweede foto van privatepino helemaal over het hoofd gezien. Nu zijn de flares me helemaal duidelijk 
@sargonaut:
ik ben verbaasd dat je de blik en ogen bij die tweede foto zo prachtig vind. Die vind ik door het lage contrast en houding juist slecht zichtbaar.
Daardoor mis ik ook een rustpunt/focuspunt voor mijn ogen. Het is best een aardige foto maar het pakt me niet. Een handige foto als je ergens een kleurrijke achtergrond moet hebben zonder dat ie afleid.
@sargonaut:
ik ben verbaasd dat je de blik en ogen bij die tweede foto zo prachtig vind. Die vind ik door het lage contrast en houding juist slecht zichtbaar.
Daardoor mis ik ook een rustpunt/focuspunt voor mijn ogen. Het is best een aardige foto maar het pakt me niet. Een handige foto als je ergens een kleurrijke achtergrond moet hebben zonder dat ie afleid.
Mooie foto PrivatePino. De lens flare en overbelichting in de lucht is erg mooi, geeft een look die echt heel goed past bij dit soort type foto's. De cross-processing (er van uitgaande dat je dat hebt gebruikt) vind ik iets minder, blauw/groen in de schaduwen vind ik iets te veel aanwezig. Het gezicht is ook iets te veel verborgen en mist wat scherpte, mijn aandacht blijft er niet op gefocust.
Verwijderd
Zou ik mogen vragen wat cross-processing inhoudt? Haha, excuses. Maar op de crop na is deze foto onbewerkt, dus ik ga ervanuit dat ik dit niet toegepast heb.. Die regenboog baal ik persoonlijk ook wel van, aan de andere kant van de foto had hij waarschijnlijk nog wel wat toegevoegd, nu staat hij mij inderdaad ook in de weg. Maar thanks voor de goede en voornamelijk positieve feedback iedereen, sta ik eerlijkgezegd nog wel een beetje van te kijken!
Cross processing houdt in dat je een kleurtoning toepast op de highlights en schaduw-gebieden (ook wel split toning genoemd). Maar dat lijkt dus niet het geval 
Die "regenboog" (lens flare) moet je niet van balen! Dat is prima bij dit soort foto's. In vroegere tijden werd lens flare als een fout iets gezien in de fotografie, tegenwoordig is het iets dat bij lifestyle fotografie erg wordt gewaardeerd. Het is best moeilijk te beheersen (vergt wat oefening), en bij deze foto heb je het best goed toegepast.
Ben zelf erg fan van foto's rond deze tijdstippen met backlight. De gloed om het onderwerp, geen harde schaduwen op het onderwerp en een uitdrukking zonder dichtgeknepen ogen vind ik erg fijn.
Die "regenboog" (lens flare) moet je niet van balen! Dat is prima bij dit soort foto's. In vroegere tijden werd lens flare als een fout iets gezien in de fotografie, tegenwoordig is het iets dat bij lifestyle fotografie erg wordt gewaardeerd. Het is best moeilijk te beheersen (vergt wat oefening), en bij deze foto heb je het best goed toegepast.
Ben zelf erg fan van foto's rond deze tijdstippen met backlight. De gloed om het onderwerp, geen harde schaduwen op het onderwerp en een uitdrukking zonder dichtgeknepen ogen vind ik erg fijn.
In veel films worden flares als een feature gebruikt (en zelfs digitaal toegevoegd), dus het hoeft zeker niet nadelig te zijn. In deze foto past het wel.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Ah tof, weer iets geleerd! Haha. En klopt, er is ook weinig reden om erover te balen, het was alleen, mijns inziens, mooier geweest als die aan de andere kant van de foto tevoorschijn kwam. Werken hier nog veel mensen met Cokin filtertjes trouwens om bijvoorbeeld gradients a-la Top Gear toe te voegen in de lucht? Aangezien dat digitaal natuurlijk in een kuch en een scheet toegevoegd is aan je foto tegenwoordig, maar ik vind het ''analoog'' wat meer hebben, tijdens het schieten dan.
Gradients lijkt mij niet, die hebben zo zijn nadelen. Om de lucht beter uit te laten komen kun je beter een polarisatie filter gebruikenVerwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 21:42:
Ah tof, weer iets geleerd! Haha. En klopt, er is ook weinig reden om erover te balen, het was alleen, mijns inziens, mooier geweest als die aan de andere kant van de foto tevoorschijn kwam. Werken hier nog veel mensen met Cokin filtertjes trouwens om bijvoorbeeld gradients a-la Top Gear toe te voegen in de lucht? Aangezien dat digitaal natuurlijk in een kuch en een scheet toegevoegd is aan je foto tegenwoordig, maar ik vind het ''analoog'' wat meer hebben, tijdens het schieten dan.
Anders krijgen de mensen op de foto zo'n blauw voorhoofd
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Gradient grijsfilter levert geen blauw voorhoofd op hoor. Maar ik denk dat een half-half filter (half normaal, half paar stops donker) beter werkt.Ventieldopje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 21:46:
[...]
Gradients lijkt mij niet, die hebben zo zijn nadelen. Om de lucht beter uit te laten komen kun je beter een polarisatie filter gebruiken
Anders krijgen de mensen op de foto zo'n blauw voorhoofd
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Nee dat snap ik, maar in Top Gear gebruiken ze een gradient filter van donker blauw naar transparant meen ikUniversal Creations schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 21:59:
[...]
Gradient grijsfilter levert geen blauw voorhoofd op hoor. Maar ik denk dat een half-half filter (half normaal, half paar stops donker) beter werkt.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
"de eenzame voetballer"

wat foto's gemaakt van een mini tafelvoetbal. Ik vond deze wel wat hebben omdat het lijkt alsof het poppetje wat triest is. Misschien kan de saturation nog wat naar beneden, om het effect wat dramatischer te maken.
ISO 100 . f/3.5 . 1/320 . 50mm

wat foto's gemaakt van een mini tafelvoetbal. Ik vond deze wel wat hebben omdat het lijkt alsof het poppetje wat triest is. Misschien kan de saturation nog wat naar beneden, om het effect wat dramatischer te maken.
ISO 100 . f/3.5 . 1/320 . 50mm
edit:
crop aangepast op aanraden van brombeer oude foto
crop aangepast op aanraden van brombeer oude foto
[ Voor 13% gewijzigd door Joenes op 25-02-2012 13:53 ]
@marceltuit: Mooie zonsondergang. Ik had wellicht iets meer met de witbalans gespeeld. Naar mijn smaak is de "paarse" gloed op het ijs iets te..
@Mr. Vozz: Leuke foto. Jammer van de graffiti.
@douPel: De stenen rechtsboven zijn ietwat overbelicht idd. Voor de rest een leuke foto.
@bello2185: Ik vind het tankje niet zo overheersen. Juist doordat de leiding lekker fel geel is, trekt die veel meer de aandacht.
@M.E.Amrani: Leuke actiefoto. Jammer alleen dat er net niet iets meer detail in het linkerpaard zit.
@bouncing_tom. Leuke foto. Ik weet alleen niet wat ik van die boom in de achtergrond moet vinden. Aan de ene kant, breekt hij mooi de achtergrond. Aan de andere kant is hij storend als je naar de bloemen in de voorgrond staart.
@Joenes: Kun je eens proberen om de crop nog wat kleiner te maken, zodat die andere 2 "halve" oranje poppetjes in zijn geheel wegvallen. Misschien geeft dat een nog iets triester beeld. Omdat hij dan helemaal alleen staat.
Bijgaande foto geschoten in Blijdorp hedenmorgen. Maar ik weet niet zo goed of ik hem links nog verder moet croppen en wat ik zal doen met de ring? Vervagen, weg proberen te shoppen of gewoon lekker laten zitten?

Pelican by brombeer25, on Flickr
@Mr. Vozz: Leuke foto. Jammer van de graffiti.
@douPel: De stenen rechtsboven zijn ietwat overbelicht idd. Voor de rest een leuke foto.
@bello2185: Ik vind het tankje niet zo overheersen. Juist doordat de leiding lekker fel geel is, trekt die veel meer de aandacht.
@M.E.Amrani: Leuke actiefoto. Jammer alleen dat er net niet iets meer detail in het linkerpaard zit.
@bouncing_tom. Leuke foto. Ik weet alleen niet wat ik van die boom in de achtergrond moet vinden. Aan de ene kant, breekt hij mooi de achtergrond. Aan de andere kant is hij storend als je naar de bloemen in de voorgrond staart.
@Joenes: Kun je eens proberen om de crop nog wat kleiner te maken, zodat die andere 2 "halve" oranje poppetjes in zijn geheel wegvallen. Misschien geeft dat een nog iets triester beeld. Omdat hij dan helemaal alleen staat.
Bijgaande foto geschoten in Blijdorp hedenmorgen. Maar ik weet niet zo goed of ik hem links nog verder moet croppen en wat ik zal doen met de ring? Vervagen, weg proberen te shoppen of gewoon lekker laten zitten?

Pelican by brombeer25, on Flickr
@brombeer21 thanks voor de tip, inderdaad een betere crop. Vette foto heb je geschoten, tof die druppel water aan z'n snavel/bek. Ik vraag me af of je misschien de pelikaan wat lichter moet maken? De witte letters van de ring vallen inderdaad wat op.. shoppen kan.
@brombeer21: Hele mooie foto. Alleen is de achtergrond zo donker. Het licht dat valt op de vogels is goed gelukt. En idd..de druppel 
Gister een mooie dag om met de hond te gaan wandelen in het bos. Eigenlijk meer rennen i.p.v. wandelen! Het enigste wat een beetje afleid is mijn broertje op de achtergrond. Verders is de foto goed gelukt.
Canon 1100d met 50mm f1.8

Run to Me by RvdPas, on Flickr
Gister een mooie dag om met de hond te gaan wandelen in het bos. Eigenlijk meer rennen i.p.v. wandelen! Het enigste wat een beetje afleid is mijn broertje op de achtergrond. Verders is de foto goed gelukt.
Canon 1100d met 50mm f1.8

Run to Me by RvdPas, on Flickr
Maar je broertje creeërt wel wat extra verhaal in de foto, wat ook niet mis is. Ik vind de foto wel erg kil aandoen, als je hem in raw geschoten hebt kun je nog proberen de kleurtemperatuur wat omhoog te schroeven.
@Razor90 Leuke foto! Ik ben het eens met WhiskyPhreak, je zou de foto met nabewerking wat mooier kunnen maken. Ik ben zo vrij geweest een poging te wagen: http://www.deel.nu/fotos/hondEdit.jpg.
Verwijderd
De onbewerkte spreekt mij meer aan.
Jounes: voor een eenzame voetballer staan er teveel anderen in beeld.
brombeer21: denk je dat wegshoppen mooi gaat worden? Ik zou het laten. Jammer dat je niet wat meer met de reflectie van de pelicaan hebt kunnen doen, maar het water zal ook zijn grens kennen. Lekker gebruik van de lichtval overigens.
Jounes: voor een eenzame voetballer staan er teveel anderen in beeld.
brombeer21: denk je dat wegshoppen mooi gaat worden? Ik zou het laten. Jammer dat je niet wat meer met de reflectie van de pelicaan hebt kunnen doen, maar het water zal ook zijn grens kennen. Lekker gebruik van de lichtval overigens.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2012 17:11 ]
@refused misschien was "Forever Stuck" een betere titel geweest ;-)
@ Joenes, ben t helemaal met je eigen titel en commentaar eens
@ Brombeer, Links zou ik niet verder croppen, dan wordt ie te krap denk ik. Ik vind het geen loze ruimte iig, omdat de pelikaan naar links kijkt. Hoe heb je de achtergrond zwart gekregen?
@ Razor, Ik ben het met WhiskyPhreak eens wat betreft je broertje. Als ik me de foto voorstel zonder je broertje is het gewoon een rennende hond, dit is leuker om naar te kijken. Verder denk ik ook dat iets meer kleur lekkerder weg kijkt.
Zelf gister mijn eerste urbex ervarinkje gehad. Mooi moment om eens goed te kijken naar de verschillende belichtingsinstellingen en daar kwam deze uitrollen. Een lichte rand bovenin weggewerkt en er was toch lichtjes de achterrand van de bank te zien, die ook iets vervaagd. Verder onbewerkt, want ik weet niet zogoed wat ik eraan zou willen veranderen. Vind het mooi dat de bank wegloopt in het zwart en de kleren zijn al vrij kleurloos.

Bench by P Pepping, on Flickr
@ Brombeer, Links zou ik niet verder croppen, dan wordt ie te krap denk ik. Ik vind het geen loze ruimte iig, omdat de pelikaan naar links kijkt. Hoe heb je de achtergrond zwart gekregen?
@ Razor, Ik ben het met WhiskyPhreak eens wat betreft je broertje. Als ik me de foto voorstel zonder je broertje is het gewoon een rennende hond, dit is leuker om naar te kijken. Verder denk ik ook dat iets meer kleur lekkerder weg kijkt.
Zelf gister mijn eerste urbex ervarinkje gehad. Mooi moment om eens goed te kijken naar de verschillende belichtingsinstellingen en daar kwam deze uitrollen. Een lichte rand bovenin weggewerkt en er was toch lichtjes de achterrand van de bank te zien, die ook iets vervaagd. Verder onbewerkt, want ik weet niet zogoed wat ik eraan zou willen veranderen. Vind het mooi dat de bank wegloopt in het zwart en de kleren zijn al vrij kleurloos.

Bench by P Pepping, on Flickr
[ Voor 12% gewijzigd door douPel op 27-02-2012 09:52 ]
Tnx. Heb hem bewust zo gemaakt; omdat ik het mooi vond zo.@marceltuit: Mooie zonsondergang. Ik had wellicht iets meer met de witbalans gespeeld. Naar mijn smaak is de "paarse" gloed op het ijs iets te..
Je pelikaan vind ik wel gaaf. mooi licht op de vleugels; al had de voorkant voor mij iets lichter gemogen. verder erg tof!
@razorg; gave plaat. De persoon op de achtergrond is juist een pluspunt. Wel jammer dat je door de takken links heen kan kijken en dat het niet dicht is zoals het rechterdeel
@doupel: mysterieus sfeertje. Wel vind ik het standpunt een beetje saai.
@doupel: Gave foto, leuke sfeer maar ik zou die buizen rechts bovenin toch echt weg werken
www.maartendeboer.net
Verwijderd
@doupel Ik mis het idee van deze plaat, ik denk dat je wel iets had kunnen doen met die speelkaart op het bankje. M'n aandacht gaat naar het bankje, ik zie er iets op liggen maar het weet me niet vast te houden. Misschien in de post had je het zwart van de schoppen op de kaart aan kunnen zetten om iets te hebben waar je ogen naar toe trekken. Of maak de zwarte schoppen rood om een surrealistische twist te maken.
@razor90 grappig, iets krapper croppen en en de toning mag wat feller, het komt wat slap en flets over nu. Je broertje in de achtergrond is inderdaad een leuke toevoeging maar je zou met een vignet of een gradueel filter in een krappere uitsnede de aandacht nog wat meer naar de hond kunnen trekken zonder je broer in de achtergrond teveel verdwijnt.
@razor90 grappig, iets krapper croppen en en de toning mag wat feller, het komt wat slap en flets over nu. Je broertje in de achtergrond is inderdaad een leuke toevoeging maar je zou met een vignet of een gradueel filter in een krappere uitsnede de aandacht nog wat meer naar de hond kunnen trekken zonder je broer in de achtergrond teveel verdwijnt.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2012 12:08 ]
@all: bedankt voor de reacties.
@Joenes. Hij kan nog wel wat lichter. Maar dan wordt de omgeving ook lichter en duidelijker. En dat haalt de mystiek weg van de foto. Ook de pelikaan alleen lichter maken kan, maar dan oogt de foto onnatuurlijker vind ik. De druppel was een bonus. Voordat hij me "aankeek" haalde hij zijn snavel even door het water..
@Razor90 Ik heb de achtergrond bewust zwart gelaten. De zon stond fel op de vleugels. Dus het was of een overbelichte vogel, of een donkere achtergrond of een dertien in dozijn foto. En aangezien de achtergrond niet veel bijzonders was, voor de zwarte achtergrond gekozen.
Over jouw foto: Je broertje voegt inderdaad iets toe aan het verhaal. Misschien volgende keer alleen een lichtere jas aantrekken.
@refused: Shoppen wordt idd alleen maar lelijk. Heb besloten hem zo maar te houden.
@douPel: Spotmeting op de vleugels die het felst verlicht waren. De achtergrond werd redelijk uit het licht gehouden door bomengroei aan die kant van de oever. En daarna de vogel iets opgelicht in Lightroom.
Over jouw foto: Ik twijfel een beetje over die zak op de grond. Ik vind die eigenlijk een beetje storend. Voor de rest een leuke foto.
@marceltuit: Het gaat uiteindelijk om de smaak van de fotograaf. Als je m bewust zo gemaakt heb, is hij inderdaad goed gelukt!
Ik had de voorkant nog wel verder kunnen oplichten, maar dat doet wel een beetje afbreuk aan de sfeer in de foto.
@Joenes. Hij kan nog wel wat lichter. Maar dan wordt de omgeving ook lichter en duidelijker. En dat haalt de mystiek weg van de foto. Ook de pelikaan alleen lichter maken kan, maar dan oogt de foto onnatuurlijker vind ik. De druppel was een bonus. Voordat hij me "aankeek" haalde hij zijn snavel even door het water..
@Razor90 Ik heb de achtergrond bewust zwart gelaten. De zon stond fel op de vleugels. Dus het was of een overbelichte vogel, of een donkere achtergrond of een dertien in dozijn foto. En aangezien de achtergrond niet veel bijzonders was, voor de zwarte achtergrond gekozen.
Over jouw foto: Je broertje voegt inderdaad iets toe aan het verhaal. Misschien volgende keer alleen een lichtere jas aantrekken.
@refused: Shoppen wordt idd alleen maar lelijk. Heb besloten hem zo maar te houden.
@douPel: Spotmeting op de vleugels die het felst verlicht waren. De achtergrond werd redelijk uit het licht gehouden door bomengroei aan die kant van de oever. En daarna de vogel iets opgelicht in Lightroom.
Over jouw foto: Ik twijfel een beetje over die zak op de grond. Ik vind die eigenlijk een beetje storend. Voor de rest een leuke foto.
@marceltuit: Het gaat uiteindelijk om de smaak van de fotograaf. Als je m bewust zo gemaakt heb, is hij inderdaad goed gelukt!
Ik had de voorkant nog wel verder kunnen oplichten, maar dat doet wel een beetje afbreuk aan de sfeer in de foto.
@ ventieldopje, ik had die buizen juist niet weggewerkt, omdat ik vond dat er anders zon groot zwart vlak boven de bank zit. maar mssn moet het idd weg ja...
@ bouncing tom, het is ook niet de bedoeling dat je aandacht op de kaart blijft liggen, maar van de kaart via het bankje naar het zwart wordt getrokken. Maar bedankt voor de tip over het rood, zal eens kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen!
@ brombeer, ik had achteraf gezien het bankje misschien schuin moeten zetten ofzo, achter die zak langs. In dat geval ligt die zak er niet gewoon naast. Ik was zo verrast door deze uitkomst, dat ik totaal vergat aan de compositie te denken, hahaha.
@ bouncing tom, het is ook niet de bedoeling dat je aandacht op de kaart blijft liggen, maar van de kaart via het bankje naar het zwart wordt getrokken. Maar bedankt voor de tip over het rood, zal eens kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen!
@ brombeer, ik had achteraf gezien het bankje misschien schuin moeten zetten ofzo, achter die zak langs. In dat geval ligt die zak er niet gewoon naast. Ik was zo verrast door deze uitkomst, dat ik totaal vergat aan de compositie te denken, hahaha.
@brombeer: als het oplichten ten koste van de sfeer gaat idd niet meer doen. de sfeer is wel goed namelijk! kan best zijn dat het donkere verergerd wordt door mijn scherm hoor; zal eens op mijn scherm thuis kijken straks.
Verwijderd
@Razor90: Leuke moment opname. Broertje op de achtergrond is een goeie toevoeging. Goed dat hij er niet scherp op staat, anders had het wel afgeleid.
@Doupel: Sfeervolle foto, misschien voegt een lichte vignettering nog wat extra spanning toe.
Schaduwen bij mij thuis op de muur. Jammer dat ik de foto ligt schuin omhoog moest maken. Maar dat kon niet anders, omdat anders de schaduw op het plafond te ver vertekend raakte. Het fotolijstje is handmatig lichter gemaakt, en expres iets te licht. (Op het origineel was het donkerder dan in werkelijkheid.)
@Doupel: Sfeervolle foto, misschien voegt een lichte vignettering nog wat extra spanning toe.
Schaduwen bij mij thuis op de muur. Jammer dat ik de foto ligt schuin omhoog moest maken. Maar dat kon niet anders, omdat anders de schaduw op het plafond te ver vertekend raakte. Het fotolijstje is handmatig lichter gemaakt, en expres iets te licht. (Op het origineel was het donkerder dan in werkelijkheid.)

Leuke kleurtjes, alleen ik vind het verder een beetje een rommelig geheel door de planten en schaduwen daarvan...
ja mee eens. Als je em cropped zodat je alleen muur en planten ziet wordt ie wel wat rustiger. Dat je de hoeken van de muur niet meer ziet zeg maar. haal je kermit nog even van de muurmarceltuit schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 06:48:
Leuke kleurtjes, alleen ik vind het verder een beetje een rommelig geheel door de planten en schaduwen daarvan...
@Sargonaut, Ik vind de foto een beetje rommelig door het gedeelte van de deur en de plant rechts. Het idee is echter wel leuk

De foto is gemaakt in het Gaia Park in Kerkrade. Ik vind de foto wel goed gelukt alleen hangt er een kleine waas boven de kop van de Oehoe.

De foto is gemaakt in het Gaia Park in Kerkrade. Ik vind de foto wel goed gelukt alleen hangt er een kleine waas boven de kop van de Oehoe.
Leuke foto sandman! jammer van die waas boven zijn linkeroog (voor ons rechts).
Ik zou de vogel wellicht wat meer contrast geven.
Ik zou de vogel wellicht wat meer contrast geven.
@Sargonaut, gewoon blijven foto's maken! Op ten duur zullen ze echt beter gaan, zelf heb ik dat ook...alleen merk je dat alleen pas wanneer je ze vergelijkt met foto's welke je al een tijd geleden hebt gemaakt. Ik schaam me diep van mijn eerste event shoot
@Sandman, leuke foto. Alleen zou ik hem wat meer contrast en intensiteit geven. Compositie kon beter. Mischien is croppen een optie zodat zijn hoofd er beter en niet centraal op komt te staan.
Zelf had ik afgelopen zaterdag bij RodaJC een kleine promoshoot. Ondanks dat ik dacht dat ze niet zo goed gelukt waren ben ik er toch zeer tevreden over! Eens wat anders in die heerlijke bussines class met cocktails en een etentje. Uiteraard een date meegenomen

De overige foto's kan men hier bekijken: http://www2.dropbox.com/gallery/8517229/1/Roda?h=924871
@Sandman, leuke foto. Alleen zou ik hem wat meer contrast en intensiteit geven. Compositie kon beter. Mischien is croppen een optie zodat zijn hoofd er beter en niet centraal op komt te staan.
Zelf had ik afgelopen zaterdag bij RodaJC een kleine promoshoot. Ondanks dat ik dacht dat ze niet zo goed gelukt waren ben ik er toch zeer tevreden over! Eens wat anders in die heerlijke bussines class met cocktails en een etentje. Uiteraard een date meegenomen

De overige foto's kan men hier bekijken: http://www2.dropbox.com/gallery/8517229/1/Roda?h=924871
@sargonaut: laat je niet ontmoedigen door soms wat tegenvallende commentaren hier. Gewoon de camera weer uit de kast halen en gaan met die banaan 
@pvink: ik vind hem eigenlijk helemaal niks door het schuine standpunt en het afgesneden hoofd; sorry
@pvink: ik vind hem eigenlijk helemaal niks door het schuine standpunt en het afgesneden hoofd; sorry
Vind hem wel leuk, opperste concentratie en het lijkt of hij het glas met 2 handen wil vastpakken?pvink schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 16:12:
@Sargonaut, gewoon blijven foto's maken! Op ten duur zullen ze echt beter gaan, zelf heb ik dat ook...alleen merk je dat alleen pas wanneer je ze vergelijkt met foto's welke je al een tijd geleden hebt gemaakt. Ik schaam me diep van mijn eerste event shoot![]()
Zelf had ik afgelopen zaterdag bij RodaJC een kleine promoshoot. Ondanks dat ik dacht dat ze niet zo goed gelukt waren ben ik er toch zeer tevreden over! Eens wat anders in die heerlijke bussines class met cocktails en een etentje. Uiteraard een date meegenomen![]()
[afbeelding]
@ Sargonaut. Ik vind m vet. Wel zoals al gezegd vind ik de deurpost en de hangplant afleiden. Als je die hangplant nu eens weghaalt en de deurpost er niet opkomt en die rand rechts ook niet, denk ik dat je al een veel strakkere foto hebt.
Tegenvallende commentaren? Sorry hoor, maar ik zie 3 reacties die heel redelijk zijn en alleen maar onderbouwend en aanmoedigend zijnmarceltuit schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 07:44:
@sargonaut: laat je niet ontmoedigen door soms wat tegenvallende commentaren hier. Gewoon de camera weer uit de kast halen en gaan met die banaan
The devil is in the details.
Verwijderd
@Pvink sorry, raakt me niet. Cocktails zijn over het algemeen kleurrijk, en zwart wit werkt dan niet. Het is gok een mojito, dus ik verwacht het limoen groen er af te zien spatten. Schuine standpunt waardoor de cocktailmaker er niet helemaal op komt is ook niet echt sterk en het standpunt is het ook niet. Ik zie in je Dropbox wat betreft de kleuren iig wel wat goeie voorbeelden, die lijken mij soms wat te blauwig, maar het gaat de goede richting in.
@sargonaut idd niet gelijk ontmoedigd raken, het gaat er hier op GOT soms veel harder aan toe in de commentaren
Krapper kaderen, schaduwen iets meer aanzetten kan deze plaat al heel erg helpen. Dan trek je de aandacht meer naar het schaduwspel toe.
@Sandmann Top, leuke uitdrukking ook. Zou wat meer contrast in de veren van de uil willen zien, maar dat is een persoonlijke smaak dat ik wel van contrastrijk hou. Die grijze veertjes wat meer aanzetten door aan de zwarting te trekken in LR.
@sargonaut idd niet gelijk ontmoedigd raken, het gaat er hier op GOT soms veel harder aan toe in de commentaren
@Sandmann Top, leuke uitdrukking ook. Zou wat meer contrast in de veren van de uil willen zien, maar dat is een persoonlijke smaak dat ik wel van contrastrijk hou. Die grijze veertjes wat meer aanzetten door aan de zwarting te trekken in LR.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2012 14:18 ]
@sandman, mooie uitdrukking op de kop van de uil, maar op de een of andere manier doet het wat flets aan, misschien toch wat meer contrast zoals eerder aangegeven.
@pvink, op zich een leuke foto, als je even de tijd neemt om goed te kijken... alleen ook ik vind het jammer dat zijn hoofd gechopt is..
@sargonaut, het idee is goed, de uitvoering iets minder, maar daar is al genoeg over gezegd. Ga vooral door en probeer het nog 100 keer als het nodig is
Ben laatst in de gifkikkerbak (paludarium) van een vriend gedoken.
Mijn beste shot, wildehet liefst zonder flitser aangezien ik anders alleen maar lelijke schaduwen krijg.
Jammer genoeg kan mijn camera niet zo'n hoge ISO aan zonder al te veel ruis (Nikon D50).
Hierdoor ben ik jammer genoeg wel wat scherpte kwijt geraakt in mijn poging de ruis wat te verminderen...
Ik ben in ieder geval tevreden over de kadering (niks gecropt).
@pvink, op zich een leuke foto, als je even de tijd neemt om goed te kijken... alleen ook ik vind het jammer dat zijn hoofd gechopt is..
@sargonaut, het idee is goed, de uitvoering iets minder, maar daar is al genoeg over gezegd. Ga vooral door en probeer het nog 100 keer als het nodig is
Mijn beste shot, wildehet liefst zonder flitser aangezien ik anders alleen maar lelijke schaduwen krijg.
Jammer genoeg kan mijn camera niet zo'n hoge ISO aan zonder al te veel ruis (Nikon D50).
Hierdoor ben ik jammer genoeg wel wat scherpte kwijt geraakt in mijn poging de ruis wat te verminderen...

mooi beestje! Mijn kikkerkennis is een beetje in het slop geraakt, maar is het een dendrobatus soort? Ik zou gokken op een citronella die een groene waas over zich heen heeft... Groene foto, donkere foto ook. Het groene vind ik wel leuk, maar iets lichter had gemogen van mij. Je vriend weet dat de planten die lampen nodig hebben, niet de kikkers?
Ik zou mijn eigen bak weer eens in moeten duiken

Ik zou mijn eigen bak weer eens in moeten duiken
[ Voor 24% gewijzigd door douPel op 01-03-2012 15:23 ]
het is een Phyllobates terribilis Mint (De bak is een omgebouwde schuur, waar je dus gewoon in kan lopen, vandaar dat er niet overal evenveel licht komt)
achja, dat zei ik, mijn kikkerkennis is in het slob geraakt
*mompelt iets over later, groot zijn, schuur en kikkers en valt weg in een dagdroom...*

*mompelt iets over later, groot zijn, schuur en kikkers en valt weg in een dagdroom...*
@Doupel: Ik vind em wel iets hebben.. Ik kijk er langer naar, en da's goed! Maar nu ook weer niet om te zeggen: tiens wat zou dit of dat geweest zijn of .. wat een urbex toch zou moeten oproepen, volgens mij. Maar wel hele leuke sfeer!
@Sargonout: Leuk maar.. als je dan verder kijkt, stoort me de halve bloempot rechts, de halve deurstijlen die niet recht lopen.. Mss iets cleaner de foto nemen? Want de kleuren en schaduwen roepen op tot een echt cleane foto!
@Pvink: zegt me weinig deze foto.. Leuk voor als je er zelf bij was wss, maar voor een buitenstaander niet echt interessant. Ik zie "iemand" op de foto die ik niet ken, en "een drankje" dat ik niet ken.µ
@Gh0stw4lk3r: Leuk leuk! Mooie DOF!! Zijn de kleuren niet ietsje te groen? Maar toch mooi, ook zeker zonder de crop en met de ISO!
Mijn bijdrage, was heel lang geleden in dit topic. Eentje van de afgelopen sneeuwperiode, bijna niet gecropped, wel een klein takje weggeshopped:
@Sargonout: Leuk maar.. als je dan verder kijkt, stoort me de halve bloempot rechts, de halve deurstijlen die niet recht lopen.. Mss iets cleaner de foto nemen? Want de kleuren en schaduwen roepen op tot een echt cleane foto!
@Pvink: zegt me weinig deze foto.. Leuk voor als je er zelf bij was wss, maar voor een buitenstaander niet echt interessant. Ik zie "iemand" op de foto die ik niet ken, en "een drankje" dat ik niet ken.µ
@Gh0stw4lk3r: Leuk leuk! Mooie DOF!! Zijn de kleuren niet ietsje te groen? Maar toch mooi, ook zeker zonder de crop en met de ISO!
Mijn bijdrage, was heel lang geleden in dit topic. Eentje van de afgelopen sneeuwperiode, bijna niet gecropped, wel een klein takje weggeshopped:

Never ever financial advice...
geen idee of je photoshop hebt maar je kan evt. het orgineel opscherpen met een truuk (duplicate layer, filter High pass) wellicht dat dat helpt.Gh0stw4lk3r schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:49:
[afbeelding]
And it goes BRAAAAAPP!
@Kazz Heerlijke plaat, mooit maar niet te wit. Er gebeurt eigenlijk niks maar toch is er genoeg te zien.
@ghost, de scherpte is echt heel jammer misschien kun je nog wat truucs proberen zoals bovenstaande? De achtergrond is een tikkie onrustig vooral het zwarte gat. De pose van de kikker is wel geweldig! Over het algemeen goed erg jammer van de scherpte
@pvink, ik heb de neiging om mijn hoofd te draaien als ik naar je foto kijk.
@sandman, Zonde van de waas idd. Verder een toffe foto ik had hem persoonlijk de uil iets hoger geplaatst denk ik. Wat was je reden om niet de hele uil er op te zetten?
@sargonaut, je moet niet te geforceerd foto's maken, de beste inspiratie doe je op wanneer je geen camera bij je hebt. Wat mij er aanspreekt is het schaduwen spel in het rose licht. Zoals anderen al aanwezen zijn de atributen er om heen wat drukjes. Kijk naar wat je goed hebt gedaan en neem dat mee, zie de opbouwende!!!! kritiek niet als een negatiefe mening over je foto, onthoud deze dingen en de volgende keer als je door je zoeker kijkt zul je hier rekening mee houden.
@doupel, dat het bankje zo uit het niets komt is echt tof, leuke foto. Heb wel het idee dat er iets teveel zwart is.

4 Crackers, yes 4 by Bart O., on Flickr
edit; ik twijfelde vanochtend erg om niet voor zwart wit te gaan, op facebook om meningen gevraagd en daar kwam kleur uit zwart/wit
@ghost, de scherpte is echt heel jammer misschien kun je nog wat truucs proberen zoals bovenstaande? De achtergrond is een tikkie onrustig vooral het zwarte gat. De pose van de kikker is wel geweldig! Over het algemeen goed erg jammer van de scherpte
@pvink, ik heb de neiging om mijn hoofd te draaien als ik naar je foto kijk.
@sandman, Zonde van de waas idd. Verder een toffe foto ik had hem persoonlijk de uil iets hoger geplaatst denk ik. Wat was je reden om niet de hele uil er op te zetten?
@sargonaut, je moet niet te geforceerd foto's maken, de beste inspiratie doe je op wanneer je geen camera bij je hebt. Wat mij er aanspreekt is het schaduwen spel in het rose licht. Zoals anderen al aanwezen zijn de atributen er om heen wat drukjes. Kijk naar wat je goed hebt gedaan en neem dat mee, zie de opbouwende!!!! kritiek niet als een negatiefe mening over je foto, onthoud deze dingen en de volgende keer als je door je zoeker kijkt zul je hier rekening mee houden.
@doupel, dat het bankje zo uit het niets komt is echt tof, leuke foto. Heb wel het idee dat er iets teveel zwart is.

4 Crackers, yes 4 by Bart O., on Flickr
edit; ik twijfelde vanochtend erg om niet voor zwart wit te gaan, op facebook om meningen gevraagd en daar kwam kleur uit zwart/wit
[ Voor 5% gewijzigd door Bart.O op 01-03-2012 19:53 ]
@ Bart.0
Wat wil je precies laten zien met dit shot, het is namelijk een behoorlijk saaie foto, zowel qua compositie als props, als onderwerp e.d
@ kazzzdafke
Fraai beeld zeg! Een erg mooi egaal geheel, niet overdone oid, heel subtiel in beeld weten te brengen, vooral door de mooie witte bomen!
Deze week voor het eerst serieus begonnen met foodfotografie in de studio op mijn Stage, dit is een van de beelden die ik tot nu toe heb afgerond, er gaat nog meer komen maar dan in een totaal andere stijl.
Wat wil je precies laten zien met dit shot, het is namelijk een behoorlijk saaie foto, zowel qua compositie als props, als onderwerp e.d
@ kazzzdafke
Fraai beeld zeg! Een erg mooi egaal geheel, niet overdone oid, heel subtiel in beeld weten te brengen, vooral door de mooie witte bomen!
Deze week voor het eerst serieus begonnen met foodfotografie in de studio op mijn Stage, dit is een van de beelden die ik tot nu toe heb afgerond, er gaat nog meer komen maar dan in een totaal andere stijl.

Verwijderd
Bedankt voor het bemoedigende commentaar allemaal. Kan/mag er niks anders over zeggen dan dat er ook nog andere factoren een rol spelen in mijn besluit om de camera een tijdje op te ruimen. Baal er wel van, fotografie is het afgelopen jaar zo'n beetje het enigste waar ik mee bezig ben geweest, waar ik afleiding en rust in vond, vaak ook een rede om eens de deur uit te gaan of om hier op het forum rond te hangen. Denk dan ook dat het niet lang gaat duren voordat ik toch weer foto's ga maken, want ik zou zo gauw even niet weten wat ik anders moet gaan doen. (Oja, een vriendin zoeken... maar die heeft niet zoveel aan mij, zolang ik erbij loop als een sociaal en psychisch wrak wat al een tijdje over de datum is.)Hahn schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 11:55:
[...]
Tegenvallende commentaren? Sorry hoor, maar ik zie 3 reacties die heel redelijk zijn en alleen maar onderbouwend en aanmoedigend zijnAls 'ie daar al door ontmoedigd wordt...
De eerste kritiek op mijn foto kwam gewoon op een ongelukkig moment, en was eigenlijk de spetter die de overvolle emmer over deed lopen. Zo persoonlijk en onzinnig dat het geeneens zin heeft om uit te leggen, maar in ieder geval wel erg fijn dat ik niet compleet afgebrand word als iemand die geen kritiek kan verdragen.
Wat betreft de overige opmerkingen moet ik de foto blijkbaar toch nog eens overmaken. De plant rechts bovenin stoort inderdaad wel, makkelijker om een nieuwe foto te maken dan het weg te photoshoppen. Van de onderste planten wil ik iig wel een deel er op hebben zodat te zien is waar de schaduwen vandaan komen.
@ Richard!: Een schuine foto oké, maar vloeistof (jus) schuin in een glas, dat is heel vreemd.
[ Voor 6% gewijzigd door Toff op 02-03-2012 00:00 ]
Verwijderd
Prima scherptediepte, maar de lepel staat daar vreemd. Je eet nooit over een glas sinaasappelsap heen?
@Richard!
Als ik dat soort foto's probeer te schieten flikkert de hele mik mak van m'n bord af. Nee even serieus, heb een hekel aan schuine foto's, als ik mijn hoofd wil draaien ga ik wel aan Yoga doen of langs de kant van een F1 wedstrijd staan.
Afgezien van dat is hij qua licht en kleur en scherpte-diepte goed alleen staat de lepel wel vreemd idd!
Als ik dat soort foto's probeer te schieten flikkert de hele mik mak van m'n bord af. Nee even serieus, heb een hekel aan schuine foto's, als ik mijn hoofd wil draaien ga ik wel aan Yoga doen of langs de kant van een F1 wedstrijd staan.
Afgezien van dat is hij qua licht en kleur en scherpte-diepte goed alleen staat de lepel wel vreemd idd!
www.maartendeboer.net
hohoho! lees ik goed dat je nu van plan bent toch serieus de camera even opzij te leggen? Ik genoot zo van je foto's, zeker ook omdat het ook redelijk in mijn omgeving is en ik zag wat ik met die omgeving kon doen. Bij wie moet ik nu af gaan kijken dan?!!Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 23:59:
[...]
Bedankt voor het bemoedigende commentaar allemaal. Kan/mag er niks anders over zeggen dan dat er ook nog andere factoren een rol spelen in mijn besluit om de camera een tijdje op te ruimen. Baal er wel van, fotografie is het afgelopen jaar zo'n beetje het enigste waar ik mee bezig ben geweest [...]

ik ook en toch vind ik t hier wel iets hebben. Al krijg ik ook tegelijkertijd de neiging de foto naar rechts te kantelen, omdat het net is dat alles van het dienblad afschuift.Ventieldopje schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 00:35:
Nee even serieus, heb een hekel aan schuine foto's
@richard ik ben even zo vrij geweest om hem recht te zetten

Recht vind ik het een vrij geslaagde foto goede compositie en kleuren.

Recht vind ik het een vrij geslaagde foto goede compositie en kleuren.
@Richard: vette kleuren! Alleen zonde van die lepel, die zou ik eruit gelaten hebben. Die past er qua kleur niet bij. En dat schuine vind ik ook geen potje om eerlijk te zijn. dan vind ik de versie van crazyanz beter 
@barto: qua onderwerp niet echt spannend; en ik erger me aan die kruimels
@kazzdafke: vette compo. Had alleen iets meer blauw in de lucht gemogen.
@ghostwalker: qua compo een vette plaat. De scherpte kan op zich wel beter. Als ik foto's van een dier heb, probeer ik altijd selectief te werk te gaan. Ruisreductie alleen op bijv. de achtergrond en niet het dier; en verscherpen alleen op het diertje. In photoshop doe ik dit als volgt: dier selecteren --> layer via copy (dan maak je een layer van de selectie) --> smart sharpen.
Groene was zou ik persoonlijk ook iets anders gedaan hebben.
Ben benieuwd wat jullie van dit pimpelmeesje vinden. Vogels plaats ik meestal in het vogeltopic, maar daar kijken altijd dezelfde mensen en er mag wel eens met een frisse blik naar gekeken worden
Vond zelf het licht erg mooi. Ik twijfel alleen een beetje over de donkere bladeren. Storen ze niet te veel? Heb de vogel iets opgelicht en de achtergrond iets donkerder om de vogel mooi uit te laten komen.

Climb the ladder... by Marcel Tuit, on Flickr
@barto: qua onderwerp niet echt spannend; en ik erger me aan die kruimels
@kazzdafke: vette compo. Had alleen iets meer blauw in de lucht gemogen.
@ghostwalker: qua compo een vette plaat. De scherpte kan op zich wel beter. Als ik foto's van een dier heb, probeer ik altijd selectief te werk te gaan. Ruisreductie alleen op bijv. de achtergrond en niet het dier; en verscherpen alleen op het diertje. In photoshop doe ik dit als volgt: dier selecteren --> layer via copy (dan maak je een layer van de selectie) --> smart sharpen.
Groene was zou ik persoonlijk ook iets anders gedaan hebben.
Ben benieuwd wat jullie van dit pimpelmeesje vinden. Vogels plaats ik meestal in het vogeltopic, maar daar kijken altijd dezelfde mensen en er mag wel eens met een frisse blik naar gekeken worden
Vond zelf het licht erg mooi. Ik twijfel alleen een beetje over de donkere bladeren. Storen ze niet te veel? Heb de vogel iets opgelicht en de achtergrond iets donkerder om de vogel mooi uit te laten komen.

Climb the ladder... by Marcel Tuit, on Flickr
@Sargonaut, snap dat het vervelend kan zijn, echter is het kritiek wat je gekregen hebt niet heel ernstig, kwestie van de kozijnen weg croppen en je hebt al een rustiger ogend resultaat. Zelf vind ik je compositie geweldig, eens wat anders dan auto's, vogels of vliegtuigen.
@Sandman, mooie foto, vooral de gezichtsuitdrukking van de Uil is mooi.
@Richard, kleuren en de compositie is echt goed, dat de foto scheef is stoort mij niet, en leuk dat je hem toch even recht hebt gezet.
Hieronder dan mijn foto, ik had hem al in het HDR topic geplaatst omdat ik een tutorial had gevolgd op YouTube om HDR foto's te maken, vond het zelf wel een redelijk resultaat. Hier zullen ongetwijfeld mensen zitten die nog verbeter punten weten, deze hoor ik graag aan!

Gitaar HDR2 by Habbekrats_NL, on Flickr
@Sandman, mooie foto, vooral de gezichtsuitdrukking van de Uil is mooi.
@Richard, kleuren en de compositie is echt goed, dat de foto scheef is stoort mij niet, en leuk dat je hem toch even recht hebt gezet.
Hieronder dan mijn foto, ik had hem al in het HDR topic geplaatst omdat ik een tutorial had gevolgd op YouTube om HDR foto's te maken, vond het zelf wel een redelijk resultaat. Hier zullen ongetwijfeld mensen zitten die nog verbeter punten weten, deze hoor ik graag aan!

Gitaar HDR2 by Habbekrats_NL, on Flickr
XBL GT: HabbekratzNL
Lekker scherp en een mooie, warme kleurtoon. Hou ik wel van!
@Sargo, je geeft aan dat je de laatste tijd veel bezig bent geweest en daar je rust mee vindt en veel van jezelf in kwijt komt.......Er zijn zoveel mensen die helemaal niet weten wat ze leuk vinden en een moord zouden doen voor om dat gevoel te hebben dat ze iets zo leuk vinden dat ze hun ei erin kwijt kunnen.....
Ga er dan ook gewoon mee door! Je vindt het leuk en wordt er rustig van, DAT gevoel moet je koesteren en je niet je hobby laten verpesten door iets wat iemand over je foto zegt. Je hebt geen goedkeuring van anderen nodig om je werk te valideren.
Van kritiek hier kun je best wel wat leren, maar als je in een stadium zit dat je je minder goed in je vel voelt waardoor je er niet goed tegenkunt, moet je dat gewoon erkennen en dan gewoon niet posten.
Maar als je hier op tweakers je foto's post, dan moet je nou eenmaal commentaar verwachten. Niet iedereen heeft dezelfde blik op foto's, dus niet iedereen kan positief zijn over je foto's. Je zult zelf over de ene foto ook meer tevreden zijn dan de andere foto. Het is een leercurve he, straf jezelf niet als je foto's maakt die "niet goed" zijn, maar kijk eens hoeveel foto's je WEL goed maakt!
@Sargo, je geeft aan dat je de laatste tijd veel bezig bent geweest en daar je rust mee vindt en veel van jezelf in kwijt komt.......Er zijn zoveel mensen die helemaal niet weten wat ze leuk vinden en een moord zouden doen voor om dat gevoel te hebben dat ze iets zo leuk vinden dat ze hun ei erin kwijt kunnen.....
Ga er dan ook gewoon mee door! Je vindt het leuk en wordt er rustig van, DAT gevoel moet je koesteren en je niet je hobby laten verpesten door iets wat iemand over je foto zegt. Je hebt geen goedkeuring van anderen nodig om je werk te valideren.
Van kritiek hier kun je best wel wat leren, maar als je in een stadium zit dat je je minder goed in je vel voelt waardoor je er niet goed tegenkunt, moet je dat gewoon erkennen en dan gewoon niet posten.
Maar als je hier op tweakers je foto's post, dan moet je nou eenmaal commentaar verwachten. Niet iedereen heeft dezelfde blik op foto's, dus niet iedereen kan positief zijn over je foto's. Je zult zelf over de ene foto ook meer tevreden zijn dan de andere foto. Het is een leercurve he, straf jezelf niet als je foto's maakt die "niet goed" zijn, maar kijk eens hoeveel foto's je WEL goed maakt!
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@Habbekrats, de nabewerking is een kwestie van smaak denk ik, niet algeheel mijn smaak om eerlijk te zijn. Enige puntje wat ik aan wou halen is de "edge glow" die je vaak met tonemapping krijgt, vind ik persoonlijk niet zo geslaagd omdat het een heel neppe look er aan geeft.
De kunst met HDR is juist dat je het dynamische bereik vergroot (dus detail in schaduwen en highlights terug kan brengen) zonder dat dit een hele fake look geeft, tenzij je daar van houd natuurlijk maar vaak vind ik persoonlijk het orgineel dan beter
De kunst met HDR is juist dat je het dynamische bereik vergroot (dus detail in schaduwen en highlights terug kan brengen) zonder dat dit een hele fake look geeft, tenzij je daar van houd natuurlijk maar vaak vind ik persoonlijk het orgineel dan beter

www.maartendeboer.net
@ Richard, erg leuke foto! Lekkere lichte zomerse sfeer erin, krijg al weer zin om 's ochtends tijdens de zomervakantie buiten op het terras in het zonnetje te ontbijten.
Alleen dat scheve vind ik nooit zo lekker kijken...
@marceltuit, mooie bokeh op de achtergrond en het vogeltje is lekker scherp, de donkere bladen storen mij verder niet zo.
@ Habbekrats_NL, interessant foto-onderwerp met mooie depth of field maar persoonlijk vind ik de HDR hier veel te overdone.
Had deze foto ook al in het auto topic gepost, maar was ook wel benieuwd wat jullie hier ervan vonden.
Crossposten is niet toegestaan
@marceltuit, mooie bokeh op de achtergrond en het vogeltje is lekker scherp, de donkere bladen storen mij verder niet zo.
@ Habbekrats_NL, interessant foto-onderwerp met mooie depth of field maar persoonlijk vind ik de HDR hier veel te overdone.
Had deze foto ook al in het auto topic gepost, maar was ook wel benieuwd wat jullie hier ervan vonden.
Crossposten is niet toegestaan
[ Voor 19% gewijzigd door PowerUp op 02-03-2012 16:20 ]
Richard!: Lijkt me flink verrot eten, zo'n ontiegelijk schuine tafel
Technisch vind ik 'm prima, lekkere kleuren en goede scherpte, maar dat scheve verpest alles in één keer voor mij.
marceltuit: Zou 'm ietsje lichter maken, misschien gepaard met wat fill light. Nu vind ik 'm een beetje onderbelicht
Habbekrats_NL: Het enige waar ik naar kan kijken zijn de halo's... Vooral om de grijze knoppen heen zie je ze overduidelijk.
bello2185: Geinig idee, maar de flare vind ik toch wat te overheersend. En had 'm graag iets minder krap gekaderd gezien.
Afgelopen zondag met Canon 100-400 (van m'n tante
) op stap geweest met de bedoeling om wat vogels op de gevoelige plaat te leggen. Maar naast ganzen en eenden waren we niet veel bijzonders tegengekomen, dus uiteindelijk vond ik de foto's van riet en schapen nog het leukste 
En sowieso was het een flink grijze dag, de enige zonnestralen die er waren heb ik wel geprobeerd te benutten en daar kwam dit als resultaat uit:

Soon by Marco Hordijk, on Flickr
Het onderwerp staat nogal centraal, maar met de andere stengel in de achtergrond vond ik dat niet echt storend of saai
marceltuit: Zou 'm ietsje lichter maken, misschien gepaard met wat fill light. Nu vind ik 'm een beetje onderbelicht
Habbekrats_NL: Het enige waar ik naar kan kijken zijn de halo's... Vooral om de grijze knoppen heen zie je ze overduidelijk.
bello2185: Geinig idee, maar de flare vind ik toch wat te overheersend. En had 'm graag iets minder krap gekaderd gezien.
Afgelopen zondag met Canon 100-400 (van m'n tante

En sowieso was het een flink grijze dag, de enige zonnestralen die er waren heb ik wel geprobeerd te benutten en daar kwam dit als resultaat uit:

Soon by Marco Hordijk, on Flickr
Het onderwerp staat nogal centraal, maar met de andere stengel in de achtergrond vond ik dat niet echt storend of saai
@ Bello, zag m inderdaad in het autotopic. Vind m vet. De flare vind ik ook eigenlijk wel bijdragen aan het 'dit is een stoffig achteraf schuurtje' idee. De tegeltjes doen daar dan weer afbreuk aan, maar die kun je moeilijk weghalen 
@ Hahn, lekker zachte kleuren. De ene rietpluim die onscherp is, maar niet wegvalt in de bokeh is ook mooi.
@ Hahn, lekker zachte kleuren. De ene rietpluim die onscherp is, maar niet wegvalt in de bokeh is ook mooi.
Verwijderd
@douPel, Habbekrats_NL & Deatchchant: Nogmaals bedankt voor de opsteker.
@Hahn: Het centrale standpunt vind ik niet zo'n probleem, misschien dat ik de achtergrond met photoshop licht zou vervagen.
@Habbekrats_NL: Vind ook zoals eerder genoemd de halo's teveel opvallen, maar voor een eerste poging niet slecht.
@marceltuit: Pimpelmees staat er mooi scherp op, de donkere bladeren zorgen naar mijn idee eerder voor een bepaald evenwicht in de compositie ipv dat ze storen.
@Hahn: Het centrale standpunt vind ik niet zo'n probleem, misschien dat ik de achtergrond met photoshop licht zou vervagen.
@Habbekrats_NL: Vind ook zoals eerder genoemd de halo's teveel opvallen, maar voor een eerste poging niet slecht.
@marceltuit: Pimpelmees staat er mooi scherp op, de donkere bladeren zorgen naar mijn idee eerder voor een bepaald evenwicht in de compositie ipv dat ze storen.
Waarom zou ik de achtergrond licht vervagen? De 2e stengel is het enige wat je in de achtergrond ziet (de rest is al vaag) en dat vind ik juist wat bijdragen.
Verwijderd
De tweede stengel hoeft ook niet compleet vervaagd te worden. Ik bedoel enkel de bokehrondjes en 'artifacts' wat te verzachten.
Bedankt allemaal voor de feedback, de definitie van HDR is nu mij ook duidelijker geworden, en heb nu dezelfde foto opnieuw bewerkt maar dan "Haloos".
@Hahn Ik vind het een fijne foto, ik ben het eens met jou standpunt dat het tweede sprietje toch wat toevoegt, maar het blijft fotografie en kan begrijpen dat het anderen weer stoort. Ik vindt het een mooie foto. Typisch zo'n foto wat je afgedrukt op canvas kan verkopen aan een lunchroom o.i.d.
Hieronder het Haloze Gitaartje, mocht er meer feedback zijn dan hoor ik dat graag
.
EDIT: Zelf vind ik dat er nu zelfs nog wat dingen verbeterd kunnen worden. Op sommige plekken (zelfs waar het niet hoort), vind ik de foto soms wat onscherp ogen.
EDIT2: Ben gelijk maar weer bezig geweest, hieronder dus gelijk maar Versie 4.

Gitaar HDR4 by Habbekrats_NL, on Flickr
@Hahn Ik vind het een fijne foto, ik ben het eens met jou standpunt dat het tweede sprietje toch wat toevoegt, maar het blijft fotografie en kan begrijpen dat het anderen weer stoort. Ik vindt het een mooie foto. Typisch zo'n foto wat je afgedrukt op canvas kan verkopen aan een lunchroom o.i.d.
Hieronder het Haloze Gitaartje, mocht er meer feedback zijn dan hoor ik dat graag

EDIT: Zelf vind ik dat er nu zelfs nog wat dingen verbeterd kunnen worden. Op sommige plekken (zelfs waar het niet hoort), vind ik de foto soms wat onscherp ogen.
EDIT2: Ben gelijk maar weer bezig geweest, hieronder dus gelijk maar Versie 4.

Gitaar HDR4 by Habbekrats_NL, on Flickr
[ Voor 15% gewijzigd door Habbekrats_NL op 03-03-2012 16:07 . Reden: Reflectie ]
@Hahn, het onderwerp staat iets te ver links in beeld maar wordt wel weer een beetje gecompenseerd door het onderwerp in de achtergrond waardoor je uitgenodigd wordt iets verder te kijken dan je neus lang is. Vind hem wel geslaagd 
@Habbekrats,
Dit is precies wat ik bedoelde, prima toepassing! Weet zeker dat je dit nog veel meer kan toepassen op deze manier, onderwerpen zat die zich er voor lenen
@Habbekrats,
Dit is precies wat ik bedoelde, prima toepassing! Weet zeker dat je dit nog veel meer kan toepassen op deze manier, onderwerpen zat die zich er voor lenen
www.maartendeboer.net
@Ventieldopje, geweldig dit forum, zelf kritisch naar andere foto's kijken en natuurlijk naar die van jezelf en tegelijkertijd wordt er ook (natuurlijk opbouwende) kritiek geleverd op je eigen foto, waar je vooral als beginnende hobby-fotograaf (zoals ik) een hoop aan hebt. Jou feedback op de laatste versie geeft dan ook echt voldoening. Bedankt voor de feedback!
Hieronder weer een nieuw exemplaar, met het volgende verhaal. 2 uur 's nachts hartstikke donker in m'n slaapkamer maar toch nog wat artikelen lezen betreft fotografie, lees ik ineens wat over belichting wat ik gelijk moest proberen.
Ik 2 goedkope Ikea lampjes plaatsen en vervolgens een wit t-shirt over de lamp heen doen zodat het licht wat gedempt wordt. Allebei de lampen natuurlijk vanuit een ander perspectief en vervolgens het geurtje wat ik op Valentijn heb gekregen van me vriendin (ja ze is een schatje) fotograferen. Het volgende als resultaat (onbewerkt). Het donkere vindt ik zelf wel mooi omdat het voorwerp echt naar voren komt, het negatieve aan de foto is toch naar mijn idee wat ruis wat vooral op het blauwe gedeelte van het geurtje goed te zien is, heb begrepen dat dit kan komen door een hoge ISO waarde. Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Le Male by Habbekrats_NL, on Flickr
Hieronder weer een nieuw exemplaar, met het volgende verhaal. 2 uur 's nachts hartstikke donker in m'n slaapkamer maar toch nog wat artikelen lezen betreft fotografie, lees ik ineens wat over belichting wat ik gelijk moest proberen.
Ik 2 goedkope Ikea lampjes plaatsen en vervolgens een wit t-shirt over de lamp heen doen zodat het licht wat gedempt wordt. Allebei de lampen natuurlijk vanuit een ander perspectief en vervolgens het geurtje wat ik op Valentijn heb gekregen van me vriendin (ja ze is een schatje) fotograferen. Het volgende als resultaat (onbewerkt). Het donkere vindt ik zelf wel mooi omdat het voorwerp echt naar voren komt, het negatieve aan de foto is toch naar mijn idee wat ruis wat vooral op het blauwe gedeelte van het geurtje goed te zien is, heb begrepen dat dit kan komen door een hoge ISO waarde. Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Le Male by Habbekrats_NL, on Flickr
@Habbekrats
Foto 1:
Ik vind de toning die je gebruikt hebt niet zo fijn. Lijkt nu een best wel vieze foto. Ik vind de compo en de DOF leuk gedaan!
Foto 2:
Het flesje valt te veel weg in de bg! Probeer deze er beter uit te lichten. Wat je bijvoorbeeld kan doen is een lamp van de achterkant gebruiken, zo krijg je een soort lijntje om je object heen.Daarnaast heb ik het idee dat hij niet helemaal scherp is.
Hij is niet helemaal scherp, maar vond het niet zo heel erg

Is he alive by Bas Wouters, on Flickr
Foto 1:
Ik vind de toning die je gebruikt hebt niet zo fijn. Lijkt nu een best wel vieze foto. Ik vind de compo en de DOF leuk gedaan!
Foto 2:
Het flesje valt te veel weg in de bg! Probeer deze er beter uit te lichten. Wat je bijvoorbeeld kan doen is een lamp van de achterkant gebruiken, zo krijg je een soort lijntje om je object heen.Daarnaast heb ik het idee dat hij niet helemaal scherp is.
Hij is niet helemaal scherp, maar vond het niet zo heel erg

Is he alive by Bas Wouters, on Flickr
[ Voor 4% gewijzigd door Gdzr op 03-03-2012 17:32 ]
@Hahn: Op zich een prima foto. Ikzelf vindt hem toch wat saai met alleen die rietstengel als onderwerp. Wel mooi rustige kleuren.
@Marceltuit: Erg mooie foto hoor, mooie kleuren en super scherp
@Habbekrats_NL: Ik vindt die laatste foto van het parfumflesje niet zo geweldig. Ik mis wat meer kleur en de kleur die hij heeft bevat nogal wat ruis. Ook is het witte licht op de achtergrond niet symmetrisch.
Gemaakt in Denemarken:
@Marceltuit: Erg mooie foto hoor, mooie kleuren en super scherp
@Habbekrats_NL: Ik vindt die laatste foto van het parfumflesje niet zo geweldig. Ik mis wat meer kleur en de kleur die hij heeft bevat nogal wat ruis. Ook is het witte licht op de achtergrond niet symmetrisch.
Gemaakt in Denemarken:

Ik neem aan dat je voor die foto twee fotos met een masker in photoshop gecombineerd hebt of zo iets?
Ik vind lucht wat te licht als je het vergelijkt met de stenen. Je ziet aan die stenen dat het buiten niet meer zo licht was, en dat de lucht donkerder had moeten zijn.
Verder zie ik een hele duidelijke zwarte rand op de grens tussen het water en de stenen. Daardoor lijkt het alsof je twee plaatjes over elkaar heen geplakt hebt.
Er zit wel lekker veel kleur en tekening in de lucht, dus het is wel een foto die het waard is om wat verder te bewerken
Ik vind lucht wat te licht als je het vergelijkt met de stenen. Je ziet aan die stenen dat het buiten niet meer zo licht was, en dat de lucht donkerder had moeten zijn.
Verder zie ik een hele duidelijke zwarte rand op de grens tussen het water en de stenen. Daardoor lijkt het alsof je twee plaatjes over elkaar heen geplakt hebt.
Er zit wel lekker veel kleur en tekening in de lucht, dus het is wel een foto die het waard is om wat verder te bewerken
@Gdzr Qua ruis heb je helemaal gelijk, dat was hetgeen wat mij gelijk ook al op viel, maar had hem toch geplaatst om er feedback op te krijgen, en nu je verteld dat het flesje teveel in de achtergrond weg valt zie ik het ook, dit had ik zonder jou kritieke kijk zelf nooit gezien. De foto die jij hebt gemaakt vind ik een prima foto wat mij vooral aan spreekt is dat het over het algemeen een vooral grijze foto is (en dan doel ik op de kleuren, huid achtergrond en haar) maar toch de Kastanje bruine ogen eruit springen! Lang verhaal kort gemaakt, Prima foto, maar hoe heb je de persoon belicht? Is dat met studio belichting gedaan of met een flitser?
@zxcvb de ruis klopt, en ik ben het ermee eens dat het niet een hele spannende foto is. Als ik weer thuis ben ga ik maar weer eens aan de slag met het parfum flesje om het dan wat "spannender" en natuurlijk scherper te krijgen. Jouw foto vindt ik ook geslaagd, maar wat me opvalt is het zwarte lijntje bij de overgang van de stenen naar de zee, zo lijkt het net alsof het 2 foto's waren die op elkaar geplakt zijn. Verder vind ik je compositie en zeker de kleuren zeer geslaagd!
@zxcvb de ruis klopt, en ik ben het ermee eens dat het niet een hele spannende foto is. Als ik weer thuis ben ga ik maar weer eens aan de slag met het parfum flesje om het dan wat "spannender" en natuurlijk scherper te krijgen. Jouw foto vindt ik ook geslaagd, maar wat me opvalt is het zwarte lijntje bij de overgang van de stenen naar de zee, zo lijkt het net alsof het 2 foto's waren die op elkaar geplakt zijn. Verder vind ik je compositie en zeker de kleuren zeer geslaagd!
Het is een zelfportret! Heb een 430ex2 op draadloos gezet, aangestuurd via mijn 60d. Deze op de grond gezet, zelf op een stoel gaan zitten. Eerst met licht aan m'n focus bepaalt, daarna lampen uitgedaan om alleen flits licht te hebben.Habbekrats_NL schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 17:45:
@Gdzr Qua ruis heb je helemaal gelijk, dat was hetgeen wat mij gelijk ook al op viel, maar had hem toch geplaatst om er feedback op te krijgen, en nu je verteld dat het flesje teveel in de achtergrond weg valt zie ik het ook, dit had ik zonder jou kritieke kijk zelf nooit gezien. De foto die jij hebt gemaakt vind ik een prima foto wat mij vooral aan spreekt is dat het over het algemeen een vooral grijze foto is (en dan doel ik op de kleuren, huid achtergrond en haar) maar toch de Kastanje bruine ogen eruit springen! Lang verhaal kort gemaakt, Prima foto, maar hoe heb je de persoon belicht? Is dat met studio belichting gedaan of met een flitser?
Zeker geslaagd! Dat is nog iets wat op mijn verlanglijstje staat zo'n externe flitser (zo noem ik het maar). Zou je dan de 430 EX II aanraden?Gdzr schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 18:08:
[...]
Het is een zelfportret! Heb een 430ex2 op draadloos gezet, aangestuurd via mijn 60d. Deze op de grond gezet, zelf op een stoel gaan zitten. Eerst met licht aan m'n focus bepaalt, daarna lampen uitgedaan om alleen flits licht te hebben.
EDIT: Wat me trouwens op viel is dat jij verdacht veel op de voetballer Xabi Alonso lijkt:

[ Voor 15% gewijzigd door Habbekrats_NL op 03-03-2012 18:20 . Reden: Lijkt op ]
Ja zeker. Om mee te beginnen is dit leuk spelen. Als je eenmaal alles onder de knie hebt kan je altijd nog kijken naar lampen oid. Heb zelf een softbox gemaakt van wat karton en een a4tje. Zo verspreid je het licht beterHabbekrats_NL schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 18:17:
[...]
Zeker geslaagd! Dat is nog iets wat op mijn verlanglijstje staat zo'n externe flitser (zo noem ik het maar). Zou je dan de 430 EX II aanraden?
dank voor de reacties op mijn foto. ik heb hem even bewerkt door wat invullicht toe te voegen (+35), en dat scheelt idd al een hoop 

@zxcvb: op zich hele gave plaat; maar ik ben het wel eens met mjdevries. de lucht is te licht vergeleken met de voorgrond. Heb je lightroom? dan kom je denk ik al een eind door een verloopfilter over de lucht te gooien. Voordeel hier is wel dat je een strakke horizon hebt.
@Hahn: erg mooi licht heb je hier; ook mooi scherp. De vage stengel op de achtergrond is nice, geeft dieptegevoel. Heb eigenlijk niks boeiends op te noemen, wellicht kan je links wat eraf croppen zodat de stengel nit meer in het midden staat.

@zxcvb: op zich hele gave plaat; maar ik ben het wel eens met mjdevries. de lucht is te licht vergeleken met de voorgrond. Heb je lightroom? dan kom je denk ik al een eind door een verloopfilter over de lucht te gooien. Voordeel hier is wel dat je een strakke horizon hebt.
@Hahn: erg mooi licht heb je hier; ook mooi scherp. De vage stengel op de achtergrond is nice, geeft dieptegevoel. Heb eigenlijk niks boeiends op te noemen, wellicht kan je links wat eraf croppen zodat de stengel nit meer in het midden staat.
@Gdzr: Mooie portretfoto, ik vindt de wat koele/witte belichting goed passen.
Het is wel gewoon één foto. Die zwarte rand was me helemaal niet opgevallen, maar komt door het appart bewerken van de lucht. ik had hem al wat donkerder gemaakt dan dat hij in werkelijkheid was, niet lichter. bij deze een nieuwe poging zonder zwarte rand.mjtdevries schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 17:44:
Ik neem aan dat je voor die foto twee fotos met een masker in photoshop gecombineerd hebt of zo iets?

Kijk nu vind ik het echt een geslaagde foto, Die zwarte rand was nogal storend maar nu oogt die lekker!zxcvb schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 19:04:
@Gdzr: Mooie portretfoto, ik vindt de wat koele/witte belichting goed passen.
[...]
Het is wel gewoon één foto. Die zwarte rand was me helemaal niet opgevallen, maar komt door het appart bewerken van de lucht. ik had hem al wat donkerder gemaakt dan dat hij in werkelijkheid was, niet lichter. bij deze een nieuwe poging zonder zwarte rand.
[afbeelding]
Ik zie, vooral onderin, nog wel wat zwarte lijntjes langs de stenen en minstens 1 lelijke slagschaduw van de flitser. De kleuren zijn wel fraai, of in elk geval heel apart. Kwa compositie zou ik liever wat meer hoogte in de foto hebben gezien, waardoor je meer over de stenen zou kijken, in plaats van erop, zoals nu. Al met al zeker geen slecht resultaat.
@zxcvb, Ik denk dat iets minder steen mooier was geweest.
@marceltuit, altijd lekker, meer licht is inderdaad beter.
Hier één van mij,

Studio 1 by kasperjongbloed, on Flickr
Gemaakt met een 550d Canon 50mm 1.4
@marceltuit, altijd lekker, meer licht is inderdaad beter.
Hier één van mij,

Studio 1 by kasperjongbloed, on Flickr
Gemaakt met een 550d Canon 50mm 1.4
[ Voor 4% gewijzigd door Pausie op 04-03-2012 22:41 ]
Verwijderd
@Pausie Lekkere bokeh, jammer dat het gezicht van de drummer net achter de gitaar zit. Verder had ie iets meer naar beneden gemogen, die kabel bovenin eraf, en z'n arm er helemaal op. De toning gaat richting die hipstamatic, vintage look, iets wat tegenwoordig wel erg populair aan het worden is onder fotografen... Maar dat is weer een andere discussie.
Ik ben zelf naar Parijs geweest en zag daar in de Notre Dame deze plaat:

http://www.flickr.com/pho.../in/set-72157629103709070
Camera Canon EOS 5D Mark II
Exposure 0.025 sec (1/40)
Aperture f/3.5
Focal Length 24 mm
ISO Speed 2000
Mijn eigen feedback alvast, ik heb geen tijd gehad de flare weg te shoppen rechts, en ik zie nu pas dat rechts 1 van de 2 lampen uit staat / kapot is, had ik op zich wel kunnen bij klonen.
Ik ben zelf naar Parijs geweest en zag daar in de Notre Dame deze plaat:

http://www.flickr.com/pho.../in/set-72157629103709070
Camera Canon EOS 5D Mark II
Exposure 0.025 sec (1/40)
Aperture f/3.5
Focal Length 24 mm
ISO Speed 2000
Mijn eigen feedback alvast, ik heb geen tijd gehad de flare weg te shoppen rechts, en ik zie nu pas dat rechts 1 van de 2 lampen uit staat / kapot is, had ik op zich wel kunnen bij klonen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2012 14:51 ]
Ah zulke dingen moet ik wat beter op letten ja, thanksVerwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:50:
@Pausie Lekkere bokeh, jammer dat het gezicht van de drummer net achter de gitaar zit. Verder had ie iets meer naar beneden gemogen, die kabel bovenin eraf, en z'n arm er helemaal op.
@Pausie, net wat bouncing_tom al zegt is het draadje erboven wat storend. Verdere vind ik de foto prima! De sfeer en het plaatje passen goed bij elkaar.
@Bouncing_tom, dat dat andere lichtje het niet doet ervaar ik zelf niet als storend, zorgt er voor dat het minder symmetrisch is wat ik zelf wel mooi vind.
Hieronder een aantal shots van mij, ben een nieuweling dus verwacht er niet veel van. Wou toch nog even profiteren van de bewolking om het even te ervaren. Gisteren hadden we namelijk al een heerlijk warm lente zonnetje. Ik sta open voor alle kritiek. Aan sommige foto's zie ik dat de diafragma toch wat hoger had gemogen.

Bridge over water by Habbekrats_NL, on Flickr
Zoals je ziet ben ik ook al bezig geweest met Lightroom, heb het gekoppeld aan me Flickr account en kon het niet laten om toch een watermerk op de foto's te zetten!
EDIT: Zag te laat het regeltje "Maximaal 1 foto" dus 4 verwijderd, de rest kan gevonden worden op mijn Flickr account, ben benieuw wat jullie er van vinden!
@Bouncing_tom, dat dat andere lichtje het niet doet ervaar ik zelf niet als storend, zorgt er voor dat het minder symmetrisch is wat ik zelf wel mooi vind.
Hieronder een aantal shots van mij, ben een nieuweling dus verwacht er niet veel van. Wou toch nog even profiteren van de bewolking om het even te ervaren. Gisteren hadden we namelijk al een heerlijk warm lente zonnetje. Ik sta open voor alle kritiek. Aan sommige foto's zie ik dat de diafragma toch wat hoger had gemogen.

Bridge over water by Habbekrats_NL, on Flickr
Zoals je ziet ben ik ook al bezig geweest met Lightroom, heb het gekoppeld aan me Flickr account en kon het niet laten om toch een watermerk op de foto's te zetten!
EDIT: Zag te laat het regeltje "Maximaal 1 foto" dus 4 verwijderd, de rest kan gevonden worden op mijn Flickr account, ben benieuw wat jullie er van vinden!
[ Voor 38% gewijzigd door Habbekrats_NL op 05-03-2012 16:05 . Reden: Max 1 foto ]
@bouncing_tom, als ik een mug was die aan de zifterietus was zou ik zeggen dat er tussen de pilaren geen recht lijn zit en het kruis ook onder een hoek staat. Maar aangezien ik geen mug ben en ook niet aan de zifterietus ben vind ik het een mooi voorbeeld hoe je met zwart-wit foto's met contrast en licht kan spelen!
@Habbekrats, ik vind je foto's niet wonderbaarlijk scherp. Hou je er rekening mee dat je met de sluitertijd boven je lengte uit blijft? Ik zie dat je de brug foto op 1/40 seconden hebt gemaakt met een 50mm lens. Vanaf statief zal dit goed gaan maar uit de hand heb je al minder kans. Hou dus rekening met de sluitertijd, focale lengte (50mm in dit geval) * crop factor (1.6x met de 450D) = minimale sluitertijd, vaak een goeie regel om aan te houden
Hou er ook rekening mee dat veel lenzen waziger worden op kleinere diafragma's. Vaak zit de sweet spot zo rond de f/5.6. Ook is het vaak juist leuk en eigenlijk ook wel de kracht van DSLR's om een kleine scherpte-diepte te gebruiken dus een groot diafragma (klein nummer, bijv f/1.8 is het grootste wat jou lens kan). Daardoor kun je de mensen die je foto's bekijken naar een bepaald punt in je foto leiden waar jouw hoofd onderwerp staat. Een idee om mee te spelen wellicht?
Probeer ook een beetje een hoofd onderwerp in gedachten te nemen, iets dat iets duidelijk maakt, aparte kleuren heeft, iets waar het licht mooi op schijnt of iets dergelijks, dat geeft de foto sfeer. De foto's op je flickr vind ik persoonlijk wat gewoontjes, ook dit is vaak makkelijker te realiseren met een groot diafragma
@Habbekrats, ik vind je foto's niet wonderbaarlijk scherp. Hou je er rekening mee dat je met de sluitertijd boven je lengte uit blijft? Ik zie dat je de brug foto op 1/40 seconden hebt gemaakt met een 50mm lens. Vanaf statief zal dit goed gaan maar uit de hand heb je al minder kans. Hou dus rekening met de sluitertijd, focale lengte (50mm in dit geval) * crop factor (1.6x met de 450D) = minimale sluitertijd, vaak een goeie regel om aan te houden
Hou er ook rekening mee dat veel lenzen waziger worden op kleinere diafragma's. Vaak zit de sweet spot zo rond de f/5.6. Ook is het vaak juist leuk en eigenlijk ook wel de kracht van DSLR's om een kleine scherpte-diepte te gebruiken dus een groot diafragma (klein nummer, bijv f/1.8 is het grootste wat jou lens kan). Daardoor kun je de mensen die je foto's bekijken naar een bepaald punt in je foto leiden waar jouw hoofd onderwerp staat. Een idee om mee te spelen wellicht?
Probeer ook een beetje een hoofd onderwerp in gedachten te nemen, iets dat iets duidelijk maakt, aparte kleuren heeft, iets waar het licht mooi op schijnt of iets dergelijks, dat geeft de foto sfeer. De foto's op je flickr vind ik persoonlijk wat gewoontjes, ook dit is vaak makkelijker te realiseren met een groot diafragma
www.maartendeboer.net
@bouncing_tom: Op zich een mooie scene. Oogt goed scherp voor een in het donker gemaakt foto. Alleen die lens flare op de rechter pilaar stoort me een beetje.
@Habbekrats_NL: Ik ben het een met Ventieldopje als ik zo op je flickr kijk. Een beetje leveloze fot's vindt ik, met name die natuurfoto's van je. Dit bruggetje bijvoorbeeld is op zich best een leuke plek om overheen te lopen maar bij zo'n foto moet je er toch wat speciaals van maken om het goed uit de verf te laten komen, bijvoorbeeld precies symmetrisch, een mooie zwart-wit etc. Je hebt het weer ook niet echt mee in deze tijd van het jaar om in een dergelijke omgeving kleurrijke foto's te schieten.
Dit is een andere foto van mij gemaakt in Denemarken. Minpuntje vindt ik dat het net er niet echt scherp op staat, maar verder vindt ik hem zeker redelijk gelukt.
@Habbekrats_NL: Ik ben het een met Ventieldopje als ik zo op je flickr kijk. Een beetje leveloze fot's vindt ik, met name die natuurfoto's van je. Dit bruggetje bijvoorbeeld is op zich best een leuke plek om overheen te lopen maar bij zo'n foto moet je er toch wat speciaals van maken om het goed uit de verf te laten komen, bijvoorbeeld precies symmetrisch, een mooie zwart-wit etc. Je hebt het weer ook niet echt mee in deze tijd van het jaar om in een dergelijke omgeving kleurrijke foto's te schieten.
Dit is een andere foto van mij gemaakt in Denemarken. Minpuntje vindt ik dat het net er niet echt scherp op staat, maar verder vindt ik hem zeker redelijk gelukt.

@ventieldopje & @zxcvb klopt helemaal, ik ben er ook van bewust dat het zeker geen topfoto's zijn. Ben echt een complete nieuweling in de fotografie wereld en hier en daar wat aan het bijlezen. Dit rondje door het bos was voornamelijk om het geleerde theorie (belichtingsdriehoek, diafragma, sluitertijd, iso, witbalans - dus echt de beginnende theorie) in praktijk te brengen, zelf ben ik redelijk tevreden over de het grassprietje met de "bokeh" (ja die term heb ik ook al geleerd
). Was voor mij toch echt een voldoening om alleen al de achtergrond te vervagen.
@ventieldopje bedankt voor de sluitertijd tip, ik heb wel een Manfrotto statief tot mijn beschikking maar ik was nu te lui om deze mee te sjouwen, toch jammer want de scherpte was er dan zeker op vooruit gegaan!
@zxcvb Ik zal binnenkort zeker even op zoek gaan naar wat spannender composities. en bedankt voor je Flickr invite!
@ventieldopje bedankt voor de sluitertijd tip, ik heb wel een Manfrotto statief tot mijn beschikking maar ik was nu te lui om deze mee te sjouwen, toch jammer want de scherpte was er dan zeker op vooruit gegaan!
@zxcvb Ik zal binnenkort zeker even op zoek gaan naar wat spannender composities. en bedankt voor je Flickr invite!
Net terug van een rondje avond fotografie met een oude klasgenoot.
Eindelijk een redelijke compositie gevonden, hieronder de foto waar we het meest blij mee zijn! Ben benieuwd naar de kritiek.

IMG_8882 by Habbekrats_NL, on Flickr
Ben er in ieder geval achter dat een statief toch wel heel erg handig is!
Eindelijk een redelijke compositie gevonden, hieronder de foto waar we het meest blij mee zijn! Ben benieuwd naar de kritiek.

IMG_8882 by Habbekrats_NL, on Flickr
Ben er in ieder geval achter dat een statief toch wel heel erg handig is!
Verwijderd
@Habbekrats_NL: Nette foto. Weet niet of die brug ook nog open en dicht gaat, maar een nachtfoto waarbij je de beweging daarvan vastlegt zou ook nog wel een leuke plaat op kunnen leveren.
@zxcvb: Vind de tweede strandfoto het mooist. Inderdaad wel jammer dat het net op de voorgrond onscherp is. Ik denk dat ik het er grotendeels af zou snijden en het bovenste puntje met photoshop weg zou werken.
Heb deze foto alweer bijna een halfjaar geleden gemaakt.
Reflectie van een stenen kikker beeldje in een meditatiekogel. De puntjes bovenop zijn niet van stof, maar van kleine krasjes en beschadigingen in het metaal.

Reflectie by T van der Velden, on Flickr
@zxcvb: Vind de tweede strandfoto het mooist. Inderdaad wel jammer dat het net op de voorgrond onscherp is. Ik denk dat ik het er grotendeels af zou snijden en het bovenste puntje met photoshop weg zou werken.
Heb deze foto alweer bijna een halfjaar geleden gemaakt.

Reflectie by T van der Velden, on Flickr
@Sargonaut leuk plaatje en mooi idee, toch vind ik het wazige groene (waarschijnlijk een blad) op de voorgrond wat storend.
Betreft mijn foto ik weet niet eens of die brug op en of dicht gaat, woon er dichtbij maar zou het echt niet weten. Deze foto is genomen met de gear van m'n oude klasgenoot. Zie je ook iets wat er verbeterd zou kunnen worden aan de foto? Ik zat zelf te denken aan de lantarens links onder de brug weg te werken.
Betreft mijn foto ik weet niet eens of die brug op en of dicht gaat, woon er dichtbij maar zou het echt niet weten. Deze foto is genomen met de gear van m'n oude klasgenoot. Zie je ook iets wat er verbeterd zou kunnen worden aan de foto? Ik zat zelf te denken aan de lantarens links onder de brug weg te werken.
Verwijderd
Eigenlijk zie ik zo snel niet echt iets wat verbeterd zou kunnen, maar misschien dat ik die rode lamp(stoplicht?) rechts nog weg zou werken, maar dan ook de reflectie daarvan in het water. Eraf snijden gaat door de ongunstige ligging niet, dus zal het met photoshop oid donker gemaakt moeten worden.Habbekrats_NL schreef op maandag 05 maart 2012 @ 22:59:
Zie je ook iets wat er verbeterd zou kunnen worden aan de foto?
Als er slagbomen bij staan, zal de brug wel open/dicht kunnen...
Haha daar heb je een punt. Weet ik dat ook weer!loeberce schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:50:
Als er slagbomen bij staan, zal de brug wel open/dicht kunnen...
@ Habbekrats
Ik denk dat je een mooiere foto had kunnen krijgen door een veel langer sluitertijd te gebruiken. Dan had je het water er waziger op staan, en dan zijn de kleuren van de brug ook mooier. Nu is het water gewoon te statisch, wat in veel gevallen geen mooi effect heeft.
@Sargonout
Leuke foto! Maar dat blad is wel echt storend. Daarnaast zie je ook nog een stuk van de stenen kikker. Denk dat hij mooier was geweest als je je puur had gefocust op de bal en misschien wat achtergrond van de bal!

Me v2 by Bas Wouters, on Flickr
Ik denk dat je een mooiere foto had kunnen krijgen door een veel langer sluitertijd te gebruiken. Dan had je het water er waziger op staan, en dan zijn de kleuren van de brug ook mooier. Nu is het water gewoon te statisch, wat in veel gevallen geen mooi effect heeft.
@Sargonout
Leuke foto! Maar dat blad is wel echt storend. Daarnaast zie je ook nog een stuk van de stenen kikker. Denk dat hij mooier was geweest als je je puur had gefocust op de bal en misschien wat achtergrond van de bal!

Me v2 by Bas Wouters, on Flickr
@Habbekrats,
Ik weet niet zo goed wat ik over de foto moet zeggen. Het is in eerste instantie een erg mooie brug. Maar weet niet zeker of je op deze manier het mooiste plaatje hebt weten te krijgen.
@Sargonaut,
Zoals gezegd stoort de rechter groene waas nogal, het is verder lastig om er iets in te zien. Misschien dat het wat beter werkt als je een groter deel van de bol schiet.
@Gdrz,
Ben zelf wel een fan van zulke foto's. De reflectie in je oog vindt ik een klein beetje storend.
Ik weet niet zo goed wat ik over de foto moet zeggen. Het is in eerste instantie een erg mooie brug. Maar weet niet zeker of je op deze manier het mooiste plaatje hebt weten te krijgen.
@Sargonaut,
Zoals gezegd stoort de rechter groene waas nogal, het is verder lastig om er iets in te zien. Misschien dat het wat beter werkt als je een groter deel van de bol schiet.
@Gdrz,
Ben zelf wel een fan van zulke foto's. De reflectie in je oog vindt ik een klein beetje storend.
Verwijderd
@habbekrats ik ben juist helemaal geen fan van de kadering, ik vind de portret stand vreemd aanvoelen, een brug is een connectie tussen 2 kanten van een rivier, daar mag je dus best iets van zien, een landscape had ik logischer gevonden. Ook daar is een kadering te vinden waarin de reflectie in het water goed terecht komt. Verder had de belichting iets lager gekund, waarna je met vul licht de donkere partijen weer iets op had kunnen trekken. Onthou, beter een onderbelichte dan een overbelichte foto.
Sorry, neem ik terug, belichting is prima.
@sargonaut Top, ik wilde echt een paar keer kijken naar de foto om goed te begrijpen waar ik naar keek, lekker beeld wat de aandacht vasthoud. Complimenten!
@gdrz Waar is de rest van z'n linkeroor?
@zxcvb dat het net niet scherp is hoeft niet erg te zijn, je moet nou eenmaal een scherpstelpunt kiezen, had je het net gekozen had de zee niet scherp geweest en dat was veel vervelender kijken geweest en had een hele andere foto gecreeerd. De toning mag van mij iets warmer, dan ontstaat er ook een minder hard verschil met de rotspartij.
Sorry, neem ik terug, belichting is prima.
@sargonaut Top, ik wilde echt een paar keer kijken naar de foto om goed te begrijpen waar ik naar keek, lekker beeld wat de aandacht vasthoud. Complimenten!
@gdrz Waar is de rest van z'n linkeroor?
@zxcvb dat het net niet scherp is hoeft niet erg te zijn, je moet nou eenmaal een scherpstelpunt kiezen, had je het net gekozen had de zee niet scherp geweest en dat was veel vervelender kijken geweest en had een hele andere foto gecreeerd. De toning mag van mij iets warmer, dan ontstaat er ook een minder hard verschil met de rotspartij.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2012 14:41 ]
Het is een zelfportret. Eerste keer dat ik wat met mb externe flitser ging spelen met de belichting. Was meer even om te testen met hoe en wat. Zag daarna dat mn oor er niet helemaal op stond aan de linksekant. Allaal dingen waar ik op ga letten de volgende keer dat ik weer wat ga spelen ^^
@Gdzr, ik vind het een prima portret, maar toch jammer van het oortje dat er net niet helemaal op staat. De 430EX II vanaf de zijkant laten flitsen?
@Allen, bedankt voor kritiek, vrijdagavond ga ik even opnieuw heen en dan schiet ik hem eens in landscape met wat langere sluitertijd.
@Allen, bedankt voor kritiek, vrijdagavond ga ik even opnieuw heen en dan schiet ik hem eens in landscape met wat langere sluitertijd.
Verwijderd
@ ZXCVB, aardige compo en mooie reflectie van de zon in het water. De keuze van de voorgrond vind ik wel geslaagd echter ietwat te donker.
@ Habbekrats, aardige belichting. Ik had liever enkel water op de voorgrond gezien, die zo mooi de brug reflecteert. De voorgrond die je nu hebt is toch enkel zwart. Ik weet niet wat er rechts van de brug is maar nu is die wat krap helaas. Iets meer ruimte rechts?
@ Sargonaut, ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik nou zie. Het blad op de voorgrond vind ik nogal storend. Een wat simpelere compo had bij dit onderwerp beter gewerkt.
Op Schotland in het water (met laarzen) wat gespeeld met een ndx8 en nd-grad filter.

Isle of Skye by ApoJapo1, on Flickr
@ Habbekrats, aardige belichting. Ik had liever enkel water op de voorgrond gezien, die zo mooi de brug reflecteert. De voorgrond die je nu hebt is toch enkel zwart. Ik weet niet wat er rechts van de brug is maar nu is die wat krap helaas. Iets meer ruimte rechts?
@ Sargonaut, ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik nou zie. Het blad op de voorgrond vind ik nogal storend. Een wat simpelere compo had bij dit onderwerp beter gewerkt.
Op Schotland in het water (met laarzen) wat gespeeld met een ndx8 en nd-grad filter.

Isle of Skye by ApoJapo1, on Flickr
@apojapo1 dat is echt een geweldige foto, mooie filter ook. Waar ik eerder kritiek over kreeg (statisch water) voor jij perfect uit, je ziet echt dat het water beweegt. Ik heb er niets op aan te merken!
Ik wel! 
1) Ik heb hem niet gemaakt
2) Zie 1
3) Het is jammer dat de onderste steen er net niet wat ruimer op staat, maar dat is dan ook het enige
1) Ik heb hem niet gemaakt
2) Zie 1
3) Het is jammer dat de onderste steen er net niet wat ruimer op staat, maar dat is dan ook het enige
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
De toegevoegde waarde van het gradfilter ontgaat me. Jammer dat de achtergrond zo donker en grauw is. Water en stenen zien er wel grappig uit, al komt het nogal kunstmatig over.Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 20:50:
Ik zie hier ook het nu van de ND filters niet in. Verder is het wel een leuke foto! Maar misschien met een wat langere sluitertijd nog beter?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Als je post, gelieve dan:
commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto
(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)
Als je post, gelieve dan:
commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto
(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)